#روش_تدوين_طرحنامه_رساله_و_پایان_نامه
طلاب سطح سه و چهار
پس از تصويب عنوان، نخست لازم است طرح_تحقيق رساله را با رعايت موارد ذيل تهيه کند:
1️⃣ تبيين مسئله رساله و محدودة آن؛
2️⃣ بيان اهمیت و ضرورت بحث دربارة آن؛
3️⃣ بيان پيشينة مسئله و پیشینه پژوهشهای مسئله؛
4️⃣ بيان سؤال اصلي و سؤالهای فرعي مورد تحقيق؛
5️⃣ ذكر فرضية تحقيق؛
6️⃣ بیان اهداف و فواید تحقیق؛
7️⃣ ذكر روش تحقيق رسالة علمي (تاريخي، توصيفي، كتابخانهاي، ميداني، استدلالي و ...)؛
8️⃣ تنظيم اولية بخشها و فصول و عناوين زيرمجموعة آنها همراه با توضيح اجمالي مباحث؛
9️⃣ فهرست منابع.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
ولایت فقیه واحد. ولایت برخمس ش10.mp3
9.6M
💠#نشست_علمی
✳️با عنوان
🔸بررسی اختصاصات ولایت فقیه نسبت به سایر فقها بر اساس مبانی فقهی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه🔸
با ارائه
🌟استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر فاطمی 🌟
❇️مولف ، پژوهشگر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان❇️
❇️واحد پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها (عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
💠#نشست_علمی ✳️با عنوان 🔸بررسی اختصاصات ولایت فقیه نسبت به سایر فقها بر اساس مبانی فقهی امام خمینی
انعکاس خبر نشست علمی استاد دکتر فاطمی عزیز در کانال معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
با تشکر از استاد عزیز🌹
درس نامه جامع نگارش علمی مبتنی بر پاراگراف ـ محقق فر.pdf
5.95M
📝#فایل_متنی
🔹درسنامه جامع نگارش مقاله
✍نویسنده: حجة الاسلام والمسلمین مهدی محقق فر(زید عزه)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#انواع_روشهاي_تحقيق
انسان همواره براي رسيدن به مقصود و حل مشكلات, راههاي مختلف را تجربه مينمايد و مناسبترين راه و روش را انتخاب ميكند
بنابراين #روش_تحقيق عبارت از بكارگيري راه و روش خاصي است
كه اطلاعات مناسبتر و بيشتر را درباره موضوع مورد مطالعه فراهم نموده و عوامل و علل مرتبط بدان را مشخص نمايد.
روشهاي تحقيق بصورتهاي گوناگون تقسيمبندي شدهاند كه رايجترين آنها به قرار زير است
(لازم به توضيح است كه تعيينكننده نوع روش تحقيق مربوط به ماهيت سؤال مورد بررسي و نوع اطلاعاتي است كه براي شناخت موضوع, جمعآوري ميشود).
1️⃣- روش تاريخي Historical Method
2️⃣- روش توصيفيDescriptive Method
3️⃣- روش تجربي Experimental Method
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#تحقيقات_تاريخي
تحقيق تاريخي فعاليتي است براي شناخت واقعيتهاي گذشته و يك از دشوارترين انواع پژوهش است
اين تحقيق وقايع مربوط به گذشته را مورد تعبير و تفسير و ارزيابي قرار ميدهد.
در اين روش هدف اين است كه وقايع گذشته دقيق و درست شناسايي شوند تا وضع موجود بهتر درك گردد
در روشهاي ديگر مانند توصيفي يا تجربي محقق ميتواند نمونه مورد مطالعه را با ميل خود انتخاب نمايد,
اما در #تحقيق_تاريخي مجبور است فقط اطلاعات و اسنادي را كه از گذشته باقي ماندهاند مورد بررسي قرار دهد .
بررسي وضع تعليم و تربيت ايران در دوران قاجار نمونهاي از تحقيق تاريخي است
بررسي روند آموزش عالي ايران از تشكيل دانشگاه جنديشاپور تا تأسيس دارالفنون مثال ديگري از اين نوع تحقيق ميباشند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
💠#تحقيقات_توصيفي
مطالعات توصيفي برعكس تحقيقات تاريخي در مورد زمان حال به بررسي ميپردازد.
اين نوع تحقيق به توصيف و تفسير شرايط و روابط موجود ميپردازد
اين گونه تحقيق وضعيت كنوني پديده يا موضوعي را مورد مطالعه قرار ميدهد
و داراي انواع گوناگوني بدين قرار است:
✏️الف) تحقيق برآوردي
✏️ب) تحقيق ارزشيابي
✏️ج) مطالعه موردي
✏️د) مطالعه پيمايشي
✏️هـ ) تحقيق تكاملي( توسعهاي)
✏️و) مطالعات همبستگي
✏️ز) تحقيقات پس_از_وقوع
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
💠 #تحقيقات_برآوردي
موقعيت يك پديده را در يك زمان توصيف ميكند
اين روش هيچگونه فرضيهاي را پيشنهاد نميكند
روابط متغييرها را مورد مطالعه قرار نميدهد
و براي اقدامات بعدي توصيهاي نميكند
بلكه صرفاً موقعيت موجود را توصيف ميكنند
مثال توصيف پيشرفت دانشجويان در جهت اهداف آموزشي دروس در يك زمان معين يا سرشماري عمومي براي مشخص نمودن وضعيت جمعيت كشور
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
💠 #تحقيقات_ارزشيابي:
اين روش به ارزشگذاري درباره فوائد اجتماعي, مطلوب بودن يا مؤثر بودن يك فرايند, محصول, يا برنامه ميپردازد
و به كاربرد يافتههاي خود توجه دارد.
اين نوع تحقيق اغلب با توصيههايي در جهت اقدامات سازنده همراه ميباشد
و در پي يافتن قوانين كلي و قابل گسترش به ساير موقعيتها نيست.
مثال: بررسي ميزان ثمربخشي برنامههاي آموزشي دانشگاهها,
اجراي برنامه رشتههاي علوم پايه تا چه اندازه صلاحيتهايي را كه كميته برنامهريزي دانشگاهها تدوين نمودهاند عملي ميسازد, يا آيا وسايل و امكانات يك كتابخانه معين مناسب ميباشند؟
ميتوان مطالعات پيگيري (follow- up study) را يكي از انواع تحقيق ارزشيابي دانست
اين نوع تحقيق افراد را پس از گذراندن يك دوره آموزشي يا يك دوره درماني و يا دوره تحصيلي مورد مطالعه قرار ميدهد
هدف اين نوع مطالعه اين است كه مشخص كند تأثير مؤسسه يا دوره خاص بر افراد چه بوده است
اين نوع مطالعه ميتواند اطلاعات مفيدي را در مورد دورههاي آموزشي يا كار مؤسسات در اختيار قرار دهند تا بتوان تغييرات لازم را در برنامهها به عمل آورد
مثال : مطالعه موفقيت در شغل و يا موفقيت در يافتن شغل فارغالتحصيلان دانشگاهها
يا ارزيابي پيامدهاي آموزش ضمن خدمت اعضاي هيأت علمي دانشگاهها در آموزش .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
💠 #مطالعه_موردي
عبارت از مطالعه عميق و گسترده يك مورد در مدت زمان است.
در اين روش يك فرد يك خانواده, يك گروه و يا يك دانشگاه مورد مطالعه دقيق و همه جانبه قرار ميگيرد
هدف مطالعه شناخت كليه متغيرهاي مربوط به مورد است
بهترين مثال در اين مورد مطالعه پزشكي يا روانكاوي روي يك فرد است
اين روش ميتواند به عنوان زمينهاي براي مطالعات وسيع بعدي مورد استفاده قرار گيرد .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
💠 #مطالعه_پيمايشي
اين روش شامل جمعآوري اطلاعات به طور مستقيم از گروهي از افراد است
نمونه مطالعات پيمايشي معمولاً بزرگ است( از 100 تا 250 ميليون نفر ) به وسيله اين روش اطلاعات مختلفي را ميتوان بدست آورد كه كلاً شامل 3 نوع ميباشند:
اطلاعات در مورد واقعيتها, عقايد و رفتارها, واقعيت عبارت است
يك پديده يا ويژگي كه بتوان آن را مشاهده نمود و شامل متغيرهايي نظير سن, نژاد جنس، درآمد و سالهاي تحصيل ميباشند. به طور كلي واقعيتها شامل هر چيزي هستند كه بتوان آن را مورد رسيدگي قرار داد .
عقيده عبارت از بيان يك پاسخ احساس و يا يك رفتار عمدي است . عقايد را ميتوان به طور عيني اندازه گرفت اما نميتوانند مورد رسيدگي قرار گيرند. رفتار شامل عمل است كه توسط فرد صورت ميگيرد .
تحقيق پيمايشي متغيرهاي محدودي را در مورد تعداد زيادي از افراد مورد مطالعه قرار ميدهد. مؤسسه كالوپ از اين روش براي بررسي عقايد مردم در سياست وتجارت استفاده ميكنند. پژوهشگران در اقتصاد، مردمشناسي، روانشناسي، بهداشت و تعليم وتربيت از اين روش استفاده ميكنند.
تحقيق پيمايشي، برعكس تحقيق تاريخي با پديدههايي كه در زمان حال اتفاق ميافتند سروكار دارند .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
💠 #تحقيق_تكاملي( توسعهاي)
شامل داشتن اطلاعات دقيق در زمينههاي توسعه برنامهها و رشد و تكامل افراد ميباشد.
اين نوع مطالعه به بررسي ميزان تغييرات و الگوهاي برنامهها و يا رشد افراد در طول مدت زمان ميپردازد و ممكن است به دو روش طولي (تداومي) و عرضي(مقطعي) صورت گيرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk