🔸حکم حکومتی؛ پاسخی معقول برای جبران خلاءهای قانونی
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا در پیشهمایش و کارگاه«اصول نانوشته قانون اساسی»:
🔹هر حکومتی به طور طبیعی ممکن است با معضلاتی روبرو شود که این معضلات در قوانین حکومت راهکاری برای حلّش نداشته باشد.
🔹قانونگذار نمیتواند در هنگام وضع قانون تمام معضلات را پیشبینی کند پس به طور قهری پارهای از موارد مغفول خواهد ماند که در اسلام حکم حکومتی این خلأ را جبران میکند.
#حقوق
🌐 yon.ir/4Ffkh
🆔 @vasael_ir
🔸روششناسی فقه معیار؛ ضرورتها و آسیبها
آیت الله علیدوست در نشست روش شناسی فقه معیار:
🔹روششناسی یکی از مباحثی است که در فلسفههای مضاف بحث میشود مثلاً اگر ما مکاسب را بخوانیم ولی با روش و منهج شیخ آشنایی نداشته باشیم جان مطلب شیخ به دستمان نمیآید.
🔹کسی که در حال تحصیل علوم سطح میباشد باید راهی به مطالعات روششناسی به عنوان یکی از مسائل فلسفه فقه، باز کند.
🔹اگر فقیهی روش فقاهت نداشته باشد مثل حکومتی میماند که برنامه و چشماندازی برای اداره حکومت نداشته و دچار روزمرّگی شده است.
🔹فقه معیار فقهی است که بتواند از یک طرف منضبط باشد و از طرف دیگر بتواند (به تعبیر امام زمان علیه السلام) پاسخگوی حوادث واقعه باشد.
#مبانی
🌐 yon.ir/gONBf
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹از نظر امام و آیت الله خوئی قرض ضمن بیع محاباتی جایز است (آیت الله سبحانی)
🌐 yon.ir/FYVZL
🔹انقلابی ماندن حوزه در گرو تدریس رسمی درس نهج البلاغه است (آیت الله جوادی آملی)
🌐 yon.ir/7zBju
🔹اعلمیت در فقه کلان مقدمه فقه فرمانروایی و مدیریت جامعه است (آیت الله اراکی)
🌐 yon.ir/KOymh
🔹باید فقه را با ساختار حقوقی به واقعیتهای جامعه نزدیک کنیم (آیت الله مبلغی)
🌐 yon.ir/Jzwji
🔹فراهم کردن مقدمات سعادت جامعه از وظایف حاکم اسلامی است (استاد ایزدهی)
🌐 yon.ir/x0USH
🔹شکافی بین روزگار نوین با حوزه علمیه و فقه ایجاد شده است (حجتالاسلام شهریاری)
🌐 yon.ir/IX1dI
🆔 @vasael_ir
🔸 پایبندی به معاهدات بین المللی در ترازوی نفی سلطه
گفت وگوی اختصاصی وسائل با حجت الاسلام والمسلمین غرویان:
🔹فتوای میرزای شیرازی به نظر بنده فتوایی بوده است که عنوان حکم سیاسی هم بر آن بارشده است و چون ناظر بر لغو استعمار و نفی استعمار سیاسی انگلیس بوده است.
🔹 اساس و مبانی اینگونه احکام قاعده نفی سبیل است.
🔹هرگونه قراردادی که راه سلطه را برای کفار باز کند ازنظر فقهی حرام و ممنوع است.
🔹مسئله سلطه و نفی سلطه کفار بر سایر ادلهای که اوفوا بالعقود است، حکومت دارد و جلوی آنها را میبندد بنابراین درست است که اوفوا بالعقود و ... داریم اما این دلیل بر آن دلیل حاکم است.
#مبانی
🌐 yon.ir/VOVQX
🆔 @vasael_ir
🔸نظر امام خمینی(ره) در مورد موسیقی چه بود؟
حسن مولادوست در مقاله خود که به تطورات اندیشه فقهی امام خمینی پراخته می نویسد:
🔹در بین صاحبان رأی، دو دیدگاه کلی درباره «غنا» وجود دارد. دیدگاه نخست غنا را «ذاتاً» حرام نمیداند بلکه عوارضِ ضمیمه آن را منجر به حرام یا حلال شدن آن میشمارد.
🔹دیدگاه دیگر اما چیزی به نام «غنای حلال» را به رسمیت نمیشناسد. این گروه غنا را (با تعریفی که خود از آن دارد) «ذاتاً» حرام میداند و عوارض و ضمائم آن را خارج از موضوع بحث غنا، تلقی میکند.
🔹نظرات فقهی امام خمینی راجع به موسیقی تطوراتی داشت چنانچه اول انقلاب کل موسیقی را حرام می دانستند و در ادامه از نظرشان برگشتند و قائل به تفکیک موسیقی حرام از حلال شدند.
🔹رهبر معظم انقلاب علت این تغییر در فتوا را اثرگذاری زمان و مکان در استنباط می داند.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/5zwtq
🆔 @vasael_ir
🔸آدرس غلطی که به آیت الله جوادی آملی داده اند!
گفتگوی شبکه اجتهاد با حجتالاسلام سید صمصامالدین قوامی:
🔹آنچه هماکنون نظام را با این همه مشکلات اقتصادی حفظ کرده است، این اعتقادات است؛ یعنی اعتقاد به انقلاب، اعتقاد به رهبر، اعتقاد به پشتوانههای انقلاب. مردم تحمل میکنند چون برای نظام جایگزینی ندارند که اعتقاداتشان را تأمین کند.
🔹داستان روسریها و چهارشنبه سفید، سیاسی است. برای سرویسهای جهانی کاری ندارد که چنین چیزی را عَلَم کنند، نماد کنند که ما مشکل اقتصادی داریم و چون دولت نمیتواند مشکل ما را حل کند پس ما روسریمان را چنین میکنیم.
🔹آقای جوادی چون ممکن است که خیلی به این امر معتقد نباشند یا برخی مسائل سیاسی مثل مسئله حصر برایشان هضم نشده باشد، آدرس دیگری را به ایشان میدهند، و ایشان همهچیز را به مشکلات اقتصادی مربوط میکنند.
#جامعه
🆔 @vasael_ir
🔸کتاب "راهبردهای امنیتی؛ سیاستهای خارجی جمهوری اسلامی ایران"
#معرفی_کتاب
🌐 yon.ir/CwoEq
🆔 @vasael_ir
🔸رهبر انقلاب: کار و کارگر بایستی در جامعه به عنوان ارزش شناخته شود؛ کارگر وقتی میگوید «من کارگرم»، احساس افتخار کند و فرزند کارگر با افتخار بگوید پدرم کارگر است. ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
🆔 @vasael_ir
🔸 برخی فتاوا ناشی از موضوعشناسی نادرست رسانه است
حجتالاسلام دکتر احمدعلی قانع، معاون پژوهشی دانشکده ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع):
🔹فقه رسانه به مانند بسیاری دیگر از فقههای مضاف، از عرصههای کمتر پرداخته شده دانش فقه است.
🔹فراگیر شدن رسانه در جامعه مدرن که تبلور فعلی آن در شبکههای اجتماعی است، این پرسش را به وجود میآورد که فقه در چه عرصههایی با آن درگیر بوده و چه چالشهایی فراروی آن قرار دارد.
🔹اعتقاد دارم که رسانه ملی ما در تبیین مفاهیم دینی خیلی اشکال دارد. بسیاری از متن نوشتههای سریالها و فیلمها با مطالب اسلامی درگیری و مخالفت دارد.
🔹اعتقاد دارم که همین رویکرد سنتی به فقه، منتها فقه سنتی پویا میتواند این چالشها را حل کند.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/uGfLs
🆔 @vasael_ir
🔸لزوم توجه به اقدام جمعی در امر به معروف و نهی از منکر
بازخوانی اندیشه شهید مطهری:
🔹شیخ طوسی می فرماید: امر به معروف، هم به وسیله دست مى شود و هم به وسیله زبان؛ اما به وسیله دست معنایش این است که خودش شخصاً عامل کار خیر باشد و عملًا از منکرات اجتناب کند تا مردم خود به خود به او تأسّى جویند.
🔹گذشته از اینکه ما در اجراى امر به معروف و نهى از منکر باید عمل را دخالت دهیم، به این نکته توجه داشته باشیم که عمل هم اگر فردى باشد چندان مفید فایدهاى نیست خصوصاً در دنیاى امروز.
🔹مطلب دیگر که خیلى مهم است این است که ما در اجراى امر به معروف و نهى از منکر منطق را دخالت نمى دهیم.
🔹اساس امر به معروف و نهى از منکر نیکوکارى است.
#مکتب_دفاعی
🌐 yon.ir/TXefu
🆔 @vasael_ir
🔸فرانظریه دو فطرت میتواند در حوزه نظریه تمدن راهگشا باشد
حجت الاسلام والملسمین لک زایی در نشست علمی «دلالت های تمدنی فرانظریه دوفطرت»:
🔹برای تمدن سازی همانند دیگر پدیده ها چهار مرحله را در نظر می گیریم. تبیین نظریه و مکتب و نظام درباره تمدن، ترسیم نظریه برای اجرا، ترویج نظریه و الگو و تحقق نظریه.
🔹ما در مرحله اول هستیم و مباحثی که در حوزه تمدن در جامعه مطرح می کنیم از فقر نظریه رنج می برد، یعنی ما الان از یک نظریه تمدن اسلامی نمی توانیم صحبت کنیم.
🔹همه دستگاه فکری امام خمینی(ره) روی دو فطرت بنا می شود. بحثهای ولایت فقیه، اصولی و کلامی ایشان مبتنی بر فرانظریه دو فطرت است.
🔹 از نظر امام خمینی(ره) اگر دین ملازم با تمدن نباشد، تمدن توان عروج نخواهد داشت. اینجاست که پایه ولایت فقیه چیده می شود.
#مبانی
🌐 yon.ir/Hdhb4
🆔 @vasael_ir