🔸 خندوانه (۲)
عوام فریب و مدیر پسند
🔹 همانطور که پیش از این گفتیم، خندوانه هنجارشکنیهای بسیاری داشت،
اما تیم خندوانه تکنیکهایی را برای کاهش حساسیتها نسبت به این هنجارشکنیها،
و انحراف اذهان عمومی از رفتارهای خلاف عرفش،
و در نتیجه افزایش اقبال مخاطبان، استفاده میکرد:
🔹 ۱. تماشاگران محجبه و با ظاهر موجه؛
به نحوی که در اغلب کادرهایی که دوربین میبست، چهره آنان نمایان بود،
در تمام قسمتهای خندوانه اصرار بر این بود که در جمع حضار، حتما تعدادی خانم چادری حضور داشتهباشد.
🔹 ۲. برنامههای خیریه و جمعآوری کمکهای مردمی؛
در خصوص خیریه، ما قضاوتی در مورد نیت برگزارکنندگان نداریم، اما به هر صورت، اینگونه حرکات، بر روی بینندگان تاثیر بهسزایی در جهت نادیده گرفتن برخی رفتارهای خلاف عرف خندوانه ایفا کرد.
🔹 ۳. همخوانی آهنگهای متعدد با موضوع ایران؛
برای بسیاری از مدیران صدا و سیما، هر رفتاری که (ولو فقط ظاهراً و در حد چند اسم، مثل ایران یا خلیج فارس) نوعی تقویت نگاه ملی را در خود داشتهباشد، بر هر رفتار دیگری ارجحیت دارد.
▪️ حتی اگر این کار توسط یک اپوزیسیون نظام یا آدم منحرف باشد!؛
کما اینکه رفتارهای آتی رامبد جوان در مقابل نظام و احکام اسلام، این شخصیت او را نشان داد،
▪️ حتی اگر این کار برای اهداف شخصی باشد؛
کما اینکه بعدا هم با کانادا رفتن رامبد جوان، ثابت شد که اعتقادی به آن شعرخوانیها وجود نداشته، صرفاً برای اهداف شخصی بوده،
▪️ حتی اگر این کار، به نوعی انحراف، و فروکاستن ارزشهای بالاتر (مانند جهاد وشهادت،) به مسائل سطح پایینتر (مانند ملیت) باشد،
مثلا بسیار دیدهایم که خبرنگاران صداوسیما در تظاهرات و تجمعات انقلابی و دینی، فقط به دنبال چهرههایی با پوششهای خلاف عرف میگردند،
تا حدی که عملا به تحریف ماهیت این رویدادها، از انقلابی و دینی به یک رویداد ملی منجر شدهاست.
🔹 ۴. مهمانان موجه؛
این یک تکنیک قدیمی است که برنامههایی از این دست، با دعوت از چهرههای مشهور و موجه،
هم از میان ایشان و طرفدارانشان، برای برنامه خود یارگیری میکنند،
هم در صورت وجود ایرادات فرهنگی در برنامه، حضور آن مهمانان موجه را به عنوان دلیلی برای موجه بودن برنامه خود و خاموش کردن منتقدان، سر دست میگیرند.
▪️ به نظر میرسد در انتخاب این مهمانها در خندوانه هم دقت ویژهای وجود داشت،
و اغلب این مهمانها، علاوه بر تعریف و تمجید از خندوانه، به مخالفان آن هم نیش و کنایهای میزدند.
برای مثال در یک نمونه، مهمان برنامه که یک روحانی بود، منتقدین آهنگهای خندوانه را (که همانطور که پیشتر گفته شد، نوعی هنجارشکنی بود،) به استهزاء گرفت.
منتقدین و متحجرینی که در عمل، وجود یا حداقل نمود خارجی نداشتند،
▪️ اصلا یک شاهد برای این مسئله (که نگارنده پیش از این نیز عنوان کردهاست) که قشر مذهبی، فقط در بعد سیاسی رشد کردهاند، اما از حیث تحلیل فرهنگی بسیار ضعیف و بیبضاعت هستند، نیز همین است؛
در خندوانه بسیاری از چهرههای سیاسی انقلابی، و حتی با صبغه فرهنگی، بدون توجه به ماهیت ضد فرهنگی این برنامه حاضر شدند، و به آن وجاهت دادند،
از حداد عادل گرفته تا حجتالاسلام سرلک
🔹 یادم هست در همان سالها، کل فضای مجازی و حقیقی را به دنبال یک نقد راجع به خندوانه گشتم،
اما دریغ از یک مورد!
▪️ متاسفانه بعدها هم که همسر رامبد جوان در خارج از کشور کشف حجاب کرد، تمام نقدها به خود عمل،
و حداکثر به «ایران ایران» خواندنهای او معطوف شد،
▪️ و هیچ کس به این مسئله توجه نکرد که رامبد جوان در این سالها، خندوانه را با همین نوع تفکر لاقیدی ساخته و به خورد میلیونها ایرانی دادهاست،
و نه با تفکر صداوسیما یا فلان نهاد بالاسری!
و حداکثر چهارتا پارامتر مد نظر آنها را برای جلب نظر و حمایتشان به برنامه الصاق کردهاست!
▪️ این روش بسیاری از برنامهسازانی است که با صداوسیما کا میکنند
و خندوانه در اغلب این زمینهها به نوعی جلودار دیگر برنامههای تلویزیونی بود.
@valaadiyat
#خندوانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشهایی از مستند «هک بزرگ»
با موضوع تأثیرگذاری از طریق فیسبوک، و شرکتهای بزرگ دادهکاوی،
بر رای مردم در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا
@valaadiyat
🔸 انتخابات و شبکههای اجتماعی
🔹 حتما خبر مربوط به دیدارهای انتخاباتی جهرمی با برخی کاندیداهای احتمالی جریان اصلاحات را شنیدهاید
دیدارهایی که در آن جهرمی بستهای شامل اطلاعات مربوط به کاربران توئیتر، و چند هزار کانال تلگرامی و صفحات اینستاگرامی تاثیرگذار را، در ازای پست معاون اولی رییسجمهور آینده،
پیشنهاد دادهاست.
🔹 ایام انتخابات نزدیک است.
قطعاً دشمنان نظام با هماهنگی جریان نفوذ، قصد دارند تا آرای مردم در انتخابات پیش رو را به سمتی که میخواهند تغییر دهند،
و بهترین راه، شبکههای اجتماعی مجازی است،
خصوصا که قبلاً از این مسیر جواب گرفتهاند.
🔹 و متاسفانه جریان خودی و انقلابی، با توهم تاثیرگذاری،
همچنان در حال انجام کاری است که خواست مشترک جریان غربگرا، ضدانقلاب، و دشمنان داخلی و خارجی نظام است،
یعنی ضریب دادن به شبکههای اجتماعی تحت مدیریت آنها،
امثال توئیتر، اینستاگرام و تلهگرام
که عملاً پایگاه و نقطه قوت، و محل پیادهسازی برنامههای جریان لیبرال و برانداز است.
🔹 آیا با تجربه انتخابات سال ۹۶، هنوز هم فکر میکنیم میتوانیم در شبکههای تحت مدیریت صهیونیستها، کار انقلابی کنیم؟
🔹 آیا میدانید حتی مدیر یک گروه در ایتا، میتواند پیامهای یکی از اعضا را به نحوی مدیریت کند که او پیامهای دیگران را ببیند، اما دیگران پیامهای او را نبینند؟
❓ درباره فیلتر حبابی چه میدانید؟!
@valaadiyat
#انتخابات_و_شبکههای_اجتماعی
🔸 طنزترین مناسبت تقویم
۲۹اسفندماه در تقویم رسمی ایران، روز ملی شدن صنعت نفت، و تعطیل رسمی اعلام شدهاست.
و این نامگذاری را باید در زمره طنزهای تلخ روزگار به حساب آورد.
🔹 صنعت نفت، در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ ملی شد، اما آیا ملی ماند؟
وقتی کمتر از سه سال بعد از این تاریخ، با بیتدبیری و تکروی مصدق، دوباره همه چیز به روزهای قبل از ملی شدن، و بلکه بدتر از آن برگشت، دیگر چرا باید این روز را روز ملی شدن صنعت نفت بنامیم؟
▪️ روز ملی شدن در صورتی میتواند به ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ اطلاق شود، که بعد از آن هم نفت ملی مانده باشد.
این قضیه مانند آن است که
🔹 فرض کنید مثلا اندونزی تا قرن هفدهم مستعمره چین بوده، و در آن سالها از چین استقلال پیدا کردهاست،
اما چند روز بعد از استقلال، ژاپن بیاید و آن را مستعمره خود کند،
و بعد از چندی، باز اندونزی مستقل شود،
و مدتی بعد هلند بیاید و اندونزی را اشغال کند،
و دست آخر، اندونزی از هلند هم مستقل شود،
و تا امروز مستقل مانده باشد.
▪️ حالا یک عده بیایند روز استقلال اندونزی از چین یا از ژاپن را، به عنوان روز ملی استقلال اندونزی اعلام کنند.
واضح است که کاملاً مضحک و غیرمنطقی است.
▪️ معمول و معقولش این است که آخرین باری که چنین اتفاق افتاده و بعد از آن تا به امروز استمرار پیدا کرده را به عنوان مرجعی برای نامگذاری بگیریم،
نه اتفاقی که یک بار افتاده و بعد از آن بارها نقض و تکرار شدهاست.
🔹 واقیعت این است که صنعت نفت ایران، با انقلاب اسلامی در سال ۵۷ ملی شد، و از آن زمان تا اکنون، ملی ماندهاست.
▪️ اما به علت نفوذ جریان غربگرا در تمامی لایههای تصمیمگیری، و برای زنده نگه داشتن جریان ضددین و آمریکاپرست مصدق، امروز همه مردم ایران، ملی شدن صنعت نفت را به ۲۹ اسفند ۱۳۲۹، و به نام مصدق میشناسند.
و حتی برای بزرگداشت و ماندگاری بیشتر آن در ذهنها، این روز را تعطیل رسمی اعلام کردهاند.
🔹 در حالی که حتی پیوند زدن ملی شدن صنعت نفت به نام مصدق، در همان جریان سال ۱۳۲۹ هم سخنی اشتباه است.
▪️ چرا که اگر جریان آیتالله کاشانی، و اعدامهای انقلابی و هدفمند گروه فدائیان اسلام نبودند،
شاید در آن سالها هیچ احتمالی برای موفقیت نهضت ملی شدن نفت، وجود نداشت.
همانطور که وقتی مصدق خود را از این گروهها جدا کرد، در کمتر از چند ماه، دولتش ساقط شد.
▪️ و در مقابل، در حضور جریان آیتالله کاشانی، و مبارزه فدائیان اسلام، ملی شدن صنعت نفت میتوانست با چهره حقوقی و رسانهای دیگری به جز مصدق محقق شود، هر چند شاید کمی دیرتر.
🔹 مدیریت و بسیج مردمی نهضت، به عهده آیتالله کاشانی بود.
▪️ و از طرفی فدائیان اسلام با ترور هژیر، زمینه تغییر ترکیب مجلس، و راه یافتن نیروهای طرفدار ملی شدن، به مجلس را فراهم کرد،
▪️ و با ترور رزمآرا، قبل از جلسه رأیگیری،
فضای رعب و وحشت را بر مخالفان ملی شدن نفت در مجلس، حاکم کرد،
تا همه چیز برای رأی مجلس به ملی شدن صنعت نفت مهیا شود.
▪️ و به قول مرحوم آیتالله طالقانی، «فدائیان اسلام یک ترور انجام دادند، نمایندگان به مجلس راه یافتند. فدائیان اسلام ترور دیگری انجام دادند، نفت ملی شد»
🔹 اما مسئولان هرچند مذهبی اما ترسو و روشنفکرنمای کشور، با همراهی جریان لیبرال، به اسم جلوگیری از ترویج خشونت، اجازه ندادهاند عموم مردم از فدائیان اسلام چیزی بدانند.
🔹 علاوه بر این، مصدق هرقدر که به ملی شدن صنعت نفت کمک کرد، چندین برابرش به آن خیانت کرد،
و با اعتماد به آمریکا، و طرد کردن نیروهای متعهد داخلی، و به بازی گرفتن نتیجه زحمات چندساله یک ملت، زمینه را برای سقوط نهضت، و سلطه دوباره و پرقدرتتر شرکتهای آمریکایی و انگلیسی بر نفت ایران مهیا کرد.
@valaadiyat
#طنزترین_مناسبت_تقویم