مطالب مرتبط با جلسه امروز(٢۶/ ١١/ ١۴٠١)
تبیین اعتباریات با تکیه بر نظام اغراض و قیم:
https://almabahes.bahjat.ir/%d8%aa%d8%a8%db%8c%db%8c%d9%86-%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%d8%a7-%d8%aa%da%a9%db%8c%d9%87-%d8%a8%d8%b1-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%ba%d8%b1%d8%a7%d8%b6-%d9%88/
قصدت قبر موسی بن جعفر-توسل ابراهیم بن حسن خلال:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-033-033-homfatemah/q-tfs-033-033-ahlbayt-09-01000.html#maqala
قضیه شقیق بلخی:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-033-033-homfatemah/q-tfs-033-033-ahlbayt-09-00100.html
حرم کاظمین(کلام ذهبی و ...) :
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-033-033-homfatemah/q-tfs-033-033-ahlbayt-09-01000.html
عمومی بودن زیارت کربلا برای شیعه و سنی:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-033-033-homfatemah/q-tfs-033-033-ahlbayt-05-00040.html#hm1
@vajeazeh
#علامه_طباطبایی : " سهل انگاری در شتافتن به سوی #توبه و امروز و فردا کردن در آن، خودش معصیتی است مستمر که هر لحظه تکرار می شود."
کتاب حکمت زلال ، ص ۱۰۰
8.12.1401_01_فقه فرهنگ.mp3
43.4M
🎙#فقه_فرهنگ| در مسیر استنباط باید سه مرحله موضوع شناسی و تجمیع منابع مسانخ و بعد بررسی فقه الحدیث (ماذا یقول) و بعد استخراج حکم را انجام دهیم/ رعایت این ضابطه در فقه معاصر بسیار مهم است/ البته نیاز به «نظام حکمی اجتهادی» داریم/ باید مبادی یک علم که از جنس هست ها هستند اثبات شوند/ نظام حکمی در هر علمی، بحسبه میباشد/ اشاره ای به مساله اجتماعی بودن انسان و اینکه علامه مصر اند انسان بالطبع اجتماعی است
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 8/12/1401
#فقه_المرأة
#علوم_انسانی_اسلامی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
72213842401.pdf
1.15M
مقاله : استدلال در اعتباریات
نویسنده : صادق لاریجانی
@vajeazeh
موضوع جعل عمیق[1]، اکنون و در دنیایی که در آن زیست میکنیم، یکی از مباحث چالشبرانگیز و حساس به حساب میآید. جعل عمیق، در واقع ترکیبی از کلمههای «یادگیری عمیق[2]» و «جعل[3]» بوده و تکنیکی برای ترکیب تصویر انسان مبتنی بر هوش مصنوعی است. جعل عمیق تصاویر و فیلمهای موجود را بر روی تصاویر یا فیلمهای منبع قرار میدهد و از یک تکنیک یادگیری ماشین به نام «شبکه مولد متخاصم[4]» (GAN) استفاده میکند. از قابلیتهای این فناوری میتوان برای تغییر کلمات یا حرکات یک سیاستمدار استفاده کرد تا به نظر برسد آن فرد چیزی را گفته که هرگز به زبان نیاوردهاست. به دلیل این قابلیتها، جعل عمیق میتواند برای ایجاد اخبار جعلی و کلاهبرداریهای مخرب استفاده شود.
با این حساب، دستکاری تصاویر و فیلمها با استفاده از هوش مصنوعی میتواند به یک پدیده تودهای خطرناک تبدیل شود. آشنایی با این مساله، عوامل، مخاطرات، چالشهای اخلاقی و نهایتاً پیشنهادهای مرتبط با سیاستگذاری و تنظیممقررات این حوزه، موضوعاتی است که در این کتاب مطرح شده و میتواند برای نقشآفرینی صحیح در این حوزه بسیار مهم و حیاتی قلمداد شود.
@vajeazeh
معرفی نویسندگان
کتاب جعل عمیق دو نویسنده دارد: «ایگناس کالپوکاس»[5] و «جولیا کالپوکینه»[6]. ایشان، دو تن از اساتید دانشگاه وتائوتاس مگنوس (VMU)[7] در کشور لیتوانی هستند. دانشگاه وتائوتاس مگنوس یک دانشگاه عمومی[8] در شهر کاوناس و در کشور لیتوانی است (دانشگاه عمومی، در واقع دانشگاهی است که در درجه اول از طرف دولتها تأمین مالی میشود. کالجها و دانشگاههای عمومی عموماً بزرگتر از دانشگاههای خصوصی بوده و کلاسهای بزرگتری دارند و موضوعات گستردهتری را پوشش میدهند). این دانشگاه در سال ۱۹۲۲ میلادی و در دوران جنگ لهستان و لیتوانی ساخته شد. این دانشگاه تا پیش از جنگ لهستان و لیتوانی، به عنوان دانشگاه لیتوانی شناخته شده بود؛ اما در سال ۱۹۳۰ میلادی نام آن به مناسبت پانصدمین سالگرد درگذشت ویتائوتاس بزرگ به ویتائوتاس مگنوس تغییر کرد. این دانشگاه یکی از معتبرترین دانشگاهها در لیتوانی است و حدود ۸٬۸۰۰ دانشجو و حدود ۱۰۰۰ کارمند و ۹۰ استاد دارد.
«ایگناس کالپوکاس»، دانشیار گروه ارتباطات عمومی در دانشگاه ویتاوتاس مگنوس، در کشور لیتوانی و دانشیار روابط بینالملل و توسعه در گروه علوم اجتماعی در دانشگاه بینالمللیِ LCC لیتوانی است. تحقیقات او بر سیاست سایبری، نظریههای سیاسی، نظریههای انتقادی، رسانههای اجتماعی، ارتباطات و کلاندادهها متمرکز است.
«جولیا کالپوکینه»، عضو دانشکده حقوق دانشگاه ویتاوتاس مگنوس در کشور لیتوانی و یک وکیل است. تحقیقات او بر روی IP، فناوری و قانون حفاظت از دادهها و همچنین مقررات فضای سایبری و اینترنت، هوش مصنوعی و دادهها متمرکز است.
@vajeazeh
معرفی انتشارات کتاب
این کتاب از سوی انتشارات اشپرینگر و در قالب مجموعه «کتابهای کوتاه اشپرینگر» و در سال 2022 منتشر شده است. انتشارات اشپرینگر[9]، یک مجموعه پیشرو و فعال در حوزههای متعدد علمی، فنی و پزشکی در سطح جهانی است که محتوای علمی با کیفیت را از طریق اطلاعات، محصولات و خدمات نوآورانه به محققان در دانشگاهها، مؤسسات علمی و بخشهای تحقیق و توسعه سازمانی ارائه میدهد. این انتشارات، یکی از قویترین مجموعهها و بایگانیهای کتاب الکترونیکی علوم، فناوری و پزشکی[10] (STM) و علوم انسانی و اجتماعی[11] (HSS)، و همچنین طیف گستردهای از مجلات و کتابهای ترکیبی و دسترسی آزاد را تحت عنوان SpringerOpen در اختیار قرار میدهد.
معرفی کتابهای کوتاه اشپرینگر
کتابهای کوتاه اشپرینگر خلاصهای از تحقیقات پیشرفته و کاربردهای عملی در طیف گستردهای از زمینهها را ارائه کرده است. این مجموعه، با کتابهایی با حجم فشرده، طیفی از موضوعات حرفهای و آکادمیک را پوشش میدهد. این کتابهای کوتاه، امکان انتقال سریع دانش را فراهم آورده و تحت عنوان کتابهای الکترونیکی و یا نسخههای چاپی در دسترس متخصصان و کارشناسان علوم مختلف هستند.
قلمرو مجموعه «کتابهای کوتاه اشپرینگر»، تمامی حوزههای متعدد جامعهشناسی را در بر میگیرد. کیفیتِ این مجموعه کتابها، بینالمللی و چند رشتهای بوده و حوزههای تحقیقاتی گوناگونی مانند سلامت، پزشکی، مطالعات میانرشتهای، مطالعات بین فرهنگی، نژاد/طبقه/جنسیت، کودکان، جوانان، آموزش، کار و مسائل سازمانی، روابط، دین، پیری، خشونت، نابرابری، نظریههای انتقادی، فرهنگ، جامعهشناسی سیاسی، روانشناسی اجتماعی و غیره را دربرمیگیرد.
مجموعه «کتابهای کوتاه اشپرینگر» حاوی یکی یکی از موارد زیر است:
کتابهایی شامل گزارشی از تکنیکهای تحلیلی پیشرفته
کتابهایی به منظور ایجاد ارتباط میان نتایج تحقیقات جدید منتشر شده در مجلات علمی و ادبیات متنی
کتابهایی برای ارائه یک تصویر فوری و نسبتاً کلّی از یک موضوع علمی و پژوهشی داغ یا در حال ظهور
کتابهایی حاصل از مطالعه موردی عمیق
کتابهایی برای ارائه مفاهیم اصلی که دانشجویان باید برای مشارکت مستقل در موضوعات علمی، این مفاهیم را به خوبی درک کنند
کتابهای این مجموعه ممکن است روندهای گذشته، حال و/یا آینده و همچنین، عوامل تعیینکننده و پیامدهای آنها را در موضوعات مختلف تحلیل و بررسی کنند. نسخههای چاپی درخواستی برای این مجموعه کتابها از سوی انتشارات اشپرینگر در نظر گرفته شده است. «کتابهای کوتاه اشپرینگر» در موضوعات جامعهشناسی، برای طیف وسیعی از افراد، از جمله جامعهشناسان، روانشناسان، اقتصاددانان، فیلسوفان، محققان سلامت و همچنین شاغلین در سراسر علوم اجتماعی مورد توجه قرار خواهد گرفت. این خلاصهها به عنوان بخشی از مجموعه کتابهای الکترونیکی اشپرینگر با میلیونها کاربر در سراسر جهان منتشر خواهند شد.
این کتاب، با عنوان « جعل عمیق (دیپ فیک): یک ارزیابی واقعبینانه از ظرفیتها، خطرات و تنظیممقررات سیاستی» از مجموعه «کتابهای کوتاه اشپرینگر در حوزه «جامعهشناسی، تحقیقات عمومی حوزه دیجیتال/ رسانههای جدید» انتخاب شده است.
@vajeazeh
توضیحی پیرامون محتوای کتاب
کتاب جعل عمیق یک ارزیابی واقعبینانه از ظرفیتها، خطرات اخلاقی و تنظیممقررات سیاستی[12] است که استفاده از جعل عمیق و تأثیر بالقوه آن را بررسی میکند. این کتاب، جعل عمیق را بهعنوان نوعی رسانه مصنوعی[13] در نظر میگیرد؛ رسانهای که بهجای ثبت دنیای «واقعی[14]»، با استفاده از ابزارهای دیجیتالی مبتنی بر هوش مصنوعی[15] و یا حداقل، ابزارهای دیجیتالیِ مجاور با فناوریهای هوش مصنوعی، تولید میشود. این رسانههای تولید شده با رایانهها[16] - در درجه اول تصاویر و ویدئوها- هم میتوانند بازنماییهای مصنوعی از افراد موجود را ایجاد کنند و هم افراد واقعی را در حال انجام کارهایی که انجام ندادهاند، نشان دهند. به این ترتیب، جعل عمیق، یک تهدید اخلاقی آشکار برای کاربری رسانهها بوده و جای تعجب نیست که هم در رسانههای خبری و هم در مقالات دانشگاهی در این رابطه هشدارهای فراوانی داده شده است.
کتاب با بحث درباره اخبار جعلی بهعنوان یکی از ویژگیهای محیط اطلاعاتی امروز آغاز میشود. از آنجایی که بیشتر ادبیات موجود در مورد جعل عمیق بر استفاده از آن برای انتشار اطلاعات گمراهکننده از جمله به عنوان یک عامل تقویت کننده برای اخبار جعلی تمرکز دارد، سعی میشود که ریشههای چنین پدیدهای مورد توجه قرار گیرد. در ادامه، ویژگیهای اساسی اخبار جعلی تحلیل شده و برخی از روندهای غالب شناسایی میشوند. از دیگر ویژگیهای این کتاب، ارائه یک گونهشناسی از استفادههایی است که از جعل عمیق صورت میپذیرد. همچنین به ارزیابی انتقادی آسیبپذیریهای موجود در بافت جوامعی پرداخته میشودکه میتوانند آماجِ جعل عمیق قرار گیرند.
هدف از تألیف این کتاب، تجزیه و تحلیلِ کاربردی و نمایش دادنِ تأثیر بالقوه جعل عمیق است. از این رو، با تجزیه و تحلیل حساسیت انسانی[17] ، به ارزیابی انتقادی تهدیدات اخلاقی بالقوه کاربرد و استفاده از جعل عمیق به عنوان پسزمینهای برای بحث در مورد استفادههای واقعی و احتمالی از جعل عمیق میپردازد. برخلاف روایتهای معمول درخصوص این تهدیدها، این کتاب تصویری چند وجهی از جعل عمیق ارائه میکند و ظرفیت آنها و فناوریهای مجاور و مرتبط با آنها را برای استفاده خلاقانه در حوزههایی از فیلم و تبلیغات گرفته تا نقاشی و عرصههای مختلف هنری بررسی میکند. در ادامه، چالشهای مربوط به جعل عمیق، با توجه به قوانین و مقررات فعلی یا آتی و سایر اقدامات نظارتی ارزیابی میشود. در نهایت، جعل عمیق در یک زمینه فلسفی، اخلاقی و فرهنگیِ گستردهتر قرار میگیرد که عمدتاً بر تفکر پساانسانگرایانه[18] تمرکز دارد. تصویر کلی که نمایان میشود، تصویری است که در آن تواناییهای فناورانه و تمایلات انسانی با هم ادغام میشوند تا به طور جمعی یک توسعه اجتماعی جدید ایجاد کنند.
از این رو، بایستی به این کتاب به عنوان یک درمان صریح و البته مختصر نگریست که در عین حال، کاملاً جامع و مانع در مورد جعل عمیق و فرصتها و چالشهای پیرامونیِ آن نگاشته شده است.
بنابراین، مطالعه این کتاب برای محققان، دانشجویان، و دستاندرکاران علوم ارتباطات، علوم سیاسی و سایر رشتهها که علاقهمند به درک بهتر مساله جعل عمیق هستند، ضروری است.
بهطور خلاصه این کتاب:
با نگاهی انتقادی و با کمک تجزیه و تحلیل حساسیت انسان[19]، تهدیدات اخلاقی بالقوه را ارزیابی میکند؛
تصویری چند وجهی از جعل عمیق ارائه میدهد و ظرفیت آن را برای کاربریِ خلاقانه بررسی میکند و
جعل عمیق را در یک زمینه فلسفی، اخلاقی و فرهنگیِ گستردهتر قرار میدهد.
فهرست مطالب کتاب
مقدمه
اخبار جعلی: کاوش در پسزمینه این موضوع
در مورد حساسیت انسان: ارزیابی تهدیدات بالقوه
از «شبکههای مولد متخاصم» تا «جعل عمیق»: دریافت درست ویژگیها و خصوصیتها
در مورد آشوبطلبی: در میان «هرج و مرج انفودمیک و معرفتی[20]»
من میتوانم آن را انجام دهم: از شبکه مولد متخاصم و جعل عمیق تا هنر
تنظیممقررات: عمومی، خصوصی، خودمختار؟
پیامدهای گسترده تر: سیاست و پساانسانگرایی دیجیتال
نتیجهگیری
زهرا مجدیزاده (دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران)
تهیهشده در: گروه مطالعات اخلاقی فضای مجازی
@vajeazeh
🔶 اندکی قلمتان را جمع کنید!
محییالدین در باب ششم فتوحات مکیه که راجع به صادر نخستین و مقام هباء و امّالكتاب بحث میکند، میگوید: بعد از جناب رسولالله در میان اولین و آخرین کسی به مقام امّالکتاب و هباء نرسید مگر علی بن ابیطالب؛ لأنه كان سرّ الأنبياء و العالمين أجمعین. (فتوحات مكيه، ص ۱۳۲، چاپ بولاق)
پاورقی:
وقتی به دیدار یکی از آقایان ارباب قلم و خدوم علم نایل شدم راجع به فتوحات صحبت کرد و گفت: دو نسخه فتوحات خطی به خط خود شیخ یافتیم در نسخهی نخست این عبارت هست اما در نسخه دوم این عبارت برداشته شد. چه کسی این عبارت را برداشت؟ نظر ایشان آن بود که معلوم شد که خیلی شیخ را در فشار و زحمت انداختهاند که چرا این مطلب را نوشتهاید به همین جهت شیخ آن را از نسخه دوم برداشت. این گونه زحمتها و گرفتاریها، فراوان برای اهل علم پیش میآید، گرچه تسلیم فشار شدن صحیح نیست.
خود من به هنگامی که در محضر استادم بودم که در حال تعلیق بر شرح اصول کافی ملا صالح و یا وافی بود، عرض کردم شما کمی قلم خویش را به حال خود رها میکنید، اندکی آن را جمع نمایید. جناب شعرانی در پاسخ فرمود: شایسته نیست، زیرا اگر بنا شود عالِم برای نگهداری و رعایت خاطر عوامالناس یا علمای عوام یا عوام علما دست به قلم نبرد و حقایق را پیاده ننماید، پس شیخ طوسی و مفید و محقق و خواجه نصیرالدین طوسی و فارابی و ملاصدرا و علامه حلی باید درِ نوشتن و افاده و استفاضه را ببندند.
سخن باید گفته شود و معارف باید القا شود، و همه این آه و نالهای را که از این آقا از فشار و مزاحمت دیگران شنیدید برای بسط معارف بوده است. علامه طباطبائی میفرمود: این همه مشکلات را دیدند و این همه سنگ حوادث را خوردند، و این همه گرفتاریها، محرومیتها و آوارگیها و به تعبیر ایشان «به استتار به سر بردن» را تحمل کردند اما دست از آن نفْس پاکشان و نیت قدسیشان برنداشتند و به قلم آوردند و نوشتند و فرمودند با آنکه به ما ناسزا دادید و سنگ زدید، ولی حق و حرف صحیح این است خواه بپذیرید خواه نه پس ایشان از هدف مقدس خویش دست نکشیدند و اگر رویهی علما در مقابل ناملایمات تسلیم بود، میبایست قرآن پیاده نشود.
📖 شرح فارسی بر اسفار اربعه، ج ۱، ص۶۴.