💢 چرا احیای عدالت در ایران امروز دشوار است؟
احیای عدالت اجتماعی و مبارزه علیه #تبعیضهای_اقتصادی در ایران امروز بسیار دشوار است. در سه دهه گذشته در ایران عملا یک جامعه سلسلهمراتبی -یک کاست طبقاتی- بازتولید و تثبیت شده. از زایشگاه تا مهدکودک و مدرسه تا خانه سالمندان و قبر، طبقات از یکدیگر تفکیک میشوند تا کت و عبا و حتی کفن اشراف و فرزندانشان از برخورد با کت و عبا و کفن فقرا و مردم عادی آلوده نشود.
مسلما طبقات برخوردار آنچه به دست آوردهاند را پس نخواهند داد. اما دشواری اصلی عدالتخواهی جای دیگری است. در اینجاست که عامه مردم، و حتی طبقات پایینی به «فرم» و اصل این جامعه طبقاتی دیگر اعتراض ندارند. فقط میگویند چرا ما و خانوادهمان در طبقات بالاتر این ساختمان نیستیم. ما با جامعهای طرفیم که فقرایش به ثروتمندان و #سلبریتی هایش نمیگویند از کجا آوردهای. بلکه با حسرت و احترام به آنها نگاه میکنند و آنها را الگوی موفقیت و پیشرفت میدانند.
#رفسنجانیسم، مثل تاچریسم در انگلیس و ریگانیسم در آمریکا و #نئولیبرالیسم در نقاط دیگر جهان، موفق شده نه فقط مخالفانش که حتی کارگران و مستضعفان و محرومان جامعه، و به عبارتی حتی قربانیانش را با خود همراه و همفکر و همدست کند.
به هر گروه حمله کنید طرفدارانشان فریاد میزنند زحمت کشیدند و «حق» شان است. از دارایی سلبریتیها، دکترها، وکلا، تاجران بپرسید عدهای میگویند زحمت کشیدند و حقشان است. بپرسید «ایران مال»ها و فلان استارتآپهای هزار میلیاردی از کجا آمدند، عدهای میگویند زحمت کشیدند و حقشان است. برخلاف سالهای بعد از انقلاب که ثروت فراوان نشانهی طاغوت بود، امروز کمتر کسی اصل جامعهای که یک نفر میلیونها برابر دیگران دارد را زیر سوال میبرد.
این «طبیعی شدن جامعه به شدت طبقاتی» دلیل وجود آقازادهها و رانتخواران مذهبی و تکنوکراتهای سکولاری است که نه فقط عذاب وجدان یا نگرانی از قضاوت جامعه درباره منبع ثروتشان ندارند بلکه با قلدری به ژن خوب (ترجمه همان طبقه خوب) شان مینازند و تهدید به مهاجرت و بردن ثروتشان از این کشور میکنند.
دقت کنید که جامعه فقط وقتی از «قلدری طبقاتی» دردش میگیرد که به شکلی عیان با ساختار سیاسی گره خورده باشد. قلدری پسر محمدرضا عارف یا آیتالله نورمفیدی نماینده ولی فقیه و برادرزاده فلان امام جمعه و خواهرزاده فلان سردار و وزیر توی ذوق جامعه میزند و به حق باعث انزجار میشود ولی قلدری طبقاتی جراح برجساز کراواتی یا فوتبالیست و سلبریتی که ظاهری اپوزیسیون دارد با نفرت جامعه روبرو نمیشود. در حالیکه دومی هم با شبکه قدرت سیاسی و رانتی پیوند دارد. حقوق نجومی فلان مدیر دولتی و نهادی به حق باعث عصبانیت جامعه میشود ولی درامد ماهی یک میلیارد تکنوکرات بخش خصوصی یا تاجری که به شکلی بخشی از همان نظام اقتصادی و سیاسی است نه. این نشان میدهد که اصل «جامعه به شدت طبقاتی» در ایران دیگر محل سوال و شک نیست.
این فرایند طبیعیشدن «حق» محصول تزریق سه دهه ایدئولوژی کاذب توسط #رفسنجانیسم از یک سو و فرهنگی و غیراقتصادی شدن امر سیاسی در چند دهه گذشته از سوی دیگر است. فرایند «طبیعی شدن حق میلیونها برابر بیشتر داشتن»، مهمترین ابزار مشروعکنندهی غارت و سهمخواهی و رانتخواری در ایران امروز است. رفسنجانیسم برای تزریق این ایدئولوژی کاذب دو بال دیگر هم داشت: اصلاحطلبی و اصولگرایی. اولی فضای سیاسی را با ارزشهای فرهنگی #لیبرال و دومی با ارزشهای فرهنگی سنتگرایانه اشباع کردند. و با غیراقتصادی کردن سیاست، فرایند انباشت سرمایه و تثبیت طبقاتی دهه هفتاد و هشتاد و نود را پنهان و مخفی کردند.
به دعواهای عرصه عمومی دهه هفتاد نگاه کنید: دوچرخه سواری زنان هزاران صفحه روزنامه اصلاحطلبان/اصولگرایان را اشغال میکند در حالیکه هیچ فردی در هیچ یک از دو جناح فریاد نمیزند مدارس غیرانتفاعی نهادینهکردن «تفکیک طبقاتی» در پایینترین سن و متضاد با روح #انقلابی است که میخواست #امت بسازد. هیچکس نگفت از درون مدارس غیرانتفاعی که حس تعلق به طبقه برتر را به کودک میدهد #باکری و #همت و #حججی بیرون نمیآید هیچ، حتی یک پزشک مسئول و غیرسوداگر هم بیرون نمیآید.
بگذارید اینگونه خلاصه کنیم: از اوایل دهه هفتاد گروهی با فریاد «وای آزادی» و گروهی با فریاد «وای شریعت» بازتولید #جامعه_طبقاتی و #اشراف قبل از انقلاب را در ذهن مردم به حاشیه بردند و فرعی کردند. به عبارتی این دو گروه آنقدر درباره تفکیک جنسیتی پیادهروها و استادیومها و میزان مجاز موی سر زنان بر سر هم فریاد زدند و جامعه هم با این دعوا همراهی کرد که مردم ندیدند سرتاسر خیابانها/مدارس/دانشگاهها/بیمارستانها و حتی قبرستانها «تفکیک طبقاتی» شدهاند. و بازندگان آنها بودند که بیشتر از همه برای انقلاب هزینه داده بودند.
✍🏻 #علی_علیزاده
🇮🇷 @Ammar_Media
3.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 گام به گام تا نابودی ایران
🔹 خود FATF میگوید تحریم ها را لغو نمیکنم ظریف هم میگوید ما تضمین نمیدهیم ، معلوم نیست برای چی میخواهد امتیاز بدهند؟!
🔸 با برجام هسته ای را از بین بردند
🔹 با FATF امنیت ما از بین میرود
🔸 قدم بعدی هم موشکی است.
🔻 ظریف خطاب به آمریکا:
➕ هسته ای بدم؟
➖ امنیت بدم؟
➕ موشکی بدم؟
👈 کدومو بدم؟
🔹 آمریکا: همشو بده
🔸 ظریف: پسرا همشو بدین
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
8.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نبویان: در متن برجام آمده بود که اگر ایران تعهداتش را انجام دهد چند تحریم برداشته میشود که در عمل نشد و این بلا بر سر اقتصاد کشور آمد، در FATF همین مقدار هم نیامده و گفته شده اگر همه تعهداتمان را اجرا کنیم خبری از لغو تحریم ها نیست
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
3.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خود FATF میگوید تحریم ها را لغو نمیکنم ظریف هم میگوید ما تضمین نمیدهیم ، معلوم نیست برای چی میخواهد امتیاز بدهند؟!
▪️با برجام هسته ای را از بین بردند ، با FATF امنیت ما از بین میرود ، قدم بعدی هم موشکی است
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
4.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توصیف نبویان از واکنش های روحانی به منتقدان برجام: کم سوادها ، قانون شکن ها، بی دین ها ، حسودها ، افراطی ها ،کاسبان تحریم ، بی شناسنامه ها ، جیب برها ، کم عقل ، دنیا ندیده ها ، مستضعفان فکری ، بیکارها ، متوهم ها ، دین نشناس ها ، کسانی که خطای دید دارید ، بزدل ها ، تفرقه افکن ها ، برید به جهنم ، منتقدان فاسد ، برید به جهنم ، عصر حجری ها ، عقب مانده ها ، ترسوها و ...
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
8.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پاسخ نبویان به دروغ حامیان FATF: در دولت و مجلس قبل هیچ گاه FATF مورد پذیرش قرار نگرفت
▪️آنچه تصویب شد "قانون داخلی" مبارزه با پولشویی بود نه یک "کنوانسیون خارجی"
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
13.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پارادوکس | دولتیها درباره بنزین چه گفتند، چه شد!در حالی که دولتمردان بارها تاکید کردند که نباید موضوعی از مردم مخفی بماند، به یکباره قیمت بنزین سه برابر شد.
🔷🔶 @amoofidel 🔶🔷
2.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بی بی سی فارسی: در آمریکا یک چهارم زنان توسط محارم خودشان مورد تجاوز جنسی و آزار جنسی قرار گرفته اند.
673.4K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پیام ما(بر و بچ «حشدالشعبی») به دشمن آمریکایی: شهدای ما زنده اند. سربازان صاحب الزمان از چیزی نمی ترسند، مگر گناهانشان.
هدیه به روی شهدای «حشدالشعبی» صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
@Fars_plus
🏴 انقلاب و مابعد انقلاب
انقلاب دو فاز دارد، وجه سلبی و سرنگونی رژیم سلطنتی و مابعد انقلاب یعنی وجه ایجابی و برقراری جمهوری اسلامی.
وجه سلبی را امام و نیروهای ارزشی به خوبی و با سختی انجام دادند و در ۲۲ بهمن ۵۷ به ثمر رساندند؛ وجه ایجابی آن اما تازه از ۲۲ بهمن شروع شده و تا ابد ادامه خواهد داشت.
از این جهت، هم از لحاظ کمی و هم کیفی فاز سختتر و طاقت فرساتری است. وجه کمی را گفتم چون تا ابد ادامه دارد، اما چرا از بعد کیفی سختتر است؟ چون دیگر به صرف نفی و حذف دیگران محقق نمیشود، همزمان باید تفکر و تمدن اسلامی را جامه عمل پوشاند، باید ساخت و با عوامل مخرب به مبارزه پرداخت.
مبارزه با فقر و فساد و تبعیض در این دوره البته سختتر است، به دلایلی چون انشقاقی که بعد از فتح به وقوع میپیوندد، به دلیل ریا و نفاقی که مانع از رسوایی عناصر فاسد میشود. در آن دوره هدف مشخص بود، فقط همت لازم بود برای محقق شدن. در این دوره اما مفسدان سیاسی اقتصادی سوابق خود را سپر بلایشان میکنند و پشت نام و نشان شان مخفی میشوند. در این دوره هم سختی تشخیص را داریم و هم تحمل را. مفسدین این دوره برای خود حاشیههای امن درست کردهاند و ابزارهای متعددی برای مقابله با نظام و رهبری دارند. ابزارهایی چون اسرار گرو گرفته از نظام، حلقهی متنفذان قدرت و ثروت، روشنفکران و توجیهگران معمم و مکلا و طیفهایی از مردم و هواداران جاهل که مهمترین نقش را در حفاظت از فسادی دارند که دودش ناخواسته چشم خودشان را هم کور کرده.
فساد فساد است و باید با آن مبارزه کرد. ریزشهای انقلاب وجه اجتناب ناپذیر انقلاب هاست و ذره ای از قداست انقلاب ما نمیکاهد. ضرورت هر زیست و حیاتی چالش و مبارزه است، هر پیکری بیتردید گرفتار میکروبها و انگلهای محیط است.
فسادهایی که در جمهوری اسلامی از برخی دولت مردان سر میزند قابل توجیه نیست اصلا نباید هم توجیه کرد، باید مبارزه و رسوا کرد اما بدانیم مبارزه با چه کسی و چگونه. بدانیم مشکل از مظروف است، نه ظرف.
مبارزه یعنی تبیین اصول و آرمان ها و غربال افراد منطبق با این اصول. تا وقتی اصول اصول بماند امکان حذف ناپاکیها هست، مشکل وقتی فاجعه میشود که اصول هم دچار تغییر شود، این آغاز انحطاط است و الا تا وقتی چارچوب و خطکش باشد، انحرافات قابل شناسایی است اما وای به بعد از آن.
الان نیروهای ارزشی و انقلابی در دوران بعد از انقلاب مظلومانه در حال مبارزهاند، دشمنان ملت مشغول چپاول اند آن وقت ما باید پاسخگوی اعمال آنها باشیم! اقشاری از مردم هم یخه ما را میگیرند! خودشان در انتخابات ها و غیره آب به آسیاب غارتگران میریزند آن وقت نق اوضاع را به نیروهای انقلابی میزنند! به کسانی که عمرشان را صرف جهاد سازندگی و نظامی کردهاند.
میگوییم به ما چه؟ می گویند شما انقلاب کردید!
اصلا همین جمله، اول مصیبت است. این یعنی یک عده تنها به تماشاچی بودن اکتفا کردهاند و اصلاح امور را از دیگران توقع دارند!
شما انقلاب کردید یعنی چه؟! پس نقش شما چه میشود؟
ما انقلاب کردیم و میکنیم، اما مگر میشود با یک اکثریت تماشاچی و یک اقلیت منسجم منحرف نفوذی کارها را پیش برد؟
انقلاب هست، چون ضد انقلاب هست. انقلاب که تمامی ندارد. اینکه فکر کنیم انقلاب کردیم و تمام شد و رفت، یک خطای فاحش است. خروجی این تفکر انفعال و میدان دادن به عناصر نفوذی یا استحاله شده است. باید جنگید، باید از میراث امام محافظت کرد.
اگر تیر را میبینیم تیرانداز را هم ببینیم. نشود حکایت زمان حضرت علی(ع) که بزغالههای بچههای کوفی را اصحاب معاویه میدزدیدند، میگفتند علی دزدیده و با این خدعه کینهها را به سمت حکومت علوی سرازیر میکردند.
زمان پیامبر را ببینید! پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود من برای تنزیل میجنگم و تو برای تأویل خواهی جنگید. جنگهای زمان پیامبر سختتر بود یا حضرت علی؟
زمان پیامبر دشمن مشخص بود اما زمان حضرت علی خواص هم در تشخیص حق و باطل درمانده بودند. پیامبری که مجموعا ۲۳ سال به تربیت جامعه پرداخت، دخترش اولین قربانی امت پیامبر بعد رحلت ایشان بود. تا پیامبر رحلت کرد، مظلومیت انقلابیهای راستین هم شروع شد، شروع شده بود، علنی شد. کودتای سقیفه رخ داد. دستان علی(ع) را بستند. حضرت فاطمه پاره تن پیامبر را کتک زدند و شهید کردند!
حدیث داریم بعد از پیامبر همه جز سه یا چهار نفر مرتد شدند!
چرا؟ چون همه تماشاچی بودند! فکر میکردند انقلاب کردند و تمام، دیگر وظیفهای ندارند!
انقلاب را باید محافظت کرد، امام فرمود نگذارید انقلاب دست نااهلان بیفتد، آیا ما عمل کردیم؟ چقدر در انتخاب ها و انتخابات ها معیار تعهد و تخصص را ملاک قرار دادیم؟ چه کسانی را بر مسند امور نشاندیم؟ اصلا رأی میدهیم؟ به چه کسی؟ با چه معیاری؟
اینها کف وظایف ماست، آیا به این حداقل عمل کردهایم؟
* بخشی از عرایض اینجانب در یکی از محافل تهران
@GhadiriNetwork
5.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️پست اینستاگرامی #علیرضا_پورمسعود
💢غربت امیرالمومنین به وسعت کل تاریخ است ، روز عاشورا روز مظلومیت علی(علیه السلام) است ، هرشخصی که یک گام در مسیر مطالعه و حب اهل بیت برداشت غربت امیرالمومنین(علیه السلام) دلش را خون کرده
شاید بخشی از این غربت را در این صحبت و اتفاق بشود درک کرد یک عزیز اهل سنت(شیعه شده) که نقل میکند سوالات استاد ابوالقاسمی را از بزرگان مذهب خود می پرسد اما بجای پاسخ او را کتک مفصل می زنند و می گویند ابوالقاسمی منبر سلونی راه انداخته است
شب های جمعه در کنار روضه های اباعبدالله قطره اشکی هم در مظلومیت امیرالمومنین(علیه السلام) بریزیم که تنها شنوای دردهایش چاه بود
که او را هیچچیز آزرده نکرد جز یک اتفاق ،
اتفاقی که پهلوان دو عالم را مضطر کرد
لحظه ای با دستان بسته شاهد شکستن پهلوی یاس اش بود
آه ... علی علی علی
در حرمت غربت و اقتدار را درک کردم
به امید گوشه چشمی ...
🌐https://www.instagram.com/p/B60tGvoA80k/?igshid=1wmijueyzzxqf
✅گاهنوشت(کانال رسمی علیرضا پورمسعود)
@A_purm