یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم آغاز مینمائیم:
💠 «أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لا يَكُونُوا كَالَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ»: «آيا براى كسانى كه ايمان آوردهاند، زمان آن نرسيده كه دلهايشان براى ياد خدا و آنچه از حق نازل شده، نرم و فروتن گردد و مانند كسانى نباشند كه پيش از اين، كتاب آسمانى به آنان داده شد، پس زمان طولانى بر آنان گذشت و دلهايشان سخت گرديد و بسيار از آنها فاسق گشتند؟» (حدید/١۶)
در این آیه، خداوند از مسلمانان میخواهد که از امتهای گذشته، عبرت و درس بگیرند تا مبادا مانند یهود و نصارا بشوند که (بر اثر طولانی شدن وعده الهی و بعثت خاتمالانبیاء در فاصلهای حدود ششصد سال)، دلهایشان سخت شد و دچار فسق گردیدند!
✍️ مفسرین این آیه را از «آیات المهدی» دانستهاند! چراکه در روايات آمده که این آیه، مصداق دوران غيبت حضرت مهدى (عج) است که این دوران به قدرى طولانى مىشود كه مردم، گروه گروه، از دين خارج میشوند! (تفسير نورالثقلين)
چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: «این آیه دربارهی مردم زمان غیبت نازل شده است و «اَمَد» در این آیه به معنای دوران طولانی غیبت است»: «... فِی أَهْلِ زَمَانِ الْغَیْبَه... و قال إنما الأمد أمد الغيبة» (الغيبة للنعمانی، ج١، ص۲۴/ البرهان»
✍️ اما چند نکته درباره آیه فوقالذکر:
1️⃣ این آیه به ما هشدار میدهد که ای «منتظران خاتم الاوصیاء»، شما مانند «منتظران خاتم الانبیاء» نباشید و در دوران طولانی انتظار، دچار قساوت قلب و فسق نشوید!
2️⃣ طبق این آیه، تداوم غفلت، سبب قساوت قلب مىشود و سنگدلى، زمينه فسق را فراهم میکند: «فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ»
3️⃣ تفاوت «اَمد» با «اَبد» آن است كه «اَبد» به معنى زمان غير محدود است ولی «اَمد» بمعنى زمان محدود ولى مجهولالحدّ، است. (قاموس قرآن، ج١، ص١٠٩)
4️⃣ دوران طولانی غیبت، آسیبهای فراوان دارد، لذا باید نسبت به آنها از خود و خانواده و جامعه مراقبت کنیم تا دچار غفلت، شک، گناه و بالاخره قساوت قلب و فسق نشویم!
5️⃣ البته خداوند در این آیه برای مصونیت از آفات دوران غیبت نیز، دو راهکار ارائه نموده است:
⬅️ همیشه به یاد خدا باشیم: «لِذِكْرِ اللَّهِ»
⬅️ و به آنچه خداوند برای ما فرستاده، متمسک شویم: « وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ»؛ چنانچه پیامبر اکرم (ص) به امت اسلامی وصیت فرمودند: «ِإِنِّی تَارِک فِیکمُ الثَّقَلَینِ مَا إِنْ تَمَسَّکتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی...»: «همانا من در میان شما دو چیز سنگین و گرانبها میگذارم، که اگر به آنها متمسک شوید، هرگز پس از من گمراه نشوید و آنها «کتاب خدا» و «عترت و أهل بیت» من هستند...» (اعیان الشیعه، ج ۱، ص ۳۷۰)
مسئله فلسطین
اگر میخواهیم به خودمان ارزش بدهیم، اگر میخواهیم قیمت پیدا کنیم، اگر میخواهیم در نزد خدا و پیغمبر خدا محترم باشیم، در نزد ملل جهان محترم باشیم، باید این اصل را زنده کنیم. اگر پیغمبر اسلام زنده میبود، امروز چه میکرد؟ درباره چه مسئلهای میاندیشید؟ واللهِ و باللهِ قسم میخورم که پیغمبر اکرم در قبر مقدسش امروز از یهود میلرزد. این یک مسئله دودوتا چهارتاست. اگر کسی نگوید، گناه کرده است.من اگر نگویم واللهِ مرتکب گناه شدهام، و هر خطیب و واعظی اگر نگوید مرتکب گناه شده است.
شهید مطهری(ره)، حماسه حسینی، ج ۱، ص۲۷۰
▫️اگر حسين بن علی امروز بود میگفت اگر میخواهی برای من عزاداری كنی... شعار امروز تو بايد #فلسطين باشد... شمر هزار و سيصد سال پيش مُرد، شمر امروز را بشناس. 🇵🇸
👤 شهید آیةالله مرتضی مطهری
#روز_قدس
#القدس_هی_المحور
➖ آغاز سخن امروز با یکی از «آیات المهدی» که نوید و بشارت يارىِ خداوند و پيروزى قریبالوقوع مؤمنین را میدهد؛
💠 «وَأُخْرَىٰ تُحِبُّونَهَا ۖ نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ ۗ وَبَشِّرِالْمُؤْمِنِينَ»: «و نعمت ديگرى كه آن را دوست داريد، يارى و نصرت از جانب خداوند و پيروزى نزديك است و (اى پيامبر) مؤمنان را (به آن) بشارت ده!» (صف/١٣)
➖ مفسرین بر اساس روایات تفسیری، این آیه را از «آيات المهدی» دانستهاند، چنانچه در روایت آمده: «وَ أُخْری تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ یعنی فتح قائم آل محمّد (ص) در دنیا» (بحارالأنوار، ج۵۱، ص۴۹/ تفسیر قمی، ذیل همین آیه)
➖ یاری خداوند و نصرت الهی برای مؤمنین نزدیک است، بنابراین انشاالله در آینده نزدیک، بساط استکبار و صهیونیسم از روی زمین محو خواهد شد؛ چنانچه رهبر فرزانه انقلاب در سال ١٣٩۴ فرمودند: «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید!»
➖ پيروزى را همیشه باید از خدا بدانيم: «نصرٌ من اللّه»، لذا نباید از تجهيزات و قدرت ظاهری دشمنان بترسیم!
➖ یکی از القاب امام زمان (عج) لقب «منصور» است، چراکه حضرت از طرف خداوند نصرت داده شده و قطعاً به پیروزی کامل خواهند رسید؛
➖ در این سوره، خداوند پس از این آیه میفرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصَارَ اللَّه» یعنی نصرت الهی برای امام زمان به کمک اهل ایمان صورت میپذیرد...
هدایت شده از یا لثارات الحسین
10.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سرود فارسی-عبری کودکان ایرانی در حمایت از فلسطین
#قدس_لنا
🌐#انتشار_حداکثری_باشما
✍جبهه انقلاب و رهبری
🆔@jebheenqelabvarahbai
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠
💎 ارزش ماه مبارک رمضان
🔻پيامبر خدا (صلىاللهعليهوآله):
لَو يَعلَمُ العَبدُ ما في رَمَضانَ لَوَدَّ أن يكونَ رَمَضانُ السَّنَةَ
❇️ اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو میكند كه سراسر سال، رمضان باشد.
📚 بحارالأنوار : ۹۶/۳۴۶/۱۲
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
«آیات المهدی» در قرآن کریم:
💠 «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ»: «بگو: چه تصوّر میکنید؟ اگر آب (که مایهی حیات) شما (است) همه به زمین فرو رود، (جز خدا) کیست که باز آب روان و گوارا برای شما پدید آورد؟» (ملک/٣٠)
➖ مفسرین این آیه را از «آیات المهدی» دانستهاند؛ چراکه در روایات، «ماء مَعین» به حضرت حجت (عج) تفسیر شده است!
➖ امام کاظم (ع)، با ذکر این آیه فرمودند: «زمانیکه امام شما غایب شود، (چه خواهید کرد؟) و کیست (غیر خدا) که برای شما امام ظاهر آورد؟ (تا بار دیگر از آب جاری و گوارا بهرهمند شوید!)» (کمالالدین، ج۲، ص۳۵۱)
➖ معنای این نکته، که «اگر امامتان غایب شد، چه خواهید کرد؟» این است که با غیبت امام، بشریت دچار خسران و ضرر جبرانناپذیری خواهد شد، گرچه امامِ غایب نیز همانند خورشید پشت ابر، دارای آثار و برکات برای همهٔ هستی است، اما مسلماً ظهور امام، فواید بسیار بیشتری دارد!
➖ تشبیه امام زمان(عج)، به «ماء معین»، بدین معناست که همانگونه که نیاز به آب، همیشگی و همگانی است، همهی انسانها همواره نیاز به امام و حجت حیّ الهی دارند! و همانطور که دوری از آب، باعث مرگ جسمانی انسان میشود، غفلت و دوری از امام زمان نیز باعث مرگ روحانی ما میگردد...
💠 معجزه مهدوی
🔹 وجود مبارک پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «تُمْلَأُ الْأَرْضُ ظُلْماً وَ جَوْراً فَیقُومُ رَجُلٌ مِنْ عِتْرَتِی فَیمْلَأُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا»؛ فرمود زمین را پُر از عدل و داد می کند.
🔹 الآن اگر حضرت ظهور کرد از این هفت میلیارد به هر حال یک عده زیادی ملحدند و یک عده ای مشرک اند، عده دیگری هم که مسلمان هستند، اسلام آنها را هم که مستحضرید برابر بخش پایانی سوره مبارکه «یوسف»، اکثر مؤمنین مشرک اند: ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُون﴾. یک عده ای می گفتند دین جدای از سیاست است؛ برای بسیاری از مردم، دین جدای از زندگی است. ما وقتی به این آیه برخورد می کردیم واقعاً برای ما دشوار بود که اکثر مؤمنین مشرک اند یعنی چه؟! ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُون﴾، روایاتی که در ذیل این آیه است را ملاحظه بفرمایید! فرمود همین که می گوید: «لَوْ لَا فُلَانٌ لَهَلَكْتُ»؛ یا اول خدا دوم فلان شخص! خدا هست ولی او دنبال این و آن می گردد! این بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) در نهج البلاغه که فرمود: «إِنَّمَا النَّاسُ مَعَ الْمُلُوكِ وَ الدُّنْیا»، همین است!
🔹 یک بیان نورانی سید الشهداء (سلام الله علیه) این است که «النَّاسَ عَبِیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَی أَلْسِنَتِهِم»؛ دین اکثری مردم و اسلام اینها، اسلام #آدامسی است؛ آدامس چکار می کند؟ یک مختصری لذّتی دارد، این نوجوان این را در دهان می گرداند تا مادامی که لذیذ است و وقتی لذت آن تمام شد، تُفاله آن را تُف می کند. در اکثر مردم دین، جدای از زندگی است، آنگاه حضرت چگونه این مردم را الهی می کند، واقعا #معجزه است!
🔹 در روایات هست که «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا علیه السلام وَضَعَ یدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِها أَحْلَامُهُم» _ حالا دست را روی سر اینها میگذارد، کنایه از این است که دست عنایتشان بالای سر مردم است_ عقل اینها زیاد می شود. الآن این هفت میلیارد اگر عاقل باشند، زندگی آنها خیلی آسان است خیلی سهل است. فرمود عقل اینها کامل می شود؛ آن وقت اداره کردن هفت میلیارد به وسیله 313 شاگردی مثل امام راحل (رضوان الله علیه) کار سختی نیست، سختی در این است که عقل نیست. این چه معجزه ای است که حضرت دارد، این دیگر واقعا مقدور فهم ما نیست! این از «شقّ القمر» و اینها به مراتب قوی تر و غنی تر است که انسان ها را عاقل می کند؛ ملحد را، مشرک را، کلیمی را، مسیحی را، زرتشتی را!
#روز_قدس
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
«آیات المهدی»
💠 «...وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا🔹و يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً»: «هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند براى او، راه بيرون شدن و رهايى (از هر گونه مشكل) را قرار مىدهد🔹و او را از جایی که گمان ندارد، روزی میدهد و هر کس بر خدا توکل کند، او را کفایت میکند؛ و به یقین خداوند كار خود را محقق مىسازد؛ و پروردگار براى هر چيز اندازهاى قرار داده است» (طلاق/ ٢و٣)
طبق روایات اهلبیت عصمت و طهارت (ع)، این آیات شريفه از آیات ویژه قرآنی برای حل مشکلات مادی و معنوی است! چنانچه رسول خدا (ص) به ابوذر (ره) فرمودند: «اگر تمام مردم، پیرو همین آیه باشند، برای (حل مشکلات) آنها کافی است» و سپس آیهی «وَ مَنْ یَتَّقِ الله...» را تلاوت فرمودند؛ (بحارالأنوار، ج۷۴، ص۸۸)
➖ امام کاظم (ع) نیز این آیه را گشاینده امور دینی و دنیوی دانستهاند؛ (تفسیر اهل بیت)
➖ برخی از مفسرین، بر اساس روایات تفسیری، این آیه را از «آیاتالمهدی» دانستهاند؛
➖ فرج و گشایش در کلیه امور، در گرو تقوا و توکل به خداست: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ ... وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ...»؛ چنانچه حضرت مهدی (عج) به منتظرانشان فرمودند: «... تقوای الهی را پیشه خود سازید و با این کار، ما را در نجاتتان از فتنهها یاری کنید» (احتجاج، ج ۲، ص ۴۹۷)
➖ آنچه که مهم است و باید دغدغه منتظران باشد، انجام وظیفه است.