🔸 ممیزی واجب
🔹 «من در ذهن خودم، کار فرهنگی منفی را - یعنی آن چیزی که از نظر ما و با معیار ما بد است - به سه نوع تقسیم میکنم:
1⃣ یک نوع، آن نوشته یا کتابی است که یک منطق یا سخنی را ارائه میدهد که از نظر ما آن سخن غلط است. یک فکر است، یک پیشنهاد است، یک نظر است، در هر زمینهای ممکن است؛ لیکن فقط آن صاحبِ نظر مخالف، در فکر این است که نظر مخالف خودش را مطرح کند و هیچ انگیزهای دنبال آن نیست.
▪️ طرح چنین فکر مخالف و غلطی - از نظر ما - در جامعه، مفید است؛ بودنش از نبودنش بهتر است؛
[...] نتیجه این میشود که مطلب رشد پیدا میکند، پرورش پیدا میکند، ذهنها قوی میشود و سخن و علم پیش میرود.
2⃣ نوع دوم کار که غلط است، این است که انگیزه آن صرفاً ارائه یک سخن علمی یا یک نظر فلسفی یا اجتماعی یا سیاسی نیست؛ بلکه جزئی از چارچوب یک طرح براندازی است. نشر این هم مضرّ است.
▪️ [...] ممکن است صاحب آن اندیشه، مطلقاً نداند که چه کار میکند! این به معنای آن نیست که خود او هم در آن طرح براندازی یا خرابکاری شریک است؛ نه، گاهی اصلاً او هیچ سهمی ندارد، اما دشمن از او استفاده میکند.
3⃣ نوع سوم، آن کار فرهنگیای است که اثرش آنی است و قابل پاسخگویی نیست.
مثل اینکه در جامعهای بیایند عکسهای مستهجن جنسی را به شکل وسیعی در میان جوانان پخش کنند! شما چطور میخواهید این را جواب دهید!؟ اصلاً قابل جواب دادن است!؟
این اصلاً قابل جواب دادن نیست.
وقتی که یک اثر هنری و یک نوشته و یک عکس، یک تأثیر ویرانگر اخلاقی دارد، این قابل پاسخگویی نیست.
جلوِ این کار فرهنگی را باید گرفت؛
▪️ این آن ممیّزی واجب است که در جنجال علیه ممیّزی و سانسور نباید هدف را گم کرد.
[...] این هیچ ربطی ندارد به اینکه ما با فکر آزاد موافقیم یا مخالفیم.
▪️ طبیعی است که ما با آزادیهایی مخالفیم؛ مگر کسی شک دارد؟
ما با بعضی از آزادیها مخالفیم. ما با آزادیهای جنسی مخالفیم؛ ما با آزادی گناه مخالفیم
و این کاری است که مردم را به این طرف سوق میدهد.»
امام خامنهای
۲۸ اردیبهشت ۷۸
🔹 به نظر شما مطالب و فضای حاکم بر شبکههای اجتماعی مجازی امثال اینستاگرام، در کدام دستهها میگنجند؟
🔹 «ممیزی واجب» که حضرت آقا میفرمایند یعنی چه؟
🔹 بزرگوارانی که میگویند دشمن و امثال ساسی مانکن از این فضا استفاده میکند، ما هم استفاده میکنیم و «جواب مناسب میدهیم»، و کار فرهنگی میکنیم، نظرشان راجع به این فرمایش حضرت آقا چیست؟
@valaadiyat
#ممیزی_واجب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا باز هم مخاطبان، خندوانه را به جمع خانوادگی خود راه میدهند؟
🔸 زاویههای تنگ و جیبهای فراخ
🔹 سری جدید خندوانه، شروع شد!
با شنیدن این خبر، بلافاصله به یاد حبیب رحیمپور ازغدی و برنامه زاویه افتادم!
صدا و سیمایی که یک شخصیت عالم، فرهیخته، و مومن را
فقط به خاطر صادرشدن یک کلمهی «منقل»! از زبان مهمان برنامهاش، اخراج میکند،
چطور میتواند دوباره به رامبد جوان و خندوانه اجازه ورود به سفره فرهنگ مردم را بدهد؟
آن هم در حالی که
🔹 رامبد جوان که حتی حاضر نشد فرزندش تابعیت ایرانی داشتهباشد،
بعد از خروج از کشور، و انتشار عکس بیحجاب همسرش، از این اقدام که در فضای عمومی انجام شدهبود حمایت کرد، و نشان داد که ارزش و احترامی برای احکام شرعی قائل نیست.
▪️ در حالی که حبیب رحیمپور ازغدی، مانند برادر بیشتر شناخته شده و دیگر اعضای خانوادهاش، مومن و عالم و متشرع هستند
🔹 کلمه منقل در برنامه زنده و خارج از اختیار مجری زاویه صادر شد.
و مجری برنامه هم در پایان برنامه از آن اعلام برائت کرد.
▪️ در حالی که در برنامه خندوانه که به صورت ضبطی و غیرزنده پخش میشود، چندبار شوخیهای رکیک جنسی از زبان استندآپ کمدین ها پخش شد، و خود رامبد جوان و داوران برنامه هم به آن شوخیهای غیراخلاقی خندیدند!،
(و هیچ صدایی هم از کسی درنیامد!)
🔹 رامبد جوان، در این مدتی که نبود، به همراه بسیاری از ضدانقلاب، در هشتگ های مختلفی از جمله «اعدام نکنید» و «واکسن بخرید» و بسیاری سیاهنمایی های دیگر بر علیه نظام مشارکت داشتهاست،
▪️ در حالی که رحیمپور ازغدی، به مبانی نظری و عملی انقلاب و نظام و امامین انقلاب مومن است، و این را در برنامههایش بارها نشان دادهاست.
🔹 اصلا شرمآور است که شخصیتی چون حبیب رحیمپور ازغدی، و برنامه زاویه، که با مناظرههای عالمانه، عملا مطالبه حضرت آقا مبنی بر کرسیهای نظریهپردازی را دنبال میکند، و باعث تقویت ریشهای نظام و انقلاب میشود را
مقایسه کنیم با
رامبد جوان و خندوانه ای که سرتاپا لودگی و ابتذال، و موسیقیهای سبک، و شکستن خطوط قرمز اخلاقی و فرهنگی است (ان شاءالله در این باره بیشتر خواهم گفت)
🔹 اما چه کنیم که متاسفانه مسئولین صدا و سیما، در مقابل نیروهای انقلابی، زبانشان دراز، و گردنشان کلفت است،
و برای امثال «جهانآرا» و «ثریا» و «عصرانه» نقش شمر و ابن زیاد را بازی میکنند،
اما برای ضدانقلاب و اپوزیسیون، و امثال رامبد جوان و ژوله و پینگیل و تنابنده (و شخصیتهای تحریم کننده تلویزیون و توهین کننده به اسلام و انقلاب)،
مظهر تام و تمام ارحم الراحمین و تواب و همه صفات جمالی خدا میشوند،
▪️ حتی وقتی خود آن فرد از گفتار یا کردار سابقش هیچ اعلام برائت یا ندامتی نکردهباشد،
و بهترین ساعات تلویزیون را به همراه کرور کرور پول بیتالمال در اختیار آنها میگذارد.
🔹 اما نمیتوانم خطاب به جماعت مذهبی این جمله آخر را نگویم که غیرت انقلابی حکم میکند که اگر هیچ کنش و رفتار انقلابی نسبت به امثال خندوانه نداریم، حداقل این برنامهها را تماشا نکنیم.
@valaadiyat
#زاویههای_تنگ_و_جیبهای_فراخ
10.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رفتارهایی که تا یکی دو دهه پیش، ناهنجار تلقی میشد،
اما امروز به لطف خندوانه و صداوسیما، به عرف، و حتی نیاز جامعه!! تبدیل شدهاند
🔸 خندوانه (۱)
هنجارشکن ترین برنامه تلویزیون
🔹 خندوانه بعد از شش فصل طولانیمدت، اکنون به یکی از پرمخاطبترین و تاثیرگذارترین برنامههای تلویزیون تبدیل شده،
و بنابراین به هیچ وجه نمیتوان آن را یک برنامه معمولی در نظر گرفت و نسبت به آن بیتفاوت بود.
🔹 خندوانه با هنجارشکنیهای گسترده، که به مرور و تا حدودی نامحسوس انجام داد، به دنبال توسعه استقبال عمومی و افزایش مخاطب بود.
مهمترین عناوین این هنجارشکنیها را میتوان در چهار محور زیر خلاصه کرد:
🔹 ۱.همخوانی خانم و آقا، همراه با دست زدن و برخی حرکات جمعی؛
مثلا در بعضی آهنگها، خانمها و آقایان، همگی با هم بشین و پاشو داشتند، دستهایشان را با هم بالا میآوردند، یا با هم پا میکوبیدند!
▪️ پیش از خندوانه، سابقه نداشت که در یک برنامه تلویزیونی، تعدادی آقا و خانم جوان، در حضور آهنگهای بعضاً تند و «شیش و هشت»!،
با همدیگر شعر بخوانند، دست بزنند، و بعضاً حرکاتی هم به صورت هماهنگ انجام دهند.
این مسئله خصوصاً در سری اول خندوانه که حاضرین در استودیو کمتر، و اغلب جوان بودند، و فضا غیرخانوادگی بود، خیلی به چشم میآمد.
🔹 ۲. خوانندههای زیرزمینی و سبکهای نامتعارف؛
خندوانه اساساً بر محور آهنگ و همخوانی میچرخید
این مهمترین ویژگی خندوانه در قیاس با دیگر جُنگها و برنامههای مشابه آن بود
استفاده از خوانندههای زیرزمینی بدسابقه یکی دیگر از نقاط تاریک خندوانه بود.
▪️ خواننده تیتراژ و برخی از آهنگهای خندوانه کسی بود که پیش از آن، آهنگها و ویدیو کلیپ هایی غیراخلاقی را در کارنامه داشت،
و با خودش سبکهای ناهنجار و «رپ» و «هیپ هاپ» را به خندوانه و تلویزیون آورد.
حتی در ابتدای کار، برای اینکه حساسیتی ایجاد نشود، خندوانه نام این خواننده را در تیتراژ خود نمیآورد.
و البته بیتفاوتی صداوسیما نسبت به حضور چنین فردی، بسیار سؤال برانگیز است.
🔹 ۳. خنداننده خانم؛
شاید مهمترین هنجارشکنی خندوانه، استفاده از خانمها در بخش مسابقه «خنداننده شو» بود
هر چند تا پیش از آن، خانمهای بسیاری در برنامههای طنز تلویزیونی بازی کردهبودند، اما این مسئله به علت حضور خانمها در بافت برنامههای طنز و قالبهای داستانی و خانوادگی، کمتر به چشم میآمد،
و هیچگاه کسی اینقدر عریان و بیپرده به این وادی ورود نکردهبود.
▪️ این مسئله که یک خانم به تنهایی، روی سن، و در مقابل چشم میلیونها نامحرم بایستد، و سعی کند با پشت هم چیدن بعضی کلمات و بعضاً با ضمیمه کردن حرکات، آنها را بخنداند،
یک هنجارشکنی بزرگ، یک گام بلند در زمینه حیا زدایی، و یک فاجعه در حریم عفت عمومی است.
▪️ در مرحله نخست که شرکتکنندگان فقط از بین بازیگران بودند، این مسئله نمود کمتری داشت،
چرا که مردم به چنین رفتارهایی از آنان در جلوی دوربین عادت داشتند،
اما در مراحل بعدی که مسابقه عمومی شد، و به کل بدنه جامعه تسری پیدا کرد، عمق قبح شکنی به شدت افزایش پیدا کرد.
و هر خانمی چه به برنامه میرفت و چه نمیرفت، میتوانست خود را در آن جایگاه تصور کند.
🔹 ۴. شوخیهای ناهنجار و بعضاً غیراخلاقی؛
واضح است که وقتی پای مسابقه و جلب رای عمومی در میان باشد،
اگر هیچ حریم و چارچوب روشنی برای آن در نظر گرفته نشود، کار به ابتذال و هنجارشکنی برای جلب توجه و در نتیجه کسب رای بیشتر خواهد کشید.
▪️ متأسفانه در خنداننده شو، شرکتکنندگان چارچوبهای اخلاق و حتی عرف های حداقلی را شکستند، و بارها شوخیهای مبتذل و در مواردی غیراخلاقی، از زبان آنها شنیده شد.
▪️ در این میان، دو نکته جای تامل بیشتری دارد:
یکی خندههای بیپرده رامبد جوان و داوران، پس از شنیدن چنین شوخیهای غیراخلاقی،
و دیگری پخش این شوخیهای مبتذل، با وجود غیرزنده و ضبطی بودن برنامه.
🔹 علاوه بر همه اینها، تاکید مکرر بر محور بودن خندهی بیدلیل، و به هر قیمتی، و تئوریزه کردن و موجه نشان دادن آن، یکی از ارکان خندوانه بود.
به نحوی که در خندوانه حتی بخشهایی برای قهقهه بیمقدمه و دستهجمعی، در نظر گرفته شدهبود،
▪️ و همین منطق بود که بعضی جاها به ابتذال و بعضی مواقع به لودگی و رفتارهای سبک منجر میشد.
در حالی که در دین ما به شدت نسبت به خندههای بیدلیل نهی شدهاست.
🔹 البته اکنون دیگر بعد از چند فصل خندوانه،
و پخش مکرر برنامهها و مسابقههای تلویزیونی ناهنجار، و مشابه و دنبالهرو خندوانه،
آن هنجارشکنیها دیگر به عرف تبدیل شده، و حساسیت چندانی نسبت به آنها وجود ندارد.
@valaadiyat
#خندوانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مغالطههایی آشکار، برای تطهیر هنجارشکنیهای خندوانه