eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
182 عکس
47 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ #عرفان #تفکر #فلسفه #هنر #انقلاب_اسلامی ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است)
مشاهده در ایتا
دانلود
20120413172114-5128-36.pdf
694.6K
PDF ▪️دیدار خصوصی دو رئیس فرهنگستان 🔸گفتگوی دکتر داوری اردکانی و آیت‌الله میرباقری 🔺 @varastgi ‌ ‌ ‌ ‌
وضع_کنونی_تفکر_در_ایران_از_رضا_داوری_اردکانی.pdf
2.23M
📚 وضع کنونی تفکر در ایران ✍🏻 نوشته: رضا داوری اردکانی 💠 @varastgi ‌ ‌
انقلاب_اسلامی_و_وضع_کنونی_عالم_از_رضا_داوری_اردکانی.pdf
1.42M
📚 انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم ✍🏻 نویسنده: رضا داوری اردکانی 💠 @varastgi ‌ ‌
⁉️ آیا را که ما میخوانیم برداشتِ شخصیِ ما از است؟ 🔴 روزی که مسیرِ شیطان مشخص شد، زورآزمایی او با پیغمبری بود که همه ی‌ انبیا در صُلب او بودند و شیطان برنده شد! عالَمِ شیطان این‌ گونه اقتضا می‌ کند که حق‌ تعالی، دست او را باز گذاشته است، وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ وَ شارِکْهُمْ‏ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاَّ غُرُوراً، و هر کدام را که توانستى با صداى خود منحرف ساز و لشکر سواره و پیاده ‏ات را بر آنها گسیل دار و در ثروتها و فرزندانشان شرکت جوى و با وعده ‏ها سرگرمشان ساز که شیطان، جز فریب و دروغ وعده نمیدهد. 🔴 شیطان در رگ و خونِ بنی ‌آدم جریان دارد. ما جنسِ شیطان را ندیده ‌ایم و نمیدانیم! بینِ ما و عالَم غیب، پرده‌ ای آویزان است که اگر این پرده کنار برود، خیلی از معارف نصیب انسان ‌میشود. جنسِ عالَم غیب به گونه ‌ای است که عبادت و غیر عبادت تبدیل ‌میشود به لوازم و ملزومات عالم غیب، که یک مؤمن به آن احتیاج دارد. 🔴 مثلاً اگر دو رکعت نماز میخواند، این نماز باید یک زمانی برای این مؤمن فایده داشته باشد؛ این نماز الآن به چه صورت ‌میشود؟ کجا میرود؟ چه کار می‌ کند در عالم غیب؟ انبیا و پیغمبر خدا و اهل‌ بیت علیهم‌ السّلام به اینها اشاره می ‌فرمودند؛ اما گویا، بشر مشغول کارِ خودش بوده و خیلی این معارف را درک نمی‌ کرده است... 🔴 از زمان اهل‌ بیت علیهم‌ السّلام و از زمانِ نزولِ قرآن، کارِ بشر این بوده است که تفسیرِ آیاتِ الهی را به سمت برداشت ‌های خود بکشاند و این ظلمی است که بر تمامِ مطالبِ معرفتی و توحیدی شده است! بشر تا به این درک نرسد که مطالب را آن ‌گونه که نازل شده بگیرد و ارائه کند، مُستحق درکِ حضور نمیشود! گویا به ما گفته شده است: این راه، این چاه؛ باید این‌ گونه شوید، باید توحید را خالص بپذیرید، باید معارف را بیرون از افکارِ القا شده و بیرون از سلیقه ‌ها بگیرید، باید در خودتان چراغ روشن شود؛ اگر نشد راهتان طولانی ‌میشود! این راهی است که هر چه زودتر برویم، مقصد خلقت را زودتر درک کرده‌ایم، مُستحق حضور می‌شویم، مستحق ملاقات امام می‌شویم. بشر باید به این قضیه برسد و معارف ناب را همان گونه که بوده درک کند؛ ولی متأسفانه شیطان و ایادی او، در عالمِ خودشان و خودمان با تمام توان وارد شده‌اند که این برداشت ها و بهره گیری صحیح را برای بشریت خَلط کنند! شیطان نمی‌توانست جلویِ نزول قرآن را بگیرد، ولی جلوی برداشت بشریت را ‌توانست بگیرد؛ از همان وقتی که اهل‌ بیت علیهم‌ السّلام که متن و بطن این قضایا بودند را کنار زد. این هم یکی از عللی شد که برداشت ‌های شخصی جایگزین حقایق آسمانی شود! حجّت الاسلام و المسلمین 🔺 @varastgi
1_3616950856.MP3
37.25M
💠 سرآغاز فکر (نکته هفتم کتاب در انتظار زبانی در وصف انقلاب اسلامی) 🎙 حجت الاسلام نجات بخش 🗓 نهم اسفندماه ۱۴۰۱ 🔺 @varastgi ‌ ‌
▪️علما با وجود آنکه ذوفنونند و حکما با وجود آنکه در حکمت ذوفنونند، درویش بی‌نوای سوخته‌ی گرد آلوده‌ای که هرگز هیچ از علم ظاهر نخوانده است و خواندن و نوشتن نمی‌داند، چیزی می‌بیند و چیزی می‌داند که علما و حکما نمی‌دانند و نمی‌بینند. 📘بیان التنزیل، اصل دوم،باب پانزدهم، ص۱۹۶ 👤شیخ عزیزالدین نسفی ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ‌ ‌
گنج حیرت.MP3
37.09M
💠 گنج حیرت (نکته ششم کتاب در انتظار زبانی در وصف انقلاب اسلامی) 🎙 حجت الاسلام نجات بخش 🗓 دوم اسفندماه ۱۴۰۱ 🔺 @varastgi ‌ ‌
: خدا متعالی است به چند معنی لفظ، یکیش عبارت است از {اینکه متعالیست از} علم ما، همین علم ما، از عقل معمولی ما که همین وهم ماست. آدم در زندگی احساس می کند می گوید فلانی آدم بی عقلی است، با عقلی است، طبق عقلش عمل می کند، حرف می زند، این موهوم است، موهوم صحیح. این موهوم صحیح را تفصیل می دهد کانت. اصلا تمام فلسفه کانت عبارت است از بیان موهوم صحیح و ناصحیح اما آن خدای متعالیست...{از} امام جعفر صادق است این روایت مال امام ششم است "کلما میزتموهم باوهامکم بادق المعانیه مخلوق فهو لکم مردود الیکم". هر چیز را که به وهم خودت - یعنی عقل به این معنی معمولی لفظ - تمیز می دهی مردود به خود ماست، اعتباری است و...پس خدا را چگونه می شود پیدا کرد؟ با "وهم"، کسانی می خواهند اثبات خدا کنند، یعنی با عقل یعنی با منطق اما نفسِ- می شود! - نفس اثبات خدا با منطق آدم را از وهم بدر می کند و تجرد پیدا می کند؟ سوال می کنم از شما. غالبا وقتی شما می روید اثبات خدا می کنید گم می شود انسان تو موهوم و بجای اینکه قرب به خدا پیدا کند گاهی ممکن است بعد پیدا کند. این یکی از کارهای فلسفه است معمولا، اقلا فلسفه بنده! علت این است که می گویم مصداق این است که کوزه گر تو کوزه شکسته آب می خورد، ببینید! این هی از خدا می گوید، دلیل اول، دلیل دوم، ادله فلان، همه هم بی معنی هستند و مشرک و توحید ندارند، چون او اثبات می کند و ادله می آورد. آیا این ادله موهوم است یا نه؟ کانت بحق می گوید موهوم است، یعنی جزء فاهمه است دیگر. عرفا هم حرفشان همین است یکی از حرفهای عرفا در مقابل فلاسفه همین است. معمولا در مرتبه استدلالی که ما می کنیم و برهان می آوریم وهمی است، این خودش برهان می آورد، ادراک معانی جزئی است، مجرد که نیست، اگر مجرد بود که اصلا لازم نبود قیاس درست کنید و حرکت درش نبود. فکری که توش حرکت بود: "و الفکر حرکة الی مبادی و من المبادی الی المراد" حرکتی است آنچه را می خواهید، مجهولیست معلوم کنید، دوباره برمی گردید به مقدمات حلش می کنید، توی این حرکت... حرکت در وهم است، در مرتبه ای که تجرد صرف پیدا شد و قرب خاصی به الله پید اکرد که حرکت درش نیست. حالا فلاسفه می آیند، می خواهد خدا را ثابت کند نمی شود که نکرد، با وهم انسان دارد زندگی می کند، گاهی هم ممکن است تو متن وهم انسان تعالی پیدا کند کنده بشود، حکم باصطلاح تخته پرش پیدا می کند برای انسان، مخصوصا اگر قوه خیال قوی باشد. اشعاری هست که این درست است که وحی خاص نیست ولی نحوی از وحی عام است که با این صورتهای خیالی انسان پرش می کند و از وهم خارج می شود یک قرب خاصی بخدا پیدا می کند: "هر دم از نقشی زندم راه خیال / با که گویم که درین پرده چه ها می یبینم". خیال دو جور است یک خیال حلولی است و یک خیالی است که مقدمه است برای تعالی از صورت خیالی. محی الدین عربی وهم را می ستاید یا خیال را حتی و حتی یک کتاب قطوری هانری کربن نوشته است - {کتاب}مفصلی است - در باب تخیل و خیال و قوه خیال در محی الدین ابن عربی که پیش من است الآن. سابقا این کتاب را ورق زده بودم و الآن هم مدتی است یک آقا، جناب دکتر به بنده داده اند و همچنان روی میز بنده هستش. خوانده بودم جلوتر، می دانم چه می گوید ولی از نظر بازی کردن با لفظ قوی است هانری کربن و ترجمه کرده...ترجمه نکرده ها ولی لاتینی و... مخصوصا لاتینی و زبان قرون وسطی، یالّا(3) به قوه خیال ...و با یک استعدادی هم در غلط اندازی و غلو دارد هانری کربن. [......] قوه خیال، ولی آیا محی الدین عربی چون رفته به وهم و به خیال، تعالی درش نیست؟ ترامبولن است، تخته پرش است. دوره جدید تخته پرش ندارد، هنر اصیل قبل از دوره جدید این تخته پرش درش هست. 🔺 @varastgi
جدیدترین مصاحبه منتشر شده در سایت دکتر داوری: http://rezadavari.ir/?p=3197
: چنانکه خود غربی ها الآن می گویند حوالت {دوره جدید} حوالت حلول و اتحاد است. همان حلول و اتحاد مسیحی که به صورت عجیبی تکامل پیدا می کند. ادراک امور شما می کنید، روی اصول می گویند ادراکی که ما می کنیم... اصلا عالم قائم به قیام صدوری است به ما ، یعنی از ما خودمان بدر می شویم می رویم آنجا. به اعتباری عالم قائم به قیام صدوری است و حق هم هست، حال آن که همه چیز در علم نفس و قائم بقیام حلولی است در انسان. بحث فلسفی می خواهد، این مقدماتی که فلاسفه گفتند بنده وقتش {نیست} نمی توانم بگویم که چه می گویند. در قرن نوزده و بیست این را مطرح کردند اینکه چهارصد سال قائم – بیان مطالب - به قیام حلولی است در پدیدار شناسی جدید و معاصر است که توجه بهش شده و حتی که خدا را منکر است عالم را قائم به قیام صدوری انسان می گیرد، خدا را از بین می برد. ولی یک فرق دارد، مساله ترانساندانس و تعالی را می آورد و این انسان است که همواره در تعالی است و تعالی پیدا می کند و این انسان است که می گوید هست و نیست، خدائی وجود ندارد، ولی این مساله می آید، این مساله که قیام صدوری فرق دارد با قیام حلولی مطرح است، قیام حلولی می شود و . اصلا اگزیستانس یکی از معانیش که امروز استعمال می کنند است - قریب به معنی قیام صدوری است - که من ترجمه کردم سابق ""، غیر از "بودن" و "هستن" است. "بینگ" یعنی "بودن"، "هستن" اما اگزیستانس یعنی قیام...قائم به قیام شدیم ما. حیوانات...عالم قائم به قیام صدوری نیستش قائم به است. این انسان است که وجود موجودات قائم به قیام صدوری است بهش، اگزیستانس دارد، هیچ موجودی جز انسان ندارد. 🔺 @varastgi
▪️مدت‌ها پیش شنیده بودم که برای درک بهتر "غرب/ مدرنیته/ نیهیلیسم و..." باید از دریچه هنر وارد شد و بهترینش رمان است آن‌هم از نوع روسی! اما هربار که سراغش می‌رفتم جز ملال حاصلی نبود. ▪️چند روز پیش، به پیشنهاد دوستی که به او گفته بودم نمی‌توانم رمان بخوانم، "پدر سرگی" تولستوی را برای چشیدن طعم رمان‌خوانی انتخاب کردم. ▪️کوتاه بود و دوساعتی بیشتر وقتم را نگرفت اما تاثیرش برایم اندازه دوسال درس اخلاق بود. ▪️بعدا که یکی از دوستانم به شوخی گفت: "انگار تولستوی پیامبر است" و رفیق دیگری از اهمیت رمان‌خوانی در نظر رهبرانقلاب و دکتر داوری برایم حرف زد، حس کردم طلب نشستن پای داستان‌های کوتاه تولستوی در وجودم شکل گرفته. ▪️نمی‌دانم سراغ داستایوفسکی هم بروم همین حس را دارم یا نه... فعلا اول راهم... ▪️ @varastgi ‌ ‌
شهید آوینی: «نوروز رستاخیز خاک است و عید صیام، رستاخیز جان. خاک محتاج زمستان است تا پذیرای بهار شود و جان محتاج صوم است تا روح به اعتدال ربیع واصل شود، تا خورشید عشق از افق جان طلوع كند و نسیم لطف بوزد و درخت دل به شكوفه بنشیند و این بهار درون است!» (نشریه رستاخیز جان، انتشارات واحه، ص ۵۷)
حضور در مقام تفکر.mp3
2.28M
🎧 💠 حضور در مقام تفکر 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ سه دقیقه (بخشی از جلسه چهارم نشست "زنده باد جهاد" سرای هنر و اندیشه) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌
: از مسائل دیگری که از دیرباز مطرح شده است رویت است. آیا انسان {الله} را در این دنیا و در آخرت به چشم ظاهر می تواند ببیند یا نمی تواند ببیند؟ می گویند {در آخرت} می تواند ببیند، می گویند نمی تواند با این حس ببیند. بعضی ها می گویند با حس باطن و با دل می شود رویت کرد حتی. این در کلام مسیحی هم مطرح است در علم دین مسیحی بنام ویزیون [......] . رویت حق... آیا با چشم ظاهر می بیند؟ ، می گوید رویت هست اما در معاد است، اینجا نمی شود دید - اینجا به اشاعره نزدیک می شود - ولی منکر نمی شود. می گویند تو این دنیا باید باشد ولی این رویت، رویت قلبی است. یک جور تجردی پیدا می کنید شما و در این دنیا بچشم دل انسان می بیند حق را، این یک نوع تجرد است، از وهم هم بالاتر است ها! استشهاد کرده اند به این آیه شریفه قرآن "من کان فی هذه اعمی فهو فی الآخرة اعمی"، کسی که در این دنیا رویت الله را نکرد در آن آخرت هم رویت نخواهد کرد. کانت می گوید در این دنیا رویت نمی شود ولی در آن دنیا ممکن است، بحث تفصیلی است در اشاعره و معتزله و در کلام مسیحی. رویت را در این دنیا می داند، این دنیا رویت بکن! آن دنیا هم هست، اینطور است.، اگر این دنیاچشم و گوش بسته رفتی و فقط در عالم باقی ماندی بدان که در آن عالم هم دیگر قرب به الله پیدا نمی کنی. منتها در این که در این دنیا رویت باید تحق بکند زیاد اصرار دارد حافظ :"هر که امروز نبیند اثرصحبت دوست / غالب آنست که فرداش نباشد دیدار"، "بهشت عدن اگر خواهی بیا با ما به میخانه / که از پای خمت یکسر به حوض کوثر اندازیم". حتی این مساله بهشت که در همین دنیا باید در انسان تحقق پیدا کند در یکی از گفته هایشان امام خمینی هم اشاره کردند، این روی اصول است ها! این غیر از این است که شما بی دین باشید:"زاهد شراب کوثر و حافظ پیاله خواست / تا در میانه خواسته کردگار چیست". "نقد" را که می گویند این "وقت"ی است که در این عالم انسان پیدا کند ،به این وقت اصیل است که رویت می آید به سراغش، این رویت، رویت چشم نیست، دیدار حق می کند. چقدر کلمه "دیدار" را در یک جلسه بنده عرض کردم، معنایش رویت است. آیا این دیداری که می کنیم حق را، این دیدار در این دنیا باید باشد؟ می گویند اگر در این دنیا ما قرب به الله پیدا نکنیم و از وهم خارج نشویم بعد از مرگ هم هیچی. ابیاتی دارد حافظ ظاهرا بنظر خلاف می آید اما می بینیم نه! خیلی ساده است، اگر یادم باشد یک بیتش برایتان بخوانم این یک بیتش، آنجا می گوید:"زاهد شراب کوثر و حافظ پیاله خواست / تا در میانه خواسته کردگار چیست" این با کانت درست در می آید، با زهد کانت {که} می گوید تو این دنیا رویت نیست و شراب کوثر هم نیست. به یک معنی یعنی آن سعادتی که پس از قرب به اوست، "واعظ شراب کوثر و حافظ پیاله خواست تو همین دنیا. ببینید سمبل است ها! اشارات است ها! تا در میانه خواسته کردگار چیست". "من که امروزم بهشت نقد حاصل می شود / وعده فردای زاهد را چرا باور کنم؟" جواب به تمام کانت است. آقای کانت زاهد تو فقط بعنوان موهومات علمی و موهومات اخلاقی، رویت حق را در این دنیا می گوئی محال است؟ "من که امروزم بهشت نقد حاصل می شود - با وقت پیدا کردن - وعده فردای زاهد را چرا باور کنم؟" فردا هست صحیح، اما این فردا ...وقت را که ما ول کنیم برای فردا؟ این تویش در می آید. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
هیچگاه در تاریخ بیشتر از چهارصد سال بشر زاهد نبوده، زهد از حقیقت، از سرمستی به معنای عارفانه و حافظی لفظ، اصلا زهد - حالا ریشه اش را نمی گویم - فرار از امر ساده ای است که حقیقی است که در همین دنیا می تواند انسان با الله داشته باشد، الله متعالی. انسانی که گم شده است در "حلول و اتحاد و "، و "الله"؟می تواند یک فضل فروشی کند و اثبات خدا بکند، ولی کور است:"من کان فی هذه اعمی و هو فی الآخرة اعمی"، اصلا آخرت...ببینید غربی کارش به کجا دارد تمام می شود؟ ببینید این کوری غربی و این کج طبعی و دل کوری غربی... علم کارش به کجا دارد هر روز جلوتر می رود؟... ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
: 📚 تکان دهنده‌ترین کتابی که خوانده‌ام برادران کارامازوف داستایوسکی است. ‌ @varastgi
+هیچ وقت عاشق بوده‌ای؟ -عاشق زیاد دیده‌ام! +راه و طریقش چه جور است عشق؟ -من که نرفته‌ام برادر! +آن‌ها که رفته‌اند چی؟ آنها چی می‌گویند؟ -آن‌ها که تا آخر رفته اند برنگشته‌اند تا چیزی بتوانند بگویند! ❣ @varastgi
وقوف به جهل خود.mp3
14.98M
🎧 عنوان: 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش و سیدرسول فاطمی (بخشی از جلسه پنجم "یوم‌الفصل" -تفسیر انفسی سوره مرسلات- سرای هنر و اندیشه: eitaa.com/soha_sima/2142 ) + جلسه مرتبط: گنج حیرت: https://eitaa.com/varastegi_ir/308 ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastegi_ir ‌ ‌
: " بسم الله الرحمن الرحيم قل يا ايهاالكافرون لا اعبد ما تعبدون ولا انتم عابدون ما اعبد و لا انا عابد ما عبدتم ولا انتم عابدون ما اعبد لكم دينكم و لي دين" ، " و لله الاسماء الحسني و ذروالذين يلحدون في اسمائه سيجزون ما كانوا يعلمون"(الاعراف 180)" . بنده امروز عرايضم را با تلاوت اين آيات شروع كردم ، به مناسبتي است نه اينكه خواسته باشم وارد شوم به توضيح و تفسيري درباب اين آيات، مرادم مساله است و تعبد كه ميخواهم در باب جبر و تفويض و كسب و اختيار و اين مطالب امروز هم توضيحاتي بدهم و اينكه هر اختياري مستلرم تعبدي است . نهايت آنكه باز هم تكرار كنم "تاريخي است، تاريخي بودن به اين معني هنوز وقت آنكه من بيان كنم و توضيح دهم مراد بنده از تاريخ چيست، فرا نرسيده است و از طرف ديگر ، اينجا " ولله الاسماء الحسني فادعوه بها و ذروالذين يلحدون في اسمائه" ، بنابراين وقتي است كه انسان معبودش الله است، اسم است و اسماي حسناي الله . دوره اي هم هست ، وقتي هم هست كه الحاد در اسماء دارد. ❣ @varastgi
🎧 💠 «برادری»؛ تنها راه پیشرفت ایران 🎙 حجت‌الاسلام نجات‌بخش ⏱ دوازده دقیقه (بخشی از جلسه "نظم در زمانه ما") [شنوتو] — [کست‌باکس] — [گوگل‌پادکست] ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ‌ ‌
برادری در مسیر پیشرفت ایران.mp3
15.78M
🎧 💠 برادری، تنها راه پیشرفت ایران 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ دوازده دقیقه (بخشی از جلسه "نظم در زمانه ما": eitaa.com/varastgi/126 ) ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ‌ ‌
: در میان این کل ما فی الوجود یطلب صیدا/ انماالاختلاف فی الشبکاتی، ببینید محبت و محلش کجاست؟ دروغ است یا دروغ نیست؟ مولانا می گوید همه چیز را می شود شکار کرد - این را بعدش گفتم به صادق هدایت، شعرش یادم نیست - هر چیز را می شود شکار کرد اما عشق را نباید شکار کرد، باید گذاشت تا او انسان را شکار کند، یعنی - ولی بالاخره اصطلاح شکار را هم که بکار می برد - ما تسلیم خدا باشیم و بگذاریم که او ما را شکار کند نه اینکه ما او را شکار کنیم. و رضای عارفانه یعنی همین، کار مشکلی است. آیا خدائی که امروز با ، با - اینهمه ثابت می کند - این خدا، خدائی هست که مشغول این است که شکارش کند یا می خواهد شکار خدا بشود. اصلا این خدا هم مصداق این بیت هست یا نیست؟: کل ما فی الوجود یطلب صیدا / انما الاختلاف فی الشبکاتی. ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi
نیهیلیسم، ما و قرآن.mp3
46.56M
‌ ‌ 🎧 عنوان: نیهیلیسم، ما و قرآن 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش (جلسه دهم محفل تفکر در محضر سوره "مُرسلات" با محوریت کتاب: تفسیر انفسی سوره مرسلات و اشارات قدسی اثر طاهرزاده) 📍سرای هنر و اندیشه (سُها) اصفهان ⏱ زمان: ۲ساعت و ۷دقیقه 🗓 پنج‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ ๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ‌ ‌