🔸 امام حسن عسکری علیه السلام :
🔹ما أقبَحَ بِالمُؤمِنِ أن تَكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ؛
🔹چه زشت است براى مؤمن كه خواسته اى داشته باشد كه او را به خوارى كشاند.
📚تحف العقول، ص۴۸۹
🆔 @vasael_ir
🔸برخی حقوقدانان معاصر تلقی درستی از فقه ندارند
حجت الاسلام والمسلمین #ارسطا:
🔹برخی از حقوقدانان معاصر که وارد بحث در تبیین رابطه فقه و حقوق شده اند با یک نارسائی روبرو هستند چراکه آنان علاوه بر اینکه تلقی درستی از فقه ندارند بین فقه موجود و مطلوب تفکیک قائل نشده اند.
🔹وقتی گفته میشود فقه مطلوب مقصود این است که با همین منابعی که در اختیار است یعنی آیات، روایات، اجماع و عقل ما میتوانیم احکام مربوط به این موضوعات جدید را استخراج کنیم؛ این امر یک شعار نیست و میتوان از آیات قرآنی پیامهای مختلف آن را استخراج کرد.
🔹برخی از حقوقدانان معاصر که وارد بحث ارتباط فقه و حقوق شده اند در این زمینه دچار اشتباه شده اند چراکه میگویند در حقوق یک اصل محوری وجود دارد به نام یکسان و برابر بودن همه افراد است در حالی که چنین اصل محوری در فقه وجود ندارد و این یکی از اشکال هائی است که برخی از حقوقدانان مرتکب آن شده اند.
🔹در این باره میتوان به اصول مسلم در فقه اسلامی با عنوان اصل مساوات «الناس إمام الحق سواء» که همه مردم در برابر حق و قانون اسلامی مساوی هستند اشاره کرد.
🌐 vasael.ir/0003l6
🆔 @vasael_ir
🔸نقد و بررسی کتاب بهداشت روانی با نگرش بر منابع اسلامی
🔹يکي از تأثيرگذارترين نيروهاي اجتماعي در قرن بيستم نهضت بهداشت رواني بود که به پيشگيري اختلالات رواني به جاي مراقبت و درمان صرف آن ها متمرکز شد.
🔹اين اثر از يازده فصل با نام هاي مفاهيم و مباني بهداشت رواني، نظريه هاي شخصيت سالم، نياز و بهداشت رواني، اعتقادات و بهداشت روان، نقش رفتارهاي ديني در بهداشت رواني، عوامل تهديد کننده بهداشت روان، خانواده و بهداشت رواني، مسائل اجتماعي و بهداشت رواني، محيط زيست؛ تکنولوژي و بهداشت رواني، يادگيري؛ نهاد آموزش و پرورش و بهداشت رواني، نهادهاي اجتماعي و بهداشت رواني تشکيل شده است.
🔹در فصل 10 در مورد دیدگاه اسلام مطلبی ارائه نشده و ضرورت دارد که نویسندگان سبک تربیتی و آموزشی اسلام را در این خصوص ارائه نمایند (دیدگاه اسلام در مورد یادگیری، مواد آموزشی و ...).
🔹بهتر بود مطالب کتاب حاضر با اقدام های بهداشت روانی در ایران و اسلام آغاز می گشت، چراکه سابقه علمی بهداشت روانی در ایران و اسلام فرار و مقدم بر اقدامات غربی است. در این خصوص آثار ابوعلی سینا شاهد بر این امر است.
🔹به لحاظ روزآمدی، کتاب در مجموع روزآمد نبوده و منابع آن قدیمی است. از نظر میزان دقت در استنادات و ارجاعات و توجه به اصول منبع دهی، موارد زیادی در متن وجود دارد که منبع آن مشخص نیست.
🌐 vasael.ir/0003lB
🆔 @vasael_ir
🔸عناوین تحقیقات ارائه شده در #مرکز_تخصصی_حقوق_و_قضای_اسلامی_قم
🔹مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی قم لیست عناوین تحقیقات پایانی و پایان نامههای ارائه شده در این مرکز را برای انتشار در اختیار پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل قرار داد.
دسترسی به لیست مقالات:
🌐 yon.ir/XOyAq
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | آسیبهای امنیتی #سیاست_خارجی حکومت دینی از منظر امام علی
🔹سیاست انفعالی همواره حکومت ها از موضع ضعف وارد می شوند و در صحنه بین المللی به دیگران باج می دهند و #تسلیم خواسته های نامشروع مستکبران می شوند.
🔹دستگاه دیپلماسی باید به گونه ای فعال باشد که #قدرت_بازدارندگی کشور را افزایش دهد و مانع افزون خواهی و گستاخی دشمنان گردد. بازدارندگی عبارت است از «واداشتن شخص از کاری یا منصرف کردن کسی از اقدامی با ایجاد ترس یا تردید در او.»
🔹على(ع) از انفعال و وارفتگی #کوفیان در برابر دسیسههای معاویه چنین شکوه می نمایند: نقشه ها برای شما می کشند، اما شما مرد کشیدن نقشه ای بر ضد آنان نیستید، دشمن به شما حمله می کند و شهرها را از دستتان خارج می سازد و شما به خشم نمی آیید، دیده دشمن برای حمله به شما خواب ندارد، ولی شما در غفلت و بی خبری به سرمی برید، شکست از آن آنانی است که دست از پاری یکدیگر بر می دارند.
🔹 #دیپلماسی_منفعل باعث گستاخی و طمع دشمنان و خفت و خواری ملت می گردد، از این رو امام علی(ع) می فرمایند: ای مردم! اگر دست از حمایت یکدیگر در یاری حق برنمی داشتید و برای تضعیف و زبون ساختن باطل سستی نمی کردید، هیچ گاه آنان که در پایه شما نیستند، در نابودی شما طمع نمی ورزیدند و هیچ نیرومندی بر شما قدرت پیدا نمی کرد.
🔹بر اساس اندیشه علوی در سیاست خارجی #مقابله به مثل یک اصل است. بنابراین به جای اینکه فقط به دفع ناقص تهاجمات دشمن بپردازیم، باید ابتكار عمل را در دست گرفت و حمله را با حمله پاسخ داد، چراکه بهترین دفاع، خوب حمله کردن است.
📝 علی علوی
🌐 vasael.ir/0003kk
🆔 @vasael_ir
🔸گزارش نشست«طرح #بانکداری جدید مجلس شورای اسلامی»
حجت الاسلام والمسلمین #یوسفی:
🔹طرح جامع نظام بانکداری اسلامی تا پایان سال تدوین میشود.
🔹اخیرا شنیدیم طرح جدیدی با تلفیق طرح های قبلی در جریان است و از طریق مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه به مجلس نامه ای خواهیم داد تا محققان حوزوی این طرح را بررسی کنند و جلوی آن گرفته شود.
🔹در طرح جدید از عقد مرابحه استفاده شده که حیله ربوی حرام است و به هیچ وجه قابل قبول نیست که در نظام جمهوری اسلامی و با تأکیدات مکرر مراجع این طرح به تصویب برسد که کار را برای بانک ها آسان تر و برای مردم سخت تر کند.
حجت الاسلام والمسلمین #معصومی_نیا:
🔹طرح جدید بانکداری مصوب مجلس با موازین شرعی در تضاد است.
🔹رییس جدید کمیسیون اقتصادی آقای الیاس حضرتی نیز تأکید کرد که طرح بانکداری جمهوری اسلامی تا پایان شهریور تصویب می شود تا استقلال بانک مرکزی به حداکثر رسیده و روند ربوی بودن تسهیلات در بانک ها به صفر برسد.
🔹ما مدعی هستیم روی طرح جدید به هیچ وجه این اشکال و مشکلات دیگر برطرف نشده است، بر اساس همین تحلیلی که گفتیم غالب موارد اعلام شده در این طرح به نفع بانک ها و به ضرر مردم است.
🌐 yon.ir/dZnyI
🆔 @vasael_ir
🔸حضرت علی علیه السلام:
🔹أَكْرِمْ عَشـيرَتَكَ فَاِنـَّهُمْ جـَناحُكَِ؛
🔹خويشاوندان خود را گرامى بدار، چرا كه آنان بال و پرِ تو هستند.
📚غررالحكم: ج۲، ص۲۲۹
🆔 @vasael_ir
🔸سلسله نشست های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب اسلامی
🔹موضوع: فقه و رانت و رابطه آن با عدالت
🔹ارائه دهندگان: حجت الاسلام دکتر #رضایی و حجت الاسلام دکتر #یوسفی
🔹دبیر علمی: حجت الاسلام فجری
🔹زمان: پنج نشبه 1398/6/7 ساعت 13-10:30
🔹مکان: قم چهار راه شهداء- ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- تالار امام مهدی(ع)
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | امام خمینی، حکومت دینی و مشروعیت
🔹از نگاه حضرت امام (ره) مشروعیت حکومت دینی، الهی است. این سوال به صورت جدی مطرح می شود که چرا امام اصالت را به خداوند می دهد و چرا از دیدگاه ایشان، مردم منبع مشروعیت حکومت دینی به شمار نمی روند؟
🔹مشروعیت ولی فقیه همان مشروعیت حکومت دینی محسوب می شود. به صورت کلی در اندیشه سیاسی امام، آنچه محوریت دارد، خداست.
🔹امام، همه عالم هستی، حکومت، قانون را متعلق به خدا می داند. از این رو معتقد است اگر حکومت خدا، نباشد در مقابل طاغوت و شیطان حکومت می کند.
🔹حضرت امام ( ره) لزوم هدایت و تربیت انسان را همیشگی می داند، لذا همانطور که پیامبر برای این هدف اصلی مبعوث شدند امامان بعدی نیز آن روند را ادامه دادند و در دوره غیبت این وظیفه به عهده فقهاست.
🌐 vasael.ir/0003jZ
🆔 @vasael_ir
🔸راحت طلبی؛ عامل بسیاری از طلاقها
🔹راحت طلبی، حالتی را در انسان ایجاد میکند که اندک اندک، همه مفاهیم اعتقادی او را دگرگون میسازد.
🔹انسان راحت طلب مفاهیم دین را به گونهای توجیه و تفسیر می کند که با هواهای او در تزاحم نباشد و تکلیفی برایش ایجاد نکند و با عافیت طلبی او کمترین تصادمی نداشته باشد. این گروه دانسته یا ندانسته، مفاهیمی را از دین تغییر میدهند یا حداقل توجیه میکنند.
🔹کسانی که راحت طلب هستند قبل از اقدام به امر ازدواج باید این صفت را درمان کنند و گرنه زندگی آنها در معرض آسیب های گوناگون، مخصوصا طلاق خواهد شد به خاطر اینکه انسان راحت طلب در خانواده زیر بار مسئولیت نمی رود و این باعث نارضایتی بین زن و شوهر می شود که در صورت تداوم، آسیب جدی به روابط زوجین می زند.
🔹بدون شک در بروز طلاق عوامل متعدد شخصیتی و اجتماعی دخیل است، لیکن طی سالهای گذشته سهم عوامل اجتماعی در این زمینه افزایش یافته است.
🌐 vasael.ir/0003fs
🆔 @vasael_ir