🔸 راهکارهای عملی گسترش #حجاب
🔹با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی ایران، مساله حجاب در کشور از جایگاه خوبی برخوردار نیست و هنوز با مشکلات فراوانی روبروست.
🔹به نظر میرسد برای رسیدن به جایگاه واقعی حجاب و نهادینه شدن آن نیاز به هم سویی و وحدت عمل موسسات و ادارات به خصوص رسانه و مراکز آموزشی میباشد تا با تبیین مبانی و هدف حجاب به این مهم دست یابند.
🔹حجاب و پوشش اسلامی از جمله باورها و ارزشهای اسلامی است که باید در رسانه بیش از پیش به آن پرداخته شود. استاد مطهری رسانه را همانند مسجد، یک مرکز مذهبی ـ تربیتی قلمداد کرده و میگوید: لازم است در کنار مسجد، رادیو و تلویزیون هم برنامههای مذهبی داشته باشند.
🔹باید هرگونه حالت و حرکتی از هنرمندان و بازیگران سینما مطابق با موازین شرعی باشد. متاسفانه، تهیه کنندگان و کارگردانان فیلم و سریال به خصوص در سالهای اخیر نگاهی ابزاری به حضور زن در اجتماع داشتند و با پوشاندن لباسهای تحریک کننده و چهره پردازیهای نامناسب سعی در جلب افکار عمومی و در نتیجه رونق اقتصادی خویش نمودهاند.
🔹آموزش و پرورش باید با جذب معلمان عفیف و با حجاب تبلیغ عملی حجاب را در مدارس داشته باشد. دختران به خصوص در دوران دبستان و راهنمایی به شدت سعی میکنند خود را از نظر ظاهری به معلم خویش نزدیک کنند، معلم متعهد به راحتی میتواند پوشش خویش را به دانش آموزان انتقال دهد و در راه ترویج حجاب گام بردارد.
#یادداشت
🌐 ytre.ir/vasael.ir
🆔 @vasael_ir
🔸تفاوت نگاه توحیدی و سکولار به دانش ارتباطات
حجت الاسلام #اسلامی_تنها استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) در درس #فقه_ارتباطات:
🔹نگاه دینی به علوم اجتماعی، نگاه توحیدی است یعنی با اضافه شدن خدا به عالم اجتماعی این نگاه شکل میگیرد؛ اما این اضافه شدن خداوند عددی نیست به همین دلیل قرآن میفرماید اگر بگویید خداوند سومین از سه تا است شرک است اما اگر بگویید چهارمی از سه تا است شرک نیست.
🔹البته منظور این نیست که خداوند در عرض دیگران قرار بگیرد اما حضور الهی و توجه به این حضور روابط را تغییر می دهد. وقتی ارتباطات اسلامی است که خداوند را به جریان ارتباطات اضافه کنیم.
🔹تفاوت نگاه توحیدی و مشرکی در این است که خداوند در این آیه می فرماید«إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» یعنی ما شما را اینگونه خلق کردیم؛ در حالی که در همه نظریههای سکولار میگویند تفاوتهای نژادی و زبانی مبتنی بر قواعد طبیعی است.
🔹دغدغه بنیادین ارتباطات این است که این تفاوتها را به هم وصل کند و پیوند بدهد؛ آیه شریفه میفرماید ما شما را اینگونه آفریدیم«لتعارفوا» یعنی برای اینکه تناکر و تنازع نکنید؛ تنازع مفهوم کلیدی نظریه داروینی است که بنیان نظریههای ارتباطات آمریکا را شکل میدهد.
🔹تفاخر، تکفیر، تحقیر و استکبار را صورتهای دیگر تناکر است؛ اینها چیزهایی است که در دنیای امروز مشاهده میشود اما خداوند میفرماید ما شما را متفاوت آفریدیم که تعاون و تعامل مبتنی بر ارزشهای اخلاقی داشته باشید چراکه «إن أكرمكم عند الله أتقاكم».
🔹در نگاه دینی قرار است که فرایند ارتباطات را از رتبه معلومات به رتبه معروفات ارتقاء بدهیم؛ طبق این نگاه ارتباطات سالم و تحریف نشده شکل میگیرد.
#درس_گفتارهای_رمضانی
🌐 vasael.ir/0003Rs
🆔 @vasael_ir
🔸#گفتوگو | تحلیلی بر سیاستگذاری و رسالت تمدنی رسانه
حجت الاسلام #وحید_علیلو کارشناس مسائل رسانهای:
🔹بر این اساس به نظر می رسد که اولین شاخص برای ارزیابی میزان دینی بودن یک رسانه را در راستای میزان کارکرد آن برای توسعه دینداری و دین مداری در کشور جستجو کرد. هر میزان یک رسانه بتواند دینداری در کشور را بسط و تعمیق ببخشد به همان میزان دینی خواهد بود
🔹به میزان پایبندی یک رسانه به اخلاق دینی در روش و کارکرد، به تناسب می توان وصف دینی بودن به آن داد و همین طور شاخص های دیگری نظیر میزان پایبندی به قانون و اصول شریعت، میزان پایبندی به منافع ملی و دینی، میزان آگاهی بخشی محتوای دینی به مخاطبین خود، میزان دوری گزیدن از خطوط قرمز شریعت از جمله دوری از دروغ پراکنی و نشر اکاذیب و ... می توان دید و تعریف کرد.
🔹ما برای تبلیغ سنتی که سرجای خود به جا و درست است نظام تبلیغ رسانه ای و مجازی درست نکرده ایم. در حوزه تبلیغ رسانه ای و عرصه های نوین رسانه ها، مبلغ معنای وسیع تری پیدا می کند به گونه ای که از یک کاریکاتوریست تا تولید محتوا و خبر ذیل این مفهوم می تواند جا پیدا کند.
🔹با این نگاه تربیت مبلغ و تخصص ها و مهارت های لازم برای حوزه باید باز تعریف و متناسب با وضعیت جدید صورت بگیرد و به صورت جدی در این عرصه از تکنیک های تحلیل مسئله، محیط شناسی راهبردی و آینده پژوهی استفاده کرد.
🌐 vasael.ir/0003Rn
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹فقه فرهنگ | بررسی نسبت مساله تقیه و باب تزاحم (آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0003Ro
🔹فقه القضا | تفاوت قاضی و مفتی (آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/0003RP
🔹فقه سیاسی | وجوب حفظ نظام مشروط به حکومت اسلامی نیست (آیت الله علیدوست)
🌐 vasael.ir/0003RG
🔹فقه روابط اجتماعی | تقابل خیر و شر (آیت الله اعرافی)
🌐 ytre.ir/vasael_ir
🔹فقه القضا | قضاوت قاضی در جایی که خود طرف دعوا باشد، نافذ نیست (جت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0003S0
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹إنَّ اللّهَ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ .
🔹همانا خداوند به بنده ، به خاطر محبّت زياد او به فرزندش ، رحم مى كند .
📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۴۸۲ ح ۴۶۹۵
🆔 @vasael_ir
🔸کاهش فرزندآوری؛ پیامد مهم اشتغال بانوان
حجت الاسلام والمسلمین #محمدرضا_زیبایی_نژاد، در دومین جلسه #فقه_زنان_و_خانواده:
🔹در دولت سازندگی برای کنترل جمعیت با اهرم های فرهنگی سن ازدواج را بالا بردند؛ در برنامه اول توسعه گفتند که برای کاهش جمعیت باید زنان را به تحصیلات عالیه و حضور اجتماعی تشویق کنیم. وقتی که اولویت دوم زن خانواده باشد و اولویت اول او اجتماع غیر خانواده، این اتفاق خواهد افتاد.
🔹بسیاری از تصمیم هایی که در کشور گرفته می شود پیامدهایی برای خانواده دارد که لحاظ نشده است. امروزه برخلاف گذشته عرصه اقتصاد برای خانواده، سیاست و عرصه های دیگر تعیین تکلیف می کند.
🔹ادارات تا 4 بعد از ظهر مشغول به کار هستند و زمان حضور افراد در خانه کم شده است بنابراین خانواده ها مجبور شده اند که شب را توسعه بدهند و اینها پیامدهای منفی برای خانواده دارد.
🔹اگر یک زن از مرجع خود بپرسد که داشتن شغل برای من جایز است در پاسخ می شنود که اگر همسر شما راضی باشد و شغل شما هم مباح باشد به لحاظ شرعی ایرادی ندارد اما در حوزه حاکمیت باید اینگونه پرسید که آیا به کارگیری سیاست های تشویقی نسبت به اشتغال زنان درست است یا باید بر عکس عمل کرد؟
🔹اشتغال زنان با الگوی دموکراسی در خانواده جمع می شود نه با الگوی قوامیت در خانواده؛ وقتی شما می خواهید در جامعه بحث اشتغال را مطرح کنید باید ببینید با چه الگویی می خواهید برای خانواده تصمیم بگیرید. به نظر می رسد در شرایط کنونی به جای نفی اصل اشتغال زنان باید الگوی اشتغال آنها را تغییر داد.
#درس_گفتارهای_رمضانی
🌐 vasael.ir/0003SF
🆔 @vasael_ir
🔸نقش فهم تمدنی حضرت خدیجه در اسلام
حجتالاسلام والمسلمین #محمدجواد_یاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع):
🔹هر تمدنی برای ایجاد و تقویت و پیشرفت، نیازمند بُعد نرمافزاری و سختافزاری است و تمدن اسلامی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ همراهی، همفکری و همدردی حضرت خدیجه(س) با پیامبر(ص) و دلداریهای ایشان در سختیها و دشواریهای بسیار پیامبر(ص)، بُعد نرمافزاری این تمدن را تأمین کرد و بُعد سختافزاری تمدن نیز بر ثروتهای فراوان حضرت خدیجه(س) استوار شد.
🔹ایشان بر اساس فهم تمدنی، در هزینه اموالشان برای اسلام اولویتبندی داشت؛ این نگاه منظومهای به پیشرفت حرکتهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بزرگ، درس مهمی است که برای هر جامعه اسلامی میتواند مفید باشد.
🌐 ytre.ir/vasael
🆔 @vasael_ir
🔸نشست تخصصی نقد کتاب «درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلامی» برگزار شد
حجت الاسلام و المسلمین #احمد_واعظی:
🔹اگر ما به فلسفه سیاسی نگاه دانشی داشته باشیم این حوزه دانشی چند محور دارد؛ نخست چیستی، اینکه مراد از فلسفه سیاسی اسلامی چیست و بحث از امکان آن صورت پذیرد، و ادله انکار آن را بررسی و نقد کنیم و تنقیح و تبیین این که مراد از فلسفه سیاسی چیست صورت پذیرد.
🔹من در این کتاب پنج ایده و محور اصلی را مطرح کردهام. در محور اول چیستی فلسفه سیاسی را مورد بحث قرار دادهام و ادله منکرین فلسفه سیاسی را مورد بررسی و نقد قرار دادهام.
🔹در این قسمت به تبیین دقیقتر از فلسفه سیاسی پرداخته و تفاوت آن با اصطلاحاتی از قبیل اندیشه سیاسی، ایدئولوژی سیاسی و . . . را بیان کردهام. اثر یا آثاری سراغ ندارم که به این شکل مبسوط و متقن به این مباحث پرداخته باشد.
دکتر #حقیقت به عنوان ناقد:
🔹اولین نقطه قوت کتاب شما این است که حاصل تامل و نوآوری شما است شما دغدغه ای داشتید و به دنبال حل آن هستید؛ نسبت بین فقه و فلسفه سیاسی را گسترش دادهاید. امروز فقه سیاسی ما خیلی فربه شده است و فلسفه سیاسی ما خیلی نحیف شده است.
🔹در مورد مباحث صوری کتاب باید گفت که من در این کتاب یک حریتی را مشاهده کردم که بیان داشتهاید که مدرکات عقلی خود را بیان کردهاید. اما من فصلبندی کتاب را قبول ندارم چراکه عنوان کتاب فلسفه سیاسی است ولی فقط در قسمت آخر و در فصل سوم کتاب به فلسفه سیاسی پرداخته شده است.
🔹کتاب فاقد نتیجه است اهل تتبع نیستید ادبیات موضوع را در کتابهای دیگر بررسی نکردهاید و دیگر اینکه در نسبت بین فقه سیاسی و فلسفه سیاسی به وجوه مختلف آن نپرداختهاید.
🌐 vasael.ir/0003SE
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام
🔹إذا عَلَوتَ فَلا تُفَكِّر فيمَن دونَكَ مِنَ الجُهّالِ ، ولكِنِ اقتَدِ بِمَن فَوقَكَ
مِنَ العُلَماءِ .
🔹هر گاه بلندى يافتى ، به نادانانِ فرو دستت منگر ؛ بلكه عالِمان فرا دستت را الگو قرار بده .
📚غرر الحكم: ج ٣ ص ١٥٨ ح ٤٠٩٢
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| جلسه پنجم #درس_گفتارهای_رمضانی
🔸 عقلانیت ها چگونه شکل می گیرند؟
🔹 #فقه_زنان و خانواده؛ حجت الاسلام و المسلمین #زیبایی_نژاد
🆔 @vasael_ir
🔸زنگ خطر انقلاب جنسی به صدا در آمده است
حجت الاسلام والمسلمین #زیبایی_نژاد، در سومین جلسه #فقه_زنان_و_خانواده👇👇👇
🔸زنگ خطر انقلاب جنسی به صدا در آمده است
حجت الاسلام والمسلمین #زیبایی_نژاد، در سومین جلسه #فقه_زنان_و_خانواده:
🔹پیری جمعیت آهنگ زوال یک #تمدن است. قاعده هرم جمعیتی ما در سال 65 وسیع بود یعنی میزان زاد و ولد بیشتر بود اما در سال 95 هرم جمعیتی به شکل کره درآمد و تولید خالص رشد جمعیت ما در حال حاضر یک میلیون نفر در سال است.
🔹30 سال بعد هرم جمعتی ما وارونه خواهد شد. کشوری که جمعیت سالمندانش یعنی افرادی که بالای 65 سال دارند به 12 درصد برسد، پیر است. در سال 90، هشت درصد جمعیت کشور سالمند بوند و تا چند سال آینده به #پیری_جمعیت مبتلا خواهیم شد.
🔹اینکه می بینید #صندوقهای_بازنشستگی ورشکسته هستند و دولت باید از #پول_نفت آنها را تأمین کند به همین دلیل است؛ وقتی که تعداد افراد بازنشسته بیش از شاغلان باشد دیگر نمی توان با وضع مالیات بر درآمد افراد شاغل، حقوق بازنشستگان را تأمین کرد.
🔹در جامعه سنتی زمان شورمندی جنسی زنان سنین 18 تا 40 سالگی است. اگر در این بازه سنی زن درگیر فرزندآوری باشد، بیشتر انرژی خود را برای تربیت فرزند به کار می گیرد و در بدن او تراکم انرژی پیدا نمی شود.
🔹از آنجا که در این بازه زمانی ذهن زن نیز درگیر فرزند است بنابراین #مطالبات_جنسی سرکش شکل نمی گیرد و از این لحاظ می توان جامعه را کنترل کرد. اما اگر سن ازدواج بالا برود مطالبات جنسی نیز افزایش پیدا می کند و دیگر با اخلاق خویشتن داری جنسی نمی توان جامعه را کنترل کرد و احتمال انقلاب جنسی افزایش پیدا می کند. زنگ خطر #انقلاب_جنسی در کشور ما به صدا درآمده است.
🔹در خانواده پر جمعیت، زن بیشتر، شخصیت خود را در ضمن خانواده تعریف می کند اما زنی که فرزند ندارد و یا فرزند کمی دارد منیت و توجه افراطی به خود در شخصیت او پیدا می شود. بنابراین سیاست کنترل جمعیت متنهی به #اخلاق_فردگرایانه می شود.
🔹در خانواده پر جمعیت طبیعتا #منازعات فرزندان بیشتر است؛ در این سیستم فرزندان کم کم به این نتیجه می رسند که والدین مهم هستند و اقتدار آنها بیشتر می شود چراکه آنها نقش داوری و فصل خصومت را در خانواده دارند و امکان بروز #فرزند_سالاری در این فضا وجود ندارد.
🔹دعواهای درون خانوادگی را مانور حضور در عرصه اجتماعی است؛ فرزندان خانواده پر جمعیت #شخصیت_نرمالی دارند و می دانند که نباید همواره همه چیز بر وفق مراد آنها باشد اما تک فرزندان معمولا افرادی زود رنج تر، #شکننده_تر، لوس و کم ظرفیت هستند.
🔹احتمال بروز #شکاف_نسلی را در خانواده های پر جمعیت بسیار کم است؛ از آنجا که پدر و مادر در چنین خانواده هایی برای فرزندان مهم هستند این شکاف به وجود نمی آید؛ اما در خانواده های کم جمعیت پدر و مادر همواره در خدمت فرزند هستند و احتمال شکاف نسلی زیاد است.
🔹معمولا در خانواده های پر جمعیت محدودیت امکانات وجود دارد؛ در این فضا فرزندان قدر امکانات را بهتر می دانند و از کودکی مدیریت منابع را یاد می گیرند. #ایثار در بین فرزندان بیشتر است و آنها یاد می گیرند که به یک الگوی تعاملی برسند.
#درس_گفتارهای_رمضانی
🌐 vasael.ir/0003SN
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | فقه مدیریت شهری (جلد سوم، مدیریت شهری)
🔹اگر حاکم عادل جامعه اسلامی تشخیص دهد که شهرداری می تواند اموال خود را در غیر ماموریت های پیشین نیز هزینه کند، این امر به منزله ایجاد ماموریت جدیدی برای شهرداری توسط حاکم عادل است که طبق فرض، مصلحت مردم نیز به انجام این ماموریت توسط شهرداری تعلق گرفته است.
🔹بنابراین صرف این اموال در این ماموریت در فرض مذکور جایز بوده و در راستای ماموریت های شهرداری است.
🔹مباحثی همچون سهل انگاری قانون گذاران در جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه، حکم جریمه دیرکرد عوارض شهری، مصرف درآمدهای شهرداری از پروژه های خارج از وظایف مدیریت شهری و احکام مرتبط با مزاحمت، از جمله عناوینی است که در این کتاب بررسی شده است.
🔹اطلاعات ویژه ای که مدیران شهری از وضعیت پروژه ها و تغییر کاربری های شهری دارند، آن ها را در معرض استفاده از رانت اطلاعاتی قرار می دهد. در بخش دوم تلاش شده تا برخی از مسائل اختصاصی موضوع رانت خواری که صرفا مرتبط با مدیریت شهری است مطرح شود.
🌐 vasael.ir/0003RK
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | نقش اصل محبت در تربیت فرزندان
🔹شاید کمتر پدر و مادری پیدا شوند که قلبا فرزند خود را دوست نداشته باشند. اما محبت قلبی فقط خواسته درونی کودک را تامین نمی کند.
🔹کودک به محبتی نیازمند است که آثار آن را در رفتار پدر و مادر مشاهده کند. محبت های قلبی پدر و مادر باید در نوازش ها، در آغوش گرفتن ها، تبسم ها و اظهار محبت و حتی در آهنگ محبت آمیز سخنان پدر و مادر ظاهر شود.
🔹بسیاری از پدر و مادرها در محبت به فرزندان دچار خطای شناختی هستند و محبت کردن را فقط در تامین نیازهای روزمره از جمله خوراک و پوشاک و پول توی جیبی و خریدن ابزارهای مورد نیاز فرزندان خود می دانند در حالی که بر آورده کردن نیازهای عاطفی مهم تر و حیاتی تر از نیازهای مادی است و از برآورده کردن این نیاز غافل هستند.
🔹پيامبر اکرم(ص) در مورد اظهار محبت در رفتار نسبت به فرزندان مي فرمايد: «اِِکثرو من قُبلة اولادکم فان لکم بکل قُبلة درجة في الجنة» فرزندان خود را بسيار ببوسيد؛ زيرا با هر بوسه ای، برای شما درجه اي در بهشت فراهم می شود.
🔹متاسفانه در دنیای ماشینی امروزی و مشغولیت های بیش از اندازه، باعث غفلت والدین از تربیت فرزندان خود شده است.
🔹آنچه در بین مردم مطرح است حقوق فرزندان نسبت به پدر و مادر است و بیشتر روی این موضوع مانور می دهند در حالیکه پدر و مادر نیز حقوقی نسبت به فرزندان شان دارند و بیشتر والدین نسبت به این امر غافل هستند.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0003Rh
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹فقه روابط اجتماعی | بررسی حکم سوءظن بهعنوان یک پدیده روانشناختی (آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/0003SH
🔹فقه رسانه | بررسی ادله شرط عدالت در پيام رسانها (حجت الاسلام والمسلمین رفعتی)
🌐 vasael.ir/0003SQ
🔹فقه القضا | صغیر محجور علیه است، نه مسلوب العباره (آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/0003SD
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹المُؤمِنُ أخُو المُؤمِنِ ، عَينُهُ ودَليلُهُ .
🔹مؤمن ، برادر مؤمن و چشم و راه نماى اوست .
📚الكافي : ج ۲ ص ۱۶۷ ح ۱۰
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸فقه نظام از نگاه حجت الاسلام و المسلمین دکتر رهدار
#فیلم
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام :
🔹جَميلُ النِّيَّةِ سَبَبٌ لِبُلوغِ الاُمنِيَّةِ .
🔹نيّت نيكو، سبب رسيدن به آرمان و آرزوست.
📚 غرر الحكم : ۴۷۶۶
🆔 @vasael_ir
🔸خانواده؛ مؤلفه قدرت نظام اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین #زیبایی_نژاد در چهارمین جلسه #فقه_زنان_و_خانواده:
🔹مشکل امروزی جامعه ما این است که میدان را به افرادی سپرده اند که صلاحیت میدان داری ندارند؛ بحث جمعیت را به بهداشت سپرده اند در نتیجه از نگاه بهداشتی به جمعیت رسیدگی خواهد کرد.
🔹به عنوان مثال اگر مدیریت دفاع مقدس به بهداشت سپرده شده بود اجازه نمی داد فردی به جبهه رود و بیان می کرد برای همه ضرر دارد در حالی که وظیفه بهداشت فقط ایجاد امکانات بهداشتی است نه مدیریت.
🔹فقیه باید بداند جامعه چگونه مسائل را درک می کند و چه افرادی برای جامعه معنا سازی می کنند به عبارتی اگر در موردی به مصلحت دست پیدا شد این مصلحت بدوی است پس باید برررسی شود وضعیت جامعه در این زمینه چگونه است و شاید در برخی موارد مجبور شوند آن را کنار بگذارند.
🔹جامعه اسلامی، جامعه ای است که نهاد خانواده در آن قوی و مقتدر باشد؛ مداخلات غیر هوشمندانه ظرفیت خانواده را غیر فعال خواهد کرد، حاکمیت و دولت نباید خانواده را به نهادی بی مسأله تبدیل کنند چراکه مؤلفه قدرت نظام اسلامی خانواده و اجتماع است.
🔹وقتی نگاه واقع بینانه در مسائل جای خود را به نگاه آرمانی بدهد موجب میشود که سطح انتظارات مردم در همه امور بالا برود؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه ظرفیتهای ما نسبت به آرمانهایمان محدود است، این امر منجر به افزایش نارضایتی در جامعه میشود.
#درس_گفتارهای_رمضانی
🌐 vasael.ir/0003SV
🆔 @vasael_ir
🔸خلف وعده مسؤولان اعتماد مردم به حکومت را خدشهدار میکند
حجت الاسلام والمسلمین #ارسطا در آخرین جلسه #فقه_اجتماعی:
🔹مشهور فقها وفای به عهد را واجب نمی دانند بلکه می گویند مستحب است بنابراین اگر کسی خلف وعده کند مرتکب حرام نشده است.
🔹در فقه فردی این فتوا مشکلی ندارد اما اگر در یک حوزه بزرگتری مثل جامعه دینی مسؤولان حکومتی در رده های مختلف بخواهند بر همین اساس عمل کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این صورت آیا مردم نسبت به حکومت دینی بدبین نمی شوند؟
🔹این بدبینی تسری پیدا خواهد کرد و منجر به کم اعتمادی مردم می شود و این امر نیز موجب تضعیف پشتوانه مردمی در حکومت دینی می شود؛ در این صورت حکومت برای پیشبرد مقاصد خود باید هزینه های بیشتری را متحمل شود.
🔹فقه اجتماعی علاوه بر اینکه شخص حقیقی مکلف و ذی حق وجود دارد 2 یا 3 مکلف دیگر نیز در نظر گرفته می شود. دولت، جامعه اسلامی وشخصیتهای حقوقی همگی از نگاه فقه اجتماعی مکلف هستند و احکامی دارند.
🔹در فقه اجتماعی دستورات صادره باید قابلیت تکرار داشته باشند؛ اگر ما دستور بدهیم برای خدمت رسانی به مردم سبد کالا بدهند، از همان ابتدا باید توجه کنیم که آیا در صورت تکرار این کار نتیجه مطلوبی خواهد داشت.
🔹چرا باید کاری کنیم که افراد وقت ارزشمند خود را صرف ایستادن در صف کنند، درگیری ایجاد شود و کرامت انسانی آنها زیر سؤال برود؟!
🔹به عقیده بنده مستحبات فردی از زاویه اجتماعی تبدیل به واجبات کفائی می شوند چراکه شریعت اسلامی می خواهد جامعه ای شکل بگیرد که اکثریت مردم آن پایبند به اصول اخلاقی باشند؛ یعنی باید به اندازه من به الکفایة مردم امور اخلاقی را رعایت کنند تا عرفا بگویند که این جامعه متصف به این صفات هستند.
#درس_گفتارهای_رمضانی
🌐 vasael.ir/0003Sf
🆔 @vasael_ir