💠#خبر_خوب
❇️موضوع: #اعتماد_غرورآفرین
👌در یک رخداد غیرقابل پیش بینی تا ساعت ۲۲ دیشب ۱۷۰۱۲ نفر از هموطنان برای شنیدن شرایط مشارکت در آزمایشات بالینی واکسن کرونای ستاد اجرایی فرمان امام با ۴۰۳۰ تماس گرفتند و ۹۹۱۱ نفر آنها برای مشارکت در آزمایشات اعلام آمادگی کردند...
💯 اعتماد مردم عزیز به دانشمندان جوانمان غرورآفرین است
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#ما_میتوانیم
#ستاداجراییفرمانامام
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🔹با نزدیک شدن به دو انتخابات ۱۴۰۰، تشکلهایی با محوریت یا حمایت جریانها و افراد سیاسی اعلام موجودیت کردند.
"همنا"،"ادب"، "تحول خواهان انقلابی" و …
شنیده شده تشکیلات #نسل_نو
هم با محوریت مهدی صیاد شیرازی، حامد علامتی و مهدی اقراریان ناظر به گام دوم انقلاب، آغاز به کار خواهد کرد.
🌓 روشنا
🆔 https://eitaa.com/roshana_ir
🆔 https://rubika.ir/roshana_ir
❇️ #اطلاعنگاشت
💢موضوع: مروری بر ویژگیهای شهید سلیمانی
قهرمان شکست استکبار
💠رهبرانقلاب در دیدار دستاندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی (۱۳۹۹/۰۹/۲۶) شهادت سردار سلیمانی را یک حادثه تاریخی خواندند و برخی از ویژگیهای شهید سلیمانی را برشمردند که در این اطلاعنگاشت مرور میشود.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
مستند *«با من نگاه کن»*
زندگی بسیار زیبا و تاثیر گذار آیت الله حائری شیرازی
سه شنبه دوم دی ماه ساعت ۲۰ بازپخش:
چهارشنبه سوم دی ماه ساعت ۹
و جمعه ۵ دی ماه ساعت ۱۴
https://eitaa.com/Abbas_alipour_qom_alamarvdasht
#اختصاصی_روشنا | سخنان محمود امجد و همه واکنش های مهم به آن
🔹 محمود امجد یکی از استادان حوزه علمیه اخیرا در ویدیویی بسیار مشکوک و سوال برانگیز به توهین و اتهام زنی به رهبر معظم انقلاب اسلامی پردا خته است. او روح الله زم، عامل مستقیم سرویس های جاسوسی را «شهید» نامیده و اتهامات بسیاری را به جمهوری اسلامی وارد کرده است. در ادامه واکنش برخی چهره ها و شاگردان ایشان را می خوانیم:
▪️ عطاالله مهاجرانی وزیر اسبق اصلاحات: ایشان با سخنانی بسیار تند و ساختار شکن همه ما را بهت زده کردند. آیت الله خامنه ای رمز اقتدار و عزت ملی و سربلندی ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران اند. می توان خیرخواهانه از بسیاری از امور اجرائی و قضایی و مجلس و سپاه انتقاد کرد. اما ساختار شکنی و انکار انقلاب و نظام امر دیگری است.
🔻 محمد علی آهنگران: چطور ممکن است کسی که مخالفین رهبری آیت الله خامنه ای را لعن می کرد امروز در رسانه های امریکایی و سعودی و اسراییلی بر سر دست گرفته شود تا رهبر انقلاب را جهنمی توصیف کند و دعوت به توبه نماید. آیا این خروج از مسیر عدالت نیست؟ من آقای امجد امروز را اصلا نمی شناسم با استاد امجدی که شاگردش بودم از اینجا تا ثریا فرق کرده.
🔸 محسن مهدیان، فعال رسانهای: آقای امجد گردن خیلی از ما حق دارند. چه شب هایی که پای منبر کوی دانشگاه ایشان مقدرات شب قدرمان رقم خورد. آقای امجد عزیز سالهاست تحت تاثیر آقازاده و غیره بارها و بارها ناروا و ناسزا و ناحق علیه انقلاب موضع گرفتند و ناشایست و نامعقول بر رهبری نظام تاختند؛ اما اخیرا کار بدانجا رسیده است که از یک تروریست رسانه ای دفاع می کنند. دفاع از روح الله زم با کدام حجت؟ کسی که حتا قبل دستگیری اش معترف بود برای تحریم اقتصادی مردم به دشمن گرا داده و برای موشک های دشمن آدرس و برای ترور سردار دل ها نقشه و مسیر راه شده است.
🔺 حجتالاسلام علی اکبر نوری از دوستان قدیمی آقای محمود امجد: ای کاش وقت میگذاشتید و میدیدید و میشنیدید که دشمنان اسلام و این آب و خاک چقدر از موضع شما شادمان و در مقابل چقدر دل خانوادههای شهدا و کسانی که از همه چیز خود برای نظام مایه گذاشتهاند را به درد آوردید. شما تمام کسانی که در این چهل سال کشته شدهاند را مظلوم میدانید. جناب امجدی در این چهل سال لیست بلند بالایی از سران ارتش ستمشاهی و فرماندهان حکومت نظامی گرفته تا عناصری از سازمان منافقین خلق و منفجرکنندگان حزب جمهوریاسلامی و قاتلان شهید بهشتی و یارانش و انفجار نخستوزیری و شهادت رجایی و باهنر و انفجار دادستانی و شهادت شهید قدوسی و عوامل شهادت شهدای محراب و کسانی که پاسداران را شکنجه کردند و سوزاندند و در سر سفره افطار حزباللهیها را کشتند و در کوچه و خیابان و مغازه بیش از دوازده هزار نفر را به جرم ریش داشتن و پاسدار بودن کشتند و تا عناصر براندازی از حزب توده و عناصری از کومله و دمکرات که پاسداران را جلوی پای عروس و دامادشان سربریدند تا برسد به ریگی که آن همه از پاسداران و مردم عادی هم مذهب و هم استانی خود را کشت و عوامل شهدای هستهای و و و و در این چهل سال لیست بلند بالایی از این جانیان به سزای اعمال جنایتکارانه خود رسیدند؛ عدهای از این جنایتکاران (البته به قول شما شهیدان و مظلومان) در زمان رهبری امام رضوانالله علیه و عدهای در زمان رهبری حضرت آقا به سزای اعمال خود رسیدند جنابعالی در دو کلمه برای این جنایتکاران آن هم برای همهشان حکم شهادت به معنای مظلومیت صادر میکنید؟ فکر نکردید با این حرف چه حقکشی بزرگی کردید؟
🔹 عبدالحسین خسروپناه، استاد فلسفه: عجب روزگاری است حاج قاسم روستایی با زهد و پارسایی و بصیرت و رشادت و مجاهدت به عالیترین سعه وجودی عارفانه می رسد و فیض شهادت می یابد و آن شیخ حوزوی عارف دیده، با سادگی و تاثیرپذیری از فرزندش در صف دشمنان انقلاب قرار می گیرد و همانند اهل نفاق سخن می راند. خدایا عاقبت ما را ختم به خیر کن.
🔸 آیت الله محمد جواد فاضل: اولاً در مورد فتنه ۸۸ اگر کسی بخواهد منصفانه تحلیل کند -که این ایام هم نزدیک به نهم دی است- اگر رهبری با درایت خودش فتنه ۸۸ را تدبیر نکرده بود امروز این مملکت تجزیه شده و خون صدها هزار بیگناه ریخته شده بود. این چه حرفی است که شما میزنید؟ اگر قضیه داعش را ولایت فقیه و شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی مدیریت نکرده بودند امروز عراق و سوریه و ایران در حلقوم داعش بود. آیا چنین چیزی برای شما خوب بود؟! دشمن دنبال همین بوده است.
🌓 روشنا
🆔 https://eitaa.com/roshana_ir
🆔 https://rubika.ir/roshana_ir
🔴🍁
🍁
❇️ مردم سالاری دینی(5)
💠اهمیت و ضرورت مردم سالاری دینی
🔹🌺🔸
🔻#انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایهی نظام ما همین انتخابات است. مردمسالاری دینی با حرف نمیشود؛ مردمسالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، ارادهی مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت میگیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست.
🔹این مردمسالاری، عامل پایداری ملت ایران است. اینکه شما توانستهاید در طول این {42} سال از نهیب ابرقدرتها نترسید، اینکه ابرقدرتها هم غیر از نهیب نتوانستند ضربهی اساسی به شما بزنند، اینکه جوانان کشور در ورود به میدانهای گوناگون این #شجاعت و #اخلاص را نشان میدهند، ناشی از مردمسالاری دینی است؛ این را باید خیلی قدر بدانیم. انتخابات سرمایهگذاری عظیم ملت ایران است؛ مثل اینکه شما سرمایهی سنگین و عظیمی را در بانک میگذارید، بانک با آن کار میکند و شما از سودش استفاده میکنید؛ انتخابات یک چنین چیزی است.
🔸ملت ایران سرمایهگذاری عظیمی را میکند، سپردهگذاری بزرگی را انجام میدهد و سود آن را میبرد. آراء یکایک شما مردم سهمی است از همان سرمایهگذاری و سپردهگذاری. هر رأیی که شما در صندوق میاندازید، مثل این است که یک بخشی از پول آن سپرده را دارید تأمین میکنید. یک رأی هم اهمیت دارد.
🔹هرچه انتخابات پرشورتر باشد، #عظمت_ملت_ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد؛ برای ملت ایران حرمت بیشتری خواهند گذاشت؛ دوستان شما هم در دنیا خوشحال میشوند. عظمت ملت ایران را حضور مردم در انتخابات نشان میدهد؛ بنده همواره در درجهی اول در انتخابات سعیم بر این است که به مردم عرض کنم حضور شما در این انتخابات مهم است. این، تصدیق و تأیید و مستحکم کردن نظام جمهوری اسلامی است. مسئله فقط یک مسئلهی سیاسی و فردی و اخلاقی محض نیست؛ یک مسئلهی همهجانبه است.
🔺انتخابات با سرنوشت مردم سر و کار دارد؛ بخصوص انتخابات ریاست جمهوری که سپردن قوهی اجرائیهی کشور به دست یک نفر و یک مجموعه است که کشور را برای مدت چند سال اداره کنند؛ اینقدر انتخابات اهمیت دارد.
🌺 «رهبر معظم انقلاب اسلامی 1388/1/1»
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#مردمسالاری_دینی
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🔴🍁
🍁
[In reply to معیار]
[ Photo ]
🌠🍁
🍁
🌀#طرحهای_گرافیکی/« فقط برای خدا »
♻️موضوع: ابعاد شخصیتی و صفات فردی #سپهبدشهیدحاجقاسمسلیمانی
🔸🖤🔹
🌺روضه که تمام شد، غیبش زد. خیلی گشتیم تا متوجه شدیم رفته سراغ شستن سرویس های بهداشتی. نگذاشت کسی کمکش کند. میگفت: افتخارم این است خادم روضه ی حضرت زهرا(س) باشم.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#شهادت
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🍁
🌠🍁
⭕️ بیبیسی دیگر نگران ایرانیها نیست؟!
♨️ بیبیسی فارسی این روزها که همه از کرونای جهش یافته در انگلیس میگویند، ترجیح میدهد بسیار کم حرف و خنثی از کنار آن بگذرد. این رسانه که در آغاز شیوع کرونا در سال گذشته، هفتههای متمادی نگران پروازهای ماهان به چین بود، دیگر نگران پروازهای ایران به لندن نیست.
🔴 خبرگزاری فارس نوشته: «مرور ۲۶۴ پست اینستاگرامی بیبیسی فارسی در پنج روز اخیر نشان میدهد که آنها تنها در چند پست به ویروس کرونا در بریتانیا پرداختند که این اخبار هم لزوماً اخباری منفی برای انگلیس نیست.» چندین برابر این اخبار، بیبیسی در ماههای آغازین شیوع کرونا خبر از لغو پروازها به ایران کار کرد، گویی ایران منشأ شیوع کرونا در جهان بوده است.
💢 زمانی که برخی مسئولان ایران از جمله حریرچی معاون وزیر بهداشت به کرونا مبتلا شدند، بیبی سی نوشت که وقتی مسئولان ایرانی خود به کرونا مبتلا شدهاند، چگونه میتوانند از مردم محافظت کنند. حال آنکه کرونا مسئول و غیرمسئول نمیشناسد.
🔻حسین باستانی هم در بیبیسی یادداشت نوشت که «چرا این تعداد از مسئولان حکومت ایران کرونا گرفتهاند؟»، اما وقتی نخستوزیر، وزیر بهداشت انگلیس و معاون او به کرونا مبتلا شدند، بی بی سی سکوت کرد. فارس مینویسد: «در زمان شیوع کرونا در ایران، بی بی سی فارسی با انتشار تصاویر دلهرهآور از مردم ایران، ایران را قتلگاه ویروس کرونا معرفی میکرد آن هم در شرایطی که فقط پنج نفر در ایران جان خود را از دست داده بودند، اما برای خبر بسیار تلخ و دلهرهآور افزایش تلفات بریتانیا به ۳۲ هزار نفر و رتبه نخست انگلیس از این حیث در اروپا، از یک تصویر آرامشبخش استفاده کرده است، تصویری که یک پیرمرد در فضایی سرسبز، با امید تمام در حال تماشای یک طوطی است.».
🌓 روشنا
🆔 https://eitaa.com/roshana_ir
🆔 https://rubika.ir/roshana_ir
🔴🍁
🍁
❇️ مردم سالاری دینی(6)
💠 اهداف مردم سالاری دینی
🔹🌺🔸
🔻در اندیشهی سیاسی شیعه در فضای فکری انقلاب اسلامی، برای اولین بار نوعی گذار از نظم سلطانی و نظام پادشاهی در عرصهی نظامسازی صورت گرفته است.
🔹برای اولین بار #امامخمینی (ره) بحث حکومت دینی و ولایتفقیه را در چارچوب نظم جدیدی مطرح کرده است که دیگر نظم سلطانی نیست بلکه نظم مردمی است؛ یعنی قرار است مناسبات سیاسیاجتماعی در این حکومت بر اساس خواست و رأی مردم شکل بگیرد. به همین دلیل است که بین ولایتفقیه و جمهوریت یا نظمی که جمهور یا اکثر مردم در آن نقش دارند، نوعی سازگاری و همنشینی صورت میگیرد.
🔸از این رو، میتوان گفت اولین و مهمترین دستاوردی که به وجود آمد این است که برای اولین بار امکان ارائهی الگویی از نظام سیاسی مردمی بر مبنای تفکر شیعه صورت گرفت. برای بازخوانی این دستاورد به نظر میرسد که از دو زاویه میتوان به آن اشاره کرد.
1️⃣یک زاویه این است که گفته شود اسلام هم با #دموکراسی مخالف نیست یا سعی در اثبات سازگاری اسلام با دموکراسی داشته باشیم؛ اما به نظر میرسد امام (ره) با تعابیری که داشتهاند از زاویهی دومی وارد بحث شدهاند. در بعضی از فرمایشات ایشان چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی میبینیم که ایشان وقتی بحث دموکراسی را مطرح میکنند، تعبیرشان این است که اسلام ذاتاً یک دین دموکرات یا مردمسالار است و ذاتاً با دموکراسی موافق است و دموکراسی اسلام، دموکراسی واقعی است. در واقع این نوع نگاه میخواهد بگوید که دموکراسی یک امر تلفیقی و ترکیبی نیست که ما آن را از غرب بگیریم و با بعضی از مؤلفههای اسلامی آشتی داده و سازگار کنیم و ترکیبی را به نام مردمسالاری دینی و دموکراسی اسلامی درست کنیم. بلکه دموکراسی یک حقیقت واحد و امری بسیط است و اسلام، دموکراسی خاصی را به رسمیت شناخته است و ما میتوانیم از متون دینی، مدل و گونهی خاصی از مردمسالاری را استخراج کنیم.
2️⃣اگر از زاویهی دوم وارد بحث شویم، هدف اساسی در طرح مردمسالاری دینی این است که مدل و الگویی دموکراتیک و مردمسالار از اسلام و متون اسلامی استخراج شود و ظرفیت متون و آموزههای دینی برای استخراج یک الگوی بومی و اسلامی مردمسالار نشان داده شود. برای این مسئله هدفی هم در عرصهی سیاست خارجی قابل تصور است و آن اینکه ما مردمسالاری دینی را در سطحی مورد بررسی قرار داده و مطرح کنیم که قابل رقابت با الگوهای دیگر دموکراسی و بهطور خاص الگوی لیبرال دموکراسی در دنیا باشد.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#مردمسالاری_دینی
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🔴🍁
🍁
🔴🍁
🍁
❇️ مردم سالاری دینی(6)
💠 اهداف مردم سالاری دینی
🔹🌺🔸
🔻در اندیشهی سیاسی شیعه در فضای فکری انقلاب اسلامی، برای اولین بار نوعی گذار از نظم سلطانی و نظام پادشاهی در عرصهی نظامسازی صورت گرفته است.
🔹برای اولین بار #امامخمینی (ره) بحث حکومت دینی و ولایتفقیه را در چارچوب نظم جدیدی مطرح کرده است که دیگر نظم سلطانی نیست بلکه نظم مردمی است؛ یعنی قرار است مناسبات سیاسیاجتماعی در این حکومت بر اساس خواست و رأی مردم شکل بگیرد. به همین دلیل است که بین ولایتفقیه و جمهوریت یا نظمی که جمهور یا اکثر مردم در آن نقش دارند، نوعی سازگاری و همنشینی صورت میگیرد.
🔸از این رو، میتوان گفت اولین و مهمترین دستاوردی که به وجود آمد این است که برای اولین بار امکان ارائهی الگویی از نظام سیاسی مردمی بر مبنای تفکر شیعه صورت گرفت. برای بازخوانی این دستاورد به نظر میرسد که از دو زاویه میتوان به آن اشاره کرد.
1️⃣یک زاویه این است که گفته شود اسلام هم با #دموکراسی مخالف نیست یا سعی در اثبات سازگاری اسلام با دموکراسی داشته باشیم؛ اما به نظر میرسد امام (ره) با تعابیری که داشتهاند از زاویهی دومی وارد بحث شدهاند. در بعضی از فرمایشات ایشان چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی میبینیم که ایشان وقتی بحث دموکراسی را مطرح میکنند، تعبیرشان این است که اسلام ذاتاً یک دین دموکرات یا مردمسالار است و ذاتاً با دموکراسی موافق است و دموکراسی اسلام، دموکراسی واقعی است. در واقع این نوع نگاه میخواهد بگوید که دموکراسی یک امر تلفیقی و ترکیبی نیست که ما آن را از غرب بگیریم و با بعضی از مؤلفههای اسلامی آشتی داده و سازگار کنیم و ترکیبی را به نام مردمسالاری دینی و دموکراسی اسلامی درست کنیم. بلکه دموکراسی یک حقیقت واحد و امری بسیط است و اسلام، دموکراسی خاصی را به رسمیت شناخته است و ما میتوانیم از متون دینی، مدل و گونهی خاصی از مردمسالاری را استخراج کنیم.
2️⃣اگر از زاویهی دوم وارد بحث شویم، هدف اساسی در طرح مردمسالاری دینی این است که مدل و الگویی دموکراتیک و مردمسالار از اسلام و متون اسلامی استخراج شود و ظرفیت متون و آموزههای دینی برای استخراج یک الگوی بومی و اسلامی مردمسالار نشان داده شود. برای این مسئله هدفی هم در عرصهی سیاست خارجی قابل تصور است و آن اینکه ما مردمسالاری دینی را در سطحی مورد بررسی قرار داده و مطرح کنیم که قابل رقابت با الگوهای دیگر دموکراسی و بهطور خاص الگوی لیبرال دموکراسی در دنیا باشد.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#مردمسالاری_دینی
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🔴🍁
🍁
💠🍁
🍁
✅یادداشت روز
🔴از #رقیبهراسی تا تخریب سپاه
✍️ عزیز غضنفری
🔸🌹🔹
🔻این روزها با استناد به بیانات حضرت امام(ره) درباره ورود #سپاه و ارتش به سیاست و #انتخابات، تحلیلهای گوناگونی مطرح میشود و در این میان یک جریان مشخص با اهداف معین خط تخریب سپاه را در پیش گرفته است:
💠نکات تحلیلی:
🔸1- سپاه تأکیدات حضرت امام(ره) و پس از ایشان #رهبر_معظم_انقلاب درباره عدم ورود به دستهبندیهای سیاسی را به دیده یک دستور شرعی و قانونی مینگرد و خود را بدان ملتزم میداند. در سپاه کمیسیونی تحت عنوان «فرمان حضرت امام» وجود دارد که با قاطعیت به مسئله ورود اعضای سپاه به فعالیتهای حزبی و انتخاباتی رسیدگی میکند. ضمن اینکه دکترین رفتار سیاسی سپاه که سند بسیار مهم در سپاه به حساب میآید، هرگونه ورود به احزاب و حمایت مصداقی از هر کاندیدا و گروه سیاسی در انتخابات را نهی کرده است.
🔹2- موضوع ورود نظامیان به انتخابات بر اساس رعایت قانون، نه منع قانونی دارد و نه مخالف با بیانات حضرت امام(ره) است؛ هرچند بر اساس دکترین رفتار سیاسی سپاه، سپاه از هیچ فردی با هرگونه سابقه، نظامی و غیرنظامی، حمایت نخواهد کرد.
🔸 3- در آغاز تشکیل سپاه برخی از فرماندهان سپاه مانند محسن رضایی و محمدباقر ذوالقدر عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز بودند که با تذکر امام مبنی بر اینکه یا در حزب باشید، یا در سپاه بمانید، با انصراف از فعالیتهای سیاسی در سپاه ماندند و برخی دیگر نیز چون محسن آرمین از سپاه انصراف دادند. تأکید امام(ره) مربوط به دورانی است که به خاطر شکلگیری تازه سپاه و عدم تجربه لازم، تعداد اندکی از اعضاء سپاه هر دو مسیر نظامیگری و کار حزبی را توأمان دنبال میکردند؛ که البته بهسرعت این رویکرد اصلاح شد و تاکنون نیز این اهتمام بهتصریح امام(ره) دنبال میشود؛ اما نهی حضرت امام هیچ منافاتی با ارتقاء آگاهیهای سیاسی در سپاه ندارد. چه اینکه ایشان در همان مقطع ضمن نهی از ورود به کارهایی به سبک سیاستبازان، فرمودند که قواى مسلح، باید داراى دید سیاسى باشند و هرگز کورکورانه عمل نکنند.
🔺نکته پایانی: کسانی که امروز به بیانات امام راحل استناد میکنند و بر اساس آن خط تخریب سپاه را در پیش گرفتهاند، باید به این سؤال پاسخ دهند که هماکنون آیا در سپاه اختلاط مشاغل نظامی و حزبی وجود دارد؟ آیا سپاه به غیر از اینکه به تبیین و بصیرتافزایی معتقد است، به تبلیغ یک حزب و کاندیدا روی آورده است؟ یقیناً اینگونه نیست و نخواهد بود.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
💠🍁
🍁
🔴🍁
🍁
❇️مردم سالاری دینی(7)
💠نگاه #امام_خمینی(ره) به مردم سالاری
🔸🌺🔹
🔻امام خمینی(ره) در نخستین مصاحبه خود در پاسخ به این پرسش که چه نوع حکومتی را جایگزین سلطنت حاکم در ایران خواهد کرد، سخن از جمهوری اسلامی می زدند. #جمهوری_اسلامی به این معنا است که؛ ضمن احترام کامل و لازم به آرا و جایگاه مردم در ساختار و ساختن نظام حکومت، محتوای حکومت، دینی و بر اساس قوانین و قواعد شرعی و دینی خواهد بود.
🔸جمهوری اسلامی که تا آن زمان مفهوم نسبتا گنگ و مبهم داشت، از آن زمان به بعد به صورت جدی در فلسفه سیاست و حقوق عرض اندام کرد و با تشکیل حکومتی با ساختار و فرم مردمی اما با درونمایه و محتوای دینی، مبحث تازه و داغ روز گردید و مورد توجه جهانیان – اعم از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی- قرار گرفت.
🔹در #بینش_سیاسی امام خمینی(ره) به عنوان مجدد مكتب مردم سالاري ديني، شکل ژریم ها مهم نیست و آنچه مهم است محتوای آن می باشد و از همین جهت جمهوري اسلامي را مطرح ساختند و اظهار داشتند: «قبل از هر چيز ما به محتواي اجتماعي رژيم سياسي آينده خود دل بستهايم.»
🔸«ايشان خواستار جمهوري اسلامي بودند. جمهوري، فرم و شكل حكومت را تشكيل ميدهد و اسلامي يعني محتواي آن فرم كه قوانين الهي است.» به باور امام خمینی، جمهوری بهترین شکل نظام است که می توان با این فرم محتوایی آن – دین اسلام- را تطبیق ساخت و اذعان داشت که جمهوری اسلامی نظیری در جهان سیاست ندارد. البته « بديهي است نشانه جمهوريت در آموزه جمهوري اسلامي معناي خاصي در مفصلبندي گفتماني امام خميني دارد كه از گفتمان مدرنيسم متفاوت است. غرب مدرن بر اساس آموزههايي چون اومانيسم، سكولاريسم، عقلانيت خود بنياد و قرائت كلان پيشرفت، تفسيري از جمهوريت ارائه كرده است كه در آن تمامي مشروعيت نظام سياسي از قرارداد اجتماعي و خواستههاي بشري نشأت گرفته و دين و آموزههاي الهي در آن كاملا از عرصه سياسي كنار گذاشته شدهاند.
🔺غرب با سيطره فكري و تمدني خويش و تحميل ديدگاههاي خويش بر ديگران بويژه بر ملل جهان اسلام چنين وانمود كرده است كه معنا و مفهومي متفاوت براي جمهوريت وجود ندارد و تنها معناي صحيح آن، همان قرائت غربي آن است که با پیدایش نظریه جمهوری اسلامی بطلان آن ثابت شده است.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#مردمسالاری_دینی
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🔴🍁
🍁