🔸 #معرفی_کتاب | خانواده
به سبک ساخت یک جلسه مُطوَّلِ مَطوی در محضر مقام معظم رهبری
🔹در تنظیم این کتاب، بیش از یکصد سخنرانی آقا به کار رفته است. اغلب این سخنرانیها مربوط به جلسات خطبهخوانی عقد، نشست اندیشههای راهبردی با موضوع زن و خانواده، دیدار مداحان در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهراسلاماللهعلیها و جلسات با بانوان نخبه است. برای تنظیم مباحث این سخنرانیها، از سبک «ساخت یک جلسۀ مُطوَّلِ مَطوی در محضر مقام معظم رهبری» استفاده شده که توضیحات آن در ادامه میآید.
🔹برای نشر بیانات و تفکر رهبری عزیز لازم است یک کار میانی روی متون انجام شود و با چینشی خاص از بیانات ایشان، اصطلاحاً کتابسازی صورت پذیرد. طبعاً کتابسازی برای موضوعات مختلف بایستی از سبکهای متناسبی بهره ببرد. سبکهایی مستند، بدیع، گویا، رسا، جذاب و شکیل.
🌐 vasael.ir/0003OR
🆔 @vasael_ir
🔸چالشهای موجود در پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی
اسلوب آثار سیدعلی اکبر حسینی؛
🔹یکی از مهمترین ضرورتهای پژوهشی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی که همچنان نیازمند تلاشهای جدّی اندیشمندان خلّاق میباشد، تحلیل و تنظیم مؤلفههای «نظام تعلیم و تربیت اسلامی» است.
🔹بکارگیری دقیق الگوهای پژوهشی و رعایت اسلوب مسایل روششناختی یکی از بهترین راهها برای مرزبندی دقیق علمی از کارهای عامیانه در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی محسوب میشود؛ امری که متاسفانه دامن بسیاری از پژوهشگران این حوزه و بخصوص محقّقین نوقلم را گرفته است.
🔹مسیر منطقی «تبیین»، «تفسیر» و «تحلیل» دیدگاه یک اندیشمند صاحب سبک این است که نظام فکری وی را «حدس» و سپس «کشف» و آنگاه «فهم» کنیم، نه آنکه بی هیچ مبنا و اصلی و به یکباره و متشتّت و آشفتهگونه، با مراجعه ناقص و ناکارآمد به یک یا دو اثر وی، آن هم محدود و جزئینگرانه و با نظر به پارهای از فرازهای فکری، بدون مقایسه و سنجش با پارههای دیگر، مطالبی را به وی نسبت دهیم و ادعا کنیم که نظر وی چنین و چنان است!.
🌐 yon.ir/QMV1N
🆔 @vasael_ir
🔸آیت الله شب زنده دار: طلاب به معلوماتی فراتر از مباحث فقهی و اصولی نیاز دارند.
#عکس_نوشت
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام
🔹خَيرُ النّاسِ مَن كانَ في عُسرِهِ مُؤثِرا صَبورا .
🔹بهترينِ مردم ، كسى است كـه در تـنگ دستى اش ايثارگـر و شكيبا باشد.
📚 غرر الحكم : ج ٣ ص ٤٣٥ ح ٥٠٢٨
🆔 @vasael_ir
🔸مهندسی تمدن نوین اسلامی
حجت الاسلام جمالی:
🔹 تنها اندیشهای میتواند شکل تمدنی به خود بگیرد که بتواند حول اندیشه خود امّتی را شکل دهد، امتی که هویت واحد و جهتگیری واحدی داشته باشد تا در سایه آن بتواند تمامی عرصههای حیات اجتماعی خود را ساماندهی کند.
🔹در باب مؤلفه ها و ارکان اصلی یک تمدن و سهم تأثیر هر یک در ساخت یک تمدن، با تنوع آراء روبرو میباشیم؛ اما به نظر میرسد نگاه مقام معظم رهبری در باب تبیین ارکان تمدن اسلامی از قوت بالایی برخوردار میباشد.
🔹در نگاه مقام معظم رهبری «تمدن نوین اسلامی» از دو بُعد اساسی تشکیل میگردد: یک بُعد ابزاری که شامل تمامی برنامهها، ساختارها و نهادها و حتی زیرساختهای آنان میباشد که در برخی از فرمایشات رهبری به این بخش زیرساختها، اطلاق «نرمافزار» میشود.
🔹اما بُعد دوم تمدن نوین اسلامی که ظهور و بروز تمامی آن بُعد اول، در آن ظاهر میشود، چیزی نیست جز «سبک زندگی عینی» در جامعه؛ «ما اگر پیشرفت همهجانبه را به معنای تمدنسازی نوین اسلامی بگیریم ـ بالاخره یک مصداق عینی و خارجی برای پیشرفت با مفهوم اسلامی وجود دارد.
🌐 vasael.ir/0003P7
🆔 @vasael_ir
🔸معرفی #مقاله | الزامات تحقق امت اسلامی و گذار از دولت مدرن
🔹در دوران معاصر و با سیطره اقتضائات دولت مدرن، کشورهای اسلامی همگی بر اساس ساختار دولت ـ ملت و بر اساس الگوی دولت مدرن بوجود آمده و استقلال یافتهاند، اما میراث زمامداری در اندیشه اسلامی مبتنی بر کلان نظریه «امت» مطرح شده است و افق حاکمیت را در جوامع اسلامی مشخص نموده است.
🔹فلسفه سیاسی اسلام که بر پایه شناخت واقعبینانه از جهان و بر محور آرمان های توحیدی شکل گرفته است، حکم میکند که تمام کشورهای اسلامی به عنوان جزئی از پیکره واحد امت اسلامی در یک تلاش جهانی در راه تحکیم وحدت اسلامی و اعتلای اسلام در برابر کفر بکوشند.
🔹این نظریه مبتنی بر ایجاد مرزهای عقیدتی و پیوندهای ایدئولوژیک بر اساس اسلام، یکپارچگی جهان اسلام را با رعایت تنوع فرهنگی و قومی و سرزمینی زمینهسازی میکند.
🌐 vasael.ir/0003Oj
🆔 @vasael_ir
🔸تربیت جنسی یعنی بتوانیم فرد را با چگونگی ارضاء و هدایت غریزه جنسی آشنا کنیم
#عکس_نوشت
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام
🔹لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشَّبابَ مِنكُم إلاّ غادِيا في حالَينِ : إمّا عالِما أو مُتَعَلِّما ، فَإِن لَم يَفعَل فَرَّطَ ، فَإِن فَرَّطَ ضَيَّعَ ، وإن ضَيَّعَ أثِمَ ، وإن أثِمَ سَكَنَ النّارَ . وَالَّذي بَعَثَ مُحَمَّدا صلى الله عليه و آلهبِالحَقِّ .
🔹دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببينم : دانشمند يا دانشجو . اگر [جوانى] چنين نكند ، كوتاهى كرده و اگر كوتاهى كرد ، تباه ساخته و اگر تباه ساخت ، گناه كرده است و اگر گناه كند ، سوگند به آن كه محمّد صلى الله عليه و آله را به حق برانگيخت ، دوزخ نشين خواهد شد .
📚 الأمالي للطوسي : ص ٣٠٣ ح ٦٠٤
🆔 @vasael_ir
4_5798772652139086753.mp3
1.69M
🔸رهبر معظم انقلاب: امام راحل فقه شیعه را به #فقه_حکومتی کشاندند
#صوت
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام
🔹كَفى بِالإِيثارِ مَكرُمَةً .
🔹در بزرگوارىِ آدمى ، همين بس كه ايثارگر باشد.
📚 غرر الحكم : ج ٤ ص ٥٧٨ ح ٧٠٤٧
🆔 @vasael_ir
حوزه نیازمند طلاب آشنا به علوم تجربی روز است
🔸حجت الاسلام والمسلمین واعظی:
🔹نظریه علم دینی یا نظریه پردازی در مورد علم دینی به دو جنس مطالعه اشاره می کند، جنس اول که از جنس مباحث درجه دوم به شمار می رود از منظر بالایی به ارتباطات و نسب بین علم و دین، ظرفیت شناسی علم و دین، چگونگی تعامل این دو و مجالات تأثیر گذاری دین بر علم یا علم بر دین بحث می کند.
🔹یک نظریه جامع علم دینی در این ساحت باید بتواند ابهامات و پرسش ها و مسائلی را از این دست پاسخ بدهد و کسی که در این حوزه نظریه پردازی می کند و نظریه ای در مورد علم دینی ارائه می دهد به این گونه سؤالات پاسخ می دهد.
🌐 yon.ir/39OvF
🆔 @vasael_ir