💐💐💐💐؛
✳️مکاتبه عایشه و زید بن صوحان
👇🏻👇🏻👇🏻
📝لَمّا نَزَلَ عَلِیٌّ(عَلَیْه السلّامُ) بِالْبَصْرَةِ فَکَتَبَتْ عائِشَةُ اِلی زَیْدِ بنِ صَوحانِ الَبْدی:
مِنْ عائِشَةِ بِنْتَ اَبی بَکْرِ الصِّدیق زَوْجِ النَّبِیِ صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ اِلی ابْنِها الخالِصِ زَیْدِ بْنِ صَوْحانَ
امّا بَعْدُ: فَاَقِمْ فی بَیْتِکَ وَ خَذِّلِ النّاسَ عَنْ عَلِّیٍ(عَلَیهالسلّامِ) وَ لِیَبْلُغَنی عَنْکَ ما اُحُبّ فَاِنّکِ اَوْثَقُ اَهْلی عِنْدی وَ السّلامُ.
فَکَتَبَ اِلَیها: مِنْ زَیْدِ بنِ صَوْحانِ اِلی عائِشَةِ بِنْتِ اَبی بَکْرٍ اَمّا بَعْدُ:
فَاِنَّ اللهُ اَمرَکِ بِاَمْرٍ وَ اَمَرنا بِاَمْرٍ، اَمرَکِ اَنْ تَقَرِّی فی بَییْتِکِ، وَ اَمَرنا اَنْ نُجاهِدَ، وَ قَدْ اَتانی کِتابکِ، وَ اَمرْتنِی اَنْ اَصْنَعَ خِلافَ ما اَمرَنیِ اللهُ، فَاکُونَ قَدْ صَنَعْتُ ما اَمرَکِ اللهُ بِه، وَضَعْتِ ما اَمَرنی اللهُ بِه، فَاَمْرُکِ عَنْدی غَیْرُ مُطاع، وَ کِتابُکِ غَیْرُ مجابٍ والسّلامُ.
✅(ابن ابی الحدید میگوید):
هنگامی که علی بن ابیطالب(علیه السلام) وارد بصره شد
عایشه نامهای به زید بن صوحان نوشت:
از عایشه دختر ابوبکر صدیق همسر پیغمبر(ص) به فرزند با اخلاص خود، زید بن صوحان، امّا بعد:
تو در خانهات بنشین و مردم را از اطراف علی بن ابیطالب پراکنده کن، باید آنچه را من دوست میدارم از تو به من برسد، همانا تو موثّقترین مردم هستی نزد من. والسلام.
زید بن صوحان در پاسخ به عایشه نوشت:
از زید بن صوحان به عایشه دختر ابوبکر اما بعد:
خداوند تو را به چیزی امر فرموده، و ما را به چیز دیگری امر فرموه
تو را به این امر کرده که در خانهات بنشینی، و ما را به جهاد امر کرده است.
نامه تو به من رسید، تو دستور دادهای که من برخلاف آنچه خدا امر فرموده عمل کنم، یعنی وظیفهای که خدا برای تو مقرر کرده(در خانه نشستن)، من آن را به جا آورم، و وظیفهای که خدا برای من مقرر کرده (جهاد)، تو به جا آوری!!
(ای عایشه) فرمان تو اطاعت نمیشود، و نامه تو جواب ندارد. و السلام.
📚شرح نهج البلاغه ابن أبي الحديد: ج ٦، ص ٢٢٦ - ٢٢٧.
@varesoon
✅دو محبّت در يك دل نگنجد.....
كسي گفت: يا اميرالمؤمنين،من شما را دوست دارم ولي از دشمن شما هم بدم نمي آيد.فرمود:(اَمَّا الانَ فَاَنْتَ اَعْوَرُ فَاِمّا اَنْ تَعْمَي وَ اِمّا اَنْ تُبْصِر)؛شرح نهجالبلاغهي خوئي،جلد9،صفحهي76.
«تو الان يك چشمي هستي...».
نه كوري نه بينا. محبّت ما با محبّت دشمن ما در يك دل نمي گنجد.
🔴تولّيََ بايد توأم با تبرّيََ باشد تا ايمان انسان كامل گردد.
💠 احياناً مجالسي از سوي دوستان اهل بيت(علیهم السلام) تحت عنوان تبرّي از دشمنان اهل بيت(علیهم السلام) تشكيل مي شود و در آن مجالس اعمالي ناپسند انجام مي گيرد و سخناني ناشايست بر زبانها جاري مي گردد كه متناسب با شأن اهل ايمان نيست.
آنچه بسيار لازم است، تبرّي اخلاقي و عملي از آن پليدان است ؛ يعني كاري كنيم كه اخلاق و اعمال ما شبيه اخلاق و اعمال آن ناپاكان نباشد،بلكه تا آنجا كه مي توانيم، بكوشيم اخلاق و اعمال ما شبيه اخلاق و اعمال امامان(علیهم السلام) باشد كه حضرت امامصادق(ع) فرمود:
«ما اصل و ريشهي همهي نيكي ها هستيم... و دشمن ما اصل و ريشهي همهي بديها و زشتيهاست...».
@varesoon
قال امیرالمومنین (علیهالسلام):
احْذَرِ الْهَزْلَ وَ اللَّعِبَ وَ كَثْرَةَ الْمَزْحِ وَ الضَّحِكِ وَ التُّرَّهَاتِ
از شوخی و بازی و مزاح بسیار و خنده و سخنان بی فایده بپرهیز.
غررالحکم/ حدیث ۱۰۵۴۷
@varesoon_najaf
کلامی که باید با طلا نوشت❗️
آیت الله العظمی سید محمدحسین لنگردوی:
ولایت و برائت تنها محبت و مبغضّت نیستند بلکه نوع خاصی از محبت و مبغضّت است
اتخاذ دوست خاص و یا دشمن ویژه هرگز صدق نمی کند مگر آنکه با نحوه ای از تظاهر عملی توأم باشد ، دقت کنید
نحوه جلوه دادن آنها( ولایت و برائت) دو گونه است:
در ایام سرور عترت طاهره اظهار شادی نمود و ایام وفیات آنها ابراز حزن نمود
همچنین اظهار نفرت و انزجار از دشمنان معصومین بوسائط مختلف مانند: خواندن زیارت عاشورا در حال حرکت و غیر اینها مصادیق فراوانی دارد
خوشحالی و اظهار آن در چیزهایی که موجب خوشی آنها می شود همچون رواج طاعت الهی در بین مردم و رغبت مردم به دین ...
اظهار غم و ناراحتی در موارد حزن اندوه آنها همچون رواج عصیان و گناه و انحرافات و بدعت ها ...
@ayatollah_langrodei
حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.
@varesoon
✅ختمی مجرب
🔻آیت الله سید عبدالکریم کشمیری قدس سره مي فرمودند هزار مرتبه لعن بر معاويه برای برآورده شدن حاجات خيلي مجرب است.
🔸با این عبارت که «اللهم العن معاويه بن ابي سفيان» می فرمودند: این کار دل اميرالمؤمنين علیه السلام را شاد مي شود.
چون که خيلي خيلي اميرالمؤمنين عليه السلام را در جامعه آن روز اذيت كرد. بعد كه در ظاهر اميرالمؤمنين عليه السلام را تنزل داد، در روایت دارد خود حضرت مي فرمايند «انزلني ثم انزلني ثم انزلني حتي قالوا معاوية و علي»
( منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة، ج10، ص: 9)
یعنی روزگار من را پایین آورد و پایین آورد که مردم من را با معاویه مقایسه می کردند.
♦️حجت الاسلام ناصری
@varesoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت خدیجه (سلاماللهعلیها)، مادر امت
بیانات ارزشمند حضرت آیت الله العظمی سید محمدحسین لنگرودی پیرامون شخصیت بانوی بزرگوار اسلام حضرت خدیجه کبری (سلاماللهعلیها)
@ayatollah_langrodei
قال امیرالمومنین (علیه السلام):
خَيْرُ النَّاسِ مَنْ طَهَّرَ مِنَ الشَّهَوَاتِ نَفْسَهُ وَ قَمَعَ غَضَبَهُ وَ أَرْضَی رَبَّهُ
بهترین مردم کسی است که نفس خود را از شهوت ها پاک کند و خشم خود را ریشه کن کند و پروردگار خود را خشنود سازد.
غررالحکم / حدیث ۴۸۴۵
@varesoon_najaf
💠 بازی سالمندان
🔸 فرمود دنیا یا سرگرمی است یا بازی است؛ منتها این بازی دوران كودكی و نوجوانی و اوایل جوانی معلوم است که بازی است اما بازیِ دوران میانسالی و دوران كهنسالی معلوم نیست كه بازی است در حالی که حقیقتاً بازی است! آن تفاخر بازی است آن تكاثر بازی است؛ آن كوثر است كه خیر و رحمت است نه تكاثر.
🔸 فرمود: ﴿وَمَا هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ﴾؛ خب اگر بگویید كه در سوره «حدید» غیر از این دو, سه مرحله دیگر هم آمده كه زینت و تفاخر و تكاثر است، می گوییم كه آنها هم بازی سالمندان است! یك سالمند وقتی بخواهد بازی كند میگوید این قدر اعتبار دارم این قدر موجودی دارم این قدر قبیله دارم این قدر عشیره دارم!
بازی یك انسان هشتاد ساله با بازی انسان پنجاه ساله با بازی انسان چهل ساله فرق می كند؛ بازی ها فرق می كند، بنابراین اینچنین نیست كه آن مراحل پنجگانه سوره «حدید» مباین و منافی با این دو مرحله سوره مباركه «عنكبوت» باشد.
حضرت آیت الله جوادی آملی
📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 20
تاریخ: 1391/10/10
🆔 @varesoon
.... آنچه که شدیداً مایه ی تأسف است این است که مشاهده می شود افرادی که یک عُمر از سفره گسترده ی اهل بیت اطهار (علیهم السلام) ارتزاق کرده اند و به حکم عقل و شرع ، موظّف به تحکیم اساس مکتب آن انوار مقدّس عرشی می باشند ، مع الاسف ، نمک نشناسی کرده و با قیافه ای حق به جانب و با حربه ی موذیانه و غلط انداز دفاع از حریم (وحدت اسلامی !) دست به کار تضعیف و بلکه تخریب ارکان مذهب حقّ تشیّع گردیده و یکی از دو رکن اصیل مذهب را که ((تبرّی)) یعنی بیزاری جستن و اظهار تنفّر از دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) است زیر سئوال برده و آن را مخالف قرآن و سنّت ! قلمداد می کنند.
گاهی منصب امامت را جدا و مستقلّ از منصب خلاف ارائه می نمایند و گاهی در اصول اعتقادی نیز اعتقاد اصلی و فرعی ساخته و اعتقاد به امامت را یک اعتقاد فرعی اجتهاد پذیر معرّفی می کنند که منکر آن نیز مجتهد معذور است و در نزد خدا مأجور !! و احیاناً رفتار و گفتار امام امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را در برخورد با خلفا توجیه افترا آمیز کرده و آن حضرت را کاملاً راضی از خلاف آنها نشان می دهند !
از فرمایشات حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی (حفظ الله تعالی )
@varesoon
عن الحسین بن علیّ علیه السلام: أصِفُ إلهی بِما وَصَفَ بِهِ نَفسَهُ، و اعَرِّفُهُ بِما عَرَّفَ بِهِ نَفسَهُ؛لا یُدرَکُ بِالحَواسِّ، و لا یُقاسُ بِالنّاسِ، فَهُوَ قَریبٌ غَیرُ مُلتَصِقٍ، و بَعیدٌ غَیرُ مُتَقَصٍّ، یُوَحَّدُ و لا یُبَعَّضُ، مَعروفٌ بِالآیاتِ، مَوصوفٌ بِالعَلاماتِ، لا إلهَ إِلاّ هُوَ الکَبیرُ المُتَعالِ.
امام حسین (علیه السلام) فرمودند:
خدایم را آن گونه توصیف میکنم که خود، توصیف کرده است و او را آن گونه میشناسانَم که خود، شناسانده است
به حواس درک نمی شود و با مردم، سنجیده نمی گردد
نزدیک است، امّا نه چسبیده؛ و دور است، امّا در دسترس
یگانه و بی جزء است.
با آیهها شناخته شده و با نشانهها توصیف شده است. خدایی جز او که بزرگ و والاست، نیست.
التوحید: ص ۸۰ ح ۳۵
@varesoon_karbala
✅حضرت آیتالله بهجت:
🔹[آیتالله قاضی رحمتاللهعلیه] در نجف میگفتند: «من ضامنم کسیکه این نمازهای پنجگانه را در اول وقت بخواند، به مقامات عالیه میرسد».
🔶خیلی کلام بزرگی ایشان گفت؛
گفت: «اگر نمازهای پنجگانه را در اول وقت خواند، باز هم نرسید به آن مقامات عالیه، به من لعن کند!».
خیلی عجیب است! خیلی عجیب است! معلوم میشود این، چیزی هم نیست؛ هر کاری دارد، یکی از این نمازهای پنجگانه را میتواند در وسط آن کارها انجام دهد؛ چون اول وقت است.
📚دیدار با مسئولان برگزاری دومین کنگره اخلاق پزشکی ایران، ٢٨ فروردین ١٣٨٧
✅ @varesoon
قال امیرالمومنین (علیهالسلام):
هَدَی [اللَّهُ] مَنِ ادَّرَعَ لِبَاسَ الصَّبْرِ وَ الْيَقِينِ
خداوند کسی که زره صبر و یقین پوشیده است را هدایت میکند.
غررالحکم / حدیث ۶۳۷۷
@varesoon_najaf