48.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم
🔸صحبتهای استاد #طاهرزاده
🔹و دکتر #صافیان
👤درباره مرحوم فردید
🎬 در نشست اکران و نقد مستند "تئوریسین خشونت"
📍سرای هنر و اندیشه (سُها) اصفهان
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#داوری_اردکانی:
در هیچ دوره ای از ادوار #تاریخ، بشر قابلیت این نحوه #پژوهش را نداشته و به همین جهت علمی که با آن بتوان در #طبیعت تصرف کرد بوجود نیامده است. این #علم و #تکنولوژی ملازم با آن تحقق صورتی از #عقل است که در #دوره_جدید ظهور کرده و میتوان آن را مبنا و مدار عصر جدید دانست و هر جا که این عقل نباشد علم تكنولوژيك هم نیست و اقوام بسته به اینکه در چه درجه و مرتبه ای از این #عقل هستند از علم هم به همان اندازه و درجه میتوانند بهره داشته باشند.
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
#داوری_اردکانی:
اهل علم( جدید) غیر از وطن آباء و اجدادی وطن دیگری دارند و این #وطن جایی است که امکانات #پژوهش علمی فراهم باشد و اگر به جایی بروند که این وسایل و امکانات مهیا نیست احساس غربت میکنند و در آنجا نمیمانند و اگر بمانند از علم رو میگردانند. علم کالایی نیست که بتوان آن را به هر جا صادر کرد تحقق علم شرایط و لوازمی دارد اما نه بدان معنی که اگر شرایط اجتماعی و اقتصادی و سیاسی مهیا شود #علم هم بوجود آید شرایط و لوازم از علم جدا نیست و هر وقت و هر جا که آن شرایط باشد علم نیز هست
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
49.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
45.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
47.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
37.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فردید:
انسان در اصل ذاتش مظهر #بقیة_الله است، {#مظهر}زمان باقی پریروز و پس فرداست، {مظهر} #زمان باقی امام عصر است، "عصرِ" پریروز و پس فردا. در زمان دیروزی و امروزی و فردائی #امام_عصر، غائب است و در عین #غیبت و غیاب، حاضر. همین امام عصر پریروز و پس فردای غائبِ حاضر است که در پس فردا "ظاهر" می شود، ظهور پیدا می کند، حضورش با #ظهور یکی می شود و حال آنکه در #عصر حاضر #غرب زده، امام زمان حاضر است ولی غائب است در تاریخ، تاریخ، تاریخ امام زمان است به این معنی، #تاریخ تاریخ وجود است و وجود هم ظهور و بطون و این #بطون، زمان باقی پریروز و پس فرداست.
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
#فردید:
در دوهزار و پانصد سال #تاریخ حجبی کشیده شده است روی #زمان باقی پریروز و پس فردا، این #حجاب برداشته می شود، این عبارت از "#کشف سبحات جلال بدون اشاره" است، این معنایش "محو #موهوم و صحو معلوم" است. معلوم، #معلوم حضوری است، این معنایش عبارت از این است که باب# علم که منسد بود - و این علمی که حضوری است... که نسبتش با #زمان باقی پریروز و پس فرداست که ما حامل این علم را #اولیاء و اوصیاء #پیغمبر اسلام می دانیم - #ظهور پیدا می کند.
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
#داوری_اردکانی:
گمان میکنید که اگر ناگهان چند عالم و فیلسوف و شاعر بزرگ ظهور کنند چه پیش میآید؟ تا وقتی که در قومی قوه و #استعداد قبول نباشد هر چه بنویسند و بگویند کسی نمیخواند و در گوش نمی گیرد.
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
#علم
#داوری_اردکانی:
اگر #تمدن و #علم_جدید با #عقل و #خرد #عصر_جدید متحقق میشود به مدد #پژوهش نمیتوان به وضع و مقامی که یک #قوم در #علم_نظری و #تفکر دارد پی برد و فی المثل توصیف آنچه در صد سال اخیر بر ما گذشته است چیزی را معلوم و روشن نمیکند آنچه تا کنون در باب شرایط و محیط اجتماعی گفته اند بسیار سطحی و گاهی مضحک بوده است.
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
#داوری_اردکانی:
#علم_غربی بدون #عقل غربی متحقق نمیشود و این عقل هنوز در میان #قوم ما سرگردان است و در خانه خود مستقر و متمکن نیست. ما به مدد #فلسفه و #هنر و #ادبیات #غرب میتوانستیم این #خرد را از آن خود کنیم مقصودم از «میتوانستیم» اینست که ممکن بود و گرنه اکنون که نتوانسته ایم نمیتوانیم کسی را از این بابت ملامت کنیم
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
🎙 گفتگو و متنخوانی کتاب
📙 شعر، زبان و اندیشه رهایی
✍🏻 مارتین هایدگر
🗓 شنبه تا چهارشنبه
⏱ ساعت ۱۱:۱۵ تا ۱۲
📍به صورت مجازی در بستر اسکایروم سُها:
skyroom.online/ch/sohasima/sohaqom
๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛
🔸 @varastgi
🔹 @sohaQom
🔸 @soha_sima
#فردید:
تفتازانی می گوید انسان محکوم به اختیار است یعنی اسمی که انسان مظهرش است این اسم را خودش نمی تواند بیافریند، در ذیل این اسم مخیر به اختیار دو امر است، برگزیدن دو امر است. دوره جدید هم کسانی گفته اند که انسان محکوم به آزادی است. محکومیت، محکومیت به آن اسم است که مظهرش است، آن اسمی که مظهرش است اسم شیطان است بعد ما می گوئیم آزادی! آقا آزادی غربی عین بندگی نفس اماره است و پرستش شیطان و طاغوت، آزادی اصیل اسلامی(انسانی؟) لازمه اش جهاد اصغر و اکبر و مخصوصا جهاد اصغر با حوالت تاریخی شیطانی دیروز و امروز و فردا هست تا وقتی که انسان از شر آزادی شیطانی غربی آزاد شود و به دولت آزادی اصیل انسانی اسلامی نائل، نائل بیاید، خیلی فرق دارند. من تا آنجا که می بینم در مطبوعات و همه جا آزادی را یک امری میدانند که واحد است و از اینکه هر دوری آزادیش غیر آزادی دورهای دیگر است سخنی نیست. حضرت ختمی مرتبت آمد تا آزادی مشرکین را نسخ کند و آزادی اسلام را تاسیس، هر دوره که تاریخ نسخ شد تاریخ دیگری که جایش می گیرد و تاسیس می شود آن وقت اصلا غیر از وقت سایق است، آن وقت نهان می شود وقت دیگری انسان باهاش نسبت پیدا می کند.
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
#فردید:
امروز که اول محرم الحرام و بیست و هفتم مهرماه 1361 هستش به شما بگویم که می خواهم با این جلسه دیگر که تمام شد فعلا تعطیل کنم سخنرانی هایم را و مجالس درس و بحثم را، جهتش هم چند چیز است، یکیش عبارت از این است که من الآن در این ماه محرم می خواهم یک قدری بیشتر خلوت کنم. حالا خلوت من خلوت با زمان دیروز و امروز و فرداست یا می خواهم که توجه داشته باشم به زمان پریروز و امروز و پس فردا، مساله دیگری است، خلوت من خلوت با طاغوت است یا با الله می خواهم خلوت...نه اینکه الله به سراغ من آمده باشد، این دیگر مساله خلوت است. علاوه بر این می خواهم که یادداشتهای سالهای درازم را که موقعش نبود که من نشر بدهم و نمی شد که منتشرش کنم - این یاداشتهائی هم که هست، موجود است، طوری در دفاتر متعدد هست - اینها را در چند دفتر جمع کنم نه برای اینکه تا زنده هستم منتشر بشود. بهر حال تکلیفی هست در زندگی که من مطالعات چهل ساله خودم، اینها روی کاغذ بیاید، اینهم از این. اما جهت دومی هم هست که من می خواهم که...دیگر به ستوه آمدم...و آن غرب زدگی مضاعفی است که دوباره خدای نکرده مبادا که بربگردد. بار سنگین زمان طاغوتی کره ارض را گرفته و این زمان طاغوتی آخرین نفسش را دارد می زند، آخرین تاخت و تاز زمان شیطانی طاغوتی در جهان هست، جهان، جهان پر از بلبشور است، بلوا و شورش است، بلوا و شورش آخرزمان.
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
سوبژکتیویته خفی در منطق ارسطویی.mp3
1.89M
🎧 #پادکست #برش_کوتاه
💠 #سوبژکتیویته خفی در منطق ارسطویی
🎙 #سیدرسول_فاطمی
(بخشی از جلسه اول درسگفتار #هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده)
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
#داوری_اردکانی:
ظاهراً اقوام به حسب درجه و مقامی که در #تکنولوژی دارند با علوم آشنا هستند، اما تصور تکنولوژی و اوضاع اقتصادی و اجتماعی عصر حاضر بدون #علم_جديد، حاصل انتزاع ذهن است وگرنه این علم با تکنولوژی و شرایط اقتصادی و اجتماعی و نیازهای نفسانی کاملاً به هم بسته است و هيچيك فرع دیگری نیست و در تحقق نمیتوان آنها را از هم جدا کرد.
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
#داوری_اردکانی:
وقتی این قدر از مانع، سخن میگویید و بار گناه را از دوش خود بر میدارید و به گردن #موانع میگذارید آیا میتوانید بگویید که کی و کجا این موانع عادی و اجتماعی که عذر موجه درماندگی شده است جلو تفکر را گرفته و بر آن غلبه کرده است؟
وقتی #تفکر نباشد همه چیز به صورت موانع تفکر در میآید و این خیال قوت میگیرد که اگر موانع نبود تفکر بود و حال آنکه وجود این موانع لازمه فقر تفکر است
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
تبارشناسی فوکو چیست؟.mp3
9.94M
🎧 #پادکست #برش_کوتاه
💠 #تبارشناسی فوکو چیست؟
⏱ نُه دقیقه
🎙 #سیدرسول_فاطمی
(بخشی از جلسه دوم درسگفتار #تولد_زیست_سیاست)
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
تحقق سوبژکتیویته در ادبیات.mp3
1.82M
🎧 #پادکست #برش_کوتاه
💠 تحقق #سوبژکتیویته در ادبیات
⏱ یک دقیقه
🎙 #سیدرسول_فاطمی
(بخشی از جلسه اول درسگفتار #هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده)
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
داوری اردکانی:
وقتی آدمی قدرت را یکسره از آن خود میداند چه بخواهد چه نخواهد، واجد دو صفت متضاد میشود: قهر و آزادی.
سِرّ پوشیده ماندن باطن تجدد در پوشیده بودن این دوگانگی و در نیافتن نسبت قهر و آزادی است. بسیاری مردمان با نظر به نعمت و مزیت آزادی است که قهر تجدد را نمیبینند یا آن را امر عرضی می انگارند. متأسفانه بعضی از اهل فضل و قلم و حتی متفلسفان میپندارند که میتوان آزادی را نگاه داشت و قهر را رها کرد.
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
🔸امشب مطالعه کتاب "گسست تاریخی و شرق شناسی" را به پایان رساندم. کتابی که بعد از مطالعه "وضع کنونی تفکر در ایران" و جدی شدن بحث شرقشناسی، سراغش رفتم.
🔹کمتر صفحهای از کتاب بود که سفید رهایش کرده باشم؛ معمولا در هر صفحه جملات کلیدی و مهمی داشت که اجازه نداد قلم را زمین بگذارم.
🔸اگر بدانیم که نگاه ما به سنت خودمان -بر خلاف تصور اولیه- یک نگاه خالص و بیطرف نیست و متاثر از "شرقشناسی" است شاید درد را تا استخوان حس کنیم.
🔹توجه به تذکرات دکتر داوری، بیش از همه برای طلاب علوم دینی -که رجوع به سنت اسلامی را وظیفه خود میدانند- لازم و ضروری است.
🔺 @varastegi_ir
#ادمین_کانال
برای مطالعه کتاب بعدی، شاید بد نباشه یه سری به حس و حال دکتر داوری در سال ۶۱ بزنم...
@varastgi