🔸امام هادی علیه السلام :
🔹مَنْ اَطاعَ الخالِقَ لَمْ يُبالِ سَخَطَ المَخْلُوقينَ وَ مَنْ اَسْخَطَ الخالِقَ فَلْيَيْقَنْ اَنْ يَحِّلَ بِهِ سَخَطُ المَخْلُوقينَ؛
🔹كسى كه از آفريدگار پيروى كند از خشم آفريـده ها بـاكى نـدارد. و كسى كه خــدا را به خشـم آورد، بايد باور كند كه مردم بر او خشم خواهند آورد.
📚تحف العقول، ص ۴۸۲
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
📷 #اطلاع_نگاشت | بایستههای پژوهشی فقه سیاسی 🔹آیت الله #علیدوست 🆔 @vasael_ir
Artboard 12 copy@10x.png
حجم:
990.1K
📷 #اطلاع_نگاشت | بایستههای پژوهشی فقه سیاسی
🔹آیت الله #علیدوست
🆔 @vasael_ir
🔸تحلیل فقه الاقتصادی شیوه ثبت نام و اعزام به حج تمتع در ایران
حجتالاسلام #علی_نعمتی
🔹نخستین اشکال فقهی در این حوزه تباین قول و فعل سازمان و ارتکاز مردم نسبت به این پدیده است؛ این مبلغ پیش پرداخت بخشی از هزینههای حج است که مردم مجبور به انجام این فرآیند هستند در صورتی که سازمان حج و زیارت نهاد مالی نیست که سرمایه گذاری کند.
🔹در واقع حجیت نفس مداخله دولت در موضوع حج و مستطیع کردن مردم بحث بسیار مهمی است که در این راستا میتوان بین احکام اولیه و احکام ثانویه این مباحث تمایز قائل شد که بخشی از حدود بحث مشخص شود.
🔹حجتالاسلام #ملکی، گفت: یک بحث مبنائی وجود دارد که اگر بپذیریم حکومت اسلامی و ولی فقیه به همه جوانب زندگی مردم نظارت دارد در این صورت شرایط قانون گذاری، اجراء و مصلحت مردم را در نظر میگیرد و به همین دلیل باید نقدینگی را جمع کند.
🌐 vasael.ir/0003jt
🆔 @vasael_ir
🔸 #تقوای_سیاسی؛ پیچیدهترین و سختترین نوع تقوا / عواقب نداشتن تقوای سیاسی
🔹یکی از عوامل مهم و اساسی در ثبات و کارآیی نظامهای سیاسی، مسأله صلاحیت و کارآمدی کارگزاران و مدیران است.
🔹در تمامی نامه ها و عهدنامه های #حضرت_علی(ع) به کارگزاران، مسألۀ رعایت تقوا و ترس از خدا و توجه به آخرت ملاحظه می شود. دقت ایشان در رعایت حال مردم و حفظ شخصیت آنها و پرهیز از زورگویی و تهدیدشان به این سبک در سایر رهبران دیده نمی شود.
🔹 #حجت_الاسلام_زمانی در مورد قبول مسئولیت سیاسی گفت: یکی از مباحث تربیتی برای فرزندان، آموزش «نه گفتن» است کما اینکه در آموزه های اسلامی نیز به این امر سفارش شده ایم.
🌐 vasael.ir/0003jo
🆔 @vasael_ir
🔸#معرفی_مقاله | هیأت منصفه و مبنای آن در حقوق اسلام
🔹در سیستم حقوقی ایران از ابتدای به رسمیت شناختن نهاد هیأت منصفه تنها در دو مورد محاکمات جرایم سیاسی و مطبوعاتی پیش بینی شده است ولی در بقیه محاکمات حضور هیأت منصفه پیش بینی نگردیده است.
🔹هیأت منصفه به شکل امروزی اولین بار در سال ۱۲۱۵ میلادی در انگلستان به آزمایش گذاشته شد؛ سپس در قوانین کشورهای آمریکایی نفوذ پیدا کرده و بالاخره در زمان انقلاب فرانسه مورد استقبال مردم آن کشور قرار گرفت.
🔹در خصوص وجود و حضور هیأت منصفه در محاکمات قضایی دو دیدگاه وجود دارد. عدهای اساسا وجود آن را در محاکمات مضر دانسته و نفی میکنند. ولی برخی از صاحب نظران وجود هیأت منصفه را بسیار مفید و ضروری میدانند.
🌐 vasael.ir/0003jJ
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :
🔹مَن أحبَّ قَوماً حَشَرَهُ اللّهُ فِى زُمرَتِهِم؛
🔹هر كس گروهى را دوست بدارد، خدا او را در زمره آنان محشور خواهد كرد.
📚 نهج الفصاحه: ص ۶۰۹، ح ۲۹۸۶
🆔 @vasael_ir
🔸#غدیر و ترسیم خط مرجعیت دینی در حاکمیت
🔹هیچ قدرتی، هیچ شمشیر برانی، هیچ ثروتی، حتّی هیچ قدرت علم و تدبیری، به کسی این حق را نمیدهد که مالک و تصمیمگیرنده دربارهٔ سرنوشت انسانهای دیگر باشد.
🔹قرآن میفرماید: «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم: امروز کفار از دین شما مأیوس شدند. فلا تخشوهم واخشون: پس از ایشان نترسید و از من بترسید.
🔹مام معصوم به اذن خدا ولایت تکوینی دارند که این ولایت قابل انتقال و گرفتن توسط افراد نیست، که# پیامبر(ص) آن را منتقل کنند.
🔹درست است که #حضرت_علی(ع) امام و خلیفه بر حق #رسول_خدا(ص) نیز هستند؛ زیرا اجرای کامل احکام اسلام نیاز به حکومت دارد.
🌐 vasael.ir/0003k4
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | عوامل ناپایداری حکومت علوی
🔹عوامل ناپایداری حکومت علوی را ممکن است به چند دسته تقسیم کنیم. عده ای «عوامل داخلی» هستند منظور از عوامل داخلی وضعیتی است که در بین کسانی که طرفداران، کارگزاران و شهروندان یا تبعه حکومت علوی محسوب می شدند وجود داشته است.
🔹در کارنامه خلیفه سوم برخی از رفتارهایی که آشکارا مخالف با احکام مسلم فقهی تلقی می شده ثبت شده است.
🔹توسل به زور هر چند برای حفظ حکومت حق و مشروعیت همچون حکومت علوی در این جملات ناشایست شمرده شده است. جمله عمیق و عبرت آموز« و لکنی لا اری اصلاحکم بافساد نفسی» برای بیان همین معناست.
🌐 yon.ir/57kRK
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| پیروی از اصول حاکم بر اختیارات حکومت اسلامی از الزامات جنگ اقتصادی
🔹فرصت ها، امکانات و در مرحله بعد بازتوزیع منصفانه درآمد و ثروت در میان افراد جامعه از مولفه های حیاتی شاخص ترکیبی عدالت اقتصادی اسلام می باشند.
🔹اصلاح عادلانه ساختار بودجه و تامین کسری آن در سال آینده نیاز مبرم به جلوگیری از هدررفت منابع انبوه مورد مصرف غیرمولد دهکهای ثروتمند جامعه در نظام ناکارای یارانهای دارد.
🔹بدیهی است برای کشوری که در شرایط جنگ تمامعیار اقتصادی با دشمن قرار دارد، پیروی از اصول حاکم بر اختیارات حکومت اسلامی در نظام توزیع و بازتوزیع منابع، خصوصا در شورای عالی هماهنگی اقتصادی امری ضروری است.
🌐 yon.ir/co89L
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتار های فقه
🔹فقه القضا | بررسی دیدگاههای مختلف پیرامون جواز بررسی مجدد دعوا
🌐 vasael.ir/0003ji
🔹فقه روابط اجتماعی | ارتباط منطوق آیه نبأ با سوء ظن
🌐 vasael.ir/0003jN
🔹فقه القضا | استدلال به قاعده سلطنت برای اثبات اصل عدم ولایة القضاء
🌐 vasael.ir/0003iu
🆔 @vasael_ir
🔸نقش رسانهها در بیرنگ شدن جایگاه مشورتی پدر نزد جوانان
🔹خانواده کوچکترین و در عین حال مهمتربن واحد اجتماعی است؛ زمانی میتوانیم بگوییم نهادی به نام خانواده شکل گرفته است که یک زن و یک مرد به هر حال فرزندانی در این نهاد باشند.
🔹زمانی که نهادهای مدرن در جامعهای شکل میگیرد مثلاً نهادهای مکمل نهادهای خانواده، تربیت و جامعه پذیری از دست خانواده خارج میشود.
🔹مصرف رسانهها سهم عمدهای را در گذران اوفات فراغت جوانان داشته و نتایج این بخش از پژوهش تأییدکننده جایگاه برتر رسانهها در مصرف فراغت و شکلدهی گروه (ارزش های) مرجع آنها است.
🌐 yon.ir/0T2Jd
🆔 @vasael_ir