eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸پیامبر اکرم (ص) : 🔹المُؤمِنُ أخُو المُؤمِنِ ، عَينُهُ ودَليلُهُ . 🔹مؤمن ، برادر مؤمن و چشم و راه نماى اوست . 📚الكافي : ج ۲ ص ۱۶۷ ح ۱۰ 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸فقه نظام از نگاه حجت الاسلام و المسلمین دکتر رهدار #فیلم 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام : 🔹جَميلُ النِّيَّةِ سَبَبٌ لِبُلوغِ الاُمنِيَّةِ . 🔹نيّت نيكو، سبب رسيدن به آرمان و آرزوست. 📚 غرر الحكم : ۴۷۶۶ 🆔 @vasael_ir
🔸خانواده؛ مؤلفه قدرت نظام اسلامی حجت الاسلام والمسلمین #زیبایی_نژاد در چهارمین جلسه #فقه_زنان_و_خانواده: 🔹مشکل امروزی جامعه ما این است که میدان را به افرادی سپرده اند که صلاحیت میدان داری ندارند؛ بحث جمعیت را به بهداشت سپرده اند در نتیجه از نگاه بهداشتی به جمعیت رسیدگی خواهد کرد. 🔹به عنوان مثال اگر مدیریت دفاع مقدس به بهداشت سپرده شده بود اجازه نمی داد فردی به جبهه رود و بیان می کرد برای همه ضرر دارد در حالی که وظیفه بهداشت فقط ایجاد امکانات بهداشتی است نه مدیریت. 🔹فقیه باید بداند جامعه چگونه مسائل را درک می کند و چه افرادی برای جامعه معنا سازی می کنند به عبارتی اگر در موردی به مصلحت دست پیدا شد این مصلحت بدوی است پس باید برررسی شود وضعیت جامعه در این زمینه چگونه است و شاید در برخی موارد مجبور شوند آن را کنار بگذارند. 🔹جامعه اسلامی، جامعه ای است که نهاد خانواده در آن قوی و مقتدر باشد؛ مداخلات غیر هوشمندانه ظرفیت خانواده را غیر فعال خواهد کرد، حاکمیت و دولت نباید خانواده را به نهادی بی مسأله تبدیل کنند چراکه مؤلفه قدرت نظام اسلامی خانواده و اجتماع است. 🔹وقتی نگاه واقع بینانه در مسائل جای خود را به نگاه آرمانی بدهد موجب می‌شود که سطح انتظارات مردم در همه امور بالا برود؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه ظرفیت‌های ما نسبت به آرمان‌های‌مان محدود است، این امر منجر به افزایش نارضایتی در جامعه می‌شود. #درس_گفتارهای_رمضانی 🌐 vasael.ir/0003SV 🆔 @vasael_ir
🔸خلف وعده مسؤولان اعتماد مردم به حکومت را خدشه‌دار می‌کند حجت الاسلام والمسلمین #ارسطا در آخرین جلسه #فقه_اجتماعی👇👇👇
🔸خلف وعده مسؤولان اعتماد مردم به حکومت را خدشه‌دار می‌کند حجت الاسلام والمسلمین در آخرین جلسه : 🔹مشهور فقها وفای به عهد را واجب نمی دانند بلکه می گویند مستحب است بنابراین اگر کسی خلف وعده کند مرتکب حرام نشده است. 🔹در فقه فردی این فتوا مشکلی ندارد اما اگر در یک حوزه بزرگتری مثل جامعه دینی مسؤولان حکومتی در رده های مختلف بخواهند بر همین اساس عمل کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این صورت آیا مردم نسبت به حکومت دینی بدبین نمی شوند؟ 🔹این بدبینی تسری پیدا خواهد کرد و منجر به کم اعتمادی مردم می شود و این امر نیز موجب تضعیف پشتوانه مردمی در حکومت دینی می شود؛ در این صورت حکومت برای پیشبرد مقاصد خود باید هزینه های بیشتری را متحمل شود. 🔹فقه اجتماعی علاوه بر اینکه شخص حقیقی مکلف و ذی حق وجود دارد 2 یا 3 مکلف دیگر نیز در نظر گرفته می شود. دولت، جامعه اسلامی وشخصیت‌های حقوقی همگی از نگاه فقه اجتماعی مکلف هستند و احکامی دارند. 🔹در فقه اجتماعی دستورات صادره باید قابلیت تکرار داشته باشند؛ اگر ما دستور بدهیم برای خدمت رسانی به مردم سبد کالا بدهند، از همان ابتدا باید توجه کنیم که آیا در صورت تکرار این کار نتیجه مطلوبی خواهد داشت. 🔹چرا باید کاری کنیم که افراد وقت ارزشمند خود را صرف ایستادن در صف کنند، درگیری ایجاد شود و کرامت انسانی آنها زیر سؤال برود؟! 🔹به عقیده بنده مستحبات فردی از زاویه اجتماعی تبدیل به واجبات کفائی می شوند چراکه شریعت اسلامی می خواهد جامعه ای شکل بگیرد که اکثریت مردم آن پایبند به اصول اخلاقی باشند؛ یعنی باید به اندازه من به الکفایة مردم امور اخلاقی را رعایت کنند تا عرفا بگویند که این جامعه متصف به این صفات هستند. 🌐 vasael.ir/0003Sf 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | فقه مدیریت شهری (جلد چهارم و پنجم) 🔹یکی از مهمترین بخش های مدیریت شهری، بخش عمران و شهرسازی است. اهمیت این بخش تا آنجاست که، بسیاری نهاد شهرداری را تنها با این وظیفه به یاد می آورند. 🔹این بخش، اگر چه خود به بخش های دیگر همچون عوارض شهری، توسعه و تغییر کاربری و معماری تقسیم می شود، لکن در این میان، برخی مباحث و مسائل وجود دارند که اختصاص به بخش خاصی از مباحث این بخش نداشته و در تمام بخش های آن، قابل تسری است. 🔹مباحثی از قبیل مالکیت اراضی ملی، حدود شرعی مالکیت فرد بر فضاهای مشاع منازل مسکونی، تحديد مالکیت شهروندان از سوی شهرداری و.....از این جمله اند. 🔹برخی از مردم نیز برای جلوگیری از پارک کردن سایر خودروها در مقابل در منزل، از موانع فیزیکی استفاده می کنند، که دانستن نظر شارع در این رابطه، تلاش فقهی را می طلبد. 🌐 yon.ir/T6XoM 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس‌گفتار های فقه 🔹فقه سیاسی | تدوین قوانین بانکداری بر اساس تدابیر ربا با مقاصد عالی حکومت اسلامی سازگار نیست (آیت الله علیدوست) 🌐 vasael.ir/0003SM 🔹فقه روابط اجتماعی | معنای مؤمن در عرف عام (آیت الله اعرافی) 🌐 vasael.ir/0003SI 🔹فقه فرهنگ | بررسی نسبت مساله تقیه و باب تزاحم (آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0003Sh 🔹فقه رسانه | عدالت را در پیام‌رسان‌ها شرط نمی‌دانم (حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی) 🌐 vasael.ir/0003S8 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | نگاهی گذرا بر فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی امام حسن مجتبی 🔹بعضى از امیرالمؤمنین (ع) خواستند تا پیمانى را که به اصرار آنان بسته بود، بشکند و جنگ را بى محابا آغاز کند، ولى برخى نیز به بهانه‌هاى مختلف، خودِ حضرت را در این جریان مقصّر دانستند. 🔹در این جا، لازم بود تا چهره‌اى که براى همگان مورد پذیرش و احترام است، میانجى‌گرى کند و آشوب را پایان بخشد. بیم آن مى رفت که آشوب گرى از سرگرفته شود و فاجعه دیگرى به وقوع بپیوندد. 🔹به همین منظور، امام على (ع) فرزند بزرگش حسن (ع) را که چهره‌اى پذیرفته شده بود، مأمور کرد تا از طرف ایشان مسأله را روشن و مشکل را حل کند. 🔹او باید نخست با دلایل قانع کننده، حکمى را که ابوموسى اشعرى صادر کرده بود، لغو مى‌کرد و نیز براى جلوگیرى از فتنه‌هاى مخالفان، مشروعیت کارى به عنوان حکمیت را نیز مى‌پذیرفت. 🔹این کار در آن موقعیت حسّاس که بیش‌تر حاضران جزو مخالفان بودند، بسیار دشوار مى نمود و کسى جز امام مجتبى (ع) در میان هواداران على (ع) توان انجام چنین مسؤولیتى را نداشت. 🌐 yon.ir/FXvPe 🆔 @vasael_ir
🔸کار کردن روی قرآن و حدیث بدون اطلاع از آنچه در دنیا می گذرد امکان پذیر نیست! #عکس_نوشت 🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) 🔹لا يَكونَنَّ شَهرُ رَمَضانَ عِندَكُم كَغَيرِهِ مِنَ الشُّهورِ؛ فَإِنَّ لَهُ عِندَ اللّهِ حُرمَةً وفَضلاً عَلى سائِرِ الشُّهورِ، ولا يَكونَنَّ شَهرُ رَمَضانَ يَومُ صَومِكُم كَيَومِ فِطرِكُم . 🔹ماه رمضان پيش شما مثل ماه هاى ديگر نباشد؛ چرا كه نزد خداوند ، احترام و بر ساير ماه ها برترى دارد . در ماه رمضان ، روزِ روزه دارى شما مثل روزِ خوردنتان نباشد! (ادب و حرمت اين ماه را نگه داريد) . 📚فضائل الأشهر الثلاثة ص ٩٥ ح ٧٨ 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم|خلف وعده مسؤولان اعتماد مردم به حکومت را خدشه‌دار می‌کند 🔸حجت الاسلام والمسلمین #ارسطا 🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت تدوین دانش «آیه شناسی» در مقابل «نشانه شناسی» غرب حجت الاسلام #اسلامی_تنها در درس #فقه_ارتباطات👇👇👇
🔸ضرورت تدوین دانش «آیه شناسی» در مقابل «نشانه شناسی» غرب حجت الاسلام در چهارمین درس : 🔹حقیقت وجودی انسان به سیر و حرکت است. انسان دو نوع حرکت دارد؛ یکی حرکت در افقی و دیگری حرکت عمودی. 🔹حرکت افقی در تعابیر قرآنی به «اسراء» موسوم است و «عروج» نیز تعبیر قرآنی حرکت عمومی است. انسان نه تنها می تواند در سطح حرکت کند بلکه می تواند از نردبان عالم نیز بالا برود. 🔹تعبیر«لا اله الا الله» حقیقت مرکزی است. این عبارت از دو بخش تشکیل شده است؛ یک تعبیر نفی و کفر و یک بخش اثبات دارد. اول باید بدانیم که چه چیزی را نمی خواهیم تا بعد بفهمیم که چه می خواهیم. 🔹اگر نظریه ارتباطات غربی را مورد بررسی قرار می دهیم باید ابتدا آن را عمیق فهم کنیم و بعد بگوییم که آن را نمی خواهیم؛ بدون فهم رد کردن هم فایده ای ندارند. کفر به طاغوت یعنی باید دانش غرب را کاملا بفهمیم و سپس آن را کنار بگذاریم. 🔹روابط چهارگانه انسان با خداوند در قرآن از نگاه ایزوتسو شرق شناس ژاپنی، عبارت است از: 1ـ رابطه وجود شناختی(خالق ـ خلق) 2ـ رابطه ارتباطی(روحی/ تنزیل/ آیات دعا و صلاة) 3ـ رابطه خداوندگاری(رب ـ عبد) 4ـ رابطه اخلاقی(رحمت / غضب ـ شکر ـ کفر). 🔹انسان جاهلی خالقیت را قبول داشت اما ربوبیت را قبول نداشت؛ انسان امروزی نیز همین طور است حتی افرادی مثل داروین هم منکر خالقیت نیستند بلکه دعوای آنها بر سر ربوبیت است. 🔹قصه سکولاریزیم از نفی ربوبیت ارباب دین شروع شد؛ یعنی ابتدا گفتند که پاپ و دستگاه کلیسا ارباب ما نیست و سپس این مسأله به سمت نفی ارکان دین کشیده شد. اوج عبودیت پذیرش ربوبیت است. 🔹از آنجا که نظریه ارتباط غربی و سنت عظیم فهم ارتباطات غربی بر اساس دانش نشانه شناسی است ما نیز باید برای ارتباطات اسلامی دانش «آیه شناسی» را باز تعریف کنیم. 🌐 vasael.ir/0003So 🆔 @vasael_ir
🔸 | مثبت اندیشی از دیدگاه امام حسن و آثار آن در زندگی 🔹ایام ولادت امام حسن مجتبی(ع) بهانه‌ای است برای پل زدن به زندگی امام مهربانی‌ها، امامی که کافی است صفحه‌های کتاب زندگی‌اش را ورق بزنیم تا در خط به خط آن رد پای خوبی‌ها را رصد کنیم. 🔹امامی که برای جزئی ترین مسائل زندگی، کامل ترین راهکار را در پیش می‌گرفت و زیباترین آموزه‌ها را به یادگار گذاشته است تا حالا گره‌های زندگی امروز را با مرور لحظه به لحظه زندگی‌اش بگشاییم. 🔹نگرش مثبت و مثبت انديشي صرفا يک موضوع انگيزه بخشي نيست، بلکه تأثير فوق العاده ای بر شخصيت، سلامتي و ميزان انرژي و خلاقيت انسان دارد. نگرش مثبت کمک می کند تا به راحتی از عهده امور روزانه زندگی بر بیاییم. 🔹نگرش مثبت خوشبختی و خوش بینی را در زندگی مان به ارمغان می آورد و ما را از نگرانی و تفکر منفی دور می کند. 🔹اگر نگرش مثبت را به عنوان یک روش زندگی انتخاب کنیم، تغییرات سازنده را در زندگی خود ایجاد می کنیم. برای روش شدن مطلب ابتدا به تعریف نگرش می پردازیم. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0003Sm 🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) 🔹أدِّبوا أولادَكُم عَلى ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبِيِّكُم ، وحُبِّ أهلِ بَيتِهِ ، وعَلى قِراءَةِ القُرآنِ . 🔹فرزندان خود را بر سه خصلت ، تربيت كنيد : دوست داشتن پيامبرتان ، دوست داشتن اهل بيت او ، و خواندن قرآن . 📚الصواعق المحرقة : ص ١٧٢ 🆔 @vasael_ir
🔸تحریف دانش‌های دینی از سوی نظریه پردازان غربی حجت الاسلام #اسلامی_‌تنها در پنجمین جلسه #فقه_ارتباطات: 🔹پیرس و سوسور دو فهم متفاوت از ماهیت نشانه را ارائه کردند. سوسور نشانه را ترکیبی از دو عنصر کلیدی دال و مدلول معرفی کرد. 🔹دال مفهومی است از تصور صوتی که از واژه‌ها داریم. البته دو عنصر دیگر نیز وجود دارد که از نظر سوسور در دانش نشانه شناسی از آن بحث نمی شود. 🔹دغدغه سوسور در زمینه نشانه شناسی قراردادی، است اما پیرس نگاه دیگری داشت و معتقد بود که نشانه از سه عنصر تشکیل شده است. 🔹دال و مدلول رابطه و پیوند عمیق دارند که نمی توان از هم تفکیک کرد مگر به دقت لفظی، چیزی شبیه اینکه ما می گوییم لفظ فانی در معنا است. 🔹از نظر پیرس بازنمون، تفسیر و موضوع سه عنصری است که نشانه را تشکیل می دهند. بازنمون شبیه دال سوسوری و تفسیر شبیه مفهوم سوسوری است اما سوسور از موضوع استفاده نکرد. 🔹هر دو جریان سوسوری و پیرسی در مطالعات ارتباطات معاصر زنده هستند و طرفدار دارند؛ ریشه های فکری این دو جریان به یونان باستان باز می گردد و با تکیه بر آراء متفکران غربی و باستانی علم نشانه شناسی را ترقی دادند. 🔹بیشتر دانش های غربی دانش‌های دینی تحریف شده هستند؛ معنای سکولاریسم کندن لباس دین را از امری دینی است. 🔹حتی کلمه دکتر نیز معنای دینی دارد؛ دکتر به کسی می گفتند که توانایی داشت قواعد زندگی را از کتاب مقدس و عهد عتیق استخراج کند. #درس_گفتارهای_رمضانی 🌐 vasael.ir/0003T2 🆔 @vasael_ir
🔸 | فلسفه سیاسی ملاصدرا 🔹یکی از بحث‌های داغ حوزه‌ فلسفه و اندیشه‌ سیاسی در سالیان اخیر بوده است. برخی معتقدند که اساسا فلسفه‌ صدرالمتالهین شیرازی فاقد سویه‌های سیاسی است و اگر رگه‌هایی از مباحث سیاسی هم در آثار این فیلسوف اسلامی مشاهده می‌شود، بیشتر تکرار مطالب شیخ‌الرئیس و فارابی است و افزون بر آن، نوآوری خاصی در نظام اندیشه‌ صدرا دیده نمی‌شود. 🔹از طرف دیگر قائلین به فلسفه‌ سیاسی ملاصدرا مدعی هستند که ملاصدرا از تامل درباره‌ سیاست غافل نبوده و شمای کلی فلسفه‌ سیاسی صدرالمتالهین از لا‌به‌لای آثار او قابل جستجو و دستیابی است. 🔹به بهانه روز بزرگداشت ملاصدرا، با استادیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در مورد فلسفه سیاسی صدرا گفت‌و‌گویی انجام دادیم. متن این گفت‌وگو را می‌توانید در لینک زیر بخوانید: 🌐 vasael.ir/0003SY 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام : 🔹ألا وإنَّ إمامَكُم قَدِ اكتَفى مِن دُنياهُ بِطِمرَيهِ ، ومِن طُعمِهِ بقُرصَيهِ، ألا وإنَّكُم لا تَقدِرونَ عَلى ذلِكَ ولكِن أعينوني بِوَرَعٍ وَاجتِهادٍ، وعِفَّةٍ وسَدادٍ 🔹بدان كه پيشواى شما، از دنيايش به دو جامه ژنده، و از خوراكش به دو گِرده نان، بسنده كرده است. البتّه شما توانايى اين كارها را نداريد؛ امّا با پارسايى و سختكوشى و پاك دامنى و درستكارى، مرا يارى كنيد. 📚 نهج البلاغه نامه ۴۵ 🆔 @vasael_ir
🔸ویژگی‌های شورای نگهبان تراز فقه حکومتی حجت الاسلام والمسلمین #زیبایی_نژاد در آخرین جلسه #فقه_زنان_و_خانواده👇👇👇
🔸ویژگی‌های شورای نگهبان تراز فقه حکومتی حجت الاسلام والمسلمین در آخرین جلسه : 🔹اگر ما بپذیریم که فقه حکومتی یک رویکرد جدیدی است و در آن مصلحت باید احراز شود آنگاه به این نتیجه می رسیم که عملکرد فعلی شورای نگهبان تنها بر اساس فقه رساله‌ای سازگار است. 🔹در حال حاضر شورای نگهبان در بررسی قوانین مثلا می گوید مخالفت با شرع احراز نشد و بر همین اساس آن قانون، اسلامی تلقی می شود. 🔹اما شورای نگهبان از نگاه فقه حکومتی نه تنها باید عدم مخالفت قوانین با شرع را احراز کند بلکه باید موافقت آنها را با مصلحت تقنینی نیز احراز کند. 🔹مصلحت برآیندی از حوزه اعتقادات، اخلاق و رفتار است. اگر قانونی که مصوب شده است رفتار خاصی را در جامعه رواج می دهد و پیامدی اخلاقی داشته باشد باید دید که آیا با این وجود به مصلحت است یا خیر. 🔹ما شورای نگهبانی می خواهیم که اعضای آن مجتهد حوزه فقه، اعتقادات، اخلاقیات و رفتار باشند و در کنارشان کارشناسان حوزه های مختلف باشند. 🔹دختران و پسران ما هر چه بیشتر تحصیلات عالیه را طی می کنند از مذهب بیشتر فاصله می گیرند. علم آموزی که مشکلی ندارند بلکه مشکل نظام تربیتی است که اینها را اینگونه بار می آورد. 🔹ما فکر می کنیم با اضافه کردن یک کتاب معارف مشکل حل می شود حال آنکه آنها در ریاضی، فیزیک و زیست اندیشه های تربیتی خود را گنجانده اند. 🔹خانواده باید برای اداره و تمشیت سیستم خود را داشته باشد و اگر در این میان خانواده ای نتوانست مشکلات خود را حل کند آنگاه حاکمیت از آن خانواده حمایت کند. بخشی از گسست های فرهنگی به دلیل مداخلات دولتی به وجود آمده است. 🔹ما باید خودمان یک نظریه داشته باشیم و مشخص کنیم که حاکمیت اسلامی تا چه اندازه باید در مسائل مختلف ورود پیدا کند و داوری های ما در فقه حکومتی باید بر اساس این نظریه شکل گیرد و نباید به تک گزاره ها اکتفا کرد. 🔹در حال حاضر یک سیستم مرکزی وجود دارد که برای مراکز زیردست تصمیم می گیرد و ابلاغ می کند و هیچ کس حق تخطی از آن را ندارد؛ بنابراین جامعه پویا نیست. 🌐 vasael.ir/0003TC 🆔 @vasael_ir
🔸جامعه مصرف‌گرا نمی‌تواند تمدن ساز باشد حجت‌الاسلام والمسلمین در نشست تخصصی «دلالت‌های قرآنی »👇👇👇
🔸جامعه مصرف‌گرا نمی‌تواند تمدن ساز باشد حجت‌الاسلام والمسلمین در نشست تخصصی «دلالت‌های قرآنی : 🔹توصیه سوم رهبر انقلاب در این بیانیه در زمینه اقتصاد، است؛ اگر ما بخواهیم در مسیر و به سمت تمدن اسلامی گام برداریم و حرکت کنیم باید این توصیه را جدی بگیریم. 🔹اقتصاد سه وجه دارد؛ مصرف، توزیع و تولید. جامعه‌ای که می خواهد تمدن‌ساز باشد باید تولید داشته باشد اگر جامعه‌ای فقط مصرف‌کننده باشد و یا توزیع‌کننده باشد نمی تواند تمدن‌ساز باشد. 🔹تولید در سه عرصه ثروت، فکر و فرهنگ و دانش و نیز در عرصه قدرت نظامی و امنیتی، مصداق و موضوعیت پیدا می کند؛ در هر سه عرصه قرآن ما را دعوت به تولید می‌کند. 🔹آیاتی از قبیل «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» ما را دعوت به تولید به خصوص در عرصه نظامی می‌کند، و یا آیاتی از قبیل«لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» مصادیقی در عرصه اقتصاد و سایر عرصه ها می تواند داشته باشد و یا آیاتی که در مورد پرهیز از اسراف در بخش مصرف می توان به آنها متمسک شد. 🔹محور چهارم عدالت و مبارزه با فساد و محور پنجم استقلال و آزادی است. تمام آیات مبارزه با طاغوت ذیل این توصیه قرار می گیرد«و ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت». 🔹عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن یکی دیگر از محورهای این بیانیه است. آیات جهاد، آیات قتال و آیات سیاست خارجی در این بخش قابل توجه است. حدود600 آیه در این حوزه داریم. سوره ممتحنه مربوط به این بخش است. 🔹در زمینه عدالت چهار محور وجود دارد؛ عدالت در عرصه ساختارها، عدالت در عرصه قوانین، عدالت در مورد کارگزاران و عدالت در عرصه رفتارها. اگر در یکی از محورها به عدالت عمل نشود نتیجه ظالمانه می‌شود چون نتیجه تابع اخص مقدمتین است. 🔹اگر ساختارها ظالمانه باشد حتی اگر اصل نظام هم عادلانه باشد نمی‌توان کاری از پیش برد. مثل شورای امنیت که 15 عضو دارد ولی 5 عضو حق وتو دارند و اگر 14 عضو به چیزی رای بدهند یک عضو به تنهایی می‌تواند رای صادره را وتو کند. 🔹در مورد عدالت در حوزه رفتارها هم باید گفت که جامعه معمولا ذهنش معطوف به رفتارهاست. ذهنیت‌ها بسیط است فهم عمومی نمی‌تواند عدل و ظلمی که در جامعه است را کنترل کند؛ مثلا عدالت در عرصه ساختارها را جامعه متوجه نمی‌شود. 🔹با توجه به آیه «ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها» باید قانون به گونه‌ای باشد که نتوانند کسی که صلاحیت ندارد را در یک منصب قرار بدهند. اگر ما بتوانیم خلأها را پرکنیم و راهبرد و توصیه‌های قرآنی ارائه بدهیم به هدف نزدیک‌تر شده‌ایم. 🌐 vasael.ir/0003TA 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | نمی از سیره حکومتی و مردم‌داری امیرالمومنین 🔹مسائل مربوط به «تأمین نیازمندی های اجتماعی» در آیات قرآن، احادیث و فقه اسلامی ابعاد گسترده ای دارد كه احاطه بر آنچه از طریق شرع در این مورد وارد شده، كار آسانی نیست. 🔹این اصول به قدری دلپذیر و اعجاب‌انگیزند كه گویی آورنده شریعت از وضع كنونی جوامع كاملاً آگاه بوده و این همه دستورها و تكالیف را برای انسانی آورده است كه بر اثر تكیه بر «ماشین» و رشد تمایلات مادی، عواطف او كم‌فروغ گشته، جز به «من» و متعلّقات آن نمی‌اندیشد. 🔹اسلام نه تنها درباره موضوعات یاد شده به بحث و بررسی پرداخته، بلكه درباره اهمیّت كار و كوشش، موقعیت كارگر، نكوهش از بی كاری و بی كاران، دعوت به تأمین غذای عمومی، انفاق در راه خدا، بازداشتن گدایان از گدایی، تأمین مسكن آوارگان و پوشاک برهنگان، حمایت از مستمندان، سالمندان، خانواده‌های بی‌سرپرست، در راه ماندگان، یتیمان، بیماران، معلولان، محرومان، خانواده‌های مصیبت زده و شهدا و ده‌ها موضوع دیگر، قوانین و مقررّاتی وضع نموده و از این طریق خواسته است به استضعاف، ناتوانی و محرومیت این گروه‌ها پایان دهد، یا از شدّت و تندی آن بكاهد. 🔹امام علی علیه‌السلام در تمام نامه‌ها، فرمانداران و استانداران خود را نسبت به حقوق اجتماعی مردم، و باز پس گرفتن حق محرومان از ستمکاری سفارش می‌کرد. و از نظر اخلاق اجتماعی، مسئولان نظام را به مردم‌داری، ابراز محبت و لطف نسبت به رعیت و مردم دستور می‌‌داد. 🌐 vasael.ir/0003Ql 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس‌گفتار های فقه 🔹فقه فرهنگ | لزوم آگاهی بخشی نسبت به واجبات کلان اجتماعی (آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0003Sj 🔹فقه روابط اجتماعی | ظن در روابط میان فردی (آیت الله اعرافی) 🌐 vasael.ir/0003TJ 🔹فقه رسانه | پاسخ به یک شبهه پیرامون شرط عدالت در پیام رسان‌ها (حجت الاسلام والمسلمین رفعتی) 🌐 vasael.ir/0003S9 🆔 @vasael_ir