: «آنها بنا (ی خلافت و ولایت) را از اساس و محل اصلی آن، برداشته در غیر جایگاهش، نصب کردند» با این که پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله بارها گاه با صراحت و گاه با کنایه، جانشین خود را تعیین کرده بود و فرموده بود بعد از من دست از دامان«قرآن
و عترتم» بر ندارید، ولی با نهایت تأسف این بنای محکم را ویران کردند و در جایی دیگر بناهای لرزانی ساختند.
«آنها معدن تمام خطاها، و درهای هر گونه گمراهی بودند. در حیرت و سرگردانی غوطه ور شدند و در مستی و غرور از حق بیگانه گشتند و بر روش آل فرعون حرکت کردند، گروهی به دنیا پرداختند و بر آن تکیه نمودند و گروهی از دین خدا، جدا گشتند»امام علیه السّلام آنها را به«آل فرعون»تشبیه میکند؛یکی از ویژگیهای آل فرعون این بود که مردم را به دو گروه تقسیم کردند: گروهی «قبطیان»بودند و گروهی«سبطیان»، یا به تعبیری دیگر: «آل فرعون»و «بنی اسرائیل».
گروه اوّل همه امتیازات را در کشور«مصر»مخصوص خود ساختند و گروه دوّم را به خاک سیاه نشاندند؛ مردانشان را میکشتند و زنانشان را به اسارت میگرفتند. و فساد در زمین را به حدّ اعلا رساندند( خ150نهج البلاغه)
هیچ گاه راه طاعت و کسب حلال به روی شما بسته نمی شود؛ زیرا در هر شرایطی خداوند طرقی برای نجات از معاصی و روی آوردن به طاعت الهی به روی مردم گشوده است.؛آن چه به آن مأمور شده اید گسترده تر است از آن چه نهی شده اید و آن چه بر شما حلال شده بیش از آن است که حرام گردیده؛بنابر این کم را به سبب زیاد ترک گویید و محدودتر را به خاطر گسترده تر رها سازید».(خ151نهج البلاغه)
عجله مکنید چرا که هر چیز، زمانی دارد و شرایطی، و تا شرایط آن حاصل نشود، همچون میوه خامی است که آن را از درخت بچینند که موجب پشیمانی و ندامت خواهد شد.این ظهور مقدّس که برای برچیدن بساط ظلم و گسترش توحید و عدل، صورت میگیرد. زمانی خواهد بود که فساد صحنه جهان را گرفته باشد، یعنی انسانها از ظلم و جور و ستم خسته میشوند و راههای اصلاح بسته میشود و تمام مکتبها و قانونهای بشری ناکار آمدی خود را عملا ثابت میکنند و همین امر آمادگی برای پذیرش آن حکومت الهی را افزایش میدهد.(خ150نهج البلاغه)
هدایت شده از شاخص
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃
🌹دشمنی که از دوست بهتر است...!
💜 برفرض که اهل بیت ما را تحویل گرفتند، شرمندگی دیدارشان را چگونه تحمّل کنیم؟
🌺 استاد آیت الله وفسی
🌍 eitaa.com/shakhes1 ایتا
🌍http://sapp.ir/shakhes.1 سروش
❇️ از چی میترسی؟
نگاهت فقط و فقط به پروردگار عالم باشه....💕
استاد پناهیان
❤️ @IslamlifeStyles
خطر بد زبانی
یکی از بانوان مسلمان، روزها را روزه میگرفت و شبها را در نماز عبادت به سر میبرد. اما بد اخلاق بود و با زبانش همسایگان خود را اذی میکرد.
شخصی در محضر پیامبر از این بانو تعریف کرد که او اهل نماز روزه است و تنها یک عیب دارد و آن این است که بد اخلاق است و ب زبانش همسایگان را میرنجاند.
رسول خدا فرمود:
لا خیر فیها هی من أهل الثار»: در آن زن هیچ خبری نیست، او اهل جهنم است ( داستاستانهای بحارج7ش8)
تخم گل کاشتی آخر گل شد بر سرش نغمه سرا بلبل شد
خار کشتی ثمرت خار دهد خار جز خار کجا بار دهد؟
در زمین دل خود کشتی خار خار بار آمد و دادت آزار!در واقع این اندرزها از آیات قرآنی و روایات نبوی مایه میگیرد؛آن جا که خدا را « «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» »و دنیا را«مزرعه آخرت»می شمریم و در سوره«حشر»می فرماید:
«وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ» ؛هرکس باید بنگرد که برای فردایش چه چیز از پیش فرستاد». [۲] و در سوره«بقره»می خوانیم: « «وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللّهِ» ؛و هر کار خیری را برای خود از پیش میفرستید، آن را نزد خدا (در سرای دیگر) خواهید یافت». [۳]
----------
[۲]: ۲) حشر، آیه ۱۸.
[۳]: ۳) بقره، آیه ۱۱۰.
«پیشوایان دین (امامان معصوم) مدبّران الهی بر مردمند و رؤسا و عارفان او بر بندگانش؛هیچ کس داخل بهشت نمی شود، مگر کسی که آنها را بشناسد و آنان نیز او را بشناسد و هیچ کس وارد دوزخ نمی شود، مگر کسی که آنها را انکار کند و آنها نیز انکارش نمایند»(2)سه چیز است که سوگند یاد میکنم، همه حق است، تو و امامان بعد از تو عرفاء و سرشناسانی هستید، که خدا را جز از طریق معرفت شما (و راهنمایی و هدایتتان) نمی توان شناخت. و عرفایی هستید که هیچ کس وارد بهشت نمی شود مگر کسی که شما او را شناخته اید و او شما را شناخته، و عرفایی هستید که هیچ کس داخل دوزخ نمی شود، مگر آنها که شما را انکار کنند و شما آنها را انکار کنید». [3]این تعبیر نشان میدهد که امامان و پیشوایان علیه السّلام از سوی خدا تعیین میشوند؛نه از سوی مردم و اگر بیعت و انتخابی لازم است برای انسجام کار و پیشرفت امور آن هاست.؛کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناسند، مرگ او مرگ جاهلیّت است». [۱]
----------
[۱]: ۱) اصول کافی، جلد ۱، صفحه ۳۷۱ و ۳۷۸؛بحار الأنوار، جلد ۲۳، صفحه ۹۲؛مستدرک الوسائل، جلد ۱۸، صفحه ۱۸۷.
(بدان) «همان گونه که جزا میدهی جزا داده خواهی شد و همان چیز که زراعت میکنی درو خواهی کرد و آن چه امروز از پیش میفرستی فردا بر آن وارد خواهی شد؛پس برای
قدوم خود در سرای دیگر جایی فراهم ساز و برای آن روزت چیزی از پیش بفرست» (کما تدین تدان، و کما تزرع تحصد، و ما قدّمت الیوم تقدم علیه غدا، فامهد [۱] لقدمک، و قدّم لیومک).
----------
خ.153نهج البلاغه
هر کس بدون توبه از این گناهان از دنیا برود هیچ عملی از او مقبول نیست
عبارتند از: شرک، قتل نفس، تهمت، بدعت و نفاق پرداخته و هر یک از این امور پنج گانه را در عبارت کوتاهی بیان میکند و میفرماید:
«همتایی برای خدا در عبادتی که بر او فرض کرده قرار دهد یا خشم خود را با کشتن بیگناهی فرو نشاند یا کسی را به سبب عملی که دیگری انجام داده نکوهش کند. (و او را متّهم سازد).
یا برای به دست آوردن حاجتی که به مردم دارد بدعتی در دین خدا بگذارد یا مردم را با دو چهره ملاقات کند و در میان آنان با دو زبان سخن بگوید (و نفاق و دو رویی پیشه کند) در آن چه گفتم بیندیش؛ (و بقیه را بر آن قیاس کن) چرا که هر چیز را با مثل و مانندش میتوان شناخت» (.153نهج البلاغه)