🔅 مناظره #امام_جواد علیه السلام با دانشمند مشهور
✳️ عباسیان از میان دانشمندان یحیی بن اکثم، یکی از دانشمندان نامدار زمان مامون را که در رشتههای گوناگون شهرت علمی بالایی داشت، انتخاب کردند. او در علم فقه تبحر بالایی داشت به طوری که مامون که خود از وزنههای علمی بود او را مشاور خود در امور مملکتی و قضایی قرار داد ولی از نظر معنوی بسیار ضعیف بود و فردی فخر فروش و برتری جو بود. مأمون جلسه ای برای سنجش میزان علم و آگاهی امام جواد ترتیب داد در آن مجلس یحیی رو به مأمون کرد و گفت اجازه میدهی سؤالی از این جوان بنمایم؟ مامون گفت: از خود او اجازه بگیر.
یحیی از امام جواد اجازه گرفت امام فرمود: هر چه میخواهی بپرس.
يحيى گفت: درباره شخصی که مُحرم بوده و در آن حال حیوانی را شکار کرده است، چه میگویید؟
💠 امام جواد علیه السلام فرمود: آیا این شخص شکار را در حِل (خارج از محدوده حرم) کشته است یا در حرم؟ عالم به حکم حرمت شکار در حال احرام بوده یا جاهل؟ عمداً کشته یا به خطا؟ آزاد بوده یا برده؟ صغیر بوده یا کبیر؟ برای اولین بار چنین کاری کرده یا برای چندمین بار؟ شکار او از پرندگان بوده یا غیر پرنده؟ از حیوانات کوچک بوده یا بزرگ؟ باز هم از انجام چنین کاری ابا ندارد یا از کرده خود پشیمان است؟ در شب شکار کرده یا در روز؟ در احرام عمره بوده یا احرام حج!؟
🔸یحیی بن اکثم از این همه فروع که امام برای این مسئله مطرح نمود متحیر شد و آثار ناتوانی و زبونی در چهرهاش آشکار گردید و زبانش به لکنت افتاد به طوری که حضار مجلس ناتوانی او را در مقابل آن حضرت نیک دریافتند. مامون گفت خدای را بر این نعمت سپاسگزارم که آنچه من اندیشیده بودم همان شد. سپس به بستگان و افراد خاندان خود نظر انداخت و گفت: آیا اکنون آنچه را که نمیپذیرفتید، دانستید!؟ مأمون گفت احسنت ای اباجعفر خدا به تو نیکی کند!
📚سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص۵۷۳
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی #اخلاقی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
🔸ویژه سالروز شهادت امام جواد علیه السلام
📍امام جواد (علیه السلام) در سال 203 در طفولیت به امامت رسیدند. اما در همان زمانها با مشکلی که در میان شیعیان ایجاد شده بود مواجه بودند یعنی تا آن زمان سابقه نداشت امامی پیش از سن بلوغ در این جایگاه قرار بگیرد لذا پذیرش مقام امامت ایشان برای بسیاری از اصحاب امام رضا (علیه السلام) سنگین و سخت بود.
📍از این روست که میبینیم حتی برخی افراد از امامتِ امام رضا (علیه السلام) نیز بر میگردند، یعنی نه تنها امامت امام جواد (علیه السلام) را نمیپذیرند بلکه در امامت امام رضا (علیه السلام) هم تردید میکنند و حق را به واقفیه میدهند که امام کاظم (علیه السلام) را به عنوان آخرین امام معرفی و پذیرفته بودند.
📍با این وجود، امام جواد (علیه السلام) با نشان دادن قدرت بیمانند علمی خویش در همان سن طفولیت و همچنین حمایتهای بسیار موثر علی بن جعفر عموی امام رضا (علیه السلام) که مردی بسیار ولایتمدار بود و در تثبیت امامت امام جواد (علیه السلام) بسیار کوشید، به مرور این مسأله برای شیعیان حل شد که امر امامت سن و سال نمیپذیرد، لذا بعدها که امام هادی (علیه السلام) در همان سن به امامت رسید و پس از آن نیز امام زمان (علیه السلام) که در پنج سالگی به مقام امامت رسید، دیگر برای شیعیان مسألهای نبود.
📍مأمون که میدانست آن حضرت امام بر حق است، همان کاری را که با امام رضا (علیه السلام) کرد؛ یعنی قطع ارتباط مردمی امام را پیش گرفت و حضرت را البته با احترام با بغداد آورد و تلاش کرد دخترش را به ازدواج امام (علیه السلام) درآورد تا اینگونه آن حضرت را بیشتر تحت نظر داشته باشد.
📍مأمون بعد از مدتی به دلیل آگاهی بیشتر مردم از قدرت علمی امام و پافشاریهایی که صورت میگرفت، مجبور شد با بازگشت حضرت به مدینه موافقت کند. امام جواد (علیه السلام) در مدینه دست به اقدام بزرگی زد و با جریان «غلو» که در میان شیعیان ایجاد شده بود، مبارزه جدّی میکند.
📍ماجرا از این قرار بود که برخی شیعیان از روی جهل و نادانی یا با دسیسههای دستگاه خلافت و دشمنان اهل بیت (علیه السلام) مباحثی را درباره شخصیت ائمه (علیهم السلام) مطرح میکردند که خداوند در آنان حلول کرده و ... که این باعث انحراف و گمراهی شده بود، آن حضرت به شدت با این جریان مقابله و حتی حکم ارتداد آنان و خروجشان از اسلام را نیز اعلام کرد.
📍با مرگ مأمون در سال 218 که پانزده سال از دوران امامت امام جواد (علیه السلام) میگذشت، برادرش معتصم روی کار آمد. او فردی بسیار سرسخت و بر خلاف مأمون که به ظاهر اهل مدارا و مسامحه با امام جواد (علیه السلام) بود، اندکی بعد امام (علیه السلام) را به مرکز حکومتش در بغداد آورد و برای آن حضرت محدودیتهایی ایجاد کرد و سرانجام در حدود یک سالی که حضرت آنجا بودند با دسیسههای معتصم حضرت به شهادت رسیدند.
✍ استاد دکتر محمد حسین رجبی دوانی
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی #اخلاقی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
#نماز_دهه_اول_ذوالحجه
✅ از امشب (جمعه شب۱۸خرداد= شب شنبه)
💠 در هر شب از دهه اول مابین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از حمد و توحید، این آیه را بخواند:
«و واعدنا موسی ثلثین لیلة و اتممناهها بعشر فتمّ میقات ربّه اربعین لیلة و قال موسی لاخیههارون اخلفنی فی قومی و اصلح و لا تتّبع سبیل المفسدین» (اعراف 142)
🔆 تا شریک ثواب حاجیان شریک گردد، بدون این که از ثواب آنان چیزی کاسته شود.
سید بن طاوس، رضیالدین، اقبال، ص۳۱۷.
شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۵، ص۲۹۶.
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی #اخلاقی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
4.39M
من خوک نیستم!!🐖
من مگس نیستم!!🪰
من سوسک نیستم!!🪳
💥خطر کوچاندن مردم به تلگرام
🪰 نقشه اسرائیل برای انتخابات
🪳نتایج خطرناک لجن پراکنی!!
✍با بیانات ارائه شده که تمانا از سر دلسوزی و بصیرت است موافق هستیم و درخواست داریم تا آنجا که میسور است نشر دهید تا این توطئه بسیار خطرناک دشمن خم خنثی شود .
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی #اخلاقی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
13.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درماندگی اگر تصویر بود...😭😭😭😭
475.2K
🧮مقایسه کوپایلت با
هوشمصنوعیهای دیگر
🌟این یک دقیقه و اندی، صوت
حاصل مدتها تجربه متنوع
استفاده از هوش مصنوعی
است.
👈مهمترین اشکال کوپایلت
.
🏴🏴🏴🏴🏴
🖤🖤🖤🖤🖤
🏴🏴🏴🏴🏴
🖤🖤🖤🖤🖤
🖤نه طاقت است زبان را به وصف غمهایش
🖤نه قدرت است قلم را که تا کند مرقوم
🖤کسی که بود شکافندهی تمام علوم
🖤هزار حیف که از زهر کینه شد مسموم
🖤به غربت علی و خاندان او سوگند
🖤امام ما ز جهان رفت با دلی مغموم
🖤هماره قصه مظلومیاش به خاک بقیع
🖤بوَد ز غربت قبرش برای ما معلوم
🖤سر تو باد سلامت یا رسول الله
🖤وصّی پنجم تو کشته شد ولی مظلوم
🏴🥀فرارسیدن شهادت مظلومانه پنجمین سپهر آسمان امامت و ولایت حضرت امام باقرالعلوم (علیه السلام) تسلیت باد🥀🏴
فیلم های دوره عالی و رایگان مقاله نویسی
کارگاه تصویری مقاله نویسی:
🔰استاد دکتر محمد علی وطن دوست
جلسه اول: مهارت موضوع یابی مسئله یابی
جلسه دوم: اصول نگارش چکیده، کلید واژه
جلسه سوم: روش نگارش طرح مسئله، پیشینه تحقیق همراه با نمونه عینی
جلسه چهارم: چگونگی ارجاع دهی در پژوهش همراه با نمونه عینی
جلسه پنجم: عنوان بندی پژوهش همراه با نمونه عینی:
جلسه ششم:اصول نگارش، بخش نتیجه گیری پژوهش + گزارش نویسی بخش نخست
جلسه هفتم: بیان اجمالی مراحل گردآوری اطلاعات
جلسه هشتم:اصول گزارش نویسی بخش دوم
#مقاله_نویسی
#روش_تحقیق
#مسئله_یابی
#انتخاب_موضوع
#ارجاع_دهی
#پایان_نامه_نویسی
#دکتر_وطن_دوست
🌹کانال #محمد_عربشاهی🌹
https://eitaa.com/mohammadarabshahe
✅در صورت مفید بودن مطالب کانال، آن را به دوستان خود معرفی کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صلوات_خاصه_امام_باقر_علیه_السلام
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ
پروردگارا درود فرست بر محمد بن على حضرت باقر العلوم و پيشواى هدايت و رهبر اهل تقوى و برگزيده از بندگان خاص تو
اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً لِبِلاَدِكَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ
پروردگارا و چنانكه او را علم و مرجع رشد و هدايت بندگان و چراغ روشن شهر و ديار خود گردانيدى و محل وديعه علم و گنجينه حكمت خويش
وَ مُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ
و ترجمان و مبين حقايق وحى خود قرار دادى و خلق را امر به طاعت او كردى و نهى و تحذير از عصيان و مخالفتش فرمودى
فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ
پس اى خدا درود فرست بر او درودى افضل از آنچه بر احدى از ذريه پيغمبران و خاصان و رسولانت و امناى وحيت فرستادى اى پروردگار عالم.
🏴فرارسیدن شهادت مظلومانه پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام باقرالعلوم (علیه السلام) تسلیت باد🏴
11.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلمی از بخشی از دیدار علامه #حسن_زاده_آملی (ره) به همراه مرحوم آیت الله طه محمدی از مرحوم آیت الله #آقانجفی_همدانی (صاحب تفسیر انوار درخشان)
#مجالسات_علما
#ابن_سینا