eitaa logo
مسجد ولی عصر(عج) اجوارکلا
146 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
296 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅پرسش: وقتی امام حسین (ع) می دانست با رفتن به سمت کوفه به شهادت خواهد رسید، چرا از این کار منصرف نشد با اینکه بسیاری از اطرافیان حضرت به ایشون گفتند که به احتمال زیاد با رفتن به کوفه جان خود را از دست می دهند. البته چون این حرف ها برپایه سابقه مردم کوفه بود و قطعی نبود قبول میکنیم که دلیل کافی نبود تا امام به وظیفه امامت خود عمل نکند. ولی وقتی که مسلم بن عقیل به ایشون نامه نوشت که من را دارند می کشند و مردم کوفه هم بد عهدی کردند، چرا تصمیم امام عوض نشد. اصلا اگر قرار بود که تصمیمشان عوض نشود چرا مسلم بن عقیل را برای بررسی اوضاع به کوفه فرستادند؟ ⏪پاسخ: یزید در ابتدای حکومتش به والی خود در مدینه دستور داد که حسین بن علی علیه‌السلام باید با او بیعت کند و در صورت عدم بیعت باید کشته شود.(1) اماآن حضرت حاضر به بیعت بایزید نشد و بیان داشت که: شخصی مانند من باشخصی مانند یزید بیعت نمی کند.(2) لذا امام باهدف امر به معروف ونهی ازمنکر وزنده کردن دین جدش قیام خودرا علیه حکومت اموی وشخص یزید آغاز کرد.(3) امام حسین علیه‌السلام بعد از عدم پذیرش بیعت با یزید برای حفظ جان خویش و یارانش از 28 رجب سال 60 ه.ق شبانه از مدینه به سمت مکه حرکت کردند(4) و از 3 شعبان سال 60 ه.ق(5) تا روز 8 ذی‌الحجه همان سال در مکه مقیم شدند و در طول این مدت سعی کردند تا دیگر مسلمانان را نیز متوجه خطری کنند که جامعه اسلامی را تهدید می‌کرد. نکته قابل تأمل این است که یزید هیچ وقت حاضر نشد درخواست بیعت خود از امام حسین علیه‌السلام و تهدید به قتل امام علیه‌السلام در صورت عدم بیعت بردارد. امام در جوابی که ابن عمر دادند این مسئله را به صراحت بیان کردند. کلام آن حضرت این بود: «ان القوم لایترکونی ...فلایزالون حتی ابایع وانی کاره فیقتلونی»(6) (این گروه مرا رها نخواهند کرد ...تا من بیعت کنم و من نمی‌خواهم چنین کنم؛ بنابراین آن‌ها مرا خواهند کشت). یزید به حدی بر این تصمیم خود جدی بود که عده‌ای مسلح را با هدف ترور امام در ایام حج به مکه فرستاده بود.(7) همین امر سبب گردید تا حضرت در این فکر باشند تا در صورت فراهم آمدن شرایط از مکه خارج شوند. در طول مدت اقامت امام حسین علیه‌السلام در مکه مردم کوفه با فرستادن نامه‌های متعدد از آن حضرت درخواست کردند تا ایشان به کوفه بیاید تا با کمک آن‌ها بتواند در مقابل حکومت یزید و امویان قیام کند. کثرت این نامه‌ها و درخواست‌ها به‌گونه‌ای بود که آن حضرت برای بررسی صحت و سقم ادعای کوفیان مسلم بن عقیل را به سوی آنان فرستاد. مسلم نیز بعد از رسیدن با کوفه در نامه‌ای به امام حسین علیه‌السلام تعداد زیاد بیعت‌کنندگان را تأیید کرد و امام را به کوفه دعوت کرد.(8) بر اساس این نامه تعداد بیعت‌کنندگان ۱۲ هزار(9) یا 18 هزار(10) و بر اساس نقل برخی مورخان تمام مردم کوفه برای بیعت و حمایت از امام با مسلم پیمان بسته بودند.(11) بر اساس این نامه تعداد بیعت‌کنندگان برای برپایی قیامی در کوفه کافی بود و با اتکا به همین موضوع بود که امام حسین علیه‌السلام با دریافت نامه مسلم، رهسپار کوفه شد.(12) اما بعد از اینکه خیر شهادت در میانه راه به امام حسین علیه‌السلام رسید آن حضرت به چند دلیل حرکت خویش به سمت کوفه را ادامه دادند: 1. درخواست فرزندان و برادران مسلم انتقام‌گیری از قاتلان مسلم بن عقیل بود(13) که حضرت را برای ادامه راه مصمم‌تر کرد. 2. جایگاه امام(ع) با حضرت مسلم متفاوت بود و این احتمال که کوفیان در مواجهه با امام به خود بیایند وایشان را یاری فرمایند وجود داشت. این مطلب را برخی یاران حضرت به آن حضرت بابیان این مطلب یادآوری کردند که: و الله ماانت مثل مسلم ابن عقیل ولوقدمت الکوفه لکان الناس الیک اسرع(14) (شما مثل مسلم نیستید، اگر به کوفه بروید مردم به سرعت به شما خواهند پیوست). نتیجه: امام حسین علیه‌السلام قیام خویش را با هدف اصلاح دین جد خویش و احیای امر به معروف و نهی از منکر آغاز کرده بود. یزید نیز دستور داده بود که امام یا باید بیعت کند یا باید کشته شود. هنگامی‌که امام در مکه بود و مردم را برای قیام دعوت می‌نمود تنها مردم کوفه برای یاری امام اعلام آمادگی کردند. تعداد زیاد بیعت‌کنندگان با امام به حدی بود که حجت را بر ایشان تمام کرد و آن حضرت تصمیم گرفتند تا به سمت کوفه حرکت کنند. بعد از شهادت مسلم بن عقیل نیز آن حضرت با توجه به مشورتی که با یاران خویش داشتند ادامه سفر به سمت کوفه را انتخاب کردند.
پی نوشت: 1. یعقوبی، احمد بن ابی یعقوب، تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۲۴۱. 2. ابن اعثم کوفی، ابو محمد احمد، الفتوح، ج 5، ص 11. 3. خوارزمی، موفق بن احمد، مقتل الحسین علیه‌السلام، مکتبه المفید، ج 1، ص 188. 4. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج ۳، ص ۱۶۰. 5. همان. 6. ابن اعثم کوفی، ابو محمد احمد، الفتوح، ج 5، ص 25. 7. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 45، ص 99. 8. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج ۵، ص ۳۹۵. 9 دینوری، ابوحنیفه احمد بن داوود، الاخبار الطوال، ص ۲۴۳. 10. ابن سعد، الطبقات الکبرى متمم الصحابه الطبقه الخامسه، ج ۱، ص ۶۵. 11. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، ج ۵، ص ۳۹. 12. گروهی از تاریخ‌پژوهان؛ زیر نظر مهدی پیشوایی، تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء علیه‌السلام، ج ۱، ص ۵۸۸-۵۹۲. 13. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج 3، ص 168. 14. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک (تاریخ الطبری)، ج 5، ص 398. @valiyeasreejvarkola
🏴 سلام. صبح روز پنجشنبه شما بخیر.طاعات و عزاداری هایتان مقبول درگاه خداوند متعال 🌴 امام جعفر صادق علیه السلام: هر کس ادعا کند شیعه ماست، اما به زیارت حسین علیه السلام نیاید تا بمیرد، شیعه ما نیست، و اگر جزو بهشتیان شود، از میهمانان اهل بهشت است. 📚 کامل الزیارات، صفحه ۳۵۶ حدیث۶۱۲ ◾️ السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین. @valiyeasreejvarkola
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای حفظه الله «حسین بن علی علیه‌السلام در بیانات خود فهماند که برای دنیای اسلام در چنین شرایطی، مبارزه با اصل قدرت طاغوتی و اقدام برای نجات انسان‌ها از سلطه شیطانی و اهریمنی این قدرت، واجب‌ترین کارهاست.» @valiyeasreejvarkola
✅نقطه نامه های اهل کوفه چه بود؟! جالب است بدانید، اهل کوفه پس از مرگ و شنیدن خبر بیعت نکردن امام با یزید عموما در نامه های شان یک را زیاد بکار می بردند! در اکثر نامه ها آماده است که بسوی ما بیا که ما توییم!!! مثلا شبث بن ربعی، حجار بن ابجر، در خود نوشته بودند: باغ‌ها سرسبز گشته و میوه‌ها رسیده است، پس هرگاه که اراده کردی بیا که سربازان آماده برای یاری تو در نشسته‌اند، والسلام. 📚ابصار العین، ص 216 حواس مان باشد، حسین را به کشاندند. @valiyeasreejvarkola
جمله ای بس سنگین از : به رفـــتن نیست... به شـ‌ــدن است ...! که اگر به رفـــتن بود! شمر هم است! 🌷 یاد شهدا را زنده نگه داریم با ذکر جمیل @valiyeasreejvarkola
💠 سرمه کشیدن و حنا بستن در ایام عزاداری 💬پرسش: آیا سرمه کشیدن و حنا بستن در ایام عزاداری نیز مستحب است یا ترک آن در این گونه موارد بهتر است؟ ✅ پاسخ: 🔹آیت الله خامنه ای: حرام نیست، اما نباید به گونه ای باشد که عرفا هتک حرمت محسوب شود. 🔹آیت الله سیستانی: حنا بستن معمولا برای مجالس شادی و ایام شادی استفاده می شود و مناسب است ترک شود. 🔹آیت الله مکارم شیرازی: سرمه کشیدن مانعی ندارد؛ولی حنا بستن چون نشانه شادی است، بهتر است در ایام عزاداری ترک شود. 📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📚سید علی سیستانی،استفتای کتبی موجود در هیئت علمی اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی 📚ناصر مکارم شیرازی،احکام عزاداری،ص 119،سوال 174. @valiyeasreejvarkola
امام حسین علیه‌السلام: ▪️ «هر کس تو را دوست بدارد [از بدی‌ها] تو را نهی می‌کند و هر که دشمنت باشد [به بدی‌ها] تشویق می‌کند» 📚موسوعۃ کلمات الامام الحسین علیه السلام ، صفحه ۷۴۳ @valiyeasreejvarkola
✳ پرسش: چرا ضریح امام حسین(ع) شش گوشه دارد؟ ✿ پاسخ: در این باره روایت های گوناگونی وجود دارد. اما مجموع این روایت ها و آن چه نزدیک تر به منطق به نظر می رسد، آن چیزی است که شیخ مفید(ره) در کتاب «الارشادات» آورده است ، او در بخشی از این کتاب نام 17 نفر از شهدای بنی هاشم در روزعاشورا را ذکر کرده و  نوشته است ↶ ️ آنان پایین پای آن حضرت در یک قبر (گودی بزرگ) دفن شدند و هیچ اثری از قبر آنان نیست و فقط زائران با اشاره به زمین در طرف پای امام (ع) آنان را زیارت می‌کنند و علی بن الحسین(ع) (علی اکبر) از جملة آنان است برخی گفته‌اند ↫ محل دفن علی اکبر نسبت به قبر امام حسین (ع) نزدیک‌ترین محل است ✿ در بعضی از روایات دیگر از جمله کتاب «کامل الزیارات» جعفر بن محمد قمی هم آمده است ↶ امام سجاد (ع) (با قدرت امامت) به کربلا آمد و بنی‌اسد را سرگردان یافت، چون که میان سرها و بدن‌ها جدایی افتاده بود و آنها راهی برای شناخت نداشتند، امام زین العابدین ، از تصمیم خود برای دفن شهیدان خبر داد، آن گاه به جانب جسم پدر رفت، با صدای بلند گریست، سپس به سویی رفت و با کنار زدن مقداری کمی خاک قبری آماده ظاهر شد، به تنهایی پدر را در قبر گذاشت و فرمود : با من کسی هست که مرا کمک کند و بعد از هموار کردن قبر، روی آن نوشت: «هذا قبر الحسین بن علی الّذی قتلوه عطشاناً غریباً»؛ این قبر حسین بن علی است، آن حسینی که او را با لب تشنه و غریبانه کشتند پس از فراغت از دفن پدر به سراغ عمویش عباس ، رفت و آن بزرگوار را نیز به تنهایی به خاک سپرد. سپس به بنی‌اسد دستور داد تا دو حفره آماده کنند، در یکی از آنها بنی‌هاشم و در دیگری سایر شهیدان را به خاک سپردند نزدیک‌ترین شهیدان به امام حسین ، فرزندش علی اکبر (ع) است امام صادق ، در اینباره به عبدالله بن حمّاد فرموده است ↫ امام حسین (ع) را غریبانه کشتند، بر او می‌گرید کسی که او را زیارت کند غمگین می‌شود و کسی که نمی‌تواند او را زیارت کند دلش می‌سوزد برای کسی که قبر پسرش را در پایین پایش مشاهده کند. @valiyeasreejvarkola
🏴 سلام. صبح روز جمعه شما بخیر.طاعات و عزاداری هایتان مقبول درگاه خداوند متعال 🌴 امام حسین علیه السلام: بدانید که نیازمندیهای مردم به شما از نعمت های الهی بر شماست، پس از این نعمت ها خسته نشوید که هر آینه به سوی دیگران سوق یابد. 📚مستدرک الوسائل، جلد۱۲،صفحه۳۶۹ @valiyeasreejvarkola
آیت‌الله العظمی وحیدخراسانی: 🔸ماهیچ نداریم، نه در وقت مردن،نه در شب اول قبر و نه در روز حشر. 🔸آنچه در دفتر ماست فقط یک کلمه است و آن کلمه عشق به سیدالشهداء (علیه السلام) است. 🔸این نکته را فراموش نکنید که اگر بخواهید مردم را هدایت کنید ، باید بدانید که «إن الحسین مصباح الهدی» ؛ تا این چراغ را پیدا نکنید ، نمی توانید هدایت کننده مردم باشید ، مصباح الهدی اوست. @valiyeasreejvarkola
💢به شُکرانه‌ی قتل حسین تنها راه مبارزه با دین، خودِ دین است! تمام کسانی که در جنگ جمل، نهروان، صفین و کربلا به علی(ع) و فرزندش رفتند، اهل نماز بودند، از قاریان برجسته قرآن بودند. فهم نادرست از دین، حسین(ع) را به گودال قتلگاه کشاند، تا جایی که پس از او مراسم بجا آورند. ✅امام محمد باقر علیه السلام: کوفیان، به شُکرانه‌ی قتل حسین، چهار مسجد را در کوفه تجدیدبنا و نوسازی کردند: مسجد اشعث، مسجد جریر مسجد سماک و مسجد شبث بن ربعی 📚کافی، جلد ۳، صفحه ۴۹۰ @valiyeasreejvarkola