🔸ابتکارات شهید بهشتی در عرصه فقه حکومتی
گفتگوی اختصاصی با آیت الله کعبی:
🔹شهید بهشتی در کتاب حکومت در اسلام می گوید: مدل حکومت اسلام بر پایه اجرای شریعت و رهایی از هوای نفس و جهل است و به صحنه آوردن ظرفیت مردم است؛ چیزی که بعداً به نام مردمسالاری اسلامی در جمهوری اسلامی نهادینه شد.
🔹ایشان در کتاب مواضع ما تأکید میکند که حکومت در اسلام برخاسته از جایگاه طبقاتی نیست و اهداف حکومت را تحقق عملی توحید و هدایت جامعه و تحقق عدالت و تقوا و اخلاق بر پایه استقلال، آزادی و پیشرفت و اجرای شریعت میدانند.
🔹موضع بعدی شهید بهشتی در تلاش عالمانه ایشان در تدوین قانون اساسی تبلور یافت؛ شهید بهشتی از معماران تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بود.
🔹باید مبانی فقه حکومتی شهید بهشتی را در رساله دکتری ایشان تحت عنوان «خدا از دیدگاه قرآن» بررسی کرد که ایشان در آن کتاب بر حاکمیت تشریعی و توحید در اطاعت و حاکمیت مطلق بر جهان انسان که از آن خداوند است، تأکید ویژهای دارند و البته بر مسأله آزادی و آزادی در چارچوب بندگی خدا هم تأکید دارند.
#سیاست
#پرونده_ویژه
🌐 yon.ir/GbQEZ
🆔 @vasael_ir
جنگ_تمام_عیار.mp3
3.03M
🔊 «جنگ ما با آمریکا تمام عیار است»
#کلیپ_صوتی
#پرونده_ویژه
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹بررسی حکم معامله صوری که طرفین نیت واقعی ندارند (آیت الله سبحانی)
🌐 yon.ir/3Q168
🔹تنها راه مقابله هدفمند با نظام استکبار تشکیل حکومت اسلامی است (آیت الله مقتدایی)
🌐 yon.ir/llicS
🔹اثبات حجیت سندی روایت خصال بنابر اثبات وثاقت اسماعیل بن موسی (آیت الله شب زنده دار)
🌐 yon.ir/wOgTC
🔹موضوعشناسی در فقه باید بر اساس علوم تخصّصی مربوطه باشد (آیت الله مبلغی)
🌐 yon.ir/th8gs
🔹کارکرد درست رسانه باید ترویج فرهنگ سالم و دینی باشد (حجت الاسلام و المسلمین رفعتی)
🌐 yon.ir/F1vrY
🔹بررسی تفاوتهای فقه خرد و کلان (حجت الاسلام رضاییان)
🌐 yon.ir/4jCkO
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهید بهشتی: مجتهدی که انقلابی نباشد جامع الشرایط نیست!
#فیلم
#پرونده_ویژه
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به ابعاد شرعی ایجاد و تامین کسری بودجه دولتی
یادداشت وهاب قلیچ (عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی):
🔹کسری بودجه یکی از معضلات قدیمی اقتصاد ایران است که مهمتر از ایجاد آن، روشهای تامین آنست که میتواند ابعاد جدی از مسائل شرعی را همراه خود داشته باشد.
🔹کاهش کسری بودجه دولتها با دو روش کلی کاهش هزینهها و یا افزایش درآمدها قابل تصور است.
🔹سادهترین و البته بدترین راه تامین کسری بودجه دولتها، «استقراض از بانک مرکزی» است که در نهایت به انتشار پول و یا اصطلاحا «پولی کردن کسر بودجه» منجر میشود.
🔹افزایش حجم نقدینگی ناشی از پولی کردن کسر بودجه در حالتی که نامتناسب با رشد تولید ملی حقیقی باشد، به افزایش تورم، کاهش ارزش پول و افت قدرت خرید افراد منتهی میشود.
🔹از حیث ابعاد شرعی، کاهش ارزش پول، میتواند همانند کاهش عیار در مسکوکات فلزی بوده و به نوعی مصداق «نقص در مال» باشد.
🔹غیر از مورد استقراض دولتها از بانک مرکزی و پولی کردن کسری بودجه دولتی، سیاستها و رویدادهای دیگری همچون سیاستهای انبساطی بیضابطه، افزایش تقاضای عمومی، اختلال در بازار ارز، تورم وارداتی و ناچابکی بخش تولید همگی در ایجاد و یا تشدید تورم و کاهش ارزش پول اثرگذار هستند.
#اقتصاد
🌐 yon.ir/ml3Fr
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸رهبر انقلاب صبح امروز در دانشگاه امام حسین در پاسخ به کسانی که میگویند «تسلیم بشویم تا موذیگری دشمن ادامه پیدا نکند»، با اشاره به هزینههای سازش: هزینهی تسلیم شدن بهمراتب بیشتر از #ایستادگی کردن است.
🔺️ایشان 14 خردادماه سال گذشته نیز به تبیین هزینههای #سازش پرداخته بودند؛ این بحث را در این فیلم ببینید
🆔 @vasael_ir
وظیفه اصلی تربیت بر عهده حکومت است یا خانواده؟
حجت الاسلام زیبایی نژاد رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده:
🔹خانواده مسئول اصلی تربیت است و باید پاسخگو باشد، در خانواده رکن اصلی تربیت پدر است. مادر متصدی تربیت است ولی مدیر تربیت پدر است.
🔹یکی از عوامل مهم تغییر رفتار افراد جامعه، تحول در نظام تربیت است.
🔹نظریه دولتی شدن تعلیم و تربیت دنبال ایجاد یک عقلانیت بود.
🔹نظام تربیت رسمی اگر مکمل نقش والدین باشد، این یک نظام دینی می شود.
جامعه
🌐 yon.ir/da6wk
🆔 @vasael_ir
🔸شهید بهشتی؛ فقیهی که اهتمام ویژهای در کارآمد سازی فقه حکومتی داشت
گفتگوی اختصاصی با حجتالاسلام دکتر محمدابراهیم شمس، مدیر پیشین بخش پیشگیری از جرم مرکز تحقیقات قوه قضائیه:
🔹برخی از حقوقدانان حضور مجمع تشخیص را قبل از تدوین و اصلاحات قانون اساسی زیر سؤال میبرند، اما به نظر میرسد تشکیل این مجمع هم از باب فقه حکومتی بوده است که حضرت امام خمینی(ره) آن را مطرح کردهاند و نمیشود در قانونیت، صحت و سلامت آن در آن زمان تردید داشت.
🔹شهید بهشتی به صورت جدی فقه حکومتی را مورد توجه قرار میداده هم در مسائل نظری و هم در رویهای که در دستگاه قضائی داشتهاند.
🔹متأسفانه آنچه که در حوزه تدریس میشود و معیار عالم و فاضل بودن است، دانستن فقه و اصول است. عمده فقه نیز در عبادات است، اکثر دروس خارج حوزه نیز با همین موضوع شکل میگیرد.
#حقوق
🌐 yon.ir/XogL0
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_گرافیک «از رباخواران سنتی تا بانکداری مدرن»
#اقتصاد
🆔 @vasael_ir
🔸قرارداد مرابحه از جهت ابزارسازی ۹۰ درصد معاملات را پوشش میدهد
گزارشی از دومین کرسی آزاداندیشی نقد و بررسی قانون عملیات بانکی بدون ربا:
🔹ابتدا حجت الاسلام دکتر سید عباس موسویان عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ارائه مطالب خود در این زمینه پرداخت و سپس ناقدین محترم، حجت الاسلام دکتر مجید رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه مفید و حجت الاسلام مادرشاهی پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام به نقد نظرات وی پرداختند.
🔹حجت الاسلام دکتر سید عباس موسویان با اشاره به موضوع قانون عملیات بانکداری به تبیین این مساله پرداخت و گفت: یکی از اشکالاتی که عالمان دینی، مراجع تقلید، متدینین بر نظام بانکی دارند بحث صوری شدن معاملات و غیر واقعی شدن قراردادهاست.
🔹بر اساس این نیازسنجی که در طرح جدید مجلس مطالعه کردیم، دیدیم که قراردادهایی مثل قرارداد مرابحه وجود دارد که این قرارداد بر اساس همهی فتاوا میتواند کل خرید کالاها را پوشش دهد.
🔹از مرابحه اصالتی، مرابحه وکالتی، مرابحه نقد، مرابحه نسیه، مرابحه درصدی، مرابحه مبلغی. ریزه کاری هایش در قرارداد مرابحه دیده شده است و شاید برای بانکهای اسلامی بهترین ابزار باشد و در تجربه هم عملا به این سمت حرکت میکنند.
#اقتصاد
🌐 yon.ir/13mOP
🆔 @vasael_ir
🔸مبانی مشارکت مردم در نظام سیاسی اسلام
سلسه مباحث حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان (بخش اول):
🔹اگر بخواهیم به مبنای مشارکت از منظر اسلام بپردازیم، طبیعتا باید ببینیم که مقتضای ادله فلسفی و کلامی بر انسانها در زمینه مشارکت سیاسی چیست؟ بر این اساس باید گفت که باید ما اصل وجود انسان و اندیشههای او و اختیار انسانی بر اساس نسبت انسان و خدای متعال تعریف کنیم.
🔹اگر بر اساس مبنای مدرن کسی مشارکت در امور سیاسی را بر اساس حقوق طبیعی ادعا کند امری غیرقابل قبول است. چرا که این حقوق تنها به صورت اعتباری می توانند فرض شوند در غیر این صورت باید فرض کنیم که واقعا و تکوینا انسان خود مالک خود باشد!
#سیاست
🌐 yon.ir/lw1Iw
🆔 @vasael_ir
🔸اقدام علیه حجاب، مخالف استقلال فرهنگی ایرانیان است
دکتر طاهره همیز استاد حوزه و دانشگاه:
🔹حکومت میتواند بانوان را به نوع خاصی از رعایت ظاهر در قالب حجاب اسلامی ملزم کند که این حق را از قانون اساسی دریافت کرده است.
🔹طبق قانون اساسی کسی که ضد اسلام اقدام کند مصونیت قانونی ندارد.
🔹بر مبنای اصل بیست ویکم قانون اساسی، دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند و به «ایجاد زمینههای مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او» بپردازد.
#جامعه
🌐 yon.ir/37InA
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فقه حکومتی در سایه اصول فقه حکومتی تحقق پیدا می کند
🔸حجت الاسلام و المسلمین ایزدهی
#فیلم
🆔 @vasael_ir
🔸تبیین امامت عمومی از منظر شهید بهشتی
گفتگوی اختصاصی با دکتر شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
🔹شهید بهشتی وقتی از مناسبات مردم و کارگزاران سخن به میان می آورد از اصطلاح «امامت عمومی» سخن میگوید و این مناسبات را بسیار ارتقا میدهد.
🔹امامت عمومی در منظر شهید بهشتی یعنی کل ملت در ادارۀ جامعه سهیم و صاحب نقش و اثر است.
🔹برخی از مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد، به دلیل فقدان حضور مردم است، به طور مثال در دوره دفاع مقدس این حضور را شاهد هستیم ولی پس از آن در عرصههای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میبینیم که این حضور و امامت عمومی مغفول واقعشده است.
🔹هرچقدر فضای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی مطلوبی در جامعه حاکم شود گستره حضور مردم بیشتر میشود، چون امامت عمومی و آزادی گسترده تحقق پیدا میکند.
🔹بزرگترین ویژگی انقلاب از دید شهید بهشتی آزادی است.
#سیاست
🌐 yon.ir/Y25z4
🆔 @vasael_ir
🔸ظرفیت نرم افزاری تمدن اسلامی در فقه شیعه
آیت الله علیرضا اعرافی در همایش علمی تمدن اسلامی:
🔹اندیشه ای تمدنی است و آئینی می تواند تمدن آفرین و دارای هویت تمدنی باشد که از یک نظریه کلان برخوردارباشد و به سؤالات اساسی بشر در حوزه های گوناگون زندگی او پاسخ دهد.
🔹کسانی داریم که یا تمدن اسلامی را نقد می کنند و یا تمدن اسلامی را در عصر جدید امکان پذیر نمی دانند. برخی دیگر می گویند تمدن اسلامی میسر است اما تمدن اسلامی به شکل ترکیب انضمامی نه اتحادی.
🔹نظریه سوم جلوتر می آید و می گوید تمدن اسلامی داریم و آن یعنی تمدنی که از روح و اندیشه اسلام سرچشمه گرفته است اما اسلام را به شکل تعلیقی در زندگی بشر تفسیر می کنند.
🔹نظریه چهارم تمدن اسلامی به مفهوم اینکه از درون اندیشه اسلامی و نظامات فقهی، فلسفی و کلامی اسلام، کلان نظریه بیرون می آید و آن نظام جامع کلان نظریه در آفرینش تمدن و جهت دهی و هدایت آن اثر می گذارد.
🔹نظریه پنجم می گوید اسلام تمدنی است و در ذات تمدن می تواند اسلام و اندیشه اسلامی وجود داشته باشد و به همه ساحت های تمدن می تواند اندیشه بدهد و هدایت گری داشته باشد و در همه ساحت ها نقش آفرینی کند.
🔹ما معتقدیم اولا اسلام دین تمدنی است و آن تجربه ای که در تاریخ گذشته آفریده شده است ترکیب انضمامی نبود و ترکیب اتحادی بود که از درون معارف قرآن و اندیشه اسلام یک جوشش و جهش تمدنی شد و پدیدار شد و در عین حال این نگاه تمدنی، یک نگاه تعلیقی و حاشیه ای نیست و اسلام در روح و جان اندیشه تمدنی حضور دارد و در عین حال بسته نیست که نتواند تطورات عالم را تا پایان تاریخ پاسخ بدهد و تطورات تاریخ تا پایان با حفظ سوابق و اصول در نگاه تمدنی اسلام میسر است و براساس آن روح تمدن اسلامی را یک روح واحد می بینیم اما شکل ها و قالب ها می تواند متفاوت باشد.
#مبانی
🌐 yon.ir/zMfW5
🆔 @vasael_ir
🔸زن، بخش گم شده در گفتمان دینی معاصر
📚 برشی از کتاب «صورتبندی مطالعات زنان در جهان اسلام» اثر محمد پزشکی
#پارا_کتاب
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸مبانی مشارکت مردم در نظام سیاسی اسلام سلسه مباحث حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان (بخش اول): 🔹اگر بخ
🔸امکان سنجی تصرف در مقولههای وارداتی از تمدن غرب
سلسه مباحث حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان (بخش دوم):
🔹اگر تحزب را امری وارداتی و اقتباسی تلقی کنیم و بگوییم که در تجربه تمدنی اسلامی یا اصلا با مقوله تحزب ما سر و کار نداشتیم یا دست کم بگوییم نوع فعالیت های سیاسی و تشکل های سیاسی به گونه ای نبوده است که الان ما در عالم غرب با آن مواجه هستیم، مسأله اساسی باز تغییر نمی کند.
🔹ارادی بودن، اعتباری بودن، تغییر پذیری، تنوع پذیری و مقوله تصرف پذیری را میتوان همچنان به خاطر سپرد و با هم تعامل کرد و این احتجاج میشود.
#سیاست
🌐 yon.ir/SFw3Y
🆔 @vasael_ir
🔸همایش «نسبت اسلام و توسعه از منظر پنج متفکر اسلامی» برگزار شد
🔹در ابتدای این همایش علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره موانع تحقق اقتصاد اسلامی از منظر شهید مطهری به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در اقتصاد علمی یا نظری شهید مطهری ابتدا رابطه طبیعی میان عوامل اقتصاد را مورد بحث قرار میدهد و میگوید این نوع اقتصاد مبحثی به عنوان اسلامی و غیر اسلامی ندارد در حالی که در اقتصاد برنامهای، اقتصاد اسلامی و غیر اسلامی عنوان میشود.
🔹شهید مطهری بر این عقیده بود که عدالت در سلسله علل احکام دین است و عدالت مقیاس دین است نه دین مقیاس عدالت، آنچه عدل است دین میگوید نه اینکه هر چه دین میگوید عدل است.
🔹نقطه ضعف اقتصادی کشور ما این است که بخش خصوصی ما بسیار کوچک و ضعیف است و قادر نیست بازار کشورهای همسایه را به دست بگیرد بنابراین ساختار اقتصادی کشور باید تغییر کند.
🔹در ادامه این همایش علیرضا بهشتی، سیدکاظم صدر برادرزاده مرحوم موسی صدر، فرشاد مومنی استاد دانشگاه ، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی و اساتید دیگر به ایراد نقطه نظرات در زمینه توسعه و اقتصاد پرداختند.
#اقتصاد
🌐 yon.ir/ckKm2
🆔 @vasael_ir
🔸دولت اسلامی از حوزه علمیه به عنوان بازوی توانمند معرفتی، فکری و علمی استفاده کند
ارائه حجت الاسلام سید ابوالفضل حسنی در نشست علمی الزامات فرهنگی خط مشی گذاری خانواده محور:
🔹یکی از مباحث بنیادین و چالش بر انگیز در حوزه فرهنگ، موضوع خط مشی گذاری فرهنگی و دخالت دولت و نسبت آن با فرهنگ است.
🔹 لازم است دولت اسلامی در همه مسائل دینی از حوزه علمیه به عنوان بازوی توانمند معرفتی، فکری و علمی استفاده کند و از ظرفیت و توانمندی این نهاد در برنامه ریزی، خط مشی گذاری و تبیین شاخص های خانواده مطلوب استفاده نماید.
🔹نظریه عدم دخالت دولت در فرهنگ ریشه در نظام سرمایه داری دارد.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/44nzR
🆔 @vasael_ir
🔸اسلام تبعیض جنسیتی را قبول ندارد
سید محسن اصغری در سومین جلسه از سلسله نشستهای علمی پژوهشی زن و خانواده:
🔹دین اسلام، اختلاف و تبعیض را در اصل وجودی قبول ندارد و فرصت های رشد و تعالی را برای هر دو جنس قائل است همانند همسر فرعون که به مقام والایی دست یافت.
🔹عدالت جنسیتی موضوعی است که در قرآن به آن تاکید شده است و حتی به دلیل ویژگی های روانشناختی خاص زنان، توجه و ملاحظات رفتاری به جنس مونث بیشتر مورد توجه قرار دارد.
#جامعه
🌐 yon.ir/35xVm
🆔 @vasael_ir
🔸 بررسی نسبت حکمرانی حزبی با حکمرانی ولایی
گفتگوی اختصاصی با حجت الاسلام والمسمین نصرتی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
🔹در جامعه مردمسالار به خواستههای مردم توجه میشود یا اینکه جامعه برانگیختهشده، منبعث از مردم است لذا میخواهد هویت مردمی خود را حفظ کند.
🔹لازم است حکومت مطلبات و خواستههای مردم را هم بشناسد و پاسخگوی آنها باشد. بنابراین سازمانی میخواهد تا پل ارتباطی بین مردم و حکومت باشد و به عبارتی رابطهای دو سویه بین مردم و حکومت ایجاد کند.
🔹یکی از کارکردهای مهم حزب، کادر سازی است. یک حزب همیشه باید کادرهای مختلف از رأس یک حکومت همانند رئیسجمهور تا نیروهایی همانند شهردار و فرماندار آماده داشته باشد تا اگر در مسابقه قدرت و خدمترسانی به جامعه برنده شد، نیروی کافی همفکر خود را داشته باشد تا آنها را بر سر کار بیاورد.
🔹حزب از موضوعاتی است که در فقه سیاسی اسلام باید رد آن را پیدا کرد، چون فقه سیاسی اسلام ناظر بر اندیشه و عمل سیاسی جامعه است.
#مبانی
🌐 yon.ir/YJqCh
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹بررسی حکم خرید و فروش چک و سفتههای مدتدار (آیت الله سبحانی)
🌐 yon.ir/OuOov
🔹حسنه در اندیشه امام خمینی به معنای تشکیل حکومت و اقامه جامعه اسلامی است (آیت الله اراکی)
🌐 yon.ir/LtJzb
🔹چگونگی استدلال به "آیه اولی الامر" در وجوب اطاعت از ولی فقیه (آیت الله مقتدایی)
🌐 yon.ir/cq7Mc
🔹بررسی امکان استناد به خطبه 105 نهج البلاغه در اثبات اشتراط عدالت در امر به معروف (آیت الله شب زنده دار)
🌐 yon.ir/y4g3n
🔹نسبت سنجی بیتالمال با حقوق شهروندی حلقه مفقوده فقه (حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 yon.ir/duBfx
🔹بررسی اقوال مختلف در موضوع پیوند عضو (حجت الاسلام و المسلمین ایزدهی)
🌐 yon.ir/102wI
🔹رسالت بورس حذف واسطه گری بانک بین واحدهای تجاری و مردم است (استاد غرویان)
🌐 yon.ir/ROd03
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_گرافیک «دوران فئودالیسم»
#اقتصاد
🆔 @vasael_ir
🔸«اخلال در نظام اقتصادی» تعریف دقیقی در قانون ندارد
🔹اصل 24 قانون اساسی آزادی نشریات و مطبوعات در بیان مطالب را مشروط به عدم اخلال به مبانی اسلام و حقوق عمومی دانسته است.
🔹برای نمونه قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور - مصوب 1369- بدون اینکه اخلال را معنا کند تنها به بیان مصادیق آن پرداخته است تا از این طریق بتواند حوزه اقتدار این قانون را مشخص نماید.
🔹در مقام بیان مفهوم واژه «اخلال» در اصل 24 قانون اساسی برخی بهترین معادل آن را «خدشه وارد نمودن» دانسته اند و برخی دیگر آن را به معنای «متوقف یا تعطیل نمودن امری» معرفی کرده اند.
🔹در خصوص معنای واژه «مخل» در عبارت «مخل به مبانی اسلام» می توان آن را به معنای «ایجاد تزلزل در اعتقادات مردم» معنا کرد و از سوی دیگر این واژه در عبارت «مخل به حقوق عمومی» به معنای «تعرض یا تجاوز به حقوق عمومی» معنا می دهد.
🔹با توجه به اینکه اخلال در معانی همچون آشفته کردن اذهان و یا اختلال در امور جاری و ... تعریف شد، باید نتیجه گرفت حسن نیت یا سوء نیت شخص در تحقق آن اثری ندارد.
#حقوق
🌐 yon.ir/q0HTd
🆔 @vasael_ir
🔸 تحزب و کار تشکیلاتی پشتوانه کارآمدی نظام اسلامی است
گفتگوی اختصاصی وسائل با حجت الاسلام روح الله شریعتی:
🔹روش احزاب بهترین روشها است که حزب با قدرت و سیطره سیاسی که در جامعه ایجاد کرده است میتواند حاکمیت را امر و نهی کند.
🔹 اگر در جامعه اسلامی تعاون بر برّ و تقوا با بحث حزب مؤثر شود تعاون بر برّ و تقوا هم کمک به حاکم اسلامی و کمک به حاکمیت قانون الهی همان برّ و تقوا است.
🔹برخی معتقدند که حزب مکانیزمی است برای بقا و فعال بودن نظامهای سیاسی دموکراتیک. در جامعهای که نظام سیاسی دموکراتیک وجود نداشته باشد معنایی ندارد که بگوییم حزبی در آنجا بروز و ظهور داشته باشد.
#مبانی
🌐 yon.ir/bhbh5
🆔 @vasael_ir