🔸نگاهی گذرا به فلسفه سیاسی اسلام
مقالهای از آیت الله مصباح یزدی:
🔹نخستین مسئله، اهمیت زندگی اجتماعی است که اسلام نهتنها آنرا مورد تأکید قرار داده بلکه اهتمام به مسائل اجتماعی و تلاش برای مصالح همه انسانها را در قالب تکالیف مختلفی واجب دانسته است.
🔹دومین مسئله، ضرورت وجود قانون برای زندگی اجتماعی است چه اینکه هیچ جامعهای بدون داشتن مقررات و ضوابط اجتماعی، قابل دوام نخواهد بود.
🔹مسئله سوم این است که قانون باید چگونه و بهوسیله چه کسی وضع شود؟
🔹مسئله چهارم این است که قانون اجتماعی باید بهوسیله چه کسی اجراء شود؟
#مبانی
🌐 yon.ir/gmz2Y
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خودسازی و غیرسازی در اندیشه امام خمینی (ره)
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر لک زایی
#فیلم
🆔 @vasael_ir
🔸نظریه مردمسالاری دینی در اندیشه امام(ره) و مقام معظم رهبری
دکتر محمدحسین جمشیدی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیتمدرس:
🔹مردم سالاری دینی بر دو پایه استوار است؛ یکی مردم و دیگری اسلامیت
🔹تفاوت اصلی مردمسالاری دینی و غیردینی در نوع نگاه به انسان است.
🔹 اگر رهبری به جای تأیید رأی مردم آن را اشتباه بخواند و رد کند، حرکت به سوی کمال مخدوش میشود.
🔹اصل اومانیستی میگوید که همه قوانین توسط انسان وضع میشود اما دین در مسأله قانونگذاری مداخله میکند و مانع وضع قوانینی میشود که به ضرر جامعه است.
#مبانی
🌐 yon.ir/CZPvl
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹معنای پذیرفتن حیل شرعیه تناقض در تشریع است (آیت الله سبحانی)
🌐 yon.ir/RIehb
🔹ضرورت عقلی وجود حاکم عادل در حکومت اسلامی (آیت الله اراکی)
🌐 yon.ir/H4XHd
🔹قیام زید پاسخی به شبهه ممنوعیت تشکیل حکومت اسلامی (آیت الله مقتدایی)
🌐 yon.ir/R8XIf
🔹بررسی دلالت روایات بر وجوب اشتراط عدالت در امر به معروف (آیت الله شب زنده دار)
🌐 yon.ir/rQnp1
🔹بررسی احتمالات در آیه تسریع پیرامون مسائل تربیتی (آیت الله اعرافی)
🌐 yon.ir/OZ8zX
🔹مفاد قانون باید مطابق با روح و منطق اسلام باشد (آیت الله مبلغی)
🌐 yon.ir/zMMJE
🔹غفلت فقها از جنبه اجتماعی مسأله ارتزاق قاضی (حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 yon.ir/nfFG5
🔹بررسی مزیت جامعه اسلامی نسبت به جامعه سکولار (حجت الاسلام غلامی)
🌐 yon.ir/PK1X3
🔹تفاوتهای فقه خرد و کلان در فقه نظام (حجتالاسلام رضاییان)
🌐 yon.ir/GI6hr
🆔 @vasael_ir
🔸اشکال شرعی معامله «بیت کوین» چیست؟
حجتالاسلام والمسلمین نظری؛ رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:
🔹بیت کوین، یک ارز رمزی است که در سیستم کامپیوتری وجود دارد اما همچنان به عنوان یک پول دارای جایگاه حقوقی برای معاملات مورد تأیید بانک مرکزی مورد پذیرش قرار نگرفته است.
🔹بیت کوین دارای بانک مرکزی و هیچ پشتوانه دیگری نیست و اگر از بین برود، کسی نمیتواند پاسخگو باشد و به همین دلیل نگرانیهایی در مورد آن وجود دارد.
🔹معامله با بیت کوین دارای اشکال شرعی است؛ چراکه چنین خرید و فروشهایی که بسیار مجهول هستند را در اسلام، غَرَری مینامند که همراه با ضرر است.
#اقتصاد
🌐 yon.ir/hUaEW
🆔 @vasael_ir
🔸مقاله «علمای شیعه و صورت بندی شورا در حکومت اسلامی»
🔹خرقانی روح سیاست اسلامی را حریت ، مساوات و مواسات در حفظ حقوق و حدود نوع بشر و حکومت ملی و دموکراسی منتشره در تمام دنیا می دانست.
🔹هم از این رو دموکراسی اسلامی را اصلی ترین نوع دموکراسی در جهان می داند و حتی بر این باور است که دموکراسی تمام ملل ریزه خوار نعمت اسلامی است.
#مبانی
🌐 yon.ir/DpEQL
🆔 @vasael_ir
7.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اسلام سیاسی در اندیشه امام خمینی (ره)
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر لک زایی
#فیلم
🆔 @vasael_ir
🔸علو و استعلا در مفهوم امر در سیره سیاسی امام خمینی
یادداشت حجتالاسلام والمسلمین مهدوی زادگان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:
🔹 امام خمینی(ره) در بحث اوامر علم اصول الفقه، معتقدند که در معنای «أمر» (فرمان)، «علو» دخالت دارد، یعنی تحقق اوامر حاکم در صورتی امکانپذیر است که او واجد ویژگی نفوذ کلمه و اقتدار حکومتی باشد؛ پس اگر کسی دارای اقتدار نباشد، حتی اگر سلطان هم باشد، خواستههای الزام آور او، «فرمان» نیست.
🔹این مسأله اصولی حداقل در دو مورد میتوان در اندیشههای سیاسی امام جستجو کرد: یکی در مباحث فلسفه سیاسی و دیگری در آرای سیاسی.
#سیاست
🌐 yon.ir/nM4GE
🆔 @vasael_ir
🔸راه تمدنسازی عبور از اجتهاد متعارف حوزه و رسیدن به اجتهاد تمدنی است
آیت الله اعرافی:
🔹 قرائت ناصحیح از اسلام، قرائت روشنفکران است که اسلام را دین حاشیه ای و بخشی برای بشر ترسیم می کند.
🔹قرائت صحیح، اسلام را دین حاشیه ای و بخشی بیان نمی کند. بلکه معتقد است اسلام دین تمدنی و جامع است. یعنی اسلام دینی است که شعاع آن تمام زندگی بشر را در بر می گیرد.
🔹تمدن سازی و تمدنی بودن اندیشه اسلامی دارای ویژگی های مختلفی است. نخست، از زندگی بشر تبیین کاملی ارائه می دهد.
🔹دوم، در زندگی بشر ورود حداکثری دارد یعنی از سنت، کتاب و عقل بهره می برد.
🔹سوم، در ساحت های گوناگون منسجم و یکپارچه ورود می کند.
🔹چهارم، اینکه اسلام به دلیل فرا مکانی و فرا زمانی بودن در عین اثبات، انعطاف نیز دارد.
🔹پنجم، اسلام دین فراساحتی و فرا دنیوی است، چون دینی می تواند جامع و تمدنی باشد که دنیا و آخرت را کنار یک دیگر قرار دهد.
#مبانی
🌐 yon.ir/7p9Dl
🆔 @vasael_ir