به بهانه درگذشت فرانتس بکن باوئر اسطوره آلمانی مستطیل سبز
«فرانتس بکن باوئر» اسطوره فوتبال آلمان در 78 سالگی درگذشت. بکن باوئر که به «قیصر» معروف بود را بعد از پله، بهترین بازیکن تاریخ فوتبال میدانند. او با اینکه در پست مدافع بازی میکرد اما 3 گل برای تیم ملی جوانان آلمان غربی، 14 گل برای تیم ملی آلمان و مجموعا 81 گل باشگاهی در پروندهاش به چشم میخورد. او سال 1971 کاپیتان تیم ملی آلمان غربی و سال 1972 موفق به قهرمانی در جام ملتهای اروپا شد. 2 سال بعد یعنی سال 1974 نیز جامجهانی را برای کشورش به ارمغان آورد. دوشنبه، خبر ناگوار بالاخره از سوی خانواده بکن باوئر اعلام شد تا جهان فوتبال یکی دیگر از ستارههای بزرگ تاریخ خود را بعد از مارادونا، پله و کرویف از دست دهد؛ مردی که با عنوان قیصر در عالم فوتبال شناخته میشد. در کنار شخصیت بالا و قابل احترامی که در جهان فوتبال داشت، 2 انتقام تاریخی و سربزنگاه نیز در کارنامه او به یادگار باقی مانده است؛ انتقامی که فقط خودش باید میگرفت و حلاوت زیادی برای آلمانها داشت. بکن باوئر که بعد از نمایش ناامیدکننده آلمان در جام ملتهای اروپا 1984 و عدم صعود از گروه در مرحله نهایی این رقابتها جانشین «یوپ دروال» شده بود، در جامجهانی 1986 در فینال نبرد را به آرژانتین و مارادونا باخت و با این باخت همانند دروال که در جامجهانی 1982 نایبقهرمان جهان شده بود، به مقام دومی بسنده کرد.
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3951/1/274974/0
🇮🇷 @Vatanemrooz
کدام کارگردانهای جشنواره فیلم فجر 42 رکورددار کارگردانی در این فستیوال هستند؟
در حالی که 20 روز تا برپایی چهلودومین دوره جشنواره فیلم فجر زمان باقی است، اسامی 33 فیلم حاضر در بزرگترین هماورد سینمایی کشور اعلام شد؛ از این تعداد، 22 فیلم در بخش سودای سیمرغ و 11 فیلم در بخش نگاه نو یا همان فیلم اولیها قرار گرفتهاند.
«آبی روشن» به کارگردانی قاسم لطفیخواجهپاشا، «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری، «آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی، «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفریجوزانی، «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی، «تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری، «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی، «دروغهای زیبا» به کارگردانی مرتضی آتشزمزم، «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاهحسینی، «۲ روز دیرتر» به کارگردانی اصغر نعیمی، «شهسوار» به کارگردانی حسین نمازی، «شور عاشقی» به کارگردانی داریوش یاری، «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی، «صبحانه با زرافهها» به کارگردانی سروش صحت، «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانیپور، «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی، «معجزه پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی، «میرو» به کارگردانی حسین ریگی، «نبودنت» به کارگردانی کاوه سجاده حسینی، «نپتون» به کارگردانی محمدابراهیم غفاریان و «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق 22 فیلمی هستند که در بخش سودای سیمرغ چهلودومین جشنوره بینالمللی فیلم فجر حضور دارند.
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3951/1/274980/0
🇮🇷 @Vatanemrooz
در عملیات نیروهای مقاومت در غزه 9 نظامی صهیونیست به هلاکت رسیدند
9 نظامی اسرائیل طی 24 ساعت در نبرد غزه به هلاکت رسیدند. این خبر در حالی دیروز منتشر شد که هاآرتص گزارشی درباره ورود نیروهای اسرائیلی به تونلهای غزه منتشر کرد که برای صهیونیستها مملو از خوف و ترس است. بیش از 3 ماه از آغاز جنگ غزه میگذرد؛ جنگی که تاکنون موجب به شهادت رسیدن بیش از 23 هزار غیرنظامی فلسطینی، مفقود شدن 7 هزار تن و مجروح شدن بیش از 57 هزار نفر دیگر شده است.
نشریه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت بتازگی در گزارشی با اشاره به رگبار موشکی اخیر گردانهای عزالدین قسام که تلآویو را هدف قرار داد و البته تداوم شلیک موشک از سوی جریان مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی از بخشهای مختلف نوار غزه، به این مساله پرداخته است که «حماس به ما یادآوری میکند هنوز جنگ خاتمه نیافته است». با این حال، نکته مهم این است که حماس عملا شلیک موشکهای خود را به یک پالس معنادار در بحبوحه جنگ غزه تبدیل کرده است.
در این رابطه، اگرچه ارتش اسرائیل به هلاکت رسیدن 514 نظامی اسرائیلی از 7 اکتبر تاکنون را به صورت رسمی تایید کرده، اما چه مقامهای ارشد جریان مقاومت و چه نشریات صهیونیستی به صراحت تاکید دارند شمار کشتهشدگان اسرائیلی حداقل بیش از 3 برابر آمارهای رسمی اعلام شده از سوی رژیم اشغالگر قدس است.
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3951/1/274975/0
🇮🇷 @Vatanemrooz
گفتوگوی «وطن امروز» با اسدالله بادامچیان درباره چشمانداز انتخابات 11 اسفند و برنامه حزب مؤتلفه
در انتخابات امسال که دومین انتخابات گام دوم انقلاب است، اگر مردم میخواهند از این مشکلات عبور کنند باید به نمایندگانی رای دهند که تحولآور، تحولآفرین و تکاملبخش باشند. نباید نماینده سازشکار و محافظهکار باشد. اگر وزیری خوب کار نکرد با قاطعیت او را کنار بگذارند. نمایندهای که در جیبش باز است، دهانش بسته است، بنابراین نماینده باید شجاع و پاک باشد.
ما در این دوره از انتخابات نمیتوانیم جمع شویم و به دنبال سهمخواهی برویم. باید همه با هم با گروههایی که قرار است برای خدا و مردم کار کنند یکی شویم و فهرست دهیم تا افراد شجاع، شایسته، متقی و تحولآفرین در این فهرست قرار بگیرند. «وحدت» روی اصول با همه جریانها، راهبرد حزب ما -موتلفه اسلامی- است.عدم شرکت در انتخابات یعنی فضا دادن به مخالف کسی که نیامده است. در حقیقت کسی که در انتخابات شرکت نمیکند به مخالف خود رای میدهد که این خیلی اشتباه است.
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3952/1/275031/0
🇮🇷 @Vatanemrooz
ارتش ایران نفتکش «سوئز راجان» که محموله یک میلیون بشکهای نفت کشورمان را سرقت کرده و به آمریکا تحویل داده بود، توقیف کرد
به دنبال تخلف کشتی سوئز راجان در اردیبهشت سال جاری و سرقت نفت ایران توسط آمریکا، نفتکش یاد شده با نام جدید نیکولاساستی صبح روز پنجشنبه توقیف شد. نفتکش متخلف یاد شده سال جاری محموله نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران را با هدایت آمریکا سرقت کرده و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار آمریکا قرار داده بود. این نفتکش با تغییر نام به نیکولاساستی در حال حمل نفت در دریای عمان بود که صبح پنجشنبه با حکم قضایی و تایید سازمان بنادر و کشتیرانی توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف شد.
بر اساس گزارشهای منتشر شده، این کشتی در بندر بصره عراق بارگیری شده و عازم بندر علیآقا در غرب ترکیه بوده که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توقیف شده است.
با این حال مقامات کشورمان از زمان توقیف غیرقانونی نفتکش «سوئز راجان»، دولت آمریکا را مسؤول این دزدی دریایی دانسته بودند؛ مسؤولیتی که به نظر میرسد آمریکا پاسخ آن را روز پنجشنبه در آبهای دریای عمان دریافت کرد. پیش از این نیز در موارد مشابهی همچون توقیف نفتکش ایرانی حامل سوخت که به سمت سوریه در حال حرکت بود از سوی انگلیس، ایران با مقابله به مثل و توقیف یک نفتکش انگلیسی این پیام را به طرف مقابل مخابره کرد که توقیف اموالش را بیپاسخ نمیگذارد.
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3953/1/275073/0
🇮🇷 @Vatanemrooz
آذرپیرا با شکست اسنایدر آمریکایی در فینال وزن ٩٧ کیلوی کشتی آزاد نامش را برای قهرمانی المپیک فریاد زد
امیرعلى آذرپیرا با ٢١ سال سن در زاگرب و تورنمنت بینالمللى کرواسى دست به کار بسیار بزرگى زد و با اقتدار یکى از مطرحترین کشتىگیران آمریکایى یک دهه اخیر المپیک و جهان را با اقتدار کامل درهم شکست.
آذرپیرا به عنوان کشتىگیر تخصصى و جویاى نام وزن ٩٧ کیلو با 2 گردنآویز طلاى امیدهاى دنیا در فینال برابر «کایل اسنایدر»ى ایستاد که ٩ مدال طلا، نقره و برنز المپیک و جهان را در کارنامه دارد.
اسنایدر یکى از مدعیان اصلى مدال در المپیک ٢٠٢٤ پاریس به شمار مىرود که بعد از مدتها در وزن ۹۷ کیلو برابر یک دلاور ایرانى قرار گرفت تا او را به سبک شیران تاریخى بیشه کشتى ایران چون علیرضا حیدرى درهم پیچد.
حریف آمریکایى در فینال 3 بر صفر از آذرپیرا پیش افتاد و وقت دوم در اندیشه افزایش امتیازات و کسب بردى مقتدرانه بود که آذرپیرا مانند توفان کاترینا او را درهم شکست و راه سکوى دوم این رقابتها را به اسنایدر نشان داد.
یک زیر بىنقص و خاک کردن اسنایدر، بیرون بردن پاى او از تشک و رد اعتراض فنى آمریکایىها باعث شد پیروزى ٣ بر صفر کشتىگیر ٩٧ کیلوى عنواندار المپیک و جهان با برترى ٤ بر ٣ به سود امیرعلى عوض شود.
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3953/1/275070/0
🇮🇷 @Vatanemrooz
درباره اظهارنظر سعید لیلاز که مدعی شده جمهوری اسلامی سطح منازعه را از حجاریان به سلبریتیها رسانده است
🔻سیاست چگونه مبتذل شد؟
حجاریان خرداد 97: باید حرفمان را از زبان سلبریتیها بزنیم
گروه سیاسی: نسبت اصلاحطلبان با سلبریتیها وارد مرحله پرمزاحی شده است. جریانی که روزی با باد کردن سلبریتیها و وزن بخشیدن به هنرپیشهها در فضای سیاسی به دنبال هیجانی کردن فضای انتخاباتی کشور میگشت، امروز به دنبال مقصری برای بزرگ کردن این صنف میگردد و خود را قربانی این فضا میخواند.
به گزارش «وطن امروز»، سعید لیلاز روزنامهنگار و اقتصاددان اصلاحطلب بتازگی در جریان یک گفتوگو با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی روزنامهنگاران و سلبریتیها را با خود ندارد، گفت: نظام خودش این انتخاب را کرده و سطح منازعه را از عبدی و حجاریان به سطح سلبریتیها رسانده، چون میدانست توانایی مقابله با عبدی و حجاریان را ندارد! اما فارغ از این ادعا که کسی توانایی مقابله با چهرههای منقضیشده اصلاحات را دارد یا خیر، این سوال مطرح میشود: چه کسی سلبریتیها را در فضای سیاسی کشور بزرگ کرد. پی گرفتن این سوال از قضا همگان را به همان اردوگاهی میکشاند که امروز صدای مخالفت با سلبریتیها از آن بلند شده است. انتخابات ریاست جمهوری سال 76 نخستین میدان سیاسی کشور بود که در آن هنرمندان و سلبریتیها حضوری در حاشیه رقابتها و در طرفداری از محمد خاتمی یافتند. دهه80 به خصوص انتخابات ریاست جمهوری دهم بود که یکباره سلبریتیها به بخش ثابت میتینگهای سیاسی اصلاحطلبان راه یافتند. برنامه مشهور 2 خرداد در سالن آزادی با حضور هنرمندانی همچون حمید فرخنژاد (که اکنون کنار بدنامترین چهرههای ضدانقلاب و سلطنتطلب ایستاده است) نقطه تثبیت جایگاه سلبریتیها در حیات سیاسی اصلاحطلبان بود. شروع دهه90 و همزمانیاش با بزرگ شدن جایگاه شبکههای اجتماعی در زندگی مردم اما سلبریتیها را به مهمترین سرمایه سیاسی اصلاحطلبان تبدیل کرد که در 3 انتخابات سالهای 92، 94 و 96 عملا بازیگردان سناریوی اصلاحطلبان شدند تا جایی که دیگر این جبهه کمتر روی روشنفکران و روزنامهنگاران و... سرمایهگذاری میکرد و هنرپیشهها جای چنین گروههایی را نیز برای آنها پر کردند.
سعید لیلاز در حالی دوگانه موهوم سلبریتی - حجاریان را مطرح میکند و میگوید جمهوری اسلامی برای فرار از حجاریان، سلبریتیها را بزرگ کرد که شخص حجاریان خود تئوریسین اعطای تریبون به سلبریتیها بود و حیات اصلاحطلبان را به بازیگری شهرتپیشهها در سیاست گره زد. حجاریان خرداد 97 در گفتوگو با روزنامه اعتماد گفت: اصلاحطلبان باید سیاستهای خود را به تعبیر مولانا از دهان غیر مطرح کنند. به این معنا که سیاستهایشان را نخست با گروههای مرجع جدید شامل هنرمندان، مشاهیر و... در میان بگذارند و پس از دریافت بازخوردها و اعمال تغییرات احتمالی، سیاستها توسط همان گروههای مرجع جدید در جامعه منعکس شود.
به همین خاطر اگر بنا باشد متهمی برای بزرگ کردن جایگاه سلبریتیها در نزاع سیاسی پیدا شود نخستین متهمها را باید در بین همقطاران لیلاز، عبدی و حجاریان یافت.
🇮🇷 @Vatanemrooz
روششناسی اشتباه طرح جامع شهرها و توقف افزایش محدوده شهری چگونه باعث افزایش قیمت زمین شد؟
در حالی قرار است طرح جامع شهری تهران برای بار سوم بازنگری شود که طبق بررسیهای انجام شده در نهایت ۱۵ درصد از طرح قبلی - مصوب سال ۸۶ و با افق ۲۰ ساله - عملیاتی شده است. این مقدار از اجرایی شدن، به معنای عملیاتی نشدن طرح جامع است. طرح جامع شهری، همان سند بالادستیای است که طبق قانون، شهر باید براساس آن اداره شود؛ همان است که چشماندازی واحد و جامع را برای مدیریت کلانشهر به مدیران شهری میدهد.
اما انگار در 2 دهه اخیر مسیر طی شده توسط مدیران شهری و مسیر تصویرشده در طرح جامع خیلی با یکدیگر همپوشانی نداشته و تصمیمات مدیران شهری مطابق این سند بالادستی نبوده است. این موضوع را، هم حال و اوضاع آشفته شهر تهران گواهی میدهد و هم تخمینهای زده شده درباره عملیاتی شدن نهایی این طرح در بدنه شهر. اساسا کارکرد طرح جامع، تعیین 3 خط قرمز مهم برای شهر است: سقف تراکم ساختمانی، کاربری معین و حد جمعیتی مناطق.
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3954/1/275112/0
🇮🇷 @Vatanemrooz