🔸ضرورت اصلاح پیشفرضهای فقه برای عبور از چارچوبهای سنتی
🔹ارث بین مسلمان و کافر و احکام اختصاصی مردان درباره قضاوت از جمله فتواهایی هستند که طبق نگاه برخی خلاف عدالت هستند و یا قابلیت اجرا را ندارند؛ چنانچه اگر اجرا شوند مفسده بیشتری را شامل میشوند.
🔹بعضی از احکام شرعی که احساس میشود با عدالت سازگاری ندارد و یا قابل اجرا نیستند در واقع منشأ و اصل آنها به همین تعریفهای متفاوت در گذشته و حال از این مفاهیم بر می گردد.
🔹روح شریعت گرائی در گذشته بسیار بوده است که به احادیث مستند شده است و در متأخرین این کار ضعیف شده است
🌐 vasael.ir/0003kf
🆔 @vasael_ir
🔸امام حسن عسکری علیه السلام :
🔹ما أقبَحَ بِالمُؤمِنِ أن تَكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ؛
🔹چه زشت است براى مؤمن كه خواسته اى داشته باشد كه او را به خوارى كشاند.
📚 تحف العقول، ص۴۸۹
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | نقش اخلاق خوش در خانواده
🔹پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله دربارهٔ اکرام زن میفرماید: «کسی که زنی را به همسری انتخاب میکند، باید او را احترام کند و منزلت او را حفظ نماید».
🔹سلام نوعی اعلام محبت، دوستی و مهر در آغاز گفت و گو و هنگام داخل شدن به منزل است. سلام همچنین نوعی اظهار ادب و نوعی تکریم و احترام است.
🔹قدردانی و سپاسگزاری از همسر از آموزههای اخلاقی دو جانبه است؛ یعنی هم زن و هم مرد باید در مقابل کارهایی که انجام میگیرد، از همدیگر قدردانی کنند.
🔹استقبال از همسر هنگام وارد شدن او به منزل یا بدرقهٔ او هنگام بیرون رفتن، نشانهٔ علاقه مندی و صمیمیت میان آنان است.
🌐 yon.ir/zKIsZ
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | مروری بر معیارهای دولت تراز تمدن اسلامی از منظر رهبر انقلاب
🔹رهبر انقلاب نیز تأکید دارند، ما هنوز در مرحله دولت سازی به سر می بریم و در حال گذار از دولت پیشااسلامی به دولت اسلامی هستیم.
🔹فرض مسلم این است که شناخت آرمان های انقلاب اسلامی بدون شناخت اندیشههای امام(ره) ممکن نیست.
🔹حکمت و خردگرایی و دوری از شتابزدگی و تصمیمهای نسنجیده و ناپخته یکی دیگر از شاخصهای دولت اسلامی از منظر رهبر انقلاب میباشد.
🌐 vasael.ir/0003kj
🆔 @vasael_ir
🔸 امام حسن عسکری علیه السلام :
🔹ما أقبَحَ بِالمُؤمِنِ أن تَكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ؛
🔹چه زشت است براى مؤمن كه خواسته اى داشته باشد كه او را به خوارى كشاند.
📚تحف العقول، ص۴۸۹
🆔 @vasael_ir
🔸برخی حقوقدانان معاصر تلقی درستی از فقه ندارند
حجت الاسلام والمسلمین #ارسطا:
🔹برخی از حقوقدانان معاصر که وارد بحث در تبیین رابطه فقه و حقوق شده اند با یک نارسائی روبرو هستند چراکه آنان علاوه بر اینکه تلقی درستی از فقه ندارند بین فقه موجود و مطلوب تفکیک قائل نشده اند.
🔹وقتی گفته میشود فقه مطلوب مقصود این است که با همین منابعی که در اختیار است یعنی آیات، روایات، اجماع و عقل ما میتوانیم احکام مربوط به این موضوعات جدید را استخراج کنیم؛ این امر یک شعار نیست و میتوان از آیات قرآنی پیامهای مختلف آن را استخراج کرد.
🔹برخی از حقوقدانان معاصر که وارد بحث ارتباط فقه و حقوق شده اند در این زمینه دچار اشتباه شده اند چراکه میگویند در حقوق یک اصل محوری وجود دارد به نام یکسان و برابر بودن همه افراد است در حالی که چنین اصل محوری در فقه وجود ندارد و این یکی از اشکال هائی است که برخی از حقوقدانان مرتکب آن شده اند.
🔹در این باره میتوان به اصول مسلم در فقه اسلامی با عنوان اصل مساوات «الناس إمام الحق سواء» که همه مردم در برابر حق و قانون اسلامی مساوی هستند اشاره کرد.
🌐 vasael.ir/0003l6
🆔 @vasael_ir
🔸نقد و بررسی کتاب بهداشت روانی با نگرش بر منابع اسلامی
🔹يکي از تأثيرگذارترين نيروهاي اجتماعي در قرن بيستم نهضت بهداشت رواني بود که به پيشگيري اختلالات رواني به جاي مراقبت و درمان صرف آن ها متمرکز شد.
🔹اين اثر از يازده فصل با نام هاي مفاهيم و مباني بهداشت رواني، نظريه هاي شخصيت سالم، نياز و بهداشت رواني، اعتقادات و بهداشت روان، نقش رفتارهاي ديني در بهداشت رواني، عوامل تهديد کننده بهداشت روان، خانواده و بهداشت رواني، مسائل اجتماعي و بهداشت رواني، محيط زيست؛ تکنولوژي و بهداشت رواني، يادگيري؛ نهاد آموزش و پرورش و بهداشت رواني، نهادهاي اجتماعي و بهداشت رواني تشکيل شده است.
🔹در فصل 10 در مورد دیدگاه اسلام مطلبی ارائه نشده و ضرورت دارد که نویسندگان سبک تربیتی و آموزشی اسلام را در این خصوص ارائه نمایند (دیدگاه اسلام در مورد یادگیری، مواد آموزشی و ...).
🔹بهتر بود مطالب کتاب حاضر با اقدام های بهداشت روانی در ایران و اسلام آغاز می گشت، چراکه سابقه علمی بهداشت روانی در ایران و اسلام فرار و مقدم بر اقدامات غربی است. در این خصوص آثار ابوعلی سینا شاهد بر این امر است.
🔹به لحاظ روزآمدی، کتاب در مجموع روزآمد نبوده و منابع آن قدیمی است. از نظر میزان دقت در استنادات و ارجاعات و توجه به اصول منبع دهی، موارد زیادی در متن وجود دارد که منبع آن مشخص نیست.
🌐 vasael.ir/0003lB
🆔 @vasael_ir
🔸عناوین تحقیقات ارائه شده در #مرکز_تخصصی_حقوق_و_قضای_اسلامی_قم
🔹مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی قم لیست عناوین تحقیقات پایانی و پایان نامههای ارائه شده در این مرکز را برای انتشار در اختیار پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل قرار داد.
دسترسی به لیست مقالات:
🌐 yon.ir/XOyAq
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | آسیبهای امنیتی #سیاست_خارجی حکومت دینی از منظر امام علی
🔹سیاست انفعالی همواره حکومت ها از موضع ضعف وارد می شوند و در صحنه بین المللی به دیگران باج می دهند و #تسلیم خواسته های نامشروع مستکبران می شوند.
🔹دستگاه دیپلماسی باید به گونه ای فعال باشد که #قدرت_بازدارندگی کشور را افزایش دهد و مانع افزون خواهی و گستاخی دشمنان گردد. بازدارندگی عبارت است از «واداشتن شخص از کاری یا منصرف کردن کسی از اقدامی با ایجاد ترس یا تردید در او.»
🔹على(ع) از انفعال و وارفتگی #کوفیان در برابر دسیسههای معاویه چنین شکوه می نمایند: نقشه ها برای شما می کشند، اما شما مرد کشیدن نقشه ای بر ضد آنان نیستید، دشمن به شما حمله می کند و شهرها را از دستتان خارج می سازد و شما به خشم نمی آیید، دیده دشمن برای حمله به شما خواب ندارد، ولی شما در غفلت و بی خبری به سرمی برید، شکست از آن آنانی است که دست از پاری یکدیگر بر می دارند.
🔹 #دیپلماسی_منفعل باعث گستاخی و طمع دشمنان و خفت و خواری ملت می گردد، از این رو امام علی(ع) می فرمایند: ای مردم! اگر دست از حمایت یکدیگر در یاری حق برنمی داشتید و برای تضعیف و زبون ساختن باطل سستی نمی کردید، هیچ گاه آنان که در پایه شما نیستند، در نابودی شما طمع نمی ورزیدند و هیچ نیرومندی بر شما قدرت پیدا نمی کرد.
🔹بر اساس اندیشه علوی در سیاست خارجی #مقابله به مثل یک اصل است. بنابراین به جای اینکه فقط به دفع ناقص تهاجمات دشمن بپردازیم، باید ابتكار عمل را در دست گرفت و حمله را با حمله پاسخ داد، چراکه بهترین دفاع، خوب حمله کردن است.
📝 علی علوی
🌐 vasael.ir/0003kk
🆔 @vasael_ir