🔸امام صادق علیه السلام :
🔹إنَّ اللّهَ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ .
🔹همانا خداوند به بنده ، به خاطر محبّت زياد او به فرزندش ، رحم مى كند .
📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۴۸۲ ح ۴۶۹۵
🆔 @vasael_ir
🔸کاهش فرزندآوری؛ پیامد مهم اشتغال بانوان
حجت الاسلام والمسلمین #محمدرضا_زیبایی_نژاد، در دومین جلسه #فقه_زنان_و_خانواده:
🔹در دولت سازندگی برای کنترل جمعیت با اهرم های فرهنگی سن ازدواج را بالا بردند؛ در برنامه اول توسعه گفتند که برای کاهش جمعیت باید زنان را به تحصیلات عالیه و حضور اجتماعی تشویق کنیم. وقتی که اولویت دوم زن خانواده باشد و اولویت اول او اجتماع غیر خانواده، این اتفاق خواهد افتاد.
🔹بسیاری از تصمیم هایی که در کشور گرفته می شود پیامدهایی برای خانواده دارد که لحاظ نشده است. امروزه برخلاف گذشته عرصه اقتصاد برای خانواده، سیاست و عرصه های دیگر تعیین تکلیف می کند.
🔹ادارات تا 4 بعد از ظهر مشغول به کار هستند و زمان حضور افراد در خانه کم شده است بنابراین خانواده ها مجبور شده اند که شب را توسعه بدهند و اینها پیامدهای منفی برای خانواده دارد.
🔹اگر یک زن از مرجع خود بپرسد که داشتن شغل برای من جایز است در پاسخ می شنود که اگر همسر شما راضی باشد و شغل شما هم مباح باشد به لحاظ شرعی ایرادی ندارد اما در حوزه حاکمیت باید اینگونه پرسید که آیا به کارگیری سیاست های تشویقی نسبت به اشتغال زنان درست است یا باید بر عکس عمل کرد؟
🔹اشتغال زنان با الگوی دموکراسی در خانواده جمع می شود نه با الگوی قوامیت در خانواده؛ وقتی شما می خواهید در جامعه بحث اشتغال را مطرح کنید باید ببینید با چه الگویی می خواهید برای خانواده تصمیم بگیرید. به نظر می رسد در شرایط کنونی به جای نفی اصل اشتغال زنان باید الگوی اشتغال آنها را تغییر داد.
#درس_گفتارهای_رمضانی
🌐 vasael.ir/0003SF
🆔 @vasael_ir
🔸نقش فهم تمدنی حضرت خدیجه در اسلام
حجتالاسلام والمسلمین #محمدجواد_یاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع):
🔹هر تمدنی برای ایجاد و تقویت و پیشرفت، نیازمند بُعد نرمافزاری و سختافزاری است و تمدن اسلامی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ همراهی، همفکری و همدردی حضرت خدیجه(س) با پیامبر(ص) و دلداریهای ایشان در سختیها و دشواریهای بسیار پیامبر(ص)، بُعد نرمافزاری این تمدن را تأمین کرد و بُعد سختافزاری تمدن نیز بر ثروتهای فراوان حضرت خدیجه(س) استوار شد.
🔹ایشان بر اساس فهم تمدنی، در هزینه اموالشان برای اسلام اولویتبندی داشت؛ این نگاه منظومهای به پیشرفت حرکتهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بزرگ، درس مهمی است که برای هر جامعه اسلامی میتواند مفید باشد.
🌐 ytre.ir/vasael
🆔 @vasael_ir
🔸نشست تخصصی نقد کتاب «درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلامی» برگزار شد
حجت الاسلام و المسلمین #احمد_واعظی:
🔹اگر ما به فلسفه سیاسی نگاه دانشی داشته باشیم این حوزه دانشی چند محور دارد؛ نخست چیستی، اینکه مراد از فلسفه سیاسی اسلامی چیست و بحث از امکان آن صورت پذیرد، و ادله انکار آن را بررسی و نقد کنیم و تنقیح و تبیین این که مراد از فلسفه سیاسی چیست صورت پذیرد.
🔹من در این کتاب پنج ایده و محور اصلی را مطرح کردهام. در محور اول چیستی فلسفه سیاسی را مورد بحث قرار دادهام و ادله منکرین فلسفه سیاسی را مورد بررسی و نقد قرار دادهام.
🔹در این قسمت به تبیین دقیقتر از فلسفه سیاسی پرداخته و تفاوت آن با اصطلاحاتی از قبیل اندیشه سیاسی، ایدئولوژی سیاسی و . . . را بیان کردهام. اثر یا آثاری سراغ ندارم که به این شکل مبسوط و متقن به این مباحث پرداخته باشد.
دکتر #حقیقت به عنوان ناقد:
🔹اولین نقطه قوت کتاب شما این است که حاصل تامل و نوآوری شما است شما دغدغه ای داشتید و به دنبال حل آن هستید؛ نسبت بین فقه و فلسفه سیاسی را گسترش دادهاید. امروز فقه سیاسی ما خیلی فربه شده است و فلسفه سیاسی ما خیلی نحیف شده است.
🔹در مورد مباحث صوری کتاب باید گفت که من در این کتاب یک حریتی را مشاهده کردم که بیان داشتهاید که مدرکات عقلی خود را بیان کردهاید. اما من فصلبندی کتاب را قبول ندارم چراکه عنوان کتاب فلسفه سیاسی است ولی فقط در قسمت آخر و در فصل سوم کتاب به فلسفه سیاسی پرداخته شده است.
🔹کتاب فاقد نتیجه است اهل تتبع نیستید ادبیات موضوع را در کتابهای دیگر بررسی نکردهاید و دیگر اینکه در نسبت بین فقه سیاسی و فلسفه سیاسی به وجوه مختلف آن نپرداختهاید.
🌐 vasael.ir/0003SE
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام
🔹إذا عَلَوتَ فَلا تُفَكِّر فيمَن دونَكَ مِنَ الجُهّالِ ، ولكِنِ اقتَدِ بِمَن فَوقَكَ
مِنَ العُلَماءِ .
🔹هر گاه بلندى يافتى ، به نادانانِ فرو دستت منگر ؛ بلكه عالِمان فرا دستت را الگو قرار بده .
📚غرر الحكم: ج ٣ ص ١٥٨ ح ٤٠٩٢
🆔 @vasael_ir
19.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم| جلسه پنجم #درس_گفتارهای_رمضانی
🔸 عقلانیت ها چگونه شکل می گیرند؟
🔹 #فقه_زنان و خانواده؛ حجت الاسلام و المسلمین #زیبایی_نژاد
🆔 @vasael_ir
🔸زنگ خطر انقلاب جنسی به صدا در آمده است
حجت الاسلام والمسلمین #زیبایی_نژاد، در سومین جلسه #فقه_زنان_و_خانواده👇👇👇
🔸زنگ خطر انقلاب جنسی به صدا در آمده است
حجت الاسلام والمسلمین #زیبایی_نژاد، در سومین جلسه #فقه_زنان_و_خانواده:
🔹پیری جمعیت آهنگ زوال یک #تمدن است. قاعده هرم جمعیتی ما در سال 65 وسیع بود یعنی میزان زاد و ولد بیشتر بود اما در سال 95 هرم جمعیتی به شکل کره درآمد و تولید خالص رشد جمعیت ما در حال حاضر یک میلیون نفر در سال است.
🔹30 سال بعد هرم جمعتی ما وارونه خواهد شد. کشوری که جمعیت سالمندانش یعنی افرادی که بالای 65 سال دارند به 12 درصد برسد، پیر است. در سال 90، هشت درصد جمعیت کشور سالمند بوند و تا چند سال آینده به #پیری_جمعیت مبتلا خواهیم شد.
🔹اینکه می بینید #صندوقهای_بازنشستگی ورشکسته هستند و دولت باید از #پول_نفت آنها را تأمین کند به همین دلیل است؛ وقتی که تعداد افراد بازنشسته بیش از شاغلان باشد دیگر نمی توان با وضع مالیات بر درآمد افراد شاغل، حقوق بازنشستگان را تأمین کرد.
🔹در جامعه سنتی زمان شورمندی جنسی زنان سنین 18 تا 40 سالگی است. اگر در این بازه سنی زن درگیر فرزندآوری باشد، بیشتر انرژی خود را برای تربیت فرزند به کار می گیرد و در بدن او تراکم انرژی پیدا نمی شود.
🔹از آنجا که در این بازه زمانی ذهن زن نیز درگیر فرزند است بنابراین #مطالبات_جنسی سرکش شکل نمی گیرد و از این لحاظ می توان جامعه را کنترل کرد. اما اگر سن ازدواج بالا برود مطالبات جنسی نیز افزایش پیدا می کند و دیگر با اخلاق خویشتن داری جنسی نمی توان جامعه را کنترل کرد و احتمال انقلاب جنسی افزایش پیدا می کند. زنگ خطر #انقلاب_جنسی در کشور ما به صدا درآمده است.
🔹در خانواده پر جمعیت، زن بیشتر، شخصیت خود را در ضمن خانواده تعریف می کند اما زنی که فرزند ندارد و یا فرزند کمی دارد منیت و توجه افراطی به خود در شخصیت او پیدا می شود. بنابراین سیاست کنترل جمعیت متنهی به #اخلاق_فردگرایانه می شود.
🔹در خانواده پر جمعیت طبیعتا #منازعات فرزندان بیشتر است؛ در این سیستم فرزندان کم کم به این نتیجه می رسند که والدین مهم هستند و اقتدار آنها بیشتر می شود چراکه آنها نقش داوری و فصل خصومت را در خانواده دارند و امکان بروز #فرزند_سالاری در این فضا وجود ندارد.
🔹دعواهای درون خانوادگی را مانور حضور در عرصه اجتماعی است؛ فرزندان خانواده پر جمعیت #شخصیت_نرمالی دارند و می دانند که نباید همواره همه چیز بر وفق مراد آنها باشد اما تک فرزندان معمولا افرادی زود رنج تر، #شکننده_تر، لوس و کم ظرفیت هستند.
🔹احتمال بروز #شکاف_نسلی را در خانواده های پر جمعیت بسیار کم است؛ از آنجا که پدر و مادر در چنین خانواده هایی برای فرزندان مهم هستند این شکاف به وجود نمی آید؛ اما در خانواده های کم جمعیت پدر و مادر همواره در خدمت فرزند هستند و احتمال شکاف نسلی زیاد است.
🔹معمولا در خانواده های پر جمعیت محدودیت امکانات وجود دارد؛ در این فضا فرزندان قدر امکانات را بهتر می دانند و از کودکی مدیریت منابع را یاد می گیرند. #ایثار در بین فرزندان بیشتر است و آنها یاد می گیرند که به یک الگوی تعاملی برسند.
#درس_گفتارهای_رمضانی
🌐 vasael.ir/0003SN
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | فقه مدیریت شهری (جلد سوم، مدیریت شهری)
🔹اگر حاکم عادل جامعه اسلامی تشخیص دهد که شهرداری می تواند اموال خود را در غیر ماموریت های پیشین نیز هزینه کند، این امر به منزله ایجاد ماموریت جدیدی برای شهرداری توسط حاکم عادل است که طبق فرض، مصلحت مردم نیز به انجام این ماموریت توسط شهرداری تعلق گرفته است.
🔹بنابراین صرف این اموال در این ماموریت در فرض مذکور جایز بوده و در راستای ماموریت های شهرداری است.
🔹مباحثی همچون سهل انگاری قانون گذاران در جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه، حکم جریمه دیرکرد عوارض شهری، مصرف درآمدهای شهرداری از پروژه های خارج از وظایف مدیریت شهری و احکام مرتبط با مزاحمت، از جمله عناوینی است که در این کتاب بررسی شده است.
🔹اطلاعات ویژه ای که مدیران شهری از وضعیت پروژه ها و تغییر کاربری های شهری دارند، آن ها را در معرض استفاده از رانت اطلاعاتی قرار می دهد. در بخش دوم تلاش شده تا برخی از مسائل اختصاصی موضوع رانت خواری که صرفا مرتبط با مدیریت شهری است مطرح شود.
🌐 vasael.ir/0003RK
🆔 @vasael_ir