eitaa logo
ادبیات عرب و «علوم عقلی و نقلی»
228 دنبال‌کننده
208 عکس
33 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑دانش صرف یک دانش شیعی است که تکوین آن با مازنی شیعه است 🛑نحو هم بنیان‌گذارش امیرالمومنین ع است سیوطی با آنکه به امام علی ع مهر ندارد اما در اول سیوطی می گوید این علم از امام علی است. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
💫 نقش کلام نافعا دائما را در این عبارت مشخص کنید؟ احببت کلام معلمی لانه کان کلاما نافعا دائما ⚡️گام اول: جمله ما جمله فعلیه نسخه است ⚡️پس ارکانش را باید پیدا کنیم کان =فعل و مسند و هو=مسندالیه نافعا =قید و دائما=قید ⭕️نافعا قید برای کلام است و مصدر هم زمان حدث دلالت دارد که عامل باشد اینجا عامل نیست پس حدث نیست در نتیجه از مفاعیل نیست ذات هم نیست می ماند توابع نقش نافعا صفت کلاما است ⭕️دائما: قید کان است دلالت بر زمان دارد پس مفعول فیه است 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
💫نقش کلمه حقا را در عبارت زیر مشخص کنید ؟ یطالب هذا المجاهد حقا قد طلبه الظالمون ⭕️گام اول: جمله فعلیه است ارکانش یطالب=فعل. و هذا المجاهد=فاعل حقا=قید ⭕️گام دوم: قید حدث است یا ذات یا رافع ابهام اینجا می بینم قید یطالب است پس قید حدث است ⭕️چون قید ی است که فعل بر آن انجام گرفته پس مفعول فیه است 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
💫نقش کلمه صبرا جمیلا را در عبارت زیر مشخص کنید ندعو الله آن یهبنا صبرا جمیلا عند المصائب ⭕️گام اول : جمله فعلیه است ارکان آن یهب=فعل. و. نا:فاعل. و صبرا= قید. جمیلا=قید ⭕️گام دوم: صبرا قید یهبنا است پس قید حدث است پس از مفاعیل است چون فعل بر آن انجام گرفته پس مفعول به است ⭕️ جمیلا قید صبرا است چون صبرا حدث ندارد و ذات هم نیست از توابع است یعنی صفت 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🔷عین المفعول المطلق ۱)احببت کلام معلمی لانه کان کلاما نافعا دائما ۲)یطالب هذا المجاهد حقا قدسلبه الظالمون ✅۳)من یصبر فی الشدائد یجد ثمرته فی حیاته حقا ۴)ندعو الله آن یهبنا صبرا جمیلا عند المصائب 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1 اون قدیم بود که عربا «گ، پ، چ، ژ» رو تلفّظ نمیکردن! الآن دیگه بجای «ق» هم میگن «گ». بجای «قُم» (پاشو) میگه: «گُم»🤦 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️فرق اصلی نعت و عطف بیان: 💫نعت خصوصیات موصوف را بیان می می کند اما عطف بیان عنوان را با عنوان دیگر بیان می کند ربطی به خصوصیات متبوع ندارد 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🔺آیا روسیه در تویت رسمی وزارت خارجه‌اش از عبارت خلیج عربی استفاده کرده ؟ توضیحات یک استاد ادبیات عرب درباره عبارت " دول الخلیج العربیه": 🔹براساس ادبیات عرب بعد از اسم اول مضاف الیه و بعد صفت ذکر می گردد. در عبارت فوق الذکر کلمه (دول) جمع غیر عاقل (دوله) و در حکم مفرد مونث است اما کلمه (خلیج) مفرد مذکر است بنابراین کلمه (العربیه) که مفرد مونث ذکر شده صفت برای کلمه (دول) است نه (خلیج) همچنین موصوف و صفت در 4 محور باید تشابه داشته باشند 1-معرفه و نکره 2-اعراب 3-جنس 4-تعداد که در عبارت فوق الذکر همه موارد در مورد موصوف و صفت یعنی (دول و العربیه) 100% به درستی رعایت گردیده است. بنابراین ترجمه صحیح عبارت: کشورهای عربی خلیج است نه کشورهای خلیج عربی. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
❇️ توصیف أمیرالمؤمنین (ع) از بعثت حضرت محمد (ص) 🔻أمیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: أرسَلَهُ عَلی حِینِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ و طُولِ هَجعَةٍ مِنَ الاُمَمِ و اعتِزامٍ مِنَ الفِتَنِ وَ انتِشارٍ مِنَ الاُمُورِ و تَلَظٍّ مِنَ الحُرُوبِ و الدُّنیا کاسِفَةُ النُّورِ، ظاهِرَةُ الغُرورِ عَلی حِینِ اصفِرارٍ مِن وَرَقِها و إیاسٍ مِن ثَمَرِها ◻️خداوند او را در زمانی فرستاد که روزگاری بود پیامبری برانگیخته نشده بود و مردم در خوابی طولانی به سر می‌بردند و فتنه‌ها بالا گرفته و کارها پریشان شده بود و آتش جنگ‌ها شعله می‌کشید و دنیا بی فروغ و پر از مکر و فریب گشته، برگ‌های درخت زندگی به زردی گراییده و از به بار نشستن آن قطع امید شده بود. 📚 نهج البلاغه، خطبه ۸۹ عید مبعث عید خوبیها و اخلاق بر تمام عزیزان مبارک
📌 💬 «العن» الف و لام دار 🔸 «اِلعَن» ثلاثی مجرّد از مادۀ «ل ع ن» است (لَعَنَ یَلعَنُ). 🔹 پس لام جزء حروف اصلی آن است و همزۀ وصل، برای ساختن فعل امر به آن ملحق شده (که در وسط کلام خوانده نشده و حرف ماقبلش را به ما بعد متصل می کند). ☑️ تلعَنُ ← لْعَنُ ← اِلعَنُ ← اِلعَنْ 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
الذی=صفت برای النزول محلا مرفوع یرفعک=صله محلی از اعراب ندارد 🧚‍♂🧚‍♀🧚‍♂ @vazife110
=وای ، لعنت 🧚‍♀🧚‍♂🧚‍♀ @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ‍ 👈👈العدل اعجاز لغت عرب ۱. عدل اگر با «الی» متعدی شود،به معنای میل است فلان عدل الیه أی مال الیه ۲. اگر با «عن»متعدی شود به معنای اعراض است، فلان عدل عنه، أی عرض عنه ۳. اگر با «فی» متعدی شود به معنای صرف است، فلان عدل فیه، أی صرف فیه (روی گردان شد به سمت او) ۴. اگر با «من»متعدی شود،به معنای بعد(بضم الباء) است، عدل الجمال من البعیر، أی بعد منه ۵. اگر با بین بیاید،به معنای تساوی است، عدل أمیر بین کذا و کذا ، أی ساوی بینهما اقتباس از عنایة النحو علی هدایة النحو،ص۳۳ 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110