🔸تحریف دانشهای دینی از سوی نظریه پردازان غربی
حجت الاسلام #اسلامی_تنها در پنجمین جلسه #فقه_ارتباطات:
🔹پیرس و سوسور دو فهم متفاوت از ماهیت نشانه را ارائه کردند. سوسور نشانه را ترکیبی از دو عنصر کلیدی دال و مدلول معرفی کرد.
🔹دال مفهومی است از تصور صوتی که از واژهها داریم. البته دو عنصر دیگر نیز وجود دارد که از نظر سوسور در دانش نشانه شناسی از آن بحث نمی شود.
🔹دغدغه سوسور در زمینه نشانه شناسی قراردادی، است اما پیرس نگاه دیگری داشت و معتقد بود که نشانه از سه عنصر تشکیل شده است.
🔹دال و مدلول رابطه و پیوند عمیق دارند که نمی توان از هم تفکیک کرد مگر به دقت لفظی، چیزی شبیه اینکه ما می گوییم لفظ فانی در معنا است.
🔹از نظر پیرس بازنمون، تفسیر و موضوع سه عنصری است که نشانه را تشکیل می دهند. بازنمون شبیه دال سوسوری و تفسیر شبیه مفهوم سوسوری است اما سوسور از موضوع استفاده نکرد.
🔹هر دو جریان سوسوری و پیرسی در مطالعات ارتباطات معاصر زنده هستند و طرفدار دارند؛ ریشه های فکری این دو جریان به یونان باستان باز می گردد و با تکیه بر آراء متفکران غربی و باستانی علم نشانه شناسی را ترقی دادند.
🔹بیشتر دانش های غربی دانشهای دینی تحریف شده هستند؛ معنای سکولاریسم کندن لباس دین را از امری دینی است.
🔹حتی کلمه دکتر نیز معنای دینی دارد؛ دکتر به کسی می گفتند که توانایی داشت قواعد زندگی را از کتاب مقدس و عهد عتیق استخراج کند.
#درس_گفتارهای_رمضانی
🌐 vasael.ir/0003T2
🆔 @vasael_ir
🔸 #گفت_و_گو | فلسفه سیاسی ملاصدرا
🔹یکی از بحثهای داغ حوزه فلسفه و اندیشه سیاسی در سالیان اخیر بوده است. برخی معتقدند که اساسا فلسفه صدرالمتالهین شیرازی فاقد سویههای سیاسی است و اگر رگههایی از مباحث سیاسی هم در آثار این فیلسوف اسلامی مشاهده میشود، بیشتر تکرار مطالب شیخالرئیس و فارابی است و افزون بر آن، نوآوری خاصی در نظام اندیشه صدرا دیده نمیشود.
🔹از طرف دیگر قائلین به فلسفه سیاسی ملاصدرا مدعی هستند که ملاصدرا از تامل درباره سیاست غافل نبوده و شمای کلی فلسفه سیاسی صدرالمتالهین از لابهلای آثار او قابل جستجو و دستیابی است.
🔹به بهانه روز بزرگداشت ملاصدرا، با #دکتر_شریف_لکزایی استادیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در مورد فلسفه سیاسی صدرا گفتوگویی انجام دادیم.
متن این گفتوگو را میتوانید در لینک زیر بخوانید:
🌐 vasael.ir/0003SY
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام :
🔹ألا وإنَّ إمامَكُم قَدِ اكتَفى مِن دُنياهُ بِطِمرَيهِ ، ومِن طُعمِهِ بقُرصَيهِ، ألا وإنَّكُم لا تَقدِرونَ عَلى ذلِكَ ولكِن أعينوني بِوَرَعٍ وَاجتِهادٍ، وعِفَّةٍ وسَدادٍ
🔹بدان كه پيشواى شما، از دنيايش به دو جامه ژنده، و از خوراكش به دو گِرده نان، بسنده كرده است. البتّه شما توانايى اين كارها را نداريد؛ امّا با پارسايى و سختكوشى و پاك دامنى و درستكارى، مرا يارى كنيد.
📚 نهج البلاغه نامه ۴۵
🆔 @vasael_ir
🔸ویژگیهای شورای نگهبان تراز فقه حکومتی
حجت الاسلام والمسلمین #زیبایی_نژاد در آخرین جلسه #فقه_زنان_و_خانواده:
🔹اگر ما بپذیریم که فقه حکومتی یک رویکرد جدیدی است و در آن مصلحت باید احراز شود آنگاه به این نتیجه می رسیم که عملکرد فعلی شورای نگهبان تنها بر اساس فقه رسالهای سازگار است.
🔹در حال حاضر شورای نگهبان در بررسی قوانین مثلا می گوید مخالفت با شرع احراز نشد و بر همین اساس آن قانون، اسلامی تلقی می شود.
🔹اما شورای نگهبان از نگاه فقه حکومتی نه تنها باید عدم مخالفت قوانین با شرع را احراز کند بلکه باید موافقت آنها را با مصلحت تقنینی نیز احراز کند.
🔹مصلحت برآیندی از حوزه اعتقادات، اخلاق و رفتار است. اگر قانونی که مصوب شده است رفتار خاصی را در جامعه رواج می دهد و پیامدی اخلاقی داشته باشد باید دید که آیا با این وجود به مصلحت است یا خیر.
🔹ما شورای نگهبانی می خواهیم که اعضای آن مجتهد حوزه فقه، اعتقادات، اخلاقیات و رفتار باشند و در کنارشان کارشناسان حوزه های مختلف باشند.
🔹دختران و پسران ما هر چه بیشتر تحصیلات عالیه را طی می کنند از مذهب بیشتر فاصله می گیرند. علم آموزی که مشکلی ندارند بلکه مشکل نظام تربیتی است که اینها را اینگونه بار می آورد.
🔹ما فکر می کنیم با اضافه کردن یک کتاب معارف مشکل حل می شود حال آنکه آنها در ریاضی، فیزیک و زیست اندیشه های تربیتی خود را گنجانده اند.
🔹خانواده باید برای اداره و تمشیت سیستم خود را داشته باشد و اگر در این میان خانواده ای نتوانست مشکلات خود را حل کند آنگاه حاکمیت از آن خانواده حمایت کند. بخشی از گسست های فرهنگی به دلیل مداخلات دولتی به وجود آمده است.
🔹ما باید خودمان یک نظریه داشته باشیم و مشخص کنیم که حاکمیت اسلامی تا چه اندازه باید در مسائل مختلف ورود پیدا کند و داوری های ما در فقه حکومتی باید بر اساس این نظریه شکل گیرد و نباید به تک گزاره ها اکتفا کرد.
🔹در حال حاضر یک سیستم مرکزی وجود دارد که برای مراکز زیردست تصمیم می گیرد و ابلاغ می کند و هیچ کس حق تخطی از آن را ندارد؛ بنابراین جامعه پویا نیست.
#درس_گفتارهای_رمضانی
🌐 vasael.ir/0003TC
🆔 @vasael_ir
🔸جامعه مصرفگرا نمیتواند تمدن ساز باشد
حجتالاسلام والمسلمین #نجف_لک_زایی در نشست تخصصی «دلالتهای قرآنی #بیانیه_گام_دوم»👇👇👇
🔸جامعه مصرفگرا نمیتواند تمدن ساز باشد
حجتالاسلام والمسلمین #نجف_لکزایی در نشست تخصصی «دلالتهای قرآنی #بیانیه_گام_دوم:
🔹توصیه سوم رهبر انقلاب در این بیانیه در زمینه اقتصاد، است؛ اگر ما بخواهیم در مسیر و به سمت تمدن اسلامی گام برداریم و حرکت کنیم باید این توصیه را جدی بگیریم.
🔹اقتصاد سه وجه دارد؛ مصرف، توزیع و تولید. جامعهای که می خواهد تمدنساز باشد باید تولید داشته باشد اگر جامعهای فقط مصرفکننده باشد و یا توزیعکننده باشد نمی تواند تمدنساز باشد.
🔹تولید در سه عرصه ثروت، فکر و فرهنگ و دانش و نیز در عرصه قدرت نظامی و امنیتی، مصداق و موضوعیت پیدا می کند؛ در هر سه عرصه قرآن ما را دعوت به تولید میکند.
🔹آیاتی از قبیل «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» ما را دعوت به تولید به خصوص در عرصه نظامی میکند، و یا آیاتی از قبیل«لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» مصادیقی در عرصه اقتصاد و سایر عرصه ها می تواند داشته باشد و یا آیاتی که در مورد پرهیز از اسراف در بخش مصرف می توان به آنها متمسک شد.
🔹محور چهارم عدالت و مبارزه با فساد و محور پنجم استقلال و آزادی است. تمام آیات مبارزه با طاغوت ذیل این توصیه قرار می گیرد«و ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت».
🔹عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن یکی دیگر از محورهای این بیانیه است. آیات جهاد، آیات قتال و آیات سیاست خارجی در این بخش قابل توجه است. حدود600 آیه در این حوزه داریم. سوره ممتحنه مربوط به این بخش است.
🔹در زمینه عدالت چهار محور وجود دارد؛ عدالت در عرصه ساختارها، عدالت در عرصه قوانین، عدالت در مورد کارگزاران و عدالت در عرصه رفتارها. اگر در یکی از محورها به عدالت عمل نشود نتیجه ظالمانه میشود چون نتیجه تابع اخص مقدمتین است.
🔹اگر ساختارها ظالمانه باشد حتی اگر اصل نظام هم عادلانه باشد نمیتوان کاری از پیش برد. مثل شورای امنیت که 15 عضو دارد ولی 5 عضو حق وتو دارند و اگر 14 عضو به چیزی رای بدهند یک عضو به تنهایی میتواند رای صادره را وتو کند.
🔹در مورد عدالت در حوزه رفتارها هم باید گفت که جامعه معمولا ذهنش معطوف به رفتارهاست. ذهنیتها بسیط است فهم عمومی نمیتواند عدل و ظلمی که در جامعه است را کنترل کند؛ مثلا عدالت در عرصه ساختارها را جامعه متوجه نمیشود.
🔹با توجه به آیه «ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها» باید قانون به گونهای باشد که نتوانند کسی که صلاحیت ندارد را در یک منصب قرار بدهند. اگر ما بتوانیم خلأها را پرکنیم و راهبرد و توصیههای قرآنی ارائه بدهیم به هدف نزدیکتر شدهایم.
🌐 vasael.ir/0003TA
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | نمی از سیره حکومتی و مردمداری امیرالمومنین
🔹مسائل مربوط به «تأمین نیازمندی های اجتماعی» در آیات قرآن، احادیث و فقه اسلامی ابعاد گسترده ای دارد كه احاطه بر آنچه از طریق شرع در این مورد وارد شده، كار آسانی نیست.
🔹این اصول به قدری دلپذیر و اعجابانگیزند كه گویی آورنده شریعت از وضع كنونی جوامع كاملاً آگاه بوده و این همه دستورها و تكالیف را برای انسانی آورده است كه بر اثر تكیه بر «ماشین» و رشد تمایلات مادی، عواطف او كمفروغ گشته، جز به «من» و متعلّقات آن نمیاندیشد.
🔹اسلام نه تنها درباره موضوعات یاد شده به بحث و بررسی پرداخته، بلكه درباره اهمیّت كار و كوشش، موقعیت كارگر، نكوهش از بی كاری و بی كاران، دعوت به تأمین غذای عمومی، انفاق در راه خدا، بازداشتن گدایان از گدایی، تأمین مسكن آوارگان و پوشاک برهنگان، حمایت از مستمندان، سالمندان، خانوادههای بیسرپرست، در راه ماندگان، یتیمان، بیماران، معلولان، محرومان، خانوادههای مصیبت زده و شهدا و دهها موضوع دیگر، قوانین و مقررّاتی وضع نموده و از این طریق خواسته است به استضعاف، ناتوانی و محرومیت این گروهها پایان دهد، یا از شدّت و تندی آن بكاهد.
🔹امام علی علیهالسلام در تمام نامهها، فرمانداران و استانداران خود را نسبت به حقوق اجتماعی مردم، و باز پس گرفتن حق محرومان از ستمکاری سفارش میکرد. و از نظر اخلاق اجتماعی، مسئولان نظام را به مردمداری، ابراز محبت و لطف نسبت به رعیت و مردم دستور میداد.
🌐 vasael.ir/0003Ql
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹فقه فرهنگ | لزوم آگاهی بخشی نسبت به واجبات کلان اجتماعی (آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0003Sj
🔹فقه روابط اجتماعی | ظن در روابط میان فردی (آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/0003TJ
🔹فقه رسانه | پاسخ به یک شبهه پیرامون شرط عدالت در پیام رسانها (حجت الاسلام والمسلمین رفعتی)
🌐 vasael.ir/0003S9
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام
🔹إنَّ لَيلَةَ القَدرِ يُكتَبُ ما يَكونُ مِنها فِي السَّنَةِ إلى مِثلِها مِن خَيرٍ أو شَرٍّ، أو مَوتٍ أو حَياةٍ، أو مَطَرٍ، ويُكتَبُ فيها وَفدُ الحاجِّ، ثُمَّ يُفضي ذلِكَ إلى أهلِ الأَرضِ. فَقُلتُ: إلى مَن مِن أهلِ الأَرضِ؟ فَقالَ: إلى مَن تَرى.
🔹«در شب قدر، آنچه از: خير و شر، يا مرگ و زندگى و يا باران، در آن سال تا سال بعد خواهد شد، نوشته مى شود و در آن شب، گروه حاجيان نوشته مى شود. سپس آن تقدير به زمينيان رسانده مى شود». گفتم: چه كسى از زمينيان؟ فرمود: «به كسى كه مى بينى!».
📚 بصائر الدرجات ص ٢٢٠ ح ١
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | نقش باورهای دینی در پیشگیری از اعتیاد
🔹تجربه جهانی در مسیر مبارزه با مواد مخدر نشانگر آن است که همزمان با تلاشهای پلیسی ـ انتظامی در تداوم مبارزه سخت افزاری با این پدیده میبایست حرکتهای فرهنگی و به عبارتی نرم افزاری نیز در این عرصه انجام پذیرد.
🔹دین اسلام به دلیل ماهیت اجتماعیاش و دیدگاهی که نسبت به انسان و رشد و کمال او دارد، در بردارنده بسیاری از مؤلفههای جامعهشناختی است.
🔹نقش مذهب در پیشگیری از اعتیاد به گونهای است که بسیاری از اندیشمندان بزرگ جهان مثل فروید، یونگ و ویلیام جیمز، مذهب را به عنوان عامل مستحکمی در مقابل آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد تلقی نمودهاند.
🔹مهمترین نقش مذهب، پیشگیری اولیه از اعتیاد است به این معنا که هر چه فرد از لحاظ اعتقادی در سطح مطلوبتری قرار گیرد، کمتر به دام اعتیاد گرفتار میشود؛ چرا که بسیاری از دستورات دینی در کنترل اعتیاد مؤثر است.
🔹بررسیها نشان میدهد افرادی که اصول مذهبی را پذیرفتهاند و به آن پایبندند، کمتر از افرادی که مذهبی نیستند، مواد مخدر مصرف میکنند.
🔹مذهب در سه سطح میتواند مصرف مواد را تحت تأثیر خود قرار دهد: ۱. فعالیتهای پیشگیرانه؛ ۲. جلوگیری از رواج و گسترش؛ ۳. کمک برای ترک مواد.
🌐 vasael.ir/0003Rr
🆔 @vasael_ir
🔸 #گفت_و_گو | نشاط خانواده؛ ثمره مهم پایبندی به ارزشهای اخلاقی
خانم #مليحه_لباف، از اساتید جامعه الزهرا(س):
🔹اگر دیدیم جایی خانواده است اما آرامش نیست یعنی معیارهای شناختی درست نبوده، پس تمام امور زندگی ما اعم از ازدواج، اشتغال و... باید حول محور ذکر الهی شکل بگیرد.
🔹در مواردی پیش آمده که برخی به بنده مراجعه کردند و قصد داشتند از همسر خود طلاق بگیرند اما پس از صحبت با طرفین و تبیین اینکه هر کدام چه جایگاهی دارند منصرف شدند.
🔹باید برای زوجین بگوییم که چرخ های زندگی اگر فقط با حقوق بچرخد، زندگی خشک و شکننده می شود بلکه باید زندگی بر مدار اخلاق بگردد.
🔹اخلاق همانند روغن به چرخ های زندگی شور و نشاط می دهد تا جلوی تبعات طلاق را در خانواده بگیرد؛ وقتی از تبعات طلاق و مشکلاتی که در آینده دامن گیر پدر و مادر و سپس فرزندان خواهد شد، صحبت می کنیم زوجینی که قصد طلاق دارند آگاه می شوند.
🔹بنابراین با آگاهی دادن به خانواده ها و نهادینه شدن ارزش ها اتفاقات شایان توجهی حاصل می شود.
🌐 ytre.ir/iwe
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹فقه فرهنگ | موارد حرمت بیان اظهاری (آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0003TH
🔹فقه القضا | بررسی مقبوله عمر بن حنظله در دلالت بر قضاوت صغیر ممیز (آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/0003TR
🔹فقه رسانه | نترسیدن از غیر خدا؛ شرط لازم برای رسانه دینی (حجت الاسلام والمسلمین رفعتی)
🌐 vasael.ir/0003SA
🆔 @vasael_ir
🔸امام باقر علیه السلام
🔹سَأَلتُهُ عَن لَيلَةِ القَدرِ. قالَ: «هِيَ لَيلَةُ إحدى وعِشرينَ، أو ثَلاثٍ وعِشرينَ». قُلتُ : ألَيسَ إنَّما هِيَ لَيلَةٌ؟ قالَ : «بَلى» قُلتُ : فَأَخبِرني بِها. فَقالَ: «وما عَلَيكَ أن تَفعَلَ خَيرا في لَيلَتَينِ؟» .
🔹از امام باقر عليه السلام درباره شب قدر پرسيدم. فرمود:«شب بيست و يكم يا بيست و سوم است».گفتم: مگر نه اين كه شب قدر، يك شب است؟ فرمود: «آرى» گفتم: پس ، آن را به من خبر بده. فرمود: «چه عيبى دارد كه در دو شب ، كار خير انجام دهى؟!».
📚تهذيب الأحكام ج ٣ ص ٥٨ ح ٢٠٠
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی جایگاه نهاد قانونگذار در فقه حکومتی
🔹نهاد قانونگذار مبتنی بر فقه حکومتی نهادی است بر اساس قاعده شورا که یکی از ساحتهای مشارکت سیاسی مردم در نظام اسلامی را تحقق میبخشد.
🔹این نهاد در فقه حکومتی بر اساس نظریه قانونگذاری به مثابه برنامهریزی برای اجرای قوانین الهی که همان احکام فقهی است شکل میگیرد.
🔹آنچه سبب ایجاد فاصله میان جایگاه نهاد قانونگذار در فقه حکومتی و نظام جمهوری اسلامی میگردد، تقدم اجتهاد بر قانونگذاری در نظام مطلوب و تاخر آن در نظام موجود است.
🔹به عبارت دیگر مجلس مبتنی بر نتایج حاصله از اجتهاد فقها و در راستای اجرای احکام اسلامی مبادرت به قانونگذاری نمینماید بلکه مقدم بر آن، نیازهای جامعه به قانون را پاسخ میگوید و فقه موخر از قانونگذاری تنها عدم مغایرت مصوبات با موازین اسلامی را میسنجد.
🔹این تمایز منجر به بروز ایراداتی در نظام قانونگذاری میگردد که توجه بیش از پیش محققان و مسئولان را در رفع آن میطلبد.
📝 فاطمه سادات نقوی
🌐 vasael.ir/0003TU
🆔 @vasael_ir
🔸نقش مصلحت در فعلیت دادن ولایت مطلقه فقیه
🔹بحث از مصلحت، به رغم کاربرد وسیع آن به خصوص از دیدگاه منبع صدور فتوای فقیه و احکام حکومتی کمتر مورد برررسی قرار گرفته است.
🔹از سوی دیگر، مصلحت مصطلح بیشتر متأثر از دیدگاه اهل سنت و برگرفته از اندیشه فقهای این مذهب است که جا دارد به عنوان یک اصل حکومتی و سیاسی در افقی گسترده تر نگریسته شود.
🔹مقصود اصلی این مقاله همان مصلحت راهبردی و حل مشکلات حکومت اسلامی بر اساس قاعده مصلحت است.
🔹منبع تشخیص مصلحت عبارت است از عامل تعیین کننده که سودمندی را در یک پدیده و یا عمل و گفتار انسانی مشخص می سازد و می توان از آن به عنوان عامل یا پایگاه شناخت مصلحت یاد کرد و از آنجا که مصلحت همواره امری جزئی، نسبی و ناپایدار است، از شناخت آن به تشخیص تعبیر می شود.
🔹مصلحت بر اساس ضوابطی تشخیص داده می شود که معمولاً از منابع خاصی بدست می-آید. منابع عمده تشخیص مصلحت عبارتند از: 1. شرع؛ 2. عقل؛ 3. علم؛ 4. تجربه؛ و 5. عرف.
🌐 vasael.ir/0003T0
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | نظریه دولت در اندیشه سیاسی آیت الله خامنهای
🔹نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه، نخستین بار در اندیشه شیعه، همراه با پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی در صحنه عمل ظاهر شده و سپس از سوی آیت الله خامنه ای ادامه یافته است.
🔹با مراجعه به اندیشه سیاسی این دو رهبر انقلاب می توان به ارکان اساسی نظام و دولت اسلامی دست یافت.
🔹از طرف دیگر، برای روشن شدن دیدگاه هر متفکر و اندیشمندی درباره دولت، می توان اندیشه او را در سه بحث مفهوم (ارگانیکی/مکانیکی)، ساختار (دولت حداقلی/دولت حداکثری) و نظریه دولت (جامعه محور/دولت محور) بررسی کرد.
🔹لذا رقیه جاویدی؛ دانشجوی دکترای علوم سیاسی با نظارت علمی حجت الاسلام والمسلمین لک زایی، در مقاله «نظریه دولت در اندیشه سیاسی آیت الله خامنه ای» درصدد آن هستند که سه وجه «مفهوم»، «ساختار» و «نظریه دولتِ» مدنظر رهبری را با توجه به اندیشه سیاسی و بیانات ایشان بررسی و تبیین کنند.
🌐 vasael.ir/0003T9
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص)
🔹إنَّ المُؤمِنَ أخَذَ عَن اللّهِ سُبحانَهُ وتَعالى أدَبا حَسَنا؛ إِذا وَسَّعَ عَلَيهِ وَسَّعَ عَلى نَفسِهِ، وإذا أمسَكَ عَلَيهِ أمسَكَ.
🔹همانا مؤمن ، ادب نيكويى را از خداوندِ پاك و بلندمرتبه گرفته است . هر گاه خدا به [ زندگىِ] او گشايش دهد ، خود را در گشايش قرار مى دهد ، و هر گاه بر او تنگ گيرد ، او نيز [ بر خود] تنگ مى گيرد.
📚شُعب الإيمان: ج ٥ ص ٢٥٩ ح ٦٥٩١
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸شهید بهشتی: ستمپذیری، از دیدگاه اسلام، هماناندازه گناه است، که ستمگری!
#فیلم
🆔 @vasael_ir
🔸درس #خوانش_تمدنی_قرآن از فردا آغاز میشود
🔹سلسله #درس_گفتارهای_رمضانی از روز پنج شنبه 9 خرداد 98 از ساعت 17 تا 18 با موضوع خوانش تمدنی قرآن ادامه پیدا میکند.
🔹حجت الاسلام والمسلمین #بهمنی به عنوان استاد در این جلسه حضور خواهند داشت.
🔹مکان: سالن نشستهای مؤسسه رسا
🆔 @vasael_ir
🔸مقاومت راهبردی و تمدنی؛ وظیفه اصلی دولت اسلامی
حجت الاسلام و المسلمین #لک_زایی در کرسی ترویجی #قرآن_و_مبانی_سیاسی_مقاومت_اسلامی👇👇👇
🔸مقاومت راهبردی و تمدنی؛ وظیفه اصلی دولت اسلامی
حجت الاسلام و المسلمین#لک_زایی در کرسی ترویجی «قرآن و مبانی سیاسی #مقاومت اسلامی»:
🔹سوال این است که در عرصه دولت چگونه مقاومتی مد نظر است؟ مقاومت راهبردی و تمدنی مدنظر است. دولت اسلامی باید آیندهنگر باشد و سرای آخرت را هم در نظر داشته باشد و در نظر داشته باشد که چه چیزهایی امنیت دنیوی و اخروی را با هم تامین می کند، کلمة الله هی العلیا، این یک راهبرد است.
🔹مهمترین مولفههای این مقاومت راهبردی و استراتژیک عبارتند از: 1. مقاومت علمی، معرفتی و دانشی و به ویژه تولید علم مقاومت. 2. مقاومت فرهنگی در برابر فرهنگهای ضد دینی و به ویژه تولید فرهنگ مقاومت اسلامی. 3. مقاومت نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی. 4. مقاومت مدیریتی و مدیریت مقاومتی.
🔹5. مقاومت اقتصادی و ساماندهی اقتصاد مقاومتی. 6. مقاومت در الگوهای زندگی، هویت، مشارکت، مشروعیت و به ویژه سبک زندگی. 7. مقاومت در عرصه الگوهای مملکتداری از قبیل الگوی پیشرفت. 8. مقاومت در جامعهسازی و دولتسازی اسلامی. 9. مقاومت در برابر هر گونه تجاوز و اشغال سرزمینهای اسلامی. 10. مقاومت در برابر هر گونه ظلم و بی عدالتی و . . .
🔹در این راستا میتوان از الگوهای مقاومت که قرآن کریم بیان می کند استفاده و الگویگیری کرد؛ الگوی مقاومت حضرت موسی(ع) در برابر فرعون، الگوی مقاومت اصحاب کهف، الگوی مقاومت حضرت ابراهیم(ع) در برابر نمرود و الگوی مقاومت پیامبر اسلام(ص) در برابر مشرکان.
🔹یکی از وجوه مقاومت، مقاومت در مقابل جهانی سازی است. دولت اسلامی چون راهبری و مدیریت جامعه اسلامی را بر عهده دارد باید با رویکرد و راهبرد مقاومت جامعه را سازماندهی کند تا جامعه بتواند در برابر سلطه گرایان برای تجلی توحید در مقیاس جهانی موفق و پیروز شود.
🌐 vasael.ir/0003Tk
🆔 @vasael_ir
🔸هویت جنسی؛ شاهکلید تربیت جنسی کودکان
حجت الاسلام #فراهانی کارشناس ارشد مشاوره اسلامی و متخصص تربیت جنسی در گفتوگو با #وسائل:
🔹ما چند راهکار برای #تربیت_جنسی فرزندان مطرح کردیم از جمله پرورش صحیح هویت جنسی است منظور از هویت جنسی، پذیرش ویژگیهای زیستی، شناختی، عاطفی و اجتماعی هر یک از دختر و پسر است که به صورت متفاوت در دو جنس پدیدار میگردد.
🔹از آنجا که ویژگیهای یاد شده، حتی نگرشهای والدین، گرایشهای فرهنگی آنها و نوع تربیت و برخوردشان با پسر و دختر در شکلدهی هویت فرزند مؤثر است، هنگامی که بینش و عملکرد والدین از این امر حکایت کند که هیچ جنسیتی بر دیگری برتری ندارد و هر دوی آنها ارزشمندند؛ آنگاه فرزندان میتوانند به راحتی و بدون آرزوی داشتن جنسیتی مخالف به هویت جنسی خودشان دست یابند و در آینده، نقش پدر و مادری خود را نیز به خوبی ایفا کنند.
🔹والدین در تعیین #هویت_جنسی فرزندان خود با ابرازهای احساسی و عاطفی و رفتارهای متناسب با هر یک از دختر و پسر، ارزشمندی و عزت آنها را آشکار میسازند. در این رابطه، روایات فراوانی در متون دینی آمده است.
🔹برای تربیت لازم است، نقش جنسیتی هر یک از فرزندان دختر یا پسر به آنها آموزش داده شود تا هویت جنسی آنها تقویت گردد. مثلاً دختر یا پسر باید بدانند که جامعه از هر یک از آنها چه انتظاری دارد و هر کدام از نظر رفتاری، گفتاری، پوشاک و مانند آن چه نقشی را باید ایفاکنند و از اجرای نقشهای جنس دیگر خودداری نمایند.
🔹امروزه علم روانشناسی، در بررسی #اختلالات_جنسی به این نکته رسیده است که تمامی افرادی که مبتلا به انحراف نارضایتی جنسیتی هستند، بدون استثنا در کودکی به چشم جنس مخالف به آنها نگریسته شده و با ظاهری متناسب با جنس مخالف، آراسته شدهاند.
🌐 vasael.ir/0003TK
🆔 @vasael_ir