🔸 #معرفی_مقاله | دکترین مهدویت و حکومت جهانی مهدوی
🔹در مورد حکومت جهانی مهدوی میتوان گفت آنچه همه حکومت های خوب دارند یا باید داشته باشند، این حکومت به تنهایی دارد.
🔹از این رو، حکومت جهانی مهدوی فصلی از کتاب تاریخ سیاسی، عقیدتی، اخلاقی، عرفانی و اجتماعی بشر را رقم خواهد زد که عصاره همه مکارم و فضایل انسانی است.
🔹مبانی حکومت جهانی مهدوی، دستاوردهای حکومت جهانی مهدوی دو سر فصل مهمی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته است.
🌐 yon.ir/NXwA5
🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا علیه السلام :
🔹كانَ أبي إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لايُرى ضاحِكا . . . فَإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ؛
🔹چون ماه محرّم مى رسيد، كسى پدرم را خندان نمى ديد... چون روز دهم فرا مى رسيد آن روز، روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود.
📚 وسائل الشيعه: ج ۱۰ ، ص ۵۰۵
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتار های فقه
🔹فقه و فرهنگ | اصلاح هنجارها و رفتارهای اجتماعی، وظیفه حاکمیت و دولت(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0003l0
🔹فقه الاجتماع | تبیین مستندات اعتبار اجماع بر فهم و فهم الاصحاب(آیت الله مبلغی)
🌐 vasael.ir/0003lW
🔹فقه القضا | دیدگاه محقق حلی پیرامون جواز تجدید مرافعه(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0003jj
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | اسلام و مسأله ترور
🔹تصمیم به استفاده از خشونت تروریستى، همیشه یک تصمیم عقلانى نیست؛ زیرا اگر اینطور بود، باید میزان تروریسم در جهان بسیار اندک باشد. تلاش تروریستى، در 99 درصد محکوم به شکست است.
🔹اما همان یک موردى که شانس موفقیت دارد، میتواند قربانیان زیادى برجا گذارد، خسارات مادى بسیارى به بار آورد و وحشت و هراس بزرگتر از هر چیزى که جهان تاکنون تجربه کرده است، ایجاد کند.
🔹روایات متعدد و فراوانى در حرمت و منع ترور و قتل پنهانى وجود دارد که هیچ گونه تردیدى را درباره حرمت ترور از دیدگاه اسلام باقى نمى گذارد.
🔹پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمود: وقتى در معراج بودم، چیزها و مواردى را دیدم. پرسیدم اینها چیست؟ گفتند: اینها نشانه هاى آخرالزمان است. پرسیدم چه زمانى آخرالزمان است؟ خداوند عزوجل فرمود: آخرالزمان وقتى است که علم محو شود و جهل ظاهر گردد، قاریان قرآن زیاد شوند و عمل کاهش یابد، ترور بالا رود، فقهاى هدایتگر اندک و فقهاى گمراه و خیانت کار زیاد و شاعران فراوان شوند.
📝 علی علوی
🌐 yon.ir/39rTh
🆔 @vasael_ir
🔸تامین نیازهای روان شناختی جامعه با #عزاداری
🔹شرکتکنندگان در این گونه مراسم از نوعی لذت پنهانی و تخلیه هیجانات بهرهمند می شوند که در بعد شناختیشان تاثیر گذاشته و در نهایت موجب تقویت شناخت میشود، با این تقویت آمادگی رفتاری فرد نیز به تناسب شناخت و عواطفی که کسب کرده ارتقاء مییابد.
🔹به علاوه عزاداران در رابطه با موضوعات مورد علاقه خود نیز با بزرگان دین همانندسازی میکنند که به عنوان مثال میتوان همانندسازی ذهنی عزاداران در مورد شجاعت حضرت عباس(ع) را نام برد.
🔹از نشانههای اختلال افسردگی میتوان احساس پوچی، کاهش علاقه و لذت نسبت به همه فعالیتها، اختلال در خواب و اشتها، احساس بیارزش بودن، تمرکز ضعیف و عدم توانایی برای تصمیمگیری، احساس درماندگی، کاهش توانایی فکری و همچنین کاهش عزتنفس را نام برد.
🔹بنابراین به جرات میتوان گفت که عزاداری اختیاری در تقویت هیچکدام از این علایم نقشی ندارد و بلکه بالعکس با لذت و رضایت شرکت کنندگان همراه است.
🔹با توجه به مباحثی که در علم روانشناسی اجتماعی مطرح است، عزاداری اختیاری نقش افسردگیزدایی دارد.
🔹برای رسیدن به آرامش ملاکهایی تعیین شده که خوشبختانه تمام این ملاکها با عزاداری اختیاری به فعلیت میرسند که از جمله آنها میتوان افزایش روابط اجتماعی، فعال بودن فرد، کاهش نگرانی، کاهش سطح انتظارات و آرزوها و در نهایت مثبتاندیشی را نام برد.
🌐 yon.ir/hCDe8
🆔 @vasael_ir
🔸پيامبراكرم (ص)
🔹ان لقتل الحسين (ع) حرارة فى قلوب المؤمنين لا تبرد ابدا.
🔹براى شهادت حسين (ع)، حرارت و گرمايى در دلهاى مؤمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمىشود.
📚جامع احاديث الشيعه، ج ۱۲، ص۵۵۶
🆔 @vasael_ir
🔸رابطه رگولاتوری و تنظیمگری با فقه
حجت الاسلام #مظهر استاد دانشگاه اقتصاد اسلامی در گفتوگو با #وسائل:
🔹رفتارهای غالب مردم بر اساس پیگیری منافع شخصیشان است. مردم به خاطر منافعشان کار میکنند، مصرف میکنند، سرمایهگذاری میکنند و ... این رفتارها که با هدف رسیدن به منافع شخصی صورت میگیرد، در بسیاری از موارد سبب میشود منافع اجتماعی هم تأمین شود.
🔹مثلاً مغازهداری که با هدف کسب درآمد، اقدام به خرید و فروش کالا میکند، در عین حالی که خودش سود میبرد، نیازی از نیازهای جامعه را نیز برآورده میکند. اما در بعضی موارد، منافع شخصی افراد در تعارض با منافع اجتماعی قرار میگیرد.
🔹در این گونه موارد، دو راه در مقابل حاکمیت قرار دارد: راه اول این است که با استفاده از قوه قاهره، تلاش کند جلوی تخلفات را بگیرد؛ اما راه دوم این است که قوانین و مقررات را به گونهای تنظیم کند که اساساً منفعتی برای این افراد وجود نداشته باشد.
🔹در این صورت افراد سودجو دیگر انگیزهای برای تخلف نخواهند داشت. بر این اساس تنظیمگری به این معناست که نهادها، قوانین و رویههای اجرایی به گونهای تنظیم شود که منافع مردم در راستای منافع اجتماعی قرار گیرد.
🔹طبیعتاً استفاده از روشهای سخت، هم هزینههای اجتماعی بالاتری دارد و هم تأثیرگذاری کمتر، محدودتر و موقتی؛ این در حالی است که استفاده از ظرفیتهای قانونی جهت تنظیمگری، این اشکالات را ندارد.
🌐 vasael.ir/0003lc
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | بررسی فقهی حقوقی قضاوت جمعی
🔹قضاوت جمعی یعنی داوری و دادرسی یک دعوی اعم از مدنی و جزائی توسط حداقل سه قاضی یا بیشتر به کمک یکدیگر به گونهای که بالاتفاق یا به صورت اکثریت رأیی را صادر و انشاء نمایند؛ بدین معنا که رأی صادرشده مورد اتفاق یا اکثریت قضات باشد.
🔹با مقایسه دیدگاهها و ادله فقها و حقوقدانان مخالف و موافق، قضاوت جمعی و مقایسه مزایا و معایب آن در عمل و اجرا، در مجموع به نظر می رسد که دیدگاه موافقان از دلایل قوی تری برخوردار است و در جامعهی کنونی، که دعاوی قضات از نوع قضاوت مأذون هستند و دعاوی مدنی و جزائی از پیچیدگی ها و ابعاد گوناگونی برخوردار است.
🔹این نوع قضاوت از اتقان و وثاقت بیشتری برخوردار است و در جلب اعتماد عمومی و مشارکت اجتماعی در امر قضا و نیز در افزایش مقبولیت عملکرد دستگاه قضایی سهم بسزائی میتواند داشته باشد.
🔹بدیهی است ضابطهمند کردن این نوع قضاوت و ترویج آن، به تدریج کاستی ها و نقائص آن را برطرف خواهد ساخت.
🌐 vasael.ir/0003l4
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹إنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى أوجَبَ عَلَيكُم حُبَّنا ومُوالاتَنا ، وفَرَضَ عَلَيكُم طاعَتَنا ، ألا فَمَن كانَ مِنّا فَليَقتَدِ بِنا ، وإنَّ مِن شَأنِنَا الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وأداءَ الأَمانَةِ إلَى البَرِّ وَالفاجِرِ ، وصِلَةَ الرَّحِمِ وإقراءَ الضَّيفِ وَالعَفوَ عَنِ المُسيءِ ، ومَن لَم يَقتَدِ بِنا فَلَيسَ مِنّا .
🔹خداوند متعال ، دوستىِ ما و ولايت ما را بر شما واجب ساخت و اطاعت از ما را بر شما فرض كرد . هان! پس هر كه از ماست ، بايد به ما اقتدا كند . از راه و رسم ما ، پارسايى و سختكوشى [ در عمل و طاعت ]و برگرداندن امانت به نيك و بد ، و صله رحم و پذيرايى از ميهمان و گذشت كردن از بدى كننده است . و هر كه به ما اقتدا نكند ، از ما نيست .
📚 الاختصاص: ص ۲۴۱
🆔 @vasael_ir
🔸فراعنه امروز نیز در مقابل حدود الله حد میگذارند / #سند_2030 برای مقابله با حدود الهی است
آیت الله #میرباقری:
🔹پرستش طواغیت و اولیاء طاغوت حاکم بر سراسر #زندگی_مدرن است.
🔹حالا اگر جاهلیت اولی رفت و جای آن #جاهلیت_مدرن آمد به اسم اومانیزم و انسان پرستی اراده خود را می خواهند بر سراسر زندگی بشر حاکم کنند، این محادّة نیست؟!
🔹ما نباید صف خود را از محادّین جدا کنیم؟! اگر داخل محادّین شدیم و قواعد آنان را قبول کردیم، اسناد بین المللی را پذیرفتیم و امضا کردیم و گفتیم عمل می کنیم و بعد هم شوخی کردیم و گفتیم برای خود #حق_تحفظ می گذاریم، این شوخی به تعبیر من خیلی جاهلانه و خیلی سخیف است. بت پرستی می کنیم با حق تحفظ، طیب الله انفاسکم!!! حق تحفظ که چیزی را عوض نمی کند.
🔹در چار چوب های مناسبات جهان مدرن و تحت #سلطه قدرت ها زندگی کردن می شود محادّة با خدا. اگر بپذیرید جزء محادّین می شود. سختی کار هم همین جاست، باطن حدود الله یسر و آسان است ولی رعایت حدود الله سخت است.
🔹اگر بخواهیم رعایت حدود الله را کنیم، #تحریم اقتصادی می شویم، اینجاست که تقوا می خواهد تا حدود الهی رعایت شود.
🔹امام حسین(ع) می خواستند حدود الله را اقامه کنند و کسانی که به مقابله با حضرت آمدند می خواستند حدود خود را جاری کنند.
🌐 vasael.ir/0003m4
🆔 @vasael_ir
🔸هماهنگی پیشنویس اعلامیه جدید سازمان همکاری اسلامی با موازین حقوق بشر
گزارشی از هم اندیشی علمی «پیش نویس اعلامیه جدید سازمان همکاریهای اسلامی در زمینه حقوق بشر» / بخش اول🔻
دکتر #ضیائی_فر:
🔹هدف از جلسه حاضر در قم، جدای از اطلاع رسانی اولیه این رویداد مهم علمی به فضلای حوزوی بررسی پیش نویس جدید از سه زاویه است؛
۱. از نظر اندیشمندان اسلامی این پیش نویس چه قدر با منابع اسلامی هماهنگی دارد؟
۲. بین این متن با متن اعلامیه قاهره حقوق بشر در اسلام چه نسبتی وجود دارد؟
۳. بین متن جدید با نظام حقوقی ایران چه نسبتی وجود دارد؟
حجت الاسلام دکتر #مظفری:
🔹هر چقدر که کشورهای اسلامی در قالب سازمان همکاری اسلامی یا بیرون سازمان کنفرانس اسلامی در مباحثات حقوق بشر وحدت نظر بیشتری بین خود شکل دادند، اراده قوی تری پیدا کردند که، چون اسناد بین المللی با منابع دینی ما در موضوعات متنوع سازگار نیست پس باید، سیستم جدیدی در کنار نظام بین المللی حقوق بشر به نام حقوق بشر اسلامی ایجاد کنند.
حجت الاسلام دکتر #براتی:
🔹مشکل در صلاحیت این سازمانها است که آیا واقعا این عناوینی که برای خود گذاشته اند، تطبیق بر خودشان میکند یا خیر؟ یعنی آیا سازمان همکاری اسلامی، واقعا اسلامی است؟
🔹افزون بر آن، همه میدانیم بیشتر دولتهای عضو این سازمان خود سکولار هستند و نظامهای داخلی کشورهایشان غیر دینی است، پس تاکنون با نفاق جلو آمدند و در عمل و التزام اسلامیتی از آنها ندیدیم.
🌐 vasael.ir/0003m6
🆔 @vasael_ir
🔸حکومت و رعایت؛ درآمدی بر فلسفه سیاسی حکومت در اسلام
🔹حکومت در درون دولت اسلامی و برای تحقق اهداف، آرمان ها و مسئولیت های آن به وجود می آید و در واقع، بخشی یا رکنی از دولت و نظام کلی سیاسی جامعه است که مهمترین آن اهداف، یعنی رعایت و حفظ مصالح و شئون و حقوق افراد جامعه بر مبنای دین اسلام و مصالح عمومی است.
🔹حکومت خدمتگزاری قابل پاسخگو و استیضاح، به معنای عام است که پاسداشت حقوق و شئون و بذل عنایت برای به کمال رساندن و شکوفا کردن را به دنبال دارد.
🔹در اندیشه و سیره سیاسی پیامبر رحمت (ص)، حکومت بعد ارزشی و متعالی می یابد و این بعد حاصل نوع نگاه به آن است و در مفهوم رعایت و مراعات و ارتباط تنگاتنگ آن با مسئولیت نهفته است.
🔹مقاله «حکومت و رعایت؛ درآمدی بر فلسفه سیاسی حکومت در اسلام » نوشته دکتر محمد حسین جمشیدی است که در دو فصلنامه دانش سیاسی، سال پنجم، شماره اول، در بهار و تابستان ۱۳۸۸ منتشر شده است.
🌐 yon.ir/ENG0z
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | نقش گریه در کاهش آسیبهای روانی
🔹در باب تأثیر گریه بر خلق و خو و وضعیت عاطفی افراد نیز پژوهشهایی صورت گرفته است. جمله «گریه آدم را سبک میکند» در زبان فارسی زیاد شنیده میشود.
🔹مطالعه بر 3000 نفر در خارج از آزمایشگاه نشان داد که اکثریت این افراد پس از گریه بهبود خلق و خو و احوال خود را گزارش کردهاند. البته 1/3 درصد همچنین تجربهای نداشتند.
🔹این پژوهشها نشان میدهند که فواید گریستن بستگی به آن دارد که چه کسی میگرید و چرا میگرید و گریستن در چه زمان، مکان و شرایطی رخ میدهد.
🔹علاوه بر آن افرادی که از حمایت اجتماعی برخوردار بودند احتمال بهتر شدن آنها پس از گریه بیشتر بود. کسانی که مبتلا به اختلالات خلقی یا اضطرابی هستند کمتر از دیگران از فواید گریستن بهرهمند میشوند.
🔹همچنین افرادی که فاقد اشراف و آگاهی از زندگی احساسی خود هستند (alexithymia) پس از گریستن حال بدتری پیدا میکنند.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0003lw
🆔 @vasael_ir
🔸امام حسین علیه السلام :
🔹إيّاكَ وما يُعتَذَرُ مِنهُ؛ فَإنَّ المُؤمِنَ لايُسييءُ ولايَعتَذِرُ والمُنافِقُ كُلَّ يوَمٍ يُسييءُ ويَعتَذِرُ؛
🔹از آنچه موجب پوزشخواهى شود، بپرهيز؛ زيرا مؤمن، نه بد كند و نه پوزش خواهد، و منافق، هر روز بد كند و [هر دَم] پوزش خواهد.
📚گزیده تحف العقول، ص ۳۸
🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت تدوین قانون امر به معروف از سوی حکومت اسلامی
حجت الاسلام #علی_الهی_خراسانی:
🔹بنا بر اصل کرامت انسانی فرد مسلمان جایز نیست که از خشونت بدنی در امر به معروف و نهی از منکر استفاده کند چراکه هیچ ادله دینی در این راستا وجود ندارد.
🔹از سوی دیگر حق کرامت انسانی برای هر فرد مسلمان، حقی دینی و عقلائی است و پای قاعده لاضرر را به میان میکشد؛ بنابراین طبق هیچ طریق و وسیلهای نمیتوان این حق کرامت را از دیگران سلب کرد.
🔹امروزه گفته میشود خشونت بدنی شامل خشونتهای کلامی نیز میشود؛ در قرن دوم و سوم تصوری از این نوع از خشونت وجود نداشته است، ولی در دوران معاصر تعدی و تحقیر دیگران به وسیله زبان، سلب کرامت انسانی است.
🔹حکومت اسلامی باید برای کسانی که میخواهند از ناحیه حکومت یا مردم تذکر لسانی بدهند قانون جعل کند؛ با این کار مانع از سلب حق و آسیب رسانی به دیگران میشود.
🌐 vasael.ir/0003mI
🆔 @vasael_ir
🔸مقایسه سه دهه حضور روحانیت بعد از انقلاب اسلامی با سه دهه بعد از مشروطه
🔹ورود به عرصه سیاست علاوه بر قدرت یابی مجدد روحانیت می توانست از تفاوت شخصیت و نوع نگاه امام (ره) در عرصه سیاست ناشی شده باشد.
🔹با فرصتی که نظام سیاسی از خلا موجود در راس قدرت روحانیت بدست آورده بود سعی نمود تا برنامه های خود را که با مخالفت هایی از سوی آیت الله بروجردی مواجه بود عملی سازد؛ اما حکومت در رسیدن به این اهداف ناکام مانده و شعله های انقلاب دامن آن را فرا گرفت.
🔹در ادامه ضمن اشاره کوتاه به حوادث زمینه ساز انقلاب به نقش روحانیت در انقلاب پرداخته و با اشاره به سیر مشارکت روحانیت در قدرت، به پیامدهای آن بر ساختار و کارکردهای روحانیت پرداخته خواهد شد.
📝 احمد اسلامی
🌐 vasael.ir/0003js
🆔 @vasael_ir
🔸امام حسین علیه السلام :
🔹مَن كَفَلَ لَنا يَتيما قَطَعَتهُ عَنّا مِحنَتُنا بِاستِتارِنا فَواساهُ مِن عُلومِنَا الَّتي سَقَطَت إلَيهِ حَتّى أرشَدَهُ وهَداهُ قالَ اللّهُ عز و جل لَهُ: يا أيُّهَا العَبدُ الكَريمُ المُواسي لِأَخيهِ أنَا أولى بِالكَرَمِ مِنكَ اِجعَلوا لَهُ يا مَلائِكَتي فِي الجِنانِ بِعَدَدِ كُلِّ حَرفٍ عَلَّمَهُ ألفَ ألفِ قَصرٍ وضُمّوا إلَيها ما يَليقُ بِها مِن سائِرِ النِّعَمِ .
🔹هر كس عهدهدار يتيمى از ما شود كه محنتِ غيبت ما، او را از ما جدا كرده و از علوم ما كه به دستش رسيده، به او سهمى دهد تا ارشاد و هدايتش كند، خداوند عز و جل به او مىفرمايد:«اى بنده بزرگوار شريككننده برادرش! من در كَرَم كردن، از تو سزاوارترم. فرشتگان من! براى او در بهشت به عدد هر حرفى كه ياد داده است، هزار هزار كاخ قراردهيد و از ديگر نعمتها، آنچهرا كه لايق اوست، به آنها ضميمه كنيد» .
📚الاحتجاج : ج ۱ ص ۱۱ ح ۵
🆔 @vasael_ir
🔸نقش زنان در فرهنگ اقتصادی و نوآوری اجتماعی
#پیغامی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع):
🔹جهاد اقتصادی مجاهد میخواهد و مجاهدان در این مسیر باید در خانواده تربیت شوند و سپس در آموزش و پرورش تکامل یاید، اما در حال حاضر وضعیت این نهاد به گونهای است نقش خانواده را کمرنگ کرده است.
🔹نهاد خانواده تنگه احد نظام است؛ زنان در این عرصه باید فرزندانی کارآفرین با قابلیت نوآوری تربیت کنند که این دو امر مستلزم ریسک پذیری است.
🔹در حوزه فرهنگ اقتصادی کنش گری اصلی زنان در خانواده محقق میشود که منجر به نوآوری اجتماعی شود که نیاز امروز جامعه است.
🌐 vasael.ir/0003mP
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | بهداشت روانى با نگرش به منابع اسلامی / حکومت و بهداشت روانی
🔹نهضت بهداشت روانی در قرن بیستم از تأثیرگذارترین نیروهای اجتماعی بود که به پیشگیری از اختلالات روانی به جای مراقبت و درمان صرف آنها متمرکز شد.
🔹نگاه جدید، سلامت روانی را فراتر از نبود بیماری تلقی می کند و به دنبال تحول و انسجام شخصیت انسان ها و شکوفایی استعدادهای آنان است.
🔹کتاب «بهداشت روانی» که حاصل تلاش علمی «محمد رضا سالاریفر»، حجتالاسلام «محمدصادق شجاعی»، حجتالاسلام «سید مهدی موسوی اصل» و «محمد دولتخواه» در گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است، در شهریور سال جاری روانه بازار نشر شد.
🌐 vasael.ir/0003l8
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸هماهنگی پیشنویس اعلامیه جدید سازمان همکاری اسلامی با موازین حقوق بشر گزارشی از هم اندیشی علمی «پی
🔸عدم توجه به حق آزادی معنوی در پیشنویس جدید سازمان همکاری اسلامی
گزارشی از هم اندیشی علمی «پیش نویس اعلامیه جدید سازمان همکاریهای اسلامی در زمینه حقوق بشر» / بخش دوم🔻
حجت الاسلام دکتر #صرامی:
🔹ما باید به جایگاه این سازمان در نظام بین الملل توجه کنیم؛ اگر قرار باشد ما راجع به حقوق بشر به صورت تئوریک و یا حتی عملی کاری انجام دهیم، معقول این است که ناظر به جایگاهی این کار را انجام دهیم که در عرصه جهانی موثر باشد.
🔹اما نسبت به نهادی که در نظام بین الملل جایگاه نامعلومی داشته است، این سوال وجود دارد که تا چه اندازه ضرورت دارد که ما برای آن نهاد سرمایه گذاری تئوریک و یا عملی انجام دهیم؟
دکتر #قاسمی:
🔹ایران از گذشته یکی از کشورهای اثرگذار سازمان همکاری کشورهای اسلامی بوده است؛ البته اتفاقات چند سال اخیر منطقه و اختلافات بین عربستان سعودی با ایران و همراهی این کشور با غرب نباید مانع از تاثیرگذاری جمهوری اسلامی بر سرنوشت کشورهای اسلامی شود.
🔹بر این اساس میتوان از این ظرفیتها استفاده کرد تا چندین کشور با ایران همراه شده و رفع نقاط ضعف این سند را مطالبه کنند.
دکتر #برقعی:
🔹به طور کلی به نظر میرسد در این پیش نویس سه اشکال کلی وجود دارد؛
۱. روح حاکم بر این اعلامیه با روح حاکم بر سایر اسناد بین المللی که از طرف غربیها تصویب شده یکسان است.
۲. واژگانی که در این اعلامیه به کار رفته، شبیه به همان واژگانی است که در اسناد بین المللی به چشم میخورد. گرچه در ظاهر این واژگان مثبت هستند، اما معنای برخی از واژهها مبهم است و اغلب تفسیر خاص غربیها را به همراه دارد؛ بنابراین باید معنای تک تک این واژگانها بر مبنای نگرش اسلامی روشن شود.
۳. منافات برخی موارد با احکام قطعی که همه مسلمانها قبول دارند.
حجت الاسلام #کریمی_نیا:
🔹در مقدمه این پیش نویس جدید بر اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنواسیونهای بین المللی و منطقهای تاکید کرده است، در حالی که مباحث اسلامی و حقوقی که اسلام معرفی میکند در مواردی با اعلامیه جهانی حقوق بشر تضاد دارد. چطور میشود در مقدمه این گونه به صورت مطلق بر مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر تاکید کنیم؟
🌐 vasael.ir/0003m7
🆔 @vasael_ir