🔸وجود ذهنی و چالشهای معرفتشناسی در فلسفه اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین #سبحانی:
🔹وجود ذهنی در فلسفه از یک تبیین برای مساله معرفت و برای پاسخ به شبهه سوفسطایی و بنا نهادن معرفت بر اساس یقینِ معرفت شناختی آغاز شده است. بالتبع اگر وجودِ ذهنی نتواند خود را از اشکالات برهاند، مساله معرفت را دچار چالش میکند. مشکل اساس هم در علم حصولی است.
🔹اگر وجود ذهنی به معنای دوم حل نشود، اساساً پروژه علم را با مشکل مواجهه میکند؛ چه اینکه بحث از مطابقت با واقع حل نمیشود و مساله تطابق حل نمیشود.
🔹خصوصاً اینکه اگر بر اساس اصالت وجود گفتیم که هویت ماهیت در خارج بالعرض است، تمامِ پروژه وجود ذهنی فرو میریزد؛ چه اینکه مساله تطابق با مشکل مواجه میشود و هیچ کدام از راه حلهای سه گانه یعنی توسّل به “حمل اولی ذاتی و شایع صناعی”، و تمسّک به نظریه “وجود ظلّی”، و نیز دیدگاه مبتنی بر “وجودِ برترِ ماهیت” مشکل را حل نمیکند.
🌐 vasael.ir/0003MP
🆔 @vasael_ir
🔸آیا رئالیسم صدرایی همان رئالیسم دنیای مدرن است؟
🔹حجتالاسلام #خاکی: با تقریری که از نظریه حجت الاسلام پارسانیا مخصوصاً با تاکید بر مقالۀ «نظریه و فرهنگ» وی ارائه داد، محور اصلیِ ابهامات خود را در قالب این پرسش مطرح ساخت که نظریهها در عالم نفسالامر، فرازمانی و فرامکانی و مطلقاند، در حالی که از سوی دیگر، این نظریهها ناظر به حل مسائل زمانی و مکانی و مقید مطرح میشوند.
🔹با توجه به اینکه در ارتباط وجودی فاعل شناسا با نفسالامر، نظریات با کلیتشان برای او حاضر میشوند، این نظریههای مقید چگونه با آن نظریات فرازمانی و مطلق ارتباط برقرار میکنند؟
🌐 yon.ir/vasael5410
🆔 @vasael_ir
🔸کرسی ترویجی الگوی مفهومی عفاف جنسی
🔹کرسی ترویجی، الگوی مفهومی عفاف جنسی، «فقه عفاف؛ حلقه مفقود در تبویب فقه» از سلسله همایشهای ملی الگوی زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی در سالن امام رضا (ع) مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد.
🔹حجت الاسلام والمسلمین #بستان: ابتدا باید چاچوبی از فقه عفاف ارائه میشود، چراکه بابی در فقه است که قابلیت مطرح شدن به عنوان یک باب فقهی را دارد.
🔹بحث تبویب فقه در یک روند تاریخی شکل گرفته و بر اساس نیازها، میزان منابع و دادهها در آیات و روایات و در موضوعات مختلف و چارچوب و دستهبندیهایی که فقها در دست داشته و روایاتی که به طور پراکنده در اصول ما وارد شده و سیر نزول آیات طبق روند خاص خود، دستهبندیهایی در فقه انجام گرفته است.
🔹آیت الله #غروی: گاهی قصد ما دستکاری ابواب فقه است که چارچوبهای خاص خود را میطلبد، عفاف قبل از مفهوم فقهی یک مفهوم اخلاقی است.
🔹بحث عفاف در مباحث اخلاقی هم مطرح شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد و روایات زیادی در این زمینه همچون بحثهای توکل و صبر اخلاقی هستند.
🔹آیت الله #منذر_حکیم: در حقیقت دو بحث مبنایی در این رابطه وجود دارد و کاستی موجود در این مسأله باید رفع شود و آن این که وقتی وارد بحث میشویم، اساسا تعریفی از بحث عفاف وجود ندارد و به ذهن مخاطب واگذار شده است که مانع انسجام بحث میشود.
🌐 vasael.ir/0003GR
🆔 @vasael_ir
🔸پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و ۲۵ سال پژوهش و دفاع از حریم دین
حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم #مقیمی_حاجی:
🔹پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه رسمی و به عنوان دستگاه غیردولتی حسب امر مقام معظم رهبری در سال 1373 تاسیس شده است و اساسنامه آن نیز به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.
🔹پژوهشگاه دارای 69 عضو هیأت علمی تمام وقت؛ 5 استاد تمام، 16 دانش یار و 37 استادیار و 11 مربی و همچنین دارای 4 پژوهشکده و مشتمل بر 35 گروه فعال است.
🔹همچنین چند مرکز وابسته به پژوهشگاه در حال فعالیت هستند که شامل مرکز مطالعات فضای مجازی، مرکز پژوهشهای جوان و مرکز رشد علوم انسانی اسلامی است؛ مجموعه فعالیتهای پژوهشگاه که در بیش از 3 دهه گذشته مشتمل بر طرحهایی است که به سرانجام رسیده و در دست اجرا است، 1546 طرح است که در این میان 973 کتاب منتشره در سطوح و عناوین مختلف در گروههای علمی مختلف تولید شدهاست.
گزارش کامل در ادامه مطلب:
🌐 vasael.ir/0003Ie
🆔 @vasael_ir
🔸اختلاف زن و مرد زمینه ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی
🔹آیت الله #مصباح_یزدی:جایگاه زن در جامعه و حقوق و تکالیف زن از دیرباز مورد توجه همه ملتها و مذاهب بوده و برخوردهای افراطی و تفریطی با این مسأله داشتند.
🔹در کمال نهایی مرد و زن مشترک هستند چنانچه حضرت زهرا (س) و حضرت مریم (س) را خداوند برترین انسانهای عالم معرفی میکند، اما با توجه به وظایف و نقش زن و مرد در عالم خداوند تفاوت در آنها و در حقوق و تکالیف آنها قرار داده است.
🔹نقش زن و مرد در فرزندآوری و پرورش آن متفاوت است و با توجه به زحمتی که زن در پرورش، ابقا و رشد فرزند دارد، اسلام برای او حقوقی در نظر گرفته است که همان نفقه است.
🔹مرد وظیفه دارد تا زندگی خود و فرزندان را تأمین کند بنابراین به خاطر مسؤولیتها باید توان بیشتر کسب مال داشته باشد و شرع نیز بر این اساس سهم ارث مرد را بیشتر از زن تعیین کرده است.
🌐 vasael.ir/0003Ki
🆔 @vasael_ir
🔸پیشرفت فوق العاده حوزه زنان و خانواده
🔹دکتر معصومه ابتکار: تقریب حوزه و دانشگاه که هم خواست امام (ره) و هم دیدگاه مرحوم امام(ره) بود، مسئله بسیار مهمی است که هم میتواند دانشگاه را به دیدگاههای حوزوی نزدیک کند و هم اینکه حوزه را به دیدگاههای دانشگاه نزدیک کند.
🔹این تقریب میتواند هم از دید نظری و هم دید از کاربردی باشد؛ برای ما بُعد کاربردی این امر بسیار مهم است چراکه به اعتقاد ما اگر حوزه و دانشگاه در مسائل واقعی جامعه ارتباط عینی پیدا نکنند و در جریان مسائل عینی حکومت داری و جامعه و مسائل جاری کشور قرار نگیرند.
🔹گرچه در علوم نظری اشکال چندانی ندارد ولیکن در مسائل کاربردی واقعا ما دچار مشکل میشویم و گرچه هم اکنون نیز در این زمینه دچار مشکل هستیم که پژوهشگاه میتواند در این زمینه راهگشا باشد.
🔹دکتر #سجادی: تا چندین سال قبل بیان آسیبهای اجتماعی با مشکلاتی رو به رو بود. به بیان دیگر، تا چندین سال قبل طرح آسیبهای اجتماعی که در زیر پوست شهر در حال رشد بودند ممکن نبود تا اینکه از طرف وزارت کشور به این مسئله به صورت علمی و آماری پرداخته شد.
🔹این فعالیت آماری و مستند به رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و ایشان دستور اکید برای رفع و کاهش آسیبهای اجتماعی دادند. در ماده ۸۰ قانون توسعه آماری به این امر پرداخته شده است.
🔹در رسیدگی به امر طلاق، یعنی اینکه اصلا چرا بحث طلاق پیش میآید و چرا بحث آمار طلاق و اختلاف در خانوادهها زیاد است؟ ما در ابتدا از قوانین شروع کردیم تا روزنههای قانونی طلاق را شناسایی کرده و آنها را اصلاح کنیم.
🌐 vasael.ir/0003ML
🆔 @vasael_ir
🔸فقه نظام اقتصاد اسلامی
حجتالاسلام #یوسفی در درسگفتار نظامهای اسلامی:
🔹«رقابت» در مفهوم متداول، تلاش فعال اقتصادی همراه با عنصر انحصار و محروم کردن سایرین از منافع اقتصادی میباشد.
🔹برای شناخت دقیق این مفهوم، رقابت را با سه رفتار اقتصادی(تبانی اقتصادی/ سودجویی اقتصادی/ مسابقه اقتصادی) مقایسه میکنیم.
🔹تبانی اقتصادی با رقابت، رابطه عموم و خصوص من وجه دارد و رابطه سودجویی و مسابقه اقتصادی با رقابت، رابطه عام و خاص مطلق است.
🔹دقت شود که رقابت، یک موضوعی است که مشروط به قصد است و فعال اقتصادی وجود افراد دیگر را در سود و منفعت خودش مضر میبیند.
🔹رقابت و انحصار هر دو مذموم است و اساساً انحصار زاییده رقابت است.
🔹روایاتی که با عنوان«تنافس» بررسی شد در اکثر موارد مشکل سندی داشتند اما از لحاظ دلالت، رقابت را نهی کرده و مذموم میدانند.
🔹 رقابت اقتصادی مصداق رفتار انحصارگرانه غیرمجاز است.
🔹 انحصار دولتی داریم و غیردولتی؛ در انحصار غیردولتی گاهی انحصار طبیعی است و گاهی غیر طبیعی.
🔸علت حرمت انحصار؛
🔹 احتکار نوعی رفتار انحصاری در حوزه توزیع است.
🔹انحصار بستر مفاسد اقتصادی میباشد.
🆔 @vasael_ir
🔸عدالت در روابط اجتماعی معنا پیدا میکند
در نشست «عدالت فرهنگی» مطرح شد؛ (۴)
🔹دکتر #فاضلی: من در جایگاه کسی که کارم انسان شناسی است و فرهنگ در معنای علوم اجتماعی اش را می فهمم، از آن زاویه وقتی دارم بحث می کنم، می گویم ساختارها این نابرابری را تولید می کنند.
🔹می گویم جمهوری اسلامی هم در این زمینه کاری نکرده است، یعنی نتونسته ساختارها را، دست کاری کند، تغییر بدهد، این ساختارها به همان شکل با قدرت بیشتر کار خودشان را کردند در زمینه نابرابری ها، اگر کسی بخواهد این سخنان مرا نقد کند، باید بگوید نه این ساختارها این کار را نکردند.
🔹حجت الاسلام دکتر #پیروزمند: نقطه تماس عرایض بنده با فرمایشات جناب آقای فاضلی با یک سوال مشخص است؛ اول اینکه شما می گویید من کاری به دین ندارم، ارزیابی وضعیت می کردم، می گویید الان رنج ها افزوده شده یا نشده، بنده می گویم با چه ملاکی؟ سوال من فقط همین است؛ شما با چه ملاکی می گویید و دین در تعیین این ملاک نقش دارد یا ندارد؟
🔹دوم اینکه همین صحبتی که عرض کردم، بین قبل و بعد انقلاب تفاوت می گذارید یا نمی گذارید؟ شما می گویید که شاه رفت و آخوندها روی کار آمدند، این منظور نیست بلکه در بحث عدالت می گویم فرق می گذارید یا نمی گذارید؟
🌐 vasael.ir/0003Le
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام:
🔹حسنُ الخُلُقِ في ثَلاثٍ : اِجتِنابُ المَحارِمِ ، وطَلَبُ الحَلالِ ، والتَّوَسُّعُ عَلَى العِيالِ .
🔹 نيك خويى ، در سه چيز است : دورى كردن از حرام ها ، طلب حلال ، و گشاده دستى بر خانواده .
📚 تنبيه الخواطر : ج ١ ص ٩٠
🆔 @vasael_ir
🔸معرفی #مقاله| فقه سیاسی و دموکراسی
🔹فقه سیاسی به عنوان فربهترین دانش سیاسی شیعه درصدد است احکام جزئی و هنجاری در حوزه مسائل مربوط به نسبت فرد و دولت را ارائه نماید. در نسبت سنجی فقه سیاسی و دموکراسی به دو مسئله حائز اهمیت، تنوع دیدگاهها در فقه سیاسی شیعه و مرتبهای بودن مفهوم دموکراسی باید پرداخت.
🔹دین اسلام شامل سه دسته مسائل است: برنامههای اعتقادی، سفارشهای اخلاقی و احکام عملی. علم فقه، درصدد است عمل مکلفان را از حیث وجوب، حرمت، اباحه و کراهت بررسی کند. فقه در لغت به معنای فهم مقصود گوینده از طریق کلام او را گویند و در اصطلاح، عبارت است از علم به احکام شرعی عملی که از ادله تفصیلی آن کسب میشود.
🔹در حالی که فقه سیاسی نزد حداکثریهای متنی معتبر، و نزد حداقلیهای فرامتنی غیر معتبر است و «نظریه همروی» نظریهای که نگارنده دنبال میکند اعتباری فی الجمله برای آن قائل است. نظریه همروی راه میانهای بین دو گرایش متنی و گرایش فرا متنی است.
🌐 vasael.ir/0003LY
🆔 @vasael_ir
🔸فقه جنسیت
🔹حجتالاسلام #بستان، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی:
🔹 محوری که به آن خواهیم پرداخت جنبههای نهادی دین از منظر جنسیت است. یکی از موضوعات در این محور تفاوت اجتماعی در مناسک میان زن و مرد است.
🔹 یک مسئله در این زمینه شرکت زنان در مسجد و حضور در نماز جماعات میباشد که البته خود به دو مسئله مجزا قابل تقلیل است.
🔹 در زمینه حضور مردان در مساجد و شرکت در نماز جماعت تأکیدات زیادی شده است و ابهامی ندارد. اما در مقابل، درباره زن روایتهایی مانند صحیحه هشام بن سالم وجود دارد که ظاهر آن نشان از مطلوبیت نماز خواندن زن در خانه دارد.
🔹 در مجموع روایات، توصیهای به حضور زنان در مسجد و شرکت در نماز جماعت نشده است. البته در مقابل نفی نیز نشده و جایز است.
🆔 @vasael_ir
🔸نقش مستقیم تربیت مدیران شایسته بر کارآمدی #فقه_حکومتی
🔹حجت الاسلام منصور #فرجی : همانگونه که در آموزههای ما دستور داده شده هر شخص باید در فن و تخصص خودش قدم بردارد. امیرالمومنین علی (ع) میفرمایند: برای هر کاری معرفت نیاز است لذا وظیفه اصلی حوزهها با توجه به فرمایش امام(ره) که فرمودند: انقلاب انجام عملی فقه است باید در این حوزه نقش خود را به درستی ایفا کند.
🔹به همین مناسبت فقه حکومتی یکی از وظایف سنگین حوزههای علمیه است که الحمدلله در سالهای بعد از انقلاب به خوبی به آن پرداخته شده، ولی باید گفت: به علت وجود عرصههای گوناگون نیاز است به این مطلب بهتر پرداخته شود تا بتوانیم در این حوزه صاحب نظران خوبی داشته باشیم و به عرصه جهانی عرضه کنیم.
🔹با توجه به اینکه نظام اسلامی یک حاکمیت است و حاکمیت نیازمند ارکان مختلفی است که شامل مدیران و قوانین مدیریتی است لذا تا قوانین نباشد مدیران هم نمیتوانند کارایی داشته باشند و همچنین اگر قوانین باشد، ولی مدیرانی نباشند که بتوانند قوانین را اجرا کنند باز کارایی از دست میرود همانگونه که قبل از انقلاب قوانین اسلامی داشتیم، اما حاکمیت آن را مبنا قرار نمیداد.
متن کامل #گفتگو:
🌐 vasael.ir/0003LV
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹سُمِّيَ شَهرُ رَجَبٍ «شَهرَ اللّهِ الأصَبَّ» لأنَّ الرَّحمَةَ عَلیٰ اُمَّتي تُصَبُّ صَبّا فيهِ،
🔹رجب را «ماه ریزانِ خدا» نامیدهاند؛ چون در این ماه، رحمت بر امّت من، به شدّت فرو مىبارد.
📚 النوادر للأشعری: ص ۱۸ ح ۲
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی رویکردهای سه گانه تقابل سنت و تجدد
پژوهشگر فقه و اصول فقه مطرح کرد؛
🔹حمیدرضا #تمدن: متاسفانه تاکنون تحقیق جامعی درباره شناخت جریانهای تجدد خواه و رویکردهای نواندیشی دینی در جهان عرب انجام نگرفته است و بیشتر آنچه که نوشته شده تنها تک نگاریهایی هستند که فقط به موضوعات یا اشخاصی معین پرداخته اند.
🔹حتی همین تک نگاریها درباره مطالعات فقهی و تا حدی اصولی نیز وجود ندارد و این مطالب را تنها میتوان از لا به لای آثار نواندیشان دینی عرب که به فقه و اصول فقه نیز توجه داشته اند پیدا کرد.به همین جهت آنچه در این مجال مورد
🔹 اشاره قرار خواهد گرفت تجربیات شخصی بنده و حاصل مطالعات خود در این سالها و پیگیری آثار نو اندیشان فقهی است.
🌐 vasael.ir/0003MV
🆔 @vasael_ir
🔸امام جواد علیه السلام:
🔹أنَا أعلَمُ بِسَرِائرِكُم و ظَواهِرِكُم و ما أنتُم صائِرونَ إلَيهِ؛
🔹من از نهان و آشكار شما و فرجامي كه به سوي آن ميرويد ، آگاهترم.
📚 بحار الأنوار ، ج ۵۰ ، ص ۱۰۸
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 آیت الله میرباقری: بیانیه گام دوم انقلاب شاخصهای جدیدی برای ارزیابی وضعیت انقلاب تولید کرده است.
💠انقلاب اسلامی فقط با رنسانس قابل مقایسه است.
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹أنَّهُ نَهى عَن نِكاحٍ يُرادُ بِهِ غَيرُ وَجهِ اللّهِ وَالعِفَّةِ ، ونَهى عَنِ النِّكاحِ بِالرِّياءِ وَالسُّمعَةِ .
🔹از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نقل شده كه ايشان از ازدواجى كه براى غير رضاى خدا و حفظ پاك دامنى باشد ، نهى فرمود ، و از ازدواج براى خودستايى و شهرت طلبى نيز نهى فرمود .
📚دعائم الإسلام : ج ۲ ص ۱۹۶ ح ۷۱۴
🆔 @vasael_ir
اهمیت ورود به مباحث سیاسی به منظور تمدن سازی
حجت الاسلام دکتر #متولی_امامی مدیر مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی :
🔹هدف گذاری ما حرکت به سمت یک رایزنی سیاسی و کار سیاسی اثرگذار در راستای اهداف نظام مقدس اسلامی و انقلاب اسلامی است، معتقد هستیم ظهور تمدن اسلامی مماس با مناسبات سیاسی و جهاد سیاسی است و تلاش میکنیم مباحثی که در مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی روی آن کار کرده ایم وارد عرصه سیاست کشور کنیم.
🔹معتقدیم که اگر می خواهیم در حوزه تمدنی کار کنیم باید حرف عملی عینی ارائه کنیم، رهبری نیز در دیداری که با ایشان داشتیم بر این موضوع تأکید داشتند، در داخل متا اگر گروهی شکل میدهیم همگی نگاه عملیاتی دارند و ناظر به کار عملیاتی و سیاسی هستند.
🔹معتقدیم بدون کار سیاسی و فعالیت میدانی یک خود ارضائی علمی و دانشی را خواهیم داشت که به جایی نخواهد رسید. بحثهای عقلی و نظری صرف، هماهنگی با مسأله تمدن و تمدنسازی ندارد و از این طریق نمیتوان اقدام جدی و مؤثر در حوزه تمدنی داشت.
🌐 yon.ir/z9lhU
🆔 @vasael_ir
🔸حقوق شهروندی یک کالای تزئینی و لوکس نیست
در نشست نقد و بررسی «منشور حقوق و تکالیف شهر نشینی مشهد» بیان شد؛
🔹محمد #جلالی: در منشور حقوق و تکالیف شهرنشینی، منظور حقوق شهروندی است نه حقوق بشر چراکه حقوق شهروندی ذات ملی و همه ابعاد زندگی را در دولت و کشور در بر می گیرد.
🔹رضا #اسلامی: مفهوم شهروندی یک میراث ارزشمند در بین جوامع انسانی است، در اعلامیه حقوق بشر، مفهوم شهروندی، مفهومی است که در فرهنگ و آداب و رسوم و آئین ما نبوده است چراکه ما در فرهنگ خودمان با تکالیف روبرو هستیم ودر حقوق شهروندی ارتباطی بین حقوق و تکالیف نیست.
🔹عبدالله #خدابخشی: در این منشور حق اختلاف خارج از فضای شهر دیده نشده است و در عین حال به بحث فساد پرداخته نشده و حتی مسولیت مدنی در حوزه شهر و شهروندی مغفول مانده است و برای جبران خسارتهای مدنی در منشور تعریفی نیست.
🌐 vasael.ir/0003MH
🆔 @vasael_ir
🔸پیشرفت علم اصول در زمان امام هادی
🔹امام هادی (ع) یکی از دورههای تثبیت و تبیین شیعه است. امام هادی (ع) در این دوره با هدایت افکار شیعیان و تربیت شاگردان، جریانهای مخالف فکری را توجیه میکردند.
🔹یکی از کارهای مهم آن حضرت این بود که امام هادی (ع) برای بهبود اوضاع اقتصادی، فکری و فرهنگی شیعیان؛ سازمان وکالت را گسترش دادند.
🔹برخی از قواعد اصولی در روایتهای امام هادی (ع) تثبیت شد. با اینکه امام هادی (ع) در هشت سالگی به امامت رسیدند اما علوم مختلف از جمله علم اصول استنباط احکام شرعی در زمان این امام معصوم ترقی پیدا کردند.
🔹غالب خلفای عباسی با توجه به شناختی که از ائمه (ع) داشتند تمام تلاش خود را به کار میبستند تا از اثرگذاری آنان جلوگیری کنند و این منجر به کنترل شدید میشد تا زمینه گسترش تشیع فراهم نیاید. این مواجهه با چند شیوه بود.
🔹امام هادی از مسیر و گذرگاههایی که وجود داشت عدم مشروعیت خلافت عباسی را تبیین میکرد. همچنین افکار عمومی را نسبت به ماهیت اصلی بنی عباس آشکار میکرد و از لحاظ علمی با علمای درباری مقابله و مبارزه میکرد.
🌐 yon.ir/K4wkh
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام :
🔹وُصولُ المَرءِ إلى كُلِّ ما يَبتَغيهِ - مِن طِيبِ عَيشِهِ ، وأمنِ سِربِهِ ، وسَعَةِ رِزقِهِ - بِحُسنِ نِيَّتِهِ وَسَعَةِ خُلقِهِ .
🔹آدمى با نيّت نيكو و اخلاق خوش به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنيّت محيط و فراخى روزى، دست مىيابد.
📚 غرر الحكم ح ۱۰۱۴۱
🆔 @vasael_ir
🔸آثار و پیامدهای نظریه خطابات قانونیه
🔹حجت الاسلام ملک زاده: شاید جایگاه بحث خطابات قانونیه در فلسفه فقه یا مبادی علم اصول فقه باشد که البته می توان از آن به عنوان اصل موضوعی در ابواب و مسائل مختلف در علم اصول استفاده کرد و نتایج و ثمراتی بر آن مترتب کرد.
🔹اول اینکه منظور از خطاب شرعی چیست؟ برای خطاب شرعی تعریفهای گوناگونی ارائه دادهاند، «الخطاب الشرعی الدلیل المتکفل لبیان الحکم الشرعی»، « خطاب دال و حاکی است و حکم محکی است».
🔹البته با این تعاریف اشکال به تعریف مشهور که گفتهاند «خطاب شرعی آن است که به افعال مکلفین تعلق میگیرد»، مشخص میشود. با این تعریف میتوان از ادله نقلیه فراتر رفت و ادله عقلیه را هم در بر گرفت و یا با تعمیم آن هر دلیلی که حکم شرعی را شامل میشود در بر گرفت.
🌐 vasael.ir/0003Mb
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی فقهی و اجتماعی #رقصیدن_برای_شادی
🔹از جمله دلایلی که میتوان درباره روی آوردن جوانان به شادیهای مصنوعی مانند رقص، آواز و موسیقیهای مبتذل در دوران معاصر اشاره کرد در واقع تنهائی و گوشه گیری و عزلت آنان در درون خانواده است این زندگی ماشینی به نام تکنولوژی بسیاری از آداب و رسومهای قدیمی و در عین حال شادی انگیز و با نشاط ایرانیان را از یادها برده است.
🔹حتی میتوان ادعا کرد که آنها را نابود ساخته است از دوران کودکی ام یادم است که همه خانواده پدری و مادری در یک محله ساکن بودند و هر هفته دورهمیها و شب نشینی هائی با حضور بزرگترها و اعضای فامیل در منزل یکی از اقوام برپا بود که بهانه این نشستها گاه جلسات مذهبی و گاه تماشای یک فیلم و یا فراهم سازی مقدمات عروسی و یا عزای درون فامیلی بود.
🔹در این دورهمیها خردسالان، بانوان، مردان، پدربزرگ و مادربزرگها هر کدام به سهم خودشان برای شروع هفته نو انرژی کسب میکردند و این نزدیکی اعضای فامیل لبخند و شادی حقیقی را برای جمع به ارمغان داشت و آنچه که امروز از آن دوران در ذهنم باقی مانده است خاطرات شیرین کودکی و دست نوازش پدربزرگ و مادربزرگ و عمو و بازیهای کودکانه است.
#به_قلم_شما 🖊
ادامه مطلب:
🌐 vasael.ir/0003Jl
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِيهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شِيعَتِنا ؛
🔹هيچ نوروزى نيست مگر آن كه ما در آن روز منتظر فرج [ظهور قائم آل محمّد صلى الله عليه و آله] هستيم ؛ چرا كه نوروز از روزهاى ما و شيعيان ما است.
📚مستدرك الوسائل ج : 6 ص: 353
🆔 @vasael_ir
🔸فمینیست اسلامی ساختار غربی و ادبیات دینی دارد
🔹فریبا #علاسوند: فمینیسم اسلامی مثل #فمینیسم شاخههای متعددی دارد و افرادی که درباره فمینیسم اسلامی صحبت کرده اند متنوع هستند و اگر کسی بخواهد متوجه منظور فمینیسم اسلامی شود باید افراد این گروه را بشناسد و بفهمد.
🔹در واقع آنها خواستند که بحث اسلام و فمینیسم را به یکدیگر پیوند بزنند؛ از طرفی مسلمانها را همیشه شرق شناسان برای غرب معرفی کرده اند و این یک مسأله است و این پرسش مطرح میشود که آیا همه کسانی که درباره زنان در بحث دین و اسلام حرف زده اند آیا #فمینیست_اسلامی هستند؟ و بر چه اهدافی این نامگذاری صورت گرفته است؟
🌐 vasael.ir/0003Ma
🆔 @vasael_ir
🔸تجربه ای از حوزه ی عمیقا سکولار
🔹چه شده است که بسیاری از بهترین فضلای حوزوی بهترین اوقات خود را صرف تدریس مباحث گذشته به طلاب فعلی می کنند و هیچ میل و زمانی به تحقیق و پژوهش ندارند؟
🔹واقعا اگر از حوزه انتظار داشته باشند پاسخ بیش از 50 سوالی که تشیع انگلیسی پیرامون مسئله برائت تولید کرده است را تهیه و ارائه کند انتظار بی جایی داشته اند؟
🔹فاجعه دست خالی حوزه است و یا فلان نقد ساده به حوزه؟
#به_قلم_شما 🖊
ادامه مطلب:
🌐 yon.ir/vabe02
🆔 @vasael_ir
🔸امام سجاد علیه السلام :
🔹إنَّ عَمَّتي زَينَبَ مَعَ تِلكَ المَصائبَ و المِحَنِ النّازِلَةِ بِها في طَرِيقِنا إلَى الشّامِ ما تَرَكَتْ [تَهَجُّدَها] لِلَيلَةٍ ؛
🔹عمّه ام ، زينب، با وجود همه مصيبت ها و رنج هايى كه در مسيرمان به سوى شام به او روى آورد ، حتّى يك شب اقامه نماز شب را فرو نگذاشت .
📚وفيات الأئمه ، ص ۴۴۱
🆔 @vasael_ir
🔸وابستگی شدید #علوم_سیاسی به نظریه خطابات قانونی
🔹ابوالحسن #حسنی: با توجه به اینکه نظریه خطابات انحلالی که رقیب نظریه خطابات قانونی است پایه منطقی دارد و تمام گزارهها بر روی یک گزاره حقیقیه بنا شده است، این نظریه هم باید پایه منطقی آن مورد تبیین قرار بگیرد.
🔹#علامه_حلی قضایا را از جهت موضوع به صورت خاصی تقسیم بندی می کند. ایشان می فرماید: اگر موضوع قضیه جزئی باشد قضیه شخصی است و اگر موضوع قضیه کلی باشد دو حالت دارد یا حکم بر خود کلی حمل می شود و یا بر افراد کلی.
🔹اگر حکم بر کلی حمل شود دو حالت دارد، یا موضوع قضیه کلی، طبیعی است که قضیه طبیعیه نامیده می شود و یا موضوع قضیه کلی، عقلی است که قضیه عامه می شود.
🌐 yon.ir/vabe02
🆔 @vasael_ir