🔸 اتفاق خاصی افتاده؟!
🔹 یک نفوذی، برای چند ثانیه، آنتن یکی از شبکههای تلویزیون را به دست گرفتهاست،
فریاد همه بلند شده که ببین تا کجا نفوذ کردهاند!
🔹 اما سالهاست که نفوذیهای فکری دشمن علناً در صداوسیما جولان میدهند،
و هر شب ساعتهای متوالی از بهترین ساعات تلویزیون را در اختیار دارند،
ولی هیچکس نسبت به آن حساسیتی به خرج نمیدهد.
افرادی که در تمام بزنگاهها با دشمنان این کشور همراهی کردهاند،
امروز تمام گلوگاهها و نقاط تأثیرگذار رسانه ملی را در اختیار دارند.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔸 فتنهای متفاوت
🔹 همانطور که احتمالا در تحلیلهای راجع به اغتشاشات اخیر خواندهاید و شنیدهاید،
در فتنه حاضر، وجوه پررنگی از نقش فرهنگی شبکههای اجتماعی مجازی وجود دارد.
▪️ در فتنههای گذشته، فضای مجازی و سکوهای بیگانه، غالباً به عنوان ابزار هماهنگی میدانی مطرح بود،
اما در فتنه اخیر، این نرمافزارها، پیش و بیش از نقش ابزار هماهنگی، نقشهای تربیتی و آمادهسازی نیرو برای این اغتشاشات را به عهده داشتند.
▪️ به علاوه، در فتنههای گذشته، مانند فتنههای ۷۸، ۸۸، ۹۶، و ۹۸، بهانه و جرقه اولیه فتنهها، سیاسی یا اقتصادی بودهاست،
هرچند شاید ریشهها چیز دیگری بوده، اما آن چیزی که در ابتدا باعث تجمعات شده، صبغه سیاسی و اقتصادی داشتهاست.
اما فتنه حاضر، از این حیث، یک تفاوت عمده با فتنههای گذشته دارد، چرا که بهانه اولیه برای شروع فتنه، مسئله ححاب بود، که جنبه فرهنگی آن بسیار پررنگ است.
▪️ این یعنی با وجود شکافها و خلأهای بزرگ اقتصادی در کشور، دشمن برای براندازی، روی یک مسئله فرهنگی تمرکز کرده، و در آن پتانسیل بالاتری برای براندازی یافتهاست.
▪️ با جمع موارد گفتهشده، شاید بتوان فتنه حاضر را به نسبت فتنههای پیشین، یک «فتنه فرهنگی» دانست.
🔹 اینکه دشمن چطور به این نتیجه رسید را باید در بازیهای قبل از فتنه جستجو کرد،
مثلا در ویدیوها و مطالبی که علیه گشت ارشاد منتشر میشد؛
که یک نمونهی آن، هشتگ «من باحجابم ولی با حجاب اجباری مخالفم» بود.
این هشتگ به دشمن این پیام را داد که حتی بخش قابل توجهی از جریان مذهبی و محجبه کشور هم با قانون حجاب در کشور موافق نیستند.
▪️ در همین باره، نقش شبکههای مجازی صهیونیستی بسیار حائز اهمیت است.
جایی که دشمن علاوه بر ذائقهسازی، میتواند با توجه به جامعه آماری گستردهای که به راحتی به آن دسترسی دارد، ذائقه مخاطبان را بشناسد،
و این نقاط خلأ و مناسب برای شروع آشوبهای اجتماعی را تشخیص دهد.
🔹 در سالهای گذشته، نیروهای انقلابی، عمده تمرکز خود را بر روی سیاست و بعضا مطالبات اقتصادی گذاشتند،
و صفحات و کانالهای مجازی فعالین انقلابی، همواره پر بود از موضعگیریها و تحلیلهای مختلف در باب سیاست، و مطالبات و آمار و ارقامی که غالبا جنس اقتصادی داشت.
برای همین، ما در سالهای گذشته، خصوصا در فضای محازی، شاهد رشد و تکثر نیروهای انقلابی خوشفکر و خوشقلم، در عرصه سیاست بودیم.
▪️ اما هرقدر که در سالهای گذشته تحلیلهای سیاسی و اقتصادی خوب داشتیم، در ارائه تحلیلهای فرهنگی به شدت دچار ضعف بودیم،
که نتایج آن در نگاه سطحی و غیرعالمانه به موضوع فضای مجازی و نوع مواجهه با آن،
یا تن دادن مذهبیون به عرفهای غلط فرهنگی، (مثلاً در بحث پوشش) از نتایج برقراری این نسبت کاریکاتوری بین سیاست و اقتصاد در مقابل فرهنگ بود.
تا جایی که بعضاً همان کسانی که بهترین مواضع و تحلیلها را در موضوعات سیاسی داشتند، در موضوعات فرهنگی به انواع اعوجاجات و تفسیرهای غلط دچار شدند.
▪️ عجیب آنجاست که تاکیدهای مکرر امام خامنهای در مورد ولنگاری فضای مجازی، یا بعضی مسائل فرهنگی مانند حجاب نیز نتوانست نگاه فعالین انقلابی را به این عرصه متوجه کند.
🔹 فتنه اخیر با توجه به پیوند علنی مقوله فرهنگی حجاب، با مقوله سیاسی براندازی و مواجهه میدانی و سخت با نظام،
میتواند فرصتی باشد، تا فعالین انقلابی، با نگاه تازهای به موضوعات فرهنگی توجه کنند،
و اهمیت و اولویت فرهنگ، آموزشها و روشنگریهای عمیق و پایهای فرهنگی را بیشتر درک کنند.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
با این شیوه فلهای جذب،
آن هم برای جایگاه حساس و راهبردی معلمی،
انتظار داریم که دانشآموزان ما به انقلاب و ارزشهای اسلامی باور داشتهباشند؟!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔹 بیایید یک بارهم شده، فراتر از تعارفات،
درباره مدرسه و معلمها با هم روراست باشیم.
در اینکه بدنه اصلی معلمان کشور، به انقلاب و نظام و ارزشهای اسلامی معتقدند، حرفی نیست.
اما مسئله اینجاست که این اعتقاد قلبی، معمولاً ظهور و بروزی در رفتارهای ایشان و ساختارهای مدرسه ندارد.
🔹 آن چیزی که معمولا توسط دانشآموزان دیده میشود،
دو دسته رفتار از معلمان است، که با وجود اقلیت بودن این معلمان، رفتارهای ایشان در نگاه دانشآموزان برجسته میشود،
و در تربیت دانشآموزان نقش پررنگی ایفا میکند.
▪️ دسته اول، برخوردهای تند و افراطی بعضی معلمها و مسئولان مدرسه (خصوصا در مدارس دولتی) است،
که در قالب ساختارهای خشک و انضباطی محض (و نه فرهنگی) با دانشآموزان صورت میگیرد،
و دانشآموز را موجودی فراری از علمآموزی و ادبآموزی میبیند، که فقط باید او را مهار کرد!
▪️ دسته دوم، صحبتهای کنایهآمیز بعضی معلمانی است که اعتقادی به ارزشهای اسلامی و یا نظام اسلامی ندارند،
و با انواع طعنهها و اشارات مختلف، و استفاده از تکنیکهایی مانند تمسخر،
دانشآموزان را با خود همراه، و ایشان را نسبت به دین و مظاهر آن بدبین میکنند.
🔹 البته این را هم باید متذکر شد، که بعضی مدارس غیرانتفاعی مذهبی، از قالبهای گفتهشده مستثنی هستند،
اما اولا تعداد این مدارس در نسبت با کل مدارس، بسیار اندک است،
و ثانیا غالب این مدارس برای قشر مرفه طراحی شدهاند، و عموم مردم به این مدارس دسترسی ندارند.
🔹 به نظر میرسد اصلاح ساختار مدارس، و تربیتمحور شدن آنها،
و همچنین، تجدیدنظر در شیوههای جذب معلمان، میتواند در پیشگیری از آنچه امروز به آن مبتلا هستیم، موثر باشد.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
تیم رسانهای و مشاوران آقای رییسی، یکی از بزرگترین عوامل ریزش محبوبیت ایشان هستند.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat