پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یاداشت| قواعد فقهی راهبردی در معاهدات بینالمللی و سیاست خارجی 📝 حجت الاسلام #محسن_صبوری_فیروزآب
🔸 #یاداشت| قواعد فقهی راهبردی در معاهدات بینالمللی و سیاست خارجی
🔹مباحث کلامی، پایه و مبنای بحث استکبارستیزی در اسلام است و مباحث فقهی این مساله نیز بر مبنای همین بحث کلامی طرح می شود.
🔹مثلا: ما در قواعد فقه سیاسی، قاعده ای داریم تحت عنوان قاعده «شمول عبادة الله» که مبنای آن همین توحید در تشریع و توحید دراطاعت است.
🔹بر اساس این قاعده، عبادت و عبودیت، تمامی عرصه های زندگی انسان را شامل شده و قلمرو دین را در تمامی ابعاد زندگی بشر گسترش می دهد.
🔹در نتیجه، این قاعده فقهی، عموم مباحث فقه سیاسی ـ اعم از مباحث مربوط به مشروعیت و ساختار حکومت، مباحث سیاست داخلی و مباحث سیاست خارجی ـ را به صورت گسترده تحت تاثیر قرار می دهد.
🔹به عنوان نمونه در عرصه مشروعیت، این قاعده، مشروعیت حکومت های غیرالهی را با چالش اساسی مواجه می کند و بر این اساس، تنها نوع مشروع از حکومت، حکومت اسلامی با محوریت معصوم (ع) و یا نائب عام ایشان خواهد بود و تبعیت از طاغوت ـ یعنی: کسی که اذن در حکومت ندارد ـ حرام بلکه شرک عملی و منافی عبادة الله محسوب می گردد.
🔹در عرصه سیاست داخلی نیز، عموم مباحث مربوط به قانون گذاری، اجرا و نظارت به شدت تحت تاثیر این قاعده قرار می گیرند که تفصیل اینها باید در جای خود مطرح شود.
🔹اما در بخش سیاست خارجی، این قاعده دو نتیجه فقهی مهم به دنبال دارد: نتیجه اول عبارت است از عدم جواز تبعیت و تمکین نسبت به آن دسته از قوانین و معاهدات بین المللی که با احکام اسلامی تضاد و تنافی دارند.
🔹نتیجه دیگری که این قاعده فقهی، در سیاست خارجی به دنبال دارد این است که بر اساس این قاعده، اطاعت نمودن از فرامین قدرت های خارجی، حرام و موجب شرک در اطاعت خواهد بود. لذا بر این اساس، هر نوع تعامل با کشورهای دیگر، باید از موضع برابر و بدون هر گونه اطاعت پذیری باشد.
📝 حجت الاسلام #محسن_صبوری_فیروزآبادی
🌐 vasael.ir/00047A
🆔 @vasael_ir
🔸جلوههای تربیتی حضرت زهرا درباره فرزندانش
🔹مادر به لحاظ روانی عاطفی سرشار از مهر، محبت، صفا و صمیمیت است. چون ساختار وجودی مادر به گونه ای آفریده شده که قدرت جذب و انجذاب فوق العاده ای دارد و در ابراز احساسات و عواطف از توان بالایی برخوردار است.
🔹قدرت گیرایی مادران در سطح بسیار عالی قرار دارد که اگر درست استفاده شود در ایجاد پیوند خانوادگی و چگونگی شکل گیری روابط اجتماعی و تربیت اولاد نقش سازنده ای خواهند داشت.
🔹حضرت فاطمه (ص) که خود از سرچشمه محبت و عطوفت رسول خدا (ع) سیراب گشته و قلبش کانون محبت به همسر و فرزندان خود بود در این جهت نیز وظیفه مادری خود را به بهترین شکل، انجام می داد.
🔹سلمان می گوید: روزی فاطمه زهرا (سلام اللّه علیه) را دیدم که مشغول آسیاب بود. در این هنگام، فرزندش حسین گریه می کرد و بی تاب بود. عرض کردم، برای کمک به شما آسیاب کنم یا بچه را آرام نمایم؟ ایشان فرمودند: «من به آرام کردن فرزندم اولی هستم، شما آسیاب را بچرخانید».
🔹کودکانی که از بودن با پدر و مادرشان احساس صمیمیت و نزدیکی میکنند، نسبت به کودکانی که این احساس را ندارند، تمایل بیشتری برای هماهنگ کردن خود با ارزشها و باورهای والدینشان دارند.
🔹با بررسی سیره زندگی حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین (ع) به این نتیجه می رسیم که حضرت ارتباط موثری با فرزندان خود داشتند.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0003Kh
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه نظام سیاسی| برتری اراده حاكم اسلامی طبق نظریة الحکم(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/00047k
🔹فقه القضا| ایمان به معنای خاص از شرایط قاضی است(آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/00046j
🔹فقه سیاسی| چه کسانی از نگاه فقه اجتماعی مکلفاند؟(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/00047z
🆔 @vasael_ir
🔸تعالیم قرآن در تقدم پیشگیری بر واکنشهای کیفری
حجت الاسلام #کریمی_نیا در گفتگو با #وسائل/1:
🔹در پیشگیری اولیه که یک نوع پیشگیری پیشدستانه است، سعی میشود شرایط زندگی به گونهای طراحی شود که کلیه عوامل و زمینههای ارتکاب جرم به طور کلی از بین رفته، و در عوض وضعیت مناسب برای رشد و کمال فردی و اجتماعی را فراهم گردد.
🔹این مرحله، یعنی مرحله پیشگیری اولیه از جرم بیشترین آموزههای قرآنی را به خود اختصاص داده است.
🔹تعالیم قرآن کریم در خصوص پیشگیری از جرم، دارای تفاوت اساسی با مدلهای پیشگیریها است که مکاتب غربی بیان کردهاند.
🔹قرآن کریم خواهان تحول اخلاقی در انسان و تعالی بخشیدن به بینشها و گرایشهای او است؛ در حالی که مدلهای پیشگیری از جرم، که توسط جامعه شناسان غربی بیان شده، فاقد خصیصه اخلاقی است و جوامع غربی روز به روز از همبستگی اجتماعی و فرهنگی فاصله میگیرند و به سمت از هم گسیختگی فرهنگ پیش میروند.
🔹به عبارت دیگر، ایجاد حالت کنترل درونی را پایدار جز با استناد به مبدا و معاد و مسئولیت انسان در برابر پروردگار خویش امکان پذیر نیست.
🔹بدون این پشتوانه فکری و اعتقادی، هرگز نمیتوان انسان را به گونهای تربیت کرد که هنجارهای پذیرفته شده به صورت خود خواسته و بدون استفاده از اهرمهای الزام کننده، پایبند باشند و تخطی از آنها را نه فقط یک هنجار شکنی اجتماعی، بلکه یک تخلف اعتقادی بداند.
🔹الگوهای متعددی که تاکنون در جامعه شناسی درباره پیشگیری ارائه شده است، هیچکدام از توانایی برخوردار نیستند.
🌐 vasael.ir/000482
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| بیانیه گام دوم و توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی
🔹در بیانیه گام دوم، از اقتصاد قوی در مقابل اقتصاد ضعیف نام برده شده است. دلیل تاکید بر تشکیل اقتصاد قوی مستقل، از طرفی ایجاد رفاه برای مردم است و از طرف دیگر ایجاد زمینه برای تمدن سازی اسلامی است.
🔹اگر اقتصاد ما به گونهای باشد که به خواست و اراده دشمن برهم بریزد و بی ثبات گردد، در تمدن سازی اسلامی موفق نخواهیم شد، هم چنین اقتصاد ضعیف موجب نفوذ و در مرحله بعدی دخالت و در نهایت سلطه دشمنان خواهد شد.
🔹نظم اقتصادی مورد نظر نظام سلطه در جهان عبارت از تقسیم کشورها به دو بخش سلطهگر و سلطه پذیر است؛ تا کشورهای سلطه گر از این طریق بتوانند سایر کشورها را به استثمار بکشند.
🔹با تشکیل یک اقتصاد قوی از طریق پیاده سازی مولفه های اقتصاد مقاومتی میتواند این نظم زورگویانه را به هم بریزد و فارغ از سلطه گری و سلطه پذیری به خودمان تکیه کنیم.
🔹نکته نهایی در توصیه اقتصادی این بیانیه، اشاره به «لزومِ اجرای اصلاحات اقتصادی توسط گروهی از جوانان مسلط بر اقتصاد» در داخل دولت است.
🔹فکر جوان دارای ایده های نو برای اداره اقتصاد است. تغيير و تحول و زندگي در شرايط و دنيايي که هر روز در حال تغییر است، نیازمند افکاري جديد خواهد بود. در میان جوانان میل به تحول و پیشرفت وجود دارد. این امر باعث تکاپو و پویایی اقتصاد خواهد شد.
📝حجت الاسلام حمزه معلی
🌐 vasael.ir/00047q
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | رویکردی کثرتگرایانه به نظریهٔ اخلاق
🔹رویکردی کثرت گرایانه به نظریۀ اخلاق درآمدی جامع و آسان فهم بر مهم ترین سنت ها و مکاتب اخلاقی، از جمله اخلاق فضیلت، سودگرایی و وظیفه گرایی است.
🔹این کتاب در چارچوب کلی طرح کثرت گرایانه نوشته شده است و این به خواننده در درک ارتباط میان نظریه ها و مکاتب اخلاقی مختلف کمک می کند.
🔹این اثر در کنار نظریه های اخلاقی مختلف، مثال هایی از زندگی روزمره و موقعیت های اخلاقی ملموس ارائه می کند تا از این طریق قضاوت اخلاقی خواننده را بسنجد و او را با نتایج اتخاذ رویکردهای اخلاقی در عمل آشنا سازد.
🔹لارنس هینمن، استاد بازنشستۀ فلسفه از دانشگاه سندیگو آمریکا، در این کتاب تلاش کرده است همۀ نظریههای بنیادین فلسفۀ اخلاق را به صورتی جامع گرد آورد.
🔹این کتاب به دلیل جامعیت و نگاه بیطرفانه و نیز بیان شفاف پرسشهای اخلاقی و تبیین ساده و عاری از اغماض و پیچیدگی نظریهها در فلسفۀ اخلاق، میتواند به عنوان منبع علمی مناسبی برای دانشجویان و علاقهمندان حوزۀ فلسفۀ اخلاق راهگشا باشد.
🌐 vasael.ir/00048C
🆔 @vasael_ir
بسته نشست های علمی
آنچه در جامعه علمی در حال برگزاری است.
#نشست_علمی
@vasael_ir