🔸#معرفی_مقاله | هیأت منصفه و مبنای آن در حقوق اسلام
🔹در سیستم حقوقی ایران از ابتدای به رسمیت شناختن نهاد هیأت منصفه تنها در دو مورد محاکمات جرایم سیاسی و مطبوعاتی پیش بینی شده است ولی در بقیه محاکمات حضور هیأت منصفه پیش بینی نگردیده است.
🔹هیأت منصفه به شکل امروزی اولین بار در سال ۱۲۱۵ میلادی در انگلستان به آزمایش گذاشته شد؛ سپس در قوانین کشورهای آمریکایی نفوذ پیدا کرده و بالاخره در زمان انقلاب فرانسه مورد استقبال مردم آن کشور قرار گرفت.
🔹در خصوص وجود و حضور هیأت منصفه در محاکمات قضایی دو دیدگاه وجود دارد. عدهای اساسا وجود آن را در محاکمات مضر دانسته و نفی میکنند. ولی برخی از صاحب نظران وجود هیأت منصفه را بسیار مفید و ضروری میدانند.
🌐 vasael.ir/0003jJ
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :
🔹مَن أحبَّ قَوماً حَشَرَهُ اللّهُ فِى زُمرَتِهِم؛
🔹هر كس گروهى را دوست بدارد، خدا او را در زمره آنان محشور خواهد كرد.
📚 نهج الفصاحه: ص ۶۰۹، ح ۲۹۸۶
🆔 @vasael_ir
🔸#غدیر و ترسیم خط مرجعیت دینی در حاکمیت
🔹هیچ قدرتی، هیچ شمشیر برانی، هیچ ثروتی، حتّی هیچ قدرت علم و تدبیری، به کسی این حق را نمیدهد که مالک و تصمیمگیرنده دربارهٔ سرنوشت انسانهای دیگر باشد.
🔹قرآن میفرماید: «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم: امروز کفار از دین شما مأیوس شدند. فلا تخشوهم واخشون: پس از ایشان نترسید و از من بترسید.
🔹مام معصوم به اذن خدا ولایت تکوینی دارند که این ولایت قابل انتقال و گرفتن توسط افراد نیست، که# پیامبر(ص) آن را منتقل کنند.
🔹درست است که #حضرت_علی(ع) امام و خلیفه بر حق #رسول_خدا(ص) نیز هستند؛ زیرا اجرای کامل احکام اسلام نیاز به حکومت دارد.
🌐 vasael.ir/0003k4
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | عوامل ناپایداری حکومت علوی
🔹عوامل ناپایداری حکومت علوی را ممکن است به چند دسته تقسیم کنیم. عده ای «عوامل داخلی» هستند منظور از عوامل داخلی وضعیتی است که در بین کسانی که طرفداران، کارگزاران و شهروندان یا تبعه حکومت علوی محسوب می شدند وجود داشته است.
🔹در کارنامه خلیفه سوم برخی از رفتارهایی که آشکارا مخالف با احکام مسلم فقهی تلقی می شده ثبت شده است.
🔹توسل به زور هر چند برای حفظ حکومت حق و مشروعیت همچون حکومت علوی در این جملات ناشایست شمرده شده است. جمله عمیق و عبرت آموز« و لکنی لا اری اصلاحکم بافساد نفسی» برای بیان همین معناست.
🌐 yon.ir/57kRK
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| پیروی از اصول حاکم بر اختیارات حکومت اسلامی از الزامات جنگ اقتصادی
🔹فرصت ها، امکانات و در مرحله بعد بازتوزیع منصفانه درآمد و ثروت در میان افراد جامعه از مولفه های حیاتی شاخص ترکیبی عدالت اقتصادی اسلام می باشند.
🔹اصلاح عادلانه ساختار بودجه و تامین کسری آن در سال آینده نیاز مبرم به جلوگیری از هدررفت منابع انبوه مورد مصرف غیرمولد دهکهای ثروتمند جامعه در نظام ناکارای یارانهای دارد.
🔹بدیهی است برای کشوری که در شرایط جنگ تمامعیار اقتصادی با دشمن قرار دارد، پیروی از اصول حاکم بر اختیارات حکومت اسلامی در نظام توزیع و بازتوزیع منابع، خصوصا در شورای عالی هماهنگی اقتصادی امری ضروری است.
🌐 yon.ir/co89L
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتار های فقه
🔹فقه القضا | بررسی دیدگاههای مختلف پیرامون جواز بررسی مجدد دعوا
🌐 vasael.ir/0003ji
🔹فقه روابط اجتماعی | ارتباط منطوق آیه نبأ با سوء ظن
🌐 vasael.ir/0003jN
🔹فقه القضا | استدلال به قاعده سلطنت برای اثبات اصل عدم ولایة القضاء
🌐 vasael.ir/0003iu
🆔 @vasael_ir
🔸نقش رسانهها در بیرنگ شدن جایگاه مشورتی پدر نزد جوانان
🔹خانواده کوچکترین و در عین حال مهمتربن واحد اجتماعی است؛ زمانی میتوانیم بگوییم نهادی به نام خانواده شکل گرفته است که یک زن و یک مرد به هر حال فرزندانی در این نهاد باشند.
🔹زمانی که نهادهای مدرن در جامعهای شکل میگیرد مثلاً نهادهای مکمل نهادهای خانواده، تربیت و جامعه پذیری از دست خانواده خارج میشود.
🔹مصرف رسانهها سهم عمدهای را در گذران اوفات فراغت جوانان داشته و نتایج این بخش از پژوهش تأییدکننده جایگاه برتر رسانهها در مصرف فراغت و شکلدهی گروه (ارزش های) مرجع آنها است.
🌐 yon.ir/0T2Jd
🆔 @vasael_ir
🔸تقیه در پذیرش ولایت کفار!
🔹حالت تقیه موقتی و دائر مدار شرایط تقیه است و انسان می بایست متناسب با امکان و وسعش برای برون رفت از حالت تقیه که منشاء آن ضعف در مقابل دشمن است، بکوشد.
🔹شرایط تقیه نمی تواند شرایط مستمر و دائمی باشد بلکه تغییر شرایط تقیه و برون رفت از وضعیت ضعف در مقابل دشمن نیز یک تکلیف است.
🔹در اینصورت به حسب برون رفت از نقطه ضعف، شرایط تقیه منتفی شده و تکلیف انسان یا جامعه در وانمود کردن ولایت، تغییر پیدا می کند.
🔹بنابراین نمی توان بر شرایط تقیه، سرمایه گذاری پایدار و ماندگار کرد و اصول سیاست خارجی و روابط بین الملل را در نسبت با دیگر کشورها بر آن استوار نمود.
🔹در مقیاس اجتماعی جامعه مومنین می بایست اصل و اساس سیاست خارجه خود را بر «تقویت ولایت حقه» قرار دهد و همواره در مسیر رشد و تکامل خود، موازنه قدرت را به نفع جبهه ایمان تغییر دهد، نه اینکه روابط خود را بر پایه تقیه در مقابل کفار که ناشی از ضعف مومنین است ساماندهی کند.
🔹پایه ریزی سیاست خارجی و روابط بین الملل دولت اسلامی بر پایه خوف و ضعف جامعه نسبت به کفار، با سه اصل عزت، حکمت و اقتدار تنافی دارد و موجب تنزل و رکود و سرشکستگی جامعه و نفوذ و تقویت دشمنان اسلام خواهد شد.
📝 یحیی عبدالهی
🌐 vasael.ir/0003k6
🆔 @vasael_ir
🔸فرقههای ضاله در بستر بحرانهای اجتماعی رشد میکنند
🔹جریانی که تحت عنوان احمدالحسن الیمانی وصی و فرستاده امام زمان علیه السلام در اواخر سالهای حاکمیت صدام ملعون بروز کرد پس از سقوط او با کمک برخی از باقیمانده های رژیم بعث تشکیلات وسیعی را در مناطقی همچون نجف، کربلا، ناصریه و بصره به راه انداخته است.
🔹یک عده اینگونه هستند که فریب میخورند چون دنبال نجات هستند. انسان هم وقتی دارد غرق میشود در واقع به هر چیزی دست میزند تا خودش را نجات بدهد، حالا این اشخاص از این فضاها و مشکلات مردم استفاده میکنند.
🔹متأسفانه هیچ نهاد فرهنگی غیر از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به این مسأله ورود نکرده است و تنها نهاد فرهنگی که واقعاً وارد کار شده و دارد زحمت میکشد و هزینه میکند، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم است.
🌐 yon.ir/zuGJs
🆔 @vasael_ir
🔸چرایی فانتزی شدن #رسانه_ملی، فریب یا غفلت؟
🔹رسانه ملی هر کشوری، خط مقدم پیشرفت و توسعه فرهنگ عمومی آن جامعه می باشد.
🔹اگر رسانه ملی تبدیل به یک فضای تجاری شود که بیشتر به فکر درآمدزایی بوده و مصرف شهروندان را قربانی کار و کاسبی خود نماید، به مرور شاهد افتضاحات و عقب نشینی هایی خواهیم شده که زمانی خط قرمز عقیدتی ما محسوب می شدند.
🔹اگر رسانه ملی تبدیل به یک فضای تجاری شود که بیشتر به فکر درآمدزایی بوده و مصرف شهروندان را قربانی کار و کاسبی خود نماید، به مرور شاهد افتضاحات و عقب نشینی هایی خواهیم شده که زمانی خط قرمز عقیدتی ما محسوب می شدند.
🌐vasael.ir/0003jw
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | نشوز زوج در فقه و حقوق خانواده
🔹نشوز زوج، یکی از مباحث مهم فقه و حقوق خانواده است که به طـور مستقیم در قرآن کریم ریشه دارد و مانند نشوز زوجه، آیهای به آن اختصاص یافته است.
🔹به هر صورت، اختلاف در تعریف نشوز زوج یا تردید در انتساب مفهوم نشوز به وی در حقوق داخلی ما اثر گذاشته است.
🔹نشوز زوج در حقوق خانواده جمهوری اسلامی ایران، وضعیت روشنی ندارد؛ زیرا در هیچ متن قانونی واژه نشوز زوج ذکر نشده است.
🌐 vasael.ir/0003jM
🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت رفع اشکالات فقهی و ساختاری شیوه ثبت نام حج / وجه جمع دیدگاه مکتب نجف و قم در مسأله ولایت فقیه
نشست «تحلیل فقه الاقتصادی شیوه ثبت نام و اعزام به حج تمتع در ایران»:
🔹 #حجت_الاسلام_رضایی_دوانی، در این نشست گفت: حج یک مسأله اقتصادی صرف نیست و با مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ارتباط پیدا میکند که یک جهت آن بانکها هستند که در این زمینه مشکل دارند.
🔹 #حجت_الاسلام_ملکی، در بخش دیگر این نشست و ارزیابی مطلب ارائه شده پرداخت و گفت: استطاعت شرط وجوب حج است و تحصیل استطاعت واجب نیست بلکه مستحب است.
🔹دولتی بودن حج بدین معناست که اگر دولت بگوید کسی نباید از طریق آزاد به حج برود و باید در یک چارچوب و برنامه مشخص مشرف شود.
🌐 vasael.ir/0003kW
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام :
🔹لا تَكمُلُ المَكارِمُ إلّا بِالعَفافِ وَالإِيثارِ .
🔹خصلت هاى والاى انسانى، جز با عفّت و ايثار، كامل نمى گردد .
📚 غرر الحكم : ج ۶ ص ۳۹۶ ح ۱۰۷۴۵
🆔 @vasael_ir
🔸انقلاب جنسی یا بحران جنسی؛ کدامیک در انتظار ایران است؟!
🔹 #سید_علی_آذین :برای تسلط نسبی به امر جنسی در جامعه مان باید حتماً داده های پژوهشی را در این عرصه جدی بگیریم. علی رغم همه عدم پشتیبانی ها در این زمینه، کارهای خوبی انجام شده است.
🔹#محمد_تقی_کرمی : مراد از زیست جنسی مجموعه ای از رفتارها، ارزش ها، هنجار ها، تخیل ها و نمادسازی هایی است که پیرامون سائق جنسی شکل می گیرد و جنبه اجتماعی پیدا می کند.
🔹#حجت_الاسلام_والمسلمین_زیبایی_نژاد: یکی از لایه های عمیقی که در بررسی های مسائل اجتماعی امروز جامعه همچون مسائل جنسی به آن توجه نمی شود مربوط به لایه اسطوره ها و نمادهاست.
🌐 vasael.ir/0003kd
🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت اصلاح پیشفرضهای فقه برای عبور از چارچوبهای سنتی
🔹ارث بین مسلمان و کافر و احکام اختصاصی مردان درباره قضاوت از جمله فتواهایی هستند که طبق نگاه برخی خلاف عدالت هستند و یا قابلیت اجرا را ندارند؛ چنانچه اگر اجرا شوند مفسده بیشتری را شامل میشوند.
🔹بعضی از احکام شرعی که احساس میشود با عدالت سازگاری ندارد و یا قابل اجرا نیستند در واقع منشأ و اصل آنها به همین تعریفهای متفاوت در گذشته و حال از این مفاهیم بر می گردد.
🔹روح شریعت گرائی در گذشته بسیار بوده است که به احادیث مستند شده است و در متأخرین این کار ضعیف شده است
🌐 vasael.ir/0003kf
🆔 @vasael_ir
🔸امام حسن عسکری علیه السلام :
🔹ما أقبَحَ بِالمُؤمِنِ أن تَكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ؛
🔹چه زشت است براى مؤمن كه خواسته اى داشته باشد كه او را به خوارى كشاند.
📚 تحف العقول، ص۴۸۹
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | نقش اخلاق خوش در خانواده
🔹پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله دربارهٔ اکرام زن میفرماید: «کسی که زنی را به همسری انتخاب میکند، باید او را احترام کند و منزلت او را حفظ نماید».
🔹سلام نوعی اعلام محبت، دوستی و مهر در آغاز گفت و گو و هنگام داخل شدن به منزل است. سلام همچنین نوعی اظهار ادب و نوعی تکریم و احترام است.
🔹قدردانی و سپاسگزاری از همسر از آموزههای اخلاقی دو جانبه است؛ یعنی هم زن و هم مرد باید در مقابل کارهایی که انجام میگیرد، از همدیگر قدردانی کنند.
🔹استقبال از همسر هنگام وارد شدن او به منزل یا بدرقهٔ او هنگام بیرون رفتن، نشانهٔ علاقه مندی و صمیمیت میان آنان است.
🌐 yon.ir/zKIsZ
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | مروری بر معیارهای دولت تراز تمدن اسلامی از منظر رهبر انقلاب
🔹رهبر انقلاب نیز تأکید دارند، ما هنوز در مرحله دولت سازی به سر می بریم و در حال گذار از دولت پیشااسلامی به دولت اسلامی هستیم.
🔹فرض مسلم این است که شناخت آرمان های انقلاب اسلامی بدون شناخت اندیشههای امام(ره) ممکن نیست.
🔹حکمت و خردگرایی و دوری از شتابزدگی و تصمیمهای نسنجیده و ناپخته یکی دیگر از شاخصهای دولت اسلامی از منظر رهبر انقلاب میباشد.
🌐 vasael.ir/0003kj
🆔 @vasael_ir
🔸 امام حسن عسکری علیه السلام :
🔹ما أقبَحَ بِالمُؤمِنِ أن تَكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ؛
🔹چه زشت است براى مؤمن كه خواسته اى داشته باشد كه او را به خوارى كشاند.
📚تحف العقول، ص۴۸۹
🆔 @vasael_ir
🔸برخی حقوقدانان معاصر تلقی درستی از فقه ندارند
حجت الاسلام والمسلمین #ارسطا:
🔹برخی از حقوقدانان معاصر که وارد بحث در تبیین رابطه فقه و حقوق شده اند با یک نارسائی روبرو هستند چراکه آنان علاوه بر اینکه تلقی درستی از فقه ندارند بین فقه موجود و مطلوب تفکیک قائل نشده اند.
🔹وقتی گفته میشود فقه مطلوب مقصود این است که با همین منابعی که در اختیار است یعنی آیات، روایات، اجماع و عقل ما میتوانیم احکام مربوط به این موضوعات جدید را استخراج کنیم؛ این امر یک شعار نیست و میتوان از آیات قرآنی پیامهای مختلف آن را استخراج کرد.
🔹برخی از حقوقدانان معاصر که وارد بحث ارتباط فقه و حقوق شده اند در این زمینه دچار اشتباه شده اند چراکه میگویند در حقوق یک اصل محوری وجود دارد به نام یکسان و برابر بودن همه افراد است در حالی که چنین اصل محوری در فقه وجود ندارد و این یکی از اشکال هائی است که برخی از حقوقدانان مرتکب آن شده اند.
🔹در این باره میتوان به اصول مسلم در فقه اسلامی با عنوان اصل مساوات «الناس إمام الحق سواء» که همه مردم در برابر حق و قانون اسلامی مساوی هستند اشاره کرد.
🌐 vasael.ir/0003l6
🆔 @vasael_ir
🔸نقد و بررسی کتاب بهداشت روانی با نگرش بر منابع اسلامی
🔹يکي از تأثيرگذارترين نيروهاي اجتماعي در قرن بيستم نهضت بهداشت رواني بود که به پيشگيري اختلالات رواني به جاي مراقبت و درمان صرف آن ها متمرکز شد.
🔹اين اثر از يازده فصل با نام هاي مفاهيم و مباني بهداشت رواني، نظريه هاي شخصيت سالم، نياز و بهداشت رواني، اعتقادات و بهداشت روان، نقش رفتارهاي ديني در بهداشت رواني، عوامل تهديد کننده بهداشت روان، خانواده و بهداشت رواني، مسائل اجتماعي و بهداشت رواني، محيط زيست؛ تکنولوژي و بهداشت رواني، يادگيري؛ نهاد آموزش و پرورش و بهداشت رواني، نهادهاي اجتماعي و بهداشت رواني تشکيل شده است.
🔹در فصل 10 در مورد دیدگاه اسلام مطلبی ارائه نشده و ضرورت دارد که نویسندگان سبک تربیتی و آموزشی اسلام را در این خصوص ارائه نمایند (دیدگاه اسلام در مورد یادگیری، مواد آموزشی و ...).
🔹بهتر بود مطالب کتاب حاضر با اقدام های بهداشت روانی در ایران و اسلام آغاز می گشت، چراکه سابقه علمی بهداشت روانی در ایران و اسلام فرار و مقدم بر اقدامات غربی است. در این خصوص آثار ابوعلی سینا شاهد بر این امر است.
🔹به لحاظ روزآمدی، کتاب در مجموع روزآمد نبوده و منابع آن قدیمی است. از نظر میزان دقت در استنادات و ارجاعات و توجه به اصول منبع دهی، موارد زیادی در متن وجود دارد که منبع آن مشخص نیست.
🌐 vasael.ir/0003lB
🆔 @vasael_ir
🔸عناوین تحقیقات ارائه شده در #مرکز_تخصصی_حقوق_و_قضای_اسلامی_قم
🔹مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی قم لیست عناوین تحقیقات پایانی و پایان نامههای ارائه شده در این مرکز را برای انتشار در اختیار پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل قرار داد.
دسترسی به لیست مقالات:
🌐 yon.ir/XOyAq
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | آسیبهای امنیتی #سیاست_خارجی حکومت دینی از منظر امام علی
🔹سیاست انفعالی همواره حکومت ها از موضع ضعف وارد می شوند و در صحنه بین المللی به دیگران باج می دهند و #تسلیم خواسته های نامشروع مستکبران می شوند.
🔹دستگاه دیپلماسی باید به گونه ای فعال باشد که #قدرت_بازدارندگی کشور را افزایش دهد و مانع افزون خواهی و گستاخی دشمنان گردد. بازدارندگی عبارت است از «واداشتن شخص از کاری یا منصرف کردن کسی از اقدامی با ایجاد ترس یا تردید در او.»
🔹على(ع) از انفعال و وارفتگی #کوفیان در برابر دسیسههای معاویه چنین شکوه می نمایند: نقشه ها برای شما می کشند، اما شما مرد کشیدن نقشه ای بر ضد آنان نیستید، دشمن به شما حمله می کند و شهرها را از دستتان خارج می سازد و شما به خشم نمی آیید، دیده دشمن برای حمله به شما خواب ندارد، ولی شما در غفلت و بی خبری به سرمی برید، شکست از آن آنانی است که دست از پاری یکدیگر بر می دارند.
🔹 #دیپلماسی_منفعل باعث گستاخی و طمع دشمنان و خفت و خواری ملت می گردد، از این رو امام علی(ع) می فرمایند: ای مردم! اگر دست از حمایت یکدیگر در یاری حق برنمی داشتید و برای تضعیف و زبون ساختن باطل سستی نمی کردید، هیچ گاه آنان که در پایه شما نیستند، در نابودی شما طمع نمی ورزیدند و هیچ نیرومندی بر شما قدرت پیدا نمی کرد.
🔹بر اساس اندیشه علوی در سیاست خارجی #مقابله به مثل یک اصل است. بنابراین به جای اینکه فقط به دفع ناقص تهاجمات دشمن بپردازیم، باید ابتكار عمل را در دست گرفت و حمله را با حمله پاسخ داد، چراکه بهترین دفاع، خوب حمله کردن است.
📝 علی علوی
🌐 vasael.ir/0003kk
🆔 @vasael_ir