آشنایی با #بزرگانفقاهت
مرحوم آیه الله آقاضیاء عراقی رضوان الله تعالی علیه
🔸بخش اول
علی، معروف به ضیاءالدین، فرزند آخوند ملا محمد کبیر سلطان آبادی (عراقی) در سال ۱۲۷۸ هـ . ق، در محلّه حصار قدم سلطان آباد اراك متولد شد.
✨ملّا محمّد، پدر آقا ضیاء در عصر خود عالمی بزرگوار و فقیهی وارسته بود و مقام و مرتبهای بلند در علم داشت و به تقوا و پرهیزکاری مشهور بود.
👈 مرحوم آیة الله اراکی از قول پدر خویش نقل میکندكه : آخوند کبیر ارتزاقش از یک قطعه زمینی در اطراف اراك بود که زراعت میکرد و نان سال خود و اهل عیالش از همان قطعه زمین بود. یک وقت که حاصل آن زمین را در خرمن گاه جمع کرده بودند، در اطرافش هم خرمنهایی بوده است، کسی عمداً یا سهواً آتش روشن میکند، باد هم بود و آتش افتاده بود توی خرمنها، خرمنگاه است و خشک، به محض افتادن آتش خرمنها آتش میگیرد. این خرمن، آن خرمن، تا آتش همه خرمنها را میگیرد. کسی به آخوند میگوید: چه نشستهای! نزدیک است خرمن شما آتش بگیرد. آخوند ملّا محمّد تا این را میشنود عبا و عمامه را برمیدارد و قرآن را و به بیابان رو به آتش و در دستش هم قرآن؛ میگوید: ای آتش! این نان خانواده و اهل عیال من است، تو را به این قرآن قسم! به این خرمن متعرض نشو. پدرم گفت: تمام آن قبهها که اطراف بود، خاکستر شد و این یکی ماند. هر کس که میآمد، انگشت به دهان میگرفت و متحیر میشد که این چه جور مانده؟! خبر نداشتند، من خبر داشتم، پدر مرحوم آقا ضیاء چنین شخصی بوده است.
ادامه دارد...
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🆔@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
آشنایی با #بزرگانفقاهت مرحوم آیه الله آقاضیاء عراقی رضوان الله تعالی علیه 🔸بخش اول علی، معروف به
آشنایی با #بزرگانفقاهت
مرحوم آیه الله آقاضیاء عراقی رضوان الله تعالی علیه
🔸بخش دوم
✨ آقا ضیاء الدین که دارای هوشی سرشار و استعدادی فوق العاده بود، مقدمات علوم اسلامی را نزد پدر و سایر علما، در زادگاهش فرا گرفت و در سال ۱۳۰۲ هـ . ق، برای ادامه تحصیل، راهی اصفهان گردید و در مدرسه صدر اقامت گزید .
✨وی از محضر اساتيد به نام آن حوزه دروس سطح عالی فقه، اصول، کلام و فلسفه را آموخت و در اواسط سال ۱۳۰۷ هـ . ق، به عراق مهاجرت نمود .
✨او ابتدا، به شهر سامرا که از مراکز اجتماع طلاب مهاجر و دار العلم آن زمان بود، رفت. مدتی را به خیال و عنوان این که در مسند قضا نشسته، به رتق و فتق (حل و فصل) امور مردم گذراند.
✨پس از چند ماه، ناگهان از این خیال و علاقه به مسند منصرف شد و با شنیدن آوازه و شهرت میرزا حبیب الله رشتی، سامرا را ترک و به سوی نجف حرکت کرد و تا آخرعمر در آن حوزه کهن و مهم و پایگاه و مرکز علم، ماندگار شد.
✨مرحوم آقا ضیاء عراقی پس از چندی در مجلس درس آقاسید محمد فشارکی حاضر شد. پس از وی نزد میرزاحسین خلیلی، آخوند ملأ محمدکاظم خراسانی، سید محمدکاظم یزدی و شیخ الشریعه اصفهانی درس خواند
✨آقاضیاء از آغاز تحصیل به هوشمندی و نبوغ شناخته شد و به زودی به وسعت اطلاعات و عمق نظریات شهرت یافت و بدین جهات مورد احترام استادان خود گشت.
✨وی از شاگردان ممتاز آخوند ملامحمدکاظم شناخته میشد و در میان مدرسان «سطح» در دوران خویش مقامی والا داشت.
ادامه دارد...
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
آشنایی با #بزرگانفقاهت مرحوم آیه الله آقاضیاء عراقی رضوان الله تعالی علیه 🔸بخش دوم ✨ آقا ضیاء الد
آشنایی با #بزرگانفقاهت
مرحوم آیه الله آقاضیاء عراقی رضوان الله تعالی علیه
🔸بخش سوم
✨آقا ضیاء الدین در تمام دوران تحصیل به تدریس نیز اشتغال داشت و از برترین مدرسین و سرآمد استادان هم عصر خود بود.
✨او پس از وفات استادش، آخوند خراسانی، حوزه تدریس مستقلی تشکیل داد و به عنوان مدرسی بزرگ، محققی مدقق، متفکری صاحب نظر و مسلط بر آراء و اندیشههای فقهی و اصولی گذشته، شهرت یافت.
✨فضلا و محققان فراوانی گرد او آمده و از سرچشمه علوم و کمالاتش جرعهها نوشیدند و سیراب شدند.
✨ دقت نظر و احاطه علمی او به ویژه در تدریس علم اصول که با نقد و بررسی آراء و نظریات دیگران انجام میگرفت، فوق العاده بود ؛ این امر باعث شهرت و برتری او بر دیگران شد و وی را در شمار مجددّان علم اصول قرار داد.
✨وی در ۳۰ سال تدریس خود که تا پایان عمر او به طول انجامید، چند دوره اصول فقه و یک دوره فقه کامل که اکثر آن بر اساس بحثهای فقاهتی و تألیفات حاج آقا رضا همدانی بود، را تدریس کرد و حاصل آن پرورش صدها مجتهد بود که هریک از آنها در شهرهای مختلف، منشأ آثار خیر و برکات فراوانی گردیدند.
✨شیوه آقا ضیاء الدین در تدریس نیز همان شیوه شیخ انصاری بود. او در بحثهایش از عناصر مشترک اجتهادی و قواعد اصولی استفاده میکرد.
✨هر جا نام بزرگمردان و احیاگران در کتابها و بحث در بین دانشمندان شیعی در احیای علم اصول و نقش آنان در تحول این علم ذکر میگردد، نام آقا ضیاء الدین عراقی در کنار آنان جلب توجه میکند. هر جا بحث از علم اصول است، صحبت از آقا ضیاء نیز هست.
ادامه دارد...
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
آشنایی با #بزرگانفقاهت مرحوم آیه الله آقاضیاء عراقی رضوان الله تعالی علیه 🔸بخش سوم ✨آقا ضیاء الدین
آشنایی با #بزرگانفقاهت
مرحوم آیه الله آقاضیاء عراقی رضوان الله تعالی علیه
🔸بخش چهارم
✨از برکات وجودی آقا ضیاءالدین در طول سالهای متمادی تدریس، تعلیم و تربیت صدها عالم، فقیه و دانشمندان نام آوری است که از مجالس درس و بحث سراسر فضل و دانش او بهرهها بردند. مجتهدان ایران و عراق با واسطه یا بیواسطه، از شاگردان او هستند.
✨در میان شاگردان او به چهرههایی برخورد میکنیم که از نظر علم و تقوا، نسبت به دیگران در افق بالاتری قرار دارند.
✨ اینک به معرفی شماری از آنها میپردازیم:
۱-آیة الله سید محسن حکیم
٢- آیة الله سید احمد خوانساری
٣- آیة الله سید ابوالقاسم خوئی
٤- آیة الله سید محمود شاهرودی
٥- آیة الله سید عبدالله شیرازی
٦- آیة الله سید عبدالهادی شیرازی
٧- آیة الله سید محمد رضا گلپایگانی
٨- آیة الله محمد هادی میلانی
٩- آیة الله سید شهاب الدین مرعشی نجفي
١٠- أية الله محمدتقي بهجت
❇️ از آقاضیاء آثاری به زبان عربی باقی مانده که مهمترین آنها به قرار زیر است:
١- مقالاتالاصول
٢- الحاشیة علی بیعالمکاسب
٣- الحاشیة علیالعروةالوثقی
٤- رسالة فی استصحابالعدمالازلی
٥- رسالة فیاللباسالمشکوک
٦- روائعالامالی فی بیان مدارک فروعالعلمالاجمالی
٧- شرح تبصرة العلامه(کتابالبیع)
❇️ و تقریرات درس اصول و فقه که به قلم شاگردانش تحریر شده، عبارتند از:
۱. بدایع الافکار: میرزا هاشم آملی، چاپ قم.
۲. نهایة الافکار: شیخ محمد تقی بروجردی، چاپ قم.
۳. نماذج (الاصول فی شرح مقالات الاصول: سید یحیی مدرس یزدی، چاپ قم).
۴. المحاکمات (بین الکفایه و اعلام ثلاثه) تقریرات بحث، شیخ محمد طاهر آل شبیر خاقانی.
۵. تقریرات اصول، آیة الله سید محمود شاهرودی.
۶. تقریرات اصول، آیة الله شیخ غلامحسین جعفری همدانی.
۷. تقریرات اصول، آیة الله سید عبدالرزاق نسابه.
۸. تقریرات اصول، آیة الله شیخ محمد علی اشرفی شاهرودی.
✳️ سرانجام وی در شب دوشنبه ۲۸ ذی القعده ۱۳۶۱ در نجف اشرف درگذشت. و در ضلع غربی صحن حرم امیر المؤمنین در حجره دوم سمت چپ ورودی باب غربی معروف به باب العماره به خاک سپرده شد. درود و رضوان خدا بر او و تمام عالمان و مبلغان و مروجان مذهب اهل بیت علیهم السلام.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
💠#آموزشروشتحقیق 🔶#بخشبیستویکم 🔰#طرحنامه یا #پروپوزال ♦️#مراحلدهگانهپیشازطرحنامهنویسی 🔻#
💠#آموزشروشتحقیق
🔶#بخشبیستودوم
🔰#طرحنامه یا #پروپوزال
♦️#مراحلدهگانهپیشازطرحنامهنویسی
🔻#مرحلهنهم
🔻#ساختارکلیتحقیق
✳️ساختار تحقیق به دو بیان در روش تحقیق مطرح است :
1️⃣ساختار تحقیق به معنای بیان اجزای تشکیل دهنده تحقیق که عبارت است از عنوان ، چکیده ، کلیدواژه، مقدمه ، (طرح مسئله اصلی ، هدف ، ضرورت، پیشینه ، فرضیه )، تبیین معانی لغوی و اصطلاحی و محل نزاع ، اقوال در مسئله ، ادله اقوال ، نقد و بررسی ادله ، انتخاب یا ارائه قول برتر ، ادله قول برتر ، آثار مترتب بر آن قول ، پاسخ به ایرادات محتمل .
2️⃣ساختار تحقیق به معنای تبیین فعالیت محقق پیرامون مسئله مورد پژوهش ؛ به عبارت دیگر بیان اجمالی اینکه محقق قصد دارد در این تحقیق چه فعالیت پژوهشی را ارائه کند ساختار تحقیق است که در طرح نامه ارائه میگردد.
✅در این بخش مراد از ساختار، نوع دوم است ؛ یعنی ارائه تصویری کلی و جمالی از پژوهش محقق بر اساس فرضیه های مستدلی که محقق برای مسئله اصلی و مسائل فرعی ارائه میکند.
✳️در این بخش محقق باید بتواند گزارشی محققانه از محتوا و ساختار فصول تحقیق را برای انعکاس در طرح نامه تهیه کند.
❗️البته این بخش با سایر بخشهایی که پیش از نگارش طرح نامه بیان شد تفاوت دارد.
✨تفاوت سختار تحقیق با سایر مراحل پیشین این است که در طرح نامه برخلاف سایر عناوین پیش گفته ، عنوان ساختار تحقیق وجود ندارد ؛ اما محتوای این بخش در پایان نامه و رساله ها در فصل اول پژوهش و در مقاله علمی در آغاز تحقیق ارائه می شود .
ادامه دارد...
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
سیر تطور علوم انسانی مدرن .mp3
10.1M
🎙#سخنرانیعلمی
استاد حجه الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
با موضوع:
سیر تطور علوم انسانی مدرن
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
استراتژی های پژوهشی در حکمت اسلامی.mp3
34.12M
🎙#کرسیعلمیترویجی
❇️ استاد حجه الاسلام دکتر خسروپناه
🔰 با موضوع: استراتژی های پژوهشی در حکمت اسلامی؛ مطالعه موردی آموزش فلسفه استاد مصباح
*⃣ناقدان: دکتر حسن پناهی آزاد و دکتر عبدالله محمدی
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
💠#آشنایی_با_مقالات_ISC
🔰مقاله ISC چیست ؟
نظام استنادی علوم کشورهای اسلامی، نخستین نظام رتبه بندی استنادی در جمهوری اسلامی ایران است که توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز تهیه شده است.
پس از isi (پایگاه استنادی علمی) و اسکوپوس در هلند، ISC(پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) سومین پایگاه استنادی برای سنجش عملکرد پژوهشی کشورها محسوب می شود که ۵٧ کشور در آن مشارکت دارند.
🔻لذا ISC شامل موارد زیر میباشد:
🔸گزارشهای استنادی نشریات فارسی (Persian Journal Citation Report (PJCR؛
🔸گزارشهای استنادی نشریات عربی (Arabic Journal Citation Reports (AJCR؛
🔸گزارشهای استنادی نشریات انگلیسی (English Journal Citation Reports (EJCR؛
🔸نمایه استنادی علوم ایران (Persian Science Citation Index (PSCI؛
🔸نمایه استنادی علوم جهان اسلام Islamic World Science Citation Index؛
🔸طلایه داران علم ایران Persian Essential Science Indicator (PESI)؛
🔸فهرست مندرجات فارسیPersian Current Content ؛
🔸پایگاه استنادی برترین کنفرانس های علمی فارسی Persian Highly- Cited Proceedings Database (PHPD)؛
🔸نظام آگاهی رسانی استنادی ایران Persian Citation Alert؛
🔸نظام آگاهی رسانی نشریات علمی جهان اسلام ISC Current Awareness Services؛
🔸 نظام گزارش استنادی Citation Report؛
🔸نظام شاخص های عملکردی نشریات فارسیPersian Journal Performance Indicator ؛
🔸تحلیل پایگاه داده های نشریلت فارسیAnalysis of Persian Journal Database؛
🔸نظام تمام متن مقالات مجلات جهان اسلام ISC E-Journals؛
🔸 تولید کتاب علم ایران؛
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
کارگاه آموزش روش تدریس.ppsx
244.1K
💠 #کارگاه_آموزش_روش_تدریس_پژوهش_محور
#ارائه_پاورپوینت_کارگاه
برگزار شده در مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
قابل استفاده برای دانشجویان و طلابی که علاقه به تدریس دارند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
#معرفی_نرم_افزار
موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن با علمتن کامل ۹ عنوان اثر فقهی در ۲۹۴ مجلد، به زبان عربی و فارسی در موضوعات متنوع، به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، تولید و بهزودی در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد.
🔹موسوعه اصول فقه مقارن به عنوان اولین اثر دایرةالمعارفی در زمینه اصول فقه است که یکی از مهمترین ویژگیهای آن ارائه اصول فقه به صورت مقارن براساس مذاهب شیعه و سنی است. در این مجموعه اصول فقه براساس فقه مقارن فرقههای شیعی و سنی و همچنین برخی دیگر از فرق مذهبی مانند زیدیه و اباضیه تدوین شده و در ۱۰ جلد ارائه شده است.
🔹از جمله کتابهای ارائه شده در موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن میتوان به «موسوعة الفقه الإسلامی المقارن (۸ جلد) و موسوعة الفقه الإسلامی طبقاً لمذهب اهلالبیت (۳۵ جلد)»، اشاره کرد.
🔹همچنین کتب «جواهر الکلام فی ثوبه الجدید (۲۰ جلد)، معجم فقه الجواهر (۶ جلد)، المعجم الفقهی لکتب الشیخ الطوسی (۶ جلد)، المنهاج «مجلة اسلامیة ـ فکریة ـ فصلیة» (۷۶ شماره ـ عربی)، فقه اهل البیت (۷۱ شماره ـ عربی)، فقه اهل بیت (۶۶ شماره ـ فارسی) و فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت (۶ جلد)» از دیگر کتابهای ارائه شده در این نرمافزار هستند.
🔹جستوجو به روشهای گوناگون در الفاظ و عبارات متن و فهرست کتابهای برنامه، قابلیت مقایسه بین متون، امکان محدود کردن دامنه نمایش و جستجو، دسترسی به متن قرآن کریم، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغتنامه و نیز امکان یادداشتبرداری ازجمله قابلیتهای پژوهشی این نرمافزار به شمار میرود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@valiasr
آنالیز بنای عقلا در رجوع جاهل به عالم به روش رفتارشناسی.pdf
188.9K
✅ مقاله آنالیز #بنای_عقلا در رجوع جاهل به عالم به روش #رفتارشناسی
🔹نویسندگان:
▫️استاد #علیدوست (مدرس خارج فقه و اصول)
▫️استاد سید رضا شیرازی (مدرس سطوح عالی مشهد)
🔹در این مقاله به پنج روش تشخیص سیره عقلا اشاره شده و روش رفتارشناسی به عنوان روش عامتر مورد بررسی تفصیلی قرار گرفته است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
✅ مقاله آنالیز #بنای_عقلا در رجوع جاهل به عالم به روش #رفتارشناسی 🔹نویسندگان: ▫️استاد #علیدوست (مدر
برای آشنایی با نگارش یک مقاله علمی مطالعه این تحقیق ولو اجمالا پیشنهاد می شود