هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#روش_تحقیق
#روش_پژوهش
#تحقیق
بخش شانزدهم
#ارکان_طرح_تحقیق
به طور معمول، طرحهای تحقیقاتی در کاربرگ¬های از پیش تعیین شده، ارایه می¬شود که باید براساس آنها اقدام کرد. عناصر علمی طرح پژوهشی که در حقیقت، از ارکان اصلی پژوهشاند و باید در یک طرح تحقیقی لحاظ شوند، عبارتاند از:
1. عنوان فارسی/ انگلیسی؛ 2. کلید واژه (واژگان کلیدی)؛ 3. بیان مسئله و تعیین قلمرو آن؛ 4. سؤالهای تحقیق؛ 5. چارچوب نظری؛و فرضیه تحقیق 6. پیشینۀ تحقیق؛ 7. روش تحقیق؛ 8. ضرورت تحقیق؛ 9. زمانبندی؛ 10.موانع و محدودیتهای تحقیق؛ 11. ساختار و فصلهای پژوهش نامه؛ 12.منابع پژوهش (فهرست منابع).
#راهنمای_تهیه_گزارش_تحقیق
گزارش تحقیق، خلاصهای از گفتارها و نوشتارهایی است كه قبلاً درباره موضوع معینی به رشته تحریر درآمده است. در واقع، هر گزارش پژوهشی كه برای منظوری تهیه میشود، مطابق الگوی زیر از چهار بخش تشكیل شده است. البته الگوی اول، برای تحقیقات تجربی با رویكرد میدانی نوشته شده است و در قسمت پایانی به نحوه تهیه گزارش در تحقیقات كتابخانهای خواهیم پرداخت.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#روش_پژوهش
#روش_تحقیق
#تحقیق
بخش هفدهم
#مراحل_عملی_تحقیق
بخش اول: #مقدمه و #بیان_مسئله و سایر موارد
1. #مقدمه
مقدمه كامل همانطور كه خط مشی پژوهشی را تعیین میكند، اطلاعات روشن و دقیقی درباره آنچه موضوع مورد پژوهش انجام داده است و همچنین علت آن را به خواننده بازگو میكند. یك مقدمه خوب باید پاسخگوی سؤالات زیر باشد:
الف) دلیل منطقی از اجرای پژوهش چیست؟
ب) چه ارتباط منطقی بین مسئله و طرح پژوهشی وجود دارد؟
ج) دلایل نظری كه در پژوهش وجود دارد، چیست؟
د) چگونه این پژوهش با پژوهشهای قبلی در ارتباط است؟
2. #مطالعه_منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق
بیشتر پژوهشگران، پژوهش خود را با بحث درباره مطالعاتی آغاز میكنند كه قبلاً خود یا دیگران در زمینه موضوع مورد مطالعه انجام دادهاند. مطالعه منابع مربوط به موضوع پژوهش، چكیدهای از پژوهشهای انجام شده است. توجه داشته باشید در این قسمت، نیاز به ذكر جزئیات تحقیقات گذشته نیست. البته گاهی اوقات پژوهشگر، پژوهشی را گزارش میكند كه كاملاً جدید است و با پژوهشهای انجام شده قبلی ارتباط ندارد. مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقیق، خواننده را با كارها و زمینههای قبلی و همچنین با حیطه موضوع مورد مطالعه آشنا میسازد. توجه داشته باشید مطالعه منابع نباید فقط شامل ذكر خلاصههایی از تحقیقات انجام شده باشد. بهتر است كه پژوهشگر عقاید خود را درباره معایب و محاسن پژوهشهایی كه مطالعه میكند، ذكر كند. در تنظیم مطالعه منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق باید به سؤالات زیر توجه داشته باشید:
الف) آیا پژوهشهای انجام شده با موضوع مورد پژوهش ارتباط دارند؟
ب) آیا از ذكر جزئیات غیر ضروری خودداری شده است؟
ج) آیا در نتیجهگیری پژوهش، یافتهها و روشهای به كار رفته، تأیید شده است؟
د) آیا ارتباط منطقی بین پژوهشهای انجام شده و پژوهش مورد نظر نشان داده شده است؟
ه) آیا مطالعه منابع گذشته به صورت تقویمی انجام شده است؟
۳ و ۴. #بیان_مسئله و #بیان_هدف
پژوهشگر بعد از مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقیق، مسئله و هدف را به روشنی بیان میكند. بیان هدف یا هدفها یكی از قسمتهای مهم پژوهش است؛ زیرا این قسمت از تحقیق مشخص میكند كه محقق در جستوجوی چه چیزی است. بدون بیان هدفها، امكان ارزشیابی از كار محقق وجود ندارد. نتیجهگیری هر پژوهش به یافتههای آن بستگی دارد و این امر بدون بیان هدفها امكانپذیر نیست.
5 و 6. #فرضیه و #تعریف_متغیرها
فرضیه عبارت است از انتظارات پژوهشگر درباره نتایج آینده پژوهش خود. وی پس از مطالعه تحقیقات انجام شده و تدوین مسئله به صورت دقیق و روشن، سؤال پژوهشی را با عنایت به ملاكهای معین و مشخص به صورت فرضیه بیان میكند. پژوهشگر در پایان این قسمت از گزارش تحقیق، متغیرهایی را كه در فرضیه بیان كرده است، به صورت عملیاتی تعریف میكند.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#روش_پژوهش
#روش_تحقیق
#تحقیق
بخش هجدهم
بخش دوم: #روش_اجرای_تحقیق
در این قسمت از گزارش، پژوهشگر آنچه را انجام داده است یا به عبارت دیگر، آنچه را از آزمودنیها خواسته است تا انجام دهند، شرح میدهد. اطلاعاتی كه در این قسمت ذكر میشود، باید به نحوی باشد كه خواننده پس از مطالعه بتواند عیناً آن را تكرار كند.
1. #آزمودنیها
پژوهشگر در این قسمت، همه آزمودنیها، تركیب آنها به صورت گروهی و چگونگی انتخاب آنها را شرح میدهد. به عبارت دیگر، این قسمت از گزارش باید مشخص كند چند نفر آزمودنی در تحقیق مشاركت داشتهاند. این عده چه كسانی هستند و چگونه انتخاب شدهاند؟ آیا آنها را به صورت تصادفی از یك جامعه معین و تعریف شده، انتخاب كرده است؟ آیا آزمودنیها، داوطلبانه در تحقیق مشاركت كردهاند؟ چنانچه در پژوهش از زیرگروههایی استفاده شده است، روشی كه بر اساس آن، آزمودنیها در زیرگروهها جایگزین شدهاند، باید توضیح داده شود. به همین ترتیب، تعداد اعضای زیرگروهها باید ذكر شود. (این در تحقیقات تجربی و میدانی انجام میشود)
2. #طرح_پژوهشی
پژوهشگر در بسیاری از پژوهشهامجبور است آزمودنیها را به دو یا چند گروه تقسیم كند تا هر گروه را در معرض متغیرهای مختلف قرار دهد. برای مثال، در طرح، گروهی در معرض متغیر مستقل (آزمایش) قرار میگیرد و گروه دیگر در معرض این متغیر قرار نمیگیرد (كنترل). طرح تحقیق در حقیقت به روشی اطلاق میشود كه گروههای تحقیق به كمك آن تعیین و تنظیم میشوند؛ چون طرح تحقیق ارتباط نزدیكی با تجزیه و تحلیل آماری دارد. این قسمت از گزارش در برخی از مجلات تحت عنوان روشهای آماری یا تجزیه و تحلیل آورده میشود.
3. #ابزار_اندازهگیری
ابزار به وسیله یا وسایلی اطلاق میشود كه از طریق اجرای آنها، اطلاعات جمعآوری میشود. شایان ذكر است كه ابزار تنها به وسایل و تجهیزات اطلاق نمیشود، بلكه شامل همه مواردی است كه پژوهش اقتضا میكند. برخی از پژوهشگران، ابزار به كار رفته را تحت عنوان تداركات و لوازم پژوهش توصیف میكنند.
4. #روش_جمعآوری_اطلاعات
در این قسمت از گزارش، پژوهشگر نحوه اجرای پژوهش را توضیح میدهد. در این توضیح، او باید فعالیتهایی را كه آزمودنی انجام داده است و همچنین آزمونهای اجرا شده را شرح دهد. به منظور دستیابی به این هدف، پژوهشگر باید پاسخگوی سؤالات زیر باشد:
الف) پژوهش در كجا انجام شده است؟
ب) چه كسی پژوهش را انجام داده است؟
ج) آزمودنیها فعالیتهای پژوهشی را در چه مدت انجام دادهاند؟
د) آیا آزمودنی یا آزمودنیهایی وجود داشتهاند كه مشاركت خود را در پژوهش تا آخر ادامه نداده باشند؟
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#روش_پژوهش
#روش_تحقیق
#تحقیق
بخش نوزدهم
بخش سوم: #بحث_و_نتایج
سومین بخش گزارش تحقیق، بحث درباره نتایج است. این قسمت از گزارش به تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده، اختصاص دارد. به عبارت دیگر، در این قسمت، پژوهشگر نحوه تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده را توضیح میدهد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات جمعآوری شده را میتوان به یكی از صورتهای زیر گزارش داد:
الف) به صورت نثر و با استفاده از جملات مناسب؛
ب) خلاصه و طبقهبندی كردن نتایج در جدول.
1. #یافتههای_پژوهش
این قسمت از گزارش با یك پاراگراف كه محتوای آن عبارت است از تعریف متغیر وابسته و آزمونهای آماری به كار برده شده در تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده، مشروع میشود. چنانچه در تجزیه و تحلیل از یك روش یا آزمون استثنایی استفاده شده است، این روش یا آزمون باید شرح داده شود. در این قسمت، برای خلاصه كردن و طبقهبندی دادههای تجزیه و تحلیل شده، از جدول استفاده میشود. برای هر جدول باید عنوان و شماره مناسبی انتخاب كرد.
2. #بحث_درباره_یافتهها
این قسمت از چند پاراگراف تشكیل شده است. معمولاً تعداد پاراگرافها برابر با تعداد متغیرهای وابستهای است كه در پژوهش وجود دارد و به عبارت دیگر، در این قسمت، هر یك از متغیرهای وابسته در یك پاراگراف بررسی میشوند. محتوای هر پاراگراف عبارت است از نتایج تجزیه و تحلیل دادهها و تفسیر نتایج آنها. در تفسیر باید معنی یافته و دلایل به دست آمدن آنها ذكر شود. سرانجام یافته را باید با نتایجی كه در مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقیق آمده است، مقایسه كرد. باید توجه داشت كه قسمت اخیر اهمیت زیادی دارد.
3. #محدودیتها
پژوهشگر در این قسمت، همه عواملی را كه ممكن است قابلیت تعمیمپذیری یافتههای پژوهش را كاهش داده باشند، تفسیر و فهرستبندی میكند. در حقیقت، پژوهشگر باید به ارزشیابی تأثیر محدودیتها روی نتایج، اشاره كند.
4. #پیشنهادها و #كاربردها
در این قسمت، از اهمیت یافتههای تحقیق بحث میشود. پژوهشگر بر اساس یافتههای پژوهش، پیشنهادهای لازم را با موارد استفاده آنها ذكر میكند. باید توجه داشت كه پیشنهادهای اجرایی یا نظری خود پژوهشگر نیز در این قسمت مطرح میشود.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#روش_پژوهش
#روش_تحقیق
#تحقیق
بخش بیستم
بخش چهارم: #خلاصه و #نتیجهگیری
آخرین قسمت از گزارش تحقیق از سه تا پنج صفحه چكیده تحقیق و نتایجی كه به دست آمده، تشكیل شده است. در این قسمت، به صورت خیلی فشرده، مسئله، فرضیه، روش اجرا و نتایج به دست آمده بیان میشود. در پایان، نتایجی كه بر اساس تجزیه و تحلیل دادهها حاصل شدهاند، فهرستبندی میشود.
1. #منابع
منابع گزارش تحقیق شامل فهرستی از كتابها و مقالاتی است كه پژوهشگر در پژوهش خود از آنها استفاده كرده است و آنها را به صورت الفبایی تهیه و تنظیم میكند. در تهیه و تنظیم این فهرست باید همه اطلاعات كتابشناسی گنجانده شود.
2. #ضمایم
گاهگاهی بد نیست اطلاعات بیشتری هم به گزارش تحقیق اضافه شود. یك ضمیمه ممكن است شامل تصویری از مجموع اطلاعات جمعآوری شده، دستورهای داده شده به آزمودنی یا اطلاعات خامی باشد كه برای پژوهشگران دیگر، مفید باشد. فایده تهیه ضمایم، فراهم كردن زمینهای برای تكرار پژوهش است. در بیشتر موارد، استفاده از ضمایم موجب میشود مجموعه گزارش، روانتر از موقعی خوانده شود كه اطلاعات اضافی در خود متن گنجانده شود. (دلاور، 1376، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و تربیتی)
اجزای اصلی یك گزارش تحقیق
در مورد دیگر پژوهشهای غیر میدانی و تجربی به روش زیر میتوان عمل كرد. این روش را در تحقیقات اسنادی و كتابخانهای میتوان به كار گرفت:
1. صفحه اول (روی جلد) شامل: نام، عنوان تحقیق، مجری یا مجریان، تاریخ اجرا؛
2. فهرست؛
3. خلاصه یا چكیده (بین 150 تا 200 كلمه) شامل: مقدمه، هدف، روش كار و نتیجه؛
مقدمه شامل بیان مسئله، اطلاعات زمینهای، تحلیل مسئله، مرور و بررسیهای قبلی، اهداف، روش گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات است.
4. یافتهها: آنچه كه از طرح پژوهش به دست آمده است؛
5. بحث و نتیجهگیری: شامل مهمترین یافتهها، نقاط قوت و ضعف تحقیق، محدودیتها و مشكلات موجود هنگام پژوهش است. اشاره كردن یا مقایسه نتیجه این تحقیق با مطالعات دیگران و نتیجهگیری نهایی نیز در این بخش میگنجد.
6. پیشنهادها؛
7. فهرست مراجع؛
8. ضمایم.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#روش_پژوهش
#تحقیق
بخش اول
#مسئله_یابی
پژوهش و روشهای تحقیق گام به گام
اولین گام تحقیق مسأله یابی است. محقق میبایست در ابتدا تفاوت موضوع و مسئله را مد نظر داشته باشد و با توجه به جزئی تر بودنمسأله از موضوع، منابع و روش های کشف آن را نیز بداند. بر او لازم است مساله پژوهشی خود را با توجه به منابع کشف مساله (كتب، پايان نامه ها، مراكز علمي-پژوهشي، سايتهاي تحقيقاتي، تجربيات شخصي، مراكز پاسخگويي به شبهات، محيط زندگي، مجلات و...) انتخاب نماید. او با در نظر داشتن هدف تحقیق خود، میزان ضرورت تحقیق و پیشینه آن را بررسی کرده، با تعیین کردن شیوه تحقیق، منابع و مآخذ مرتبط را استخراج نماید.
گام بعدی تدوین طرح تحقیق می باشد. در طرح تحقیق می بایست ابعاد و عناصر طرح مورد دقت قرار گیرد. مواردی چون بیان مساله، ضرورت، هدف، سوالات اصلی و فرعی، پیشینه، روش تحقیق، ساختار تحقیق، بخش ها و فصول، طبق ضوابط مركز مديريت، در طرح تحقیق باید مراعات گردند. مطالعه تحقيقات پاياني موجود در كتابخانه مدارس جهت تهیه طرحنامه های تفصيلي و اجمالي، روش مناسبی میباشد.
مرحله بعد مطالعه و جمع آوری اطلاعات میباشد. محقق با جستجو در منابع تحقیق خود به استخراج، ثبت و ضبط اطلاعات شناسایی شده پرداخته و ضمن فیش برداری و خلاصه نویسی، مآخذ مرتبط را مورد کنکاش قرار می¬دهد. بازديد از كتابخانه ها، مشورت با کتابداران با تجربه، جستجوي اينترنتي در پايگاههاي پژوهشي و استفاده از نرم افزارها، ابزارهای مطلوبی برای کسب اطلاعات میباشند.
اطلاعات جمع آوری شده میبایست ساماندهی و طبقه بندی گردند تا دسترسی به آنها به سهولت انجام پذیرد و باعث صرفه جویی در وقت گردد. فیش برداری، خلاصه نویسی و اقتباس، از جمله روشهای دسته بندی و تجمیع اطلاعات میباشند. استفاده از نرم افزارهای فیش نگار پیشنهاد مناسبی میباشد.
نتیجه گیری، استنتاج يا استدلال و یافتن پاسخ سوالات مطروحه، مراحل پایانی تحقیق میباشد که باعث به ثمر رسیدن تحقیق میشوند.
البته یکی از مهمترین اصول تحقیق، رعایت صداقت و امانت داری می¬باشد. متخلق بودن به اخلاق پژوهشی میبایست سرلوحه امور باشد. «كونوا دعاة الناس بغير السنتكم».
در ادامه موارد مرتبط با هر بخش به شرح توضیح داده میشود.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#روش_پژوهش
#تحقیق
بخش دوم
#نوشتن
نوشتن از دو فعالیت تشكیل شده است:
اول ـ نوشته عام:
بیان كتبی آنچه در درون آدمی هست و او میتواند به زبان عادی، دانستهها، خواستهها، اندیشهها، عواطف و تخیلاتش را بنویسد. این نوع نوشته، جنبه اطلاعرسانی دارد. به كسی كه این كار را انجام میدهد، نگارنده میگویند و این كار یك فن، مانند دیگر فنون است.
دوم ـ نوشته خاص:
در این نوع از نوشتن، مكنونات درون به بیان كتبی، هنرمندانه و زیبا نوشته میشود. در این صورت به او نویسنده میگویند و آن هم یك هنر است مانند هنرهای دیگر.
بنابراین، كسی كه میتواند نوشتهای بیغلط و قابل فهم بنویسد، نگارنده است، اما اگر افزون بر درستی و قابل فهم بودن، زیبا هم خلق كند، نویسنده است. بدیهی است در نگارش صرف، نیاز به ذوق نیست، بلكه تنها آموزش و دانش كافی است، اما در نویسندگی افزون بر آنها، به ذوق هم نیاز است. كسی كه میخواهد بنویسد «خورشید طلوع كرد و كمكم روشناییاش همه جا را فرا گرفت»، به ذوق خدادادی نیاز ندارد و افراد زیادی میتوانند این كار را انجام دهند، اما اگر میخواهد بنویسد: «گل خورشید شكفت و كمكم رایحه آن در همه جا پیچید»، باید ذوق و استعداد هنری داشته باشد.
بین تحقیق و تألیف، رابطه عموم و خصوص منوجه برقرار است؛ یعنی ممكن است تألیف، همراه با تحقیق باشد و ممكن است تألیف باشد، اما تحقیق نباشد یا تحقیق باشد، ولی تألیف نباشد. (استادی، 1386، ص11) تألیف از ماده «الف» به معنای پیوند زدن و به هم آمیختن و گردآوری مطالب مناسب است؛ یعنی مؤلف صرفاً گردآورنده مطالب از جاهای مختلف و تنظیمكننده مطالب و محتوای آن است كه با تتبع و پژوهش دیگران به دست آمده است. البته این امر میتواند مقدمه تحقیق نیز باشد. (محدثی، 1373، ص62)
آنچه در نویسندگی مهم است، این است كه نویسنده بتواند یا به صورتی خلاق و مولّدانه، موضوعی را پرورش دهد و بیافریند و یا اینكه با اتكا به معلومات و محفوظات خود، یافتههای ذهنیاش را با چینشی مرتب، قلمی روان و با رعایت اصول و قواعد نگارش خلق كند. باید دانست پس از شاهراه آموزش، دو راهه تحقیق و تألیف رخ مینماید. در مجموع، باید گفت نوشتن را باید با نوشتن آموخت و با تمرین و مطالعه مستمر، استعدادهای پنهان را شكوفا و قلم جامد را به روانی و زلالی نزدیك ساخت. برخی نویسندگان، كتابها را بر سه نوع تقسیم میكنند: چشیدنی، بلعیدنی و هضمكردنی. چشیدنی را باید گذرا عبور كرد. بلعیدنی، نكاتی مفید دارد اما، به تأمل و تعقل فراوان نیاز ندارد، مانند كتابهای تاریخی، قصه، رمان، فكاهیات و مجلات. هضمكردنیها به تأمل برای فهم نیاز دارند، مانند كتابهای فنی، علمی و تحقیقی و آموزشی. (محدثی، 1373، ص101 با تصرف)
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#روش_پژوهش
#تحقیق
بخش سوم
#ویژگیهای_یك_نوشته_خوب
موارد زیر از امتیازات و صفات شایسته یك نوشته خوب است:
الف. #سادگی و #كوتاهی_جملات:
جملات باید كوتاه و زنده باشند. جملات طولانی و خستهكننده حتی پیامرسانی را نارسا و نامفهوم میسازد. به كارگیری واژگان مبهم، پیچیده و سنگین و اصطلاحات نامأنوس، ملالآور و خستهكننده است. برعكس، جملات كوتاه و ساده بر غنا و جاذبه اثر میافزاید و خیلی سریع، مفاهیم را به خواننده منتقل میكند. فاصله بسیار بین فاعل و فعل و نهاد و گزاره و پر كردن سطور از جملات و مطالب پراكنده و جملات معترضه، خواننده را حیران و سردرگم میكند و وقتی به انتهای جمله میرسد، مفاهیم اولیه را از یاد میبرد.
ب. #درستنویسی
شناخت قواعد جملهسازی و تركیب كلمات باعث قوامبخشی و ارزشمندی نوشته است. نویسنده باید مواردی چون نهاد و گزاره، حرف ربط، تناسب فعل و فاعل، ضمیر، اشارات، جملات شرطی و استفهامی و خبری، تركیبها و اضافات و زمان و دیگر موارد را بشناسد؛ چون نبود هر یك از آنها یا استفاده نابجای از آنها، به همان اندازه جمله را مشوش و نارسا میسازد. علایم نگارشی مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی یا حركات چهره یك سخنران است كه نبود هر یك از آنها یا نصب و استفاده غلط از آنها حادثهساز است. در مقابل، استفاده درست از آنها به آدمی در پیمودن درست مسیر راه، ارائه مطالب یا خلق یك اثر خوب كمك میكند. كاربرد علایمی مانند نقطه، ویرگول، علامت سؤال، نقل قول، دونقطه، گیومه، پرانتز و مانند آن، نوشتهها را زیبا و رسا میسازد. (محدثی، 1373، ص93 ـ 92 با تصرف)
ج. برخورداری از پیام و هدف روش:
هدف و مقصود نویسنده باید واضح باشد. سردرگمی و پیچیدگی مفاهیم باعث بر هم خوردن ارتباط بین نویسنده و خواننده میگردد. هدف كلی و هدف از نوشتن هر پاراگراف باید مشخص باشد تا نویسنده در مسیر دستیابی به هدف، چه در یك پاراگراف و چه در مجموع مطالب حركت كند. با هدفگزینی است كه تكتك جملات در خدمت نگارش آن نوشته قرار میگیرند.
د.#پرمحتوایی_و_كمحجمی:
پرهیز از پرگویی و اضافهگویی امری بایسته و شایسته است. باید با پرهیز از عبارتپردازی به سوی غنابخشی محتوا گام برداشت. البته رمزنویسی، مغلقنویسی و خلاصهنویسی هم نادرست است و به اصطلاح، باید از «اطناب مملّ» و «ایجاز مخل» پرهیز كرد. باید مطلب را طوری نوشت كه مخاطب احساس ملال و خستگی نكند و در عین حال منظور نویسنده را با حداقل كلمات و جملات دریابد.
ﻫ. #فصاحت_و_بلاغت:
درستی كلمه و كلام و تركیب الفاظ و سهولت و رعایت قواعد، فصاحت است. شناخت مقتضای حال و تناسب زمانی و مكانی و شرایط جامعه و روحیات خواننده و همسویی با نیازها به بلاغت مربوط میشود. هر نوشتهای باید هم فصیح باشد و هم بلیغ و از قواعد و ضوابط فصاحت و بلاغت به خوبی پیروی كند.
و. #خلاقیت_و_نوآوری:
نوشتههای نوآورانه ارزشمند و قابل احترامند. ابداع میتواند هم در مضمون و دیدگاه پیام باشد و هم در شكل جملات و قالبهای جدید در سبك نویسندگی. تكرار مكررات و بیمحتوایی، نوشته را مطرود و ملالآور میسازد و با خواندن چند صفحه یا نگاه به فهرست مطالب بلافاصله خواننده خود را از آن بینیاز خواهد یافت.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#روش_پژوهش
#تحقیق
بخش چهارم
#انواع_تحقیق
تحقیق از جنبههای گوناگون به انواعی تقسیم می¬شود:
1. #بنیادی_و_کاربردی
«تحقیق بنیادی» تحقیقی است که با موضوعهای زیربنایی در ارتباط است. ولی «تحقیقهای کاربردی»، از جمله تحقیقهایی هستند که در پاسخ به مسائل عصری به انجام میرسد و نتایج آن برای اصلاح امور به کار میرود. برای نمونه، ناسخ و منسوخ و ظاهر و باطن و اعجاز قرآن، تحقیقی بنیادی است. اما نوگرایی، تحجرگرایی و پاسخ به شبههها و مسائل مستحدثه فرهنگی معاصر، کاربردیاند.
2.#میدانی_و_اسنادی(کتابخانهای)
تحقیق میدانی تحقیقی است که بر روی پدیده¬های عینی محسوس و قابل اندازه¬گیری صورت می¬گیرد. به طور کلی، هر مطالعه علمی بزرگ یا کوچکی که روابط را به طور نظام یافته دنبال می¬کند و فرضیهها را میآزماید و نیز در شرایط زندگی واقعی مانند: جوامع محلی، مدارس، کارخانهها، سازمانها و مؤسسهها که اجرا میشود، از انواع مطالعه میدانی است. در تحقیقات میدانی، محقق از سه روش «مشاهده»، «مصاحبه» و «پرسشنامه» برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز خود بهره می¬برد.
در تحقیق اسنادی، اطلاعات لازم در مورد ریز موضوعهای تحقیق، از طریق مطالعه کتابها، مقالهها و پایاننامهها و دیگر آثار مکتوب که به طور معمول در کتابخانههای عمومی یا تخصصی موجود است و نیز با اندیشهورزی و تدبر بر روی اطلاعات، به دست میآید. بر این اساس، پژوهشگر نخست باید نوعی کتاب شناسی متناسب با پژوهش خود را فراهم آورد. منبع شناسی، محقق را آگاه میسازد که از هر منبع در چه موضوعی و به چه اندازه¬ای باید استفاده کند.
3. #درون_رشتهای و #میان_رشتهای
بسیاری از موضوعها به اعتبارهای گوناگون، در علوم متعددی مورد بحث قرار میگیرند. «تحقیق درون رشتهای»، تحقیقی است که برای رسیدن به نتایج مورد نظر، به مباحث مطرح در یک علم بسنده میشود. ولی در «تحقیق میان رشتهای»، باید به مباحث دو یا چند علم مراجعه شود. بر این اساس، مقایسه قصاص در علوم فقهی و حقوق، موضوعی میان رشته¬ای است. اما قصاص در فقه اسلامی، درون رشتهای محسوب میشود.
4. #متن_پژوهی، #موضوع_پژوهی یا #مسئله_پژوهی
برخی از تحقیقها مانند: ترجمه و نقد یک اثر و یا تصحیح و تعلیق یک نسخۀ خطی که برای حل یک مسئله یا مسائل خاصی انجام نمی-شوند، را میتوان «متن پژوهی» نامید. بعضی از پژوهش¬ها به موضوع خاصی می¬پردازد مانند شفاعت یا توسل اما برخی دیگر از تحقیقها که برای پاسخگویی به سؤال یا سؤالهای خاصی انجام میشوند، «مسئله پژوهی» نام دارند؛ مانند اینکه بدانیم زبان قرآن، چه زبانی است؟ آیا عرفی است یا فرا عرفی؟
به این سه نوع پژوهش، متن محوری، موضوع محوری و مسئله محوری هم گفته می¬شود.
5. #تحقیق_معناشناختی و #تحقیق_پدیده_شناختی
در تحقیق معنا شناختی، موضوع آن معناست و رابطۀ معنا با لفظ، یا معنا با معنا بررسی می¬شود. معنا هم دو قسم است: الف) معنای بسیط که عبارت است از: مفهوم یا تصور؛ ب) معنای مرکب که عبارت از قضیه یا تصدیق است.
در «تحقیق پدیده شناختی»، موضوع آن پدیده یا رابطه دو پدیده خارجی با یکدیگر، بررسی می¬شود که آیا وجود یکی، سبب وجود دیگری می¬شود (تحقیق علّی) و آیا اوصاف مشترکی با هم دارند (تحقیق توصیفی) و مانند آن.
6. #تحقیق_توصیفی، #تحقیق_انتقادی و #تحقیق_تبیینی
در «تحقیق توصیفی» پژوهشگر به گزارش دهی اطلاعات حاصل از تحقیق میپردازد، بدون آنکه در مورد آنها هیچ گونه اظهارنظری بکند. البته گاهی توصیف از منظر صاحبان اقوال و انظار است و زمانی نیز محقق از منظر یک ناظر بیرونی به اقوال می¬نگرد. ولی در «تحقیق انتقادی»، محقق علاوه بر گزارش اطلاعات، به ارزیابی و رد و اثبات آنها می¬پردازد.
در تحقیق انتقادی، برای اینکه طلبهای بتواند با شناسایی مواضع غفلت و ایجاد هوشیاری برای تکرار نشدن آنها، در کار خویش بهره گرفته و با فرایند رساله نویسی آشنا شود، شایسته است آثار تحقیقی دیگران را بررسی و آنها را با توجه به اصول علمی، از زوایای گوناگون نقد و ارزیابی کند.
اما «تحقیق تبیینی» آن است که محقق می¬کوشد تا از زوایای پنهان موضوع تحقیق، مانند: علل، انگیزهها، لوازم و عواقب آن پرده بردارد.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#روش_پژوهش
#تحقیق
بخش پنجم
#مراحل_مهم_پژوهش
1. #مسئلهیابی، فرضیه و طرح تحقیق
ابتدا انسان دغدغه حل مشكل و مسئلهای را در ذهن میپروراند و تصمیم میگیرد كه در پی كشف این مجهول باشد. در واقع، انسان از مجهول به معلوم میرسد و این سؤالها و مجهولات مبنای هر فرضیه علمی را تشكیل میدهند. پس از طرح مجهول و تشكیل فرضیه، برای بررسی و اثبات آن باید طرح تحقیق ریخته شود. طرح تحقیق، قانون كار محقق است و هدف، محدوده كار، رئوس مباحث، ابزارها و روش تحقیق و منابع را روشن میسازد و مانع از پراكندهكاری و اتلاف وقت و نیرو میگردد.
2. #انتخاب_روش_تحقیق
نویسنده مقاله تحقیقی به تناسب رشته و موضوع مورد بررسی، روش خاصی را در امر تحقیق انتخاب میكند. در عین حال، از برخی قواعد و روشهای عمومی نیز استفاده میكند كه تقریباً در تمام مقالههای تحقیقی، مشترك است. روش تحقیق به دو نوع میدانی و كتابخانهای تقسیم میشود.
3. #گردآوری مواد پژوهش و منابع تحقیق
پس از عبور از دو مرحله اولیه، محقق به معلومات خویش مراجعه میكند و از میان دانش و محفوظات خود، آنچه را با فرضیه و مجهول وی ارتباطی دارند، برمیگزیند، مرتب میكند و مقدمات استدلال خود را تشكیل میدهد. در اینجا نوع و میزان معلومات، مؤثر است. همچنین تسلط او بر ابزار و تكنولوژی روز در استفاده بهتر از منابع مكتوب و فضاهای مجازی اهمیت دارد.
این مرحله با كتابشناسی آغاز میشود. سپس در حوزه مقالات به تفحص مینشیند و از پایاننامهها نیز غافل نمیماند. باید توجه داشت كه در به كارگیری منابع، اصالت با اعتبار منابع است، نه تعدد آنها. همچنین فهرست منابع و مآخذ، نشاندهنده اعتبار علمی نوشته و بیانگر اشراف نویسنده بر منابع است. محقق باید تلاش كند از منابع قدیمی و جدیدترین تحقیقات، به درستی استفاده كند.
4. #تنظیم_مطالب و #نتیجهگیری
اساساً مشكل اساسی در تنظیم مطالب، در فقدان یا نقصان طرح تحقیق بروز میكند. در صورتی كه محقق از ابتدا نقشه راهی بر اساس چارچوب نظری و با تكیه بر فرضیات پیشبینی شده داشته باشد و بداند كه در جستوجوی چیست، در آن صورت، منابع هم با او همراه میشوند و در خدمت اهداف علمی او قرار میگیرند. البته مشكل دیگری هم در تنظیم مطالب وجود دارد كه حاكی از ناورزیدگی در قوه تعقل و تفكر است كه به ممارست و تمرین بیشتر نیاز دارد.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#روش_پژوهش
#تحقیق
بخش ششم
#مسئله_تحقیق
موضوع تحقیق باید به روشنی مشخص و تعریف شده باشد. چه بسا، علاقه به موضوع، ناشی از پیچیدگی آن و تنوع اندیشه دربارۀ آن باشد و پرداختن به چنین موضوعی، ما را به نتایج جامع و مطلوبی نرساند. بهترین راه، بررسی نظاممند یک موضوع، تقلیل آن به سؤال یا سؤالهایی قابل تحقیق است. تبدیل اندیشه¬ها در موضوعهای کلی به سؤالها و سپس اصلاح و پیرایش آنها و رسیدن به مسئله تحقیق، شامل یک فرایند آزمایش و خطاست.
هر پژوهش علمی با مسئلهای آغاز میشود و سپس با طرح سوال در پی پاسخ گویی به امور ناشناخته و مبهم بر می¬آید.
باید توجه داشت که پایاننامه¬ای که به تتبع موضوع محورانه و موضوعهای وسیع می¬پردازد، ظرفی وسیع، اما بدون عمق است. در حالی که پژوهش مسئله محور به پایاننامه، غنا و ژرفای ویژهای میبخشد. اگر موضوع رساله گسترده باشد، غنایی کافی نمییابد و هر چه جزئیتر و تخصصیتر باشد، ارزشمندتر می¬شود و دستیابی به اهداف نیز آسانتر خواهد بود. برای نمونه، پژوهش در مورد شفاعت، موضوع محوری است، اما هدایت این موضوع به سوی مأذون بودن در شفاعت یا طلب شفاعت در دنیا یا آخرت، تبدیل موضوع به مسئلهای خاص و عنوانِ قابل تحقیق است؛ به این صورت که آیا در شفاعت، اذن خداوند نیز دخیل است یا میتوان در دنیا هم از شفاعتکننده طلب شفاعت کرد یا اینکه این امر، تنها در آخرت ممکن میشود؟ در این حال، موضوع به مسئله تبدیل شده است. محقق در برخورد با یک مسئله، آن را به سؤال تبدیل میکند و همچنین از سؤال خود یک فرضیه میسازد و آنگاه فرضیه را به آزمون میگذارد، مانند اینکه در مسئله مأذون بودن در شفاعت، ابتدا آن را به سؤال تبدیل میکند که آیا مأذون بودن در شفاعت لازم است؟
سپس بر مبنای همین سؤال، فرضیهای بنا مینهد که پاسخ حدسی اوست؛ مانند اینکه بگوید بر اساس آموزههای کتاب و سنت، مأذون بودن در شفاعت لازم است. سپس، همین پاسخ حدسی را به آزمون میگذارد و با بررسی در متون دینی، آن را اثبات یا رد میکند.
#عناصر_مهم_در_مسئلهیابی
مسئله، تودهای از سؤالهایی بیپاسخ است که با توجه به واقعیتهای موجود و خلاء معرفتی آن، در ذهن پژوهشگر شکل میگیرد. البته همه سؤالهای ذهنی، قابل پژوهش نیستند؛ سؤالهایی مهم¬اند که ارزش تحقیق و تازگی و اولویت داشته و نیاز جامعه علمی را برآورده سازند و امکان دستیابی به منابع برای پاسخگویی به آنها وجود داشته باشد. با توانمندی محقق هماهنگ بوده و قلمرو و حدود آن مشخص باشد. البته تعیین نوع مسئله، تعیین طرح دقیق و عنوان مناسب و پیشینهسازی مسئله، فرضیه یابی و روششناسی مسئله نیز مورد انتظار است.
#تبارشناسی_مسئله
شناختِ نژاد، نسل و خاستگاه، اهمیت بسیاری دارد. باید بدانیم که مسئله مورد نظر در چه علمی ریشه دارد و در چه شاخه¬هایی قابل بحث است. با تبارشناسی درست، محقق از هر خلط و خطایی ایمن میماند، مرزبندیها را به درستی می¬شناسد، تحقیق خود را سامانمند می¬کند و چارچوب نظری، اصول، ضوابط، روش¬ها و ابزارهای تحقیق را از همان گسترۀ خاص دریافت میدارد. درواقع، نوآور بودن نیز در گرو تبارشناسی دقیق است؛ زیرا ملاک نوآوری در تحقیق، توجهی موشکافانه به تاریخ علم و تولید علم، به معنای رسیدن به امری جدید در تاریخ علم است. نکته اساسی اینکه، وقتی به یافته تازهای رسیدیم، ممکن است آن پدیده نوین، مسئله، نظریه یا روشی تازه باشد.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#روش_پژوهش
#تحقیق
بخش هفتم
#اقسام_مسئله
شاید بتوان مسئله را به فقهی، کلامی، فلسفی، روایی، تفسیری، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و مانند آنها تقسیم کرد. این تقسیمبندی در اثر یک تبارشناسی درست صورت می¬پذیرد.
البته گاهی تقسیم مسئله به اعتبار، پیشینه، شخصی بودن، علمی بودن، هدفمندی و مانند آن هم قابل توجیه است.
#طرح_مسئله
بهترین راه طرح مسئله این است که در چند سطر اول به حقایق و واقعیتها در قالب چند جمله خبری اشاره کنیم و پس از این مقدمه چینی ماهرانه، به شکلی طبیعی و منطقی، یک سؤال عمیق و نسبتاً کلی طرح کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که انتقال از واقعیت¬های موجود به این پرسش، باید به صورت طبیعی انجام شود و به عبارتی، وصلۀ ناجوری نباشد.
بایستههایی درمورد انتخاب مسئله پژوهشی
در انتخاب مسائل پژوهشی، به نکتههایی باید توجه داشت که مهمترین آنها عبارتاند از:
1. پرهیز از دوباره کاری در تحقیقات و وفاداری به تحقیقات انجام شده پیشین؛
2. مهم بودن مسئله تحقیق و ارزش بررسی داشتن آن (جدید و بدیع بودن موضوع، حد و مرز داشتن، مبهم نبودن و برخورداری از اهمیت و اولویت)؛
3. علاقهمندی، کنجکاوی و کشش علمی برای شناخت آن؛
4. بهره¬مندی از آموزش لازم و برخورداری از شرایط و توانمندی مناسب (متناسب بودن با توانایی، دانش و مهارت پژوهشگر)؛
5. فراهم بودن اطلاعات برای سنجش و عملی بودن روش تحقیق؛
6. وجود وسایل و امکانات، منابع و اسناد مورد نیاز تحقیق و اطمینان نسبی به موفقیت آمیز بودن آن؛
7. پیشبینی مسائل، موانع، رویدادها و خسارتهای احتمالی در رابطه با تحقیق؛
8. وجود زمان لازم برای انجام تحقیق؛
9. توجه به کُنه و جنبههای مسئله تحقیق با عنایت به سؤالهای زیر:
1ـ 9. آیا زمینه مسئله، گستردگی و ویژگی¬های آن با توجه به پیشینه تحقیق بیان شده است؟
2 ـ 9. آیا مسئله، دامنۀ مطالعه را محدود می¬کند؟
3 ـ 9. آیا مسئله قلمرو علمی تحقیق را مشخص می¬کند؟
4 ـ 9. آیا اهمیت مسئله، بر حسب یک یا چند ملاک زیر بررسی شده است:
الف) دستیابی به یک شیوۀ نو در اجرای امور؛
ب) تدوین یک نظریه؛
ج) عمومیت بخشیدن و گسترش دانش و نظریههای علمی؛
د) پاسخگویی به مسائل جامعه؛
هـ ) پیشبرد روش شناسی در تحقیق؛
5 ـ 9. آیا میتوان در مورد آن فرضیههایی مطرح کرد؟
6 ـ 9. آیا فرضیههای تحقیق، قابلیت جهتدهی و هدایت سامانمند به تحقیق را دارد؟
7 ـ 9. آیا متغیرهای پژوهش در آن مشخص است؟
8 ـ 9. آیا تعریف عملیاتی متغیرهای آن امکانپذیر است؟
#راه_های_انتخاب_مسئله_تحقیق
مسئلهشناسی، ممکن است به یکی از طرق زیر انجام پذیرد:
الف) تجارب شخصی؛
ب) کنجکاوی در اطلاعات منتشره از سوی رسانه¬ها؛
ج) بهره¬گیری از دانش تخصصی؛
د) تمایل به حل یک مسئله؛
ه) بهرهگیری از فرصت¬ها و تهدیدات پیش آمده؛
و) وقایع زندگی روزمره؛
ز) تأکید بر احیای ارزشهای فردی؛
ح) مشاوره با متخصصان مجرب؛
ط) مراجعه به منابع و مقالههای تخصصی؛
ی) مراجعه به منابع الکترونیکی و محیطهای مجازی؛
ک) بررسی قسمت انتهایی پایاننامه¬ها که دریچههای جدیدی از موضوع را گشودهاند.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk