🔸امام حسن عسکری علیه السلام:
🔹لیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ.
🔹عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است.
📚 تحف العقول، ص۴۴۸
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸شباهت مفهوم «تجری» با نظریه «بخت دینی» 🌐 vasael.ir/0003ww 🆔 @vasael_ir
گزارش نشست فلسفه و (اصول) فقه در جهان اسلام🔻
#پیتر_آدامسون:
🔹کتاب «فلسفه و فقه در جهان اسلام» اثر پژوهشی در مورد حقوق اسلامی شیعه و سنی است که به بحث فلسفه اسلامی و فقه اسلامی اشاره دارد.
🔹این کتاب با بررسی دیدگاه های ابونصر فارابی آغاز می شود و به بررسی ماهیت قانون از نظر فارابی می پردازد همچنین سعی شده که به حقوق اسلامی از منظر فلسفه ارسطو و تاثیری که بر جهان اسلام دارد توجه شود.
🔹در این اثر نه تنها به جایگاه حقوق و فلسفه پرداخته شده بلکه به این مسئله نیز پرداخته است که فلاسفه چگونه به سوالات فلسفی پاسخ دهند بدین معنا پرسش هایی که از خود فقه نشات می گیرد و از دل همان دانش پاسخگو خواهد بود.
#امیر_محمد_امامی:
🔹آقای ویلیام نیگل در دو مقاله خود با عنوان بخت اخلاقی به این بحث پرداخته و به بحث توجیه عقلانی و توجیه اخلاقی و تفاوت های آنها می پردازد.
🔹اما او بحث اخلاقی را بدین شکل تعریف می کند«زمانی بحث اخلاقی مطرح می شود که ارزش اخلاقی یک عمل کاملا مبتنی بر آن چیزهایی باشد که تحت کنترل آن فرد نبوده است یعنی خارج از اختیار او بوده است».
🔹دقیقا مشکل از آنجایی به وجود می آید که ما یک نوع شهود ساده در اخلاق داریم که هر کسی نسبت به مسائلی مسئولیت اخلاقی دارد که خودش انجام داده و نسبت به آنها اراده داشته است.
🔹چیزی که خارج از مسئولیت فرد است و از جهت مسئولیت اخلاقی فرد هم خارج از محدوده مسئولیت اوست. ولی آن چیزی که تحت عنوان Moral luck اتفاق می افتاد با این اصل که control principle یا pc نامیده می شود، تعارض دارد.
🔹 بین تجری و بخت دینی شباهت های بسیاری وجود دارد و هر دو بر این نکته تاکید دارند که یک ارزش دینی مبتنی بر چیزی است که کاملا تحت کنترل فرد نیست و تا حدی خارج از اختیار فرد است.
🔹بنابراین تجری عبارت است از عمل کردن به نحوی که گویا مخالف عصیان خداوند است پس مبتنی بر یک باور موجه نسبت به امر الهی است.
🌐 vasael.ir/0003ww
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ارتباط اجتهاد و هوش مصنوعی 🌐 vasael.ir/0003x2 🆔 @vasael_ir
گزارش نشست«هوش مصنوعی، ادیان الهی و آینده بشریت، الگوریتم اجتهاد»🔻
حجت الاسلام #عبدالحمید_واسطی:
🔹چگونگی فرایند قدم به قدم اجتهاد با ترسیم همه خصوصیات زمان، مکان، کمیت، کیفیت و جنسیات در استنباط حکم به معنای الگوریتم اجتهاد است.
🔹این همان چیزی است که هوش طبیعی ما به صورت خودکار انجام میدهد و نیاز به دقیق سازی است تا بتوان بین اختلاف فتواها محاکمه کرد بدین معنا که کدام یک روشمند است و طبقه قواعد و اصول فقه کدام یک از آنها حجیت دارد.
🔹هوش مصنوعی چگونگی استفاده از اطلاعات، دادهها و عمل گرها (تحلیل گرهای اطلاعات) برای رسیدن به تصویر بهینه است. کار هوش مصنوعی این است که عملکردهای مناسب انسانی را بهینه سازی کرده و ارتقاء دهد.
🔹در هوش مصنوعی و دانش آن، ما به دنبال استخراج تخصص از متخصص هستیم و اینکه متخصص هر فنی چگونه تخصص خود را ارائه میدهد.
🔹به هر میزان که پاسخها درباره چگونگی فرآیند تخصص در متخصص دقیقتر شود در واقع به هوش مصنوعی نزدیک میشویم و استنباط را دقیقتر میسازد.
#محمدرضا_اکبرزاده_توتونچی:
🔹ابتدا باید به این پرسشها پاسخ داد که وجه اشتراک هوش مصنوعی چیست؟ چرا هوشمندی مهم است؟ این امر چه فرصتها و چالش هائی برای ما به وجود میآورد؟
🔹در حال حاضر جایگاه هوش مصنوعی به عنوان علم استراتژیک مطرح است چراکه نیاز است تا به نیازهای علمی جامعه فردا پاسخگو باشیم.
🔹در حالی که در جامعه ما دادههای فراوان مطرح است، خاصیت تعلیم پذیری، یادگیری و بهینه سازی هوش مصنوعی در این مسیر راهگشا است.
🌐 vasael.ir/0003x2
🆔 @vasael
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸مبانی پولطلا سست و بیاساساند بخش دوم / حجت الاسلام والمسلمین #موسویان در گفتگوی تفصیلی با #وسائل
🔸رونق تولید گره اقتصاد را باز میکند / دور زدن تحریم با پول مجازی مشترک منطقهای
بخش سوم / حجت الاسلام والمسلمین #موسویان در گفتگوی تفصیلی با #وسائل🔻
🌐 vasael.ir/0003wm
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸رونق تولید گره اقتصاد را باز میکند / دور زدن تحریم با پول مجازی مشترک منطقهای بخش سوم / حجت الا
بخش سوم / حجت الاسلام والمسلمین #موسویان در گفتگوی تفصیلی با #وسائل🔻
🔹در مثل اقتصاد ایران که تورم هایی با دامنه از صفر تا 48.5 را در دولت مرحوم آقای هاشمی تجربه می کند، نوسانات طلا معقول تر به نظر می رسد تا نوسانات پول ملی ایران اما نوسانات طلا در مقابل نوسانات روبل روسیه خیلی کم تر است.
🔹مثلا لیر ترکیه صرف نظر از دوره اردوغان و نوسانات امسال که به جهت جریانات اخیر رخ داد، چیزی بین پنج تا نه درصد تغییرات داشت و اگر این نوسان را با تغییرات نرخ طلا مقایسه کنید می بینید که کم تر است. بنابراین این نظریه پول طلا برای کشوری مثل ایران در شرایط کنونی جلوه می کند.
🔹پول مجازی طلا پایه به جهت نوسانات طلا پیشنهاد نمی شود، اما می توان بین کشورهایی همانند ایران، لبنان، پاکستان، عراق، ترکیه و روسیه یک پول مشترکی با یک ضریبی از پول های ملی خود آنها تعریف کرد، مثل پول هایی که بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی دارند. یعنی می شود بر اساس پول آنها یک پول منطقه ای تعریف کرد و بر اساس آن پول مجازی شکل بگیرد و وارد شبکه کرد.
🔹نوسانات این پول قطعا کم تر از نوسانات قیمت طلا است، همین طور نقد شوندگی آن بالاتر از طلاست و در دور زدن تحریم ها هم بهتر جواب می دهد.
🔹البته این یک نوع پول نیست بلکه اعتبار است، چون در فضای داد ستد لازم نیست حتما پول واسطه مبادله باشد بلکه می توان یک اعتبار برای تاجر ایرانی به فرض مثال باز کرد به اندازه هزار واحد و این تاجر از ترکیه جنس وارد می کند و بعد دولت یا شرکت ترکی هزار واحد اعتبار معکوس می گیرد و از ایران گاز و نفت وارد می کند و بعد اینها باهم تهاتر می کنند و نهایتا آخر هر سال مالی می گویند خالص بدهی ایران به ترکیه یا بالعکس چه میزان است که آن مقدار را تبدیل به لیر ترکیه و ریال ایران کرده و در نهایت باهم تسویه می کنند.
🌐 vasael.ir/0003wm
🆔 @vasael_ir
🔸رسول خدا صلى الله علیه وآله:
🔹انَزْعَوُن عَنْ ذِکْرِ الفاجِرِ اَنْ تَذْکُرُوهُ، فَاذْکُرُوهُ یَعْرِفُهُ النّاسُ.
🔹آیا ملاحظه مى کنید از نام بردن افراد فاسق، نام آنها را ببرید تا مردم آنها را بشناسند.
📚کنزالعمّال، جلد ۳، صفحه ۵۹۵، حدیث ۸۰۶۹
🆔 @vasael_ir
🔸آشنایی با فرآیندهای عملی و اجرایی زکات در حکومت اسلامی
🔹مدرسه علم و عمل به منظور آشنایی طلاب با میدان عملی ابواب فقهی و بهره گیری در عرصههای تخصصی تبلیغ برگزار میکند.
🔹زمان: 21 آبان 98 ـ ساعت 14 الی 16
🔹شماره تماس به منظور ثبت نام:
📞 09216792107
📞 77515654
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸پس از تغییر جنسیت، تکلیف ازدواج چه میشود؟ #دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۲🔻 🔹عدهای از فقیهان شیعه، اساس
🔸پس از تغییر جنسیت، تکلیف نفقه چه میشود؟
#دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۳🔻
🔹نفقه از آثار عقد دائم است که در موقت، واجب نیست مگر آن که شرط شده باشد. هرگاه تغییر جنسیت روی دهد، طبیعی است که ازدواج دائم، منحل شده و بنابراین آثار ازدواج، از جمله وجوب پرداخت نفقه نیز از بین خواهد رفت.
🔹ولی هرگاه در تغییر جنسیت، موضوع ازدواج (مرد و زن) از بین نرود، ازدواج سابق همچنان باقی بوده و بنابراین، وجوب پرداخت نفقه نیز استمرار خواهد داشت.
🔹تغییر جنسیت یکی از زوجین در عقد موقت، تاثیری در نفقه نخواهد داشت؛ چه اینکه پرداخت نفقه از ابتدا واجب نبوده است؛ پس از تغییر جنسیت نیز اینگونه خواهد بود.
🔹همچنین اگر از ابتدا عقد موقت مشروط به اعطای نفقه بوده، پس از تغییر جنسیت یکی از زوجین، به دلیل انتفای مشروط، شرط (نفقه) نیز منتفی خواهد شد.
🌐 vasael.ir/0003x4
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | آیین کشورداری از دیدگاه امام علی
🔹به دلیل اهمیت این عهدنامه، تاکنون شرح های فراوان بر آن به نگارش در آمده و محور تدریس بسیاری از دروس بوده و هست.
🔹در ظاهر مخاطب اصلی مالک اشتر است اما در واقع بیانگر چارچوب و بخشی از قوانین حکومت اسلامی است و مخاطب اصلی تمام انسان ها، به ویژه حاکمان هستند.
🔹به همین دلیل مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی در سال های نخستین پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدام به تدریس و شرح این عهدنامه در حوزه علمیه قم نمود و این اثر تقریرات آن دروس است.
🔹روش کتاب به این صورت است که قطعه ای از عهدنامه نقل و ترجمه و سپس با آیات قرآن، احادیث دیگر و بیان های استاد، شرح شده است.
🔹پیش از ورود به مباحث اصلی، مطالب زیر به ترتیب در آغاز کتاب آمده است: زندگی نامه ی شارح، معرفی نهج البلاغه به ویژه عهدنامه مالک اشتر، شرح حال مالک، تبیین تاریخ و تمدن مصر، نقش امام علی(ع) در مصر، شهادت محمد بن ابی بکر.
🌐 vasael.ir/0003xD
🆔 @vasael_ir
🔸نخستین آزمون ملی قانون اساسی برگزار میشود
🔹دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه ها و طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور تا تاریخ ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۸ مهلت دارند تا در این آزمون که به صورت مجازی در تاریخ ۱ آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد، شرکت کنند.
🔹علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اطلاع رسانی همایش چهل سال قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به نشانی www.shoraconf.ir مراجعه نمایند.
🔹لینک ثبت نام در اولین آزمون ملی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران sc.iauec.ac.ir/azmon
🌐 vasael.ir/0003xR
🆔 @vasael_ir
🔸اطلاعیه جذب نیرو در مؤسسه «آیندهپژوهی جهان اسلام»
🔹این مجموعه به دو نفر نیروی پژوهشی و اجرایی با شرایط ذیل نیازمند است:
1️⃣پژوهشگر
▪️فعال،جدی و دقیق در امور محوله
▪️رشته تحصیلی: آینده پژوهی، مطالعات منطقهای، روابط بینالملل، علوم سیاسی
▪️مسلط به زبان انگلیسی یا عربی
▪️رزومه قابل قبول پژوهشی
2️⃣نیروی اجرایی-پژوهشی
▪️فعال،جدی و دقیق در امور محوله
▪️مسلط به کامپیوتر و شبکه های اجتماعی
*️⃣شرایط کاری
▪️بیمه دارد
▪️سه ماه اول آزمایشی
▪️ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17
▪️پنجشنبه ۹ تا ۱۴
🔹فارغ التحصیلان علوم سیاسی و روابط بینالملل در اولویت هستند.
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸ممنوعیت مطلق کاربست سلاح هستهای فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۴🔻 🌐 vasael.ir/0003x3
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۴🔻
🔹در این مقاله طی دو گفتار کوشیدیم منع مطلق کاربست سلاح هستهای را در دو نظام حقوقی و فقهی به اثبات رسانیم و به نتایج ذیل دست یابیم.
🔹۱. گرچه در حقوق بینالملل معاهدهای و عرفی، قاعدهای یافت نمیشود که به منع تهدید یا بهکارگیری سلاح هستهای حتی در شرایط حاد دفاع مشروع حکم کند؛ اما از سوی دیگر قاعدهای نیز وجود ندارد که استفاده از آن را صریحاً مجاز شمارد.
🔹۲. پارهای از فقیهان امامیه با استناد به کتاب و سنت توسل به سلاحهای نامتعارف را در وضعیت ضرورت و اضطرار موجه میشمارند و از قاعدهای سخن میگویند که بر پایه آن استعمال هر چیزی که فتح و پیروزی را برای مسلمانان به ارمغان آورد مجاز است.
🔹دستهای از فقیهان که این قاعده را در زمان اضطراری جنگ مجری میدانند، با استناد به روایت معتبر صادره از رسول خدا القای سم در سرزمین مشرکان را ممنوع میشمارند حتی اگر فتح و پیروزی بر آن متوقف باشد. نکته حائز اهمیت این است که جواز بهکارگیری سلاح هستهای در شرایط عادی و متعـارف جنگ، طرفدار معتنابهی ندارد.
🔹ما در این مقاله با استناد به دلیل عقل، آیاتی از قرآن کریم، سنت قولی و فعلی و نیز روح، مذاق و مقاصد شریعت به منع مطلق کاربست سلاح هستهای دست یافتیم.
🔹بهکارگیری چنین سلاحی از مصادیق بارز اعتداء، تجاز و فساد است. بهکارگیری چنین سلاحی با نقض اصول اساسی حاکم بر حقوق بشردوستانه شناخته شده در فقه اسلامی بهویژه اصل تمایز میان نظامیان و غیر نظامیان ملازمه دارد.
🔹از سویی، کشتن انسانی بیآنکه مرتکب قتل یا فسادی در زمین شده باشد، به مثابه قتل همه انسانها یا جنایت بر ضد بشریت است.
#پرونده_ویژه
🌐 vasael.ir/0003x3
🆔 @vasael_ir
🔸اهتمام آیت الله #یعقوبی به مباحث مرتبط با فقه حکومتی
🔹حجت الاسلام #یقظان_الخزاعی در بازدید از #وسائل گفت: حضرت آیت الله یعقوبی دیدگاهی انقلابی دارند و برخی از فعالیتهای علمی ایشان در زمینه تبیین بحث «ولایت فقیه» بوده است. ایشان دانشگاه شهید صدر را با 22 رشته تحصیلی و دانشگاه الزهرا(س) را با 17 رشته برای بانوان تأسیس کرده است.
🔹وی موضوع درس خارج فقه آیت الله یعقوبی را مباحث اختلافی میان علما عنوان کرد و بیان داشت: نظر ایشان این است که مباحثی که در آن علما اتفاق نظر دارند نیاز چندانی به بحث و بررسی ندارد؛ به همین دلیل مباحث اختلافی را مطرح میکنند تا در ضمن آن دیدگاههای تازهای را ارائه دهد.
🔹رئیس دفتر حضرت آیت الله یعقوبی تأسیس مؤسسه ارتباطات دینی را یکی دیگر از فعالیتهای مهم این مرجع تقلید دانست و گفت: این مؤسسه اهدافی شبیه بحث وحدت حوزه و دانشگاه در ایران را دنبال میکند که در 15 استان فعالیت دارد.
🔹حجت الاسلام یقظان الخزاعی خاطرنشان کرد: آیت الله یعقوبی حدود 70 کتاب را تألیف کرده اند که در آنها به موضوعات مختلفی همچون مباحث سیاسی، اجتماعی و تفسیر قرآن پرداخته است. کتاب «گفتمان عصر» مجموعه 12 جلدی است که شامل بیانیههای صادر شده از سوی ایشان است، مسائلی که ایشان لازم دانسته اند در آن زمینهها ورود پیدا کنند.
🌐 vasael.ir/0003xT
🆔 @vasael_ir
📷 #عکس_نوشت | یک ذره بیشتر از صفر!
🔸رهبر معظم انقلاب:
🔹این انقلاب، با این عظمت و ابعاد و آثار علمی از لحاظ ارائه مبانی فکری خودش، یکی از ضعیفترین و کمکارترین انقلابها و بلکه تحولات دنیاست. باید بگوییم یک ذره بیشتر از صفر و خیلی خیلی کم کار شده است.
🔹کاری که ما در این زمینه کرده ایم واقعا خیلی کم است. گاهی انسان دلش نمیآید که بگوید در حد صفر. چون واقعا کسانی با اخلاص کارهایی کرده اند، اما اگر نخواهیم ملاحظه این جهات عاطفی را بکنیم، باید بگوییم یک ذره بیشتر از صفر و خیلی خیلی کم کار شده است.
📚دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم - آذر 68
🆔 @vasael_ir
🔸رسول خدا صلی الله علیه و آله:
🔹انَّ الدینارَ وَ الدِّرهَمَ اَهلَکا مَن کانَ قَبلکم و هُما مُهلِکاکم.
🔹همانا دینار و درهم پیشینیان شما را به هلاکت رساند و همین دو نیز هلاک کننده شماست.
📚جهاد النفس، ص ۲۴۷
🆔 @vasael_ir
🔸نقد روش بانکداری مرسوم و تبیین روش مطلوب بانکداری اسلامی
🔹از سلسله نشستهای طراحی مدل مطلوب نمونه بانک اسلامی(بر اساس مبانی اسلامی با رویکرد فقه نظام)
🔹با سخنرانی آیت الله اراکی
🔹ارائه دهندگان: حجج اسلام مادرشاهی و قنبر زاده
🔹زمان: سه شنبه 21 آبان ـ ساعت 15 الی 17
🌐 vasael.ir/0003xa
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸انقلاب جنسی و بحران جنسی از ایران به دور است
نشست علمی از سوژه جنسی تا سیاست جنسی / شماره ۱🔻
دکتر #محمد_تقی_کرمی:
🔹تعریف انقلاب جنسی این است که یکسری از هنجارها و باورهای جدید، هنجارهای پیشین را به چالش بکشد. تا کنون چند مستند هم ساخته شده که نمیخواهم اسم آنها را ببرم که به انقلاب جنسی در ایران پرداختهاند.
🔹به نظر بنده میرسد که هنوز در وضعیّت انقلاب جنسی قرار نداریم و همچنان خانواده و همچنان اخلاق و همچنان ازدواج و همچنان عفاف به عنوان تم اصلی و تم مسلّط است.
🔹روایت بحرانی از امر جنسی در ایران درست نیست و هرچند در منابر و تریبونهای عمومی چنین ادعای وجود دارد که امر جنسی به مرحله بحران رسیده ولی این روایت درست نیست و صرف ادّعاست.
🔹اتفاقا برجسته شدن امر جنسی در ایران نشان از این دارد که هنوز عفاف در امر جنسی برای ما به عنوان هنجار مسلّط است.
🔹به نظر بنده روایت درست از وضعیّت جنسی در ایران یک حالت سوّمی است که میشود آنرا تغییر و تحوّل در امر جنسی و الگوهای ارضاء رابطه و غریزه جنسی دانست.
🔹ما از وضعیّت پیشین (سنّتی) تغییراتی کردیم و این تغییرات به سمت سکولار شدن هست و همچنین به سمت تساهل و تسامح در ادلّه پیشین است، در یک روایت خلاصه ما در بحث امر جنسی به سمت غربی شدن در حال حرکت هستیم اگر چه همچنان خانواده و ازدواج و الگوهای عفاف هم در حال مقاومت و هم در حال بازتولید هستند.
🌐 vasael.ir/0003xc
🆔 @vasael_ir
🔸خلق پول بانکی اکل مال به باطل است / اگر بانک درست شود انقلاب اقتصادی صورت خواهد گرفت
گزارش اجمالی از نشست ارائه و نقد #پولطلا🔻
🌐 vasael.ir/0003xb
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸خلق پول بانکی اکل مال به باطل است / اگر بانک درست شود انقلاب اقتصادی صورت خواهد گرفت گزارش اجمالی
🔸خلق پول بانکی اکل مال به باطل است / اگر بانک درست شود انقلاب اقتصادی صورت خواهد گرفت
گزارش اجمالی از نشست ارائه و نقد #پولطلا🔻
حجت الاسلام #متولی_امامی:
🔹خلق پول بانکی اجازه میدهد پول پرقدرت در اختیار یک قشر خاصی قرار بگیرد و پول ضعیف در اختیار مردم باشد، مانند آنچه در شرکتهای هرمی رخ میدهد.
🔹بانک مشغول به یک دزدی سیستمی است، یعنی فقرا در حال تخلیه شدن در اغنیا هستند، بانک أکل مال به باطل انجام میدهد و کسی هم به این موضوع توجه ندارد، در شورای فقهی بانک مرکزی به روی عقود کار میشود درحالی که مسأله اصلی ما خلق پول بانکی و ربوی بودن بانک است.
🔹ذلتی که ما امروز در اقتصاد برخلاف دیگر عرصهها شاهد هستیم یکی از مشکلاتی است که باید با آن مقابله کنیم، بستر پول اعتباری تمام دنیا را برده آمریکا کرده است، اینکه برخی میگویند باید fatf و قراردادهایی از این قبیل را بپذیریم به دلیل تسلط آنها بر اقتصاد ما است.
حجت الاسلام والمسلمین #موسویان:
🔹مسأله ذلت اقتصادی و مسائلی نظیر تحریم است، در پول ملی موضوع تحریم مطرح نیست اما بحث پول بین المللی که در اختیار ما نیست و ما نمیتوانیم دنیا را وادار به استفاده از طلا و پولطلا کنیم، اما در مسأله پول ملی ممکن است بتوانیم یک پول منضبط ایجاد کنیم و ربطی هم به تحریم نداشته باشد اما اگر دنیا طلارا به عنوان پول از ما نپذیرد همچنان مشکل تحریم در عرصه بین المللی باقی است.
🔹به دنبال پیاده سازی نظام اقتصادی غرب و آمریکا و ژاپن نیستیم بلکه معتقد هستیم ذاتا پول اعتباری تورم ندارد، پول میتواند اعتباری محض باشد اما تورمزا نباشد و این در دنیا ثابت شده است.
🔹ما پولی به نام پول اسلامی نداریم و درهم نیز هزار سال پیش از اسلام فنیقیها در ایران درهم را اختراع کردند و اعراب نیز با درهم با ایرانیها معامله میکردند، دینار هم پول رومی بود که آن هم بیش از هزار سال قبل از اسلام اختراع شده بود و اعراب نیز آن را پذیرفتند و با آن معامله میشد.
حجت الاسلام #محقق_نیا:
🔹زمانی که ۵ درصد مردم سپردههای سنگین درون بانک دارند منطقی است که دولت از آنها برداشته و مشکلات مالی خود را برطرف کرده و نیازهای مالی را تأمین کند.
🔹این حجم از کارکنان دولت نیاز مالی دارند و خلق پول بانکی چارهای است که اکنون برای تأمین مخارج آنها باید در نظر گرفت، موافق شرایط موجود و موافق ساختار اقتصادی نیستم اما شرایط کنونی نیز باید با همین روشهای موجود پیش برود و نمیتوان به روشهای قدیمی مالی بازگشت.
🔹تنها نقطه امید حل مشکلات کشور اصلاح بانک است، اگر بانک درست شود انقلاب اقتصادی صورت خواهد گرفت و با حمایت صحیح از اقتصاد و تولید توطئهها و تحریمها بی اثر خواهد بود، حوزه و دولت بانک را به درستی نفهمیدهاند.
🌐 vasael.ir/0003xb
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸بدحجابی؛ تهدیدی جدی برای استحکام خانواده
گزارشی از نشست «چیستی و چرایی حجاب»🔻
حجت الاسلام #افشار:
🔹کاهش جذابیت، عامل روابط سست بین زن و شوهر است که دو نوع داریم؛ یک نوع آن طبیعی است که به دلیل افزایش سن است و دیگری چشمی است. در واقع جذابیتهای او کاهش پیدا نکرده است بلکه در چشم همسر کم شده است مثل عادی شدن زن در چشم همسر.
🔹در کاهش جذابیتهای چشمی حقیقتا جذابیت کم نشده است بلکه در چشم همسر کاهش یافته است که به آن کم جلوه گی گفته میشود؛ مهمترین عامل کم جلوه گی وجود حس مقایسه گری است که سبب ایجاد شکاف میشود.
🔹نظر اسلام این است که شکاف در خانواده از بین برود؛ در این وضعیت مقایسه در زمان نامناسب در بین زن و مرد صورت میگیرد و گاه مقایسه ناخودآگاه است که سبب دلزدگی بین زن و شوهر میشود.
🔹منشأ مقایسه چیست؟ منشأ بیرونی آن عدم رعایت جذابیت در منزل توسط همسر است و همچنین عبور از مرزهای مجاز جذابیت در جامعه توسط سایرین که بدحجابی و بی حجابی است. منشأ درونی آن در درون فرد است که یکی عینک ریزبینی و درشت بینی یعنی حس طمع است و دیگری انتظارات تخیلی است.
🔹در بسیاری از مواقع سریال ها، فضای محرک جامعه، تبلیغات عوامانه دوستان و آشنایان انتظارات تخیلی را صورت می بخشد که باعث سستی خانواده میشود.
🔹بی حجابی در فضای خارج از خانواده و کاهش جذابیت در داخل خانواده عواملی هستند که منشأ بیرونی مقایسهاند که در کنار منشأ درونی مقایسه صورت میگیرد و سبب مقایسه و کاهش جذابیت چشمی و پیوند سست مرد و زن میشود.
🌐 vasael.ir/0003xk
🆔 @vasael_ir