🔸اقتصاد دانش بنیان؛ تنها راه تحقق جهش تولید
حجت الاسلام #احمد_صفا در گفتگو با #وسائل🔻
🌐 vasael.ir/0004D6
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸اقتصاد دانش بنیان؛ تنها راه تحقق جهش تولید حجت الاسلام #احمد_صفا در گفتگو با #وسائل🔻 🌐 vasael.ir/
🔸اقتصاد دانش بنیان؛ تنها راه تحقق جهش تولید
حجت الاسلام #احمد_صفا در گفتگو با #وسائل:
🔹برای جهش تولید هیچ راهکاری نداریم جز فعال سازی اقتصاد دانش بنیان داخلی؛ رونق تولید و جهش تولید، زنجیره های به هم پیوسته اقتصاد مقاومتی است. یعنی اقتصاد دانش بنیانی که بتواند از جهات مختلف این جهش تولید را به وجود بیاورد.
🔹این اقتصاد دانش بنیان به دو صورت است، چون ما یک بخش واقعی در اقتصاد داریم که مستقیما مربوط به تولید است و یک بخش مالی در اقتصاد داریم که تأمین کننده سرمایه گذاری برای هزینه های تولید است. من فکر می کنم یکی از مواردی که می تواند به این امر کمک شایانی کند، اصلاح نظام بانکی است.
🔹متاسفانه ما در بحث های اقتصادی چالش های زیادی داریم که یک بخش از آنها چالش های ساختاری است و یک بخش چالش های قانونی است و یک قسمت چالش های شرعی است و برخی چالش ها هم مدیریتی و ضرورتی هستند که من زیاد وارد جزئیات این چالش ها نمی شوم، فقط دو مورد از این چالش ها که باید بیشتر به آن پرداخته شود را خدمت شما عرض می کنم.
🔹یک چالش، چالش نزدیک بینی است و یک چالش هم چالش خردبینی است. در چالش نزدیک بینی ما مواجهیم با یک دگم اندیشی در ارائه الگوهای اقتصادی و عدم استفاده از ظرفیت جوانان و الگوهای پویا. مسئولان ما باید به این امر توجه کنند که کشور به ظرفیت نخبگان جوان و استعداد آنها بیش از پیش نیاز دارد.
🔹جهش تولید و اقتصاد مقاومتی باید تبدیل به داستان و دغدغه مردم شود. ما باید برای مردم آینده نگاری عامه پسند انجام دهیم و در تولیدات رسانه ای به این مهم بپردازیم، طوری که این مسئله به خواب و خوراک مردم تبدیل شود تا ما به یک کشور ثروتمند تبدیل شویم.
🌐 vasael.ir/0004D6
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸مهندسی افکار عمومی با چاشنی سرگرمی 📝 علیرضا محمدلو 🌐 vasael.ir/0004D7 🆔 @vasael_ir
🔸مهندسی افکار عمومی با چاشنی سرگرمی
🔹از آنجایی که نگاه جهان غرب و نظام سرمایه داری به مقوله #اوقات_فراغت در ساحت زندگی بشر، یک نگاه اقتصادی و سودمحورانه می باشد، پدیده ای بنام #صنعت_سرگرمی شکل می گیرد که با ظاهری تمام فرهنگی و جذاب و با ابزارهای چندرسانه ای، عقبه اقتصادی و بهره کشی از بشر در قالب جدید را رقم می زند.
🔹اساسا #صنعت_فرهنگ در پی بازتولید نظام سرمایه داری است. هرچقدر از آلام بشر غفلت شود و دردهای معنوی بشر نیز به یغما رود، به نفع سردمداران اقتصادی ماجرا خواهد بود.
🔹عصر سرگرمی با شاخص هایی چون #فردگرایی، #مصرف_زدگی، #لذت_گرایی، #اصالت_تجربه و ظاهرگرایی، #غفلت_از_معنا و مسئولیت و جامعه و مبدا و معاد را سبب می شود.
🔹اینکه در نگاه دینی، #زمان را همچون ابرگذران می بیند و اوقات فراغت را با چاشنی #لذت_حلال می نگرد و #کار_برای_خانواده را چون اجر و لذت #مجاهدت_در_راه_خدا قرار می دهد، نشان از عمق فاجعه ای است که در پس صنعت سرگرمی و مدیریت اوقات فراغت در حال رخ دادن است.
🔹اساسا #مهندسی_افکار_عمومی، صورت جدیدی یافته و با #سرگرم_آموزی و در بستر قهرمان ها و ضدقهرمان های فیلم ها و سریال ها و انیمیشن ها، ذائقه های هک شده ای را تولید و بازتولید می کند.
🔹استعمار فرانو، #تسلیحات و #اطلاعات را در خدمت #تبلیغات درآورده و #مهندسی_موافقت را بعنوان استراتژی اصلی پروژه #جهانی_سازی، در دستور کار قرار داده است.
🔹بهترین گزینه برای #قدرت_هژمونیک غرب، همین صنعت سرگرمی است که یک #شهروند_بسته_بندی شده را تحویل نظام بین الملل می دهد و مجاری اندیشه ها و علایق و اقداماتش را از طریق #سرگرمی_های_فیلتر_شده، کنترل می کند و خروجی های مدنظرش را براحتی پیش بینی می نماید.
🔹دلیل این اتفاق نیز شاید مخاطب منفعلی است که پای رسانه و سرگرمی تربیت می شود و بجای #کشف به دنبال #الگوست و بجای #پردازش و دقت، #تکرار می کند و بجای #ابداع و ابتکار، #انباشت می کند.
🔹در روزهایی که بدلیل بحران ویروس کرونا، رژیم مصرف رسانه ای همه بهم ریخته و سرگرمی های تصویری و دیجیتالی، رکورد خارق العاده ای زده است، به فکر باشیم که خستگی ناشی از مصرف بیش ازحد اطلاعات باعث ازخودبیگانگی و غفلت بیش از حد نشود.
🔹مکث و تامل و #تفکر انتقادی را چاشنی استفاده از رسانه نماییم و اجازه ندهیم سرگرمی های مان، #شخصیت ما را دور زده و مهندسی نمایند.
📝 علیرضا محمدلو
🌐 vasael.ir/0004D7
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه فرهنگ | اصل در مورد نفوس، اموال و اعراض حرمت است(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0004DF
🔹فقه روابط اجتماعی | ارتباط قاعده حمل فعل مسلم بر صحت با سوءظن(آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/0004DE
🔹فقه سیاسی | آیا حکم ارتداد با آیه لاکراه فی الدین و آزادی بیان تعارض دارد؟(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0004Cj
🆔 @vasael_ir
🔸اقتصاد، جهش تولید و مزیت رقابتی
🔹جهش تولید، یک تفاوت بزرگ در پلن اقتصادی کشور را لازم دارد و با حرکت های معمولی و روزمره و شناخته شده، ره به جایی نخواهد برد.
🔹آنچه که در بیان استراتژیک لازم به توجه و تذکر می باشد، تدوین و طراحی مدل هایی با مزیت رقابتی برای پیشرفت است.
🔹مزیت رقابتی در بیان ساده یعنی فعالیت هایی که منحصر به فرد بوده و خلاقانه و شجاعانه و بومی طراحی شده باشد و در قیاس با طرح های مشابه رقبا، تفاوت را رقم بزند.
🔹شما باید در سطح کلان، یک بار تکلیف خودتان را مشخص کنید که محور اصلی رقابت شما چیست و نسبت به رقیبانتان چه مزیتی دارید.
🔹از نظر پورتر، مزیت رقابتی به معنای ویژگی یا ویژگی هایی است که باعث میشود یک مرکز اقتصادی بتواند بهتر از رقیبانش عمل کند (Outperforming Competitors).
🔹انتظار بالاتر، اقدامات قوی تر و سریع تر را طلب می کند. ظاهرا باید متفاوت تر از قبل عمل کنیم. در سطح مسئولین، مدیران طراح و مولد و باجَنَم(نه دولتمرد ضعیف و غربزده) می طلبد. در سطح عمومی، مردمی باهوش و حامی در مصرف لازم دارد.
🔹در سطح رسانه نیز، تعهدی آرامش بخش و امیدوارکننده و محرک به سمت کنشگری مثبت(نه یک سلبریتی غرغرو و برج آج نشین) را نیاز دارد که هر طرح ملی بدون پیوست رسانه ای قوی و همسو و هوشمندانه، محکوم به شکست است.
🔹پس مثلث مدیر باعرضه در طراحی و تولید، مردم باهوش و حامی در مصرف، رسانه ای الهام بخش و همراه در تمامی مراحل چرخه تولید تا مصرف، عوامل اصلی تحقق آرمان پیشرفت و ثبات اقتصادی کشور است.
📝علیرضا محمدلو
🌐 vasael.ir/0004DK
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸مبنای فقهی حضور فقها در دربار سلاطین / خدمات سلاطین مغول به تشیع گزارش نشست نظام سیاسی اسلام🔻 🌐
🔸مبنای فقهی حضور فقها در دربار سلاطین / خدمات سلاطین مغول به تشیع
گزارش نشست نظام سیاسی اسلام🔻
حجت الاسلام #رهدار:
🔹همکاری با مغولها از سوی فقها یک عقلانیتی داشته است، خط مغولها نسبت به اهل بیت(ع) نه رأی سلبی داشته و نه رأی ایجابی برخلاف خلفا که آگاهانه خط خودشان را در عرض اهل بیت(ع) قرار داده بودند.
🔹خط مغولها هیچ نظری نداشته و رویکرد آنها به لحاظ مذهبی تسامحی بوده است، یعنی هلاکوخان همزمان هم وزیر شیعه، هم وزیر سنی و هم وزیر مسیحی داشت.
🔹اتفاقا در تاریخ یک رقابت فرهنگی صورت گرفته بین مسیحیت، تسنن و تشیع برای مصادره کردن این قوم فاتح که در این رقابت تشیع برنده شده است و خیلی طبیعی است که مسیحیت و اهل سنت این جریان را مورد حمله قرار دهند، به همین دلیل در تاریخ این جریان مورد حمله قرار گرفته است.
🔹مغولهای مسلمان در هندوستان و تاتارستان آبادانی ایجاد کردند، دو سوم اماکن توریستی امروز هندوستان اماکنی است که مغولهای مسلمان برای آنها ساختهاند.
🔹همین تاج محل یکی از اماکنی است که مغولهای مسلمان ساختند، تاتارستان نیز به همین صورت است، مغولی که از ایران به آنجا رفته است یک مغول معقول بوده است.
🔹روسیه 6 جمهوری مسلمان نشین دارد که سه تای آنها اسلام تکفیری دارند و سه تای دیگر به تعبیر روسها اسلامی ایرانی مغولی است، دولت روسیه از ایران خواسته است این اسلام را در روسیه ترویج دهند.
🔹امروز تاتارها شهروندان درجه یک روسیه هستند و نبض تجارت روسیه دست آنها است و خدمات بسیاری در روسیه انجام دادهاند، تا جایی که فرهنگ روسیه را مصادره کردهاند.
🔹حقیقت این است که مغول به نفع شیعه خروجی داشته است و به ضرر اهل سنت و مسیحیان بوده است و عمده کتب تاریخی که فقط بدی مغول را گفته است مسیحی یا سنی هستند به همین دلیل اصرار دارم که تاریخ شیعه را پیرامون مغول مطالعه کنید.
🔹فقهای ما که امامت و زعامت تاریخی ما را داشتهاند به دلیل اینکه شیعه منفعت میبرده است با مغول همکاری می کرده، همه دورههای پادشاهی شاهد جنایت و خدماتی بوده است و ما باید به دنبال حقایق تاریخ برویم.
🔹در قبال صفویه نیز رویکرد ما همین است، ضمن اینکه برخی جنایات و اشتباهات آنها مقبول ما نیست اما به دلیل اینکه صفویه به نفع تشیع بوده است از سلسله صفویه حمایت میکنیم.
🌐 vasael.ir/0004DM
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | مثبتگرایی واقع بینانه، راهی برای مقابله با کرونا و اجتناب از آشفتگی ذهنی
🔹آن مردم راستین مثبتی که از خودشان و زندگیشان راضی و شادند. میتوانیم ببینیم که اگرچه زندگی کاملی ندارند ولی با این حال آنها خوش بین، شکست ناپذیر و مقاوم هستند.
🔹این افراد پستی و بلندیهای زندگی را انکار نمیکنند و چیزی که هست را پذیرفتهاند ولی هیچ وقت نمیپذیرند که این همه چیز باشد.
🔹آنها خودشان را میشناسند و میدانند چه میخواهند، و برای آن سخت تلاش میکنند. این رفتار و روش زندگی را مثبت گرایی واقع بینانه می نامند.
🔹همهٔ ما پتانسیل این را داریم که مثل آنها زندگی کنیم. راههایی وجود دارد که شما میتوانید برای تبدیل شدن به فردی با این دیدگاه به کار بگیرید.
🔹مثبت گرایی واقع بینانه یک روش فکری است که به ما کمک میکند تا با افزایش سن، بهتر رشد کنیم و زندگیای را بسازیم که دوست داریم.
🔹مثبت گرایی واقع بینانه به این معناست که ما هر چیزی که هست را میپذیریم اما محدودیتها و موانعی که بر سر راه مان قرار دارد را بزرگ نمیکنیم و تواناییهای مان را کوچک نمیشماریم.
🔹علم و افراد الهام بخش نشان میدهند که ما انسانها پتانسیل نامحدودی داریم. مثبت گرایی واقع بینانه یعنی دیدن و پذیرفتن چیزی که در زمان حال وجود دارد چه در دنیای درونی و چه در دنیای بیرونی و سپس متمرکز شدن بر هر چیزی که دوست داریم.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0004DP
🆔 @vasael_ir
🔸سبک زندگی و رفتاری حضرت علی اکبر الگویی برای جوانان
🔹از جمله صفات حضرت این بود که: هرگز عیب جویی نمی کرد و از مداحی نابه جا و شنیدن چاپلوسی افراد دوری می کرد. تمامی انسان ها را بندگان خدا می دانست و از تحقیر آنان خودداری می ورزید.
🔹در طول عمر خویش به کسی دشنام نداد و ناسزا نگفت. از دروغ تنفر داشت و صداقت و راستگویی شیوه همیشه او بود. بخشنده بود و آنچه به دست می آورد، به دیگران به ویژه نیازمندان انفاق می کرد.
🔹به عیادت بیماران می رفت. برای همسالان برادری مهربان و برای کودکان پدری پرمحبت بود و مسلمانان را مورد لطف و عطوفت خویش قرار می داد. امور دنیوی و اضطراب های مادی او را متزلزل نمی ساخت.
🔹زندگی علی ساده بود و در آن از تجمل و اسراف اثری دیده نمی شد. آنان که اخلاقی نیکو و فضایلی شایسته داشتند، همیشه مورد تکریم و احترام وی بودند و خویشاوندان از صله او بهره مند می شدند. از صبری عظیم برخوردار بود و از هیچ کس توقع و انتظاری نداشت.
🔹زندگی این جوان بزرگ و شجاع برای همه انسانها به خصوص نسل جوان و قهرمانان، الگوی بسیار مناسبی است.
🔹لازم است جوانان در همه ایام به خصوص در این ایام که دشمنان تمام تلاش خود را برای خاموش کردن حق و حقیقت به کار میبرند با الهام گرفتن از زندگی حضرت علی اکبر «علیهالسلام» در راه شناخت حق و دفاع از حق و حقیقت جان و عمر خود را فدا نمایند و در همه عرصهها شجاعانه در مقابل تهدیدات و تهاجمات دشمنان بایستند.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0004DW
🆔 @vasael_ir
🔸من فوروارد میکنم، پس هستم
🔹رسانه از زمان ورود به چرخه مصرف جامعه، با افزایش گزینه های انتخابی برای مصرف بشر نه تنها باعث آزادی عمل بیشتری نشده که با خود سردرگمی و تحیر را به همراه آورده است. به قول هربرت سیمون، برنده جایزه نوبل: «غنای اطلاعات، فقر توجه می آورد».
🔹این تحیر و سردگمی که ناشی از سرریز اطلاعاتی بشر می باشد، باعث شده نسخه درمانی جدیدی از طریق جریان های رسانه ای تدوین و تبلیغ شود به نام «در لحظه زندگی کن».
🔹در این میان آنچه که در شبکه های اجتماعی امروزه مشاهده می شود، ادامه همین طرز نگاه بوده که بدون توجه به پروسه چرایی چیستی نتایج یک خبر و حادثه، فقط لحظه را دیده و حوصله ای برای واکاوی و تحقیق بیشتر ندارند و برای جانماندن از قافله مصرف اطلاعات و لذت بردن از حضور در فضای مجازی، صرفا لحظه را گزارش و فوروارد می کنند.
🔹فقدان سواد رسانه ای در سیستم اجتماعی و اوردوز اطلاعاتی مردم، باعث شکل گیری هویت جدیدی در فضای اجتماعی شده که می توان چنین تعبیر نمود: من فوروارد می کنم پس هستم...
🔹زبان حال جامعه امروز ما در فضای مجازی این است که چون شناسایی منبع و توجه به نتایج نفع و ضرر یک خبر، کاری زمان بر با چاشنی عقلانیت و مهارت رسانه ای است، پس فوروارد می کنم تا از گمنامی به در آیم.
🔹نتیجه چنین کنش های فاقد عقلانیت، چیزی جز تشدید از خودبیگانگی و بازتولید و تقویت نظام سرمایه داری به عنوان عقبه رسانه های جریان اصلی جهانی نخواهد بود و نتیجه ای جز ظلم و بی عدالتی مهار نشده نخواهد داشت.
📝 علیرضا محمدلو
🌐 vasael.ir/0004DZ
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | نظریه خطابات قانونیه امام خمینی و پیامدهای آن در فقه سیاسی
🔹نظریه خطابات قانونیه از آنجا که یک مبنای عام و تاثیرگذار در مباحث مربوط به حكم شناسی می باشد، پیامدهای متعددی را در دانش فقه و اصول فقه به دنبال دارد.
🔹مطابق این نظریه، خطابات کلی قانونی به تعداد افراد مکلفین، به خطابات متعدد منحل نمیگردند به نحوی که هر یک از آنها خطاب مخصوص به خود را دارا باشند بلكه خطاب عمومی قانونی، خطاب واحدی است که متعلق آن كلی و موضوع آن، عنوان می باشد.
🔹همچنین مطابق این نظریه اراده تشریعی در صدور احکام شرعی، اراده قانونگذاری و جعل به نحو عموم است و صحت این نحوه از جعل حکم، عقلائیا متوقف بر مدنظر قرار دادن شرایط جعل عمومی قانونی می باشد.
🔹در نزد عقلا، صحت چنین جعلی متوقف بر انبعاث همه مکلفین نیست، بلکه منبعث شدن برخی از مکلفین در صحت کفایت می کند.
🔹آنچه که این پژوهش بدان دست یافته است اثبات تاثیر گذاری این نظریه بر مسائل مختلفی از فقه سیاسی می باشد.
🔹در این پژوهش پیامدهای این نظریه در فقه سیاسی در مباحثی همچون «لزوم اقدام بر تأسیس حکومت اسلامی حتی با عدم احراز قدرت»، «لزوم اقدام بر اصلاح انحرافات حکومت در فرض شک در قدرت»، «تقدم رویکرد امنیتی جامعه گرا بر رویکرد فردگرا»، «لزوم جستجو از مالک در اموال اهدایی توسط حاکمان غیرمشروع»، «عدم اشتراط امر به معروف و نهی از منکر به احراز قدرت» بررسی شده است.
🌐 vasael.ir/0004Df
🆔 @vasael_ir