نظر امام خمینی؛ ولایت یعنی حکومت سیاسی
امام خمینی (ره) در سخنرانی خود در روز عید غدیر در شرح این حدیث میفرمایند:
«اینکه در روایات هست که بنی الاسلام علی خمس این ولایت کلی امامت نیست، حکومت است... حکومت که دعا خواندن نیست، حکومت که نماز نیست، حکومت روزه نیست، حکومت، حکومت عدل، اسباب این میشود که اینها اقامه بشود. آن که میگوید دین از سیاست جداست، تکذیب خدا را کرده است. تکذیب رسول خدا را کرده است، تکذیب ائمه هدی را کرده است...
غدیر آمده است که بفهماند که سیاست به همه مربوط است. در هر عصری باید حکومتی باشد با سیاست، منتها سیاست عادلانه که بتواند به واسطه آن سیاست اقامه صلوه کند. اقامه صوم کند، اقامه حج کند، اقامه همه معارف را بکند... بنابراین، اینطور نیست که ما خیال کنیم که ولایتی که در اینجا میگویند، آن امامت است و امامت هم در عرض فروع دین است، نخیر؛ این ولایت عبارت از حکومت است، حکومت مجری اینهاست، در عرض هم به آن معنا نیست. مجری این مسائل دیگر است.» (صحیفه امام؛ ۱۳۹۰، ج۲۰، ۱۱۶)
پس به نظرامام خمینی (رحمهالله) معنای ولایت در این حدیث ناظر به معنای دوم مطرح شده در این یادداشت است یعنی رهبری سیاسی و اجتماعی که نافی سکولاریسم است. اینکه بعضی یا اکثر ائمه هنوز نتوانستهاند چنین وظیفهای را عمل کنند، نافی معنای آن نیست.
نظر حضرت آیتالله خامنهای؛ ولایت ضامن همه احکام الهی
حضرت آیتالله خامنهای در آغاز سخنان در روز عید قربان (۱۳۹۹/۵/۱۰) به این حدیث اشاره کردند و فرمودند: «در روایت هست که «ما نودیَ اَحَدٌ بِشَیءٍ مِثلُ ما نودیَ بِوِلایة»؛ از همهی احکام الهی، این ولایت جایگاه برتری دارد، چون تأمینکننده و تضمینکنندهی همهی احکام الهی است که خب ماجرای غدیر و آن داستان بسیار مهم [بیانگر آن است].»
ایشان در شرح حدیث دیگری از امام باقر (علیهالسّلام) با همین مضمون میفرمایند: «لَو أنَّ رَجُلاً قامَ لَیلَهُ وَ صامَ نَهارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمیعِ مالِهِ وَ حَجَّ ... [کلینی، همان، ح ۵] اگر کسی تمام عمر را روزه بگیرد، نه فقط ماه رمضان را، تمام شبها را تا به صبح بیدار بماند، تمام اموالش را در راه خدا بدهد، اما با ولیّ خدا ولایت نداشته باشد یا ولایت ولیّ خدا را نداشه باشد، این چنین آدمی، همهی آنچه که انجام داده است، بیهوده و بیثمر و خنثی است.» (خامنهای، ۱۳۹۷،۴۰۸)
 بحث و نتیجهگیری
در سیر تاریخ اسلام بیشترین برداشت از احادیث ولایت، از طرف متکلمان شده که آنها معنی ولایت را در این حدیث و احادیث مشابه بیشتر به معنی اول یعنی مرجعیت دینی و تفسیر قرآن و احکام تعبیر کردهاند، و از طرفی گاهی عرفا و اهل باطن معنایی باطنی و تأویلی از آن لحاظ کردهاند و عبارت «ولی» را به مثابهی خلیفة الله و انسان کامل و ... برداشت کردهاند و سعی در عبور از آن ظاهر کلامی به این باطن عرفانی داشتهاند.
اما واقعیت این است که عبارت ولایت در حدیث شریف هیچ محدودیتی ندارد و واجد هر سه معنای پیش گفته از ولایت است. اولاً منظور از آن دربارهی تفسیر قرآن و احکام و بیانگر حلال و حرام فقهی و دفاع در مقابل شبهات و ... است، ثانیاً ناظر به مسائل سیاسی، اجتماعی و حکومتی است چه آنکه برای اجرای بهتر و کاملتر احکام فقهی اسلام ناچار به برپایی حکومت دینی و حفظ و تقویت آن است (همانطور که امام خمینی اشاره کردهاند) و از همین رو اسلام ذاتاً سکولار نیست و با سکولاریسم غیرقابل جمع است. ثالثاً با حفظ معانی اول و دوم، به معنای ولایت معنوی و عرفانی و ارشاد سالکان و طی طریق و مقام خلیفه الهی انسان کامل و در یک کلمه واسطه فیض هم هست، یعنی وجه جامع همه معانی بوده و تخصیص و حصر به یکی از آنها مخالف اطلاق و جامعیت حدیث معصوم است.
در بعضی احادیث، قلهی رفیع اسلام، کلید و درب همهی چیزها و مایه رضایت خدای رحمان را اطاعت از امام بعد از شناخت او دانستهاند. (کلینی، همان، ح۵) این ولایت با معنای جامع سهگانه است که کلید قبول و رد همه اعمال بوده. با شناخت آن، اقرار به آن، دوست داشتن آن و عمل بر طبق آن، به ارکان دیگر اسلام نیز عمل خواهد شد (مثلت معرفت، محبت، اطاعت از ولایت).
روزي
🌸🍃﷽🍃🌸
🔻دستدرازی به حرام و نظر امام باقر (ع)🔻
امام باقر(ع) فرمودند:
⚡️ لَیْسَ مِنْ نَفْسٍ إِلَّا وَ قَدْ فَرَضَ اللهُ لَهَا رِزْقَهَا حَلَالًا یَأْتِیهَا فِی عَافِیَةٍ،
⚡️ وَ عَرَضَ لَهَا بِالْحَرَامِ مِنْ وَجْهٍ آخَرَ،
⚡️ فَإِنْ هِیَ تَنَاوَلَتْ مِنَ الْحَرَامِ شَیْئاً، قَاصَّهَا بِهِ مِنَ الْحَلَالِ الَّذِی فَرَضَ اللهُ لَهَا.
💢 هر کسی را که خدا در این دنیا آورده، یک مقدار رزقِ #حلال برایش مقرّر داشته که در عافیت به او میرسد.
💢 یک رزقِ #حرام هم از طرف دیگری در معرضِ او قرار گرفته است.
💢 هر مقدار که این شخص به رزقِ #حرام دست بزند، به همان مقدار از رزقِ #حلالِ او کم میشود.
📚 بحارالانوار، ج ۵، ص ۱۴۷.
✨✨✨✨✨
#شرح_حدیث
اوّل اینکه #رزق دو نوعه:
👈 رزقِ #مادی و رزقِ #معنوی.
✅️ در دعاها، بسیاری از امورِ #معنوی به عنوان #رزق معرفی شده، و از خدا درخواست شده:
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِى... 👈 عقلِ کامل، قلبِ سلیم، عبادت، ایمانِ کامل، همسر خوب، فرزند خوب، همسایهی خوب و... همه #رزق هستند.
حالا در این حدیث شریف امام باقر(ع) میفرماید:
❌ هر جایی که شخص به #حرام دستدرازی کنه، خدا از #رزق_حلال کم میکنه.🙄
اینطوری نیست که فکر کنه چیز اضافهتری گیرش میاد.📛
⇦ مثلاً طرف مغازه داره.
قرار بوده امروز، درِ مغازه به اندازه ۱۰۰ تومن روزیِ #حلال داشته باشه.💸
ولی با یه #دروغ ۲۰ تومن در میاره.
اینجا خدا از #روزیِ حلالش کم میکنه، و ۸۰ تومن #حلال در میاره.
یعنی جمعاً میشه همون ۱۰۰ تومن که امروز روزیش بوده، ولی با ۲۰ تومن حرام.🙁
⚠ حواسمون باشه،
هر جا به #حرام ناخُنک بزنیم، از روزیِ #حلالِ ما کم میشه.☝️
#معارف_قرآن، #رزق، #رزق_حلال، #رزق_حرام، #حلال، #حرام.
#رای_من_رای_ابرار
غدیر وولایت🌷🌷
🔶🔷 اين مقام ولايت است كه استعدادهاى بشر را بيرون ريخت و خلق كريمه و استعدادهاى خوب او را شكوفا كرد و از بشر، انسان بيرون كشيد و او را از ظلمات نفس، از ظلمت خلق دنيا، از هواها و حرفها و جلوههاى پوچ، به سوى نور هستى هدايت كرد.
انسانى كه ديگر در سطح غريزه و حرفها و محدودها زندگى نمىكرد و با اين معيارهاى كم و كوتاه اندازه نمىگرفت.
انسان يعنى همين، يعنى در سطح وظيفه زندگی كردن.چون اين حيوان است كه تمام مسايلش با غرائزش حل و فصل مىشود، حتى امنيت و رفاه و نظم و عدالت را با غريزه تأمين مىكند.
آن نظم و رفاه و عدالتى كه در كندو حاكم است هنوز در جامعهى انسانى در شكلهاى مختلف كمونيستى و سرمايه داريش، حكومت نكرده و نمىكند، مگر هنگامى كه بشر از اسارتها از ظلمات از هواها و حرفها و جلوهها آزاد شود و به عظمتى دست يابد كه اين حقارتها او را در خود نگيرند و مگر هنگامى كه بشر انسان شود!
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مقام معظم رهبری : کسی که فساد را سیستمی می بیند در مغز و چشم خودش فساد هست ...
🔻قابل توجه افرادی که فساد را سیستمی و همه را دزد معرفی می کند.
#انتخابات
@navad_siasi