eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 امام علی علیه السلام : 🔹 مَن خَلا بِالعِلمِ لَم توحِشهُ خَلوَةٌ . 🔹 هر كس با دانشْ خلوت كند ، از هيچ خلوتى احساس تنهايى نمى كند . 📚 غرر الحكم : ج ۵ ص ۲۳۳ ح ۸۱۲۵ 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸دو وظیفه مهم حاکم دینی بر اساس فقه حکومتی گزارش نشست «جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻 حجت الاسلام و المسلین #عبد_الامیر_خطاط: 🔹تطبیق در مسائل اجتماعی بر عهده حاکم و در مسائل فردی بر عهده فرد مکلف است در نتیجه، تطبیق احکام اجتماعی بر مصادیق تنها شأن حاکم است. 🔹بر اساس حکم شرع، تامین معاش عامه جامعه بر عهده حاکم است، اما اینکه به تناسب زمانه این تامین چگونه باید باشد نیز، بر عهده حاکم است. 🔹باید توجه داشت که حاکم دینی دو وظیفه دارد؛ الف ـ آنچه که هر عاقلی از حاکم می‌خواهد؛ نظیر حقوق عامه. ب ـ آنچه که شارع مقدس از حاکم خواسته است؛ نظیر اقامه نماز. 🔹از جمله وظایفی که می‌توان برای فقه حکومتی برشمرد عبارت است از: الف ـ حد و مرز هر آنچه که آحاد مردم از حکام خود می‌طلبند، مشخص شود. به تعبیر دیگر، باید روشن شود که آیا وظیفه اول حاکم مطلق است یا مقید؟ 🔹پس از استخراج این مسئله، حاکم وارد مرحله دوم یعنی اجرایی احکام می‌شود؛ مثل وجود منع از مفاسد اجتماعی. ب ـ استنباط احکامی که شارع از حاکم مطالبه دارد. در این قسمت باید احکام اهم و مهم و اولیه و ثانویه مشخص شوند. 🌐 vasael.ir/000420 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نقش اصلی در تمدن‌سازی بر عهده فقه حکومتی است گزارش نشست «جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻 حجت الاسلام #محمد_حسین_متولی_امامی: 🔹ما معتقدیم، تمدن سازی اسلامی مستلزم ورود کارشناسانه در تطبیق احکام است. نتیجه فقاهت رایج این است که پس از چهل سال از انقلاب اسلامی در مسئله بانکداری مشکل داریم. 🔹چراکه فقاهت به این مسئله ورود نداشته و امر را به کارشناس واگذارده است. تا هنگامی که تعریف ما از فقاهت، استنباط احکام به نحو قضایای حقیقیه کلی باشد، وضعیت همین‌گونه خواهد بود. 🔹به تعریف مرحوم امام از فقه توجه کنید «فقه، تئورى واقعى و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است». با توجه به این فرمایش، اگر ما ادعای اداره جامعه را داریم، بدون تردید باید به گونه دیگری فقاهت کنیم. 🔹در فقه موجود مقیاس مطالعه موضوعات، خرد است. فقه مرسوم تنها حکم موضوعات را کشف می‌کند در حالی که وقتی همین موضوع، در مقیاس حاکمیت بیان می‌شود، تغییر می‌کند و شاید حکم آن نیز به تبع آن تغییر کند. 🌐 vasael.ir/000421 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل گزارش «روش شناسی اجتهادی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در درسنامه غناء»🔻 🌐 vasael.ir/000426 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل گزارش «روش شناسی اجتهادی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در درسنامه غناء»🔻 🌐 v
آیت الله : 🔸ابتکارات و ویژگی‌های روش اجتهادی رهبر انقلاب 🔹اهمیت روش‌شناسی فقه رهبر معظم انقلاب این است که وقتی آدم این کتاب غنا را مطالعه می‌کند احساس می‌کند که در این ارکان دیدگاه‌ها و رویکردهای بدیع و دقیقی به چشم می‌خورد که برای حوزه‌های علمیه قابل استفاده است. 🔹روش اجتهادی ایشان هم بدیع است هم دقیق است و هم قابل آموزش دادن است و قابل پیگیری کردن است. این چند خصلت را می‌شود برای روش ایشان ذکر کرد. 🔹از فقه الحدیث شروع می‌کنیم به این دلیل که اهمیت دارد. قاعدتاً اگر فرصت می‌بود و فرصت داشتیم باید فقه‌القرآن ایشان را هم می‌گفتیم. ایشان وقتی به احادیث می‌رسند تأملات ویژه‌ای و ابتکارات قابل توجهی دارند. 🔹برخی به شکل سراسیمه وار یک حدیث را روایت می‌کنند و روشی برای شناخت آن ندارند. این‌چنین پرداختنی به حدیث اساساً فقه الحدیث نیست. اما کسانی دارای عناصری از روش هستند که آنها به حدیث می‌توانند توجه عمیق فقیهان را معطوف بدارند. 🔹چند مکانیزم و عنصر در روش فقه الحدیثی رهبر معظم انقلاب قابل‌توجه است: اول لحن القول شناسی حدیث است. لحن القول، فهوایی است که برای قول وجود دارد و تنها از رهگذر تامل شناخته می شود. 🔹رهبر معظم انقلاب شیوه‌های گوناگونی را شناخت لحن روایی در پیش گرفته‌اند که من فقط به یک مورد اشاره می‌کنم و آن اینکه فقیه باید فضای عمومی احادیث را فراروی خود قرار داده و از رهگذر مراجعه به همه احادیث آن را خلق کند. 🔹از نظر ایشان در زمینه فقه الحدیث می‌باید ما پیشاپیش و پیش‌تر احادیث باب را ببینیم. حتی آن احادیثی که ضعیف هستند را هم ببینیم. 🔹قاعده دوم بهره‌گیری از قاعده مناسبات حاکم بر سؤال و جواب در روایات است. یکی از راه‌های فهم محتوا توجه به سوالاتی است که در ابتدای احادیث از سوی اصحاب یا هر سائل دیگری ارائه شده است و امام با توجه به این سوال پاسخ ارائه کرده است. 🔹بی‌توجهی به سوال یا بی‌توجهی بر مناسبات حاکم بر سؤال و جواب باعث می‌شود که ما به مضمون حدیث دست پیدا نکنیم و یا از ظرائف و دقائق نهفته در حدیث بازبمانیم. 🔹سوم، بحث مناط شناسی است. این بحث مناط شناسی بحثی شیرین، مهم و پرظرفیت در فقه است که در فقه ایشان نیز منعکس شده است. 🔹هنگامی که بحث از موضوعات وارده در لسان شارع به میان می‌آید، بحث از مناطات شرعی نیز به میان می‌آید. سه نوع تنقیح مناط وجود دارد که در استنباط فقهی رایج دو مورد از آن مشاهده نمی‌شود اما در کتاب غنا فعال شده و قابل استفاده است. 🌐 vasael.ir/000426 🆔 @vasael_ir
14.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | دومین نشست جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی 🔸اصفهان 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸بیشتر مراجع در فتوای خود اجازه عمل تغییر جنسیت را نمی‌دهند 🌐 vasael.ir/00042D 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸بیشتر مراجع در فتوای خود اجازه عمل تغییر جنسیت را نمی‌دهند 🌐 vasael.ir/00042
گزارشی از نشست «تغییر جنسیت از منظر فقه و روانشناسی»🔻 حجت الاسلام دکتر : 🔹خستین فردی که در این زمینه فتوا دادند امام(ره) بوده اند که گفته اند اگر در مقام اثبات و خارج، عمل جراحی بتواند تغییر جنسیت ایجاد کند و زن واقعا به مرد و مرد واقعا به زن تبدیل شود، اشکالی ندارد یعنی فتوا به عملی دادند که فرد به صورت کامل به زن یا مرد تبدیل شود؛ این مسئله در تحریرالوسیله آمده است. 🔹امام(ره) درسال ۶۴ فتوا به عمل جراحی فردی دارد که بعد از عمل نام خود را خانم خاتون گذاشت؛ نظر امام(ره) در مورد این فرد این بود که او خنثی است و مشکل اختلال جنسی ندارد. همه عمل جراحی‌ها بر اساس این فتوا بوده است نه فتوایی که در تحریرالوسیله آمده است. 🔹حضرت آیت الله فاضل لنکرانی نظرش این بود که اگر تغییر تحقق پیدا کند اشکالی ندارد؛ حضرت آیت الله موسوی اردبیلی نیز موافق امام(ره) بوده اند و حضرت آیت الله اراکی گفتند اگر عمل منجر به روشن شدن واقعیت جنسی شود اشکالی ندارد و در غیر این صورت محل اشکال است. 🔹حضرت آیت االله بهجت گفتند جایز نیست؛ حضرت آیت الله تبریزی گفتند که به صورت مطلق جایز نیست؛ حضرت آیت الله خوئی معتقد بودند که این کار در نهایت اشکال است. حضرت آیت الله خامنه‌ای در فتوای جدید خود گفته اند که حرام است و حضرت آیت الله سیستانی نیز جایز نمی دانند. 🔹حضرت آیت الله مکارم شیرازی معتقدند از لحاظ بدنی جایز است، اما کارهای صرفا روانشناختی جایز نیست؛ فتوای ایشان دوگانه بوده است. حضرت آیت الله وحید خرسانی، حضرت آیت الله همدانی و حضرت آیت الله شبیری زنجانی گفته اند نیز جایز نمی دانند چراکه جنس تغییر پیدا نمی‌کند؛ بنابراین اکثر فتوا‌ها اجازه عمل نمی‌دهند. 🌐 vasael.ir/00042D 🆔 @vasael_ir
📷 #گزارش_تصویری | دومین نشست جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی 🔸اصفهان 🌐 vasael.ir/00042K 🆔 @vasael_ir
🔸نگارندگان طرح جدید بانکداری اعتقادی به وجود اقتصاد اسلامی ندارند بخش اول/ حجت الاسلام دکتر در گفتگو با 🔻 🌐 vasael.ir/00041s 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸نگارندگان طرح جدید بانکداری اعتقادی به وجود اقتصاد اسلامی ندارند بخش اول/ حجت الاسلام دکتر #محمد_ا
بخش اول/ حجت الاسلام دکتر در گفتگو با : 🔹ریل اقتصاد نظام اسلامی یکبار در سال 69 تغییر کرد و به سمت لیبرالیسم تغییر مسیر داد چون دولت سازندگی با دریافت وامی هنگفت از بانک جهانی، برنامه اول توسعه را رها کرد و سیاست های تعدیلی بانک جهانی را دنبال کرد. 🔹اکنون یک موقعیتی برای اصلاح این ریل گذاری ایجاد شده است و آن تدوین طرح بانکداری اسلامی است که ظرفیت تغییرات اساسی را در این نظام لیبرالی ایجاد می کند. 🔹طرح جدید بانکداری بدون ربا با بحران مشروعیت مواجه است و حتی اگر یک فرد عادی آخرین نسخه‌ی طرح را مطالعه کند، فکر می کند این طرح برای ترکیه و مالزی نوشته شده است و نه جمهوری اسلامی ایران چراکه تنها نشانه اسلام در این طرح، چند عنوان اسلامی است که در بخش هایی از طرح گنجانده شده است. 🔹بانکداری ترکیه و مالزی هم اقتباس یافته از اقتصاد های لیبرالی است که سیاست های سرمایه داری را دنبال می کنند و باعث پدید آمدن جنبش هایی نظیر جنبش 99 درصد شده اند. 🔹مشخص است کسانی که این طرح را تنظیم کرده اند اعتقادی به اقتصاد اسلامی ندارند و پیش فرضشان این است که اقتصاد اسلامی نظرات اساسی در رابطه با پول و بانک ندارد که ما بخواهیم از آن مبانی و نظرات در طرح بانکداری استفاده کنیم. به واسطه این طرح یک موجود سکولار متولد می شود که نتایج آن نیز ایجاد آثار اقتصاد لیبرالی در جامعه خواهد بود. 🔹اگر قرار است تحولی اساسی در این زمینه رخ دهد باید هم سنگ نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد، یعنی با یک رویکرد اسلامی و عملکرد انقلابی و اگر غیر از این باشد ما بیراهه رفته ایم و لعن و نفرین آیندگان را برای خود به ارمغان خواهیم آورد. 🔹طرح پیشنهادی باید همه ارکان و اجزاء بانکداری موجود از موسسات مالی اعتباری تا بانک های بزرگ و همه قوانین پولی و بانکی از سال 51 تا کنون را اصلاح کند. 🔹این قانون خلق پول اعتباری را حق مسلم همه بانک ها می داند و افزایش حجم پول به دو هزار تریلیون نتیجه همین مسلم دانستن حق خلق پول برای بانک هاست که هر بار همچون سیل بر سر مردم آوار خواهد شد نظیر فجایع اقتصادی که در طول این چند سال اخیر رقم خورد مثل افزایش نرخ قیمت بنزین. 🌐 vasael.ir/00041s 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
آیت الله #احمد_مبلغی: 🔸ابتکارات و ویژگی‌های روش اجتهادی رهبر انقلاب 🔹اهمیت روش‌شناسی فقه رهبر معظم
🔸دومین جلسه نشست روش شناسی اجتهاد حضرت آیت الله خامنه‌ای بر اساس کتاب غنا 🔹سخنران: آیت الله مبلغی 🔹زمان و مکان: یکشنبه 24 آذر، ساعت ۱۸ 🔹محل برگزاری: قم، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، موسسه عالی فقه و علوم اسلامی (درب ورودی مدرسه علمیه معصومیه در ابتدای بلوار) 🆔 @vasael_ir