🔸 امام علی علیه السلام :
🔹سَبَبُ التَّدمير سوءُ التَّدبيرِ .
🔹علّت ويرانى ، سوء تدبير (بى مديريّتى) است .
📚غرر الحكم : ج ۴ ص ۱۲۶ ح ۵۵۴۹ و ص ۱۳۱ ح ۵۵۷۱ مع تقديم وتأخير
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸اعتبارایات بعدالاجتماع آثار واقعی دارند 🌐 yon.ir/hke2T 🆔 @vasael_ir
🔻گزارشی از نشست «تبیین نظریه اعتباریات #علامه_طباطبایی و تداوم آن در علوم انسانی اسلامی»
حجتالاسلام والمسلمین #آقا_نظری:
🔹علامه می گوید که اعتباریات بعد الاجتماع، بی شمار هستند؛ ثانیا این اعتباریات در حال گسترش مستمر هستند؛ همچنین این اعتباریات در عالم اعتبار، از واقعیتها به حساب میآیند؛ نکته دیگر آنکه این اعتباریاتی که در عالم اعتبار، به وجود آمدهاند، آثار واقعی هم دارند.
🔹به عنوان مثال، زوجیت از اعتباریات بعد از اجتماع است؛ یعنی ما مرد را زوج و زن را زوجه اعتبار می کنیم و این اعتبار را برای زوجیت اعلام و ابزار میکنیم؛ این زوجیت که اعتباری است، آثار واقعی به دنبال خود دارد و البته آثار اعتباری دیگری نیز با خود دارد.
حجتالاسلام #سوزنچی:
🔹یکی از اشتباهات در تاریخ فهم علامه آن است که همگان علامه را با این مقاله شناختند و تصور میکردند که کار بزرگ ایشان در این مقاله اعتباریات بود.
🔹اگر رسالههای دیگر علامه را جدی بگیریم میبینیم که مساله چیز دیگری است؛ اساسا بحث اعتباریات، یک مبحث انسانشناسی بود و علامه از این بحث یک بهره معرفتشناسی گرفت.
#طالب_زاده:
🔹اعتباریات نحوی از فهم جهان است که ما به واسطه امر مانوس یا امر پیشینی، به فهم امر نامانوس میرسیم و امر مانوس در واقع ذات انسان و حقایق درونی او است؛ این امر نیز مقدمه فهم جهان است.
🔹علامه میگویند که ما علت و جوهر و کثرت و حدت را از خود میگیریم ولی این مساله یک امر روانشناختی نیست زیرا اگر روانشناختی بود، یک امر جزیی بود و نمیتوانستیم به کلیت برسیم.
🌐 yon.ir/hke2T
🆔 @vasael_ir
🔸خاستگاه رفتارهای اقتصادی از نگاه قرآن
🔻جلسه نقد کتاب «رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» / 1
حجت الاسلام #هادوی_نیا:
🔹برای اینکه منطق بخش های بعدی خود را مشخص کنم، در بخش کلیات یک سری از مفاهیم روانشناسی را مطرح کردم، یکی بحث مفهوم رفتار بوده است.
🔹در مفهوم رفتار قبلی ها خاستگاه را معرفی کردند و آن طبیعت است، چون غرب مبتنی بر naturalism بوده است وقتی به بحث رفتار که می رسد خاستگاه رفتار را طبیعت می داند.
🔹من در همین جا یک بحث قرآنی مطرح کردم و خاستگاه رفتار از دیدگاه قرآن را فطرت می دانم. من اساسا بحث فطرت را در واقع با یک تفاوت هایی با همین بحث مشهوری که در کلام و تفسیر وجود دارد، مطرح کردم.
🔹در مقایسه با اقتصاد کلاسیک هم بدیع است، چون در مقابل طبیعت مطرح کردم و خواستم فطرت را جایگزین طبیعت کنم.
دکتر #توکلی:
🔹رفتارشناسی اقتصادی، چیزی غیر از آن انتخاب عقلایی نیست. ما یک ادبیاتی در فلسفه اقتصاد داریم، ادبیات انتخاب عقلایی، و این را تحلیل می کنند به این صورت که یکی از آکسیوم های مهم در نظریات اقتصادی از جمله اقتصاد خورد بیشتر بحث رفتاری است.
🔹در این چارچوب، در اقتصاد متعارف دو بخش را بحث می کنند، یکی رفتار مصرفی و یکی هم رفتار تولیدی. انسان در حوزه مصرف به دنبال حداکثر مطلوبیت است و در حوزه تولید هم به دنبال حداکثر سود است.
🌐 vasael.ir/0003lj
🆔 @vasael_ir
🔸دوازدهمین شماره فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی منتشر شد
🔹به همت مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا دوازدهمین شماره فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی با شش مقاله از مقالات برتر کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی و به سردبیری احمد حسین شریفی منتشر شد.
🔻عناوین برخی از مطالب منتشر شده در این شماره:
🔹مبانی روانشناختی و جامعه شناختی معروف و منکر با استناد به مفاهیم قرآنی(طرحی نو در جهت تولید علوم انسانی مبتنی بر معارف اسلامی)،
🔹طراحی نظام جامع حمایت خانواده
🔹کاربرد روش پژوهی در مطالعات تمدن اسلامی
🔹نقش قدرت و اقتدار سیاسی حکومت های اسلامی در شکوفایی تمدن نوین اسلام
🔹کنکاش در چیستی و اجزای ذاتی مفهوم «تحول»در علوم انسانی از دیدگاه آیت الله خامنهای
🌐 vasael.ir/0003lf
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام :
🔹بدَوامِ ذِكرِ اللّهِ تَنجابُ الغَفلَةُ؛
🔹با پيوسته به ياد خدا بودن است كه پرده غفلت كنار مى رود.
📚غرر الحكم، ح۴۲۶۹
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸خاستگاه رفتارهای اقتصادی از نگاه قرآن 🔻جلسه نقد کتاب «رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» / 1
🔸تنها اقتصاد رفتاری یارای مقابله با اقتصاد سرمایهگذاری را دارد
🔻جلسه نقد کتاب «رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم» / 2
حجت الاسلام دکتر #پناهی:
🔹در حال حاضر بحث اقتصاد رفتاری در لبه های علم اقتصاد دارد جلو می رود. در اقتصاد بحث های علمی خوبی آمده است و خوب بحث شده است و مباحث جدیدی نمی آید و گویا قفل شده است.
🔹اقتصاد نهادی به گونه آمد و این فضا را باز کرد. اما این بحث اقتصاد رفتاری که از دهه هشتاد آغاز شده است، خاکریزهای خوب را دارد طی می کند.
🔹اقتصاد اسلامی هم در مواجهه با اقتصاد سرمایه گذاری قفل شده است و اقتصاد رفتاری می تواند راهگشا باشد.
حجت الاسلام دکتر #هادوی_نیا:
🔹بحث اقتصاد رفتاری از اوایل قرن 20 شروع شد مبتنی بر مکتب رفتارگرایان روانشناسی هم بود و تا سال 1970 که سایمون ظهور کرد و بحث اقتصاد شناختی را مطرح کرد اساسا کار او با رفتارگرایان متفاوت بود.
🔹سایمون و تورسکی و کانمن در بحث اقتصاد شناختی وارد شدند. لذا من اصلا در این کتاب به آنها نپرداختم.
🔹فرمودید که من از بحث فراگرد استفاده نکردم، اما کلمه فراگرد 135 مرتبه در کتاب من استفاده شده است و در یک جا هم آن را معرفی کردم.
🔹فراگردی که من معرفی کردم از نوآوری های کتاب است از دو جهت، یکی در روانشناسی بحث فرآیند انگیزش مطرح شده است و فراگرد مطرح نشده ولی من فراگرد کردم بعد آمدم در اقتصاد هم تطبیق دادم.
دکتر #توکلی:
🔹یک اشکالی که ما در مباحث انسان شناسی داریم این است که عمدتا بحث های انسان شناسی ما عقلی است و نهایتا انسان شناسی دینی است ولی ادبیات اقتصاد رفتاری یا اقتصاد شناختی، عمدتا انسان شناسی تجربی است و ما مشوش هستیم.
🌐 vasael.ir/0003lk
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | دکترین مهدویت و حکومت جهانی مهدوی
🔹در مورد حکومت جهانی مهدوی میتوان گفت آنچه همه حکومت های خوب دارند یا باید داشته باشند، این حکومت به تنهایی دارد.
🔹از این رو، حکومت جهانی مهدوی فصلی از کتاب تاریخ سیاسی، عقیدتی، اخلاقی، عرفانی و اجتماعی بشر را رقم خواهد زد که عصاره همه مکارم و فضایل انسانی است.
🔹مبانی حکومت جهانی مهدوی، دستاوردهای حکومت جهانی مهدوی دو سر فصل مهمی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته است.
🌐 yon.ir/NXwA5
🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام :
🔹كانَ أبي إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لايُرى ضاحِكا . . . فَإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ؛
🔹چون ماه محرّم مى رسيد، كسى پدرم را خندان نمى ديد... چون روز دهم فرا مى رسيد آن روز، روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود.
📚 وسائل الشيعه: ج ۱۰ ، ص ۵۰۵
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتار های فقه
🔹فقه و فرهنگ | اصلاح هنجارها و رفتارهای اجتماعی، وظیفه حاکمیت و دولت(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0003l0
🔹فقه الاجتماع | تبیین مستندات اعتبار اجماع بر فهم و فهم الاصحاب(آیت الله مبلغی)
🌐 vasael.ir/0003lW
🔹فقه القضا | دیدگاه محقق حلی پیرامون جواز تجدید مرافعه(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0003jj
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | اسلام و مسأله ترور
🔹تصمیم به استفاده از خشونت تروریستى، همیشه یک تصمیم عقلانى نیست؛ زیرا اگر اینطور بود، باید میزان تروریسم در جهان بسیار اندک باشد. تلاش تروریستى، در 99 درصد محکوم به شکست است.
🔹اما همان یک موردى که شانس موفقیت دارد، میتواند قربانیان زیادى برجا گذارد، خسارات مادى بسیارى به بار آورد و وحشت و هراس بزرگتر از هر چیزى که جهان تاکنون تجربه کرده است، ایجاد کند.
🔹روایات متعدد و فراوانى در حرمت و منع ترور و قتل پنهانى وجود دارد که هیچ گونه تردیدى را درباره حرمت ترور از دیدگاه اسلام باقى نمى گذارد.
🔹پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمود: وقتى در معراج بودم، چیزها و مواردى را دیدم. پرسیدم اینها چیست؟ گفتند: اینها نشانه هاى آخرالزمان است. پرسیدم چه زمانى آخرالزمان است؟ خداوند عزوجل فرمود: آخرالزمان وقتى است که علم محو شود و جهل ظاهر گردد، قاریان قرآن زیاد شوند و عمل کاهش یابد، ترور بالا رود، فقهاى هدایتگر اندک و فقهاى گمراه و خیانت کار زیاد و شاعران فراوان شوند.
📝 علی علوی
🌐 yon.ir/39rTh
🆔 @vasael_ir
🔸تامین نیازهای روان شناختی جامعه با #عزاداری
🔹شرکتکنندگان در این گونه مراسم از نوعی لذت پنهانی و تخلیه هیجانات بهرهمند می شوند که در بعد شناختیشان تاثیر گذاشته و در نهایت موجب تقویت شناخت میشود، با این تقویت آمادگی رفتاری فرد نیز به تناسب شناخت و عواطفی که کسب کرده ارتقاء مییابد.
🔹به علاوه عزاداران در رابطه با موضوعات مورد علاقه خود نیز با بزرگان دین همانندسازی میکنند که به عنوان مثال میتوان همانندسازی ذهنی عزاداران در مورد شجاعت حضرت عباس(ع) را نام برد.
🔹از نشانههای اختلال افسردگی میتوان احساس پوچی، کاهش علاقه و لذت نسبت به همه فعالیتها، اختلال در خواب و اشتها، احساس بیارزش بودن، تمرکز ضعیف و عدم توانایی برای تصمیمگیری، احساس درماندگی، کاهش توانایی فکری و همچنین کاهش عزتنفس را نام برد.
🔹بنابراین به جرات میتوان گفت که عزاداری اختیاری در تقویت هیچکدام از این علایم نقشی ندارد و بلکه بالعکس با لذت و رضایت شرکت کنندگان همراه است.
🔹با توجه به مباحثی که در علم روانشناسی اجتماعی مطرح است، عزاداری اختیاری نقش افسردگیزدایی دارد.
🔹برای رسیدن به آرامش ملاکهایی تعیین شده که خوشبختانه تمام این ملاکها با عزاداری اختیاری به فعلیت میرسند که از جمله آنها میتوان افزایش روابط اجتماعی، فعال بودن فرد، کاهش نگرانی، کاهش سطح انتظارات و آرزوها و در نهایت مثبتاندیشی را نام برد.
🌐 yon.ir/hCDe8
🆔 @vasael_ir
🔸پيامبراكرم (ص)
🔹ان لقتل الحسين (ع) حرارة فى قلوب المؤمنين لا تبرد ابدا.
🔹براى شهادت حسين (ع)، حرارت و گرمايى در دلهاى مؤمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمىشود.
📚جامع احاديث الشيعه، ج ۱۲، ص۵۵۶
🆔 @vasael_ir
🔸رابطه رگولاتوری و تنظیمگری با فقه
حجت الاسلام #مظهر استاد دانشگاه اقتصاد اسلامی در گفتوگو با #وسائل:
🔹رفتارهای غالب مردم بر اساس پیگیری منافع شخصیشان است. مردم به خاطر منافعشان کار میکنند، مصرف میکنند، سرمایهگذاری میکنند و ... این رفتارها که با هدف رسیدن به منافع شخصی صورت میگیرد، در بسیاری از موارد سبب میشود منافع اجتماعی هم تأمین شود.
🔹مثلاً مغازهداری که با هدف کسب درآمد، اقدام به خرید و فروش کالا میکند، در عین حالی که خودش سود میبرد، نیازی از نیازهای جامعه را نیز برآورده میکند. اما در بعضی موارد، منافع شخصی افراد در تعارض با منافع اجتماعی قرار میگیرد.
🔹در این گونه موارد، دو راه در مقابل حاکمیت قرار دارد: راه اول این است که با استفاده از قوه قاهره، تلاش کند جلوی تخلفات را بگیرد؛ اما راه دوم این است که قوانین و مقررات را به گونهای تنظیم کند که اساساً منفعتی برای این افراد وجود نداشته باشد.
🔹در این صورت افراد سودجو دیگر انگیزهای برای تخلف نخواهند داشت. بر این اساس تنظیمگری به این معناست که نهادها، قوانین و رویههای اجرایی به گونهای تنظیم شود که منافع مردم در راستای منافع اجتماعی قرار گیرد.
🔹طبیعتاً استفاده از روشهای سخت، هم هزینههای اجتماعی بالاتری دارد و هم تأثیرگذاری کمتر، محدودتر و موقتی؛ این در حالی است که استفاده از ظرفیتهای قانونی جهت تنظیمگری، این اشکالات را ندارد.
🌐 vasael.ir/0003lc
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | بررسی فقهی حقوقی قضاوت جمعی
🔹قضاوت جمعی یعنی داوری و دادرسی یک دعوی اعم از مدنی و جزائی توسط حداقل سه قاضی یا بیشتر به کمک یکدیگر به گونهای که بالاتفاق یا به صورت اکثریت رأیی را صادر و انشاء نمایند؛ بدین معنا که رأی صادرشده مورد اتفاق یا اکثریت قضات باشد.
🔹با مقایسه دیدگاهها و ادله فقها و حقوقدانان مخالف و موافق، قضاوت جمعی و مقایسه مزایا و معایب آن در عمل و اجرا، در مجموع به نظر می رسد که دیدگاه موافقان از دلایل قوی تری برخوردار است و در جامعهی کنونی، که دعاوی قضات از نوع قضاوت مأذون هستند و دعاوی مدنی و جزائی از پیچیدگی ها و ابعاد گوناگونی برخوردار است.
🔹این نوع قضاوت از اتقان و وثاقت بیشتری برخوردار است و در جلب اعتماد عمومی و مشارکت اجتماعی در امر قضا و نیز در افزایش مقبولیت عملکرد دستگاه قضایی سهم بسزائی میتواند داشته باشد.
🔹بدیهی است ضابطهمند کردن این نوع قضاوت و ترویج آن، به تدریج کاستی ها و نقائص آن را برطرف خواهد ساخت.
🌐 vasael.ir/0003l4
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹إنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى أوجَبَ عَلَيكُم حُبَّنا ومُوالاتَنا ، وفَرَضَ عَلَيكُم طاعَتَنا ، ألا فَمَن كانَ مِنّا فَليَقتَدِ بِنا ، وإنَّ مِن شَأنِنَا الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وأداءَ الأَمانَةِ إلَى البَرِّ وَالفاجِرِ ، وصِلَةَ الرَّحِمِ وإقراءَ الضَّيفِ وَالعَفوَ عَنِ المُسيءِ ، ومَن لَم يَقتَدِ بِنا فَلَيسَ مِنّا .
🔹خداوند متعال ، دوستىِ ما و ولايت ما را بر شما واجب ساخت و اطاعت از ما را بر شما فرض كرد . هان! پس هر كه از ماست ، بايد به ما اقتدا كند . از راه و رسم ما ، پارسايى و سختكوشى [ در عمل و طاعت ]و برگرداندن امانت به نيك و بد ، و صله رحم و پذيرايى از ميهمان و گذشت كردن از بدى كننده است . و هر كه به ما اقتدا نكند ، از ما نيست .
📚 الاختصاص: ص ۲۴۱
🆔 @vasael_ir
🔸فراعنه امروز نیز در مقابل حدود الله حد میگذارند / #سند_2030 برای مقابله با حدود الهی است
آیت الله #میرباقری:
🔹پرستش طواغیت و اولیاء طاغوت حاکم بر سراسر #زندگی_مدرن است.
🔹حالا اگر جاهلیت اولی رفت و جای آن #جاهلیت_مدرن آمد به اسم اومانیزم و انسان پرستی اراده خود را می خواهند بر سراسر زندگی بشر حاکم کنند، این محادّة نیست؟!
🔹ما نباید صف خود را از محادّین جدا کنیم؟! اگر داخل محادّین شدیم و قواعد آنان را قبول کردیم، اسناد بین المللی را پذیرفتیم و امضا کردیم و گفتیم عمل می کنیم و بعد هم شوخی کردیم و گفتیم برای خود #حق_تحفظ می گذاریم، این شوخی به تعبیر من خیلی جاهلانه و خیلی سخیف است. بت پرستی می کنیم با حق تحفظ، طیب الله انفاسکم!!! حق تحفظ که چیزی را عوض نمی کند.
🔹در چار چوب های مناسبات جهان مدرن و تحت #سلطه قدرت ها زندگی کردن می شود محادّة با خدا. اگر بپذیرید جزء محادّین می شود. سختی کار هم همین جاست، باطن حدود الله یسر و آسان است ولی رعایت حدود الله سخت است.
🔹اگر بخواهیم رعایت حدود الله را کنیم، #تحریم اقتصادی می شویم، اینجاست که تقوا می خواهد تا حدود الهی رعایت شود.
🔹امام حسین(ع) می خواستند حدود الله را اقامه کنند و کسانی که به مقابله با حضرت آمدند می خواستند حدود خود را جاری کنند.
🌐 vasael.ir/0003m4
🆔 @vasael_ir
🔸هماهنگی پیشنویس اعلامیه جدید سازمان همکاری اسلامی با موازین حقوق بشر
گزارشی از هم اندیشی علمی «پیش نویس اعلامیه جدید سازمان همکاریهای اسلامی در زمینه حقوق بشر» / بخش اول🔻
دکتر #ضیائی_فر:
🔹هدف از جلسه حاضر در قم، جدای از اطلاع رسانی اولیه این رویداد مهم علمی به فضلای حوزوی بررسی پیش نویس جدید از سه زاویه است؛
۱. از نظر اندیشمندان اسلامی این پیش نویس چه قدر با منابع اسلامی هماهنگی دارد؟
۲. بین این متن با متن اعلامیه قاهره حقوق بشر در اسلام چه نسبتی وجود دارد؟
۳. بین متن جدید با نظام حقوقی ایران چه نسبتی وجود دارد؟
حجت الاسلام دکتر #مظفری:
🔹هر چقدر که کشورهای اسلامی در قالب سازمان همکاری اسلامی یا بیرون سازمان کنفرانس اسلامی در مباحثات حقوق بشر وحدت نظر بیشتری بین خود شکل دادند، اراده قوی تری پیدا کردند که، چون اسناد بین المللی با منابع دینی ما در موضوعات متنوع سازگار نیست پس باید، سیستم جدیدی در کنار نظام بین المللی حقوق بشر به نام حقوق بشر اسلامی ایجاد کنند.
حجت الاسلام دکتر #براتی:
🔹مشکل در صلاحیت این سازمانها است که آیا واقعا این عناوینی که برای خود گذاشته اند، تطبیق بر خودشان میکند یا خیر؟ یعنی آیا سازمان همکاری اسلامی، واقعا اسلامی است؟
🔹افزون بر آن، همه میدانیم بیشتر دولتهای عضو این سازمان خود سکولار هستند و نظامهای داخلی کشورهایشان غیر دینی است، پس تاکنون با نفاق جلو آمدند و در عمل و التزام اسلامیتی از آنها ندیدیم.
🌐 vasael.ir/0003m6
🆔 @vasael_ir
🔸حکومت و رعایت؛ درآمدی بر فلسفه سیاسی حکومت در اسلام
🔹حکومت در درون دولت اسلامی و برای تحقق اهداف، آرمان ها و مسئولیت های آن به وجود می آید و در واقع، بخشی یا رکنی از دولت و نظام کلی سیاسی جامعه است که مهمترین آن اهداف، یعنی رعایت و حفظ مصالح و شئون و حقوق افراد جامعه بر مبنای دین اسلام و مصالح عمومی است.
🔹حکومت خدمتگزاری قابل پاسخگو و استیضاح، به معنای عام است که پاسداشت حقوق و شئون و بذل عنایت برای به کمال رساندن و شکوفا کردن را به دنبال دارد.
🔹در اندیشه و سیره سیاسی پیامبر رحمت (ص)، حکومت بعد ارزشی و متعالی می یابد و این بعد حاصل نوع نگاه به آن است و در مفهوم رعایت و مراعات و ارتباط تنگاتنگ آن با مسئولیت نهفته است.
🔹مقاله «حکومت و رعایت؛ درآمدی بر فلسفه سیاسی حکومت در اسلام » نوشته دکتر محمد حسین جمشیدی است که در دو فصلنامه دانش سیاسی، سال پنجم، شماره اول، در بهار و تابستان ۱۳۸۸ منتشر شده است.
🌐 yon.ir/ENG0z
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | نقش گریه در کاهش آسیبهای روانی
🔹در باب تأثیر گریه بر خلق و خو و وضعیت عاطفی افراد نیز پژوهشهایی صورت گرفته است. جمله «گریه آدم را سبک میکند» در زبان فارسی زیاد شنیده میشود.
🔹مطالعه بر 3000 نفر در خارج از آزمایشگاه نشان داد که اکثریت این افراد پس از گریه بهبود خلق و خو و احوال خود را گزارش کردهاند. البته 1/3 درصد همچنین تجربهای نداشتند.
🔹این پژوهشها نشان میدهند که فواید گریستن بستگی به آن دارد که چه کسی میگرید و چرا میگرید و گریستن در چه زمان، مکان و شرایطی رخ میدهد.
🔹علاوه بر آن افرادی که از حمایت اجتماعی برخوردار بودند احتمال بهتر شدن آنها پس از گریه بیشتر بود. کسانی که مبتلا به اختلالات خلقی یا اضطرابی هستند کمتر از دیگران از فواید گریستن بهرهمند میشوند.
🔹همچنین افرادی که فاقد اشراف و آگاهی از زندگی احساسی خود هستند (alexithymia) پس از گریستن حال بدتری پیدا میکنند.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0003lw
🆔 @vasael_ir