🔸نسبت سنت و تجدد در اندیشه سیاسی آیت الله مطهری
مقاله منصور میراحمدی؛ یزدان خالدیپور:
🔹 استاد مطهری یکی از مهمترین شخصیتهای فکری نوگرا در ایران معاصر است که تلاش ارزندهای در بازسازی سنت اسلامی ایرانی در زمینه تجدد انجام داده است.
🔹به زعم نگارنده فهم تلاش نظری وی میتواند الگوی مناسبی برای تداوم رویکرد نوگرایی در اندیشه اسلامی ارائه نماید.
🔹سنت از دیدگاه آیتالله مطهری، همان دین و دین همان قرآن و سنت است؛ ایشان در این تعریف میان اسلام و فرهنگ اسلامی، دو بعد از سنت، تفکیک میکند.
🔹آیتالله مطهری در توضیح ویژگیهای فکری و فرهنگی مدرنیته و تفکیک آن از مدرنیته مادی، درباره اقبال میگوید: «از جمله مزایای اقبال این است که فرهنگ غرب را میشناخته و با اندیشههای فلسفی و اجتماعی غرب آشنایی داشته...؛ لذا اقبال در عین دعوت به فراگیری علوم و فنون غربی از هرگونه غربگرایی و شیفتگی به ایسمهای غربی مسلمانان را برحذر میداشت.»
#سیاست
🌐 yon.ir/TfgGR
🆔 @vasael_ir
🔸متحجرین آیتالله خامنهای را قبول نداشتند چون او در فقه اجتماعی قوی بود
حیدر رحیمپور ازغدی، پدر حسن رحیمپور ازغدی و از فعالان و مبارزان سیاسی در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت:
🔹آقای خامنهای زندگی در قصر را ننگ میدانست؛ ایشان میگفت «مگر فقرا آجیل میخورند که من هم بخورم».
🔹آقای خامنهای یک عالم و روحانی متدین و متشرع است که اگر همه دنیا علیهش باشد، دست از حق و حقیقت نمیکشد.
🔹آقای خامنهای و شریعتی بیشتر با هم رفیق بودند؛ آقای خامنهای شریعتی را نقد میکردند، چون فقیه بودند و حق هم داشتند؛ چون اطلاعات فقهی و دینی شریعتی کافی نبود.
🔹شریعتی میگفت «اگر در ایران چند روحانی همانند آقای خامنهای داشته باشیم، ایران اسلامی میشود».
🔹آقای خامنهای در مدیریت جبهه مقاومت در منطقه اینقدر موفق بودهاند که همه قدرتها با هم نتوانستند هیچ غلطی کنند.
🆔 @vasael_ir
6.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥دفاع آیت الله شهید بهشتی از اصل پنجم قانون اساسی (ولایت فقیه) در مجلس خبرگان قانون اساسی
🗓به مناسبت سالگرد شهادت شهید بهشتی
#فیلم
#پرونده_ویژه
🆔 @vasael_ir
🔸جامعه و دولت مدرن در نسبت با فقه
آیتالله سید محمدمهدی میرباقری چندی پیش در نشست علمی با عنوان «فقه اجتماعی»:
🔹بعضی فقه اجتماعی را پرداختن به مسائلی اجتماعی مثل نماز جمعه و جماعت میدانند. این جزو فقه ما بوده، استنباط شده و مسئله جدیدی نیست.
🔹گروهی بخشی از فقه را که مسائل نوپدید است، مثل رسانه، ترافیک، تجارت الکترونیک، بیمه، شرکتهای سهامی جدید، بورس، بانک و بازار بورس و امثال اینها را فقه اجتماعی می دانند.
🔹برخی نیز دایره فقه اجتماعی را مفاهیم جدیدِ اجتماعی می دانند که در حوزه دانشِ جامعه شناسی پیدا میشود و صورت مسئله برای فقه است. مثل مسئله سبک زندگی و جهانی شدن.
🔹ما با پدیدهای به نام «جامعه مدرن» روبرو هستیم و «دولتهای مدرن» در عین اینکه سعی میکنند ابتدائا عهده داریشان حداقلی باشد ولی همه ابعاد زندگی انسان را مورد تصرف قرار میدهند. این فراتر از نظامات اجتماعی است که مرحوم شهید صدر به آن توجه کردند.
🔹اما واقعیت این است که مسئله از این هم عمیقتر است؛ دنیای غرب، مجموعه به هم پیوستهای درست کرده که همه عرصههای حیات را دربرمیگیرد؛ آنها آرام آرام همه لایههای حیات را طراحی کرده اند. بنیانهای ایدئولوژِیک را بنا گذاشتند، یک ایدئولوژی جدید و آرمانهای جدید.
🔹چنین پدیدهای در یکی دو قرن گذشته به مرزهای «سیاسی و فرهنگی و اقتصادیِ»دنیای اسلام هجوم و آرام آرام مسائل جدیدی را به وجود آورده است.
🔹امام در منشور روحانیت میگویند «نبض زمان باید در اختیار حوزهها باشد». یعنی این طور نباشد که حوادثِ «سیاسی، اقتصادی، فرهنگی» و نظامهای سیاسی را ایجاد کنند بعد برای انتقال آن به دنیای اسلام برنامه ریزی کنند، انقلاب مشروطه بشود، ما بیاییم ببینیم حالا بپذیریم یا نپذیریم، چکارش کنیم!!
🔹تلقی من ازسخن رهبر عزیز انقلاب که فرمودند «تمدن اسلامی اگر پیدا شد، نفوذ فرهنگی پیدا میکند» همین است. یعنی ما یک نظام جدیدی ایجاد کنیم که دشمن را تحت تأثیر فرهنگی قرار دهد.
🔹شهید صدر مسئله مستحدثه را مسئله بانک و بیمه و شرکتهای سهامی و بورس و بازار بورس و پول اعتباری و یا در حوزه سیاست، حق رأی و قانون گذاری و اینها نمیبینند. بلکه نظامِ «سیاسی، فرهنگی، اقتصادی»ای که دشمن طراحی کرده میبینند.
🔹به نظر میآید حضرت امام مسئله مستحدثه را، نظام ولایت و مدیریت مادی، نظام ولایت استکباری بر جهان که نظامات و ساختارهای اجتماعی را ایجاد میکند می داند.
🔹دنیای غرب، تمدن خودش را ساخته و در مقیاس جهانی آن را نفوذ میدهد. این، مسئله مستحدثه ما است. اگر ما این را نشناسیم، اصلا موضوع فقه اجتماعیِ امروز را نشناخته ایم.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/lgOsR
🆔 @vasael_ir
🔸ابتکارات شهید بهشتی در عرصه فقه حکومتی
گفتگوی اختصاصی با آیت الله کعبی:
🔹شهید بهشتی در کتاب حکومت در اسلام می گوید: مدل حکومت اسلام بر پایه اجرای شریعت و رهایی از هوای نفس و جهل است و به صحنه آوردن ظرفیت مردم است؛ چیزی که بعداً به نام مردمسالاری اسلامی در جمهوری اسلامی نهادینه شد.
🔹ایشان در کتاب مواضع ما تأکید میکند که حکومت در اسلام برخاسته از جایگاه طبقاتی نیست و اهداف حکومت را تحقق عملی توحید و هدایت جامعه و تحقق عدالت و تقوا و اخلاق بر پایه استقلال، آزادی و پیشرفت و اجرای شریعت میدانند.
🔹موضع بعدی شهید بهشتی در تلاش عالمانه ایشان در تدوین قانون اساسی تبلور یافت؛ شهید بهشتی از معماران تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بود.
🔹باید مبانی فقه حکومتی شهید بهشتی را در رساله دکتری ایشان تحت عنوان «خدا از دیدگاه قرآن» بررسی کرد که ایشان در آن کتاب بر حاکمیت تشریعی و توحید در اطاعت و حاکمیت مطلق بر جهان انسان که از آن خداوند است، تأکید ویژهای دارند و البته بر مسأله آزادی و آزادی در چارچوب بندگی خدا هم تأکید دارند.
#سیاست
#پرونده_ویژه
🌐 yon.ir/GbQEZ
🆔 @vasael_ir
جنگ_تمام_عیار.mp3
3.03M
🔊 «جنگ ما با آمریکا تمام عیار است»
#کلیپ_صوتی
#پرونده_ویژه
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹بررسی حکم معامله صوری که طرفین نیت واقعی ندارند (آیت الله سبحانی)
🌐 yon.ir/3Q168
🔹تنها راه مقابله هدفمند با نظام استکبار تشکیل حکومت اسلامی است (آیت الله مقتدایی)
🌐 yon.ir/llicS
🔹اثبات حجیت سندی روایت خصال بنابر اثبات وثاقت اسماعیل بن موسی (آیت الله شب زنده دار)
🌐 yon.ir/wOgTC
🔹موضوعشناسی در فقه باید بر اساس علوم تخصّصی مربوطه باشد (آیت الله مبلغی)
🌐 yon.ir/th8gs
🔹کارکرد درست رسانه باید ترویج فرهنگ سالم و دینی باشد (حجت الاسلام و المسلمین رفعتی)
🌐 yon.ir/F1vrY
🔹بررسی تفاوتهای فقه خرد و کلان (حجت الاسلام رضاییان)
🌐 yon.ir/4jCkO
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهید بهشتی: مجتهدی که انقلابی نباشد جامع الشرایط نیست!
#فیلم
#پرونده_ویژه
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به ابعاد شرعی ایجاد و تامین کسری بودجه دولتی
یادداشت وهاب قلیچ (عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی):
🔹کسری بودجه یکی از معضلات قدیمی اقتصاد ایران است که مهمتر از ایجاد آن، روشهای تامین آنست که میتواند ابعاد جدی از مسائل شرعی را همراه خود داشته باشد.
🔹کاهش کسری بودجه دولتها با دو روش کلی کاهش هزینهها و یا افزایش درآمدها قابل تصور است.
🔹سادهترین و البته بدترین راه تامین کسری بودجه دولتها، «استقراض از بانک مرکزی» است که در نهایت به انتشار پول و یا اصطلاحا «پولی کردن کسر بودجه» منجر میشود.
🔹افزایش حجم نقدینگی ناشی از پولی کردن کسر بودجه در حالتی که نامتناسب با رشد تولید ملی حقیقی باشد، به افزایش تورم، کاهش ارزش پول و افت قدرت خرید افراد منتهی میشود.
🔹از حیث ابعاد شرعی، کاهش ارزش پول، میتواند همانند کاهش عیار در مسکوکات فلزی بوده و به نوعی مصداق «نقص در مال» باشد.
🔹غیر از مورد استقراض دولتها از بانک مرکزی و پولی کردن کسری بودجه دولتی، سیاستها و رویدادهای دیگری همچون سیاستهای انبساطی بیضابطه، افزایش تقاضای عمومی، اختلال در بازار ارز، تورم وارداتی و ناچابکی بخش تولید همگی در ایجاد و یا تشدید تورم و کاهش ارزش پول اثرگذار هستند.
#اقتصاد
🌐 yon.ir/ml3Fr
🆔 @vasael_ir