🔸تحلیل فقه الاقتصادی شیوه ثبت نام و اعزام به حج تمتع در ایران
حجتالاسلام #علی_نعمتی
🔹نخستین اشکال فقهی در این حوزه تباین قول و فعل سازمان و ارتکاز مردم نسبت به این پدیده است؛ این مبلغ پیش پرداخت بخشی از هزینههای حج است که مردم مجبور به انجام این فرآیند هستند در صورتی که سازمان حج و زیارت نهاد مالی نیست که سرمایه گذاری کند.
🔹در واقع حجیت نفس مداخله دولت در موضوع حج و مستطیع کردن مردم بحث بسیار مهمی است که در این راستا میتوان بین احکام اولیه و احکام ثانویه این مباحث تمایز قائل شد که بخشی از حدود بحث مشخص شود.
🔹حجتالاسلام #ملکی، گفت: یک بحث مبنائی وجود دارد که اگر بپذیریم حکومت اسلامی و ولی فقیه به همه جوانب زندگی مردم نظارت دارد در این صورت شرایط قانون گذاری، اجراء و مصلحت مردم را در نظر میگیرد و به همین دلیل باید نقدینگی را جمع کند.
🌐 vasael.ir/0003jt
🆔 @vasael_ir
🔸 #تقوای_سیاسی؛ پیچیدهترین و سختترین نوع تقوا / عواقب نداشتن تقوای سیاسی
🔹یکی از عوامل مهم و اساسی در ثبات و کارآیی نظامهای سیاسی، مسأله صلاحیت و کارآمدی کارگزاران و مدیران است.
🔹در تمامی نامه ها و عهدنامه های #حضرت_علی(ع) به کارگزاران، مسألۀ رعایت تقوا و ترس از خدا و توجه به آخرت ملاحظه می شود. دقت ایشان در رعایت حال مردم و حفظ شخصیت آنها و پرهیز از زورگویی و تهدیدشان به این سبک در سایر رهبران دیده نمی شود.
🔹 #حجت_الاسلام_زمانی در مورد قبول مسئولیت سیاسی گفت: یکی از مباحث تربیتی برای فرزندان، آموزش «نه گفتن» است کما اینکه در آموزه های اسلامی نیز به این امر سفارش شده ایم.
🌐 vasael.ir/0003jo
🆔 @vasael_ir
🔸#معرفی_مقاله | هیأت منصفه و مبنای آن در حقوق اسلام
🔹در سیستم حقوقی ایران از ابتدای به رسمیت شناختن نهاد هیأت منصفه تنها در دو مورد محاکمات جرایم سیاسی و مطبوعاتی پیش بینی شده است ولی در بقیه محاکمات حضور هیأت منصفه پیش بینی نگردیده است.
🔹هیأت منصفه به شکل امروزی اولین بار در سال ۱۲۱۵ میلادی در انگلستان به آزمایش گذاشته شد؛ سپس در قوانین کشورهای آمریکایی نفوذ پیدا کرده و بالاخره در زمان انقلاب فرانسه مورد استقبال مردم آن کشور قرار گرفت.
🔹در خصوص وجود و حضور هیأت منصفه در محاکمات قضایی دو دیدگاه وجود دارد. عدهای اساسا وجود آن را در محاکمات مضر دانسته و نفی میکنند. ولی برخی از صاحب نظران وجود هیأت منصفه را بسیار مفید و ضروری میدانند.
🌐 vasael.ir/0003jJ
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :
🔹مَن أحبَّ قَوماً حَشَرَهُ اللّهُ فِى زُمرَتِهِم؛
🔹هر كس گروهى را دوست بدارد، خدا او را در زمره آنان محشور خواهد كرد.
📚 نهج الفصاحه: ص ۶۰۹، ح ۲۹۸۶
🆔 @vasael_ir
🔸#غدیر و ترسیم خط مرجعیت دینی در حاکمیت
🔹هیچ قدرتی، هیچ شمشیر برانی، هیچ ثروتی، حتّی هیچ قدرت علم و تدبیری، به کسی این حق را نمیدهد که مالک و تصمیمگیرنده دربارهٔ سرنوشت انسانهای دیگر باشد.
🔹قرآن میفرماید: «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم: امروز کفار از دین شما مأیوس شدند. فلا تخشوهم واخشون: پس از ایشان نترسید و از من بترسید.
🔹مام معصوم به اذن خدا ولایت تکوینی دارند که این ولایت قابل انتقال و گرفتن توسط افراد نیست، که# پیامبر(ص) آن را منتقل کنند.
🔹درست است که #حضرت_علی(ع) امام و خلیفه بر حق #رسول_خدا(ص) نیز هستند؛ زیرا اجرای کامل احکام اسلام نیاز به حکومت دارد.
🌐 vasael.ir/0003k4
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | عوامل ناپایداری حکومت علوی
🔹عوامل ناپایداری حکومت علوی را ممکن است به چند دسته تقسیم کنیم. عده ای «عوامل داخلی» هستند منظور از عوامل داخلی وضعیتی است که در بین کسانی که طرفداران، کارگزاران و شهروندان یا تبعه حکومت علوی محسوب می شدند وجود داشته است.
🔹در کارنامه خلیفه سوم برخی از رفتارهایی که آشکارا مخالف با احکام مسلم فقهی تلقی می شده ثبت شده است.
🔹توسل به زور هر چند برای حفظ حکومت حق و مشروعیت همچون حکومت علوی در این جملات ناشایست شمرده شده است. جمله عمیق و عبرت آموز« و لکنی لا اری اصلاحکم بافساد نفسی» برای بیان همین معناست.
🌐 yon.ir/57kRK
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| پیروی از اصول حاکم بر اختیارات حکومت اسلامی از الزامات جنگ اقتصادی
🔹فرصت ها، امکانات و در مرحله بعد بازتوزیع منصفانه درآمد و ثروت در میان افراد جامعه از مولفه های حیاتی شاخص ترکیبی عدالت اقتصادی اسلام می باشند.
🔹اصلاح عادلانه ساختار بودجه و تامین کسری آن در سال آینده نیاز مبرم به جلوگیری از هدررفت منابع انبوه مورد مصرف غیرمولد دهکهای ثروتمند جامعه در نظام ناکارای یارانهای دارد.
🔹بدیهی است برای کشوری که در شرایط جنگ تمامعیار اقتصادی با دشمن قرار دارد، پیروی از اصول حاکم بر اختیارات حکومت اسلامی در نظام توزیع و بازتوزیع منابع، خصوصا در شورای عالی هماهنگی اقتصادی امری ضروری است.
🌐 yon.ir/co89L
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتار های فقه
🔹فقه القضا | بررسی دیدگاههای مختلف پیرامون جواز بررسی مجدد دعوا
🌐 vasael.ir/0003ji
🔹فقه روابط اجتماعی | ارتباط منطوق آیه نبأ با سوء ظن
🌐 vasael.ir/0003jN
🔹فقه القضا | استدلال به قاعده سلطنت برای اثبات اصل عدم ولایة القضاء
🌐 vasael.ir/0003iu
🆔 @vasael_ir
🔸نقش رسانهها در بیرنگ شدن جایگاه مشورتی پدر نزد جوانان
🔹خانواده کوچکترین و در عین حال مهمتربن واحد اجتماعی است؛ زمانی میتوانیم بگوییم نهادی به نام خانواده شکل گرفته است که یک زن و یک مرد به هر حال فرزندانی در این نهاد باشند.
🔹زمانی که نهادهای مدرن در جامعهای شکل میگیرد مثلاً نهادهای مکمل نهادهای خانواده، تربیت و جامعه پذیری از دست خانواده خارج میشود.
🔹مصرف رسانهها سهم عمدهای را در گذران اوفات فراغت جوانان داشته و نتایج این بخش از پژوهش تأییدکننده جایگاه برتر رسانهها در مصرف فراغت و شکلدهی گروه (ارزش های) مرجع آنها است.
🌐 yon.ir/0T2Jd
🆔 @vasael_ir
🔸تقیه در پذیرش ولایت کفار!
🔹حالت تقیه موقتی و دائر مدار شرایط تقیه است و انسان می بایست متناسب با امکان و وسعش برای برون رفت از حالت تقیه که منشاء آن ضعف در مقابل دشمن است، بکوشد.
🔹شرایط تقیه نمی تواند شرایط مستمر و دائمی باشد بلکه تغییر شرایط تقیه و برون رفت از وضعیت ضعف در مقابل دشمن نیز یک تکلیف است.
🔹در اینصورت به حسب برون رفت از نقطه ضعف، شرایط تقیه منتفی شده و تکلیف انسان یا جامعه در وانمود کردن ولایت، تغییر پیدا می کند.
🔹بنابراین نمی توان بر شرایط تقیه، سرمایه گذاری پایدار و ماندگار کرد و اصول سیاست خارجی و روابط بین الملل را در نسبت با دیگر کشورها بر آن استوار نمود.
🔹در مقیاس اجتماعی جامعه مومنین می بایست اصل و اساس سیاست خارجه خود را بر «تقویت ولایت حقه» قرار دهد و همواره در مسیر رشد و تکامل خود، موازنه قدرت را به نفع جبهه ایمان تغییر دهد، نه اینکه روابط خود را بر پایه تقیه در مقابل کفار که ناشی از ضعف مومنین است ساماندهی کند.
🔹پایه ریزی سیاست خارجی و روابط بین الملل دولت اسلامی بر پایه خوف و ضعف جامعه نسبت به کفار، با سه اصل عزت، حکمت و اقتدار تنافی دارد و موجب تنزل و رکود و سرشکستگی جامعه و نفوذ و تقویت دشمنان اسلام خواهد شد.
📝 یحیی عبدالهی
🌐 vasael.ir/0003k6
🆔 @vasael_ir
🔸فرقههای ضاله در بستر بحرانهای اجتماعی رشد میکنند
🔹جریانی که تحت عنوان احمدالحسن الیمانی وصی و فرستاده امام زمان علیه السلام در اواخر سالهای حاکمیت صدام ملعون بروز کرد پس از سقوط او با کمک برخی از باقیمانده های رژیم بعث تشکیلات وسیعی را در مناطقی همچون نجف، کربلا، ناصریه و بصره به راه انداخته است.
🔹یک عده اینگونه هستند که فریب میخورند چون دنبال نجات هستند. انسان هم وقتی دارد غرق میشود در واقع به هر چیزی دست میزند تا خودش را نجات بدهد، حالا این اشخاص از این فضاها و مشکلات مردم استفاده میکنند.
🔹متأسفانه هیچ نهاد فرهنگی غیر از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به این مسأله ورود نکرده است و تنها نهاد فرهنگی که واقعاً وارد کار شده و دارد زحمت میکشد و هزینه میکند، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم است.
🌐 yon.ir/zuGJs
🆔 @vasael_ir