eitaa logo
والعادیات
144 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
102 ویدیو
3 فایل
حرف‌هایی هست که گفته نمی‌شود و کم‌کم حرف‌های دیگرانی جایگزین می‌شود که صدای بلندتری دارند، رسانه دارند، پول، قدرت، و البته وقاحت وآنقدر می‌گویند که جای خوب و بد برای‌مان عوض می‌شود و ما میلیمتربه‌میلیمتر، کیلومترها عوض می‌شویم، بی‌آنکه بفهمیم @salam3one3
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 خندوانه (۱) هنجارشکن ترین برنامه تلویزیون 🔹 خندوانه بعد از شش فصل طولانی‌مدت، اکنون به یکی از پرمخاطب‌ترین و تاثیرگذارترین برنامه‌های تلویزیون تبدیل شده، و بنابراین به هیچ وجه نمی‌توان آن را یک برنامه معمولی در نظر گرفت و نسبت به آن بی‌تفاوت بود. 🔹 خندوانه با هنجارشکنی‌های گسترده، که به مرور و تا حدودی نامحسوس انجام داد، به دنبال توسعه استقبال عمومی و افزایش مخاطب بود. مهم‌ترین عناوین این هنجارشکنی‌ها را می‌توان در چهار محور زیر خلاصه کرد: 🔹 ۱.همخوانی خانم و آقا، همراه با دست زدن و برخی حرکات جمعی؛ مثلا در بعضی آهنگ‌ها، خانم‌ها و آقایان، همگی با هم بشین و پاشو داشتند، دست‌هایشان را با هم بالا می‌آوردند، یا با هم پا می‌کوبیدند! ▪️ پیش از خندوانه، سابقه نداشت که در یک برنامه تلویزیونی، تعدادی آقا و خانم جوان، در حضور آهنگ‌های بعضاً تند و «شیش و هشت»!، با همدیگر شعر بخوانند، دست بزنند، و بعضاً حرکاتی هم به صورت هماهنگ انجام دهند. این مسئله خصوصاً در سری اول خندوانه که حاضرین در استودیو کمتر، و اغلب جوان بودند، و فضا غیرخانوادگی بود، خیلی به چشم می‌آمد. 🔹 ۲. خواننده‌های زیرزمینی و سبک‌های نامتعارف؛ خندوانه اساساً بر محور آهنگ و همخوانی می‌چرخید این مهمترین ویژگی خندوانه در قیاس با دیگر جُنگ‌ها و برنامه‌های مشابه آن بود استفاده از خواننده‌های زیرزمینی بدسابقه یکی دیگر از نقاط تاریک خندوانه بود. ▪️ خواننده تیتراژ و برخی از آهنگ‌های خندوانه کسی بود که پیش از آن، آهنگ‌ها و ویدیو کلیپ هایی غیراخلاقی را در کارنامه داشت، و با خودش سبک‌های ناهنجار و «رپ» و «هیپ هاپ» را به خندوانه و تلویزیون آورد. حتی در ابتدای کار، برای اینکه حساسیتی ایجاد نشود، خندوانه نام این خواننده را در تیتراژ خود نمی‌آورد. و البته بی‌تفاوتی صداوسیما نسبت به حضور چنین فردی، بسیار سؤال برانگیز است. 🔹 ۳. خنداننده خانم؛ شاید مهمترین هنجارشکنی خندوانه، استفاده از خانم‌ها در بخش مسابقه «خنداننده شو» بود هر چند تا پیش از آن، خانم‌های بسیاری در برنامه‌های طنز تلویزیونی بازی کرده‌بودند، اما این مسئله به علت حضور خانم‌ها در بافت برنامه‌های طنز و قالب‌های داستانی و خانوادگی، کمتر به چشم می‌آمد، و هیچ‌گاه کسی اینقدر عریان و بی‌پرده به این وادی ورود نکرده‌بود. ▪️ این مسئله که یک خانم به تنهایی، روی سن، و در مقابل چشم میلیون‌ها نامحرم بایستد، و سعی کند با پشت هم چیدن بعضی کلمات و بعضاً با ضمیمه کردن حرکات، آنها را بخنداند، یک هنجارشکنی بزرگ، یک گام بلند در زمینه حیا زدایی، و یک فاجعه در حریم عفت عمومی است. ▪️ در مرحله نخست که شرکت‌کنندگان فقط از بین بازیگران بودند، این مسئله نمود کمتری داشت، چرا که مردم به چنین رفتارهایی از آنان در جلوی دوربین عادت داشتند، اما در مراحل بعدی که مسابقه عمومی شد، و به کل بدنه جامعه تسری پیدا کرد، عمق قبح شکنی به شدت افزایش پیدا کرد. و هر خانمی چه به برنامه می‌رفت و چه نمی‌رفت، می‌توانست خود را در آن جایگاه تصور کند. 🔹 ۴. شوخی‌های ناهنجار و بعضاً غیراخلاقی؛ واضح است که وقتی پای مسابقه و جلب رای عمومی در میان باشد، اگر هیچ حریم و چارچوب روشنی برای آن در نظر گرفته نشود، کار به ابتذال و هنجارشکنی برای جلب توجه و در نتیجه کسب رای بیشتر خواهد کشید. ▪️ متأسفانه در خنداننده شو، شرکت‌کنندگان چارچوب‌های اخلاق و حتی عرف های حداقلی را شکستند، و بارها شوخی‌های مبتذل و در مواردی غیراخلاقی، از زبان آنها شنیده شد. ▪️ در این میان، دو نکته جای تامل بیشتری دارد: یکی خنده‌های بی‌پرده رامبد جوان و داوران، پس از شنیدن چنین شوخی‌های غیراخلاقی، و دیگری پخش این شوخی‌های مبتذل، با وجود غیرزنده و ضبطی بودن برنامه. 🔹 علاوه بر همه اینها، تاکید مکرر بر محور بودن خنده‌ی بی‌دلیل، و به هر قیمتی، و تئوریزه کردن و موجه نشان دادن آن، یکی از ارکان خندوانه بود. به نحوی که در خندوانه حتی بخش‌هایی برای قهقهه بی‌مقدمه و دسته‌جمعی، در نظر گرفته شده‌بود، ▪️ و همین منطق بود که بعضی جاها به ابتذال و بعضی مواقع به لودگی و رفتارهای سبک منجر می‌شد. در حالی که در دین ما به شدت نسبت به خنده‌های بی‌دلیل نهی شده‌است. 🔹 البته اکنون دیگر بعد از چند فصل خندوانه، و پخش مکرر برنامه‌ها و مسابقه‌های تلویزیونی ناهنجار، و مشابه و دنباله‌رو خندوانه، آن هنجارشکنی‌ها دیگر به عرف تبدیل شده، و حساسیت چندانی نسبت به آنها وجود ندارد. @valaadiyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مغالطه‌هایی آشکار، برای تطهیر هنجارشکنی‌های خندوانه
🔸 خندوانه (۲) عوام فریب و مدیر پسند 🔹 همان‌طور که پیش از این گفتیم، خندوانه هنجارشکنی‌های بسیاری داشت، اما تیم خندوانه تکنیک‌هایی را برای کاهش حساسیت‌ها نسبت به این هنجارشکنی‌ها، و انحراف اذهان عمومی از رفتارهای خلاف عرفش، و در نتیجه افزایش اقبال مخاطبان، استفاده می‌کرد: 🔹 ۱. تماشاگران محجبه و با ظاهر موجه؛ به نحوی که در اغلب کادرهایی که دوربین می‌بست، چهره آنان نمایان بود، در تمام قسمت‌های خندوانه اصرار بر این بود که در جمع حضار، حتما تعدادی خانم چادری حضور داشته‌باشد. 🔹 ۲. برنامه‌های خیریه و جمع‌آوری کمک‌های مردمی؛ در خصوص خیریه، ما قضاوتی در مورد نیت برگزارکنندگان نداریم، اما به هر صورت، این‌گونه حرکات، بر روی بینندگان تاثیر به‌سزایی در جهت نادیده گرفتن برخی رفتارهای خلاف عرف خندوانه ایفا کرد. 🔹 ۳. هم‌خوانی آهنگ‌های متعدد با موضوع ایران؛ برای بسیاری از مدیران صدا و سیما، هر رفتاری که (ولو فقط ظاهراً و در حد چند اسم، مثل ایران یا خلیج فارس) نوعی تقویت نگاه ملی را در خود داشته‌باشد، بر هر رفتار دیگری ارجحیت دارد. ▪️ حتی اگر این کار توسط یک اپوزیسیون نظام یا آدم منحرف باشد!؛ کما اینکه رفتارهای آتی رامبد جوان در مقابل نظام و احکام اسلام، این شخصیت او را نشان داد، ▪️ حتی اگر این کار برای اهداف شخصی باشد؛ کما اینکه بعدا هم با کانادا رفتن رامبد جوان، ثابت شد که اعتقادی به آن شعرخوانی‌ها وجود نداشته، صرفاً برای اهداف شخصی بوده، ▪️ حتی اگر این کار، به نوعی انحراف، و فروکاستن ارزش‌های بالاتر (مانند جهاد وشهادت،) به مسائل سطح پایین‌تر (مانند ملیت) باشد، مثلا بسیار دیده‌ایم که خبرنگاران صداوسیما در تظاهرات و تجمعات انقلابی و دینی، فقط به دنبال چهره‌هایی با پوشش‌های خلاف عرف می‌گردند، تا حدی که عملا به تحریف ماهیت این رویدادها، از انقلابی و دینی به یک رویداد ملی منجر شده‌است. 🔹 ۴. مهمانان موجه؛ این یک تکنیک قدیمی است که برنامه‌هایی از این دست، با دعوت از چهره‌های مشهور و موجه، هم از میان ایشان و طرفدارانشان، برای برنامه خود یارگیری می‌کنند، هم در صورت وجود ایرادات فرهنگی در برنامه، حضور آن مهمانان موجه را به عنوان دلیلی برای موجه بودن برنامه خود و خاموش کردن منتقدان، سر دست می‌گیرند. ▪️ به نظر می‌رسد در انتخاب این مهمان‌ها در خندوانه هم دقت ویژه‌ای وجود داشت، و اغلب این مهمان‌ها، علاوه بر تعریف و تمجید از خندوانه، به مخالفان آن هم نیش و کنایه‌ای می‌زدند. برای مثال در یک نمونه، مهمان برنامه که یک روحانی بود، منتقدین آهنگ‌های خندوانه را (که همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، نوعی هنجارشکنی بود،) به استهزاء گرفت. منتقدین و متحجرینی که در عمل، وجود یا حداقل نمود خارجی نداشتند، ▪️ اصلا یک شاهد برای این مسئله (که نگارنده پیش از این نیز عنوان کرده‌است) که قشر مذهبی، فقط در بعد سیاسی رشد کرده‌اند، اما از حیث تحلیل فرهنگی بسیار ضعیف و بی‌بضاعت هستند، نیز همین است؛ در خندوانه بسیاری از چهره‌های سیاسی انقلابی، و حتی با صبغه فرهنگی، بدون توجه به ماهیت ضد فرهنگی این برنامه حاضر شدند، و به آن وجاهت دادند، از حداد عادل گرفته تا حجت‌الاسلام سرلک 🔹 یادم هست در همان سال‌ها، کل فضای مجازی و حقیقی را به دنبال یک نقد راجع به خندوانه گشتم، اما دریغ از یک مورد! ▪️ متاسفانه بعدها هم که همسر رامبد جوان در خارج از کشور کشف حجاب کرد، تمام نقدها به خود عمل، و حداکثر به «ایران ایران» خواندن‌های او معطوف شد، ▪️ و هیچ کس به این مسئله توجه نکرد که رامبد جوان در این سالها، خندوانه را با همین نوع تفکر لاقیدی ساخته و به خورد میلیون‌ها ایرانی داده‌است، و نه با تفکر صداوسیما یا فلان نهاد بالاسری! و حداکثر چهارتا پارامتر مد نظر آنها را برای جلب نظر و حمایتشان به برنامه الصاق کرده‌است! ▪️ این روش بسیاری از برنامه‌سازانی است که با صداوسیما کا می‌کنند و خندوانه در اغلب این زمینه‌ها به نوعی جلودار دیگر برنامه‌های تلویزیونی بود. @valaadiyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش‌هایی از مستند «هک بزرگ» با موضوع تأثیرگذاری از طریق فیسبوک، و شرکت‌های بزرگ داده‌کاوی، بر رای مردم در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا @valaadiyat
🔸 انتخابات و شبکه‌های اجتماعی 🔹 حتما خبر مربوط به دیدارهای انتخاباتی جهرمی با برخی کاندیداهای احتمالی جریان اصلاحات را شنیده‌اید دیدارهایی که در آن جهرمی بسته‌ای شامل اطلاعات مربوط به کاربران توئیتر، و چند هزار کانال تلگرامی و صفحات اینستاگرامی تاثیرگذار را، در ازای پست معاون اولی رییس‌جمهور آینده، پیشنهاد داده‌است. 🔹 ایام انتخابات نزدیک است. قطعاً دشمنان نظام با هماهنگی جریان نفوذ، قصد دارند تا آرای مردم در انتخابات پیش رو را به سمتی که می‌خواهند تغییر دهند، و بهترین راه، شبکه‌های اجتماعی مجازی است، خصوصا که قبلاً از این مسیر جواب گرفته‌اند. 🔹 و متاسفانه جریان خودی و انقلابی، با توهم تاثیرگذاری، همچنان در حال انجام کاری است که خواست مشترک جریان غرب‌گرا، ضدانقلاب، و دشمنان داخلی و خارجی نظام است، یعنی ضریب دادن به شبکه‌های اجتماعی تحت مدیریت آنها، امثال توئیتر، اینستاگرام و تله‌گرام که عملاً پایگاه و نقطه قوت، و محل پیاده‌سازی برنامه‌های جریان لیبرال و برانداز است. 🔹 آیا با تجربه انتخابات سال ۹۶، هنوز هم فکر می‌کنیم می‌توانیم در شبکه‌های تحت مدیریت صهیونیست‌ها، کار انقلابی کنیم؟ 🔹 آیا می‌دانید حتی مدیر یک گروه در ایتا، می‌تواند پیام‌های یکی از اعضا را به نحوی مدیریت کند که او پیام‌های دیگران را ببیند، اما دیگران پیام‌های او را نبینند؟ ❓ درباره فیلتر حبابی چه می‌دانید؟! @valaadiyat