eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
182 عکس
47 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ #عرفان #تفکر #فلسفه #هنر #انقلاب_اسلامی ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است)
مشاهده در ایتا
دانلود
48.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔸صحبت‌های استاد 🔹و دکتر 👤درباره مرحوم فردید 🎬 در نشست اکران و نقد مستند "تئوریسین خشونت" 📍سرای هنر و اندیشه (سُها) اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌
: در هیچ دوره ای از ادوار ، بشر قابلیت این نحوه را نداشته و به همین جهت علمی که با آن بتوان در تصرف کرد بوجود نیامده است. این و ملازم با آن تحقق صورتی از است که در ظهور کرده و میتوان آن را مبنا و مدار عصر جدید دانست و هر جا که این عقل نباشد علم تكنولوژيك هم نیست و اقوام بسته به اینکه در چه درجه و مرتبه ای از این هستند از علم هم به همان اندازه و درجه میتوانند بهره داشته باشند. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: اهل علم( جدید) غیر از وطن آباء و اجدادی وطن دیگری دارند و این جایی است که امکانات علمی فراهم باشد و اگر به جایی بروند که این وسایل و امکانات مهیا نیست احساس غربت میکنند و در آنجا نمیمانند و اگر بمانند از علم رو میگردانند. علم کالایی نیست که بتوان آن را به هر جا صادر کرد تحقق علم شرایط و لوازمی دارد اما نه بدان معنی که اگر شرایط اجتماعی و اقتصادی و سیاسی مهیا شود هم بوجود آید شرایط و لوازم از علم جدا نیست و هر وقت و هر جا که آن شرایط باشد علم نیز هست ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: میتوان گفت: ، ظاهر غربی و روح و روان جدید است و مظهر آنند و قومی که تاریخی متفاوت با تاریخ دارد باید آن را از فلاسفه فرا گیرد و اخذ کند ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
49.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگوی 🔸دکتر 🔹و دکتر ▪️با موضوع نسبت ما با فلسفه اسلامی قسمت اول 📍سرای هنر و اندیشه (سُها) اصفهان ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ‌ ‌ ‌ ‌
45.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگوی 🔸دکتر 🔹و دکتر ▪️با موضوع نسبت ما با فلسفه اسلامی قسمت دوم 📍سرای هنر و اندیشه (سُها) اصفهان ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ‌ ‌ ‌ ‌
47.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگوی 🔸دکتر 🔹و دکتر ▪️با موضوع نسبت ما با فلسفه اسلامی قسمت سوم 📍سرای هنر و اندیشه (سُها) اصفهان ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ‌ ‌ ‌ ‌
37.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگوی 🔸دکتر 🔹و دکتر ▪️با موضوع نسبت ما با فلسفه اسلامی قسمت چهارم 📍سرای هنر و اندیشه (سُها) اصفهان ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: انسان در اصل ذاتش مظهر است، {}زمان باقی پریروز و پس فرداست، {مظهر} باقی امام عصر است، "عصرِ" پریروز و پس فردا. در زمان دیروزی و امروزی و فردائی ، غائب است و در عین و غیاب، حاضر. همین امام عصر پریروز و پس فردای غائبِ حاضر است که در پس فردا "ظاهر" می شود، ظهور پیدا می کند، حضورش با یکی می شود و حال آنکه در حاضر زده، امام زمان حاضر است ولی غائب است در تاریخ، تاریخ، تاریخ امام زمان است به این معنی، تاریخ وجود است و وجود هم ظهور و بطون و این ، زمان باقی پریروز و پس فرداست. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: در دوهزار و پانصد سال حجبی کشیده شده است روی باقی پریروز و پس فردا، این برداشته می شود، این عبارت از " سبحات جلال بدون اشاره" است، این معنایش "محو و صحو معلوم" است. معلوم، حضوری است، این معنایش عبارت از این است که باب# علم که منسد بود - و این علمی که حضوری است... که نسبتش با باقی پریروز و پس فرداست که ما حامل این علم را و اوصیاء اسلام می دانیم - پیدا می کند. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: گمان میکنید که اگر ناگهان چند عالم و فیلسوف و شاعر بزرگ ظهور کنند چه پیش میآید؟ تا وقتی که در قومی قوه و قبول نباشد هر چه بنویسند و بگویند کسی نمیخواند و در گوش نمی گیرد. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: اگر و با و متحقق میشود به مدد نمیتوان به وضع و مقامی که یک در و دارد پی برد و فی المثل توصیف آنچه در صد سال اخیر بر ما گذشته است چیزی را معلوم و روشن نمیکند آنچه تا کنون در باب شرایط و محیط اجتماعی گفته اند بسیار سطحی و گاهی مضحک بوده است. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: بدون غربی متحقق نمیشود و این عقل هنوز در میان ما سرگردان است و در خانه خود مستقر و متمکن نیست. ما به مدد و و میتوانستیم این را از آن خود کنیم مقصودم از «میتوانستیم» اینست که ممکن بود و گرنه اکنون که نتوانسته ایم نمیتوانیم کسی را از این بابت ملامت کنیم ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
‌ ‌ 🎙 گفتگو و متن‌خوانی کتاب 📙 شعر، زبان و اندیشه رهایی ✍🏻 مارتین هایدگر 🗓 شنبه تا چهارشنبه ⏱ ساعت ۱۱:۱۵ تا ۱۲ 📍به صورت مجازی در بستر اسکای‌روم سُها: skyroom.online/ch/sohasima/sohaqom ๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛๛ 🔸 @varastgi 🔹 @sohaQom 🔸 @soha_sima
: تفتازانی می گوید انسان محکوم به اختیار است یعنی اسمی که انسان مظهرش است این اسم را خودش نمی تواند بیافریند، در ذیل این اسم مخیر به اختیار دو امر است، برگزیدن دو امر است. دوره جدید هم کسانی گفته اند که انسان محکوم به آزادی است. محکومیت، محکومیت به آن اسم است که مظهرش است، آن اسمی که مظهرش است اسم شیطان است بعد ما می گوئیم آزادی! آقا آزادی غربی عین بندگی نفس اماره است و پرستش شیطان و طاغوت، آزادی اصیل اسلامی(انسانی؟) لازمه اش جهاد اصغر و اکبر و مخصوصا جهاد اصغر با حوالت تاریخی شیطانی دیروز و امروز و فردا هست تا وقتی که انسان از شر آزادی شیطانی غربی آزاد شود و به دولت آزادی اصیل انسانی اسلامی نائل، نائل بیاید، خیلی فرق دارند. من تا آنجا که می بینم در مطبوعات و همه جا آزادی را یک امری میدانند که واحد است و از اینکه هر دوری آزادیش غیر آزادی دورهای دیگر است سخنی نیست. حضرت ختمی مرتبت آمد تا آزادی مشرکین را نسخ کند و آزادی اسلام را تاسیس، هر دوره که تاریخ نسخ شد تاریخ دیگری که جایش می گیرد و تاسیس می شود آن وقت اصلا غیر از وقت سایق است، آن وقت نهان می شود وقت دیگری انسان باهاش نسبت پیدا می کند. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: امروز که اول محرم الحرام و بیست و هفتم مهرماه 1361 هستش به شما بگویم که می خواهم با این جلسه دیگر که تمام شد فعلا تعطیل کنم سخنرانی هایم را و مجالس درس و بحثم را، جهتش هم چند چیز است، یکیش عبارت از این است که من الآن در این ماه محرم می خواهم یک قدری بیشتر خلوت کنم. حالا خلوت من خلوت با زمان دیروز و امروز و فرداست یا می خواهم که توجه داشته باشم به زمان پریروز و امروز و پس فردا، مساله دیگری است، خلوت من خلوت با طاغوت است یا با الله می خواهم خلوت...نه اینکه الله به سراغ من آمده باشد، این دیگر مساله خلوت است. علاوه بر این می خواهم که یادداشتهای سالهای درازم را که موقعش نبود که من نشر بدهم و نمی شد که منتشرش کنم - این یاداشتهائی هم که هست، موجود است، طوری در دفاتر متعدد هست - اینها را در چند دفتر جمع کنم نه برای اینکه تا زنده هستم منتشر بشود. بهر حال تکلیفی هست در زندگی که من مطالعات چهل ساله خودم، اینها روی کاغذ بیاید، اینهم از این. اما جهت دومی هم هست که من می خواهم که...دیگر به ستوه آمدم...و آن غرب زدگی مضاعفی است که دوباره خدای نکرده مبادا که بربگردد. بار سنگین زمان طاغوتی کره ارض را گرفته و این زمان طاغوتی آخرین نفسش را دارد می زند، آخرین تاخت و تاز زمان شیطانی طاغوتی در جهان هست، جهان، جهان پر از بلبشور است، بلوا و شورش است، بلوا و شورش آخرزمان. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
سوبژکتیویته خفی در منطق ارسطویی.mp3
1.89M
🎧 💠 خفی در منطق ارسطویی 🎙 (بخشی از جلسه اول درسگفتار ) ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: ظاهراً اقوام به حسب درجه و مقامی که در دارند با علوم آشنا هستند، اما تصور تکنولوژی و اوضاع اقتصادی و اجتماعی عصر حاضر بدون ، حاصل انتزاع ذهن است وگرنه این علم با تکنولوژی و شرایط اقتصادی و اجتماعی و نیازهای نفسانی کاملاً به هم بسته است و هيچيك فرع دیگری نیست و در تحقق نمیتوان آنها را از هم جدا کرد. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: وقتی این قدر از مانع، سخن میگویید و بار گناه را از دوش خود بر میدارید و به گردن میگذارید آیا میتوانید بگویید که کی و کجا این موانع عادی و اجتماعی که عذر موجه درماندگی شده است جلو تفکر را گرفته و بر آن غلبه کرده است؟ وقتی نباشد همه چیز به صورت موانع تفکر در می‌آید و این خیال قوت میگیرد که اگر موانع نبود تفکر بود و حال آنکه وجود این موانع لازمه فقر تفکر است ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
تبارشناسی فوکو چیست؟.mp3
9.94M
🎧 💠 فوکو چیست؟ ⏱ نُه دقیقه 🎙 (بخشی از جلسه دوم درسگفتار ) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌
تحقق سوبژکتیویته در ادبیات.mp3
1.82M
🎧 💠 تحقق در ادبیات ⏱ یک دقیقه 🎙 (بخشی از جلسه اول درسگفتار ) ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ‌ ‌ ‌ ‌
داوری اردکانی: وقتی آدمی قدرت را یکسره از آن خود میداند چه بخواهد چه نخواهد، واجد دو صفت متضاد میشود: قهر و آزادی. سِرّ پوشیده ماندن باطن تجدد در پوشیده بودن این دوگانگی و در نیافتن نسبت قهر و آزادی است. بسیاری مردمان با نظر به نعمت و مزیت آزادی است که قهر تجدد را نمیبینند یا آن را امر عرضی می انگارند. متأسفانه بعضی از اهل فضل و قلم و حتی متفلسفان میپندارند که میتوان آزادی را نگاه داشت و قهر را رها کرد. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
🔸امشب مطالعه کتاب "گسست تاریخی و شرق شناسی" را به پایان رساندم. کتابی که بعد از مطالعه "وضع کنونی تفکر در ایران" و جدی شدن بحث شرق‌شناسی، سراغش رفتم. 🔹کمتر صفحه‌ای از کتاب بود که سفید رهایش کرده باشم؛ معمولا در هر صفحه جملات کلیدی و مهمی داشت که اجازه نداد قلم را زمین بگذارم. 🔸اگر بدانیم که نگاه ما به سنت خودمان -بر خلاف تصور اولیه- یک نگاه خالص و بی‌طرف نیست و متاثر از "شرق‌شناسی" است شاید درد را تا استخوان حس کنیم. 🔹توجه به تذکرات دکتر داوری، بیش از همه برای طلاب علوم دینی -که رجوع به سنت اسلامی را وظیفه خود می‌دانند- لازم و ضروری است. 🔺 @varastegi_ir ‌ ‌ ‌ ‌
برای مطالعه کتاب بعدی، شاید بد نباشه یه سری به حس و حال دکتر داوری در سال ۶۱ بزنم... @varastgi ‌ ‌