قال امیرالمومنین (علیه السلام):
التَّقْوَی آكَدُ سَبَبٍ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ إِنْ أَخَذْتَ بِهِ وَ جُنَّةٌ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ
تقوا محکم ترین وسیله میان تو و خدا است، اگر به آن چنگ زنی و سپری از عذاب دردناک است.
غررالحکم / حدیث ۵۸۸۶
@varesoon_najaf
آیت الله مرحوم شیخ ضیاء الدین فرزند آیت الله محمّد مهدی فیض مهدوی که به سال 1325ق در شهر کرمانشاه دیده به جهان گشود.
مقدمات علوم اسلامی را آغاز و برای تحصیل مقاطع عالیه پس از رحلت پدر در سال 1348 قمری به عتبات عالیات رفت. او از حضرات آیات : میرزا محمدحسین نائینی، شیخ محمّدکاظم شیرازی، آقا ضیاءالدین عراقی و ابوالحسن اصفهانی استفاده کرد و به دریافت اجازۀ اجتهاد از آن بزرگواران مفتخر شد.
پس از بازگشت به ایران در مسجد ارباب تهران به تدریس و ارشاد مردم پرداخت.
@varesoon
مرحوم آیت الله شیخ محمدرضا محقق تهرانی بعد از ارتحال آیت الله سید محسن حکیم ، حاشیه بر توضیح المسائل زده ، و عمل به رساله ایشان را با رعایت حواشی خود مجزی دانسته است .
ایشان در مسجد خندق آباد -- تهران واقع در خیابان مولوی اقامه جماعت می نمود . وی خیلی نگران این بوده است که مبادا عمرش برای ادامه تالیفات کفاف ندهد . لذا ایشان برای صرفه جویی در وقت حتی در بین نمازهای جماعتی که در مسجد برپا می نمود مشغول تالیف کتاب می شد . عاقبت در سال ۱۳۷۳ شمسی در روز دوم شوال و پیش از ظهر به لقای حق شتافت .
@varesoon
عن الإمام الحسین علیه السلام فی دُعاءٍ لَهُ إذا أصبَحَ و أمسی: ... اَللّهُمَّ اِنّى اَسْلَمْتُ نَفْسى اِلَیْکَ وَ وَجَّهْتُ وَجْهى اِلَیْکَ وَ فَوَّضْتُ اَمْرى اِلَیْکَ. اِیّاکَ اَسْأَلُ الْعافِیَةَ مِنْ کُلِّ سُوءٍ فىِ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ....
دعاى امام حسین (علیه السلام) در صبح و عصر چنین بود:
.... بارالها من خود را به تو مىسپارم، و روى خود را به سوى تو مىدارم و کارم را به تو وامىگذارم و رستگارى از هر بدى دنیا و آخرت را تنها از تو مىطلبم.....
مهج الدعوات 157، بحار 86: 313 ح 65
@varesoon_karbala
.
تدریس
مرحوم آیتالله شیخ عباسعلی شاهرودی ضمن تحصیل دروس عالیه، به تدریس کتب سطح مانند : مکاسب و کفایه میپرداخت و طلاب زیادی از وجود وی بهرهمند میشدند.
بر اساس فرموده برخی از بزرگان حوزه علمیه قم - که از شاگردان معظمله محسوب میشوند - در حوزه علمیه، درس دو نفر از علمای ارجمند قم از رونق بهتری برخوردار بود :
یکی آیتالله سید محمد داماد یزدی و دیگری درس مرحوم شاهرودی بود که طلاب بسیاری از وجود معظمله کسب فیض نموده و تربیت یافتند.
@varesoon
#مبلغان
✍ آیتالله بهجت (ره):
آنان که مثل انبیا (علیهمالسلام) مأمور تبلیغ هستند و بدون چشمداشت و منّت، کار آنها را انجام دهند، خدا میداند چه مقاماتی دارند!
البته درصورتیکه «عالِم بِما یفعلُ وَ یترُک وَ عامل بِما یأمرُ و ینهی» (به آنچه باید عمل یا ترک شود، آگاه باشد و به آنچه امر یا نهی میکند، عمل کند) باشند.
اگر کسی تشخیص بدهد که به این کار اقدام کند و عالِم و عامِل باشد و با نشر علم شکرانهاش را ادا کند، باید از شادی کلاهش را به عرش بیندازد!
📚 رحمت واسعه ، ویراست سوم ، ص ٣۵٣ .
💠 @varesoon
🔰«وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللَّهِ كَذِباً»
🔖برگی از کتاب المسئولات علامه محمد تقی مجلسی
❓هرگاه كسى فى الجملة فهمی از احاديث و وقوفى از عربيت داشته باشد و از كتب احاديث شيعه حديثى مشتمل بر مواعظى را كه داند مخالفتى با شرع ندارد، جايز است كه از براى عوام ترجمه نموده به آن عمل نمايد بهمان مقداری که فهميده باشد ؟!
و همچنين كتاب من لا يحضره الفقيه را كه احاديث آن معتمد عليه مصنف آن رحمه الله است بعد از تصحيح می تواند درس گوید و خود و ديگران به آنچه از آن فهمند، عمل نمايند و مسائلى را كه خلافى در آن نيست چون وجوب صلوات پنجگانه و زكوة و صوم و امثال آنها، بدون استماع از مجتهدين با واسطه عادل، عمل كردن به آنها جايز است يا نه؟
#جواب
خلافى نيست كه هرچه از ضروريات دين است احتياج به مجتهد نيست، اما فرق كردن ميان آنها مشكل است و همه كس اين فرق را نمىداند و معانى احاديث را بيان كردن مشكل است. مثلا اگر شما در نصايح و مواعظ گوييد كه خداوند را خوش نمىآيد كه كسى شراب بخورد، يا ... و امثال اينها كند، وعدههاى عذاب فرموده است فعل اين افعال را و همچنين متعمدا ترك نماز، بیان اینها بر سبيل اجمال خوب است. و اگر بر سبيل تفصيل گوييد، چنانكه ديدهايد كه (مَن ترك الصلوة متعمدا فقد كفر) و شما اين حديث را نقل كنيد كه حضرت سيد المرسلين صلی الله علیه و آله فرموده است كه هركس عمدا ترك نماز كند كافر است؛
اوّلا: معلوم نيست كه حضرت اين حديث را فرموده باشد چون از كتب معتبره وارد نيست، و بر تقدير صحت نیز معلوم نيست كه متعمدا بمعنى مستحل است يا مستخف يا در برابر نسيان است، و بر هرسه حال كفر معنى دارد، و حاصل آنكه بسيار خطير است و حق سبحانه و تعالى فرموده است كه: «كيست ظالم تر از كسى كه افترا بر خداوند متعال و رسولش بندد» و شما را انسب آنست که از لوامع نقل فرمایید که فلانی چنین گفته است، در این صورت دغدغه نیست و در غیر این صورت دغدغه بسیار است، و اين شكسته قريب به پنجاه سال است كه سالها خواندهام و سالها فكر كردهام تا چنين شده است كه الحال فى الجمله ربطى بهم رسيده است...
📗 میراث اسلامی ایران ، ج ۳ ، ص ۶۹۴ .
@varesoon
✅ آبروی دیگران را نبریم...
✍️ حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند :
مَنْ کَفَّ نَفْسَهُ عَنْ أَعرَاضِ النَّاسِ أَقَالَ الله نَفْسَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ، وَ مَنْ کَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النَّاسِ کَفَّ الله تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَنْهُ عَذَابَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ .
ترجمه
هرکس جلوی خودش را دربارۀ آبروی مردم بگیرد(آبروی دیگران را نبرد) خداوند متعال در روز قیامت از [خطاهای] او میگذرد و هرکس جلوی خشمش را دربارۀ مردم بگیرد خداوند سبحان پاک و والا عذاب روز قیامت را از او برمیدارد.
📚 الکافی ، ج ۲ ، ص ۳۰۵ .
@varesoon