#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸خوانشهای نوین فقهی؛ نیاز امروز جامعه
گزارشی از نشست «ظرفیتهای دانش فقه برای تولید علوم انسانی اسلامی»🔻
حجت الاسلام #الهی_خراسانی:
🔹برخی زبان فلسفه اسلامی را بلد نیستند و زبان علوم انسانی را یاد گرفته اند و لذا همه چیز را به آن زبان ترجمه می کنند که غلبه رسانه، غلبه کرسی ها، اشتباهات و اشتراکات و مغالطه ها از آثار این موضوع است.
🔹نیاز به تجمیع و خوانش های نوین از فقه است. خوانش به معنای بسته بندی جدید است و نیاز به دستکاری در فقه نیست.
🔹فقه فرهنگ و تکنولوژی، فقه خانواده و احوال شخصیه که احوال شخصیه یک عبارت حقوقی فقهی است که در کشورهای عربی به کار برده می شود و تعبیر به حقوق مدنی می شود و فقه پزشکی، فقه و عبادات، فقه و جامعه است.
🔹ما نیاز به ترجمه، تسلط و اشراف فقهی داریم؛ یکی از آسیب های خواندن فقه این است که اشراف بر فقه در حال کاهش است در حالی که با چهار نظریه کلی نمی توان به تولید علوم انسانی اسلامی کمک کرد و باید وارد فروع شد.
🔹مقاصد مربوط به فقهی است که تعبدی است و برای رهائی از این جمود فقهی به سراغ مقاصد رفته اند و چرا اینگونه فکر می شود که اگر مقاصد بیاید بهشتی باز می شود در صورتی که در مقاصد کلی اهل سنت هنوز خودشان اختلاف دارند.
🔹تربیت عالم و جامعه شناس و روانشناس مسلمان نقطه آغاز حرکت به سمت تعامل فقه و علوم انسانی است و عالمان علوم انسانی در واقع باید بخواهند این کمک را دریافت کنند.
🌐 vasael.ir/00047s
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یاداشت| قواعد فقهی راهبردی در معاهدات بینالمللی و سیاست خارجی 📝 حجت الاسلام #محسن_صبوری_فیروزآب
🔸 #یاداشت| قواعد فقهی راهبردی در معاهدات بینالمللی و سیاست خارجی
🔹مباحث کلامی، پایه و مبنای بحث استکبارستیزی در اسلام است و مباحث فقهی این مساله نیز بر مبنای همین بحث کلامی طرح می شود.
🔹مثلا: ما در قواعد فقه سیاسی، قاعده ای داریم تحت عنوان قاعده «شمول عبادة الله» که مبنای آن همین توحید در تشریع و توحید دراطاعت است.
🔹بر اساس این قاعده، عبادت و عبودیت، تمامی عرصه های زندگی انسان را شامل شده و قلمرو دین را در تمامی ابعاد زندگی بشر گسترش می دهد.
🔹در نتیجه، این قاعده فقهی، عموم مباحث فقه سیاسی ـ اعم از مباحث مربوط به مشروعیت و ساختار حکومت، مباحث سیاست داخلی و مباحث سیاست خارجی ـ را به صورت گسترده تحت تاثیر قرار می دهد.
🔹به عنوان نمونه در عرصه مشروعیت، این قاعده، مشروعیت حکومت های غیرالهی را با چالش اساسی مواجه می کند و بر این اساس، تنها نوع مشروع از حکومت، حکومت اسلامی با محوریت معصوم (ع) و یا نائب عام ایشان خواهد بود و تبعیت از طاغوت ـ یعنی: کسی که اذن در حکومت ندارد ـ حرام بلکه شرک عملی و منافی عبادة الله محسوب می گردد.
🔹در عرصه سیاست داخلی نیز، عموم مباحث مربوط به قانون گذاری، اجرا و نظارت به شدت تحت تاثیر این قاعده قرار می گیرند که تفصیل اینها باید در جای خود مطرح شود.
🔹اما در بخش سیاست خارجی، این قاعده دو نتیجه فقهی مهم به دنبال دارد: نتیجه اول عبارت است از عدم جواز تبعیت و تمکین نسبت به آن دسته از قوانین و معاهدات بین المللی که با احکام اسلامی تضاد و تنافی دارند.
🔹نتیجه دیگری که این قاعده فقهی، در سیاست خارجی به دنبال دارد این است که بر اساس این قاعده، اطاعت نمودن از فرامین قدرت های خارجی، حرام و موجب شرک در اطاعت خواهد بود. لذا بر این اساس، هر نوع تعامل با کشورهای دیگر، باید از موضع برابر و بدون هر گونه اطاعت پذیری باشد.
📝 حجت الاسلام #محسن_صبوری_فیروزآبادی
🌐 vasael.ir/00047A
🆔 @vasael_ir
🔸جلوههای تربیتی حضرت زهرا درباره فرزندانش
🔹مادر به لحاظ روانی عاطفی سرشار از مهر، محبت، صفا و صمیمیت است. چون ساختار وجودی مادر به گونه ای آفریده شده که قدرت جذب و انجذاب فوق العاده ای دارد و در ابراز احساسات و عواطف از توان بالایی برخوردار است.
🔹قدرت گیرایی مادران در سطح بسیار عالی قرار دارد که اگر درست استفاده شود در ایجاد پیوند خانوادگی و چگونگی شکل گیری روابط اجتماعی و تربیت اولاد نقش سازنده ای خواهند داشت.
🔹حضرت فاطمه (ص) که خود از سرچشمه محبت و عطوفت رسول خدا (ع) سیراب گشته و قلبش کانون محبت به همسر و فرزندان خود بود در این جهت نیز وظیفه مادری خود را به بهترین شکل، انجام می داد.
🔹سلمان می گوید: روزی فاطمه زهرا (سلام اللّه علیه) را دیدم که مشغول آسیاب بود. در این هنگام، فرزندش حسین گریه می کرد و بی تاب بود. عرض کردم، برای کمک به شما آسیاب کنم یا بچه را آرام نمایم؟ ایشان فرمودند: «من به آرام کردن فرزندم اولی هستم، شما آسیاب را بچرخانید».
🔹کودکانی که از بودن با پدر و مادرشان احساس صمیمیت و نزدیکی میکنند، نسبت به کودکانی که این احساس را ندارند، تمایل بیشتری برای هماهنگ کردن خود با ارزشها و باورهای والدینشان دارند.
🔹با بررسی سیره زندگی حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین (ع) به این نتیجه می رسیم که حضرت ارتباط موثری با فرزندان خود داشتند.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0003Kh
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه نظام سیاسی| برتری اراده حاكم اسلامی طبق نظریة الحکم(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/00047k
🔹فقه القضا| ایمان به معنای خاص از شرایط قاضی است(آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/00046j
🔹فقه سیاسی| چه کسانی از نگاه فقه اجتماعی مکلفاند؟(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/00047z
🆔 @vasael_ir
🔸تعالیم قرآن در تقدم پیشگیری بر واکنشهای کیفری
حجت الاسلام #کریمی_نیا در گفتگو با #وسائل/1:
🔹در پیشگیری اولیه که یک نوع پیشگیری پیشدستانه است، سعی میشود شرایط زندگی به گونهای طراحی شود که کلیه عوامل و زمینههای ارتکاب جرم به طور کلی از بین رفته، و در عوض وضعیت مناسب برای رشد و کمال فردی و اجتماعی را فراهم گردد.
🔹این مرحله، یعنی مرحله پیشگیری اولیه از جرم بیشترین آموزههای قرآنی را به خود اختصاص داده است.
🔹تعالیم قرآن کریم در خصوص پیشگیری از جرم، دارای تفاوت اساسی با مدلهای پیشگیریها است که مکاتب غربی بیان کردهاند.
🔹قرآن کریم خواهان تحول اخلاقی در انسان و تعالی بخشیدن به بینشها و گرایشهای او است؛ در حالی که مدلهای پیشگیری از جرم، که توسط جامعه شناسان غربی بیان شده، فاقد خصیصه اخلاقی است و جوامع غربی روز به روز از همبستگی اجتماعی و فرهنگی فاصله میگیرند و به سمت از هم گسیختگی فرهنگ پیش میروند.
🔹به عبارت دیگر، ایجاد حالت کنترل درونی را پایدار جز با استناد به مبدا و معاد و مسئولیت انسان در برابر پروردگار خویش امکان پذیر نیست.
🔹بدون این پشتوانه فکری و اعتقادی، هرگز نمیتوان انسان را به گونهای تربیت کرد که هنجارهای پذیرفته شده به صورت خود خواسته و بدون استفاده از اهرمهای الزام کننده، پایبند باشند و تخطی از آنها را نه فقط یک هنجار شکنی اجتماعی، بلکه یک تخلف اعتقادی بداند.
🔹الگوهای متعددی که تاکنون در جامعه شناسی درباره پیشگیری ارائه شده است، هیچکدام از توانایی برخوردار نیستند.
🌐 vasael.ir/000482
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| بیانیه گام دوم و توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی
🔹در بیانیه گام دوم، از اقتصاد قوی در مقابل اقتصاد ضعیف نام برده شده است. دلیل تاکید بر تشکیل اقتصاد قوی مستقل، از طرفی ایجاد رفاه برای مردم است و از طرف دیگر ایجاد زمینه برای تمدن سازی اسلامی است.
🔹اگر اقتصاد ما به گونهای باشد که به خواست و اراده دشمن برهم بریزد و بی ثبات گردد، در تمدن سازی اسلامی موفق نخواهیم شد، هم چنین اقتصاد ضعیف موجب نفوذ و در مرحله بعدی دخالت و در نهایت سلطه دشمنان خواهد شد.
🔹نظم اقتصادی مورد نظر نظام سلطه در جهان عبارت از تقسیم کشورها به دو بخش سلطهگر و سلطه پذیر است؛ تا کشورهای سلطه گر از این طریق بتوانند سایر کشورها را به استثمار بکشند.
🔹با تشکیل یک اقتصاد قوی از طریق پیاده سازی مولفه های اقتصاد مقاومتی میتواند این نظم زورگویانه را به هم بریزد و فارغ از سلطه گری و سلطه پذیری به خودمان تکیه کنیم.
🔹نکته نهایی در توصیه اقتصادی این بیانیه، اشاره به «لزومِ اجرای اصلاحات اقتصادی توسط گروهی از جوانان مسلط بر اقتصاد» در داخل دولت است.
🔹فکر جوان دارای ایده های نو برای اداره اقتصاد است. تغيير و تحول و زندگي در شرايط و دنيايي که هر روز در حال تغییر است، نیازمند افکاري جديد خواهد بود. در میان جوانان میل به تحول و پیشرفت وجود دارد. این امر باعث تکاپو و پویایی اقتصاد خواهد شد.
📝حجت الاسلام حمزه معلی
🌐 vasael.ir/00047q
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | رویکردی کثرتگرایانه به نظریهٔ اخلاق
🔹رویکردی کثرت گرایانه به نظریۀ اخلاق درآمدی جامع و آسان فهم بر مهم ترین سنت ها و مکاتب اخلاقی، از جمله اخلاق فضیلت، سودگرایی و وظیفه گرایی است.
🔹این کتاب در چارچوب کلی طرح کثرت گرایانه نوشته شده است و این به خواننده در درک ارتباط میان نظریه ها و مکاتب اخلاقی مختلف کمک می کند.
🔹این اثر در کنار نظریه های اخلاقی مختلف، مثال هایی از زندگی روزمره و موقعیت های اخلاقی ملموس ارائه می کند تا از این طریق قضاوت اخلاقی خواننده را بسنجد و او را با نتایج اتخاذ رویکردهای اخلاقی در عمل آشنا سازد.
🔹لارنس هینمن، استاد بازنشستۀ فلسفه از دانشگاه سندیگو آمریکا، در این کتاب تلاش کرده است همۀ نظریههای بنیادین فلسفۀ اخلاق را به صورتی جامع گرد آورد.
🔹این کتاب به دلیل جامعیت و نگاه بیطرفانه و نیز بیان شفاف پرسشهای اخلاقی و تبیین ساده و عاری از اغماض و پیچیدگی نظریهها در فلسفۀ اخلاق، میتواند به عنوان منبع علمی مناسبی برای دانشجویان و علاقهمندان حوزۀ فلسفۀ اخلاق راهگشا باشد.
🌐 vasael.ir/00048C
🆔 @vasael_ir
#اختصاصی_وسائل
🔸نشست ارائه چکیده کتاب «عصر حیرت» به همراه نقد
🔹با حضور: مهدی نصیری، مؤلف کتاب
🔹زمان: دوشنبه 14 بهمن ـ بعد از نماز عشاء
🔹محل برگزاری: دانشگاه باقر العلوم(ع)
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸تفاوت قانون اساسی جدید عراق با قانون اساسی زمان حزب بعث
گزارشی از نشست«نسبت سنجی اسلام و قانون اساسی عراق»🔻
حجت الاسلام دکتر #رضا_محمدی_کرجی:
🔹نظارت بر عهده دادگاه عالی فدرال است یعنی نظارت پسینی و قضایی است نه پیشینی و نه سیاسی. این دادگاه طبق قانون سابق تشکیل شده است نه بر اساس قانون اساسی فعلی.
🔹در نظارت دادگاه عالی فدرال طبق قانون اساسی فعلی، فقها وجود ندارند بلکه همین که کارشناس در فقه باشد کافی است.
🔹طبق قانون قبلی نیز فقیهی در این دادگاه وجود ندارد چراکه بر اساس ماده ۳ قانون شماره ۳۰ دادگاه عالی فدرال، دادگاه متشکل از یک رئیس و هشت عضو است که از سوی رئیس جمهور عراق تعیین میشوند؛ و شرایط برای تعیین اعضا بیان نشده است.
🔹این دادگاه مستقل نیست، زیرا چگونگی فعالیت این دادگاه توسط دو سوم مجلس تصویب میشود؛ بنابراین میتواند مجلس طوری قانون گذاری کند که آنچه خودشان میخواهند تصویب شود.
🔹مجلس میتواند تعداد خبرگان فقه را کمتر از حقوقدانان قرار دهد تا در رای گیری تاثیر نداشته باشند.
🔹روش انتخاب خبرگان در فقه نیز به دست مجلس است و میتواند این مسئله را طوری طراحی کند که تاثیری چندانی برایشان باقی نماند.
🌐 vasael.ir/00048Q
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه معاملات ربوی | بیانهای چهار گانه بر جواز شرط جبران کاهش ارزش پول(آیت الله شهیدی)
🌐 vasael.ir/000489
🔹فقه روابط اجتماعی | خوش برخوردی؛ راهبرد پیامبر برای هدایت جامعه(آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/00048F
🔹فقه القضا | سه وجه برای عدم جواز نقض حکم قاضی در صورت کشف خطا(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/00046k
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸ارائه نظریه ارتکازات عقلایی از سوی آیت الله مبلغی
نشست علمی «نظریه ارتکازات»🔻
آیت الله #مبلغی:
🔹عقل عملی له احکام اولیه و اساسیه و مبنائیه اما اینگونه نیست كه این عقل عملی نیاید در جزئیات و دخالت نداشته باشد بلكه طبق دیدگاه ملاصدرا در جزئیات زندگی انسان ها هم حضور پیدا می كند.
🔹این عقل عملی دائما در سیاست به دنبال مصلحت و منفعت و دوری از مفسده است؛ در صنعت به دنبال خیر و شر است؛ و در اخلاق دنبال حسن و قبح است.
🔹خلاصه اینکه عقل عملی دائما پل احداث می کند و از روی این پل ها حرکت می کند، یکی از پل هایی که عقل عملی می زند، حیثیت عقلائی است.
🔹عقلا یک سری احکامی را وضع می کنند، و این احكام همان ارتکازاتشان است و این ارتكازات از عقل عملی بر میخیزد.
🔹اگر عقل عملی نباشد عقلا این چنین مرتكزاتی ندارند. منتها رنگ عقلایی دارد چون عقلا حكمشان برای تنظیم روابط در شرایط محدودیت هاست.
🔹اگر عقل عملی در ورای حیثیت عقلا قرار بگیرد و عقلا را به سمت قضایای خاص زندگی حركت بدهد در این صورت حكم عقل عملی تبدیل به یك اعتبار عقلایی می شود. اعتبار عقلا فعل عقلاست با تكیه بر احكام عقل عملی.
🔹به تعبیر دیگر مصدایق عقل عملی را عقلاء به جهت داشتن حیثیت عقلا می سازند بر این اساس اعتباراتی كه عقلا می سازند در حقیقت مصادیق احكام عقل عملی است ولی این مصادیق دائما در رفتارها و در حكم رفتارها مانند ارزیابی ها قرار می گیرند.
🔹آنچه محل اختلاف است ارتکاز عقلایی نیست بلکه محل اختلاف ارتکاز عرفی است.
🌐 vasael.ir/00048R
🆔 @vasael_ir