eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
552 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
770 ویدیو
1.4هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📌پرسش: مراد از مصحف فاطمه (س) چیست؟ ✅ نام مصحف هر مجموعه نگاشته‌ای را شامل می‌شود. مصحف حضرت فاطمه (س) کتابی است که حضرت فاطمه (س) از جبرئیل دریافت نموده، سپس آن را به امیرالمومنین (ع) املا کرده است. نام این کتاب در منابع شیعی آمده است. در محتوای مصحف، با توجه به اینکه تنها در اختیار امامان (ع) است، اختلاف شده است. 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
کلید واژه با همان واژگان کلیدی: 1⃣ کلیدواژه در واقع کلمات (یا ترکیبات) خاصی هستند که با توجه به آنها یا جستجوی آنها در بانکهای اطلاعاتی میتوان به تحقیق انجام شده دست یافت. این کلیدها میتوانند چارچوب کلی بحث انجام یافته را نشان دهند. 2⃣هر چند معمولاً این واژگان، جزو پرکاربردترین کلمات یک تحقیق محسوب میشوند، اما نمیتوان به طور مطلق و همواره، کلیدواژگان را از نظر تکرار در تحقیق، بیشترینها دانست. 3⃣در یک مقاله، پایان نامه یا طرح پژوهشی،کلیدواژه باید پس از چکیده ذکر شود. 4⃣تعداد کلیدواژگان یک پژوهش حداکثر تا هفت مورد پذیرفتنی است، مگر در موارد استثنایی. 5⃣در ثبت کلیدواژگان معمولاً از کلمات بسیار کلی و عام باید اجتناب شود. مثلاً در تحقیقات قرآنی عنوان قرآن کریم به عنوان کلیدواژه قابل توصیه نیست. 6⃣از محتوای کار انجام شده و با مرور چندباره آن، استخراج کلیدها ممکن است. پس زمان استخراج آنها بعد از اتمام نگارش و ویرایش اثر است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📜مقاله سند زیارت جامعه کبیره: ✅زیارت جامعه کبیره یکی از معروف‌ترین زیارت‌نامه‌های ائمه (علیهم‌السّلام) است که از وجود گهربار‌ هادی اُمت (علیه‌السّلام) تراوش کرد. ✅امام‌ هادی (علیه‌السّلام) در این زیارت، منشور بلند امامت رابا بیانی شیوا و مثال زدنی به ره‌جویان مکتب امامت آموخته است. ✅مطالب این نوشتار در دو ساحت بررسی سندی زیارت جامعه و جمع‌آوری قرائن و شواهد احراز صدور متن آن، تنظیم شده است. مطالعه کامل مقاله در👇 https://goo.gl/zxaXbj •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
✒ آیا گزینش امام و مقام خلافت انتصابی است یا انتخابی؟ یعنی امام و خلیفه رسول‌خدا را باید مردم انتخاب کنند یا از طرف خدا تعیین می‌گردد. ✅ اگر انتصابی است، چرا امام علی علیه‌السلام پس از قتل عثمان از قبول آن خودداری می‌کرد؟ پاسخ این سؤال‌ها و سؤال‌های دیگر را در مقاله مبنای خلافت مطالعه کنید👇 https://goo.gl/rwfkfk •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
بیان شبهه طبق آنچه در کتاب کافی آمده، حضرت مهدی (علیه‌السّلام) متولد نشده است. چون پس از شهادت امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) آثار حمل در هیچ‌یک از اهل خانه امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) هویدا نبود. به‌عبارت دیگر آشکار نبودن آثار حمل در هیچ‌یک از همسران حضرت امام حسن عسکری (علیه‌السّلام)، دلیل عدم ولادت امام زمان (ارواحنافداه) عنوان شده است. بخش مورد استناد روایت مورد سوال عبارت است از: لَمَّا دُفِنَ اَخَذَ السُّلْطَانُ وَ النَّاسُ فِی طَلَبِ وَلَدِهِ وَ کَثُرَ التَّفْتِیشُ فِی الْمَنَازِلِ وَ الدُّورِ وَ تَوَقَّفُوا عَنْ قِسْمَةِ مِیرَاثِهِ وَ لَمْ یزَلِ الَّذِینَ وُکِّلُوا بِحِفْظِ الْجَارِیةِ الَّتِی تُوُهِّمَ عَلَیهَا الْحَمْلُ لَازِمِینَ حَتَّی تَبَینَ بُطْلَانُ الْحَمْلِ فَلَمَّا بَطَلَ الْحَمْلُ عَنْهُنَّ قُسِمَ مِیرَاثُهُ بَینَ اُمِّهِ وَ اَخِیهِ جَعْفَرٍ وَ ادَّعَتْ اُمُّهُ وَصِیتَهُ.  آنگاه که (امام حسن عسکری (علیه‌السّلام)) دفن شد، حاکم و مردم به جستجو برای یافتن فرزندش پرداختند و در خانه‌ها جستجوی فراوانی صورت گرفت و از تقسیم ارث امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) دست نگه‌ داشتند و همواره افرادی را به حفاظت و ملازمت از کنیزی که گمان بارداریش می‌رفت، گماشتند تا اینکه عدم بارداری او آشکار گشت. آنگاه که عدم بارداریش ثابت شد، ارث امام عسکری (علیه‌السّلام) بین مادر و برادرش جعفر تقسیم شد و مادر امام وصایت او را ادعا کرد. پس امام زمان متولد نشده است. پاسخ را در پست بعدی بخوانید •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#پاسخ_به_یک_شبهه بیان شبهه طبق آنچه در کتاب کافی آمده، حضرت مهدی (علیه‌السّلام) متولد نشده است. چون
قسمت اول اولا: اساسا شبهه، شبهه نادرستی است زیرا بر مبنای پیش فرضی غلط طراحی شده است. چرا که ولادت حضرت مهدی (علیه‌السّلام) حدود پنج سال قبل از شهادت پدرشان حضرت امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) بوده است نه پس از شهادت آن بزرگوار. ثانیا: روایت مورد استناد سوال کننده روایت اصطلاحی شیعه نیست که ناقل اولیه آن امام معصوم (علیه‌السّلام) باشد، بلکه صرفا حکایتی است که ناقل اولیه آن یک فرد ناصبی و دشمن اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) است. پس نقل حکایت توسط او ارزشی برای شیعه ندارد. ثالثا: در کتاب کافی به ولادت حضرت امام مهدی (علیه‌السّلام) تصریح شده و بابی تحت عنوان «مولد الصاحب (علیه‌السّلام)» آمده است که در آن بیش از ۳۰ روایت در اثبات ولادت آن حضرت نقل شده است. گذشته از این، علمای متعددی از اهل سنت نیز قائل به ولادت حضرت مهدی (علیه‌السّلام) هستند. نکته آخر اینکه طبق شبهه و استدلال آن، عدم ولادت امام عصر (علیه‌السّلام) به دلیل عدم آشکار شدن آثار بارداری در مادر ایشان است و این استدلال با دو مسئله نقض می‌شود اول ولادت حضرت موسی و دوم ولادت حضرت رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)؛ زیرا برابر با منابع اهل سنت، نه در مادر حضرت موسی و نه در مادر حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، آثار بارداری آشکار نبوده است. برای پاسخ به این شبهه ابتدا پاسخ‌های حّلی و سپس پاسخ‌های نقضی ارائه می‌گردد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#پاسخ_به_یک_شبهه بیان شبهه طبق آنچه در کتاب کافی آمده، حضرت مهدی (علیه‌السّلام) متولد نشده است. چون
قسمت دوم در این قسمت سه پاسخ حلی بیان و مورد بررسی قرار می‌گیرد. ←← ولادت حضرت قبل از شهادت امام عسکری بنابر فرضی که در حکایت مذکور بیان شده مبنی بر اینکه پس از شهادت امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) در هیچ‌یک از همسران آن حضرت آثار حمل آشکار نبود، این مسئله کوچکترین منافاتی با ولادت امام عصر (علیه‌السّلام) ندارد. زیرا برابر با احادیث متعدد مورد قبول دانشمندان شیعه، حضرت مهدی (ارواحنا‌فداه) حدود پنج سال قبل از شهادت پدر بزرگوارشان یعنی حدود سال ۲۵۵ قمری، ولادت یافتند و در هنگام شهادت پدر، تقریبا پنج ساله بودند. محدّث بزرگ شیعه، جناب شیخ کلینی در این‌باره می‌گوید: ولد (علیه‌السّلام) للنصف من شعبان سنة خمس وخمسین ومائتین.   حضرت امام مهدی (ارواحنا‌فداه) در نیمه شعبان سال ۲۵۵ قمری ولادت یافتند. شیخ مفید نیز در این‌باره می‌گوید: و کان مولده (علیه‌السّلام) لیلة النصف من شعبان، سنة خمس و خمسین و مائتین.   ولادت حضرت امام مهدی (ارواحنا‌فداه) در نیمه شعبان سال ۲۵۵ قمری بود. شیخ طبرسی به همین مسئله تصریح کرده است: ولد (علیه‌السّلام) بسر من رای لیلة النصف من شعبان قبل طلوع الفجر سنه ۲۵۵ خمس و خمسین وماتین من الهجرة.   حضرت مهدی (علیه‌السّلام) در سامراء در شب نیمه شعبان قبل از طلوع فجر در سال ۲۵۵ هجری ولادت یافتند. حال آنکه حکایت موجود در کافی، ولادت فرزند پس از شهادت امام عسکری (علیه‌السّلام) را نفی می‌کند. ما هم معتقدیم دلیلی نداریم که پس از شهادت امام عسکری، فرزندی برای آن حضرت به‌دنیا آمده باشد. بلکه قائلیم فرزند حضرت عسکری (علیه‌السّلام) در زمان حیات آن حضرت به‌دنیا آمدند و البته این ولادت مخفیانه بود و به غیر از خواص شیعیان، عموم مردم و به‌ویژه دشمنان از آن با خبر نشدند. ←← ناصبی بودن ناقل حکایت نکته شایان ذکر در این مجال این است که اولا: گفتار امام معصوم (علیه‌السّلام) برای ما حجت است نه گفتار غیر امام معصوم و این گفتار نیز باید با علم به صدور آن از امام معصوم (علیه‌السّلام) و قواعد علم درایه و علم رجال برای ما ثابت شود. ثانیا: آنچه در کتاب کافی آمده است؛ نه تنها کلام امام (علیه‌السّلام) نیست، بلکه به تصریح راویان حکایت، این ماجرا از شخصی ناصبی و دشمن امام (علیه‌السّلام) نقل شده است. بنابراین برای ما حجیتی ندارد. چنانکه در ابتدای این حکایت آمده است: الحسین بن محمد الاشعری و محمد بن یحیی وغیرهما قالوا: کان احمد بن عبید الله بن خاقان علی الضیاع والخراج بقم فجری فی مجلسه یوما ذکر العلویة و مذاهبهم وکان شدید النصبف قال: ... حسین بن محمد اشعری و محمد بن یحیی و غیر از این دو گفتند: احمد بن عبیدالله بن خاقان مامور مالیاتی و خراج قم بود. روزی در مجلس او یادی از شیعیان و مذاهبشان شد درحالی‌که به‌شدت ناصبی و دشمن اهل بیت (علیهم‌السّلام) بود. پس گفت: ... ←← تصریح به ولادت حضرت در کافی در خود کتاب کافی بلافاصله پس از باب مورد بحث به صراحت بابی ذکر شده است که عنوان آن عبارت است از: مولد الصاحب (علیه‌السّلام)» ولد (علیه‌السّلام) للنصف من شعبان سنة خمس وخمسین و مائتین.   ولادت حضرت صاحب الزمان (علیه‌السّلام)؛ آن حضرت در نیمه شعبان سال ۲۵۵ قمری ولادت یافتند. در این باب بیش از سی حدیث در اثبات ولادت حضرت ولی عصر (ارواحنافداه) نقل شده است. بدین ترتیب سخیف بودن این شبهه کاملا روشن می‌گردد. چراکه از دو حال خارج نیست: یا اینکه سؤال کننده مغرضانه و گزینشی عمل کرده و چشم خود را بر روی باب مفصّلی که ولادت امام عصر (علیه‌السّلام) را اثبات می‌کند بسته است و یا اینکه به قدری از نظر علمی ضعیف است که‌اندکی تلاش ننموده و تنها چند صفحه‌ی بعد را مطالعه نکرده است. افزون بر کتاب کافی و ده‌ها کتاب دیگر که علمای شیعه در آنها ولادت امام عصر (ارواحنافداه) را امری مسلّم و مستدل دانسته‌اند، در میان اهل سنت نیز علمای متعددی قائل به ولادت حضرت مهدی (علیه‌السّلام) هستند که برخی از آنها عبارتند از: ذهبی، ابن حجر عسقلانی، ابن حجر هیثمی، ابن اثیر جزری، عبدالوهاب شعرانی، فخر رازی، سبط بن جوزی، مسعودی شافعی، ابن خلکان و ... . بنابراین ولادت امام عصر (ارواحنافداه)، در حدود پنج سال قبل از شهادت پدرشان امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) نزد علمای شیعه مسئله‌ای قطعی و ثابت شده است که حتی برخی علمای اهل سنت نیز بدان اعتراف کرده‌اند. و نقل فوق نیز که توسط سؤال کننده مطرح شده، ‌ هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد علاوه بر اینکه ناقل آن نیز فردی ناصبی بود. حال در ادامه به ذکر برخی از موارد می‌پردازیم که در تقابل با شبهه، سؤال کننده می‌باشد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
❇️توثیق روایات آیت‌الله شبیری زنجانی: 🔹 با اینکه جزء ائمه‌ی ضلال است و اصلا را او تأسیس کرده است، ولی ظن متاخم بالعلم است که تا قبل از اینکه مسائل مالی برایش پیش بیاید جزء موثقین و مورد قبول اشخاص بوده و حضرت و مورد اعتماد عموم بوده است و بعدا مسائل مالی سبب انحرافش شد. ولی قبل از وقف مورد قبول بوده و روایات را یا از خود او در موقع استقامتش و یا از کتابش که مسلّم الانتساب بوده و در حال استقامت نوشته بوده است، اخذ کرده است. 🔸لذا به نظر من روایاتی که علی بن ابی حمزه در آنها واقع شده، به ظنّ قوی در ایام استقامت از او اخذ شده است و باید اینها را تعبیر کرد و اینکه روایات علی بن ابی حمزه و امثال این اشخاص را موثّقه تعبیر می‌کنند، صحیح نیست. چون اعتبار روایت را باید بر اساس ایام اخذ حساب کرد که آیا آن وقت منحرف بوده‌اند یا نه و اگر ثابت شد که بعد از انحرافش اخذ شده است، اگر قائل به وثاقتش شدیم، روایت می‌شود. 🔹حاجی می‌گوید ممکن است بعد از انحراف، از او اخذ کرده باشند و حداقل نسبت به نقل برخی از رواة از او مدعی چنین مطلبی است. ولی برای ما این مطلب ثابت نیست و به احتمال بسیار قوی همه اینها قبل از انحراف از او اخذ کرده‌اند؛ چون فاصله‌ی بین و به قدری شدید بوده است که امکان نداشته است که امامیه پیش چنین افرادی بروند و شاگردی کنند. 🔸نتیجه اینکه اظهر این است که این روایت را صحیحه بدانیم و لذا اگر کسی را جزء شرائط اخذ حدیث بداند، همانطور که بعضی‌ها معتبر دانسته‌اند، می‌تواند به این احادیث اخذ کند؛ همچنین اگر کسی در مقام ، مابین روایت امامی و غیرامامی قول امامی را مقدم بداند، همانطور که شیخ گفته است، روایت علی بن ابی حمزه جزء روایت‌های امامی محسوب می‌شود، چون زمان اخذ حدیث از او را باید حساب کرد. 🔹دلیل علی بن حمزه نیز وکالت مالی از جانب حضرت نیست. آن وکالت مربوط به امین بودن از جهت مالی است و وثاقت در احادیث و امثال آن برای وکیل لازم نیست؛ بلکه کافی است که راجع به مسائل مالی مورد اطمینان باشد. 🔻 دلیل او این است که شیعه او را قبول کرده بوده و خیلی مورد اعتبار بوده است. اینکه عده کثیری او راقبول کردند نشانه وثاقت اوست. او با مسئله وقف خطر عظیمی ایجاد کرد و چنین خطر عظیمی را یک آدم معمولی متعارف دروغگو که مردم به وثاقت نمی‌شناسند احداث نمی‌کند؛ و امثال او، همگی جزء واقفیة شدند و حضرت بعدا آنها را قانع کرد و عده‌ای که واقفیه شده بودند برگشتند. ▪️ آیت‌الله شبیری زنجانی، کتاب الحج، ص۳۳۶ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اصول فقه مقارن - جلسه 2.mp3
11.71M
💠 جلسه دوم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 🔹چکیده نکات : - اشاعره منکر هدف در کارهای خداوند هستند - نقل کلام اشاعره - تناقض در اندیشه اشاعره - تبعیت احکام از مصالح و مفاسد پیشین - مصلحت در اصل جعل - ارشادی و مولوی - عدم حضور قاعده ملازمه در وجوب اطاعت و حرمت معصیت - معنای حکم در کل ما حکم به العقل - عدم وجوب مقدمه واجب به دلیل لغویت 🗓 تاریخ جلسه : 99/04/02 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
_سال1398 🔶 واحد پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها مشهد 🔰 مسئول محترم پژوهش حجت الاسلام محمد صادق رجائی پور 🔹 شرح فعالیت های واحد پژوهش مدرسه را در سال 1398 در پیام بعدی 👇👇👇👇 مشاهده فرمائید: 🌐 لینک اختصاصی در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐لینک کانال معاونت پژوهش در سروش: sapp.ir/howzehpajohesh
🔹 آنچه در سطور پیش رو ارائه می شود گوشه ای از فعالیتهای واحد پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها مشهد در سال98 که به فضل خدا و استمداد از ائمه اطهار علیهم السلام و با همکاری و حمایت های معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان صورت گرفته است. 🔹نشست های علمی 📙 واحد پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها مشهد با هدف افزایش توان علمی طلاب اقدام به برگزاری نشست های علمی با موضوعاتی همچون «تبیین راهکارهای صحیح مطالعه پژوهش محور با هدف یادگیری برتر، شاخصه های ضروری یک مقاله علمی، تبیین نگاه سیستمی در پژوهش و بیان مراحل شش گانه آن، روش شناسی تحقیق در علوم اسلامی، چرایی ضرورت تحصیل و تحقیق فقه و اصول و آثار آن، فلسفه انقلاب اسلامی و نقش حوزه علمیه در آینده آن، آشنایی با علم تفسیر به همراه بیان مکاتب تفسیری، آشنایی با علم رسانه و گستره فعالیت روحانیون در آن و ...» برگزار نموده است 🔹کارگاهها برگزاری کارگاه های تخصصی با موضوعاتی از جمله « روش تحصیل در علوم حوزوی، تبیین گام به گام نگارش یک مقاله علمی، روش اصطیاد مسائل و موضوعات پژوهشی در حیطه علوم اسلامی، تبیین اجزای تشکیل دهنده مقاله در حیطه علوم اسلامی، نگارش طرح نام یا پروپوزال در تحقیقات و پایان نامه ها در حیطه علوم اسلامی و ...» از جمله اقدامات واحد پژوهش این مدرسه با هدف آشنائی بیشتر طلاب با مباحث کاربردی و پژوهشی، می باشد 🔹 برگزاری جلسات معرفی کتب پژوهشی یا علمی و پژوهشی واحد پژوهش این مدرسه با معرفی کتابهایی همچون«مقدمات روشهای مطالعه و پژوهش، راهنمای تحقیق به زبان ساده، کشف الاسرار، تاریخ ادیان جان بی ناس در جهت ایجاد انگیزه برای طلاب کوششهای قابل توجهی نموده است 🔹 ارائه مشاوره های پژوهشی ارائه بیش از ۲۰۰ ساعت مشاوره پژوهشی با بیان شاخصه های آن ، با بهرمندی از اساتید مجرب حوزه علمیه که اکثرا سطح 4 حوزه علمیه خراسان را به پایان رسانده اند یا موفق به اخذ مدرک دکترا در دانشگاه شده یا از مدارج علمی خوبی برخوردار هستند، از دیگر اقدامات واحد پژوهش این مدرسه می باشد 🔹 انتشار نشریه داخلی مدرسه در سال جاری با انتشار نشریه داخلی این مدرسه با عنوان وارثین، هفتمین نشریه داخلی این مدرسه به ثبت رسید 🔹 برگزاري حلقه های علمی، تجهیز کتابخانه مدرسه، حضور در نمایشگاه های تخصصی حوزه علمیه؛ از دیگر اقدامات این مدرسه می باشد 🌐 لینک اختصاصی در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐لینک کانال معاونت پژوهش در سروش: sapp.ir/howzehpajohesh
🔴 طرح شبهه یکی از شبهاتی که وهابیت زیاد مطرح می‌کنند این است که: اگر خلافت و امامت یک وظیفه الهی و انتصابی بود؛ پس چرا بعد از عثمان امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) از قبول آن خودداری می‌کرد؟ تا این که نوبت به اصرار رسید و فرمود: «دعونی والتمسوا غیری... وانا لکم وزیراً خیراً لکم منی امیراً وان ترکتمونی فانا کاحدکم واسمعکم واطوعکم؛   مرا رها کنید و به سراغ دیگری بروید، وزیر و مشاور بودن من برای شما بهتر از آن است که امیر و زمامدار باشم. اگر مرا رها کنید، مانند شما از شما می‌شنوم و اطاعت می‌کنم.» پس معلوم میشود خلافت امری غیر الهی و غیر انتصابی است و خود حضرت علی علیه السلام ادعای شیعه را قبول نداشتند. 🔴قسمت اول در پاسخ به این شبهه، باید چند نکته اساسی را مورد توجه قرار داد: تعیین امام، به دست خدا، و تشکیل حکومت به خواست مردم است. باید توجه داشت که موضوع امامت با قضیه حکومت جدا است؛ چون امامت یک منصب خداوندی است؛ ولی حکومت یکی از شئونات امامت است؛ پس هر کسی را که خداوند او را به این مقام والا نصب کند، امام است؛ چه مردم بخواهند و یا نخواهند، اراده مردم در تعین امام هیچگونه نقشی ندارد؛ همانگونه که در تعیین پیامبر نیز نقشی ندارد. اما اینکه آن حضرت خواهان بیعت نبوده‌اند منافاتی با حق امامت آن حضرت ندارد؛ چون بیعت با مردم (حکومت)، نیاز به اقبال و آمادگی مردم دارد؛ اما امامت منصوب از طرف خداوند تبارک و تعالی نیازی به اقبال و آمادگی مردم ندارد و مثل نبوت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) می‌باشد. همچنانکه پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، در شهر مکه سیزده سال قبل از هجرت، حکومت اسلامی را تشکیل ندادند؛ چون زمینه تشکیل حکومت در مکه فراهم نبود. تعیین خلیفه و امام در قرآن مجید خداوند متعال در قرآن مجید، انتخاب خلیفه و پیشوا را به خود نسبت داده است و در رابطه با تعیین پیامبر و خلیفه خود در زمین؛ می‌فرماید: «اللَّهُ اَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَه؛   خداوند آگاهتر است که رسالت خویش را کجا قرار دهد.» همچینین در رابطه با تعین امام می‌گوید: «وَاِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ اِنِّی جاعِلٌ فِی الاَْرْضِ خَلِیفَة؛   به خاطر بیاور هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [نماینده‌ای] قرار خواهم داد.» «وَجَعَلْناهُمْ اَئِمَّةً یَهْدُونَ بِاَمْرِنا؛   و آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما، (مردم را) هدایت می‌کردند.» «وَنُریدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْاَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثین؛   ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم.» ادله انتصابی بودن خلافت و امامت ادله انتصابی بودن خلافت و امامت که شامل آیات و روایات می‌شود؛ بیش از آن هستند که بتوان همه آن را در این مقاله کوتاه؛ بررسی کرد، در این حال به صورت خلاصه به این مطلب خواهیم پرداخت. خداوند در این‌باره می‌فرماید: «وَاِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ اِنِّی جاعِلٌ فِی الاَْرْضِ خَلِیفَة؛   به خاطر بیاور هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [نماینده‌ای ] قرار خواهم داد.» و در آیه شریفه دیگر (قضیه حضرت داوود (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «یا داوُدُ اِنَّا جَعَلْناکَ خَلِیفَةً فِی الاَْرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی؛   ‌ای داوود! ما تو را خلیفه و (نماینده خود) در زمین قرار دادیم.» آیه شریفه (اِنِّی جاعِلٌ فِی الاْرْضِ خَلِیفَة)، دلیل در منصوب بودن امام و خلیفه دارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk