eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸نظریه «آئینگی وحی»؛ امتداد سیاسی اجتماعی فلسفه اسلامی 🔹 احمدرضا : نفس شریف پیامبر در دریافت وحی الهی چون آئینه بوده و همچون آئینه‌ای وحی الهی را دریافت و به مردم ارائه می‌کند. 🔹این نظریه یک نظریه تبیینی درباره وحی است و بنا بر سنت فلسفه سیاسی اسلامی در درون فلسفه سیاسی ارائه شده است. فلسفه سیاسی، چنان که توضیح آن می‌آید، درباره حکومت و قانون است. 🔹این نظریه هر دو موضوع را پوشش می‌دهد و در خصوص قانون اظهار می‌دارد که با توجه به آئینه بودن نفس شریف پیامبر و قوای ادراکی او در دریافت وحی الهی و نقش آئینه در بازنمایی حقیقت دریافتی، پیامبر حقایق نظری و عملی را به درستی و تمامی از خدای سبحان دریافت داشته و به تناسب شرایط فرهنگی و تمدنی و تاریخی و اجتماعی و … مخاطبان خود، آن را به مردم رسانده است. 🌐 yon.ir/vasael1486 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| گلایه رهبر معظم انقلاب از مدرک معادل تحصیلات دانشگاهی در حوزه 🆔 @vasael_ir
🔸اهميّت نظريه خطابات قانونی و آثار مهم آن را در فقه و اصول 🔹خطاب قانوني، از بحث هاي جوهری مهم است كه آثار فقهي و اصولي بسياري بر آن مترتب مي شود. افزون بر اين، پيامدها و نتايج قانوني اين موضوع، چه بسا برنگرش تدوين كنندگان قانون و شيوه طرح و اجراي آن تأثير بگذارد. 🔹حضرت امام خميني (ره) معتقد است كه خطاب شارع از نوع خطاب هاي قانوني است؛ ولي مشهور اصوليان بر اين باورند كه خطاب هاي كلي شارع به خطاب هاي شخصي منحل و تبديل مي شود. 🔹از اين رو غفلت از اهميت بحث يا سستي در طرح مسائل مختلف آن سزاوار نيست و مي بايست از ميراث علمي بزرگي كه امام خميني(ره) براي ما به جا گذاشته، بهره كامل را برد. متن کامل : 🌐 yon.ir/vasael6247 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم|نشست علمی خطابات قانونیه در فقه حکومتی 🆔 @vasael_ir
🔸کرسی علمی ترویجی #بنیادهای_سیاست_خارجی حضرت امام خمینی (ره) 🔹دوشنبه مورخ 20 اسفندماه جاری - ساعت 17:00 🔹تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان پژوهشگاه (2)، پلاک 2 🆔 @vasael_ir
🔸 #کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در #چهل_سالگی انقلاب اسلامی 🔹 دوشنبه 20 اسفندماه 97 ساعت 18 🔹تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی 🆔 @vasael_ir
🔸مبانی مدیریت اسلامی؛ محتوایی و روشی (عام و خاص) استاد «ولی‌الله نقی پورفر»، در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹 نقش مادران و همسران نقش غالب در تربیت فرزندان است و زنان مدیران داخلی خانواده هستند. 🔹 از الگوهای مدیریت داخلی خانه می‌توان به حضرت زهرا سلام‌الله علیها یا زینب کبری یا ام البنین مثال زد. نتیجه این الگوها را می‌توان در تربیت فرزندان این بانوان دید. آنچه که از روایات تاریخی در مورد خروج زنان اهل‌بیت در هنگام خروج از مدینه یا مکه بیان می‌شود نقش آفرینی مؤثر ایشان را تا آخرین لحظه زندگی می‌بینید. این نشان دهنده این موضوع است که اگر زنان عفت و حریم زن و مرد را رعایت کنند به حدی از رشد می‌رسند که اگر به ناچار در جامعه قرار بگیرند نوع رفتارشان در جامعه مثال‌زدنی خواهد بود. 🔻الزامات اخلاقی زن در آیات قرآن 🔹ساماندهی منزل 🔹«جهادالمرأة حسن التبعل» امیرمومنان(نهج البلاغه) 🔹رسالت مادری 🔹«والوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین...»(بقره/233) 🆔 @vasael_ir
🔸مخالفت اقتصاددانان بزرگ دنیا با خلق پول 🔹حجت الاسلام : حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به سوال مذکور فرمودند «با توجه بر آنچه موقوم داشته‌اید این کار مصداق بارز اکل مال به باطل است، زیرا سرمایه‌ای وجود ندارد که آن‌ها به وسیله آن معامله می‌کنند و از سوی دیگر باعث تورم و ضرر و زیان جامعه است و در مجموع بی‌شباهت به یک نوع کلاهبرداری نمی‌باشد که آن هم حرام است و اگر روزی سپرده‌گذارن بخواهند سپرده خود را بگیرند آن بانک مسلما ورشکسته خواهد شد؛ چون چند برابر موجودی خود مصرف کرده است». 🔹پس از انتشار فتوای حضرت آیت الله مکارم شیرازی برخی از مسئولین نظام مالی کشور و برخی از اقتصاددانان با نگاه انتقادی به این فتوا اظهار داشتند که در این فتوا حوزه علمیه متوجه موضوع نشده و در واقع این فتوا بدون اظهار نظر تخصصی نیست. بدین جهت ما لازم دیدیم که جهت دفاع از فتوای مرجع بزرگوار پا به میدان گذاشته و به شرح و بسط فتوا با رویکرد تبیین موضوع و فتوا به صورت تخصصی بپردازیم. 🔹حجت الاسلام والمسلمین : وظیفه اصلی بانک این است که وجوه مردم را جمع آوری کند و به اشخاصی که فعالیت اقتصادی می‌کنند و نیاز به منابع مالی دارند تسهیلات دهد؛ اما اینکه در واقع نیز عملکرد بانک‌ها بر این اساس است و یا اینکه پشت پرده به فعالیت دیگری یعنی واسطه گری می‌پردازند؟ نیاز به تشریح دارد. 🔹حجت الاسلام والمسلمین معصومی‌نیا: خلق پول توسط بانک‌ها بدون اینکه پشتوانه‌ای در کار باشد منشا کسب درآمد و سود فراوانی برای آن‌ها شده است. این مسئله منجر به افزایش دارایی بانک‌ها می‌شود و آن‌ها بدون اینکه این پول را به فعالان اقتصادی اختصاص دهند به راحتی از آن سود به دست می‌آورند و حال آنکه مردم برای اندک دارایی خود سختی‌های فراوانی می‌کشند. 🔹فریدمن از بزرگترین اقتصاددانان دنیا است و شاید از جهت استدلال، هم رتبه فریدمن در علم اقتصاد وجود نداشته باشد. وی در مورد خلق پول معتقد است که بر بانک مرکزی لازم است که جلوی ذخیره بانک‌ها بگیرد و اجازه وام دادن بانک‌ها را ندهد. 🌐 vasael.ir/0003ME 🆔 @vasael_ir
🔸امام هادي عليه السلام : 🔹مَن يَزرَع خَيراً يَحصُد غِبطَةً و مَن يَزرَع شَرّاً يَحصُد نَدامَةً 🔹هر كه بذر خوبي بكارد ، شادماني بدرود و هر كه تخم بدي بيفشاند ، پشيماني ميدرود 📚بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۷۳ 🆔 @vasael_ir
🔸وضعیت اخلاق خانواده در ۴۰ سالگی انقلاب حجت‌الاسلام در یادداشتی مطرح کرد: 🔹در دهه‌های اخیر بحث اخلاقی درباره خانواده تحت عنوان اخلاق خانواده با ادبیاتی متفاوت با تدبیر منزل در مجموعه دانش اخلاق مطرح شد. 🔹پس از انقلاب اسلامی‌ ما با دو پدیده‌ نوظهور مواجه شدیم که شرایط ملتهب سال‌های اولیه که تحمیل جنگ بر کشور بر التهاب آن افزود فرصت استفاده از این دو پدیده را به ما ندادند: نخست اشتیاق و آمادگی مردم برای بازگشت به تعالیم اسلامی و اصلاح روابط خانوادگی و دوم ارائه تعریف جدیدی از هویت و شخصیت زن مسلمان و نقش‌های فردی و اجتماعی او توسط امام خمینی (ره) این دو پدیده موجب شد حوزه مسائل زنان و خانواده در کشور تحول چشمگیری پیدا کند. 🔹همچنین هجوم مدرنیته به زندگی خانوادگی و تأثیر آن بر افکار و سبک زندگی مردم، این پدیده موجب پیچیدگی شرایط شد به همین دلیل تصمیم‌سازان و برنامه‌ریزان دریافتند که در برابر شرایط پیچیده‌ای قرار گرفته و چاره‌اندیشی برای معضلات و مدیریت خانواده در این شرایط به نیروی زیادی محتاج است و به توصیف‌های دقیق و راه‌گشای متفکران و صاحبظران نیازی ضروری است. 🌐 vasael.ir/0003Fu 🆔 @vasael_ir
🔸راهکارهای عملیاتی کردن تمدن نوین اسلامی 🔹علیرضا #افضلی: آینده پژوهی رشته نوپا و جدیدی است و اقبال خوبی به این رشته شده است. گاهی تلقی اشتباهی هم از این رشته شده که آینده پژوهی در واقع مدیریت راهبردی است که با تفاوت های جزیی ارائه می شود و حرف جدیدی برای گفتن ندارد و مباحث خود را به صورت عاریه از رشته های دیگری گرفته است در حالیکه این گونه نیست. 🔹رشته #آینده_پژوهی دارای حوزه دانشی مستقل، چارچوب، هدف و پیش فرض است. این رشته یکی از حوزه های دانشی است که با توجه به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت زیادی است. 🔹در ابتدا مباحث آینده پژوهی صرفا با پیش بینی آینده های ممکن و محتمل همراه بود و آینده مرجح را شناسایی می کرد. اما با تغییر و تحول از این رویکرد صرف پیش بینی، به سوی رویکرد آینده سازی تغییر پیدا کرد. تحول از رویکرد صرف پیش بینی به سوی مباحث آینده سازی حرکت کرد. در مباحث آینده سازی اولویت ها و مزیت ها چشمگیر است زیرا ما به دنبال آینده ای که مطلوب ماست، حرکت می کنیم. 🌐 vasael.ir/0003Fu 🆔 @vasael_ir
🔸کرسی ترویجی سنجه‌های ارزشیابی #معنویت_های_دینی و سکولار 🔹دوشنبه 20 اسفند - ساعت 18:30 🔹قم - بلوار جمهوری اسلامی - موسسه امام خمینی (ره) 🆔 @vasael_ir
🔸امام هادی علیه السّلام فرمودند: 🔹مَن جَمَعَ لَكَ وُدَّهُ ورَأيَهُ فَاجمَع لَهُ طاعَتَكَ؛ 🔹هر كه تمامت دوستى خود را براى تو فراهم آورد ، تو نيز تمامت طاعت خود را برايش فرآهم آور. 📚 تحف العقول ، ص 483 🆔 @vasael_ir
🔸وجود ذهنی و چالش‌های معرفت‌شناسی در فلسفه اسلامی حجت الاسلام والمسلمین : 🔹وجود ذهنی در فلسفه از یک تبیین برای مساله معرفت و برای پاسخ به شبهه سوفسطایی و بنا نهادن معرفت بر اساس یقینِ معرفت شناختی آغاز شده است. بالتبع اگر وجودِ ذهنی نتواند خود را از اشکالات برهاند، مساله معرفت را دچار چالش می‌کند. مشکل اساس هم در علم حصولی است. 🔹اگر وجود ذهنی به معنای دوم حل نشود، اساساً پروژه علم را با مشکل مواجهه می‌کند؛ چه اینکه بحث از مطابقت با واقع حل نمی‌شود و مساله تطابق حل نمی‌شود. 🔹خصوصاً اینکه اگر بر اساس اصالت وجود گفتیم که هویت ماهیت در خارج بالعرض است، تمامِ پروژه وجود ذهنی فرو می‌ریزد؛ چه اینکه مساله تطابق با مشکل مواجه می‌شود و هیچ کدام از راه حل‌های سه گانه یعنی توسّل به “حمل اولی ذاتی و شایع صناعی”، و تمسّک به نظریه “وجود ظلّی”، و نیز دیدگاه مبتنی بر “وجودِ برترِ ماهیت” مشکل را حل نمی‌کند. 🌐 vasael.ir/0003MP 🆔 @vasael_ir
🔸آیا رئالیسم صدرایی همان رئالیسم دنیای مدرن است؟ 🔹حجت‌الاسلام #خاکی: با تقریری که از نظریه حجت الاسلام پارسانیا مخصوصاً با تاکید بر مقالۀ «نظریه و فرهنگ» وی ارائه داد، محور اصلیِ ابهامات خود را در قالب این پرسش مطرح ساخت که نظریه‌ها در عالم نفس‌الامر، فرازمانی و فرامکانی و مطلق‌اند، در حالی که از سوی دیگر، این نظریه‌ها ناظر به حل مسائل زمانی و مکانی و مقید مطرح می‌شوند. 🔹با توجه به اینکه در ارتباط وجودی فاعل شناسا با نفس‌الامر، نظریات با کلیت‌شان برای او حاضر می‌شوند، این نظریه‌های مقید چگونه با آن نظریات فرازمانی و مطلق ارتباط برقرار می‌کنند؟ 🌐 yon.ir/vasael5410 🆔 @vasael_ir
🔸سلسله نشست‌های فقه روابط بین‌الملل 🔹سه‌شنبه 21 اسفندماه 97، ساعت 19:30 🔹قم، پردیسان، خیابان البرز، کوچه یک، پردیس حکمت موسسه فتوح اندیشه قم 🆔 @vasael_ir
🔸کرسی ترویجی الگوی مفهومی عفاف جنسی 🔹کرسی ترویجی، الگوی مفهومی عفاف جنسی، «فقه عفاف؛ حلقه مفقود در تبویب فقه» از سلسله همایش‌های ملی الگوی زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی در سالن امام رضا (ع) مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد. 🔹حجت الاسلام والمسلمین : ابتدا باید چاچوبی از فقه عفاف ارائه می‌شود، چراکه بابی در فقه است که قابلیت مطرح شدن به عنوان یک باب فقهی را دارد. 🔹بحث تبویب فقه در یک روند تاریخی شکل گرفته و بر اساس نیازها، میزان منابع و داده‌ها در آیات و روایات و در موضوعات مختلف و چارچوب و دسته‌بندی‌هایی که فق‌ها در دست داشته و روایاتی که به طور پراکنده در اصول ما وارد شده و سیر نزول آیات طبق روند خاص خود، دسته‌بندی‌هایی در فقه انجام گرفته است. 🔹آیت الله : گاهی قصد ما دستکاری ابواب فقه است که چارچوب‌های خاص خود را می‌طلبد، عفاف قبل از مفهوم فقهی یک مفهوم اخلاقی است. 🔹بحث عفاف در مباحث اخلاقی هم مطرح شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد و روایات زیادی در این زمینه همچون بحث‌های توکل و صبر اخلاقی هستند. 🔹آیت الله : در حقیقت دو بحث مبنایی در این رابطه وجود دارد و کاستی موجود در این مسأله باید رفع شود و آن این که وقتی وارد بحث می‌شویم، اساسا تعریفی از بحث عفاف وجود ندارد و به ذهن مخاطب واگذار شده است که مانع انسجام بحث می‌شود. 🌐 vasael.ir/0003GR 🆔 @vasael_ir
🔸پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و ۲۵ سال پژوهش و دفاع از حریم دین حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم #مقیمی_حاجی: 🔹پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه رسمی و به عنوان دستگاه غیردولتی حسب امر مقام معظم رهبری در سال 1373 تاسیس شده است و اساسنامه آن نیز به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. 🔹پژوهشگاه دارای 69 عضو هیأت علمی تمام وقت؛ 5 استاد تمام، 16 دانش یار و 37 استادیار و 11 مربی و همچنین دارای 4 پژوهشکده و مشتمل بر 35 گروه فعال است. 🔹همچنین چند مرکز وابسته به پژوهشگاه در حال فعالیت هستند که شامل مرکز مطالعات فضای مجازی، مرکز پژوهش‌های جوان و مرکز رشد علوم انسانی اسلامی است؛ مجموعه فعالیت‌های پژوهشگاه که در بیش از 3 دهه گذشته مشتمل بر طرح‌هایی است که به سرانجام رسیده و در دست اجرا است، 1546 طرح است که در این میان 973 کتاب منتشره در سطوح و عناوین مختلف در گروه‌های علمی مختلف تولید شده‌است. گزارش کامل در ادامه مطلب: 🌐 vasael.ir/0003Ie 🆔 @vasael_ir
🔸اختلاف زن و مرد زمینه ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی 🔹آیت الله #مصباح_یزدی:جایگاه زن در جامعه و حقوق و تکالیف زن از دیرباز مورد توجه همه ملت‌ها و مذاهب بوده و برخورد‌های افراطی و تفریطی با این مسأله داشتند. 🔹در کمال نهایی مرد و زن مشترک هستند چنانچه حضرت زهرا (س) و حضرت مریم (س) را خداوند برترین انسان‌های عالم معرفی می‌کند، اما با توجه به وظایف و نقش زن و مرد در عالم خداوند تفاوت در آن‌ها و در حقوق و تکالیف آن‌ها قرار داده است. 🔹نقش زن و مرد در فرزندآوری و پرورش آن متفاوت است و با توجه به زحمتی که زن در پرورش، ابقا و رشد فرزند دارد، اسلام برای او حقوقی در نظر گرفته است که همان نفقه است. 🔹مرد وظیفه دارد تا زندگی خود و فرزندان را تأمین کند بنابراین به خاطر مسؤولیت‌ها باید توان بیشتر کسب مال داشته باشد و شرع نیز بر این اساس سهم ارث مرد را بیشتر از زن تعیین کرده است. 🌐 vasael.ir/0003Ki 🆔 @vasael_ir
🔸پیشرفت فوق العاده حوزه زنان و خانواده 🔹دکتر معصومه ابتکار: تقریب حوزه و دانشگاه که هم خواست امام (ره) و هم دیدگاه مرحوم امام(ره) بود، مسئله بسیار مهمی است که هم می‌تواند دانشگاه را به دیدگاه‌های حوزوی نزدیک کند و هم اینکه حوزه را به دیدگاه‌های دانشگاه نزدیک کند. 🔹این تقریب می‌تواند هم از دید نظری و هم دید از کاربردی باشد؛ برای ما بُعد کاربردی این امر بسیار مهم است چراکه به اعتقاد ما اگر حوزه و دانشگاه در مسائل واقعی جامعه ارتباط عینی پیدا نکنند و در جریان مسائل عینی حکومت داری و جامعه و مسائل جاری کشور قرار نگیرند. 🔹گرچه در علوم نظری اشکال چندانی ندارد ولیکن در مسائل کاربردی واقعا ما دچار مشکل می‌شویم و گرچه هم اکنون نیز در این زمینه دچار مشکل هستیم که پژوهشگاه می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. 🔹دکتر : تا چندین سال قبل بیان آسیب‌های اجتماعی با مشکلاتی رو به رو بود. به بیان دیگر، تا چندین سال قبل طرح آسیب‌های اجتماعی که در زیر پوست شهر در حال رشد بودند ممکن نبود تا اینکه از طرف وزارت کشور به این مسئله به صورت علمی و آماری پرداخته شد. 🔹این فعالیت آماری و مستند به رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و ایشان دستور اکید برای رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادند. در ماده ۸۰ قانون توسعه آماری به این امر پرداخته شده است. 🔹در رسیدگی به امر طلاق، یعنی اینکه اصلا چرا بحث طلاق پیش می‌آید و چرا بحث آمار طلاق و اختلاف در خانواده‌ها زیاد است؟ ما در ابتدا از قوانین شروع کردیم تا روزنه‌های قانونی طلاق را شناسایی کرده و آن‌ها را اصلاح کنیم. 🌐 vasael.ir/0003ML 🆔 @vasael_ir
🔸فقه نظام اقتصاد اسلامی حجت‌الاسلام در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی: 🔹«رقابت» در مفهوم متداول، تلاش فعال اقتصادی همراه با عنصر انحصار و محروم کردن سایرین از منافع اقتصادی می‌باشد. 🔹برای شناخت دقیق این مفهوم، رقابت را با سه رفتار اقتصادی(تبانی اقتصادی/ سودجویی اقتصادی/ مسابقه اقتصادی) مقایسه می‌کنیم. 🔹تبانی اقتصادی با رقابت، رابطه عموم و خصوص من وجه دارد و رابطه سودجویی و مسابقه اقتصادی با رقابت، رابطه عام و خاص مطلق است. 🔹دقت شود که رقابت، یک موضوعی است که مشروط به قصد است و فعال اقتصادی وجود افراد دیگر را در سود و منفعت خودش مضر می‌بیند. 🔹رقابت و انحصار هر دو مذموم است و اساساً انحصار زاییده رقابت است. 🔹روایاتی که با عنوان«تنافس» بررسی شد در اکثر موارد مشکل سندی داشتند اما از لحاظ دلالت، رقابت را نهی کرده و مذموم می‌دانند. 🔹 رقابت اقتصادی مصداق رفتار انحصارگرانه غیرمجاز است. 🔹 انحصار دولتی داریم و غیردولتی؛ در انحصار غیردولتی گاهی انحصار طبیعی است و گاهی غیر طبیعی. 🔸علت حرمت انحصار؛ 🔹 احتکار نوعی رفتار انحصاری در حوزه توزیع است. 🔹انحصار بستر مفاسد اقتصادی می‌باشد. 🆔 @vasael_ir
🔸عدالت در روابط اجتماعی معنا پیدا می‌کند در نشست «عدالت فرهنگی» مطرح شد؛ (۴) 🔹دکتر #فاضلی: من در جایگاه کسی که کارم انسان شناسی است و فرهنگ در معنای علوم اجتماعی اش را می فهمم، از آن زاویه وقتی دارم بحث می کنم، می گویم ساختارها این نابرابری را تولید می کنند. 🔹می گویم جمهوری اسلامی هم در این زمینه کاری نکرده است، یعنی نتونسته ساختارها را، دست کاری کند، تغییر بدهد، این ساختارها به همان شکل با قدرت بیشتر کار خودشان را کردند در زمینه نابرابری ها، اگر کسی بخواهد این سخنان مرا نقد کند، باید بگوید نه این ساختارها این کار را نکردند. 🔹حجت الاسلام دکتر #پیروزمند: نقطه تماس عرایض بنده با فرمایشات جناب آقای فاضلی با یک سوال مشخص است؛ اول اینکه شما می گویید من کاری به دین ندارم، ارزیابی وضعیت می کردم، می گویید الان رنج ها افزوده شده یا نشده، بنده می گویم با چه ملاکی؟ سوال من فقط همین است؛ شما با چه ملاکی می گویید و دین در تعیین این ملاک نقش دارد یا ندارد؟ 🔹دوم اینکه همین صحبتی که عرض کردم، بین قبل و بعد انقلاب تفاوت می گذارید یا نمی گذارید؟ شما می گویید که شاه رفت و آخوندها روی کار آمدند، این منظور نیست بلکه در بحث عدالت می گویم فرق می گذارید یا نمی گذارید؟ 🌐 vasael.ir/0003Le 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام: 🔹حسنُ الخُلُقِ في ثَلاثٍ : اِجتِنابُ المَحارِمِ ، وطَلَبُ الحَلالِ ، والتَّوَسُّعُ عَلَى العِيالِ . 🔹 نيك خويى ، در سه چيز است : دورى كردن از حرام ها ، طلب حلال ، و گشاده دستى بر خانواده . 📚 تنبيه الخواطر : ج ١ ص ٩٠ 🆔 @vasael_ir
🔸معرفی #مقاله| فقه سیاسی و دموکراسی 🔹فقه سیاسی به عنوان فربه‌ترین دانش سیاسی شیعه درصدد است احکام جزئی و هنجاری در حوزه مسائل مربوط به نسبت فرد و دولت را ارائه نماید. در نسبت سنجی فقه سیاسی و دموکراسی به دو مسئله حائز اهمیت، تنوع دیدگاه‌ها در فقه سیاسی شیعه و مرتبه‌ای بودن مفهوم دموکراسی باید پرداخت. 🔹دین اسلام شامل سه دسته مسائل است: برنامه‌های اعتقادی، سفارش‌های اخلاقی و احکام عملی. علم فقه، درصدد است عمل مکلفان را از حیث وجوب، حرمت، اباحه و کراهت بررسی کند. فقه در لغت به معنای فهم مقصود گوینده از طریق کلام او را گویند و در اصطلاح، عبارت است از علم به احکام شرعی عملی که از ادله تفصیلی آن کسب می‌شود. 🔹در حالی که فقه سیاسی نزد حداکثری‌های متنی معتبر، و نزد حداقلی‌های فرامتنی غیر معتبر است و «نظریه همروی» نظریه‌ای که نگارنده دنبال می‌کند اعتباری فی الجمله برای آن قائل است. نظریه همروی راه میانه‌ای بین دو گرایش متنی و گرایش فرا متنی است. 🌐 vasael.ir/0003LY 🆔 @vasael_ir
🔸فقه جنسیت 🔹حجت‌الاسلام ، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی: 🔹 محوری که به آن خواهیم پرداخت جنبه‌های نهادی دین از منظر جنسیت است. یکی از موضوعات در این محور تفاوت اجتماعی در مناسک میان زن و مرد است. 🔹 یک مسئله در این زمینه شرکت زنان در مسجد و حضور در نماز جماعات می‌باشد که البته خود به دو مسئله مجزا قابل تقلیل است. 🔹 در زمینه حضور مردان در مساجد و شرکت در نماز جماعت تأکیدات زیادی شده است و ابهامی ندارد. اما در مقابل، درباره زن روایت‌هایی مانند صحیحه هشام بن سالم وجود دارد که ظاهر آن نشان از مطلوبیت نماز خواندن زن در خانه دارد. 🔹 در مجموع روایات، توصیه‌ای به حضور زنان در مسجد و شرکت در نماز جماعت نشده است. البته در مقابل نفی نیز نشده و جایز است. 🆔 @vasael_ir