🔸امام علی علیه السلام :
🔹قَدرُ الرّجُلِ على قَدرِ هِمَّتِهِ؛
🔹ارزش مرد، به اندازه همّت اوست.
📚 نهج البلاغة: حکمت 47
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی و نقد جایگاه عدالت اجتماعی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
🔹با حضور: حجج اسلام حسن خیری، دکتر سیدکاظم سیدباقری، دکتر آقاجانی و دکتر ابراهیمی پور
🔹زمان: چهارشنبه 6 آذر ماه 98 ـ ساعت 18 تا 20
🔹محل برگزاری: قم، انجمن های علمی حوزه
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸پیش اجلاسیه «نقش حوزه علمیه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» برگزار شد
حجت الاسلام #پریمی:
🔹اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی در روز 14 آذر ماه برگزار می شود؛ هر سال پیش اجلاسیههایی برگزار میشود و امسال سه پیش اجلاسیه با حضور 27 مرکز تخصصی برگزار خواهد شد.
🔹موضوع این جلسه با حضور 9 مرکز تخصصی حوزوی «نقش حوزه علمیه در گام دوم انقلاب با محوریت علم و پژوهش» است و جلسه دوم روز دوشنبه هفته آینده با حضور 9 مرکز تخصصی دیگر برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام #رنجبر:
🔹سرمنشأ مشکلات آموزشی عدم توجه به پژوهش است و اگر مشکلات پژوهش برطرف شود، آموزش نیز اصلاح خواهد شد، مسأله امید به آینده، جایگاه و هویت صنفی طلاب و ایجاد انگیزه برای ایشان و حمایت از طلاب پژوهشگر باید جدی گرفته شود.
🔹در زمینه پژوهش نیازسنجی صورت بگیرد، ایجاد بستری برای عملیاتی کردن ایدههای پژوهشی و لوازم بحث تمدن سازی نیز بسیار اهمیت دارد.
حجت الاسلام #مریجی:
🔹ارتباط حوزه علمیه با جامعه را حیاتی است؛ حوزه جهت تدوین، ترویج و تبیین بیانیه گام دوم باید با بدنه جامعه ارتباط داشته باشد، در صورتی که امروزه شاهد حضور کمرنگ طلاب در شهرستانها هستیم که با توجه به رسالت حوزه علمیه در امر تبلیغ، در این زمینه نیز باید برنامه ریزی صورت بگیرد.
🌐 vasael.ir/0003zx
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸مفهوم جنگ و اخلاق نظامی در اسلام شیعی فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۵🔻 🌐 vasael.ir/00
#پرونده_ویژه
🔸نقد و بررسی ادلّه ممنوعیت استفاده از سلاح کشتار جمعی
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۶🔻
🔹با توجه به مبانی و ادله حرمت استفاده از سلاح کشتار جمعی باید گفت: نظام حقوقی و فقهی شیعه، نه تنها هیچ سازگاری با استفاده، تولید و انباشت این گونه سلاحها ندارد، بلکه این اعمال را در مقابل اخلاق، فقه و انسانیّت معنا کرده است.
🔹دیدگاه فقیهانی مانند آیت الله خامنهای در خصوص حرام بودن این گونه سلاحها، مبتنی بر آموزههای اخلاقی، فقهی و حقوقی شیعه و در راستای تراث فقهیان صاحب نام شیعه است که از سر صداقت و راستی ارائه شده است؛ ازاینروی این دیدگاه میتواند الگویی برای اخلاق جنگی و نظام حقوقی جهان محسوب شود.
🔹همچنین گفته شد حتّی در صورت قول به جواز استفاده از این گونه سلاحها، اگر دولت اسلامی خود را به قراردادی مبنی بر استفاده نکردن از آن مقیّد کرده باشد، باید در قالب حکم ثانوی و از باب لزوم وفای عقد به تعهد خود وفادار بماند و از شکستن آن پرهیز نماید.
🌐 vasael.ir/0003zs
🆔 @vasael_ir
🔸پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
🔹زمان: چهارشنبه ششم آذر ماه 1398 ـ ساعت 17-9
🔹محل برگزاری: قم ـ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ـ سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی
🆔 @vasael_ir
🔸امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
🔹إتَّقُوا مَعَاصِیَ اللّهِ فِى الْخَلَواتِ فَإنَّ الشّاهِدَ هُوَ الْحاكِم.
🔹دورى و اجتناب كنید از معصیت هاى إلهى، حتّى در پنهانى، پس به درستى كه خداوند شاهد اعمال و نیّات است; و نیز او حاكم و قاضى خواهد بود.
📚 شرح نهج البلاغه ابن عبده: ج 3، ص 324
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸تحلیل اغتشاشات اخیر از منظر فقه امنیت
حجت الاسلام #احمد_رهدار:
🔹برخی این دیدگاه را مطرح کردهاند که با توجه به کاهش پایگاه اجتماعی دولت و در آستانه انتخابات مجلس، اغتشاشات اخیر کار دولت بوده است؛ هر چند در ادامه، سرنخ مدیریت آشوبها از دست آنها خارج شد.
🔹این تحلیل مسبوق به سابقه است و درباره برخی دولتهای داخلی و خارجی صدق میکند، بدین جهت که معمولا این گونه اغتشاشات از سوی آشوبگران و فتنه گران ایجاد میشود و از طریق یک وفاق اجتماعی و با یک موج انقلابی همچون 9 دی خاتمه مییابد.
🔹بنابراین دولت سعی داشت در شرایط ورشکستگی اقتصادی و با توجه به تجربه مشابه اغتشاشات گذشته از وفاق اجتماعی و سرمایه اجتماعی رهبری سوء استفاده کند.
🔹تجربه اغتشاشات گذشته نشاندهنده این است که رهبری از قانون حمایت میکند و دولت تلاش داشت این سرمایه اجتماعی را مصادره به مطلوب کند؛ کما اینکه سرمایه اجتماعی رهبری خرج این قضیه شد و در این دیدگاه تردیدی نیست.
🌐 vasael.ir/000404
🆔 @vasael_ir
9.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم| هدف از راهاندازی سلسله نشستهای «جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»
🔸دکتر داودی، سردبیر وسائل
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله| رتبه بندی ابزارهای مديريت ريسک اعتباری در بانكداری بدون ربا با استفاده از تكنيک AHP
🔹با توجه به نتایج پژوهش كه حاصل تحلیل نظرات تعدادي از متخصصين حوزه بانكي است، اولويت بندي ابزارهاي مديريت ريسك اعتباري در سیستم بانكي رعايت گردد. در اولويت اول جهت مديريت ريسك از ابزار وثیقه و ضمانت و در اولويت دوم ابزار اعتبارسنجي مورد استفاده قرارگيرد.
🔹وثیقه نقدی به عنوان مؤثرترين ابزار و در مرحله بعد ضامن كارمند به عنوان دومين ابزار مؤثر شناخته شد. جهت وثیقه گیری و پذيرش ضامن اين اولويت مد نظر قرار گيرد.
🔹ﻇرفيت گيرنده تسهیلات در رتبه اول و وثیقه در رتبه دوم قرار دارد. جهت اعتبارسنجي ﻻزم است اين اولويت در رتبهبندي اعتباري افراد مورد توجه باشد.
🔹طراحي الگوی و سازوكار مناسب جهت استفاده صحيح از ابزارها. با توجه به نوع فعاليت سیستم بانكي كه در مراجعات حضوري مشاهده شد، استفاده از يك ابزار جهت مديريت ريسك ديده نميشود و كاربردي نخواهد بود.
🔹ﻻزم است ابزارهاي پيشنهادي با باﻻترين اولويت به صورت تركيبي در قالب يك الگوی مشخص و كاربردي به كار بسته شود و طراحي چارچوب كاربرد همزمان ابزارها مورد توجه قرار گيرد.
🌐 vasael.ir/000408
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| تنبیه آری یا خیر
🔹این کتاب با نگاه اسلامی نوشته شده و سعی شده است تا آنجا که امکان دارد از آیات و روایات استفاده کرده و همچنین سیره اهل بیت نیز در این زمینه آورده شده است.
🔹نویسنده کتاب می گوید: یکی از ویژگیهای مثبت این کتاب، مختصر و مفید بودن آن است که به قول معروف: «به آن آب نبستیم». در ابتدا آثار مخرب تنبیه بدنی را گفتیم که حال اگر تنبیه بدنی، مخرب است برای تنبیه چه باید کرد؟ سپس در فصل های بعد به بیان روش های تنبیه درست که همان تکنیک های اصلاح رفتار است پرداختیم.
🔹قبل از این که از تکنیک های اصلاح رفتار استفاده شود باید به این نکته توجه داشت که مسیر ارتباط والدین و فرزندان یک مسیر دوطرفه است. اگر فقط بخواهیم نیازهای کودکان را برآورده کنیم، این رابطه انگلی است؛ یعنی نیاز کودکان را برطرف میکنیم و در عوض آن هیچ انتظاری از کودک نداریم.
🔹اما اگر این مسیر دو طرفه باشد و به ازای برآورده کردن نیاز، انتظار و توقع از کودک داشته باشیم یک تعامل درست و صحیح است که اگر کودک انتظارات را برآورده نکرد به سراغ تکنیک های اصلاح رفتار می رویم.
🔹این کتاب برای مراجعینی است که رجوع می کنند. لذا خیلی مختصر نوشته شده است؛ هم برای والدین قابل استفاده هست و هم برای مربیان و هرکسی که بخواهد در امر تربیت فعالیت داشته باشد. تکنیک هایی که اشاره شده از کودک 3 سال تا 21 سال را شامل می شود ولی اصل تربیت در هفت سال دوم است.
🌐 vasael.ir/00040D
🆔 @vasael_ir