eitaa logo
مسجد ولی عصر(عج) اجوارکلا
146 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
288 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⬛ پرسش : آیا شیعیان معاصر با امام حسن عسکری(ع) از وجود فرزند پسری برای ایشان بی‌اطلاع بودند؟ در یکی از دانشنامه‌ها خواندم که امام حسن عسکری(ع) اصلاً فرزند پسری نداشت و پس از فوت ایشان، سال‌ها سردرگمی بزرگی در بین شیعیان پدید می‌آید که نویسندگان شیعه از آن تحت عنوان دوران حیرت یا فترت نام می‌برند. همچنین چنددستگی نیز در بین آنها وجود داشت که بزرگانی مانند ابن بابویه در قرن بعدی درک بهتری از غایب بودن مهدی قائم(ع) را ارائه دادند. آیا این مطالب در بین شیعیان آن دوره وجود داشت؟! ⏪پاسخ: هر چند که به دلائل امنیتی و علل دیگر، شیعیان بسیاری از وجود فرزند پسری برای امام حسن عسکری(ع) - حتی بعد از وفات حضرت شان - مطلع نبودند، اما آن‌حضرت با تدابیر حکیمانه‌ای این موضوع را به اطلاع بزرگانی از شیعیان رساند و در برخی موارد، فرزندشان امام مهدی(عج) را نیز به آنان نشان دادند تا بعدها این خبر در میان شیعیان مطرح شده و حقیقت برایشان آشکار شود. نتیجه این اقدام نیز این بود که در همان سال‌های ابتدایی بعد از رحلت امام یازدهم، جز اندکی از شیعیان، تمام آنها وجود چنین فرزندی را به عنوان امام دوازدهم پذیرفتند. از بین کسانی که شاهد بر وجود حضرت مهدی(ع) بوده‌اند، می‌توان به افرادی مانند حکیمه خاتون، حسن بن حسین علوی، حسن بن منذر معاویه بن حکیم، علی بن بلال، احمد بن هلال، احمد بن اسحاق، و علی بن ابراهیم مهزیار اشاره کرد که تمامشان کوشیدند تا گزارش‌های مرتبط با ولادت حضرتشان را به اطلاع عموم شیعیان برسانند. ⏪برای اطلاع بیشتر در این مورد ر.ک: (ولادت امام زمان عج-2833) و (دلایل عقلی و نقلی زنده بودن امام زمان-1369) و (شهادت نواب اربعه بر ولادت امام زمان-2755) منبع: سایت اسلام کوئست @valiyeasreejvarkola
◾️🏴 سلام. صبح روز پنجشنبه شما بخیر 🌴 امام حسن عسکری علیه السلام: هر کس برادرش را در نهان موعظه کند، او را آراسته است و هر که او را آشکارا موعظه کند، او را بدنام و بی آبرو کرده است. 📚 بحارالانوار، جلد۸۵، صفحه ۳۷۴ 🏴 سالروز شهادت حضرتش را تسلیت می گوییم. @valiyeasreejvarkola
❖ امام حسن عسکری علیه‌السلام: «ما ترَکَ الحقَّ عزیزٌ إلاّ ذَلَّ، و لا اخَذَ بهِ ذلیلٌ اِلا عَزَّ» هیچ فرد باعزّتی حق را رها نکرد، مگر آن که ذلیل شد و هیچ خواری حق را نگرفت، مگر آن که عزّت یافت. 📚 موسوعة سیرة اهل البیت علیهم‌السلام، ج ۳۴ ص ۱۲۹ 🔻 شرح حدیث: ● جهان عرصه‌ی تقابل حق و باطل است. عده‌ای همواره در پی حق هستند، گروهی هم دنبال باطل می‌روند؛ چه باطل در عقاید، چه باطل در گروه‌های اجتماعی و سیاسی، یا باطل در رفتار و اعمال. خداوند، انسان‌ها را به حق و برپاداشتن آن فرامی‌خواند: «له دعوةُ الحق» (رعد ۱۴). ● واژه‌ی حق، بارها در قرآن به کار رفته است. خدا حق است. آخرت حق است. دین اسلام و دعوت‌های انبیا و عقیده به مبدأ و معاد حق است. ● کسانی که دعوت حقّ پیامبران را بپذیرند و خداپرست شوند و در جبهه حق قرار گیرند و به عدالت پایبند باشند و با ظلم و حق‌کشی بستیزند، راه شان حق است و فرجام شان بهشت، هم در دنیا عزیزند، هم در آخرت سرفراز. اما کسی که از حق رویگردان شود، خوار و بی‌مقدار است. ● در رویارویی حق و باطل، نباید بی‌طرف بود. اگرچه «متاع کفر و دین بی‌مشتری نیست، گروهی این گروهی آن پسندند». امّا باید بکوشیم در صف حق قرار بگیریم و مدافع حق باشیم. ● در حادثه‌ی عاشورا، جبهه‌ی امام حسین علیه‌السلام، حق بود و جبهه‌ی یزید، باطل. کسانی به حسین بن علی علیهماالسلام پیوستند و از او حمایت و در این راه جان خویش را هم نثار کردند. نتیجه آن شد که تا ابد عزیز گشتند و نامشان جاودانه ماند. کسانی هم جبهه حق را رها کردند و امام را تنها گذاشتند. آنان دچار ذلّت و خواری گشتند و در تاریخ هم جز بدنامی برای شان نماند. ● سربلندی را در حمایت از حق بجوییم، هرچند پیروان حق اندک باشند! @valiyeasreejvarkola
خدایا ... از بد ڪردن آدمهایت شڪایت داشتم به درگاهت اما شڪایتم را پس می گیرم فراموش ڪرده بودم ڪه بدی را خلق ڪردی تا هر زمان ڪه دلم گرفت از آدمهایت نگاهم به تو باشد گاهی فراموش می ڪنم ڪه وقتی ڪسی ڪنارم نیست معنایش این نیست ڪه تنهایم، معنایش این است ڪه همه را ڪنار زدی تا خودم باشم و خودت. . 🌷 یاد شهدا را زنده نگه داریم با ذکر جمیل @valiyeasreejvarkola
💠 خوردن مال مخلوط به حرام 💬 سؤال: حکم غذا خوردن در خانه کسی که مال حلال و حرام او مخلوط شده است، چیست؟ ✅پاسخ: 🔹 تا زمانی که یقین به حرام بودنِ غذای مصرفی نداشته باشید، مصرف غذا اشکال ندارد. ضمن اینکه بر فرض یقین داشته باشید که اموال صاحب خانه مخلوط به حرام است، لازمه‌اش یقین به حرمت چیزی که مصرف می‌کنید نیست. 🔹 البته، اگر یقین به حرام بودن آنچه از اموال او مصرف می‌کنید، داشته باشید، استفاده از آن برای شما جایز نیست مگر آنکه جدایی از آن خانواده و قطع رابطه با آنان برای شما، سختی داشته باشد که در این صورت استفاده از اموال مخلوط به حرام آنان اشکال ندارد، ولی ضامن مال دیگران که در اموال مورد مصرف شما وجود دارد، هستید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. @valiyeasreejvarkola
🌺تاج امامت هست به روی سر شما خیل ملائکند به دور و بر شما 🌺قربان چهره ات که تجلی مصطفاست قربان آن صلابت چون حیدر شما 🌺ای کاش صبح روز ظهورت صدا کنند اسم مرا عزیز خدا; یاور شما 💐🌺 نهم ربیع‌الاول سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت صاحب الزمان، حجت بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف برهمه شیعیان و عاشقان حضرتش مبارک باد. @valiyeasreejvarkola
🌺 سلام. صبح روز جمعه شما بخیر 🌴 امام مهدی علیه السلام: من مایه امان اهل زمینم، چنان که ستارگان مایه امان اهل آسمان اند. 📚 بحارالانوار، جلد ۸۸، صفحه ۲۴۰ 💐سالروز آغاز امامتِ امامی که خودمان دلیل غیبت اش هستیم گرامی باد @valiyeasreejvarkola
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای حفظه الله بزرگترین وظیفه‌ی منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند... 💐🌺 سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج) مبارک باد @valiyeasreejvarkola
🌷‌ فرمانده جوانی که پای درس رهبر انقلاب بزرگ شده بود من شهید محمود کاوه را از بچگى‌اش مى‌شناختم. پدر اين شهيد جزو اصحاب و ملازمين هميشگى مسجد امام حسن بود - كه بنده آن‌جا نماز مى‌خواندم و سخنرانى مى‌كردم - دست اين بچه را هم مى‌گرفت با خودش مى‌آورد، و من مى‌دانستم همين يك پسر را دارد، گاهى حرفهاى تندى هم مى‌زد كه در دوران اختناق آنجور حرفى كسى نمى‌زد. اين بچه آنجور توى اين محيط خانوادگى پرشور و پرهيجان تربيت شد و خوراك فكرى او از دوران نوجوانيش عبارت بود از مطالب مسجد امام حسن. كه از نوارها و آثار آن مسجد [مى‌شد فهميد ]كه چه نوع مطالبى بود. در يك چنين محيط فكرى اين جوان تربيت شد، و جزو عناصر كم‌نظيرى بود كه من او را در صدد خودسازى يافتم؛ هم خودسازى معنوى و اخلاقى و تقوايى، هم خودسازى رزمى. در يكى از عمليات اخير دستش مجروح شده بود تهران آمد سراغ من؛ من ديدم دستش متورم است. بنده نسبت به اين كسانى كه دستهايشان آسيب ديده يك حساسيتى دارم، فورى مى‌پرسم دستت درد مى‌كند. پرسيدم دستت درد مى‌كند گفت كه نه. بعد من اطلاع پيدا كردم، برادرهاى مشهدى‌اى كه آن‌جا هستند، گفتند دستش شديد درد مى‌كند، اين همه درد را كتمان مى‌كرد و نمى‌گفت - كه اين مستحب است، كه انسان حتى‌المقدور درد را كتمان كند و به ديگران نگويد - يك چنين حالت خودسازى ايشان داشت. یک فرمانده‌ى بسيار خوب بود، از لحاظ اداره‌ى واحد خودش در تيپ ویژه‌ شهدا. این تیپ یک واحد خوب بود جزو واحدهاى كارآمد ما محسوب مى‌شد. خود او هم در عمليات گوناگونى شركت داشت، و كارآزموده‌ى ميدان جنگ شده بود؛ از لحاظ نظم اداره‌ى واحد، مديريت قوى، دوستى و رفاقت با عناصر لشگر و از لحاظ معنوى، اخلاق، ادب، تربيت توجه و ذكر یک انسان جوان اما برجسته بود. اين هم يكى از خصوصيات دوران ماست، كه برجستگان هميشه از پيرها نيستند، آدم جوانها و بچه‌ها را مى‌بيند كه جزو چهره‌هاى برجسته مى‌شوند. رهبان الليل و اسدالنهار غالبا توى همين بچه‌هايند، توى همين جوانهايند ⏪ راوی: مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای حفظه الله . ۶۶/۵/۲۷ @valiyeasreejvarkola
💢 آیا نهم ربیع روز خلیفه دوم است؟ "این متن بدنبال دفاع از نیست؛ بلکه هدف رفع یک داستان تخیلی در بین است" ✅تاریخِ قتل عُمَر بن خطاب به دست ابولولو : طبق منابع تاریخی شیعه و سنی ، عمر بن الخطاب ( خلیفه دوم ) در بیست وششم ذی الحجه ترور شد و بعد از حدود سه روز درگذشت. بنابراین وی در آخر ذیحجه یا اول محرم درگذشته است. این مطلب را همه‌ ی مورخان اعم از شیعه و سنی در آثار خود آورده اند. بنابراین اقلیت قلیلی که در نهم ربیع الاول مراسم عمرکشان ( عید الزهرا یا فرحة الزهراء ) برگزار می کنند اساسا حدود هفتاد روز تأخیر می کنند و کارشان حتی اگر توجیه شرعی و عقلی دشته باشد ، دستکم از نظر تاریخی دچار اشکال است. ✅برای اطمینان می توانید به منابع تاریخی زیر مراجعه فرمایید که همگی آخر ذی الحجه را به عنوان تاریخ قتل عُمَر بیان کرده اند: ✅منابع تاریخی یا متمایل به تشیع : ۱. تاریخ ‏الیعقوبى ، یعقوبی، ج‏۲ ، ص۱۵۹ ، قرن سوم ، مولف آن شیعه است. همچنین تاریخ ‏یعقوبى/ ترجمه فارسی آیتی ، ج‏۲ ، ص۴۹ ۲. التنبیه ‏و الإشراف ، مسعودی ، ص۲۵۰ ، قرن چهارم ، مؤلف آن شیعه یا متمایل به تشیع است ۳. مروج ‏الذهب ، مسعودی ، ج‏۲ ص۳۰۴ و ص۳۲۱ ، قرن چهارم ، مولف آن شیعه یا متمایل به تشیع است. ۴. الفتوح ، ابن اعثم کوفی ، ج‏۲ ، ص۳۲۳ ، قرن چهارم ، مولف متمایل به تشیع است. ۵. مَسارّ الشیعه ، ص42 ، مؤلف: شیخ مفید (ره) پیشوای بزرگ شیعیان در اوایل قرن پنجم که خوشبختانه نسخه خطی اصلی این کتاب با دستخط مؤلف موجود است. در این کتاب نیز مرگ عمر در ذیحجه ذکر شده است. می دانیم که شیخ مفید(ره) از نظر عظمت علمی و تقوایی در حد عالی هستند تا جایی که برخی بر این باورند که به دریافت توقیع ( نامه ) از امام عصر (عج) مشرف شده اند. ✅برخی دیگر از تاریخی: ۶. الإمامة و السیاسة ، مولف ناشناس، ج‏۱ ص۳۹ ، قرن سوم ، مذهب مولف: نامعلوم ۷. المعارف ، ابن قتیبه، ص ۱۸۳ ، قرن سوم ، مذهب مولف: سنی ۸. أنساب‏ الأشراف، بلاذری، ج‏۱۰، ص۴۱۷ ، قرن: سوم ، مذهبِ مولف: سنی ۹. الطبقات‏ الکبرى، محمد بن سعد، ج‏۳ ، ص:۲۵۸ ، قرن سوم ، مذهب مولف: سنی ۱۰. تاریخ ‏الطبری، طبری، ج‏۴، ص:۱۹۱ ، قرن چهارم ، مذهب مولف: سنی ✅بد نیست بدانیم که قدیم ما شیعیان درباره اینکه « عمر در ذیحجه کشته شده » اتفاق نظر داشته اند و حتی مرحوم علامه مجلسی(ره) نیز به این موضوع اعتراف کرده است 📚بحارالانوار، ج‏۳۱، ص ۱۱۸ ✅البته مجلسی(ره) خود سعی کرده به هر قیمت شده الاول را تایید کند!! بعید نیست ایشان که در عصر صفوی می زیست از سوی حکومت یا جو جامعه تحت فشار بوده اند و از این رو به روایتی که از نظر سندی ضعیف است و از نظر متن نیز با مسلمات تاریخی و روایی در تعارض است استناد کرده اند! روایتی که مجلسی به آن استناد کرده از طریق دو راوی مجهول الهویه به احمد بن اسحاق قمی(ره) منسوب شده که سند و متن آن بسیارِ ضیعف است. ✅کفعمی از ابن ادریس حلی (صاحب کتاب السرائر) نقل کرده که درباره تاریخ نهم ربیع گفته است: " مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ " ترجمه: « هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است». سپس خود کفعمی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته می افزاید: « الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک» یعنی «شیعه و سنی بر این موضوع اتفاق نظر دارند» 📚کفعمی، مصباح الکفعمی = جنة الأمان الواقیة ، ص: 511 و مجلسی، بحارالانوار، ج‏۳۱، ص ۱۱۹ @valiyeasreejvarkola
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم: دعاى پدر و مادر براى فرزند ، مانند دعای پیامبر برای امّت خویش است . 📙مشکاة الأنوار ، صفحه ۲۸۲ . @valiyeasreejvarkola
هر کس خدا را داشته باشد، همه چیز را دارد گویند: شبی ابراهیم ادهم همه تاج و تخت و پادشاهی‌اش را برای رسیدن به خدا از دست داد و درویشی بیابان‌نشین شد. تابستانی روزی گرم به میدان شهر رفت تا او را شاید کسی برای لقمه‌ای نان به کارگری برد. آنقدر گرسنگی بر تن خود داده بود که بسیار لاغر و نحیف شده بود و کسی او را برای کارگری هم نمی‌برد. جوانی دلش به حال او سوخت او را با خود به مزرعه‌اش برد و بیل به دستش داد تا زمین را شخم زند، ابراهیم از فرط گرسنگی و ضعف زمین خورد ولی از خدای خود شرم کرد که لقمه‌ای نان از او بخواهد. جوان گرسنگی او را چون دید، لقمه‌ای نان به او داد و چون ابراهیم قوّت گرفت به سرعت کار کرد. نزدیک غروب، جوان دستمزد او حاضر کرد اما ابراهیم نگرفت و گفت: دستمزد من لقمه‌ای نان بود که خوردم و تا دو روز مرا سرپا نگه می‌دارد. جوان گفت: با این حال نحیف در شگفتم در حسرت این باغ من نیستی؟ ابراهیم گفت: به یاد داری بیست سال پیش این باغ را چه کسی به تو هدیه داد؟ آن کس امیر لشگر من و تو سرباز او بودی و این باغ یکی از ده‌ها هزار باغ‌های ابراهیم ادهم بود و من ابراهیم ادهم هستم. بدان! زمانی پادشاهی داشتم ولی خدا را نداشتم، هر چه سرزمین فتح می‌کردم سیر نمی‌شدم چون می‌دانستم برای من نیست و روزی کسی که مرا سرنگون می‌کند همه آن‌ها را از من خواهد گرفت. نفس‌ام هرگز سیر نمی‌شد. اکنون که همه باغ و ملک و تاج و تخت را رها کرده‌ام و خدا را یافته‌ام، هر باغ و کوهی را که می‌نگرم آن را از آنِ خود می‌دانم. بدان! هر کس خدا را داشته باشد هر چه خدا هم دارد از برایِ اوست و هر کس خدا را در زندگی‌اش ندارد، اگر دنیا را هم فتح کند سوزنی از آن، مال او نیست. @valiyeasreejvarkola