🌸🌸🌸🌸🌸
✅ من ١١ إلى ١٩
1️⃣1️⃣ الكتابُ الحاديَ عشرَ
الصفحةُ الحاديةَ عشرةَ
2️⃣1️⃣ الكتابُ الثانيَ عشرَ
الصفحةُ الثانيةَ عشرةَ
3️⃣1️⃣ الكتابُ الثالثَ عشرَ
الصفحةُ الثانيةَ عشرةَ
4️⃣1️⃣ الكتابُ الرابعَ عشرَ
الصفحةُ الرابعةَ عشرةَ
5️⃣1️⃣ الكتابُ الخامسَ عشرَ
الصفحةُ الخامسةَ عشرةَ
6️⃣1️⃣ الكتابُ السادسَ عشرَ
الصفحةُ السادسةَ عشرةَ
7️⃣1️⃣ الكتابُ السابعَ عشرَ
الصفحةُ السابعةَ عشرةَ
8️⃣1️⃣ الكتابُ الثامنَ عشرَ
الصفحةُ الثامنةَ عشرةَ
9️⃣1️⃣ الكتابُ التاسعَ عشرَ
الصفحةُ التاسعةَ عشرةَ
🖋️ملاحظة:
كلا الجزئين من ١١ إلى ١٩ في الأعداد الترتيبية مبنيان على الفتح.
#مبحث_الأعداد
🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸
✅ نکته عبارتی:
🌻در بعضی عبارت از «أي» تفسیریه استفاده می شود ولی گاهی از جمله«أعني».
🔥فرق دقیق این دو این است که اولی برای ایضاح و بیان است ولی دومی برای دفع سؤال و ازاله ابهام است.
آنگاه در اولی باید روشن کنید که قبلا چه چیزی وجود داشت که محتاج بیان است ،و در دومی باید بگوبید آن سؤال چیست.
🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸
فعل آذیٰ در باب افعال است
و
فعل أذیٰ در ثلاثی مجرد
🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸
☀️فرق الف ممدود و تانیث :
تعریف(الف ممدود)یک بحث است و بحث تانیث در (الف ممدود)بحث دیگر است .
این دو یکی نیستند لازم نیست که هر الف ممدودی دلالت بر تانیث کند بلکه در صورتی دلالت بر تانیث دارد که هر دو زائده باشند
🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸
☀️چرا سلیمان غیرمنصرف است؟
☄سلیمان برای عجمه و علمیت غیر منصرف شده.
🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸
☀️هرگاه خبر یک مبتدایی،خودش یک جمله باشد،به جمله متشکل از مبتدا وخبرش،جمله کبری وبه جمله ای که خبر برای آن مبتدا واقع شده است،جمله صغری گفته میشود
مثلا :
جمله کبری:کل جمله"زید اخوه قام"
جمله صغری:جمله"اخوه قام"
🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸
☀️روش تاويل به مصدر بردن :
1-اگر کلام مثبت باشد :مثلا:
(أعجبني أن تذهب)↹(أعجبني ذهابك).
(اعجبنی ان تضرب)↹(اعجبنی ضربک)
2-اگر کلام منفی باشد:مثلا:
(بلغني أن لا تذهب)↹(بلغني عدم ذهابك).
⚡️نکته : کلمه ی(عدم)را اضافه به مصدر می کنیم
☀️روش تاويل به مصدر بردن با(أن) مشبهة بالفعل:
1-اگر کلام مثبت باشد:مثلا:
(أعجبني أنك قائم)↹(أعجبني قيامك).
⚡️نکته : مصدر خبر(أن) را اضافه به اسم (أن) می کنیم
2-اگر کلام منفی باشد:مثلا:
(بلغني أن زيدا لايقوم)↹(بلغني عدم قيام زيد).
⚡️نکته : کلمه ی(عدم)را اضافه به مصدر خبر(أن) می کنیم وبعد مصدر خبر(أن) را به اسم(أن) اضافه می کنیم
🌷اگر خبر جامد باشد :مثلا:
(اعجبني أنك زيد)↹(اعجبني كونك زيدا).
⚡️نکته : در این صورت ازمصدر (کان) استفاده می کنیم،یعنی از(کون).
🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸
🌲بسم الله الرحمن الرحیم
🌻🌻🌻بررسی لغت :
☄ الرحمن : بسیار بخشنده- بسیار عطا کننده- هستی بخش
توضيح : « رحمان » اشاره به رحمت عام و گسترده خداوند دارد که بر مؤمن وکافر افاضه می شود.
☄الرّحیم : بسیار مهربان و صاحب بخشش
توضيح : « رحیم» دلالت بر نعمت دائم و رحمت ثابت خداوند دارد که بر مؤمن افاضه می شود . « رحیم» اشاره است به رحمت خاص خداوند.
🌻🌻🌻نکته صرفی :
🔥(اسم) فیه إبدال، أصله سمو، حذف حرف العلة و هو لام الکلمة و أبدل عنه همزة الوصل.
🔥 و دلیل الواو جمعه على أسماء و أسامی، و تصغیره سمىّ
🌻🌻🌻نکته نحوی :
🍂بسم : جار و مجرور متعلقان بمحذوف
و
🍂الباء : هنا للاستعانة أو للالصاق،
و
🍂تقدیر المحذوف:
أبتدیء فالجار و المجرور فی محل نصب مفعول به
👈أو👇
🍂ابتدائی فالجار و المجرور متعلقان بمحذوف خبر لمبتدأ محذوف
و کلاهما جید
🍂(اللَّهِ) مضاف الیه و (الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ) صفتان للّه تعالى
🍂 جملة البسملة ابتدائیة لا محلّ لها من الاعراب
🌸 @vazife1110
🌸🌸🌸🌸🌸
☀️الحمد لله رب العالمین
لغت :
(الحمدلله ):حمد به معنای ستایش دربرابر عمل نیکوی اختیاری است ،(به خلاف مدح که به عمل ارادی و غیر ارادی تعلق می گیرد)و خداوند خبرداده است که او آنچه راآفریده به اجبار و قهر قاهری خلق نکرده است (هو الواحدالقهار)،بلکه هرچه آفریده با علم و اختیار خلق نموده و همانا هرچیز را به نیکوترین وجه ممکن و متصور برای آن آفریده است (الذی احسن کل شیئی خلقه )
☄نکات صرفی :
ال= برای استغراق و تعریف جنس است
حمد= مصدر ثلاثی مجرد است۶عغ
ل= حرف جر و برای اختصاص است
رب= صفت مشبهه است
☄نکات نحوی :
الحمد = مبتدا
لله = جار و مجرور و متعلق به عامل مقدر خبر آن
رب = نعت برای الله
العالمین = مضاف الیه است برای رب
🔥خبر بر سه قسم است : مفرد ؛ جمله ؛ شبه جمه که (لله) جار و مجرور و شبه جمله است
🔥اعراب شبه جمله و جمله محلی است .
🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸
🌻ایاک نعبد و ایاک نستعین
☄لغت :
☀️نعبد :
ریشه ان عبد. عبودیت وبندگی
☀️نستعین :
ریشه ان عون. یاری وکمک خواستن
☄نکات صرفی :
☀️نستعین : فعل ثلاثی مزید باب استفعال متکلم مع الغیر اجوف
☄نکات نحوی:
☀️هر دو ضمیر اَیاکَ، منصوب و مفعول اندبرای فعل های ما بعدشان
☀️تقدی (ایاک) بر فعل برای افاده حصر است
☀️فاعل نَعبُدُ و نَستَعینُ هر دو ضمیر نَحنُ است که مستتر است
☀️جمله، نَستَعِینُ عطف است بر جمله۸ نَعبَدُ.
☄نکات ادبی :
☀️چون جمله «إیاک نستعین» پس از توصیف خداوند به «رب العالمین» و ... آمده، بیانگر این است که شناخت خداوند، با آن صفات یاد شده، آدمى را به این مرحله مى رساند که غیر خدا را ناتوان ببیند و در نتیجه به توحید افعالى برساند.
☀️(وایاک نستعین ):نسبت می دهیم عبادت را به ذات خودمان و ادعا می کنیم درحالی که در همین عبادت هم ازتو نیرو می گیریم و ازخودمان استقلالی نداریم ، پس (ایاک نعبدوایاک نستعین ) روی هم یک معنا رامی رسانند و آن عبادت خالصانه است که هیچگونه شائبه ای درآن نیست
🌸 @vazife110