تاریخ شهادت حضرت زهراء سلام الله عليها
بین عوام ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهراء عليها السلام فاطمیه اول است.
یعنی سیزدهم جمادي الاول، ولي اخيراً فاطميه دوم يعني سوم جمادي الثانيه شهرت یافته و شاید منشأ آن حاجی نوری با شاگردان او باشند.
وجهی که برایش ذکر میکنند آن است که ۷۵ روز در نسخ مختلف کتب تاریخی تصحیف ۹۵ روز است و چنین تصحیفی بین دو کلمه «سبعین» و «تسعین» امری رایج و شایع است.
من به یاد ندارم که در کتب تاریخی و اختلاف نسخه ها این دو کلمه به یکدیگر اشتباه نشده باشد در نسخ مختلف کتب تاریخی یا سبعین را به تسعین و یا بالعکس اشتباه میکنند و چون تجربه نشان داده که غالباً در این کلمه خطا رخ میدهد. اصل اصالة عدم خطا هم جاری نیست .....
آقایان در خصوص شهادت حضرت زهرا ۷۵ را تصحیف شده ۹۵ میدانند و ۹۵ روز را ترجیح داده و به روز سوم جمادي الثانيه منطبق ساخته اند.
علی ای حال شهادت آن حضرت هر روزی باشد باید به قصد رجاء توسل کرد و به حسب روایات همان ثوابی که وعده داده شده به توسل به قصد رجاء اعطاء می شود.
در محاسن برقی آمده که حضرت می فرماید روایاتی که حروریه - که خوارج اند نقل میکنند طرح [رد] نکنید احتمال دارد که این روایات صادر شده باشد. چون قطعي الكذب نیست و چون محتمل است رجاء آنها را حفظ کنید، چنانچه قاعده تسامح و امثال آن اقتضا میکند.
به حسب روایات وعده ثواب به توسل داده شده و باید حفظ شود، چه فاطمیه اول و چه فاطمیه دوم
از یکی از آقایان تبریز - آقای آقا میرزا جعفر اشراقی - شنیدم که درباره علم امام می گفت: بعضی چیزها دانستنش کمال است و بعضی از امور ندانستنش
و خداوند...
وارثون
تاریخ شهادت حضرت زهراء سلام الله عليها بین عوام ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهراء عليها السلام فاطمیه
علم آن را از ائمه میگرفت.
مثلاً در لیلة المبیت اگر حضرت امیر (سلام الله علیه) می دانست که بواسطه خوابیدن در بستر پیامبر آسیبی به او نمی رسد، کمال نبود شرط کمال که فداکاری حضرت را نشان میدهد این بود که نداند و نمی دانست. در چنین مواردی که ندانستن شرط کمال است خداوند علم را می گرفت.
در ليلة القدر و امثال آن ندانستن مصلحتی داشته و ائمه نیز بیان نفرمودند، در خصوص قبر حضرت زهراء عليها السلام و ایام شهادت آن حضرت، مشخص نبودن مصلحتی دارد که نشانگر مظلومیت حضرت است
مثلاً آیه بینه باید ثابت بماند و از بین نرود حجر الاسود و امثال آن از آیات بینات است یکی از آیات بینات نیز مسئله خفاء قبر حضرت زهراء علیها السلام است.
درس خارج فقه معظم له، ۱۶ مهر ۱۳۷۴
@varesoon
این باغ را مادرم فاطمیه زهرا داده است!
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی:
یکی از علمای تهران نقل کرد:
یک شب بر فراز منبر راجع به إحیای فاطمیه صحبت کردم، به تناسب ذکری از مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی هم کردم و به مردم گفتم:
ایشان سعی زیادی در إحیای فاطمیه داشتند. همان شب در عالم رؤیا دیدم والد شما در یک باغ بسیار بزرگ و مجلل و خیره کننده، با لباسِ داخلِ منزل قدم میزنند. با خود گفتم: چطور یک شخصیتی مثل ایشان با این لباس در یک مکان عمومی حرکت میکنند؟ خودم را سریع به ایشان رساندم. سلام کردم و سؤال خود را پرسيدم. در جواب فرمودند: این باغ را مادرم فاطمه زهرا علی الحساب به من داده و من هر روز اینجا میآيم و قدم میزنم.
ایشان از ناحيه مادر سید و از ذریه فاطمه زهرا(سلام الله عليها) بود.
@varesoon
استاد فاطمی نیا :
باطن آیه نور☀️
یکی از نامهای مبارک حضرت صدیقه طاهره زهرا میباشد در روایات در معنای این اسم مبارک آمده است که عالم ملاء اعلی از وجود آن حضرت، کسب نور میکرده اند؛ لذا زهرا نامیده شده اند که به معنای پُر درخشش میباشد
این حدیث از متشابهات است و فهم ما از ادراک کیفیت کسب نور ملاء اعلی و عالم بالا از آن وجود اقدس عاجز است
اگر حضرت صدیقه سلام الله علیها نبود باطن آیه نور تحقق پیدا نمیکرد از احادیث استفاده میشود که هر کس روی زمین میباشد از برکت وجود حضرت صدیقه طاهره است و بر سر سفره ایشان است و این هم یکی از معانی نام مبارک زهراست.
آنچه مسلم است و باید به آن توجه کنیم این است که نور حضرت زهرا سلام الله علیها تعطیل بردار نیست؛ هنوز هم در کار است و همیشه در حال افاضه است؛
منتهی ما باید شرایط کسب فیض و بهره بردن از آن نور را در خود ایجاد کنیم.
استادی داشتم از اولیای خداکه اهل شهود و دیدن بود
ایشان میفرمودند: در تمام شفاعتها باید امضای حضرت زهرا سلام الله علیها باشد.
کتاب نکته ها از گفته ها. جلد اول صفحه 73
@varesoon
6.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روایت حضرت آیت الله خامنهای از تنظیم شجرهنامه ایشان توسط حضرت علامه طباطبایی
@varesoon
📜 وحدت شیعه و سنی!
🔹بنابر گزارش مرحوم سید احمد زنجانی، آیت الله شیخ عبدالکریم حائری افراد را به احترام گذاردن به قرآن تشویق میکرد و از این که در مجالس ختم، قرآن خوانده میشود و افراد توجهی به قرآن ندارند و در زمان قرائت آن پذیرایی صورت میپذیرد، انتقاد میکرد. بنابر این گزارش، حائری معتقد بود که شیعه و سنی با یکدیگر تبانی کرده تا هر یک، به یکی از ثقلین بیتوجهی کنند؛ سنیها به عترت بی التفاتند و شیعه به کتاب الله.
🏷مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری زیاد اصرار داشت که احترام ظاهری قرآن کاملا محفوظ شود؛ همان طوری که اهل تسنن هنگام قرائت قرآن برای رعایت احترام آن چای و قلیان در مجالس نمیدهند. میفرمود در مجالس ترحیم شیعه نیز اگر این رسم و رویه جاری بشود، بسیار خوب و به موقع است ولی در مجالس شیعه چون عادت برخلاف جاری بود، ترک آن در نهایت دشواری بوده و فرامایش آن مرحوم عملی نمیشد، آنگاه میفرمود پیغمبر دو سنگین درمیان ما گذاشت: کتاب الله و عترت طاهره ولی ما با سنّیها دست به دست داده هر دوی آنها را از بین بردیم. ما کتاب الله را از بین بردیم، آنها نیز عترت طاهره را.
📚الکلام یجرّ الكلام (حق مبین): 423.
@varesoon
28.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فاطمیه پاسدار اصالت اسلام است ...!!!!
حضرت آیت الله علوی بروجردی
@varesoon