#تاریخ_پژوهی
#شیعه
#شیعه_اثنی_عشری
#امام_شناسی
#امام_علی_بن_موسی_الرضا_علیه_السلام
#میلاد_امام_رضا_علیه_السلام
بخش نهم
#شهادت
شهادت علیبنموسی(ع) را جمعه یا دوشنبه آخر ماه صفر، یا ۱۷ صفر، یا ۲۱ رمضان، یا ۱۸ جمادیالاولی، یا ۲۳ ذیالقعده، یا آخر آن، در سال ۲۰۲، یا ۲۰۳، یا ۲۰۶ نقل کردهاند.
کلینی، وفات او را در ماه صفر سال ۲۰۳ق. در ۵۵ سالگی ذکر میکند.
طبق نظر بیشتر علماء و مورخین سال شهادت امام رضا، ۲۰۳ق. بوده است.
طبرسی روز شهادت را در آخر ماه صفر نقل میکند.
در تعداد سالهای زندگی علی بنموسی نیز با توجه به اختلاف در تاریخ ولادت و شهادت او، از ۴۷ سال تا ۵۷ سال گفته شده است.
طبق قول مشهور در تاریخ ولادت و وفات وی، سن امام رضا در هنگام شهادت ۵۵ سال بوده است.
همچنین نقل قولهای متفاوتی در چگونگی شهادت امام رضا(ع) ذکر شده است:
در تاریخ یعقوبی آمده است، مأمون در سال ۲۰۲ق از مرو رهسپار عراق شد و ولیعهدش رضا(ع) و وزیرش فضل بن سهل ذوالریاستین همراه وی بودند. چون به طوس رسیدند، امام رضا(ع) در قریهای که به آن نوقان گفته میشود، در اول سال ۲۰۳ق وفات کرد و بیماری آن حضرت بیش از سه روز نبود و گفته شده که علی بن هشام انار مسمومی به او خورانید و مأمون بر وی سخت بیتابی نشان داد. یعقوبی در ادامه مینویسد: «خبر داد مرا ابوالحسن بن ابی عباد و گفت: مأمون را دیدم که قبایی سفید در برداشت و در (تشییع) جنازه رضا سربرهنه میان دو قائمه نعش پیاده میرفت و میگفت؛ یا اباالحسن پس از تو به که دلخوش باشم؟ و سه روز نزد قبرش اقامت گزید و هر روز قرصی نان و مقداری نمک برای او میآوردند و خوراکش همان بود، سپس در روز چهارم بازگشت».
شیخ مفید نقل میکند مأمون، عبدالله بن بشیر را امر کرد که ناخنهایش را نگیرد تا درازتر از حد معمول شود و سپس چیزی شبیه تمر هندی بدو داده تا با دستانش خمیر کند. آنگاه مأمون پیش امام رضا(ع) رفته و عبدالله را صدا زده و از او خواسته است که با دستانش آب انار بگیرد و سپس آن را به امام رضا(ع) نوشانید و این سبب وفات حضرت پس از دو روز شده است.
شیخ صدوق روایاتی را بدین مضمون نقل میکند که در بعضی از آنها سم در انگور ذکر شده است و در بعضی، هم در انگور و هم در انار آمده است.سید جعفر مرتضی عاملی، شش نظر را درباره درگذشت امام رضا(ع) ذکر میکند.
ابن حِبّان از محدثان و رجال شناسان قرن چهارم هجری، ذیل نام «علی بن موسی الرضا» مینویسد: علی بن موسی الرضا به وسیله سمی که مأمون به وی خوراند، رحلت یافت. این حادثه در روز شنبه سال ۲۰۳ق. بود.
در مورد علت قتل امام رضا(ع) توسط مأمون، دلایل مختلفی ذکر شده است: غلبه امام بر علمای مختلف در جلسات مناظره، استقبال پرشور مردم از امامت امام در مراسم نماز عید مأمون از این حادثه احساس خطر کرد و متوجه شد دادن ولایت عهدی به امام، اوضاع را علیه وی سختتر کرده است. از این رو، مراقبانی برای آن حضرت گمارد تا مبادا اقدامی بر ضد مأمون انجام دهد.
امام از مأمون وحشتی نداشت و در اکثر اوقات به او چنان جواب میداد که ناراحتش میکرد. این وضع نیز باعث خشم مأمون و زیادتر شدن دشمنی وی نسبت به حضرت میشد، هرچند آشکار نمیکرد. چنانکه نقل شده هنگامی که مأمون از خبر یکی از فتوحات نظامیاش خوشحالی میکرد، امام رضا(ع) به او گفت: «ای امیر مؤمنان، از خدا بترس درباره امت محمد(ص) و آنچه که خدا به تو واگذار کرده است. تو امور مسلمین را تضییع کردهای و...»
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
#تاریخ_پژوهی
#شیعه
#شیعه_اثنی_عشری
#امام_شناسی
#امام_علی_بن_موسی_الرضا_علیه_السلام
#میلاد_امام_رضا_علیه_السلام
بخش دهم
#سیره_رضوی
#سیره_عبادی: در سیره عملی امام رضا(ع) آمده است که آن حضرت در مناظرات علمی که بزرگان ادیان و فرق در آن حضور داشتند، به مجرد شنیدن صدای اذان، جلسه را ترک میکرد و در پاسخ به درخواست حاضران برای ادامه بحث علمی، فرمود: نماز میگزاریم و بازمیگردیم.گزارشهایی از عبادتهای شبانه و شب زندهداری ایشان نقل شده است. هنگامی که امام رضا(ع) پیراهن خود را به دعبل خزاعی هدیه داد به او فرمود: از این پیراهن محافظت کن که من با آن، هزار شب، در هر شب هزار رکعت نماز خواندهام و با آن هزار بار قرآن را ختم کردهام.سجدههای طولانی آن حضرت نیز گزارش شده است.
#سیره_اخلاقی: نمونههای فراوانی از برخورد نیک امام در معاشرت با دیگران نقل شده است. رفتار محبتآمیز و همسفره شدن امام با بردگان و زیردستان حتی پس از ولیعهدی نمونهای از این گزارشها است. ابن شهرآشوب نقل کرده است که روزی امام به حمام رفت و یکی از حاضران که امام را نمیشناخت از ایشان خواست دلاکی او را انجام دهد. امام پذیرفت و شروع به دلاکی کرد. دیگران با مشاهده این ماجرا امام را به آن مرد معرفی کردند و وقتی آن مرد شرمسار شد و عذرخواهی کرد، امام او را آرام کرد و به دلاکی ادامه داد.
#سیره_تربیتی: در سیره رضوی بر نقش خانواده در تربیت فرزند تاکید شده و مواردی همچون لزوم ازدواج با همسر صالح، اهتمام به ایام بارداری، نامگذاری نیک، و تکریم کودک گوشزد شده است. در مورد اهتمام امام رضا(ع) به انس گرفتن با نزدیکان نیز نقل شده است که هرگاه امام فراغتی پیدا میکرد، نزدیکان و اطرافیانش از کوچک و بزرگ را جمع میکرد و به گفتگو با آنان میپرداخت.
#سیره_علمی: امام رضا(ع) وقتی در مدینه حضور داشت در روضه نبوی مینشست و دانشمندانی که از پاسخ سؤالات درمیماندند، از امام یاری میخواستند. پس از حضور در مرو نیز از رهگذر مناظراتی که برپا میشد، به بسیاری از شبهات و سؤالات پاسخ میگفت. افزون بر آن امام در منزل خود و در مسجد مرو حوزه علمی تشکیل داد ولی وقتی مجلس درس امام بالا گرفت مامون دستور تعطیلی آن را صادر کرد و امام او را نفرین کرد.
اهتمام به تندرستی و طب در روایات امام رضا(ع) نمود روشنی دارد. در این روایات ضمن تبیین برخی مفاهیم مرتبط با این زمینه، به امر پیشگیری، تغذیه صحیح، بهداشت فردی و درمان نیز پرداخته شده است. کتاب طب الرضا معروف به #رساله_ذهبیه منسوب به امام رضا(ع) است و دربردارنده توصیههایی در این زمینه است.
تقیه نکردن در بحث امامت: دوره امامت امام رضا(ع) تا حدی تقیه را برنمیتافت؛ زیرا وقایع مربوط به پیدایش جریان واقفیه، جامعه امامیه را با خطری جدی روبرو ساخته بود. بهعلاوه برخی بازماندگان فرقه فطحیه نیز در زمان امام رضا(ع) فعال بودند. با توجه به این شرایط، امام تا حدی از سیاست تقیه فاصله گرفت و با صراحت بیشتری به تبیین ابعاد امامت پرداخت. برای نمونه بحث مفترض الطاعه بودن امام، از زمان امام صادق(ع) در محافل دینی و کلامی مطرح شده بود ولی امامان در این مسئله با تقیه برخورد میکردند. امام رضا بدون آنکه به تعبیر روایات «ترسی از طغیانگر به خود راه دهد» خود را امام مفترض الطاعه معرفی مینمود.در عین حال امام از شیعیان میخواست که «از خدا تقوا پیشه کنید و سخن ما را برای همگان پخش نکنید.»
همچنین امام در پاسخ نامه مأمون که از ایشان خواسته بود درباره محض اسلام برای او بنویسد، پس از اشاره به توحید و نبوت پیامبر اسلام، امامت و جانشینی امام علی(ع) و یازده امام پس از وی را مطرح میکند و عبارت «القائم بامر المسلمین: کسی که امور مسلمانان را بر عهده دارد» را در مورد امام به کار میبرد.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#تاریخ_پژوهی
#شیعه
#شیعه_اثنی_عشری
#امام_شناسی
#امام_علی_بن_موسی_الرضا_علیه_السلام
#میلاد_امام_رضا_علیه_السلام
بخش یازدهم
#آثار_منسوب
برخی از نویسندگان، از امام رضا(ع) به جز احادیث و اخباری که از آن حضرت نقل کردهاند و یا پاسخ کسانی که برای فهم مسائل علوم و معارف به آن بزرگوار مراجعه کردهاند (مثلاً کتاب عیون اخبار الرضا بسیاری از این مسائل را نقل کرده است.)، تألیفاتی نیز ذکر کردهاند که صحت انتساب آنها نیازمند ادله کافی است و استناد برخی از آنها قابل اثبات نیست. از جمله این تألیفات کتاب «الفقه الرضوی» است که محققین از علماء، نپذیرفتهاند که این کتاب نوشته امام رضا (ع) باشد.
اثر دیگری که به امام رضا(ع) نسبت داده شده است، «رساله ذهبیه» در پزشکی است. گفته شده است که امام این رساله را در حدود سال ۲۰۱ق. برای مأمون فرستاد و مأمون برای نشان دادن اهمیت آن دستور میدهد که با طلا نوشته و پس از آن در خزانه دارالحکمه نگهداری شود و به همین مناسبت است که آن را رساله ذهبیه نامیدهاند. بسیاری از علماء بر این رساله شرح نوشتهاند.
از دیگر آثار نسبت داده شده به امام رضا(ع) «صحیفة الرضا» در فقه است که انتساب آن به ایشان ثابت نشده است. کتاب دیگری که به امام رضا (ع) نسبت داده شده است، کتاب «محض الاسلام و شرایع الدین» است که ظاهراً اطمینانی به صدور این کتاب از امام نیست
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
#تاریخ_پژوهی
#شیعه
#شیعه_اثنی_عشری
#امام_شناسی
#امام_علی_بن_موسی_الرضا_علیه_السلام
#میلاد_امام_رضا_علیه_السلام
بخش دوازدهم
#اصحاب_امام_رضا_علیه_السلام
برخی از نویسندگان، ۳۶۷ نفر را در زمره اصحاب و راویان حدیث امام رضا (ع) ذکر میکنند.[۹۲] برخی از اصحاب حضرت عبارتند از:
یونس بن عبدالرحمن
موفق (خادم امام رضا)
علی بن مهزیار اهوازی
صفوان بن یحیی
محمد بن سنان
علی بن اسماعیل میثمی
زکریا بن آدم
ریان بن صلت
دعبل بن علی
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#تاریخ_پژوهی
#شیعه
#شیعه_اثنی_عشری
#امام_شناسی
#امام_علی_بن_موسی_الرضا_علیه_السلام
#میلاد_امام_رضا_علیه_السلام
بخش سیزدهم
#جایگاه_امام_نزد_اهلسنت
برخی بزرگان اهلسنت در سخنانی نسب، علم، فضل امام رضا(ع) را ستوده و به زیارت حرم امام رضا (ع) میرفتهاند. ابن حِبّان، محدث اهل سنت در قرن سوم و چهارم هجری، گفته است که به زیارت قبر علی بن موسی در مشهد میرفته و با توسل به آن حضرت برخی مشکلاتش برطرف شده است.
همچنین ابن حجر عسقلانی نقل کرده که ابوبکر محمد بن خُزَیْمه، فقیه، مفسر و محدث اهل سنت در قرن سوم و چهارم هجری، و ابوعلی ثقفی به همراه دیگرانی از اهل سنت به زیارت قبر امام رضا(ع) رفتهاند. راوی این حکایت (که خودش آن را برای ابن حجر نقل کرده است) گفته است: «ابوبکر بن خزیمه چنان به بزرگداشت این بقعه، و فروتنی و زاری نزد آن پرداخت که ما متحیر شدیم.»
ابن نجار از جایگاه امام در علم و دین سخن به میان آورده و گفته است: «وی در علم و دین چنان جایگاهی داشت که در بیست و چند سالگی، در مسجدالنبی فتوا میداد.»
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#تاریخ_پژوهی
#شیعه
#شیعه_اثنی_عشری
#امام_شناسی
#امام_علی_بن_موسی_الرضا_علیه_السلام
#میلاد_امام_رضا_علیه_السلام
بخش چهاردهم
برای مطالعه بیشتر درباره امام رضا علیه السلام می توان به کتب ذیل مراجعه شود
صدوق، عیون اخبار الرضا (ع)، ترجمه علی اکبر غفاری، تهران: نشر صدوق، ۱۳۷۳ش.
سید محمدجواد فضل الله ، تحلیلی از زندگانی امام رضا (ع)، ترجمه محمدصادق عارف، مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی، ۱۳۷۷ش.
سید جعفر مرتضی عاملی، زندگی سیاسی هشتمین امام، ترجمه سید خلیل خلیلیان، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۱ش.
رسول جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، قم، انصاریان، ۱۳۸۱ش.
پایان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
✨عید نورانی میلاد با سعادت امام مهربان و پناه درماندگان، سلطان سریر ارتضاء حضرت ثامنالحجج علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء را محضر مقدس امام عصر "عجل الله فرجه الشریف" و همه شیعیان ، موالیان و محبین آن حضرت تبریک و تهنیت میگوییم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_6026323524174480794.xls
2.75M
لیست پایان نامه های کشور های عربی
فایل با رایانه باز شود
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_625468218936394073.pdf
4.29M
#معرفی_کتاب
#مبانی_و_مستندات_قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران
این اثر به منظور دسترسی آسان صاحب نظران، اساتید و پژوهشگران رشته های فقه و حقوق به مبانی و مستندات هر یک از اصول قانون اساسی است.
مبانی و مستنداتی که قانون گذار بر اساس آن به تدوین هر یک از اصول پرداخته است.افزون بر آن، نظارت مفسر رسمی قانون اساسی نیز در ذیل هر یک از اصول قابل دسترسی است.
اقوال مختلف و ادله گوناگون در مباحث مختلفی مثل ولایت فقیه ، انطباق قوانین با اسلام و ... در این کتاب بیان و بررسی شده است.
#پیشنهاد_مطالعه
تالیف : #سید_جواد_ورعی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#ولایت_فقیه
#حکومت_اسلامی
#موسوی_خوئینیها
#روشنگری
✉️ واکنشها به نامه موسوی خوئینیها/ پرسشهایی که باید پاسخ بدهد
✔️ سید محمد موسوی خوئینیها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز اخیرا در نامهای انتقادی و سرگشاده به رهبر معظم انقلاب، به جای نقد همفکرانش در دولتهای مختلف و طیفهای وابسته، معظمله را مسئول تمامی مشکلات کشور خوانده و با دادن آدرس غلط و فرار رو به جلو، انگشت اتهام را به سوی ایشان نشانه رفته است؛ اما این فرافکنیها با اعتراضات گسترده اساتید خارج فقه و اصول و اندیشوران حوزه و دانشگاه مواجه شده است.
📜 انتشار این نامه، شگفتی و تعجب بسیاری از علما و اساتید حوزههای علمیه کشور را برانگیخت و با واکنشهایی روبرو شد که
گزارشی تهیه و پیشرویتان قرار میگیرد
https://b2n.ir/230009
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#امام_رضا_علیه_السلام
#امام_خمینی_ره
◀️تمام عمر، برای اسلام
🔹امام خمینی قدس سره الشریف به مناسبت ولادت امام رضا علیهالسلام:
«ما و شما پیروان مکتبی هستیم که آن مکتب، ائمه هدی ـ علیهم السلام ـ جریان دهنده او بودند بعد از رسول خدا، و #حضرت_رضا ـسلام الله علیه ـ که مهمان ما #ایرانیها هست و ما مفتخریم به اینکه زیر سایۀ ایشان هستیم، مجری این بودند.
ماها پیروان آنها هستیم و پیروان آنها باید لااقل یک پرتوی از آن چیزی که آن ها داشتند تحصیل کنند و دقت کنند و کوشش کنند که تحصیل بکنند. آنها تمام عمر خودشان را صرف کردند برای اسلام.» (28تیر1365، صحیفه امام ج20، ص76)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#علم_اصول
#واژه_شناسی
#معنای_اصل
اصول فقه، دانشی است که قواعد لازم برای #اجتهاد و استنباط احکام شرعی فرعی در #فقه_اسلامی را در بردارد.
يعني راهكار اجتهاد و استنباط از قران و سنت و ساير ادله را ارائه ميكند.
#پیشینه تاریخی این دانش به بعد از رحلت پیامبر(ص) بازمیگردد.
اصول فقه علمی اسلامی است که در آن قواعد استنباط احکام شرعی مورد بحث قرار میگیرد.
ارتباط علم اصول با فقه همانند رابطه منطق نسبت به فلسفه است يعني همانگونه كه در فلسفه نياز به منطق داريم، در فهم فقه و اجتهاد هم نيازمند به اصول فقه هستيم.
در واقع اصول علمي است كه راه و روش اجتهاد و استنباط را تبيين ميكند.
اصول فقه یک عبارت به صورت مرکب اضافی است که از دو جزء ساخته شده است.
١- اصول ٢- فقه
اصول جمع اصل است.
اصل دارای یک معنای لغوی و یک معنای اصطلاحی است.
در لغت اصول فقه به معنای بخشی از یک چیز است که سایر بخشهای آن چیز، بر آن بنا میشوند. برخي گفته اند که اصل چیزی است که چیز دیگری بر ان بنا میشود مانند پايه ديوار كه ديوار را بر ان استوار مي كنند.
#معانی_اصل
✅ اما اصل در اصطلاح فقیهان و اصولیان در یکی از معانی زیر بکار میرود:
👌اصل در برابر فرع.. مثلاً در باب قیاس گفته میشود که خمر اصل است برای اب جو. به این معنا که حکم اب جو از حکم خمر استفاده میشود.
👌اصل به معنای راجح و ظاهر. همانند این که حقیقت اصل مجاز است. مثلاً زمانی که امر دایر باشد بر این که کلامی را بر معنای حقیقی ان حمل کنیم یا معنای مجازی آن، اصل ان است كه حمل بر حقیقت شود. ( بعدا در مورد معناي حقيقي و مجازي بحث مفصلي خواهيم داشت )
👌اصل به معنای دلیل یعنی کاشف از چیزی و راهنمای بدان چیز. یعنی دلیل اثبات حکمی را همان اصل یا دلیل میگویند.
👌اصل به معنای قاعده یعنی پایهای که چیزی بر روی آن قرار میگیرد.
👌اصل به معنای آن چیزی که برای تشخیص پارهای از احکام ظاهری یا تشخیص وظائف مکلف در جایی که دسترسی به حکم واقعی میسر نیست قانونگذاری شده باشد. مانند اصل استصحاب و اصل برائت. كه به انها اصول عمليه ميگويند. ( بعدا معناي حكم واقعي و ظاهري و تفاوت انها را توضيح خواهيم داد)
#تقسیم_احکام_شرعی
احكام شرعي به دو دسته تقسيم ميشوند
١- #حكم_واقعي ٢- #حكم_ظاهري
نظر مشهور این است که حکم واقعی حکمی است که به عنوان مجعول اولی برای موضوع خودش جعل شده، و در این موضوع، هیچ ملاحظهی جهل به واقع و یا شک در واقع اخذ نشده است
اما حکم ظاهری آن حکمی است که در
موضوعش جهل به حکم واقعی و شک در حکم واقعی اولی اخذ شده است یعنی میگوید حکم ظاهری جایی است که اگر کسی فحص از حکم واقعی کرد و دلیلی بر آن پیدا نکرد و در حال شک باقی ماند، در این فرض ببیند چه حکمی وجود دارد.
توضيح مطلب ان است كه اگر مجتهد بعد از مراجعه به قران و روايات دليل قطعي بر حكم شرعي پيدا كرد به ان حكم واقعي گفته ميشود. مانند وجوب نماز كه از ايه أقم الصلوة استفاده شده است. نتيجه ان است كه حكم واقعي نماز ، وجوب است خواه مكلف بداند يا نداند.
اما گاهي بنا به دلايلي فقيه قادر به يافتن حكم واقعي نيست كه يا اساسا نسبت به واقع جهل دارد و يا حالت ترديد و شك برايش حاصل شده است و خلاصه با مراجعه به ادله يقين به حكم واقعي پيدا نميكند. در اين حالت قواعد و قوانين خاصي وجود دارند كه راهگشاي شخص فقيه هستند و حكم بدست امده از اين راه را حكم ظاهري ميگويند.
مثلا اگر شخص فقيه در وجوب يا حرمت چيزي شك كند و نتواند حكم واقعي ان را بدست اورد لازم است به اصول عمليه (مانند برائت يا احتياط و يا تخيير يا استصحاب) مراجعه كند.
در همان مثال فوق الذكر يعني شك در حرمت يا وجوب ، مثلا اصل برائت جاري شده و حكم ميكنند كه ان مورد مشكوك مثلا حرام و واجب نيست.
اينگونه احكام كه در مواقع شك و يا جهل به حكم واقعي ، بر اساس ضوابط خاص مانند اجراي اصول عمليه ، صادر ميشوند را حكم ظاهري ميگويند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk